4vee hoidossa, äiti vauvan kans kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja Sitä mieltä:
että hyvä jos tunnistaa omat voimavaransa. Ja, että pääasia on, että ottaa sen esikoisen erityishellään huomaan, kun on kotona. :)
Lisäys. Tämä tulokas on viides, miehellä ennestään p11v ja t9v, asuvat puoliks meillä ja puoliks äidillään. Mulla p11v ja sit tää p4v. Ja miehen pojalla on leukemia.

Pikkuviitonen päätti tulla ehkäisystä ja jälkiehkäisystä huolimatta. Aborttiin en pystyny.
 
ajattelen
Alkuperäinen kirjoittaja Kännikala:
Tämä on IKUINEN väittelyn aihe täällä.
Toiset jaksaa hoitaa lapsensa itse ja ovat olevinaan maailman parhaita vanhempia, mutta eivät osaa avartaa mielikuvaansa ettei kaikilla välttämättä ole asiat niin hyvin ja heille on tarpeellista saada vanhin lapsi hoitoon.
Kaikki tavallaan ja tyylillään, mä en mene puuttuu toisten tekemisiin, varsinkaan tuntemattomien, joiden taustoista en tiedä mitään. Joten tästä asiasta väännetään täällä tasaisin väliajoin ja ois ihan sama ku tappelis vaikka mustasta ja valkoisesta...
Näinpä...pitäisikin laittaa joku pino jossa kaikki erinomaiset/täydelliset äidit saisi kertoa miten erinomaisia he ovatkaan. Ihmetyttää kun en osaa edes kuvitellakkaan miltä tuntuisi ajatella niin suvaitsemattomasti,ymmärtämättömästi ja tuomitsevasti muista ihmisistä Kukaan ei voi tietää millainen elämän tilanne jollain toisella on?

Tsemppiävaan aapeelle ja ei kannata yhtään ajatellamitä muut ajattelee.Päätökset oman perheen parhaaksi vaan...
 
visitoori
Meilläkin jatkaa reilu kaks vuotias tarhassa, vaikka olen itse jäänyt jo äitiysvapaalle.. vauvaa odotellaan syntyväksi hetkenä minä hyvänsä. Kun olen tästä tarhassa jatkamisesta ihmisten kanssa jutellut, olen törmännyt sekä kieroon katsojiin että ymmärtäjiin..

Asia mikä väkisinkin huolestuttaa on että josko joku tarhassa työskentelevä ja lapsemme kanssa tekemisissä oleva ei pidä ratkaisuamme oikeutettuna ja "kostaa" lapsellemme.. siis vaikka ihan tarkoituksettomastikin.. on töykeä, jättää huomiotta tms.
Emme ole vielä pitkällä tähtäimellä päättäneet millä systeemillä lopulta mennään..
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ajattelen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kännikala:
Tämä on IKUINEN väittelyn aihe täällä.
Toiset jaksaa hoitaa lapsensa itse ja ovat olevinaan maailman parhaita vanhempia, mutta eivät osaa avartaa mielikuvaansa ettei kaikilla välttämättä ole asiat niin hyvin ja heille on tarpeellista saada vanhin lapsi hoitoon.
Kaikki tavallaan ja tyylillään, mä en mene puuttuu toisten tekemisiin, varsinkaan tuntemattomien, joiden taustoista en tiedä mitään. Joten tästä asiasta väännetään täällä tasaisin väliajoin ja ois ihan sama ku tappelis vaikka mustasta ja valkoisesta...
Näinpä...pitäisikin laittaa joku pino jossa kaikki erinomaiset/täydelliset äidit saisi kertoa miten erinomaisia he ovatkaan. Ihmetyttää kun en osaa edes kuvitellakkaan miltä tuntuisi ajatella niin suvaitsemattomasti,ymmärtämättömästi ja tuomitsevasti muista ihmisistä Kukaan ei voi tietää millainen elämän tilanne jollain toisella on?

Tsemppiävaan aapeelle ja ei kannata yhtään ajatellamitä muut ajattelee.Päätökset oman perheen parhaaksi vaan...
Miks pitää kirjottaa aina noin ikävästi niistä, jotka kotona hoitavat? Meinaan, aina saa lukea että "luulevat olevansa jotain" ja "täydelliset äidit" jne. Pitäskö se sit salata että lapset on kotona?
 
Tärkeintä on mielestäni miten lapsi siihen suhtautuu.
Jos se on lapsen toiveen mukaista ja sinä koet että oikein niin mikäs siinä.
Eikä tasan päivähoitomaksuja laskettaisi vaikka lapsimäärät putoaisivat,kuten joku väläytti.
 
Sitä mieltä, että ihan hyvä homma, jos ja kun 4 v ei ole hoidossa viisi päivää viikossa kello 7-17.
Nelivuotias saa päivähoidosta irti jo vaikka mitä. Enemmän mua säälittää 4 v lapset, joilla ei ole säännöllistä aktiviteettia, kuten päiväkoti tai kerho muutaman kerran viikossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No, meillä ei menis. Kävis kerhossa, mutta ei pk:hon.
Mikä niin oleellinen ero on kerholla ja päiväkodilla? Pk:ssakaan ei ole pakko pitää lasta joka päivä, pitkää päivää, vaan vaikkapa kahdesti viikossa puolipäiväisenä.
Monelle, esim. meille, ei kerhot vaan ole vaihtoehto sen takia, että ne (täällä ainakin) ovat seurakunnan juttuja, ja me emme halua lapsillemme uskontokasvatusta.
 
ajattelen
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ajattelen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kännikala:
Tämä on IKUINEN väittelyn aihe täällä.
Toiset jaksaa hoitaa lapsensa itse ja ovat olevinaan maailman parhaita vanhempia, mutta eivät osaa avartaa mielikuvaansa ettei kaikilla välttämättä ole asiat niin hyvin ja heille on tarpeellista saada vanhin lapsi hoitoon.
Kaikki tavallaan ja tyylillään, mä en mene puuttuu toisten tekemisiin, varsinkaan tuntemattomien, joiden taustoista en tiedä mitään. Joten tästä asiasta väännetään täällä tasaisin väliajoin ja ois ihan sama ku tappelis vaikka mustasta ja valkoisesta...
Näinpä...pitäisikin laittaa joku pino jossa kaikki erinomaiset/täydelliset äidit saisi kertoa miten erinomaisia he ovatkaan. Ihmetyttää kun en osaa edes kuvitellakkaan miltä tuntuisi ajatella niin suvaitsemattomasti,ymmärtämättömästi ja tuomitsevasti muista ihmisistä Kukaan ei voi tietää millainen elämän tilanne jollain toisella on?

Tsemppiävaan aapeelle ja ei kannata yhtään ajatellamitä muut ajattelee.Päätökset oman perheen parhaaksi vaan...
Miks pitää kirjottaa aina noin ikävästi niistä, jotka kotona hoitavat? Meinaan, aina saa lukea että "luulevat olevansa jotain" ja "täydelliset äidit" jne. Pitäskö se sit salata että lapset on kotona?
En tosiaan tarkoittanut niitä jotka hoitaa lapsiaan kotona vaan nittä jotka eivät tuomitsevat suoralta kädeltäne joiden lapset on hiodossa.(ps.itsellänikin takana 5v kotiäitiyttä)
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No, meillä ei menis. Kävis kerhossa, mutta ei pk:hon.
Mikä niin oleellinen ero on kerholla ja päiväkodilla? Pk:ssakaan ei ole pakko pitää lasta joka päivä, pitkää päivää, vaan vaikkapa kahdesti viikossa puolipäiväisenä.
Monelle, esim. meille, ei kerhot vaan ole vaihtoehto sen takia, että ne (täällä ainakin) ovat seurakunnan juttuja, ja me emme halua lapsillemme uskontokasvatusta.
Koska mun mielestä kerho olis parempi paikka. Ja ei tarvittas "turhaa" tarhapaikkaa.
 
vieras
Riippuu aivan siitä, miten on muita mahdollisuuksia hankkia kodin ulkopuolisia aktiviteetteja ja samanikäistä seuraa 4 v:lle. Jos ne kaikki kaverit ovat siellä, niin samapa tuo, jos on esim. osa-aikaisena.
 
pohtija
En kyllä tuomitse, että jo noin vanha lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Lapsi varmaan tarvitsee jo jotain elämää ympärilleen. Mutta en ymmärrä näitä tapauksia, jossa 2v. viedään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
En kyllä tuomitse, että jo noin vanha lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Lapsi varmaan tarvitsee jo jotain elämää ympärilleen. Mutta en ymmärrä näitä tapauksia, jossa 2v. viedään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.
Voi olla äidin oman jaksamisen kannalta oikein hyvä ratkaisu.
 
ajattelen
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
En kyllä tuomitse, että jo noin vanha lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Lapsi varmaan tarvitsee jo jotain elämää ympärilleen. Mutta en ymmärrä näitä tapauksia, jossa 2v. viedään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.
Voi olla äidin oman jaksamisen kannalta oikein hyvä ratkaisu.
Niin voi... voihan olla esim niin että äidillä on raskaudenjälkeinen masennus. Sitähän ei siis voi ennakoida (eli siis olla tekemättä lapsia jos on masentunut niin kuin joku täällä ehdotti).Silloin tulee siis tilanne että äiti on vauvan kanssa kotona mutta 2v:n on parempi käydä hoidossa muutamia päiviä viikossa tai tarpeen mukaan.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
En kyllä tuomitse, että jo noin vanha lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Lapsi varmaan tarvitsee jo jotain elämää ympärilleen. Mutta en ymmärrä näitä tapauksia, jossa 2v. viedään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.
Voi olla äidin oman jaksamisen kannalta oikein hyvä ratkaisu.
Mä oon miettinyt, että kuinka ennen on ihan oikeesti jaksettu..siis kun nykyään on niin paljon tukea tarjolla ja kuitenkin on ihan hirmuisesti masentuneita ja ei-jaksavia, että luulis jotenkin nykyään jaksettavan paremmin, kun on paljon tukea..eikä tää oo mitään entisajan ihannointia, eikä kenekään syyllistämistä, mietin vaan tällästä.
 
kaspar
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No, meillä ei menis. Kävis kerhossa, mutta ei pk:hon.
Mikä niin oleellinen ero on kerholla ja päiväkodilla? Pk:ssakaan ei ole pakko pitää lasta joka päivä, pitkää päivää, vaan vaikkapa kahdesti viikossa puolipäiväisenä.
Monelle, esim. meille, ei kerhot vaan ole vaihtoehto sen takia, että ne (täällä ainakin) ovat seurakunnan juttuja, ja me emme halua lapsillemme uskontokasvatusta.
No tuota mitä teillä ravistettava on esimerkiksi mll:n kerhoja vastaan? Joita Turussa on myös tarjolla.

Yleensä sitä löytää lapselleen muutakin aktiviteettiä kuin päiväkodin jos viitsii hakea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
En kyllä tuomitse, että jo noin vanha lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Lapsi varmaan tarvitsee jo jotain elämää ympärilleen. Mutta en ymmärrä näitä tapauksia, jossa 2v. viedään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.
Voi olla äidin oman jaksamisen kannalta oikein hyvä ratkaisu.
Mä oon miettinyt, että kuinka ennen on ihan oikeesti jaksettu..siis kun nykyään on niin paljon tukea tarjolla ja kuitenkin on ihan hirmuisesti masentuneita ja ei-jaksavia, että luulis jotenkin nykyään jaksettavan paremmin, kun on paljon tukea..eikä tää oo mitään entisajan ihannointia, eikä kenekään syyllistämistä, mietin vaan tällästä.
mut yhteisöllisyys on kadonnut. vaikka samanlaista apua ei ollutkaan kuin nykypäivänä oli sitä apua silti.. eikä esim masentuneisuutta tunnettu samalla tavalla. nykyään monella suku on kaukana ja muutetaan useinkin. minkäänlaista henkistä tukiverkkoa (joka on tärkeä) ei ehdi välttämättä kunnolla muodostua (tai sitä ei saada pidettyä yllä).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Mitä mieltä olette?

Entä jos äidillä vanha masennus taustalla?

Osan aikaa varmasti on hyvä olla hoidossa, jos voi 5:stä pv:stä jonkun vapaata pitää, tai lyhyet päivät. Aktiivinen kaveriseura ja muu puuhastelu lapselle hyväksi, tätä ei voi äiti kotona tarjota, vaikka kaikki seurakunnan ym kerhot läpi kävisi.

Masennus, no, se ei ole "hyväksi" vauvallekaan, eli hoidettava kuntoon.
 
liinatukka
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
En kyllä tuomitse, että jo noin vanha lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Lapsi varmaan tarvitsee jo jotain elämää ympärilleen. Mutta en ymmärrä näitä tapauksia, jossa 2v. viedään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona.
Voi olla äidin oman jaksamisen kannalta oikein hyvä ratkaisu.
Mä oon miettinyt, että kuinka ennen on ihan oikeesti jaksettu..siis kun nykyään on niin paljon tukea tarjolla ja kuitenkin on ihan hirmuisesti masentuneita ja ei-jaksavia, että luulis jotenkin nykyään jaksettavan paremmin, kun on paljon tukea..eikä tää oo mitään entisajan ihannointia, eikä kenekään syyllistämistä, mietin vaan tällästä.
Ihmiset paapotaan siihen uskoon etteivät pärjää liiallisella tuella. Oikeasti monelle äidille tekisi ihan hyvää pitää 2-vuotiaansa vauvan kanssa kotona. Äidille syntyisi ahaa elämys, että selviääkin arjesta itse.
Se tukisi äidin jaksamista paljon paremmin.

Eri asia ovat ne, jotka oikeasti tarvitsevat tukea kuten invalidit yms. Eivät tavalliset ihmiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja garbalo:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaillen:
Mä en jaksa ymmärtää ihmisiä jotka vääntää lapsia muille hoidettaviksi!!! Onko pakko tehä muksuja jos niitä ei voi ite hoitaa????
Hoitaahan ap ite omaa lastansa, kahtakin! Hoitaa ennen tarhaan viemistä ja sieltä palattua. Ja omaa vauvaansakin hoitaa kotona.
Juu, ja multa loppus duunit jos kaikki hoitais lapsensa kotona kouluikään asti.

Mullakin yksi lapsi, jonka äiti on kotona pikkusisaruksen kanssa. Ja musta ihan hyvä ratkaisu. Valloittava lapsi ja äitinsäkin mitä järkevin ja huolehtivin ihminen.
 

Yhteistyössä