40+ So what (vol.7)

  • Viestiketjun aloittaja Ottis
  • Ensimmäinen viesti
Hei Iida-Karoliina, siellä Virossa ei enkulla tee juuri mitään. Yllätti minut ainakin, en tiedä eikö siellä koulussa opeteta vai mikä on, mutta Tarton yliopistosairaalassa tasan yksi ihminen osasi englantia, anestesialääkäri, vanhempi rouva.
Kaikki olivat ystävällisiä ja pölöttivät minulle sitä viroa, ymmärsin ehkä puolet , mutta kaikki meni hyvin.
Oma leikannut lääkärini puhui minulle suomea, sen mitä osasi, ja suomea ja viroa sekaisin, ei osannut englantia. Mutta osasi työnsä.
Löysin netistä jonkun vanhan ketjun, ja pokkana laitoin sähköpostilla kyselyn suoraan lääkärille, meilailtiin muutaman kerran, kaikki varaukset ja lisäkysymykset ihan suomeksi ja meilillä. Kerran soitin sinne, ja puhuttiin hetken puhelimessa.
MATKA:
Menin iltalaivallalla Tallinnaan, nukuin yön laivalla ja perillä Tallinnassa 07:00. Otin satamasta taksin jolle sanoin ihan suomen kielellä että bussi Tartto, linja-autoasema, bussiasema, Tartto, ja hyvin ymmärsi.
Tarttoon lähteen busseja vähän väliä Tallinnasta, useita tunnissa. Bussi lähti muistaakseni 07:45, ostin lipun siitä bussiasemalta, mutta jotkut maksoi kuljettajalle bussissa. Se matka on muistaakseni liki 200 km, noin 2,5 tuntia, express-bussilla. Yhteen suuntaan maksoi noin 10 euroa, joten ei kallis, Suomessa liput paljon kalliimmat.
Tartossa taas sanoin hienosti viron kielellä taksinkuljettajalle että " Naistekliinik Tartu ûlikooli Hospitaali" ja taksi vei perille.
Kaikki sujui hyvin, I-K, niinkun huomaat, joten sen puoleen uskallat mennä.
Voihan olla että sinun lääkäri puhuu jopa englantia tai suomea sitten, tai sitten onko mahdollista saada viron kielen tulkkia avuksesi??
Minä pelaan töissäni niin paljon tulkkien kanssa, että sekin kävi mielessä, mutta ei tarvittu.
Kysy lisää jos jotakin vielä osaisin kertoa.
 
Juu, onhan nyoret miehet mukavia vallan :LOL:

Omasta kuitenkin tykkään, ja tarpeeksi nuori on kuitenkin,,siis leikillään tämä. :p
Monet nuoret miehet kun tykkää käydä bubeissa ja kavereiden kanssa on tuota rientoa jos jonninlaista. Oma viihtyy kotona perheen kera, vaikka töissä menee joskus kiire aikaan liikaakin aikaa. Mutta työthän täytyy hoitaa.
Meidät laittaa kuiten tärkeys järjestyksessä etusijalle, minun seura on se tärkein ollut..Osaan arvostaa tuota puolta siinnä kun ex meni omia menojaan ja "piut paut" antoi lapsilleen tai vielä vähemmän minulle.
 
mun omakin on kova tanssimaan, rytmi veressä, ja selvin päin.
Käy ulkona ilman muakin kavereiden kanssa, olen sika mustasukkainen, ihan raivona välillä, mutta sekin kuuluu kulttuuriin että miesten kanssa hengataan, ja jos vertaan moneen mieheni maan mieheen, niin heihin verrattuna omani on paljon kotona ja ottaa minut mukaan moneen paikkaan, monta kertaa jossakin tilaisuudessa on 10 mustaa miestä ja minä! Kellään muulla ei ole vaimo mukana, mutta minut on otettu, ja olen siitä ylpeä.
 
Vauvatoive, kiitos, hyviä neuvoja. Joku suomea puhuva siellä oli mutta en sitä saanut puhelimen päähän kun soitin sinne. olisin kysellyt hintoja ja muuta..Lääkärin sain kiinni mutta ei suomea yhtään osannut.. :/
Jospa meilillä ois helpompi laittaa kyselyä..
 
Tulkeillahan on vaitiolovelvollisuus, ja niille joutuu tietty maksamaan, mutta mitäs se esiemerkiksi 0,5 - 1 tuntia korvausta, jos se auttaa asian selvittämistä.
Ellei sulla satu olla tuttavapiirissä jotakin virolaista rouvaa.......tai joku kaveri joka puhuu hyvää englantia.
 
MAAILMA ON PIENI !
No tuo on juuri se mun sairaala.
Mitä jos laitat suomen kielellä meiliä mun leikanneelle lääkärille, ihan lyhyesti, ja kysyt että kuka on oikea ihminen jolle voit laittaa meiliä ja kysyä apua sun juttuun?
Mun mielestä meili oli helpompi, on helpompi kirjoittaa ja lukea rauhassa, kuin ymmärtää huonoa puhetta, ja lisäksi halvempaa.
 
Ottis
Rinja Minä uskon, että +40v pitäis hakea apua jo siinä vaiheessa, kun alkaa haaveilla :), sillä niin takkuista tämä näyttää olevan, ainakin ekan lapsen maailmaan saaminen. Mulla on ukkokultani kanssa aikaa vielä 2 kiertoa luomuilla gynen mukaan, mutt sit kannattaa lähteä hakemaan apuja yksityispuolelta, näin sanoi ja sen ymmmärrän, että enää tässä vaiheessa ei kannata julkisella alkaa jonotella. Sit toisekseen, olen ymmärtänyt, ett 43-vuotiaaksi saisin Kelalta korvauksia hoidoista, mutt sen jälkeen menee kaikki omaan piikkiin. Eli jos vielä helmi-maaliskuu mennään luomuna, niin uskon, että viimeistään huhtikuussa saadaan alkaa miettiä hoitoja ja vakavasti, jos ei tärppiä tule.
 
ottis, juu vaik kaikki ns,alakerrassa kunnossa ei ole silti vauvasta tietoakaan(tuo haamuviiva tosin laitto miettimään että oisko pientä yritystä ollut). Joten eipä auta asiaa vaik ei mitään ns, vikaa olis vielä. nyt tietty miettii kun näin on viel hyvin limikset ja muu..niin oisko onnistuminen helpompaa luovutushoidossa kuitenkin. kun eihän nekään aina onnista niin kuin ei Ivf kään..Muutakin tarvitaan, kaikki pitäis just siinnä kierrossa olla kohdillaan, jo onnea paljon lisäksi..
 
jos haluat meilata mun leikanneelle lääkärille, kirjoita lyhyesti, voit sanoa että olet mun kaveri, lyhyttä selkeää suomen kieltä.
ylle.kadastik@kliinikum.ee
Hän vastasi yleensä mulle ihan parissa päivässä, oli ystävällinen, mutta kiireinen, joten lyhyitä viestejä. On siis nainen, ehkä sun ikäinen??
 
Ottis
I-K Taitaa olla tuo onni-puoli näissä hommissa kaikista oleellisinta :ashamed:. Kyllä se haamu varmasti kiinnittymistä tarkoitti ja sen puoleen näyttäisi hyvältä, kun hedelmöittyminen on kuitenkin tapahtunut. En nyt yht'äkkiä muista, mutt oletko saanut mitään kiertoa avittavaa hoitoja niinkus terolut'ia tai vastaavia?
 
Kiitokset kaikille ihanista sanoista Liamista. :heart: =)
Olen todellakin onnellisessa asemassa, kun minulla Liam on. Jos en olisi hänen kanssaan ei olisi olemassa meidän pikku-Stellaa saati että edes lapsista vielä haaveilisin. Olisin varmasti uppoutunut täysin tanssin maailmaan, niinkuin tein aikoinaan, kun esikko syntyi ja oli lähtenyt uuteen perheeseen. Romansseja toki oli mutta ei ne lapsen ja niiden saanti mielessä käynyt.
Vauvakuume minuun taisi iskeä salamanlailla lähes kolmikymppisenä. Olen ylpeä nuoremmasta rakkaastani, joka rakastaa minua pian 40v täyttävää suomineitoa. :heart:
 
Ottis
Alkuperäinen kirjoittaja vauvatoive10:
vitsit mäkin olen tyhmä, ethän sä tiedä mun oikeeta nimeä, enkä viitsi sitä tähän nettiin laittaa......höh
:) Tuota minäkin vauvatoive10ajattelin. Mitähän lekuri sanois, jos I-K mailissa laittais, ett hän vauvatoive10:n kaveri ja tahtoo luovutusmunasoluhoitooonn heti!!! :LOL:.
 
Ja ainakin minä selvisin reissusta hengissä, hoidon taso on hyvä, Eu-maa ja yliopistosairaala, ainoa on tietty tuo kieliongelma, ja sitä en sitten tiedä kauanko joutuisit siellä olemaan , miten kauan se hoito veisi aikaa. Minä olin vain 2 yötä sairaalassa.
 

Yhteistyössä