40+ so what!!! (vol 5.)

Liiza voi ei :hug:

Pyrstis mielenkiintoinen oli tuo sinun kierto tasan 2x tavallista pidempi. Tähän ikään mennessä, (kun olen aina niitä lapsia toivonut ja ei ole elämä niin mennyt, että niitä olisi tullut) olen monta kertaa ajatellut sen, että jään lapsettomaksi. Jos niin käy, niin sitten sitä suren ja uskon siihen, että elämä kuljettaa eteenpäin. Nyt tämän ajan kun voin niin kuumeilen mielelläni ja mikäs sen mukavampaa kuin muiden samaa potevien kanssa siitä rupatella =)

Onlydream liittyiskö tuo vuoto ovikseen, minulla on joskus oviksen jälkeen hiukan ruskehtavaa valkovuotoa.

Mari tuleko kuumeilemaan meidän kanssa?

Wiara kiva, kun oli hyvät juhlat! Kerro sitten miten mulime vaikuttaa. Nilla ai olet sinäki kokeillut tuota mulimea.

Mur-Mur kerrothan sitten miten nu dr tipat vaikuttavat. Kiva oli kuulla, että voi tuo progesteroni vaikuttaa myös immuunivasteen tukahduttamiseen. Olen sitäkin miettinyt, jos vaikka hyljin niitä alkioita.

Ida-karoliina minulla on inssissä aloitettu 2 - 3 pvä toimenpiteen jälkee luget eli munasoujen on pitänyt ehtiä irrota ennen kuin aloittaa luget (luulisin ) . Tervetuloa mukaan!

Päikki eli matalahiilari dietti ja mulime tipat olivat ehkä apuna, oliko sinulla vielä muita "lisä" keinoja käytössä?

Ämy nyt roppakaupalla onnea uuteen kiertoon.

++++ paketteihin kaikille!
 
Tässä tein listaa eri luontaistuotteista ja lyhyesti niiden vaikutuksista mitä niillä uskotaan olevan:

damiana meksikolainen pensaskasvi, lemmenyrtti, jota käytetään seksuaalisen halukkuuden lisäämiseen, etenkin naisilla

helokkiöljy (GLA) käyttö: pms-oireet, vaihdevuosioireet
Tätä on tutkittu myös tieteellisesti ja pms-oireiden lievenemisestä on saatu näyttöä, mutta ei todistettavaa vaikutusta vaihdevuosioireisiin. Ei suositella raskauden aikana.

humala käytetään vaihdevuosivaivoihin sen sisältämän hopeiinin takia (tutkimuksissa ei ole osoitettu tehoavan)

inkivääri alkuraskauden pahoinvointiin, mutta toisaalta saattaa aiheuttaa keskenmenoja (osoitettu rottakokeissa)

kalaöljyt (EPA) tutkittua tehoa kuukautiskipuihin kamomilla kuukautiskipuihin

arginiini erektio-ongelmat karnitiini miesten hedelmättömyys

karpalo ja kataja virtsatietulehdusten ennaltaehkäisyyn, mutta ei hoitoon. Katajaa ei raskaana ollessa, voi aiheuttaa keskenmenoja.

kasviestrogeenit mm, soijatuotteista ja ruisleivästä saatavat tehoavat vaihdevuosioireisiin. Ravintolisinä myytävät tabletit voivat moninkertaistaa estrogeenin saannin, jolloin mm. rintasyöpäriski suurenee.

kasviöljyt mm. gammalinoleenihappoa sisältävät helokin, purasruoho- ja mustaherukkaöljyt auttavat pms-oireisiin, varsinkin rintojen arkuuteen ja vaihdevuosioireisiin

kava juurikasvi Tyynenmeren saarilta auttaa vaihdevuosivaivoihin. Epäsuotuisa vaikutus, saattaa aiheuttaa maksavaurioita.

kiinankarhuputki (Don Quai) kuukautiskivut, pms-oireet, vaihdevuodet kuningatarhyytelö (Gelee Royale) vaihdevuosiin ja pms-oireisiin

lakritsinjuuri ei suositella raskauden aikana

lapakko intiaanien käyttämä bakteereja tappava rohdos mm. emättimen hiivasienitulehduksiin. Suurina annoksina voi olla jopa myrkyllinen!

mäkikuisma pms-oireisiin ja vaihdevuosivaivoihin. Voi olla haitallisia yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Ei raskaana oleville.

okarennokki nimestään huolimatta impotenssiin ja alentuneeseen libidoon, samoin potenssipuu (Muira Puima)

pellavansiemen vaihdevuosioireisiin, pitäydy päiväsuositusrajoissa. Ei raskaana oleville.

puna-apila vaihdevuosioireisiin, sisältää kemiallisia yhdisteitä, joilla mm. naissukuhormonin kaltaisia vaikutuksia

reunuspäivänkakkara kuukautishäiriöihin, ei raskaana oleville

ruttojuuri kuukautiskipuihin ruusujuuri seksuaalisen vireyden lisäämiseen, siitepöly pms-oireisiin ja vaihdevuosivaivoihin

siveydenpuu pms-oireisiin, vaihdevuosiin ja maidon erityksen lisäämiseen
Tätä on tutkittu ja mahdolliset positiiviset vaikutukset tulevat esille vasta 3 kk:n käytön jälkeen. Ei sisällä estrogeenin tavoin vaikuttavaa ainetta, mutta muistuttaa sitä. Ei saa käyttää yli puoli vuotta yhtäjaksoisesti juuri hormonivaikutusten takia. Ei raskauden aikana, saattaa lisätä kohtulihasten supistusherkkyyttä.

tryptofaani valmisteita myyty Saksassa ja Usassa pms-oireisiin. Vaikuttaa aivoissa, käyttöön voi liittyä vakavia haittoja.

Tähkäkimikki vaihdevuodet, pms-oireet. Vaikutusmekanismi epäselvä, varovainen käyttö.

Villijamssi kuukautiskivut, pms-oireet, vaihdevuodet, sukupuolivietin lisääminen, ikääntymisen hidastaminen. on käytetty lääketeollisuudessa mm. progesteronin raaka-aineena. Ei ole tehty tarkkoja, laadukkaita tutkimuksia ihmisillä. Ei suositella raskauden aikana.

Eli ei tämä mikään kaikenkattava lista ole, mutta kannattaa varmaan ottaa selvää luontaistuotteiden sisältämistä ainesosista ja niiden vaikutuksista. Paljon on myös olemassa haitallisia vaikutuksia yhteiskäytöllä muiden lääkkeiden kanssa. Itse en uskalla käyttää nyt mitään luonnontroppia hormonihoitojen alkaessa, mutta jos ei tärppää niin aion kokeilla tuota siveydenpuu-uutetta, koska sitä oli laajalti tutkittu ja havaittu paljon noita positiivisiakin juttuja.
 
mur-mur kävitkö sinä ottauttaa sen s-prog testin? Niin ei tarvii arvuutella toimiiko se vai ei.. Mulla otettiin kierron 20-jotain-päivänä, ja arvo oli 55 eli kuulemma oikein hyvä, että siinä kierrossa olin ainakin ovuloinut ja keltarauhanen lähtenyt toimimaan.
 
SS koetan, jos saisin sen omalta lääkäriltä vielä "ruinattua" ;) ..ei tartteisi maksella siitä sitä 60-70eurosta yksityisellä. Suositus taisi olla tuolloin luteaaliaiheessa, 5-10vrk ennen seuraavia kuukautisia.

..sitten Siveydenpuu (myyntinimi-Menstruasan)uutteesta-Voin suositella lämpimästi!!! :wave:
Löytyy esim. Vogelilta ja on huokean hintaista =)

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0302/4.htm

Käytin uutetta muutaman kuukauden.. mutta sitten sairastin keuhkoveritulpan ja sain marevanin lääkkeeksi, joten en voinutkaan enää sitä käyttää :/ ..harmitus, koska toimi miulla tosi hyvin: tasoitti oloa/rauhoitti, pinna ei niin tiukalla, kuukautiskipuihin auttoi oikein hyvin, kun otti usiamman kerran vrk..olin paljon mukavampi ihminen, rennompi :D Suosittelen kokeilemaan ja menee tosiaan se 2-3kk:tta kun vaikutus alkaa!!
 
pyrstötähti
voi olla juurikin niin mur kuten epäilet, kuukkeloippa aiheesta lisää. Eli esivaihkaivaiheessa juuri sitä estrogeenia voi tärähtää liikaa hormonicokctailiin ja varsinkin jos se ovistesateri alkaa kovin aikaisin näyttää sitä oviksen tuloa ja junnata lähes tasavahvaa viivaa päiväkausia kuuluu samaan kuvioon, munasolu yrittää kyllä kypsyä mutta laatu ei ole enää niin priimaa ja joskus irtoaakin mutta siitä ei oikein kehity kunnollista keltistä niin siihen lugeja käytetään, ovat kyllä aika inhoja kertomusten mukaan käyttää. Joten tuo Mulimen "matkii" sitä keltarauhasta ja pitää sen limakalvon paremmin sinne kierron loppuun asti. Ja pms oli tosi rauhallista myös. Siveydenpuuta siinä ainakin oli yksi ainesosa. Ihan oikeille kanoille sitä on käytettyaikojen alussa parantamaan munimista. Jos joku vanhoista pinolaisista muistaa meillä oli varsin hauskoja kuviakin kanoista meidän pinossa kun mulimen villityksemme silloin pelmahti!

Tuon estrogeenidominanssin löysi lapsellinen67 aikoinaan ja siihenhän on jenkeissä oivallisia aineita, mm. ProgestaCare jota hetken kokeilin mutta mulla nuo kokeilut tahtoo jäädä kun olen niin kärsimätön odotteleen tuloksia.

Mutta monenlaista apua, oikeaa ja humpuukia löytyy netist, pääasia ettei kukaan vaaranna terveyttään, sopivasti uskoen ja antaen itsellensä juuri sen ajan minkä itse tarvitsee käydäkseen tuon merkityksellisen ja tärkeän elämänvaiheensa läpi.
 
Pyrstis no vautsi, juuripa mie tuosta olinkin ajatellut kirjoittaa-kerkesit enstex!!:D ..kovin on mulla aika vahva epäily, että näin on nyt miulla asiat!!..tartteisi varmaan nyt lugeja kokeilla..vaan yksi ongelma-Marevan!..Siihen INR:ään(hoitotasapaino) kun kaikki nuo vaikuttavat..lugesteronista en ole ihan varma, pitänee lääkäriltä tarkistella..

((muoks))..tarkistin tuon lugesteroni&Marevan yhteisvaikutuksen: tulppariski kasvaa ja tarkassa seurannassa pitäisi olla/käydä marevan kontrolleissa TOSI usein(nyt käyn n. 2vkon:n välein)..aina jotain harmia/ongelmaa kun tuo Marevan kuvioissa.. :(

Miulla näytti nyt viime kierrolla ovista kp12..aiemmin ollut n. kp14..kierron pituus on välillä 27-29-yleensä 28

Vielä ei siis kovin aikaiseen "Oili" tule, mutta tuo keltarauhas asia minnuu huolettaa ja se pitänee selvittää..ajatella, jos se nyt onkin ollut miun tärpin esteenä? :( ..huomenna heti soittelen lekurille ja varaan ajan/soittoajan-kopaisen jos lugereseptin hyvinkin saisin, samalla pyydän lähetteen labrakokeeseen.(progesteroni)

Miulla on ainakin 3kierron verran(ei peräkkäiset)ollut TOSI vahva olo tärpistä( kiinnittymisestä )..oviksesta n. viikko ja oireet alkavat..loppuvat sitten 4-5pvä:n päästä kuin seinään! Tosin, nyt tällä kertaa rinnat jäi yllättäin kipeiksi ja olo äreä/pinkeä/itkuherkkä, selkää jomottaa..

Kyllä tässä on ittiään oppinut kovasti "kuuntelemaan"..ovuloin kuitenkin ja O-testillä näkyy vahvasti, tasavahvat viivat/täysi sarvi 2vrk ja sitten haalistuu..lämmöt nousee siitä vuorokauden kuluttua ja pysyy korkealla(pientä sahausta)kuukautisten alkuun.(kuukautisten alusta 1vrk ja tippuvat)

Onhan se ikä toki ISO asia joka vaikuttaa..mutta jos esim. luget voisivat autaa, niin miksipä en kokeilisi? =) ..juuh, näin mie teenkin ;) ..huomenissa heti koetan saada sitä "puheliasta" |O ( tooosi huono "ulosanti" hällä )omalääkäriä käsiini, tai soittoaikaa edes..jos vuoden vaihtuessa uudet tuulet puhalteleisi jo tällä raskautumis rintamalla..:heart:


Nati nati:wave:

mur-mur
 
LIIZALLE ihan ekaksi :hug:

Kiitos MUR-MUR ja SS infosta koskien hormonitoimintaa & luontaistuotteita. En ole vielä kovin tarkkaan kerinnyt lukea, kun kiirettä pitää taas töiden puolesta. Kaiken kaikkiaan, olen ihan pihalla noissa hormoniasioissa ja -hoidoissa. Anyway, nämä 3 kiertoa, joiden aikana vauvaa on yritetty, ovat kaikki olleet jotenkin erilaisia kuin niitä edeltävät kierrot. MUR-MURin tavoin luulen, että jotain on tapahtunut mutta hedelmöittynyt munasolu ei ole jostain syystä pystynyt kiinnittymään kohtuun kunnolla. 2 viimeistä vuotokertaakin on ollu ihan mahottomia :attn:

Omasta navasta lisää........ Luulen, että ovis olikin vasta eilen eli maanantaina, joten mulle voi päivittäjä laittaa dpo1 --- Kiitos! =) Jännätään vielä yks kiekka siellä rktt-listalla, ihan huvin vuoksi :p Mulla näköjään limailee ja kipuilee monta päivää(viime keskiviikosta asti) ennen irtoamista , jos se nyt edes irtosi mutta ainakin ne hirmu-jomotukset loppuivat. Kiva, että mies ehti reissulta juuri sopivasti ja peittojen heilutus tapahtui kreivin aikaan ;)

Mukavaa viikon jatkoa kaikille & iloista mieltä :wave:
 
Huomenia ja harmaat joulukuuta!!

Vaivaako muita täysikuu?? tytön kanssa viime yö kilpaa pyöritty ja olo sen mukainen |O |O

Oma kropan toiminta pistää taas miettimään,tissin on niin kipeät kun olla voi, vaikka yleensä ei näin pitkään oviksen jälkeen,samalla tavalla arat kuin olisi aloittanut imettämisen :/

Päivän valoa jään odottamaan ja täydellistä heräämistä tähän päivään
:wave:

:whistle: :whistle: ++++ puhureita tasapuolisesti kaikille
 
Moi! Voisinkohan minäkin liittyä tähän porukkaan mukaan?? :whistle: Oon käynyt lukemassa usein teidän keskustelujanne ja koen että täällä on aika samanhenkistä porukkaa kirjoittelemassa! =) Olen 36v ja kahden pienen tytön äiti. Kolmas lapsi on yrityksen alla ja yk2 meneillään. Kp15/27-30. Ovulaatiotestiin sain plussan eilen iltapäivällä ja sitä on yritetty eilen hyödyntää ...ja toivottavasti tänäänkin sais isäntään eloa iltasella kun lapset menee nukkumaan :D . Aamullakin intoilin mut mies viittas kintaalla, höh :LOL: .
 
Erka..MITÄ, MITÄ?!!!:eek: ..eikö mies "ymmärtänyt" omaa parastaan ja antanut siulle simppasia-HÖH sanon miekin..kumma kaveri.. ;)

..leikki leikkinä..:D..Teretulemas joukkoomme kuumeilemaan!!:wave:..seuraava päivittäjä voi varmaankin siun tietosi laitella listaan =) ..muuten, hyppäätkös tuonne RKTT-listalle nyt heti jännäilemään?!!..RKTT:heart:= Raskaana kunnes toisin todistetaan..

++++++++aaltoja laittelen!!!!

mur-mur
 
Oivikki: kiitos tiedosta, kyllä varmaan on niin että pari päivää oviksen jälkeen, että munis on ironnut. Mietin että jos uskaltaisi kokeilla ja katsoa miten käy. Mutta kuinka pitkään jatkaisi sitä kuuria.. oisko 1vk sen jäkleen kun tädin pitäisi saapua? kun nehän siirtää tädin tuloa. tai lopetaisi sitten jos kovin antaa tulostaan selvät merkit..Ajattelin ensivuoden puolella ottaa lekurille vasta ajan jos ei tärppi käy. Nyt ei oikein ennen joulua viitsisi/jaksaisi)

Erka: Tere tuloa myös minun puolesta, näin itsekkin vasta mukaan tulleena toivottelen. :)
Onko sinun lapsukaiset minkä ikäisiä? Onko siulla aiemmin tärppi nopeasti käynyt? Kamala kun olen utelias. Itse kuopuksen sain vähän päälle 30v..Ja silloin se kävi niin kovin helposti :whistle: :whistle: Nyt tämä vihe päällä että näinköhän voi onnistua :ashamed:
Ompa negatiivista. Sinulle kuitenkin ++++ tuulia. tossa joulun tietämissä( vähän ennen pyhiä) testaillaan kai molemmat kuitenkin. :heart:
 
Väsyttää niin hirveesti tämä pimeys..Nyt on kuulkaa naiset kp 26 ja päätä sekä sekä alaselkää särkee että täti tervetuloa taas.. :( Ketäs meillä olikaan testailu-vuorossa??Ite en testaa kun oireet viittaa tätskyyn,mutta ellei tässä nyt Niagarat aukee 2 pv sisällä niin sitten täytyy jo ihmetellä ja testailla..
Tervetuloa Erka mukaan minunkin puolestani,täällähän meitä piisaa samanhenkisiä naikkosia!!Ja onneksi meitä välillä täältä tippuukin siihen onnellisen odotuksen maahan!!
 
Tervetuloa Iida-Karoliina ja Erka mukaan poppooseen :flower:

Harmaata on tosiaan....tai nyt jo melkein pilkkopimeää... Mutta joulu on tulossa, jeee :xmas:

Kiitos Solakka Silakka päivityksestä - emmä noista omista dpoista ole ihan varma vieläkään, kun en kerran tikuta ovista mutta ainakin oireet olivat sen suuntaiset....

Erkalle onnea miehen kellistämiseen ;) Mullakin on samansuuntaiset ajatukset tänään(kin), kun eilen oli niiiiiin ihana sessio :D
 
Pinkki&liiza..mikä on teitin tilanne?..:)

ON. Yritin soitella omalle lekurille, en saanut kiinni-huomennea uudemman kerran sitten.
Koetan saada sen lähetteen progesteroni testiin ja käyn kp21-25 välillä/noin luki Yhtyneiden labrojen sivuilla..
 
emily67..saanko olla hieman utelias(taas) :p ..miksi et koettaisi testata Oilin tuloa, ovistesteillä?.. =) ..vai olikos siun kierto niin epäsäännöllinen?..voisihan sitä siltikin koettaa katella/testata/ettiä noilla, huokeimmilla liuska testeillä.. :)
 
Täytyypi tunnustaa, Mur-mur, että olen niin laiska jotta en jaksa testailla :ashamed:
Oli mulla sillon eka yrityskierrolla pari testiä mutta viivat oli niin haaleat (aloitin testaamisen liian aikaisin, noin kp7-8, kierto on yleensä 24pv). Luulen, että aiheuttavat mulle ylimääräistä stressiä ja niinpä otan vain päivän kerrallansa, omaa kehoani kuunnellen. Voi olla tosin, että saatan yhen kerran sillä CB digitestillä kokeilla, jos ei nyt ala tärppäämään... tai sitten jätän haaveilut ja kuumeilut sikseen :/
 
[/url]

Nimi (ikä )........... Kiertopv....Yrityskierto...Monesko haaveissa

Mahdotontako.............kp3/30............yk2..........1.yht.
Ämy (40).....................kp4/25-28...........yk4.........4.
Sariella09 (43)...........kp4/40............yk?..........5./1.yht.
mur-mur (44)..............kp5/27-29............yk9..........3.
Terry64 (45)..............kp6/25-29..........y.2,5v.........2.
Iida-Karoliina(45).......kp7/23-26.......yk8...........5./1. yht.
Leena65 (44)..............kp8/25-27........yk6........3./1.yht.
Solakka Silakka (40)..kp8/24-27........yk16........1.
oivikki (41).................kp8/23-27.........yk8...........1.
Emily67 (42)..............kp12/24-28........yk3........3./1.yht.
nillanilla (42)..............kp13/28-33........yk7.........1.
Tirlittan1968 (40)......kp14/28..............yk4...........3.
erka (36).....................kp15/27-30........yk2.......3.
onlydream (36)...........kp17/23-29............yk?...........3.
Inia (42).................kp19/26-30.......yk15....1.
mimmimamma (47)....kp23/28..............?.............4./1. yht.
haave3 (40).................kp26/28........?............3.
Wiara (39)..................kp27/22-28............yk5..........1.
Räystäspääsky (43)...kp27/24-29............................4.
liiza (43)......................kp30/24-25............yk19........4.
Pinkki69 (40)..............kp32/26-28.........y.n.2v......1.
ikiemo (45)................kp37/20-50........y?..........4.
Taikakuu (41).............kp41/27-32.........?.............2./1.yht.
pääpilvissä (46)..........kp57/25-43........?............1.yht.


Tilastojen mukaan yli 40 v. vuoden sisään n. 33% raskautuu --> 33%/27 = 8,91 Pino alkanut 21.2.2008 --> 20.1.2009 mennessä "tavoite" = 8 (mukana laskuissa ei ole kadonneet lampaat, taustailijat, reilusti "alaikäiset" ja poistuneet)

RKTT
Pinkki69 (40)..............dpo20
liiza (43).......................dpo19
Inia (42)....................pp4
onlydream (36)...........dpo3
Emily67 (42)..............dpo1
erka (36)......................dpo0

[/i]

ovistestiplussapäivä = dpo-1; seuraava (eli oletettu ovispäivä, myös ilman testiä itse oletettu ovispäivä ) = dpo0; sitten dpo1, jne.; hoitopäivä = pp0; sitten pp1 jne.


Plussanneet eli yrjöklubilaiset:






torpeedo (42)..17.4.2008/kp24...yk1..poika 30.12.2008
Mari66 (41)......9.6.2008/kp37.....y1,5v....poika 5.2.2009
päivänkakkara67 (41)..11.7.2008/kp40....................
mimuli (42).....30.7.2008/kp29..........yk4.......poika 31.3.2009
äittä-67 (40).......15.9.2008/kp29.....yk1....................
Karpalo67 (42)..........22.4.2009.................
velmuliina74 (34)..2.5.2009/kp24(24-30), yk7..6./1..LA 14.01.2010
OnniMaija (41)....11.5.2009/kp31 (28-30), yk3...5....LA 16.01.2010
tirulii(40)..15.5.2009/kp27/pp10..1./1.yht...LA24.01.2010
Murmukka (43)..........18.10.2009/dpo11/kp24 (28)
star-67 (42).....21.10.2009/kp26 (26-46)...yk10.....3.
Päikki (41)...25.10.2009/kp30. .y.2v...2.
Jadette (40).....29.10.2009 kp30/28-32/dpo15.....yk9....3.
Enkelinäiti (33)............17.11.2009 kp26/25-27..........yk2...........5.



Mukana myös:
Taukoilijat / Taustajännäilijät / Pinon jättäneet

Hastu39, gerpera, Hemppaliina, Hysteria, siira, lumeton, Uudi, äitijo2x, anjamarita, Saara10, Minni007, Matsalu, babo67, sinisyys, kenzie64, lapsellinen67, Karpalo67, äippä67, Pilvenpyörä, vilmaville, Pömppöli, baby5, touhu tenava, AinoEmilia, Plättä, pyrstötähti, Nuusku, Kirsikka68, Höpisijä, Elina67, ruujakengu, Mussukka67, Hellu1, einiinvaan, Rva Pikkumyy, gitte, Pennanen, annastiina, Riikkaliisa, kane, keijukka, dinosaurus61

40+ SO WHAT (VOL. 4)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1406929
40+ SO WHAT (VOL. 3)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1225015
40+ SO WHAT (VOL. 2)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1091269
YLI 40-v. KUUMEILIJA-KERHO VOL 1.
http://kaksplus.fi/keskustelu/t976636
 
emily67 juu, kyllähän se testailu saattaa ylimääräistä steressinpoikasta tuoda :/ ..mutta jos oman kroppasi tuntemuksista osaat oviksen tunnistaa, niin sitten vain kovasti "pupustelua", se riittää!! :D

..muuten..kerroit tuosta kipuilusta/limailusta..ne monasti ovat niitä munisten kasvukipuja ensin..sitten tulee vielä se kipuilu, kun irtoaa johtofolli.. ja toisilla "limottelee" usiammankin pävän =)
 

Yhteistyössä