40+ so what wol.13

Kiitos onnitteluista <3, vaikka en tosiaan vielä oikein tajua koko hommaa...

Munasarjojen hyperstimulaatio liittyy siis hormonihoitoihin, ja sen tuloksena munasarjat jatkaa kasvuaan liikaakin. Yleensä tilanne hoituu nestetasapainosta huolehtimisella eli munasolujen keräyksen aikoihin pitää juoda 3l/pvä. Joskus tilanne vaatii hetken sairaalassa tiputuksessa olemista. Mun tapauksessa tilanne kehittyi vielä pidemmälle, eli vatsaonteloon kertyi paljon nestettä, josta seurasi vatsan jumalaton turpoaminen ja hengitysvaikeudet, kun neste paino elimiä. Sairaalaan kun menin yöllä, kävely oli jo tuskaista ja kivuliasta, hengitys oli pinnallista hengähtämistä, oksentelin ja vatsa oli tosi kipeä. Pari päivää ne koitti tipalla helpottaa oloa, mutta lopulta oli pakko alkaa punkteeraamaan vatsaonteloa, eli olin sitten viikon letku mahassa. Päivittäin vatsasta tuli nestettä 1-2 litraa. Joka päivä punnittiin, ja paino vaihteli sairaala-aikana 7 kilon verran, mutta alkuperäisestä painosta tilanne muuttui 9-10 kilon verran. En tiedä, koska palautuu normaalimmaksi, mutta näytän nyt todella raskaana olevalta, eikä mitkään housut mahdu päälle ;). Makaamisesta ja ilmeisesti hoidoista johtuen olen nyt riskiryhmässä verisuonitukoksien suhteen ja siksi joudun pitemmän aikaa päivittäin piikittämään ns. napapiikin, joka estää tukosten syntymisen.

Semmoinen stoori. Kaikkineen olen IVF-hoidon takia ollut nyt 3 viikkoa sairauslomalla ja vielä viikko pitää olla varovaisesti kotosalla. Täytyy myöntää, että kyllä veti heikoksi ihmisen. Yksin ei päässyt sängystä ylös tai vessaan jne. ihan kauheeta. Päätinkin panostaa ns. peruskuntoon kunnolla, että kestän sitten (toivon mukaan edessä olevan) synnytyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Hedelmiina,hurjia juttuja! ! Tuliko hyperi siis yllättäen? Mun kavereilla meinaam alkion siirtto on lykätty kokonaan hyperin takia. Tai siis sen riskin takia. Parilla on kerätty n.30 solua eikä siirtoa ole ollut lupaa tehdä. Toiselle tulilin hyperi toiselle ei
En sit tiedä miks siirtoa ei tehty..onks siinä joku riski? Paljonko teillä saatiim soluja?

Mun vuoto alkaa onneksi maltillistua. Toivottavasti ei tuhraa enää montaa päivää. Jännittää jo seuraava gynekäynti.
 
Tammityttö:Munasoluja kerättiin 13, ja vielä alkionsiirrossa sanottiin, että en kuulu hyperin riskiryhmään ja kaikki näytti ultrassa ok. Mutta sitten pp 8-9 yönä tosiaan oli pakko hakeutua sairaalaan, sitä ennen olin jo 3 päivää sairauslomalla, kun pp 3-4 alkoi turvottaa ja tuli hengenahdistusta.
 
Voi vitsi, Hedelmiina, mitä olet saanut kokea!! Todella hurjaa. Kävikö mielessä, että onko tämä tämän arvoista? No, lopputulos ratkaisee, eli eiköhän kuitenkin ole! Onnea tosi paljon!! Ja liimaa liimaa tarroja kaikkea!

Hyvältä kuulosti Tammitytön muuttunut kohtutilanne, ja selvisi sitten tulvienkin syy.

Mäkin olen saanut tuomioni nyt, no, ei mitään odottamatonta. Ensinnäkin, jes, OVULOIN, juhuu, eli lämmöt hiiteen, en enää ikinä mittaa! Oikeesti, vähänkö on veetuttanut, kun mittari aamulla 35 ja jotain, vaikkei pitäis. Sit hetken kuluttua se on kyllä taas yli 36, taidan heittää mittarit kokonaan jorpakkoon. Samoin kehotti lääkäri :) Juttelin nyt eri lääkärin kanssa puhelimessa, kun oma lomalla, ja olikin mainiota saada lisää näkökulmia. Niin, se progearvo oli 45, joka on kuulemma oikein jees. 18 follikkelia mulla näkyi silloin ultrassa, no AMH, joka mittaa munasolujen varastoarvoa, oli kuitenkin hyvin alhainen, 0,5, niinkuin tässä iässä tuppaa olemaan. Lääkärin mielestä se olis voinut olla folleihin nähden korkeampikin eli ehkä nyt oli vaan tuottoisa kierros. 0,2 on kai se raja, että munasolut loppu slut, ainaskin käyttökelpoiset. Ja 1 on muistaakseni normaalin raja eli VIIME METREILLÄ MENNÄÄN! Niinpä tämä lääkäri oli selvästi IVF-positiivinen, muttaaaa... En nyt sitten tiedä. Silti prossa on vaan 25%, joten uskaltaako noihin hyperihommiin lähteä, halutaanko me toista lasta nyt niin paljon? Jos olis eka kyseessä, niin sitten taatusti lähtisin. Sen tiiän, että mies ei tahdo, eli siinä olis paljon ympäripuhuttavaa. Ei muakaan pistohommat ja alkiokeräilyt niin hirmusti houkuta. SATA KERTAA MIELUUMMIN ADOPTOISIN, HETI! Mutta helv..ti kun se mies ei siihenkää lähe.

Isoja asioita ja kysymyksiä. No, se on varma, ettei koeputkiin langeta ainakaan ennen kesää. Ens kiertoon voisin harkita sitä letrozolia, vaikkei se prosentteja paranna kuin parilla. Mutta ehkä siksikin, että tulee tunne, että tekee jotain. Ehkä se luo positiivista onnistumisvirettä? Siinäkin on se mahku, että tulee liikaa isoja folleja, joista osa pitää sitte ottaa pois, mikäli niin käy.

No, mä halusin tietää, että ovuloinko, ja sen tiedon sain, siihen olen erittäin tyytyväinen. Sekin voi auttaa positiivisjutuissa.
 
Hedelmiina. Hirmuinen juttu tosiaan! Onneks kaikki nyt ok!

Maimei, mä juttelin tosta AMH arvosta. Se kuulrmma on aikaisemmin ollut hyvin absoluuttisena ja kiveen hakattuna pidetty arvona mutta nykytiedon mukaan se elää aika paljon. On kuulemma tehty kiireellä IVF hoitoja naisille kenen arvo ollu tyyliin 0.2 ja sitten sairaalan uusintakoe ollutkin 1,6 jne. Ja joskus munasarjat voi tosiaan toipua. Mulla toi arvo oli 2010 0,3 tai 0,4. Nyt vähän jännittää kuulla mitä se on koska tosiaan alakerta näytti siihen nähden ihan erilaiselle. Mut kuten sanottu, arvo voi elää kierrosta toiseenkin.

Täällä ei uutta. Vuotaa mutta vähän "normaalimmin". Kp5 menossa :)
 
Tammityttö: no kun mäkin tuossa googlatessa huomasin, että joillain oli parantunut. Tää lääkäri kyllä sanoi, ettei sille voi mitään tehdä, mutta eihän siis välttämättä voikaan, toimenpiteillä siis, jos se vähän elää omaa elämäänsä. Jäin silti ymmärrykseen, ettei se arvo vois nousta enää, mutta tosiaan äsken juuri luin muualtakin, että voipas! No joo, ei kai ylipäänsäkään voi juuri muuta tehdä kuin elää mahdollisimman terveellistä ja vitamiinipitoista, kunnollista elämää. Kai mä yleisesti ottaen elänkin, mitä nyt juuri vedän suklaata ;)

Onhan kaiken maailman luonnonlääketiedejutut vielä kokeilematta... Milloinhan sille tielle syöksyy? Ai niin, se vyöhyketerapiahan mun piti ainaskin testata...
 
Maimei. Nii kai siihen ei oo ihan absoluuttista totuutta. Ja liekö sit niin et se riippuu siitäkin miksi se arvo on alhainen. Mut kuulemma esim syöpäpotilaiden arvo voi olla nollassa mut toipua normaaliksi.

Ja sepä. Mäkin vedän vähä kaikkea. Dhea on kokeilematta mut en tiiä uskaltaako sitä edes alkaa kokeilla. .
 
KP 1. :mad: :headwall: :'( :kieh: Mä alan oikeesti kohta itkee täällä konttorilla. :'( Nyt on kyllä niin mieli maassa ja toivo hiipuu. Varasin nyt ajan gynelle että saisi varmistettua ettei ole ainakaan mitään fyysistä estettä. En tiedä haluanko edes tietää mitään AMH-lukua, kun asialle ei voi kuitenkaan vissiin mitään tehdä, jos on huono (vai voiko?). Noin vuosi sitten luku oli hyvä, mutta onhan se siitä todennäköisesti laskenut. Moni haluaa faktat pöytään ja asennoituu sitten sen mukaan, mutta mä luulen että mä vaan masennun, jos saan faktana pöytään että mahiksia ei enää ole. Olen kai ihan kahjo, kun elän mielummin falskissa toivossa kuin hyväksyn tosiasiat. Mua kai vaivaa sellainen "pakko yrittää viimeiseen asti"-ajattelu. Toisaalta en taida kuitenkaan olla valmis mihinkään hoitoihin, kun onnistumisprosentti on niin huono tämän ikäisille. On se luonto vaan niin epäreilu. :kieh:

Hedelmiinalle suuret onnittelut raskaudesta ja pahoittelut ikävistä hyperkokemuksista! Kuulostaa hurjalta! Toivottavasti toivut pian.

Tammityttö sai varsin lupaavia uutisia gyneltään. Ei muuta kuin ukon kaatoon nyt. ;)

MaiMei, mukava kuulla että ainakin ovis tapahtuu, vaikka muuten oli aika kylmiä faktoja tarjolla. Sä tunnut osaavan asennoitua hyvin näihin juttuihin, toisin kuin allekirjoittanut, joka mielummin tunkee päänsä puskaan eikä suostu hyväksymään että on vanha akka. Mäkin harkitsen kyllä lämpöjen mittauksen lopettamista, ei se aiheuta muuta kuin stressiä, eikä mun edes pitänyt aloittaa koko mittaamista kesän yrittämistauon jälkeen, mutta jotenkin se lämpömittari tarttuu käteen joka aamu. :whistle:

Nyt täytyy upottautua työhön, ettei ajattelisi liikaa. : / Parempaa keskiviikkoa teille muille!

PS. Jos joku päivitysguruistamme päivittää listaa, mulle voi merkata kierron pituudeksi 27-29, pikkuisen näyttää viime kiertojen perusteella lyhentyneen. Huono merkki sekin. :( Eli KP 1 / 27-29.
 
Viimeksi muokattu:
Jimina. Voi ei :(! Pahoittelut :(. Ja toiki on totta. Joskus vaan on parempi ettei kukaan lyö tuomioita pöytään. Mullekin sanottiin jo 10v sitte etä luomuvauvaa ei meille tuu
No..olen ollu jo kolmesti raskaana sen jälkeen ilman hoitoja.. että se siitä.

Ja joo. Mäkään en luota enää yhtää lämpöihin
.en oo koskaan saanu kunnon selkeää kiertoa kunnon lukemin mutta olen todistetusti ovuloinu. Nytkin lämmöt on aamusin joka toinen pv 36,4 ja joka toinen 36,6 ja yli ja sentään kp5 .. että olkoon koko pa***.
 
Hedelmiinalle paljon onnea, aivan mahtava uutinen :).
Mulle voi päivittää samat dpo:t kuin MaiMeillä.
Jos ei täällä ala kohta tärppäämään, niin täytynee minunkin varata aikaa sinne gynelle. Yritystä ei oo vielä kauan takana, mutta voihan sitä käydä tarkistuttamassa että ei näy mitään täysin raskautta poissulkevaa. Mulla on aika lyhyt tuo luteelivaihe, se vähän huolestuttaa :(.
 
MaiMei, minulla on lahjakortti vyöhyketerapiaan ja oon nyt käynyt kahdesti. Vauvautumisesta en oo sanonu siellä mitään, mutta hirmu rento olo on tullut. Tänään oikein vahva plussa ovistestissä :) ja molempia muniksia kirvelee! Siis kirvelee ihan ja pistelee jotenkin, ei minulla ihan tällasta oo ikinä ollu. Arvatkaa heitänkö isännän vähintään seinään, ellen pihalle, jos tänään ei ala tapahtua? Eilisen yritykset oli ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
Sahramiini onnea plussasta!! Ja sama juttu. On se kumma kun joskus esikoisen jälkeen mies marisi seksin vähyyttä. Sitten kun olis oikeesti pitäny alkaa hommailla niin aina kolotti jonnekin tai väsytti tai mitä lie :D. Ja muka NAISET on tollaisia. Pyh ja pah ;)!

Flutur, jos sulla olis luteaali ainoa ongelma ni siihe on onneksi helppo apu :). Keltarauhasta vaan kehiin oviksen jälkeen. Mullaki olis luge resepti pitkästä aikaa varattuna. Hassua, tuntuu ku olis jo hoidoissa :D!
En malttaisi millään ootella kierron etenemistä. Tää on niiiii tylsä vaihe! !
 
KESKIVIIKKO 18.2.2015

nimi / ikä........................kp / kierron pituus

~lounakehto~ (41)........................ 33kp/28
Ninnuska73 (41)............................ 27kp/26-30
Vauvahaaveita#3 (41)................... 26kp/28
flutur (41).................................... 22kp/23-28
MaiMei (39).................................. 21kp/27
Glearblue (44).............................. 20kp/25-29
mileena 74 (40)............................ 18kp/28-30
Minttu 71 (43).............................. 16kp/30
Sahramiini (43)............................. 13kp/26-28
Marza (44)................................... 12kp/30
Tyydeli (41).................................. 11kp/28-30
Leo Pardi (40)................................ 8kp/28-30
Tammityttö (39)............................. 5kp/
Pirunpelto (38) .............................. 4kp/23-60
Äiti seiskanelonen (41) ................... 4kp /28
Jimima (43).................................... 1kp/27-29

Piinailupäivät:

Ninnuska73 (41)............... dpo 13
MaiMei(39)....................... dpo 8
flutur (41)........................ dpo 8
Minttu 71 (43).................. dpo 2
mileena 74 (40)................ dpo 1


Plussanneet: :heart:

2015
vauvatoiveinen....(38) - 01/2015
Hedelmiina....(39) - 02/2015

2014
Saana72 ...........(41) - 02/2014
Iines* ...............(40) - 03/2014
Tuuliannaliina ....(40) - 03/2014
Esteri1 ..............(40) - 05/2014
Vesipossu ..........(41) - 07/2014
Jopo73 ..............(41) - 08/2014
Fleur .................(39) - 09/2014
bugsy ................(44) - 09/2014



Taustailijat:

Katjusmaaret (41)
Zandi (40)
Torvi (42)
ruutana (39)
Meibibeibi (44)
Hupsikka (?)
harrastoive (43)
Tiuku74 (39)
Nipsu74 (40)
Lumikki1970 (43)
hupiaelämään(40+)

Fertility Calendar Tool | babymed.com


"All will be well as long as we do our best"
 
Viimeksi muokattu:
Kurjaa, Jimima! :hug:
Mutta taistelutahtoa!! Mulla on ehkä joo aika realistinen ote tähän siinä mielessä, että oon armollinen kropalleni - sen ei tässä iässä kuulukaan raskautua. Jos se raskautuu, se on jo ihme. Fyysisesti en itteäni piiskaa, tällaista tää vaan on tässä iässä. Henkisesti voi toki soimata, että miksen tehnyt tahtomaani määrää lapsia ajoissa. Mutta ei elämä mene aina suunnitellusti. Mies, jonka kanssa luulin tekeväni ainakin pari lasta, olisin pari vuotta jo ollut valmis, jätti mut, kun olin 30 (no, just sen lapsiasian takia, ilmeni myöhemmin, sen jälkeen jätti vielä kaks muuta naista saman asian vuoksi... Nyt onnellisesti yhdessä naisen kaa, jolta piuhat poikki). Kyllä sitten hetki kesti ensinnäkin toipua ja sitten tietty löytää uusi mies ja sitten puhua se ympäri ;) Mä en oo oikein ikinä tuntenut miehiä, jotka haluais lapsia... Eka pitkäaikainen kumppanini ei myöskään ole perustanut perhettä ja myös jätti mua seuraavan kihlattunsa, koska ei halunnut lapsia ja nainen halusi. Ihme äijiä! :) Tää nykyinen ei niin helppo sekään ollut, mutta oman lapsen myötä on kasvanut kyllä pitämään lapsista ihan uudella tavalla (onneks).

Anyway, oishan sitä pari vuotta sitten voinut jo käydä taas vauvatoimeen, mutta silloin vielä tuntui, että yksi lapsi on ihan ok. Kyllä se onkin, mutta se oli enemmän itsekästä ajattelua silloin. Nyt on tullut se vaihe, että enkö aio antaa sisarusta ainokaiselle. Kun tietää, kuinka mukavaa on, että on omia sisaruksia...

Mutta tosiaan, liikaa ei voi nelikybäsenä enää itseltään vaatia, kroppa toimii miten pystyy toimimaan, sitä voi tsempata, muttei ainakaan syytellä.

Tänään, kuten lupasin ovistiedon jälkeen, aloitin raskaustestailut. Testejä on saatava kulumaan, niitä on liikaa ;) No blankohan se on, mut tänään on vasta DPO9. Kovasti oon tikkua väännellyt, ja tokihan mä aina jossain vaiheessa onnistun siinä jonkun varjon näkemään juuri oikealla kohdalla... Se nyt on selvä!
 
En tiedä kenen linjaus tuo on, että AMH 0.2 tarkoittais, että kaikki toivo olis loppu. Kyllä mulle yksi lääkärikin näin sanoi, mutta hän ei ollut se, joka olis ultrannut noita folleja. Mulla juurikin tuo 0.2 arvo ja jokaisessa kierrossa vuoden aikana on folleja ollut vähintään 1 kpl, joskus jopa 3. Sitähän ei tiedä onko niiden sisällä solua, mutta pakko siihen uskoa kunnes toisin todistetaan. Ja kyllä on olemassa niitä, jotka on raskautunut alle 0.2 arvolla. Itse uskon, että esimerkiksi vuodenajalla on aika paljon tekemistä sen kanssa, mikä tuo arvo on. DHEA nostaa toisilla tuota arvoa. Itse en pysty ko. hormonia syömään, koska siitä sivuoireena ikävää huimausta. Muuten söisin kyllä.
 
Äiti 74, no niimpä. Mulla oli amh vuonna 2010 joku 0,3 ja takana (keskeytetyt)luomuraskaudet 2011 ja 2012. Tuo keskeytys ei liity mitenkään amh arvoon mut siis ajatuksena vaan että kaikki on todella mahdollista. Mikään yksittäinen arvo ei oo absoluuttinen totuus.

Peukkuja peuhupäiviin Sahris!!
 
Hedelmiinalle suuren suuret onnentoivotukset -niin tähän hetkeen kuin tulevaankin:) Aivan ihania uutisia <3! Muutoin tuosta kaikesta viime aikojen kokemastasi voisi kyllä todeta jo lähes kirjaimellisesti että vaikeuksien kautta voittoon. Niin hurja tuo hyperi ja siitä aiheutuneet seuraukset.. Toivottavasti suunta on jo pikku hiljaa parempaan.

Jimimalle, Lounikselle ja oliko muitakin -harmittelut alkukiertoon siirtymisestä

Leo Pardi: Olenkohan laisinkaan muistanut sua vielä tervehtiä.? Ellen, niin kovasti tervetuloa palstallemme minunkin puolestani:)

Glearbluelle myös kaikkea mahdollista onnea "uuteen elämääsi" ja tulevaan. Ihailtavan rohkea olet kun uskallat kuunnella sydäntäsi ja sisintäsi ja toimia sen mukaisesti:) Mitään helppojakaan kun eivät tällaiset tilanteet välttämättä ole, mutta kertomasi perusteella olet kyllä varmasti tehnyt sen ainoan oikean päätöksen:)

Sahramiinin kanssa vähän samoissa mennään. Tyydelin kommenttiin että toimeksikin on pantu vaikka toki enempäänkin ois mielestäni pystytty. Kukahan täällä ihmettelikään miesten jaksamattomuutta tositilanteessa. Täälläkin sekoittivat pahimmoilleen miehen työvuoroissa äkkiseltään ilmenneet muutokset kuvioita ja tuntui välillä tosiaankin siltä että jollei mies ollut töissä tai nukkunut, niin oli vähintäänkin suksien päällä taikka jäävuorollaan:( Dpo-1 onnistuin vielä tuon kellistämään, mutta seuraavana iltana jo totes että saat sää siinä nukkua, mutta että nukkumaan pitäis pistää että jaksais taas aamulla herätä (klo 4.50). Grrr... No onneksi sentään ennätettiin touhuta pariin kolmeen otteeseen siinä edeltävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos minua tsempanneille! Rohkeaksi totesitte liikkuni, mutta en sanois sen noinkaan olevan. Minä koin enneminkin olevani typerä kun roikuin suhteessa missä en tuntenut rakkautta tai sitä intohimoa. Sanoisin,että nuohan ne suhteesta juurikin tekee sen parisuhteen. Mietin myös sitä,että mitähän mä täälläkään teidän keskuudessa roikun, minä kun en sitä seksiä nyt harrasta yhtään kenenkään kanssa. Josko se tulis sitten kevättä rintoihin tännekin, mutta ei ihan vielä :) sitten kun se siltä tuntuu.

Milloinka HEDELMIINALLA on ultra? Jännäätkö kovin kuinka monta matkustajaa kyydissäsi on? :)
 
Ninnuskalle pahoittelut, tosi kurjaa! :hug: Lähdettekö uuteen yritykseen?

Täälläkin tylsä alkukierto menossa, KP 3. Mieli edelleen hieman maassa tästä uudesta kierrosta, mutta kai tästä noustaan. Laskujeni mukaan yrityskerta 24 lähtee nyt käyntiin, eipä juuri naurata. :| Jotenkin tuo viime keväinen keskenmeno antaa kuitenkin edelleenkin pientä toivoa että josko sittenkin olisi vielä mahdollista, tietysti toivoen että mahdollinen uusi raskaus toisi myös sen vauvan.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 

Yhteistyössä