Hissua näyttää olevan täällä. Sitä tulin tänne ihan 'ääneen' ihmettelemään, että on se uskomatonta, miten tuolla mun miehellä onkaan taito saada minut tuntemaan huonoa omatuntoa siitä, että teen kotona jotain. Kun sää vähän lämpeni, kävin viimein lumipalloheisien kimppuun, kun niissä on kirvoja. Myrkyn hain kaupasta, mutt päätin kuitenkin ensin ihan karsia eniten saastuneita oksia ja niinhän siinä kävi, ett lopulta yksi puu meni kokonaan kaatoon. Mies tuli kotiin just, kun olin saanut sen tehtyä ja siivottua jäljet. Pyysin häntä oikein pihalle kattomaan, mitä olen tehnyt. Ei tajunnut, so. nähnyt yhtään mitään, mutt varmaankin tykkäs lopulta, kun olin vähän vinkannut, ett ihan hyvä idea sinänsä. Ensin meinasin ja miehelle jo siitä sanoinkin, ett hänen pitäis rangat puusta katkaista, mutt lopulta otin isot oksasakset ja pätkäsin ne rungonpätkät sillä ite. Ja kun mulla sattui työkalu käsissä olemaan jatkoin muista pihapuista kuivien oksien karsimista. Siinä vaiheessa mies sitten sanomaan, ett mun pitäis lähteä kanssaan venettä kattomaan. Minä ihmettelemään, ett ihanko oikeasti meinaat, ett mun pitäis lähteä sun kans sinne ja jättää oma homma kesken. Näin hän oli ajatellut, ku voihan nämä minun hommat tehdä toistekin ja sitten toisaalta onko niillä niin väliäkään.
Noista sanoista suivaantuneena vähän suomensin, ett hän olis voinut auttaa mua oksien roudaamisessa eikä haittais yhtään, vaikka kotona tekis jotain ja vähän osallistuis. No siihenpä hän, ett leikkashan hän viime viikolla nurmikon ja meni oikein siimaleikkurilla nurkat. Johon minä tyhmästi, että siinähän ei mennyt kuin pari tuntia. Sillon ukko lähti kävelemään autolle ja sanoi, että
"Eihän tuo puun karsiminen ole kuin 10 minuutin homma ja kannattais viedä oksat isoina kokkoon". . Hetken seisoin oksasakset käsissäni tyhmänä, että:
Häh??" ja painuin autolle perään paasaamaan, että:
"Justhan minä niitä helevatun isoja oksia kannoin niska vääränä kahteen kertaan kokolle!! Eikä minultakaan oksien karsimisessa mennyt yhdessä puussa kuin se kymmenen minuuttia, mutta jälkien siivoamisessa menee kauemmin". Minä nimittäin olen maailman laiskin kottikärryjen roudaaja ja siksi pilkon kaiken siihen pieneksi, ett saisin mahdollisimaan paljon roudattua kerrallaan =). Isoimmat oksat kannoin siis pihalta pois erikseen ja pikkuset sit pienin kottikärryyn. Ukon kommentista tuli jotenkin mieleen se ku viime kesänä öljysin ton terassin ja kaiteet ja kaikki ja tein tolkuttoman siistiä työtä, sillä ensin teippasin ainakin pari tuntia maalattuja kohtia, ettei niihin menis öljyä ja sitten, kun ukko tulee kotiin valmiille, sanoo, ett hänellä ei olis tuossa mennyt kuin tunti. Se siitä kiitoksesta. Kyrsii vieläkin
.
Niinhän se on tulipalossakin, ett ite palo sammutetaan äkkiä, mutt jälkisammutus ja raivaus kestää paljon kauemmin. Meillä vaan on ukko tottunut siihen, että sama mitä hän tekee, niin minä tulen perässä ja raivaan ja siivoan. Jos hän kaataa puun, minä takuulla kannan oksat kokkoon poltettavaksi, jos hän poraa johonkin reiän ja ruuvaa yhden ruuvin (koneella) minä takuulla imuroin ja siivoan jäljet jne.
Ts. Musta tuntuu, ett sama mitä teen, sillä ei ole mitään arvoa ja se kaikki on totisesti toissijaista. Kotona ei ole millään mitään väliä, mutt miehen menopelien pitää kiiltää ja se vasta arvokasta ajankäyttöä mullakin olisikin, jos seisoisin vieressä kattomassa, jos hän touhuaa kotitallillaan jotain.
Minäpä olin nyt sit kuitenkin ovela
ja kun mun kakkonen ajeli autolla ohi, pysäytin hänet ja kaverinsa ja pyysin, ett he kävisivät nostamassa sen helevatun veneen ukon kanssa trailerilta, ettei mun tarvi lähteä sinne huomenna. Se homma on nyt hoidettu ja niin on minunkin hommani. Tänään olen kuitenkin ihan täyden viisi tuntia hillunut ulkona ihan raskaissa hommissa ja varmaa on, ett miehen mielestä en ole tehnyt yhtään mitään. Mulla on vähän sellanen olo, ett nyt kun hän tulee kotiin, vähän suomennan taas. Nämä on just niitä juttuja, mistä hänelle toissaviikolla kirjoitin ja tuntui ihan ottaneen onkeensakin, vaan näyttääpä olevan niin, ett miehen muisti (miesmuisti) on maximissaan 2,5 viikkoa :stick:.