5. luokkalaisen tk-tarkastuksen vanhempien alkokysely !?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28065190]Ei siinä mitään päätöstä tarvita. Koulun terveydenhoitaja ne tulokset kai lukee. (En tiedä jäävätkö hänen käyttöönsä vai onko tarkoitus vain maanlaajuisesti tarkastella tilannetta.) Luultavasti jää hänelle mieleen, kenen vanhemmat on kieltäytyneet yhteistyöstä. Tarkkailu tuskin tarkoittaa ratsiaa kotiin. ;)[/QUOTE]

Siinäpä perustetta kerrakseen olla vastaamatta kyselyihin. Koulun terveydenhoitaja, tuo hyvinvoinnin ylin auktoriteetti, loukkaantuu mikäli joku ei halua alkoholinkäyttönsä olevan julkista tietoa.
 
"vieras"
Lapseni laittoi siihen että äiti juo kaljaa ja lapsi vietiin viikon kuluttua. Kyllä - otan yhden oluen saunan jälkeen kerran viikossa. Nyt sitten taistellaan sossun kanssa.
 
[QUOTE="vieras";28065243]Hiljaista on ollut tähän mennessä erityistarkkailun kanssa. Vahvasti epäilen, että vapaaehtoisten lippulappujen täyttämättä jättäminen siihen johtaa. Ja mikäli niin käy, haluan suurella mielenkiinnolla kuulla perustelut toiminnalle.

Tuntuu oudolta, että suurimmalle osalle tälläinen toiminta on okei, kun se kerran perustellaan lasten parhaalla. Täyttävätkö ihmiset hymyillen rehellisesti kaikenmaailman syömiskyselytkin? Missä se raja menee? Kuinka paljon harrastatte seksiä, valtion on tiedettävä![/QUOTE]

No ei mene valtiolle nämä tiedot. Ja ei tule seurauksia lapun täyttämättä jättämisestä. Ei edes epäilyjä herätä, niinkuin sanottu suurin osa täyttämättä jättävistä ovat ihmisiä, kellä ei ongelmaa ole.

Onko se sinulta oikeasti jotenkin pois, jos joku alkoholistiperhe saa tätä kautta jotenkin apua ja lapsen/lasten elämänlaatu paranee? Et voikaan enää kehua miten hyvä äiti/isä olet tuohon naapuriin verrattuna?
 
"vieras"
Onko se sinulta oikeasti jotenkin pois, jos joku alkoholistiperhe saa tätä kautta jotenkin apua ja lapsen/lasten elämänlaatu paranee? Et voikaan enää kehua miten hyvä äiti/isä olet tuohon naapuriin verrattuna?
Ei ole minulta mitenkään pois. Ei ole tullut kehuskeltua, kun en naapureita tunne, ihan tietoinen valinta. Ei ole ongelmaa tälläisten kyselyiden suhteen muuta kuin se, ettei niissä mainita vastaamisen olevan vapaaehtoista. Täälläkin kirjoittajat uhkailevat ties millä jos ei vastaa -mistä sitä tietää.
 
***
[QUOTE="vieras";28065285]Lapseni laittoi siihen että äiti juo kaljaa ja lapsi vietiin viikon kuluttua. Kyllä - otan yhden oluen saunan jälkeen kerran viikossa. Nyt sitten taistellaan sossun kanssa.[/QUOTE]

Höpö höpö.
 
Ymmärrän :) Erona tosin se, että sulla se oli jo taaksejäänyttä elämää, josta voit varmaan itsekin olla tyytyväinen. Audit-kyselyllä kartoitetaan nykyistä tilannetta, joten jos siinä herää ajatus piilottaa oikea tilanne, niin tavoitteeseen ollaan päästy, kun henkilö on pohtinut tilannettaan ja päättänyt vastata ei-totuudenmukaisesti.
Toisaalta jos olisin vasta edelliskuussa käynyt Amsterdamissa ja ostanut jotain coffee shopista, niin en mä sitä edelleenkään mihinkään kyselyyn kirjoittaisi.
 
Kyselyn tarkoitus on herätellä vanhempia, tottahan aina voi tuollaisiin valehdella, mutta ehkä se jotain kertoo jos niin pitää tehdä. Lisäksi lapselta itseltään saatetaan kysäistä vanhempien alkon käytöstä tarkastuksessa, ja jos on iso kontrasti lapsen sanomisessa ja vanhempien vastauksessa niin kertoohan se paljon terkalle.

Periaatteessa yksityisasioita joo, mutta koska se on yksi niistä syistä miksi lapsia joudutaan huostaan ottamaan niin kyllä siinä on yhteiskunnalla syy ja oikeus vahtiakin vähän.
No ei nyt sentään. Jos idea on oikeasti tehdä tuollaisia pistokokeita tyyliin "katotaan tuleeko ristiriitaisia vastauksia" ja sitten vaikka ekaluokkalaisen vastauksen perusteella tulkita, että "vanhemmat juo paljon -> alkoholiongelma ->ls-ilmoitus, huostaanottoon valmistautuminen" niin jopas on hullua toimintaa. Ihme ajatus, että yritetään kaivaa alkoholiongelmia vaikka jostain kiven alta.
 
[QUOTE="juu";28065132]Yksityisasioita... Onko teidän mielestä ihan sama joutuuko esim. joku 1-5 luokkalainen katsomaan joka viikonloppu tai viikollakin vanhempiensa kännäämistä? Huolehtimaan vaikka pienemmistään? Tosihan se on, ettei varmaankaan kaikki totuutta kirjoita, mutta ihmettelen jos joku kohtuukäyttäjä provosoituu tuollaisesta kysymyksestä...[/QUOTE]

Ei tietenkään ole sama. Mutta jos vanhempi juo paljon, se ei vielä tarkoita automaattisesti ongelmaa (koska mikä on paljon, kuka määrittelee?) eikä se tarkoita, että lapsi joutuu katselemaan kännäämistä saati huolehtimaan pienemmistä.

Ja minä provosoidun juuri siksi, mitä tuolla aiemmin kirjoitin. Ja ärsyttää myös vuodesta toiseen törmätä johonkin kieltolain aikaiseen alkoholin käyttö -käsitykseen, jossa joka ikinen lapsen läsnäollessa juotu alkoholitippa nähdään ongelmaryyppäämisenä, josta vähintään pitää olla "huolissaan".
 
[QUOTE="vieras";28065345]Täälläkin kirjoittajat uhkailevat ties millä jos ei vastaa -mistä sitä tietää.[/QUOTE]


Kuule, tämä plussapalsta ei ole mikään totuusfoorumi, ei todellakaan kannata uskoa kaikkea mitä täällä lukee. Ei vaikka kirjoittaja väittäisi olevan vaikka mikä professori ammatiltaan. Nimimerkin varjolla voi kuka tahansa heittää mitä tahansa ja suurin osa heittääkin omia mielipiteitään absoluuttisena totuutena.

Omien aivojen käyttö on suotavaa ja jos kerran ei mainita, että kysely on pakko täyttää, niin silloin sitä ei ole pakko täyttää.
 
sant
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28065789:
Mutta jos vanhempi juo paljon, se ei vielä tarkoita automaattisesti ongelmaa (koska mikä on paljon, kuka määrittelee?) eikä se tarkoita, että lapsi joutuu katselemaan kännäämistä saati huolehtimaan pienemmistä.
Tämä on totta. Mun mies on alkoholin ongelmakäyttäjä, vähintään suurkuluttaja ellei peräti alkoholisti (mun mielestä nimenomaan on alkoholisti). Siltikään meillä ei lapset ole joutuneet näkemään kotona kännäämistä, ei koskaan, ei edes vappuna, juhannuksena, uutenavuotena. Mä olen pitänyt huolen siitä, että mies ei kotona juo, ei örvellä, ei tuo tänne kännikavereita, ei edes krapulassa ole kotona. Hän on pois kotoa silloin kun juo ja pysyykin pois niin kauan kuin on alkoholia veressä sen verran, että se näkyy käytöksessä tai kuuluu puheesta. Ja tästä on mun teinit ja aikuiset lapset mua kiittäneet, ettei heidän ole tarvinnut isänsä kännäämistä nähdä koskaan. Ensi syksynä on kuopus viidennellä enkä todellakaan aio mihinkään kyselyihin vastata. Vai kysytäänkö siellä, missä vanhemmat alkoholia käyttää? Mies kyllä tietää ilman lappujakin minkä verran juo. Itse en juo ollenkaan.
 
"vieras"
mitenkään sun ja lasten elämään tai teidän perhe-elämään ja ilmapiiriin?
Tämä on totta. Mun mies on alkoholin ongelmakäyttäjä, vähintään suurkuluttaja ellei peräti alkoholisti (mun mielestä nimenomaan on alkoholisti). Siltikään meillä ei lapset ole joutuneet näkemään kotona kännäämistä, ei koskaan, ei edes vappuna, juhannuksena, uutenavuotena. Mä olen pitänyt huolen siitä, että mies ei kotona juo, ei örvellä, ei tuo tänne kännikavereita, ei edes krapulassa ole kotona. Hän on pois kotoa silloin kun juo ja pysyykin pois niin kauan kuin on alkoholia veressä sen verran, että se näkyy käytöksessä tai kuuluu puheesta. Ja tästä on mun teinit ja aikuiset lapset mua kiittäneet, ettei heidän ole tarvinnut isänsä kännäämistä nähdä koskaan. Ensi syksynä on kuopus viidennellä enkä todellakaan aio mihinkään kyselyihin vastata. Vai kysytäänkö siellä, missä vanhemmat alkoholia käyttää? Mies kyllä tietää ilman lappujakin minkä verran juo. Itse en juo ollenkaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28065243]Hiljaista on ollut tähän mennessä erityistarkkailun kanssa. Vahvasti epäilen, että vapaaehtoisten lippulappujen täyttämättä jättäminen siihen johtaa. Ja mikäli niin käy, haluan suurella mielenkiinnolla kuulla perustelut toiminnalle.

Tuntuu oudolta, että suurimmalle osalle tälläinen toiminta on okei, kun se kerran perustellaan lasten parhaalla. Täyttävätkö ihmiset hymyillen rehellisesti kaikenmaailman syömiskyselytkin? Missä se raja menee? Kuinka paljon harrastatte seksiä, valtion on tiedettävä![/QUOTE]

Aika harvoin vanhempien syöminen aiheuttaa lapsille isompaa haittaa tai, että lapsi jouduttaisi ottamaan huostaan vanhempien syömätapojen vuoksi. Alkon tai muiden päihteiden käyttö sensijaan aiheuttaa lapsille haittaa ja voi vaarantaa lapsen terveyden sekä hyvinvoinnin ja olla peruste sille, että lapsi pitää ottaa pois perheestä turvallisiin oloihin kasvamaan.
 
O tempora
Huh huh näitä nykyajan käytäntöjä... Ette taida ollenkaan ymmärtää, millaiseen kyttäyssysteemiin ollaan menossa? Jos itselläni olisi vielä lapsia, käyttäisin hänet yksityislääkärillä neuvolan ja terkkojen sijaan.

Nuo tiedot kirjataan kaikki koneelle ylös, ja siinä vaiheessa kun nykylapset ovat aikuisia, on olemassa valtakunnalliset tietojärjestelmät, joissa näkyvät kaikki tiedot. Eli jos lapsen vanhemmat ovat käyttäneet alkoholia, siitä voi joku lahkolaisterkka vetää 20 vuoden päästä johtopäätöksen, että tämä henkilö onkin alkkariperheestä ja käynnistää seurannan teidän lastenlapsillenne...

THL muuten kerää suomalaisten terveyskeskuskäyntienkin kaikki tiedot tunnisteineen päivineen lupaa kysymättä tällä hetkellä. "Tutkimustarkoituksiin"... Uskokoon ken tahtoo siihen, ettei tuo systeemi tule tulevaisuudessa kummittelemaan yksityisten kansalaisten seurannassa kehdosta hautaan.

Kun yksityisyyden ja vapauden on kerran antanut pois, sitä on mahdoton saada takaisin ilman vallankumousta eli siis systeemin romahtamista. Muistakaa se.
 
Nuo tiedot kirjataan kaikki koneelle ylös, ja siinä vaiheessa kun nykylapset ovat aikuisia, on olemassa valtakunnalliset tietojärjestelmät, joissa näkyvät kaikki tiedot.

THL muuten kerää suomalaisten terveyskeskuskäyntienkin kaikki tiedot tunnisteineen päivineen lupaa kysymättä tällä hetkellä. "Tutkimustarkoituksiin"... Uskokoon ken tahtoo siihen, ettei tuo systeemi tule tulevaisuudessa kummittelemaan yksityisten kansalaisten seurannassa kehdosta hautaan.

Kun yksityisyyden ja vapauden on kerran antanut pois, sitä on mahdoton saada takaisin ilman vallankumousta eli siis systeemin romahtamista. Muistakaa se.
Vähän lyhensin tekstiä lainaukseen.

Valtakunnallinen tietojärjestelmä on jo olemassa, tosin ei käytössä vielä kovinkaan monessa paikassa. Lisätietoa KanTa Tosin jatkossa tullaan kyselemään suostumuksia tietojen katseluun ja lokitiedot voi pyytää nähtäväkseen, joten ihan kuka terkka vaan ei ihan mitä vaan voi mennä katsomaan. Lisäksi nuo tiedot on jokaisen itse tuolta tarkistettavissa ja tarvittaessa muutettavissa.

Tuo thl:n tietojen keräysjuttu kiinnostaa - oisko sulla esittää siihen mitään lähdettä tai muuta tukea väitteellesi? Meistä nyt kerätään henkilörekisteritietoja vähän sinne ja tänne, mm. bonuskortit kaupoissa ovat ihan vaan ostoskäyttäytymisesi tietojen keräämistä varten. Jotta kortit kiinnostaisivat ihmisiä, niin pitäähän heille pieni bonus siitä tarjota - mutta kauppoja kiinnostaa vain se, mitä ostat, mistä ja milloin =) Henkilötietolaki kyllä tarjoaa mahdollisuuden saada nämäkin tiedot itselleen, jos kiinnostaa.

Ja milloin ihmiskunnalla olisi ollut vapaus ja yksityisyys? Aina on joitain rajoitteita...
 
laa laa laa
[QUOTE="vieras";28064328]Lapsi toi paperit täytettäväksi ja siellä oli myös kaksi paperi jossa kyseltiin vanhempien alkoholikäytöstä. Mistä lähtien tälläinen kyselylappu on ollut? Viime vuonna ei ainakaan ollut sellaista paperia. Mitä niille se kuullu kuka ja miten paljon käyttää alkoholia?[/QUOTE]

Ne joilla ei ole mitään hävettävää, niin täyttävät ihan iloisin mielin -jos sua se risoo, niin olisko aika miettiä sitä juomista? Kyllä se kuuluu, liian moni lapsi elää juoppojen vanhempien kanssa (ai niin, mitäs sitten, niinkö?)
 
laa laa laa
Tämä on totta. Mun mies on alkoholin ongelmakäyttäjä, vähintään suurkuluttaja ellei peräti alkoholisti (mun mielestä nimenomaan on alkoholisti). Siltikään meillä ei lapset ole joutuneet näkemään kotona kännäämistä, ei koskaan, ei edes vappuna, juhannuksena, uutenavuotena. Mä olen pitänyt huolen siitä, että mies ei kotona juo, ei örvellä, ei tuo tänne kännikavereita, ei edes krapulassa ole kotona. Hän on pois kotoa silloin kun juo ja pysyykin pois niin kauan kuin on alkoholia veressä sen verran, että se näkyy käytöksessä tai kuuluu puheesta. Ja tästä on mun teinit ja aikuiset lapset mua kiittäneet, ettei heidän ole tarvinnut isänsä kännäämistä nähdä koskaan. Ensi syksynä on kuopus viidennellä enkä todellakaan aio mihinkään kyselyihin vastata. Vai kysytäänkö siellä, missä vanhemmat alkoholia käyttää? Mies kyllä tietää ilman lappujakin minkä verran juo. Itse en juo ollenkaan.
Eikä lapsiin mitenkään vaikuta se, että ne mieluummin ottais sen selvän isän kotiin kuin kännisen isän jatkuvasti pois??? Ei tietenkään :D
 

Yhteistyössä