5 v neuvola

Tahtovat laitta meidän pojan kouluun jo ensi syksynä, kun on aina oppinu kaiken niin nopeasti ja nyt jo lukee (vähän) ja osaa vähän laskeakin. ei ole ehtiny edes täyttää 6 ennekuin koulu alkais ens vuonna, vaan olisi pari viikkoa koulussa 5 vuotiaana.

Apua, mun pieni vauva. Mutta ne sanoi että sillä onlisi niin tylsää jos aloittaisi vasta 7 vuotiaana kun osaa jo niin paljon.... :(
 
En suosittele. En opettajana enkä opettaja-vanhmpana. Lapsen sosiaalinen kehitys ei kulje käsikädessä muiden taitojen kanssa.

VAikka mun laosi oppi lukemaan neljävuotiaana, ja laskikin jo aina monimutkaisia viisveenä, en harkinnut hetkeäkään koului'n aikaistamista.
 
voi ei...minusta 5v-6v on liian pieni kyllä koulunpenkille.....meillä poika luki kanssa sujuvasti jo 5v ja nyt 6v eskarissa ollessa ovat teettäneet matikan tehtäviä koska osaa jo yksinkertaisia laskuja ja valittaa kotona kun ei saa tehdä samoja kuin muut....lapsi itse ei ymmärrä että osaa jo niin paljon enemmän.

Itse en olisi laittanut vielä kouluun. Olen kuullut että koulussa saa ja mielestäni kyllä pitää olla tänäpäivänä myös open tehtävänä järjestää kehitystä vastaavia tehtäviä jotta ei ole tylsää....
 
minä
En ole myöskään kuullut tuttavapiirissäni että olisi aiemmin ehdotettu kouluun menoa vaikka lapset jo lukeneet ja laskeneet.Lastemme eskari ryhmässä noin puolet on osannu lukea jo kun eskari on alkanut,eli aika yleistä.En laittais noin pientä kouluun vielä.
 
siinähän se onkin, en haluaisi laitta sitä vielä kouluun mutta mitä jos sen innostus kirjoittamista ja laskemista kohtaan vähentyy kun ei saa tarpeeksi haasteita. sitä en siellä sanoi että jo koko eskari voi olla hänelle todella "tylsää" kun pitäisi oppia asioita joita jo nyt osaa, ja vielä pahempi se olisi sitten koulussa 2v päästä.
ollaan vastikään muutettu jotenka "todella hyviä kavereita" ei ole niin montaa ja pojka ystävystyy nopeasti. mutta tarkoittaisi että aloittaisi eskarin nyt vielä syksyllä tai sitten hati uudenvuodel jälkeen....
 
jfhg
Miten sitten ne sosiaaliset taidot? Miten on niitten kanssa? SEhän se tärkein on.

Entä minkä kokoinen on?

Muistan vaan itse sen meidän luokan oppilaan joka oli tullut vuotta aiemmin kouluun(tosin oli syntynyt tammikuussa). Meitä muita oppilaita ärsytti se aluksi, kun aina jaksettiin muistuttaa, että "Liisa" on teitä vuoden nuorempi, että on tullut vuotta aikaisemmin kouluun, ja että häntä pitää ymmärtää, ja "Lelliä"...

JA itse "Liisaa" taas ärsytti sitten myöhemmin se että muut meni riparille vuotta aikaisemmin, sai mopot ennen häntä, pääsi baariin ennen häntä jne.
 
AulisKotityöläinen
Eihän sun siihen tarvitse suostua, jos ei tunnu hyvältä ajatukselta. Ainakin joudutte koulukypsyystesteihin, joten ennen sitä ei kannata päättää mitään. Sitäpaitsi koulu on paljon paljon muutakin kuin laskemista ja lukemista! Onko poikasi mielestäsi tarpeeksi itsenäinen ja reipas selviytyäkseen yksin mm. koulumatkoista, ruokailusita, välitunneista? Osaako ja jaksaako keskittyä kirjatyöskentelyyn? 7-vuoitiaillakin menee vielä ensimmäisen kuukaudet ihan noiden perusjuttujen sisäistämiseen.

Meillä esikoinen osasi lukea, kirjoittaa ja laskea yksinkertaisia laskuja jo kun aloitti eskarin, ei ollut tylsää. Nyt kun aloitti koulun, osaa jo lukea suoraan täysin sujuvasti ja kirjoittaa pitkiä juttuja, opettelee omasta halustaan yksinkertaisia kertotauluja (kyselee siis meiltä mitä on 2*2, 3*3 jne), kertaakaan ei ole valittanut että olisi tylsää tai läksyt olisivat liian helppoja. Ja tottapuhuen, kyllä vaan tytöllä on riittänyt tekemistä siinä, että oppii tekemään numerot ja kirjaimet oikein ja oikean kokoisina etteivät ne "seilaa" miten sattuu ja jälki ole täyttä harakanvarvasta.

Kuten varmaan rivienvälistä huomasit, en kannata koulunaloittamista aiemmin pelkästään jos akateemiset taidot on hallussa. Pitää tarkastella kokonaisuutta ja miettiä tarkkaan onko lapselle siitä mainittavaa hyötyä, tai toisaalta onko haittaa jos osaakin jo jotain valmiiksi.
 
tyy
Voihan sitten aloittaa suoraan kakkosluokalta jos sitten seitsemän vuotiaana tuntuu ekaluokka liian helpolta. Kuusivuotiaan pitäisi vielä saada leikkiä niin paljon kuin haluaa ja opiskella vain jos siltä tuntuu.
 

Yhteistyössä