40 + so what, wol 14 (2019)

vierailija
Hei! Oon 40 ja tein tänään plussaa näyttäneen raskaustestin. Ehkäisyn lopettamisen jälkeen tärppäsi heti ekasta kierrosta! Joka paikassa vaan pelotellaan miten mahdotonta on tulla raskaaksi yli nelikymppisenä, varsinkaan luomusti ja itsekin mietin että kannattaako edes yrittää. No päätettiin yrittää kuitenkin ja uhmata tilastoja. Eka lapsi tulossa.
 
vierailija
@MörkökröM oi miten ihanaa, lämpimät onnittelut!

Mulla menee nyt aika surkeasti tällä rintamalla. Aloitettiin siis kolmas stimulaatiokierros heti perään, aloitus tehtiin "sokkona" eli lääkäri vain päätti päivän jolloin aloitan pistokset, ei tsekattu ultraa juuri ennen eikä välitetty miten vuoto ajoittuu - tämä varmaan sinänsä ihan ok, koska hänellä pitkä kokemus, ja osasi laskea päivät sen perusteella milloin edellinen punktio oli tehty (ja koska mulle ei suunnitella tuoresiirtoja, kohdun limakalvon kehitys ja kohdun hormonaalinen ympäristö ovat toissijaisia). No, aloitin piikittelyt viime viikolla ja maanantaina ultrattiin. Munasarjat oli usean päivän piikityksenkin jälkeen totaalihiljaiset, niitä tuskin löytyi, ihan rusinat siis. Hyvä jos edes pari antraalifollikkelia näkyi. Tämä oli aikamoinen sokki ja lääkärillekin kyllä yllätys. Tauotettiin kaikki lääkkeet ja nyt eilen perjantaina katsottiin tilanne uudestaan, ihan sama juttu.

Mulla siis 46-synttärit jo alle kuukauden päästä kolkuttelee ovella ja nyt oli tarkoitus tämä viimeinen kierros vielä tehdä. Lääkäri sanoi, ettei se klinikan puolesta nyt ole niin tiukasti siihen yhteen päivämäärään sidottu, että sen puolesta kyllä vielä saa tämän yhden nyt yrittää. Mutta kun nuo munasarjat vielä saisi tuosta heräämään jotenkin henkiin. Sovittiin uusi aika kolmen viikon päähän, nyt ei mitään lääkkeitä. Tämä oli sikäli yllätys, että vielä alle kuukausi sitten mulla oli menestyksekäs stimulaatiokierros, yli 10 follikkelia, 8 kypsää munasolua, 7 hedelmöittyi ja lopulta saatiin 2 blastoa. Nyt sitten ei mitään, näkymät kuin menopaussin jälkeen. Lääkäri sanoi, että tämä on varmaan merkki siitä, että munasarjareservit ovat hiipumassa ja nyt ei vain pystytä tekemään suoraan kolmatta stimulaatiota ilman taukoa (2 siis tehtiin ihan peräjälkeen). Kuulemma tuskin tilanne on lopullinen, koska ihan äsken vielä tuli hyvät tulokset, eikä munasarjojen pitäisi totaalisammua näin äkisti, mutta luultavasti tässä nyt tarvitaan vähän aikaa. Toivon todella että muutaman viikon tauon aikana alkaisi elpymistä tapahtua.
Onko kokeiltu clomifenia? Se vaikuttaa vissiin käpyrauhasen kautta. Joillakin se tehoaa paremmin kuin munasarjojen stimulointi piikeillä.
 
Onko kokeiltu clomifenia? Se vaikuttaa vissiin käpyrauhasen kautta. Joillakin se tehoaa paremmin kuin munasarjojen stimulointi piikeillä.
Ei, mutta letrotsolia kyllä. Nyt viimein saatiin parin keskeytyneen stimulaatioyrityksen jälkeen jotain tapahtumaan, ja huomenna on punktiopäivä. Tämä on nyt sitten vika hoito, jonka jälkeen aletaan siirtää niitä jotka on saatu. Pakkasessa on kolme, ja ois ihanaa jos tästä vielä yhden saisi lisää. Follikkeleita on kehittynyt nyt selvästi vähemmän kun aiemmilla kerroilla, niitä näkyi eilen yhteensä 5. Toivottavasti mahdollisimman monessa on munasolu sisällä.

@Mymmeli43 virtuaalihalaus! Todella raskaat viikot menossa. Toivottavasti kaikki menee parhain päin.
 
  • Rakkaus
Reactions: Mymmeli43
Tei uudet tunnukset tänne, koska en pääse kiejautumaan tänne Eloveerana :unsure:. Raskaus näyttäisi jatkuvan. Huomenna on jo 7+0. Ensi viikolla on myös eka neuvola. Toivottavasti pääsisin pian ultraan ja testeihin, kun on tota katastrofitaustaa..

@Hulbertiina Pahoitteluni, että vielä ei ole onnistanut. Pitää vaan jaksaa jatkaa yrittämistä. Ihmeitä tapahtuu tämän tästä .
 
  • Tykkää
Reactions: Äidiksi2020
Mulla onkin yllättäen jännät paikat eli piinailu menossa. Täytin siis vähän aikaa sitten 46, ja äsken tehtiin ihan vihoviimeinen hoitokierros alkioiden saamiseksi. Tästä vikasta kierroksesta ei meinattu päästä edes ensin edes alkuun, kun yllättäen kroppa ei enää reagoinutkaan lääkkeisiin. Lopulta sitten saatiin 5 follikkelia kasvamaan, niistä löytyi 3 munasolua joista 2 hedelmöittyi, mutta kumpikaan ei jaksanut blastoksi asti, eli nollasaalis. Mulla oli aiemmista kerroista pakkasessa 3 alkiota, ja yksi 6-päiväinen sulatettiin ja siirrettiin nyt sitten tähän. Eli tuoresiirtoa vastaaviin olosuhteisiin, vaikka on pakastettu alkio. Kohdun limakalvo oli nimittäin kehittynyt tosi hyväksi. Siirtoon eteneminen tuli mulle vähän puun takaa, kun olin ajatellut että tässä vielä tehdään uusia tutkimuksia, ja joka tapauksessa pitää kasvattaa uusi limakalvo noita pakkassiirtoja varten. Mutta en jänistänyt, kun tämä mahdollisuus tarjoutui, vaikka olin ajatellut että vasta kesällä olisi edessä tämä hermoja raastava vaihe ja todennäköisen pettymyksen käsittely. Siirto tehtiin maanantaina. En ole aikeissa testailla kovin aikaisin, tässä kohtaa vain jännitän sitä että vuoto pysyisi poissa.
 
vierailija
Hei Eloveera-79, onnittelut kaksosista! Oliko sinulla lääkkeitä luomukierrossa tukena, kun meinasi jopa kolmoset tulla?
Kiinnostaisi kuulla voiko luomukierrossa auttaa lääkkeellisesti folleja kasvamaan, ettei tarvitse IVF:ää tehdä raskautumisen todennäköisyyden parantamiseksi. Jos näitä lääketuettuja luomukiertoja tehdään Suomessa, niin miltä klinikalta kannattaisi kysellä?
 
Hei Eloveera-79, onnittelut kaksosista! Oliko sinulla lääkkeitä luomukierrossa tukena, kun meinasi jopa kolmoset tulla?
Kiinnostaisi kuulla voiko luomukierrossa auttaa lääkkeellisesti folleja kasvamaan, ettei tarvitse IVF:ää tehdä raskautumisen todennäköisyyden parantamiseksi. Jos näitä lääketuettuja luomukiertoja tehdään Suomessa, niin miltä klinikalta kannattaisi kysellä?
Kiitos :). Mulla ei ollut ko. kierrossa mitään lääkeapuja. Ivf piti alkaa seuraavista kk, joita ei koskaan tullut. Söin raskausvitamiineja etukäteen monta kuukautta. Söin myös Donafertya monta kuukautta. En tiedä oliko siitä apua, mutta saattaa olla. Aiemmassa keskeytyneessä raskaudessa minulla koitettiin ovulaation induktiota: letrozol + pregnyl n. neljä kertaa, sitten viides lääkkeetön kierto onnistui. Se raskaus kuitenkin meni kesken. Keho haki itseään 4-5 kuukautta ja sitten olinkin taas raskaana (kolmoset, joista syntyi kaksi). Oletan, että letrozol + pregnyl buustasi kehoa, vaikka onnistuneet kierrot olivatkin lääkkeettömiä. Nyt olen taas raskaana ja 42v. Ei mitään lääkkeitä 2 vuoteen.. Raskaus kai sitten buustaa myös kehoa :). Minä olin hoitojonossa julkisella, kun kokeiltiin ovulaation induktiota. Sitä tehdään kuitenkin kaikilla Suomen lapsettomuusklinikoilla, koska on ns. kevyt hoitomuoto. Tärkeää on myös tietää oma ovulaatioajankohta ja keskittää petipuuhat juuri sitä ennen ja jälkeen :).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sitten testasin, pp10, ja selvääkin selvempi nega. Kunnon vuoto ei ole alkanut, mutta pari päivää ollut sellaista että paperiin pyyhkiessä tulee. Varmaan vuoto alkaa täysillä sitten kun keltarauhashormoni lopetetaan. 2 alkiota vielä on, mutta eivät ole kovin lupaavia - tämä oli paras.
 
Tyttäremme syntyi neljä päivää sitten. Hän on ihana ja kaikki meillä kunnossa. Itse jännitin kovasti synnytystä ja sitä, miten kroppa toimii ja kestää enää, mutta kaikki meni silti hienosti.

Vaikeinta tässä raskaudessa oli epävarmuus kaikesta (ml. Covid) ja viimeisten kuukausien raihnaisuus, mitä ei aikaisemmissa raskauksissa ollut. Oli paljon vaativampi suoritus siinä mielessä, vaikka olin esim. paljon paremmassa lihaskunnossa kuin aikaisempien lasten kanssa (7 ja 9 v nyt).
 
Keltsulle ONNEA!! Oltiin vuosia sitten samaan aikaan piinailemassa, olin eri nimimerkillä silloin. Se oli aktiivista aikaa kirjoittelun osalta, ihan mukavaakin aikaa ja yhteishenki oli minun mielestäni mahtava silloin! Kaikkea hyvää perheellesi ja onnellisia päiviä!

Tänne ei kuulu mitään. Lähete hedelmöityshoitoihin on edistynyt sen verran, että heinäkuun lopussa on "ensikäynti". Tässä välissä luomuiltu, tosin hyvin vähän ja kyllähän tämä edelleen kiristää välejämme suuntaan ja toiseen, mutta päämäärä kuitenkin vielä yhteinen.
 
Viiden viikon piinallinen odotus päättyi ja kävimme uudessa ultrassa tällä viikolla. Kaikki muu oli normaalia ja koko vastasi viikkoja (rv 21) mutta sydämen kammioiden välissä on suurehko reikä. Ennuste on kuulemma hyvä, ensi viikolla lasten kardiologi tekee uuden ultran. Eli onneksi löydös ei ollut letaali, meillä on toivoa saada tämä prinsessa vielä elävänä syliin asti. Tätä ei vielä oikein käsitä kun kerkesi tehdä 5 viikkoa jo jonkinlaista luopumista.
 
Täällä on viikkoja 32 ja mulla on kova tunne että syntyy etuajassa. Raskaus on mennyt todella hyvin, vaikka olin varautunut mahdollisiin vastoinkäymisiin. Olen positiivisesti yllättynyt miten hyvin neuvolassa ja kaikkialla on suhtauduttu tällaiseen "varttuneempaan äitiin".

Elämäntilanne taas on ollut erittäin stressaavaa. Vähän aikaa sitten ostamastani asunnosta on paljastunut vakava sisäilmaongelma, ja jouduin kiireellä etsimään vuokra-asuntoa ja muuttamaan. Kova huoli jäi siitä, onko vauvalle ehtinyt tapahtua jotain haittaa niiden tärkeiden alkukuukausien aikana kun asuin siinä saastuneessa asunnossa. Asumiskulutkin ovat tällä hetkellä yli 2000e/kk kun maksan kahdesta asunnosta. Onneksi raskaushormonit suojaa ja oon ollut tavallista rauhallisempi ja tasapainoisempi. Millään muulla ei ole kauheasti väliä kunhan lapsi syntyy terveenä ja itse olen voimissani. Odotan lasta siis yksin.

Ai niin, mun ikäni voi korjata kun oon tässä vähän aikaa sitten täyttänyt 44.
 
Nimimerkki (+ikä) / monesko lapsi / yritys alkanut / keinot

@Hulbertiina (44 v.), 3. (miehen 1.) / aloitettu 1/2015 / Letrozole + gelee royale
@tatti55 (42 v.), 3. / yritys alkanut 8/2017 / luomu
@M4rianne77 (42 v.), 3. / aloitettu 6/2018 / 1. Ivf 6/2020
@Mymmeli43 (43 v.), 6. / aloitettu 1/2019 / luomu
@Tammityttö (43 v.), 4. / aloitettu ? / luomu
@nelli5 (43 v.), 5. / aloitettu 2019 / luomu
@Salli79 (40 v.), 4. / aloitettu 2/2019 / luomu
@Vielä kerran ❤ (44 v.), 3. / aloitettu 01/2019 / luomu + ivf
@Kaneli41 (41 v.), 2. / aloitettu 3/2019 / luomu
@Satuvauva (41 v.), 5. / aloitettu 7/2019 / luomu
@Valoa79 (40 v.), 3. / aloitettu 10/2019 / luomu
@Rusakkonen (47 v.), 2. / aloitettu 1/2017 / luomu + ivf/lahjamunasolut, taustalla 2 lahjasoluhoitoa ja 4 omasolu-IVF:ää, enkelipoika 12/2019 viikolla 36+1 ❤
@Emmelie75 (44 v.) / luomu + ivf
@Anilian (41 v.), 5. / aloitettu 11/2019 / luomu
@lillans (41 v.), 2./ yritys aloitettu 2/2019
@Brunet82 (37 v.) 4. / aloitettu 2/2020 / luomu
@PumpuliNumpuli (40 v.) 1. /aloitettu 1/2019 / ivf
@maris39 (40 v.), 2. /luomu
@Äitikuu (42 v.) 7. /aloitettu 5/2020 / luomu
@Montecea (41v.), 2. / aloitettu 7/2019 / luomu, testi pos 16.5.2020, km
@Annamaija 76 (43 v.) 3. / yritys alkanut 8/2018/Lahjasoluhoito alkamassa 09/20, luomusti testi pos 6.6.2020, km rv 8.
@Peppistiina (45 v.), 3. / aloitettu 11/2019 / IVF
@MARIAL43 (43v.), 1. /yritys alkanut 2018 / luomu+ 1 x IVF omilla soluilla 3 x Pas / lahjasolujonossa 2/2020 Dextra
@babygirl1 (44v.), 4. / yritys alkamassa 09-10/20 / luomu
@MörkökröM (41v) / 4. (miehen 1.) / aloitettu loka-marras 2020 / luomu
@petronella09 (38v) 5. / aloitettu 4/20 / luomu
@Ljeni (43v), 4. (miehen 1.) / aloitettu 10/2020 / luomu
@Nato (38v.) 2. /aloitettu 2016 / icsi
@Katti75 (45 v.) 3. / aloitettu 11/2020 / IVF
@Helmi-21 (41 v.) 1. yhteinen (naisen 3., miehen 3.) / aloitettu 2/2020 / ICSI
@lumicki (42 v.) 3. / aloitettu 2/2021 / luomu

Taustalla:

@yöeläjä
@Roxanne
@Reetaleena

Plussanneet (y):love: elokuun 2019 jälkeen:

@Mammakatri (40 +), ? / aloitettu 3/2019 / luomu --> 9.10. tilanne 5+4 / laskettu aika 6.6.2020
@Buah Hatiku (42 v.), / inseminaatio luovutetuilla siittiöillä --> 12.10. tilanne rv 12
@Kolmannen kuumeilija (39 v.), 3. / aloitettu 3/2019 / luomu --> pos. testitulos 30.10.
@KeltainenSeepra (ollut taustalla, luomu) --> pos. testitulos 7.11.
@Ellinoora38 (38 v.), 1. / aloitettu 12/18 / luomu + ivf, testi pos 12/2019, 16.1.20 tilanne rv 7+1
@Helmiina1978 (41 v.), 6. / aloitettu 2/2019 / luomu, testi pos 23.1.2020
@-Julia (40 v.) 1./aloitettu 6/2018/luomu/inseminaatio LA 31.10.2020
@Shibali (40 v.) 1./aloitettu 9/2019 / luomu / testi pos 9.7.2020, LA 22.3.2021
@Momon, tilanne 20.7.2020 rv 6+6
@Angervo76, 3. (Miehen 1.)/ aloitettu 6/2018 / luomu, testi pos 17.1.2020, km 2/20; Lahjamunasolut > Positiivinen hcg testi 4.11., la 12.7.
@Marmeladia (41 v.), 4. / aloitettu 09/2020 / luomu / testi pos 7.11.2020
@Äidiksi2020 (44 v), 1. /aloitettu 2/2020 / lahjasolu / LA 29.7.2021
@Katinka<3 (46v.), 1. yhteinen (2.) / aloitettu 5/2019 1xivf ja 1xicsi omilla soluilla, nyt lahjasoluilla ivf/icsi, josta plussa ja LA 5.10.2021
@Samppa40 (40v.) 3. (miehen 1.) /aloitettu 12/2020 / luomu, testi pos 30.3.2021
@Twinmum (42 v.), 3. / aloitettu 8/2019 / luomu / la 20.5.2020, tulossa KOLMOSET :love::love::love: SYNTYNYT 23.4.2020, kaksoset / luomu yllätys, LA 18.12.2021, tyttö (Nipt)

Lapsen syliin saaneet:

@Mary18, 12/2019
@kirsillevauva (46 v.), 4. / aloitettu 12/2013 / luovutetut munasolut --> LA 30.4.2020. SYNTYNYT 19.4.2020.
@kärhö (40 v.), 2. / ilman ehkäisyä jo kauan / luomu --> 20.8. tilanne 6+2, SYNTYNYT 4/2020, tyttö
@Silmu75 (44 v.), 1. / aloitettu 2013 / luomu, lahjasolut --> pos. testitulos 25.11., SYNTYNYT 7.7.2020, poika
@Mirumarumoru (44 v.), 4. / 3 x ivf, lahjamunasolu 11/2019 --> pos. testitulos 23.12, SYNTYNYT poika
@hipsu79 (41 v.), 6./aloitettu 10/2019 / luomu, SYNTYNYT 1/2021
@skorpioni-79 (40 v.) 3. /aloitettu 4/2020 / luomu, SYNTYNYT 5.2.2021 tyttö
@PikkuIitanÄiti (41 v.), 2. / aloitettu 7/2017 / luomu + ivf / plussa 05/2020 pakastealkion siirrosta, la 12.2.2021, SYNTYNYT 4.2.2021 tyttö
@Untuva79, (41v), 6. /aloitettu 6/20 / luomu / plussa 8/2020, SYNTYNYT 3/2021
@mim1 (41 v), 3., aloitettu 6/2020, luomu, pos. 9/2020, LA 18.5.2021, SYNTYNYT tyttö 5/2021
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä