5. luokkalaisen tk-tarkastuksen vanhempien alkokysely !?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmetys"
[QUOTE="vieras";28064420]Tuollaiset kyselyt on ihan tyhmiä. Yksikään oikeasti alkoholiongelmainen ei taatusti vastaa niihin rehellisesti. "Kyllä, perheessämme on alkoholiongelma". Muille niillä ei taas ole mitään merkitystä.[/QUOTE]

Tätä mäkin jäin miettimään. Kuvitteleeko oikeasti ihmiset, että noihin vastaisi totuudenmukaisesti ne joilla alkoholin liikakäyttöä on?
 
[QUOTE="ihmetys";28064632]Tätä mäkin jäin miettimään. Kuvitteleeko oikeasti ihmiset, että noihin vastaisi totuudenmukaisesti ne joilla alkoholin liikakäyttöä on?[/QUOTE]

Ajatuksena onkin lähinnä saada se ihminen itse pohtimaan alkonkäyttöään. Ja tavoite on saavutettu, jos päättää kaunistella tilannettaan.
 
[QUOTE="Vieras";28064618]Näitä muuten kysytään nykyään yksivuotis- ja kaksivuotisneuvolassa :) neuvolan ja kouluterveydenhoidon idea on opastaa ja tarkkailla lapsen terveyttä kokonaisvaltaisesti ja sillä miten vanhemmat toimivat on valtaisa merkitys lasten käytökseen ja terveyteen.[/QUOTE]

Ahaa, sitten on käytäntö muuttunut ihan lähivuosina. Itsellä vielä alle 1-v. vauva, joten ei ole toistaiseksi tullut eteen, ja esikoinen on vähän vanhempi.
 
Ajatuksena onkin lähinnä saada se ihminen itse pohtimaan alkonkäyttöään. Ja tavoite on saavutettu, jos päättää kaunistella tilannettaan.
Ei välttämättä. Itse kaunistelin esim. raskausaikana, kun kysyttiin, onko koskaan kokeillut huumeita. Olen kuullut, että vuosien takaisesta kannabiskokeilusta saa päihdeäidin leiman ja kohtelun, joten vastasin vaan "ei", vaikka tosiaan joskus 10-15 vuotta sitten on pari kertaa tullut kokeiltua (ja kerran muuten ihan laillisesti). Ei se silti saanut minua "pohtimaan päihteiden käyttöäni" vaan lähinnä ärsytti, kun täytyy tuollaistakin mitätöntä asiaa piilotella.
 
[QUOTE="vieras";28064328]Lapsi toi paperit täytettäväksi ja siellä oli myös kaksi paperi jossa kyseltiin vanhempien alkoholikäytöstä. Mistä lähtien tälläinen kyselylappu on ollut? Viime vuonna ei ainakaan ollut sellaista paperia. Mitä niille se kuullu kuka ja miten paljon käyttää alkoholia?[/QUOTE]

ja mitä väliä kun siihen voi kirjoittaa puuta heinää jos siltä tuntuu

minua ei tuollainen kysely haittaa yhtään
 
[QUOTE="vieras";28064420]Tuollaiset kyselyt on ihan tyhmiä. Yksikään oikeasti alkoholiongelmainen ei taatusti vastaa niihin rehellisesti. "Kyllä, perheessämme on alkoholiongelma". Muille niillä ei taas ole mitään merkitystä.[/QUOTE]

en sanoisi tyhmiksi mutta muuten olen samaa mieltä
 
[QUOTE="vieras";28064450]niin ja meillä ensin annettiin koulussa lappu, jonka vain oppilaat ite täytti ja siinä myös kyseltiin alkon käytöstä. eli ne ensin kyselee oppilailta ja kattoo sitte mitä vanhemmat sannoo. ja se on oikein kyllä se vaan niille kuuluu ja lapsen hyvinvointiin vaikuttaa. ei siinä kyllä ole kellään nokonkopuuttamista.
ku asiat on normihoidossa niin ei tarvi ottaa hernettä nenään jos kysellään ko asioita.[/QUOTE]

ei lapsetkaan välttämättä totuutta noihin kirjoita
 
[QUOTE="tiiu";28064594]Kyllähän tuosta kyselystä herää ihan jokaiselle vanhemmalle kysymys käytänkö liikaa alkoholia.
Tuleepahan edes hetken aikaa pohdittua käytänkö liikaa alkoholia.
Meillä on myös työpaikan terveystarkastuksissa kysely alkoholin käytöstä...[/QUOTE]

mulle ei herää koska tiedä etten käytä sitä liikaa

jos muutama baarissakäynti vuodessa tai 1-2 lonkkua/siideriä silloin tällöin kotona on joidenkin mielestä liikaa niin sitten on
omasta mielestäni ei ole
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28064668:
Ei välttämättä. Itse kaunistelin esim. raskausaikana, kun kysyttiin, onko koskaan kokeillut huumeita. Olen kuullut, että vuosien takaisesta kannabiskokeilusta saa päihdeäidin leiman ja kohtelun, joten vastasin vaan "ei", vaikka tosiaan joskus 10-15 vuotta sitten on pari kertaa tullut kokeiltua (ja kerran muuten ihan laillisesti). Ei se silti saanut minua "pohtimaan päihteiden käyttöäni" vaan lähinnä ärsytti, kun täytyy tuollaistakin mitätöntä asiaa piilotella.
Ymmärrän :) Erona tosin se, että sulla se oli jo taaksejäänyttä elämää, josta voit varmaan itsekin olla tyytyväinen. Audit-kyselyllä kartoitetaan nykyistä tilannetta, joten jos siinä herää ajatus piilottaa oikea tilanne, niin tavoitteeseen ollaan päästy, kun henkilö on pohtinut tilannettaan ja päättänyt vastata ei-totuudenmukaisesti.
 
Blue
Kyselyn tarkoitus on herätellä vanhempia, tottahan aina voi tuollaisiin valehdella, mutta ehkä se jotain kertoo jos niin pitää tehdä. Lisäksi lapselta itseltään saatetaan kysäistä vanhempien alkon käytöstä tarkastuksessa, ja jos on iso kontrasti lapsen sanomisessa ja vanhempien vastauksessa niin kertoohan se paljon terkalle.

Periaatteessa yksityisasioita joo, mutta koska se on yksi niistä syistä miksi lapsia joudutaan huostaan ottamaan niin kyllä siinä on yhteiskunnalla syy ja oikeus vahtiakin vähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28064439:
noi on niin turhanpäisiä kyselyitä. jos jollain on alkoholi ongelma niin taatusti se ei mee kirjoittamaan sitä tuohon kyselyyn, vaan vastaa, ettei käytä alkoholia

Mistä tiedät niin varmasti?

Minä tiedän ihan varmasti, että löytyy alkoongelmista kärsivienkin joukosta niitä jotka vastaavat rehellisesti. Jos ollaan jo kyseiseten ongelmien vuoksi seurannassa ja heidän touhut ovat jo tiedossa, niin miksi valehdella? Monille tämä on myös oiva väylyä hakeutua avun piiriin ja vastaa siksi rehellisesti. Toki löytyy heitä, jotka eivät vastaa rehellisesti, mutta kyllä silloinkin omat sisäset kellot kolkkuuttaa edes vähän, joten tulosta on saavutettu silloinkin.

Moni jättää täyttämättä ja suurin osa heistä ovat henkilöitä joilla ei alkon kanssa ole ongelmaa. Audit-kyselyillä on tosiaan tarkoitus saada ihmiset itse ajattelemaan alkon käyttöä, missä rajoissa mennään. Toiseksi joillekin on helpompi avata avuntarpeensa näiden kyselyiden kautta, on sitten kyse alkosta, masennuksesta jne.

Nämä kyselyt siis ovat yksi työkalu keskusteluiden avaamiseksi, silloin kun siihen on tarvetta. ei niistä kannata provosoitua, varsinkaan, jos itsellä ei ole ongelmaa kyseisestä asiasta.
 
[QUOTE="vieras";28064422]Ja mistäköhän laista löytyy kohta jonka mukaan minun on tilastoitava alkoholinkäyttöäni täysin ulkopuoliselle henkilölle lapsen terveystarkastukseen liittyen? Aivan, ei mistään.[/QUOTE]


Lastensuojelulaista


Vastuu lapsen hyvinvoinnista

Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista. Lapsen vanhemman ja muun huoltajan tulee turvata lapselle tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi siten kuin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa (361/1983) säädetään.

‹Lasten› ja perheiden kanssa toimivien viranomaisten on tuettava vanhempia ja huoltajia heidän kasvatustehtävässään ja pyrittävä tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain sekä ohjattava lapsi ja perhe tarvittaessa lastensuojelun piiriin.

Lastensuojelun on tuettava vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa järjestämällä tarvittavia palveluja ja tukitoimia. Jäljempänä tässä laissa säädetyin edellytyksin lapsi voidaan sijoittaa kodin ulkopuolelle tai ryhtyä muihin toimenpiteisiin lapsen hoidon ja huollon järjestämiseksi.


Lapsen hyvinvointiin kuuluu mm se, ettei vanhemmat käytä liikaa alkoholia. Ja viranomaisilla, johon myös kouluterveydenhoitaja kuuluu, kuuluu tarjota apua riittävän ajoissa, jolloin tämä audit-kysely on yksi kanava avata keskustelu!

Jos omassa perheessä on asiat hyvin, niin miksi ahdistua moisesta kyselystä? ihan oikeastiko olette sitä mieltä, että lasten pahointvointi saa jatkua niissä perheissä joissa ongelmia on, ihan vaan sen vuoksi, ettei hyvinvoivien perheiden vanhempien yksityisyyttä loukata?
 
vieras sh
[QUOTE="ihmetys";28064632]Tätä mäkin jäin miettimään. Kuvitteleeko oikeasti ihmiset, että noihin vastaisi totuudenmukaisesti ne joilla alkoholin liikakäyttöä on?[/QUOTE]

Ihan oikeesti aika monet ihmiset vastaa noihin melko rehellisesti ja niillä ei oo tarkoitus moralisoida vaan saada lasten vanhemmat miettimään omia alkoholin kulutustottumuksia koska sillä on todella suuri merkitys lapsen kasvuun ja kehitykseen :)

Lastenseurassa.fi - etusivu

Suosittelen tutustumaan em. sivustoon.
 
"vieras"
Lastensuojelulaista


Vastuu lapsen hyvinvoinnista

Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista. Lapsen vanhemman ja muun huoltajan tulee turvata lapselle tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi siten kuin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa (361/1983) säädetään.

‹Lasten› ja perheiden kanssa toimivien viranomaisten on tuettava vanhempia ja huoltajia heidän kasvatustehtävässään ja pyrittävä tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain sekä ohjattava lapsi ja perhe tarvittaessa lastensuojelun piiriin.

Lastensuojelun on tuettava vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa järjestämällä tarvittavia palveluja ja tukitoimia. Jäljempänä tässä laissa säädetyin edellytyksin lapsi voidaan sijoittaa kodin ulkopuolelle tai ryhtyä muihin toimenpiteisiin lapsen hoidon ja huollon järjestämiseksi.


Lapsen hyvinvointiin kuuluu mm se, ettei vanhemmat käytä liikaa alkoholia. Ja viranomaisilla, johon myös kouluterveydenhoitaja kuuluu, kuuluu tarjota apua riittävän ajoissa, jolloin tämä audit-kysely on yksi kanava avata keskustelu!

Jos omassa perheessä on asiat hyvin, niin miksi ahdistua moisesta kyselystä? ihan oikeastiko olette sitä mieltä, että lasten pahointvointi saa jatkua niissä perheissä joissa ongelmia on, ihan vaan sen vuoksi, ettei hyvinvoivien perheiden vanhempien yksityisyyttä loukata?
Varmaan itsekin huomasit, ettei tuossa laissa velvoiteta täyttelemään mitään kuponkeja tai tukemaan viranomaisia. Minulla on vastuu lasteni hyvinvoinnista ja siitä minä vastaan.
 
"juu"
Yksityisasioita... Onko teidän mielestä ihan sama joutuuko esim. joku 1-5 luokkalainen katsomaan joka viikonloppu tai viikollakin vanhempiensa kännäämistä? Huolehtimaan vaikka pienemmistään? Tosihan se on, ettei varmaankaan kaikki totuutta kirjoita, mutta ihmettelen jos joku kohtuukäyttäjä provosoituu tuollaisesta kysymyksestä...
 
Blue
[QUOTE="vieras";28065118]Varmaan itsekin huomasit, ettei tuossa laissa velvoiteta täyttelemään mitään kuponkeja tai tukemaan viranomaisia. Minulla on vastuu lasteni hyvinvoinnista ja siitä minä vastaan.[/QUOTE]

Niinhän ne väittää ne alkoholistitkin, ja jättävät silti lapsensa hoitamatta. Joskus sitä tulee sokeaksi sille omalle ongelmalleen... Ja yhteiskunnalla on oikeus vanhempien pätevyyttä valvoa, tavalla tai toisella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";28065118]Varmaan itsekin huomasit, ettei tuossa laissa velvoiteta täyttelemään mitään kuponkeja tai tukemaan viranomaisia. Minulla on vastuu lasteni hyvinvoinnista ja siitä minä vastaan.[/QUOTE]

Missä on väitetty, että ne laput on pakko täyttää?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28065118]Varmaan itsekin huomasit, ettei tuossa laissa velvoiteta täyttelemään mitään kuponkeja tai tukemaan viranomaisia. Minulla on vastuu lasteni hyvinvoinnista ja siitä minä vastaan.[/QUOTE]

Mutta kyllä sinä viranomaistahon erityistarkkailuun pääset provosoitumalla em. kyselystä, tulee punakynää lapsen terveyskertomukseen, ymmärräthän varmaan, että kaikki seikat sinne kirjataan, myös se että vanhempi kieltäytyy ehdottomasti täyttämästä audit kyselyä.
 
"vieras"
Ei ne terkkarit itse noita lappuja tee tai kysymyksiä keksi, vaan laki vaatii kysymään. THL seuraa miten kunnissa toteutetuu laajat tarkastukset. Suomessa on ihan liikaa perheitä, joissa lapset kärsii liiallisesta alkoholin tai huumeiden käytöstä, ja jotain keinoja on varmaan sen vuoksi mietitty. Tää kai on yksi niistä.
 
***
[QUOTE="vieras";28064420]Tuollaiset kyselyt on ihan tyhmiä. Yksikään oikeasti alkoholiongelmainen ei taatusti vastaa niihin rehellisesti. "Kyllä, perheessämme on alkoholiongelma". Muille niillä ei taas ole mitään merkitystä.[/QUOTE]

Ainakin täällä pikkupaikkakunnilla, joilla kaikki tuntevat toisensa, kyselyyn vastaaminen valheellisesti toimii myös merkinantona. Jos yleisesti tiedetään, että Petterin vanhemmat ryyppäävät aina ehtiessään, mutta kyselyyn vastataan "juon saunaoluen kerran kuussa", koululla saadaan vähän osviittaa siitä, millainen tilanne Petterin kotona on. tarve peitellä ja kaunistella, suorastaan valehdella kertoo sekin yhtä ja toista. Isommilla paikkakunnilla tämä ei tietysti toimi samoin.
 
"muppe"
Mulla ei ongelmaa vastata tommoseen kyselyyn kun en koskaan mitään juo. MUTTA kun terkkareilla usein ongelma sen kanssa. Siis sen että miksi en juo!!!!! "Ai onkos sulla ongelmia alkoholin kanssa sitten joskus ollut kun et juo" "Miten niin et juo, siis koskaan vai?" Mä en juo sen takia koska mulla oli mielialalääkitys jonka kanssa kerran join ja menin niin helvetin sekasin. Muutenkaan en tykkää juoda, ei vaan maistu. Ei edes yksi. Mutta tämähän ei ole normaalia..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28064443]Millä perusteella joudun erityistarkkailuun? Kuka uskaltaa tehdä sellaisen päätöksen täyttämättä jätetyn vapaaehtoisen kaavakkeen takia?[/QUOTE]

Ei siinä mitään päätöstä tarvita. Koulun terveydenhoitaja ne tulokset kai lukee. (En tiedä jäävätkö hänen käyttöönsä vai onko tarkoitus vain maanlaajuisesti tarkastella tilannetta.) Luultavasti jää hänelle mieleen, kenen vanhemmat on kieltäytyneet yhteistyöstä. Tarkkailu tuskin tarkoittaa ratsiaa kotiin. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="muppe";28065184]Mulla ei ongelmaa vastata tommoseen kyselyyn kun en koskaan mitään juo. MUTTA kun terkkareilla usein ongelma sen kanssa. Siis sen että miksi en juo!!!!! "Ai onkos sulla ongelmia alkoholin kanssa sitten joskus ollut kun et juo" "Miten niin et juo, siis koskaan vai?" Mä en juo sen takia koska mulla oli mielialalääkitys jonka kanssa kerran join ja menin niin helvetin sekasin. Muutenkaan en tykkää juoda, ei vaan maistu. Ei edes yksi. Mutta tämähän ei ole normaalia..[/QUOTE]

Hmm. Taitaa ne terkat ennestään olla nähneet sun tiedoista, että ongelmia on tosiaan ollut. Fiksu päätös sulta olla juomatta ja ymmärrän, että rasittaa syynäys. Kai se vaan on pakko.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28065155]Mutta kyllä sinä viranomaistahon erityistarkkailuun pääset provosoitumalla em. kyselystä, tulee punakynää lapsen terveyskertomukseen, ymmärräthän varmaan, että kaikki seikat sinne kirjataan, myös se että vanhempi kieltäytyy ehdottomasti täyttämästä audit kyselyä.[/QUOTE]

Hiljaista on ollut tähän mennessä erityistarkkailun kanssa. Vahvasti epäilen, että vapaaehtoisten lippulappujen täyttämättä jättäminen siihen johtaa. Ja mikäli niin käy, haluan suurella mielenkiinnolla kuulla perustelut toiminnalle.

Tuntuu oudolta, että suurimmalle osalle tälläinen toiminta on okei, kun se kerran perustellaan lasten parhaalla. Täyttävätkö ihmiset hymyillen rehellisesti kaikenmaailman syömiskyselytkin? Missä se raja menee? Kuinka paljon harrastatte seksiä, valtion on tiedettävä!
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Yhteistyössä