40 + so what, wol 14 (2019)

Moikka tällekin puolelle! Pitkästä aikaa kirjoittelen täällä. Ollaan oltu Dextrassa munasolujonossa iät ja ajat ja nyt meillä alkaa hoidot! Sopiva luovuttaja löytyi ja blastoja saatiin tällä hetkellä 3 pakkaseen. Muutamia viljellään vielä lisää. Ultra varattu viikon päähän ja silloin selviää koska siirto tehdään :) Onko kellään muulla hoidot menossa/alkamassa?
 
Ottaisin estrogeeniä. Sitä voi alkaa syömään hyvissä ajoin ennen lääkärille menoa. Life näyttää myyvän, kirjoita hakuun estrogeeni. Varmaan muistakin paikoista löytyy.
Ei Suomessa saa estrogeenia ilman reseptiä, katsoin uteliaisuudesta Lifen sivuilta ja ei löytynyt. Mutta vaikka sitä saisi, ei missään tapauksessa kannata alkaa omin päin estrogeenia käyttämään. Elimistön ulkopuolelta tuleva estrogeenihan jarruttaa follikkelien kehitystä ohjaavaa aivolisäkehormonia (FSH) ja siten voi estää ovulaation kokonaan (siihenhän yhdistelmäpillerien ehkäisytehokin perustuu). Estrogeenia käytetään kyllä joskus IVF-hoidon yhteydessä joitakin päiviä juuri ennen varsinaista hoitokiertoa hoitovastetta tehostamaan, mutta sekin on aina yksilöllisesti harkittua ja tarkkaan aikataulutettua.
 
vierailija
Alkoihan se uusi kierto, eipä ollut yllätys. Varasin nyt parin viikon päähän lääkärin josko samalla näkee onko munasarjoissa toimintaa ja jos määräisi clomit tai en tiedä käytetäänkö sitä enää nykyään.
Vähän epäilyttää miten vaikuttaa uusi diabeteslääke onko esteenä.
Kaikenlaista greippimehua, geleetä ym on tullut kokeiltua mutta enpä usko kuin lääkkeen auttavan.
 
Ulkopuolisten kommenteista: nythän kukaan muu kuin mies ja omat vanhempani eivät tiedä, että olen rv 11+5, mutta luulen, että kulmakarvat saattavat kohoilla kun asia tutuille selviää, olen siis 46. En usko että välttämättä kukaan silti sanoo mitään suoraan, mutta varmasti tulee yllätyksenä. @petronella09 mun näkökulmasta sä oot vielä tosi nuori, kun olen esikoisenikin saanut 42-vuotiaana ja toisen 44-vuotiaana. Minustakin on selvää, että ei ole muiden asia kommentoida tätä. Jokaisella on oma elämäntarinansa eikä välttämättä ole voinut vaikuttaa siihen, minkä ikäisenä lapsia onnistuu saamaan.

@MARIAL43 tervetuloa! Onpa kiva että pian pääsette siirtoa tekemään, toivottavasti tärppää heti!
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
vierailija
Alkoihan se uusi kierto, eipä ollut yllätys. Varasin nyt parin viikon päähän lääkärin josko samalla näkee onko munasarjoissa toimintaa ja jos määräisi clomit tai en tiedä käytetäänkö sitä enää nykyään.
Vähän epäilyttää miten vaikuttaa uusi diabeteslääke onko esteenä.
Kaikenlaista greippimehua, geleetä ym on tullut kokeiltua mutta enpä usko kuin lääkkeen auttavan.
Clomeja ei käytetä enää kuin erityisluvalla. Letrozol on niiden tilalla.

Turhaan siis hätäilit ovuloimattomuudesta.
 
Ulkopuolisten kommenteista: nythän kukaan muu kuin mies ja omat vanhempani eivät tiedä, että olen rv 11+5, mutta luulen, että kulmakarvat saattavat kohoilla kun asia tutuille selviää, olen siis 46. En usko että välttämättä kukaan silti sanoo mitään suoraan, mutta varmasti tulee yllätyksenä. @petronella09 mun näkökulmasta sä oot vielä tosi nuori, kun olen esikoisenikin saanut 42-vuotiaana ja toisen 44-vuotiaana. Minustakin on selvää, että ei ole muiden asia kommentoida tätä. Jokaisella on oma elämäntarinansa eikä välttämättä ole voinut vaikuttaa siihen, minkä ikäisenä lapsia onnistuu saamaan.

@MARIAL43 tervetuloa! Onpa kiva että pian pääsette siirtoa tekemään, toivottavasti tärppää heti!
Kiitos :)
Yhteensä kuusi blastoa saatiin pakkaseen! Niillä sitten lähdetään yrittämään. Saa nähdä miten käy…
 
  • Tykkää
Reactions: nasu08
vierailija
Miksi clomit ovat poistuneet, tietääkö joku?
Miten paljon mietitte kuinka vanha olet tai puoliso on kun lapsi on täysi ikäinen?
Mies vielä jonkin verrankin mua vanhempi ja pohtii enemmän että on yli 60 reilusti lapsen ollessa täysi ikäinen,ä ehkä vähemmän tota miettinyt mutta oma kunto kyllä mietityttää kun on jo perussairauksia.
 
vierailija
Miksi clomit ovat poistuneet, tietääkö joku?
Miten paljon mietitte kuinka vanha olet tai puoliso on kun lapsi on täysi ikäinen?
Mies vielä jonkin verrankin mua vanhempi ja pohtii enemmän että on yli 60 reilusti lapsen ollessa täysi ikäinen,ä ehkä vähemmän tota miettinyt mutta oma kunto kyllä mietityttää kun on jo perussairauksia.
Ohentaa limakalvoa ja suurempi kaksosraskauden riski. Letrot on tilalla. Clomeja saa erityisluvalla.
 
Unelma kolmannesta
Moikka, aivan ihanaa löytää tämä palsta kun tuntuu, että olen ainoa joka vielä nyt 43-v:nä haaveilee vauvasta. Kaksi lasta on jo, joista nuorempi 12v ja vauvakuume on hirmuinen. Olen joutunut tekemään tosi paljon töitä itseni kanssa päästäkseni yli tästä ikäkriisistä että olen jo liian vanha oikeastaan kaikkeen elämässä... Huomaan kiinnittäväni jokaiseen raskaana olevaan naiseen huomiota mutta toisin kuin ennen ihastelin vatsaa niin nyt mietin "tuokin on niin nuori". Ihan tyhmää ja turhaa mutta ehkä mäkin nyt uskallan heittäytyä ja yrittää vielä tätä kun huomaan miten monta teitä ja meitä täällä on :)
 
Moikka, aivan ihanaa löytää tämä palsta kun tuntuu, että olen ainoa joka vielä nyt 43-v:nä haaveilee vauvasta. Kaksi lasta on jo, joista nuorempi 12v ja vauvakuume on hirmuinen. Olen joutunut tekemään tosi paljon töitä itseni kanssa päästäkseni yli tästä ikäkriisistä että olen jo liian vanha oikeastaan kaikkeen elämässä... Huomaan kiinnittäväni jokaiseen raskaana olevaan naiseen huomiota mutta toisin kuin ennen ihastelin vatsaa niin nyt mietin "tuokin on niin nuori". Ihan tyhmää ja turhaa mutta ehkä mäkin nyt uskallan heittäytyä ja yrittää vielä tätä kun huomaan miten monta teitä ja meitä täällä on
Täällä vasta ekaa lasta yritetään, 44-vuotiaana! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Shibali ja nasu08
vierailija
Täällä odotetaan ensimmäistä, nyt toinen kolmannes alkanut ja ikää 41. En halunnut ikinä lasta, mutta näin tässä vaan kävi. Joka paikassa puhutaan, miten mahdotonta on raskautua enää tässä iässä ja kun ehkäisy jätettiin pois, ajattelin että tuskin edes raskaaksi tulen. Mihinkään hoitoihin en olisi lähtenyt. Tulee jos tulee ja nyt kävi niin, että olin raskaana heti ekasta kierrosta. Eka meni hyvin alussa kesken, mutta seuraavasta kierrosta olin taas raskaana ja nyt sillä tiellä.

Sisällä sätkii virtainen vauvan alku ja seuloista tuli todella matalat riskiluvut. Näistäkin olin siinä uskossa, että hyvin suurella riskillä tulee tulokset automaattisesti iän takia ja tivasin kätilöä tarkistamaan että on syöttänyt kaiken oikein.

Vaikka 40+ raskaudet on harvinaisempia ja ongelmia syntyy, asiasta annetaan mun mielestä julkisuuteen liian negatiivinen ja pessimistinen kuva. Jos kaikki maailman 40+ ikäiset edes yrittäisi raskautua, niin miten huono lopputulos oikeasti olisi? Nythän vain harva enää edes yrittää. Onko nämä vain lapsettomuusklinikoiden mainospuheita, maksukykyisiltä rahat pois heti alkuun?
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: nasu08 ja MARIAL43
Kyllä mä luulen että 40+ ikäisetkin ensin jonkin aikaa yrittää itsekseen, ennen kuin lähtee lapsettomuusklinikalle. Itse aikoinaan aloitin esikoisen yrittämisen 40-vuotiaana, muistaakseni vajaa puoli vuotta ihan luomuna, mutta koska asia oli mulle tosi tärkeä ja olin valmis mihin tahansa hoitoihin, hakeuduttiin lapsettomuusklinikan vastaanotolle jo sen vajaan puolen vuoden jälkeen. Ensin oli muutaman kuukauden ajan kevyempiä hoitoja eli letrotsolia alkukierrossa ja ovulaation induktiota Ovitrelle-pistoksen avulla, mutta kun ne eivät johtaneet mihinkään, lähdettiin ivf-hoitoon ollessani 41 eli vajaa vuosi yrityksen aloittamisesta. Sitten tärppäsikin saman tien ekan hoitokierroksen tuoresiirrosta. Voi hyvin olla, että oltaisiin saatu vauva luomustikin, mutta en uskaltanut pidempään jatkaa yrittämistä, koska ivf-tuloksetkin heikkenevät iän myötä.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Itse olen raskautunut vanhana helpommin kuin nuorena, mutta meillähän on tällä kuopuksella down mikä siis näkyi testeissä. Jäin iän puolesta ihan siihen riskirajalle ja vaikka en olisi jäänyt olisin niptin ottanut. Tietysti masentelin alussa et ikä lisää downin riskiä ja pitikö nyt tähän vielä ruveta, mutta lääkäri osasi kuitenkin hienosti selittää että siksi se näyttää että iäkkäille syntyy enenmän downeja, koska vauvoja syntyy niin paljon vähemmän suhteessa nuorempiin ja itsekkin tässä kun on muitten downeihin vanhempiin tutustunut niin kyllä he ovat 10-20-vuotta minua nuorempia lähes kaikki. Meillä on mennyt hyvin ja kyllä tuo vauva on kerrassaan ihana vammastaan huolimatta, tuntuu kaukaiselta se mylläkkä kun mietittiin mitä tehdään. Tsemppiä tänne kaikille, toivottavasti tärppää oli se sitten luomuna tai hoidoilla.
 
Ei olla koska julkisella ei saada ja yksityiselle ei lähdetä . Jollei luomuna tule niin lapsi luku jää tähän Niin surullista kun tuntuu että syliin vielä mahtuisi yksi tai kaksikin
Eikö kunnalliselta saa jotain tukilääkityksiä tmv..? Vai liittyykö ne niihin hoitoihin?

Ei mekään olla menossa hoitoihin.. jos ei tule luonnollisesti niin sitten on tyytyminen siihen. :(
 
Meidän pieni down- tyttäremme syntyi maanantaina sektiolla perätilan vuoksi rv 36+6. Lapsivesi oli loppu ja napanuora luhyt ja kaulan ympärillä. Olipa hyvä etten suostunut alatiesynnytykseen vaikka loppumetreillä minulle tämmöistäkin ehdotettiin. Vauva on vielä teholla kun tarvitsee tukea syömiseen ja hengittämiseen. Tsemppiä kaikille raskaaksi pyrkiville ja raskaana oleville. Vaikka ikä (45v) toi omat haasteensa raskaaksi tulolle ja raskaudelle tekisin kaiken uudestaan ❤
 

Yhteistyössä