Meillä olisi myös harkinnassa tytön aikaisempi eskariin meno. Vaikeata tuntuu kuitenkin tässäkin keskisuuressa kaupungissa olevan. Asialla on myös taloudellista merkitystä, mutta toki tärkeintä olisi tyttären henkinen hyvinvointi. Aloite asiaan onkin tullut neuvolan ja päiväkodin henkilökunnalta, koska tyttö on useilla osa-alueilla huomattavasti keskivertoikäistään edellä ja tylsistyy helposti ikäistensä seurassa. Moni on tälläkin palstalla esittänyt tietona (= oikeutettu ja perusteltu tosi uskomus) melko heppoisia mielipiteitä oikeasta koulun aloittamisiästä, joka on vaan eräänlainen sosiaalinen illuusio. Osalle varmaankin sopisi hyvin 5, osalle 8 vuotta - osa ei näyttäisi sopeutuvan koko instituutioon.
Sen verran pohjaa, että tytön äiti on aloittanut koulun kuuden ikäisenä, eikä ole kokenut sitä ongelmallisena muuten kuin ne pienet harmistukset lukio-ikäisenä, kun toiset täyttivät 18v muutaman kuukauden aikaisemmin. Täytynee taas muistuttaa, että kaikki kokevat yksilöllisesti nämä asiat - jotkut ovat herkempiä ja joillakin on haastavampi sosiaalinen ympäristö. Minä taas menin ihan normaaliin aikaan kouluun. Olen syntynyt alkuvuodesta ja tein 4-vuotiaana samat läksyt kuin isosiskoni ekaluokalla. Seurauksena oli ihan hyvä menestys numeroiden valossa, mutta paljon häiriköintiä ja ongelmia. Yläasteella keskiarvo oli yli yhdeksän, mutta jälki-istuntoa enemmän kuin ehdin istua. Samalla opin myös, että osaamisen eteen ei tarvitse tehdä mitään. Tämä asia tuli karvaasti eteen myöhemmällä iällä saatuani "akateemisen" herätyksen. Nämä ovat vain tietysti kaksi yksilöllistä kokemusta.
Tämä nyt 5-vuotias tyttönen on lukenut kolmevuotiaasta saakka ja on jo jonkin aikaa kuulemma ollut siinä etevämpi kuin keskiverto tokaluokkalaiset. Laskee myös ja soittaa pianoa nuoteista ym. Olisi tietysti mahtavaa, että lapsi "saisi olla lapsi" mahdollisimman kauan, mutta kun lapset (ainakin näköjään jotkut) kaipaavat myös haasteita. On tietysti mahdollista, että lapsi on huomattavasti isäänsä fiksumpi eikä tylsien itsestäänselvyyksien jankkaaminen purkaudu häiriköintinä. Tosin päiväkodin henkilökunnan mukaan alkavat olla jo "vaikeuksissa" hänen kanssaan. Ilmeisesti siis laitamme tytön joka tapauksessa ensi syksynä eskarilaisten ryhmään vaikkei hän vielä varsinaisesti esiopetuksen piiriin pääsisikään.
Olenkin sitä mieltä, että lapsen henkinen ikää ei voi mitata vuosissa ja kuukausissa. Tämä on käsittääkseni ihan normaalia vaihtelua, ja asialle näyttäisi löytyvän myös vahva empiirinen tuki. Toki täytyy muistaa, että ympäristö luo paineita ja ihmisille ovat sosiaalistuneet (ja sokaistuneet) siihen, että koulu tulee aloittaa 7-vuotiaana ja pitävät outoina aiemmin tai myöhemmin aloittavia. Ongelmat tulevat, jos tulevat, siis ulkopuolelta.
Tommosen linkin löysin:
http://www.sosiaaliportti.fi/Page/a092e5c1-eb6d-4a50-8a0a-561d01c7146a.aspx?announcementId=371e9d00-7aff-45f1-a85d-9720d52b7edf&groupId=4d811de7-1af0-4be6-bf70-5a5f127dbbe2