4vee hoidossa, äiti vauvan kans kotona?

darkstarmama
Minun poika aloitti tänään tarhan ja minä olen kotona vauvan kanssa. :| Liekö lieventävä asianhaara se että pojalla on lievä kehitysviivästymä ja lääkäri, fysioterapeutti,psykologi ja puheterapeutti Oysista suosittelevat kuntoutuksellisista syistä? Vai joko mie vajoan maan alle häpeämään. :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Jokaisen oma asia. Voisin jopa väittää että tekee hyvää lapselle! Tuon ikäinen tarttee jo kummiskinm oman ikäistensä seuraa väittipä nää täydelliset minä teen kaikki itse mutsit mitä tahansa!
et voi väittää että kaikki lapset siit nauttisivat oi sinä itseäsi täynnä oleva
Hah. Osu ja uppos?
Lause missä yleistin kaikkiin lapsiin?
Siltinkin tuon ikäinen tarttee jo omanikäistensä seuraa sitten kotona taikka hoidossa...
ja hyvinpä olen täynnä itseäni :flower:

Mutta eikai kukaan täysjärkinen nyt lastansa hoitoon veisi, jos itse kotona ja lapsi pelkää ylikaiken hoidossa oloa!
 
ajattelen
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Jaa mul on masennus takana. Ja kaikki lapset olen hoitanut kotona. Varmaan just siitä syystä. Tiedä mitä masentuneita skitsoja päiväkodeissa on töissä :snotty:
Ei millään pahalla mutta asiaa on tutkittu erittäin paljon ja vanhempien masennus todellakin vaikuttaa lapsen kehitykseen suuresti. Ja masennukseen liittyy osittain usein myös sekin oire ettei ymmärrä ottaa apua vastaan eikä halua muiden hoitavan lapsiaan vaikka todellisuudessa ei itsekään oikein jaksa...
 
Ikuisuuskysymys, jolle löytyy puolustajia ja vastustajia. Asioilla on monta puolta, enkä lähtisi mustavalkoisesti sanomaan sitä, mikä kellekin on parasta.
Mutta sen sanon, ettei se päiväkoti aina ole kovin autuaaksi tekevä paikka. B)
 
Miksi tästä pitää aina kinata.. Kukin tyylillään ja jaksamisellaan! Tuokin, et en ymmärrä miks tehdä lapsia, jos ei jaksa hoitaa.. ehkäpä sitä ei ole viel siinä tiedostanut vaan vauvan synnyttyä on vanha masennus alkanut oireileen. syitä on monia ja niistä on turha alkaa tappelemaan! Jokainen pitäköön hulta itsestään ja perheestään!
 
juupa juu
eräs äiti:Miksi nykyisin opetetaan nuorille vanhemmille että kun lapsen on tehnyt ei sitä tarvitse itse kasvattaa kun sen tekee hoitopaikka... Olenko vanhanaikainen kun ajattelen että koti on paras paikka.



Kyllä kuule se kasvastus ja kaikki tärkeät asiat lähtevät kotoa. Me olemme mieheni kanssa todella sitoutuneita lastemme kasvattamiseen. He saavat rakkautta, rajoja, läheisyyttä ja perusturvaa kotoa. He ovatkin tasapainoisia, iloisia ja luottavaisen oloisia lapsia. Ja toisaalta myös reippaita ja sosiaalisia kun kohdataan muita ihmisiä, eivätkä pelkää kodin ulkopuolista maailmaa ja kaikkia ihmisiä.

Kyllä jaksan ja haluan todellakin hoitaa lapsiani eikä mikään muu ole elämässä tärkeämpää ja ihanampaa. Sinä olet vain kadottanut suhteellisuudentajun siinä, mitä tarkoittaa jos lapsi on vaikka parina päivänä viikossa hoidossa. Näin monet kotiäidit erityisesti tekevät, koska hoitopaikka (ja usein kodin ulkopuolinen maailma yleensäkin) olisi heidän mielestään kamala rangaistus lapselle. Kotona ollessa vain väkisinkin näkökanta kapenee. Ei osaa ajatella sekä että, vaan joko tai. Ihan kuin lapsi "menetettäisiin" täysin hoitopaikalle jos sen on siellä parina päivänä viikossa lyhyen päivän.

Eli koti on paras paikka, mutta jos lapsi on hoidossa 12 tuntia viikossa (viikossa 168 tuntia!!!), se on (ainakin meidän tapauksessa) vain mukava lisä lapselle, joka käy tutussa ja turvallisessa hoitopaikassaan samanikäisten kaverien kanssa leikkimässä. Yritä saada jotain suhteellisuudentajua tuohon, että ihminen voi osata ja haluta kasvattaa lapsensa hyvin, ja silti esikko voi olla parina päivänä viikossa hoidossa. Se ei ole siitä pois. Ja suhteellisuudentajua myös mitä 12/168h oikeasti merkitsee jos sillä "hinnalla" myös äiti jaksaa paljon paremmin.

Välillä säälittää nekin lapset, joiden äideille on kovempi paikka olla hetki erossa lapsestaan kuin sille lapselle. Sosiaalisuus on vain tosi vähäistä monilla kotonaoleville (etenkin kun on pieni vauvakin). Sitä taitoa vain harjoitellaan jo pienestä (2-3 vuotiaasta) lähtien eikä sitä opi kuin harjoittelemalla. Ja kauhean kivaa niillä lapsilla siellä hoidossa on leikeissään. Monet äidit haluavat vain tehdä itsestään korvaamattoman vähän liiankin voimakkaasti.

Kasvatusvastuu ei mihinkään siirry vanhemmilta, vaikka lapsi olisikin hoidossa. Ja sen huomaa hoidossaolevista lapsistakin. Niillä joilla asiat ovat kotona hyvin, ei lapsella ole mitään ongelmia hoidossakaan. Ja päinvastoin.

Se ei ratkaise, käykö lapsi hoidossa vai ei, vaan se miten sitoutuneita vanhemmat ovat kasvattamiseen. 12 tuntia viikossa ei ole se ratkaiseva juttu, vaan useille mukava lisä, koska lapsi on yleensä silloin jo aiemmin tutussa hoitopaikassa.

TÄYSIN SAMAA MIELTÄ TÄSTÄ KIRJOITUKSESTA, meillä kanssa esikko hoidossa 3 päivää viikossa. Ja hän nauttii täysillä siellä olostaan, kertoo innoissaan päivän tapahtumia kun sieltä häntä haen :)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ajattelen:
Ei millään pahalla mutta asiaa on tutkittu erittäin paljon ja vanhempien masennus todellakin vaikuttaa lapsen kehitykseen suuresti. Ja masennukseen liittyy osittain usein myös sekin oire ettei ymmärrä ottaa apua vastaan eikä halua muiden hoitavan lapsiaan vaikka todellisuudessa ei itsekään oikein jaksa...

Totta varmasti. Minä laittaisin päiväkotiin jos se ois taloudellisesti mahdollista. Pitäs olla ihan läpipaska jo että sais ilmaiset hoitajat kotiin, ilmaisen päivähoidon jne mutta kun olet vielä suh terveiden papereissa niin maksa kaikki itte..
 
meil esikoinen joka on 3v5kk aloitti nyt maanantaina päiväkodissa koska puheteraupeutti ja neuvola olivat sitä mieltä että pitää laittaa sillä poikamme ei ole viel oppinut kunnolla puhumaan :ashamed:
mieheni käy päivä työssä joten aamul taksi hakee pojan kotoa ja mies hakee sen sit päiväkodist kun tulee töistä. minä itse olen sitten kotona tyttäreni 2v3kk ja poika vauvamme 5kk kanssa. tytär aloittaa ens kuus pikku kerhon jota on 2 kertaa viikossa hänellä ei ole mitään vaatimuksia halusin vain laittaa kerhoon että saa leikkiä oman ikäistensä kanssa =)
 
juupa juu
En näe mitään järkeä siinä, että ottaisin esikoisen pois tutusta hoitopaikasta ja veisin hänet vieraaseen seurakunnan jeesuskerhoon tai muuhun vastaavaan päiväkerhoon. Ja sitten vuoden päästä taas sieltä pois ja takaisin päivähoitoon. Siis siirtoa paikasta toiseen. Esikoiseni viihtyy tarhassa ja jää sinne iloisena aamuisin, ja mielestäni olisi hänen kannaltaan paljon haitallisempaa viedä hänet yhtäkkiä johonkin vieraaseen paikkaan. Koska kuitenkin joudun palaamaan takaisin töihin kakkosen ollessa n. vuoden ikäinen, niin mielestäni on järkevämpää hoitaa nämä hoitoasiat niin, että esikoisen elämään ei tule sen suurempia muutoksia hoitopaikan suhteen. Kunta järjestäköön hoitopaikat kaikille niitä tarvitseville.
 
...
Se on tosiaan kunnan tehtävä järjestää hoitopaikat kaikille tarvitseville, piste. Kyllä kunnassa suurin piirtein tiedetään koko ajan, miten hoitopaikkojen tarve tulee esim. kunnan eri alueilla kehittymään (miten paljon kaavoitetaan, miten paljon rakennetaan, miten paljon lapsiperheitä muuttaa kuntaan). Ei se ole mikään täysi yllätys heille, jos hoitopaikat loppuvat. He ovat vain silloin sössineet hommansa. Mutta naisethan haukkuvat aina mieluummin toista naista kuin sitä oikeaa syypäätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
En ymmärrä, miksi tehdään lisää lapsia jos aiempiakaan ei jakseta hoitaa. Mutta jos se vauva on tulossa ja esikoisesta ei kykene kotona hoitamaan, onhan se lapsen etu sitten olla siellä päivähoidossa kuin huonosti hoidettuna kotona.
Tässä taas yks mustavalkonen ajattelija, joka ei taida tietää elämästä tuon taivaalista. Ei oteta huomioon sitä, että lapsen pk:iin laittamisen taustalla voi olla ihan kaikkea muuta kuin vain pelkkä jaksamus.

Ahdasmielistä porukkaa, ei muuta voi sanoa.
 
...
Varmasti monen vanhemman päätös hoitoon viemisestä olisi toisenlainen, mikäli vaihtoehtona ei olisi se, että lapsi on päivät yksin vain vanhemman ja pikkusisaruksen kanssa. Nykyisin vain on fakta se, että lapsia on vähän. Vanhemmat ovat enemmän töissä ja siten lapset päiväkodissa. Entisajan (niitä oman lapsuuteni 80-luvunkaan) lapsia tulvivia pihapiirejä ei enää ole. Tai jos on, ei lapset siellä kirmaile leikkimässä, koska he eivät samalla tavalla saa olla pihalla omin päin vaan aina pitää olla äiti kahden metrin päässä vahtimassa (näin ainakin alle kouluikäisillä). Elämä on rajatumpaa ja MUUTTUNUT jo meidän lapsuudesta. Ei ole mitään järkeä verrata näitä kahta kasvatuskulttuuria toisiinsa.

Ja mitä leikkien keksimiseen tulee niin kyllä ne lapset siellä päiväkodissa ihan itse kehittelevät leikkinsä - yhdessä. Ei ole mitenkään tuomittavaa tunnustaa, että kyllä lapsen on vaikeampi saada mielenkiintoisia ja pitkäkestoisia leikkejä aikaiseksi yksin. Itse odotan innolla, että poikani pääsee lapsiryhmään vertaistensa keskelle innostumaan ja touhuamaan, luomaan ja oppimaan sitä yhdessä tekemistä. Yksin kotona (tai puhumattakaan aikuisen äidin kanssa) ei näitä kokemuksia tule.
 
..
Minä ainkain kykenen hoitamaan lapseni kotona, mutta onko sitä niin vaikea sitten ymmärtää, että lapseni tykkää mennä päiväkotiin, siellä saa ikäistään seuraa.. erkaantuu pikkaisen äidistäkin,että ei aina ole helmoissa kiinni. Tottuu siihen että muutaman vuoden päästä joutuu menemään isoon koulu luokkaan !!! Se nyt vaan on tämän hetken totuus, että ne koulu luokat ovat isoja ja sielläkin sitten tulee pärjätä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mut yhteisöllisyys on kadonnut. vaikka samanlaista apua ei ollutkaan kuin nykypäivänä oli sitä apua silti.. eikä esim masentuneisuutta tunnettu samalla tavalla. nykyään monella suku on kaukana ja muutetaan useinkin. minkäänlaista henkistä tukiverkkoa (joka on tärkeä) ei ehdi välttämättä kunnolla muodostua (tai sitä ei saada pidettyä yllä).
No ihan totta..ja ei kaikilla ole tietystikkään tukea riittävästi(sukulaiset) tai sitten sitä ei osata hakea yhteiskunnalta.

Mitähän sille masennukselle tehtiin...siivottiin mielen nurkkaan odottaan "parempia aikoja"?
Kyllä mä olen sitä mieltä että nykyaikana, vaikka lapsia viedäänkin tarhaan, on äidit enemmän äitejä lapsilleen kuin ennen vanhaan ja viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa.

Ja mitä masennukseen tulee että tuskin sitä masennusta nyt voi mihinkään siivota jos sellainen on, siinä sitten oltiin vaan masentuneita ja vittuuntuneita ja koska ei ollut lääkitystä/tarhoja yms. niin lapset ne jälleen kärsivät eniten.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Itsekään en ymmärrä miksi tehdä lapsia jos ei jaksa hoitaa? Ja mistä tietää ettei jaksa hoitaa.... NO vaikka siitä jos sairastanut masennusta tms. Hoitopaikan tarvitsijoita on yllin kyllin.. niitä jotka käyvät töissä. Ja hoitopaikka on kaillis. Ehkä se halventuisi jos turhat hoidokit saataisiin jäämään kotiin. Terv: hoitopaikat kahdelle nyt yli 400 euroa... :( kiitos vaan.

Työttömälle ilmaista... sehän se just onkin. Kotiäiti ( omasta tahdosta) on juridisesti yhtä kuin työtön.-. ja se on väärin koska tarhat pursuilee jo lapsia.
Totta, työssäkäyvät maksaa muidenkin lasten hoidon.
 
vieras
maksatteko täyden hoitomaksun, 230e, te kotona olevat äidit, joiden toinen lapsi päiväkodissa? mulla ei olis kyllä ollut rahaa äitiyslomalla vanhempaa lasta tarhaan laittaa, olis menny täysi maksu.
 
viiras
se on varmaankin ns. ennaltaehkäisevää hoitoa masennuksen uusiutumisen estämiseksi, joten ihan ok. parempi kun äiti jaksaa paremmin ja jaksaa sitten oikeasti olla äiti lapsilleen silloin kun on lastensa kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Itsekään en ymmärrä miksi tehdä lapsia jos ei jaksa hoitaa? Ja mistä tietää ettei jaksa hoitaa.... NO vaikka siitä jos sairastanut masennusta tms. Hoitopaikan tarvitsijoita on yllin kyllin.. niitä jotka käyvät töissä. Ja hoitopaikka on kaillis. Ehkä se halventuisi jos turhat hoidokit saataisiin jäämään kotiin. Terv: hoitopaikat kahdelle nyt yli 400 euroa... :( kiitos vaan.

Työttömälle ilmaista... sehän se just onkin. Kotiäiti ( omasta tahdosta) on juridisesti yhtä kuin työtön.-. ja se on väärin koska tarhat pursuilee jo lapsia.
Totta, työssäkäyvät maksaa muidenkin lasten hoidon.
TÄMÄ on kyllä aivan sontaa. jos on ydinperhe jossa molemmat vanhemmat ja toinen töissä, toinen työtön, niin aivan varmasti joutuu maksamaan päivähoitomaksua. minä olen työtön ja suht pienipalkkaisen työn jäljiltä jäin eli ansiosidonnainen ei ole hääppönen ja mies on työssä eikä yllä edes suomalaisen keskipalkan tasolle ja silti menee melkein TÄYDET HOITOMAKSUT. olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa mutta kun saan koulutusrahaa (saman verran kuin ansiosidonnaista) niin se lasketaan normaaliksi tuloksi, koita siinä sitten järjestellä kahden lapsen hoito. voi niitä äitiparkoja jotka kouluttautuvat opintotuen turvin (he ehkä sitten nauttivat ilmaisesta hoidosta, mutta työttömät eivät todellakaan)
 

Yhteistyössä