40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Teinikeskusteluun vastaan, että taitaa olla sitten harvinaista että edes meidän 8-luokkalainen poika ei ole kokeillut kännätä, siitä on puhuttu, mutta ei kuulemma kiinnosta eikä hänen läheisiä kavereitaankaan. Arvatkaa olenko onnellinen. Toinen poika on vielä 6-luokalla, eikä hänenkään kanssaan ikinä mitään epäilyjä tupakasta eikä alkoholista.
Olen varmaankin outo äiti, mutta tupakkaa on pari kertaa maistettu, minä ja pojat, ollaan yhdessä vapisevin sormin sytytetty tupakat ja maistettu ja yskitty ja todettu että voi mitä p...kuinka tätä joku voi polttaa....ja on tosi pahaa. Viimeisen vuoden sisällä olen taas kysynyt että vieläkä muistatte miltä tupakka maistuu, pitäiskö taas polttaa yhdet, ja naurettu yhdessä asialle että ei kuulemma tarvi ja muistavat hyvin että pahaa oli.
Viinaa en ole maistattanut, pitäis kai sitten olla jotakin tosi pahaa raakaa wiskiä tai muuta, jos nuoret aloittaa siidereillä niillä pääsee nopeasti makuun kun sehän on aika hyvän makuista.
Jokainen tyylillään, meillä näin, ei ongelmia, ainakaan vielä.
Olin 8-luokan vanhempainillassa ja siellä esitettiin riskilaskelmia ja miten myöhäisemmäksi ekan kännin saa siirrettyä sitä pienempi todennäköisyys on alkoholiongelmalle.
Poikien isällä on ongelmia alkoholin kanssa, ja pojat sen tietää, miten iskä risteilyillä kaatuilee, hukkaa lompakot ja kännykät joka kerta - ihan totta - viime vuonna vissiin 4 kertaa osti uuden puhelime.
Rehellisyys ja avoimuus on meidän perheessä toiminut, kaikesta on voitu puhua, paitsi seksi on nyt vähän sellainen että ##OO ÄITI HILJAA MEE POIS PLIIS::::::::::
 
Olen välillä miettinyt mitä kuuluu Kaari64:lle, viimeksi oli menossa ultraan,
luetko Kaari ikinä näitä sivuja vai käänsitkö kokonaan uuden lehden elämässäsi?
Vai onko multa mennyt ohi jos Kaari on kertonut miten kävi raskauden kanssa?
 
Onko kenenkään mies tasaisen tyytyväinen ja iloinen raskaudesta?
tuntuu että miehelle usein tulee joku kriisi kun vaimo on raskaana, vaikka raskaus olisi toivottukin, käyttäytyvät pentumaisesti ja panikoivat, vai mikä niitä riivaa?
Kokemuksia ja mikä siihen auttaa/auttoi??
 
No oho, mielipiteet allergialääkeistä raskauden aikana on edelleen näemmä lääkärikohtaisia :(

Mulle lääkäri sanoi, että kaikki antihistamiinit on ehdottomasti kielletty raskauden aikana, joten tässä sitä nyt yritetään tulla toimeen nenäsumulla ja silmätipoilla :headwall: Minä olen allerginen vähän kaikelle, "normaalioloissa" käytän lääkitystä ihan alkukeväästä loppusyksyyn... Ihan kiva, kun tämän raskauspahoinvoinnin lisäksi tulee vielä allergiaoireet :(
 
Minä soitin niistä heinänuhatableteista Yliopiston apteekkiin ja vielä varmuuden vuoksi sinne Teratologiseen tietopalveluun vai mikä sen nimi olikaan, molemmissa sanottiin että on turvallista käyttää, varsinkin kun on jo ohitettu pahin riskiaika 12 viikkoa.
Tähän oli pakko luottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvatoive10:
Minä soitin niistä heinänuhatableteista Yliopiston apteekkiin ja vielä varmuuden vuoksi sinne Teratologiseen tietopalveluun vai mikä sen nimi olikaan, molemmissa sanottiin että on turvallista käyttää, varsinkin kun on jo ohitettu pahin riskiaika 12 viikkoa.
Tähän oli pakko luottaa.
Jes. Minulle sanoi omalääkäri ihan samalla lailla. Että ekat 12 vkoa olisi hyvä välttää tabuja ja koittaa pärjätä paikallishoidoilla (sumutteet ja silmätipat), mutta jos oireet on kammottavat niin tabuja voi ottaa "pahimpaan oloon", muttei säännöllisesti (mielellään). Mä käytän normisti kans lähes ympäri vuoden antihistamiineja, kun tuppaan oleen allerginen vähän kaikelle, myös syötäville. Nyt täytyy ollakin sitten tosi tarkkana syömisten kanssa. Eipä tuo haittaa, mä kun pärjään tällähetkellä melkein pelkällä mehulla ja kurkulla :/ Heinänuhan oireisiinhan kaikista parhaiten auttaakin sumutteet ja tipat.


Nyt tulikin muuten mieleeni, että ystävättäreni muuten muutama vuosi sitten (ollessaan tähän aikaan vuodesta raskaana) oksensi kaiken ulos ja jossain vaiheessa rupes oksentaan verta... sairaalassa totesivat, että tämä siitepölyaika sai limakalvot rikki ja se veri tuli siitä, eli siis allergiasta.
 
Hei vaan kaikille!!Kävinpä eilen siinä sokerirasituskokeessa...Tänään saan tietää tulokset!!Vähän mua jännittää.!!Samalla kinusin itselleni lääkäriajan,kun en ollut tuntenut vauvan liikkeitä 5-6 päivään... Onneksi sain ajan ja lääkäri tutki tarkasti ja totesi että vauvan syke on 16 0 ja tasainen ja vaikken juuri nyt tunne liikkeitä niin vauva voi hyvin!!Hän myös konsultoi toisen lääkärin kanssa joka sanoi että vauvan liikkeet alkaa tuntumaan ja vilkastumaan viikoilla 23-24!!Se oli tosi lohduttavaa kuulla!!Maanantaina 10.5 mulla on rakenneultra!!Toivottavasti vaavilla on kaikki hyvin!!

Miita1969 ja masuasukki 19+5 =)
 
miita1969, meillä on viikot suunnilleen samat, noin 19, ja mulla ihan samanlaista että välillä tunnen liikkeet ihan selkeästi, välillä on päiviä etten tunne mitään vaikka kuinka tökin ja herättelen ja puristelen mahaa.
Olen kanssa yrittänyt itselleni vakuutella, että kun se on niin pikkuinen vielä, ehkä 300 gr, liikkeet on niin pieniä ja hentoja vielä, mutta silti huolestun välillä.
 
miita&vauvatoive täällä viikkoja nyt 20+1 ja liikkeet ovat alkaneet viime viikon lopusta tuntua voimakkaammin kuin aiemmin. olin samoin huolissani, mutta nyt kun selkeä ero, niin helpottanut. odottakaas vaan rauhassa viikko pari, niin jo alkaa potkut tuntua.
 
SiiriS...ihania ultrakuulumisia :heart: Onnea!! :flower:

Mäkin olen vihdoin alkanut tuntea vauvan jämäkämmän oloisia potkuja kun aiemmin ollu pienta kutittelua vaan. Välillä ei kyllä tunnu juuri mitään pitkään aikaan ja sitten kakara taas heiluu ja hilluu urakalla...luultavasti just sillon kun äippä tahtos vaikka nukkua :LOL:

Kiitos allergialääkeasiaa kommentoineille! Mulla on käytössä nyt (vain tarvittaessa) avaava lääke Ventoline...senkin tuoteselosteessa sanotaan et käytöstä pitäs neuvotella lääkärin kanssa, mutta neuvolalääkäri sen mulle määräsi. Ja tsekkasin allergia-ja astmaliiton sivuilta et nimenomaan sen käyttö pitäs olla turvallista. Mutta kiva tietää et noita antihistamiineja voi myös käyttää jos oireet oikein kiusaa. Zyzalia mulla taitaa ollakin.

Huomenna pitäs lähtee työmatkalle toiselle puolen Suomea. Saa nähdä mitä pitkät istumiset tekee olotilalle. Onnes ei oo tarvinnu nyt keväällä töiden takia juuri reissata. Eipä tässä enää saa lentääkään varmaan kun kuukauden verran ja sit joutuu joku muu hoitamaan ne hommat
kun tämä mamma keskittyy istumaan kädet massun päällä kontorilla :D

Mukavaa kevätiltaa kaikille!

Pinkkis 22+1
 
Kiitos kaikille!! :hug: On lohduttavaa kuulla että on muitakin äitejä,jolla on samoja huolia ja ajatuksia....Tänään vauveli tönäisi ainakin kaksi kertaa!! :) Vauvatoive 10,tete-a-tete ja pinkki69 milloin teillä on laskettu aika ja missä sairaalassa synnytätte??Mulla on laskettu aika 23.9. ja synnytän Tyksissä!!Meidän perhe muuttaa heinäkuussa pysyvästi asumaan Turun saaristoon!!
 
Kävin tänään neuvolassa. Sydänääniä piti vähän etsiä ja meinasin huolestua, mutta sitten löytyivät vahvat sykkeet. 160 oli syke. Voi olla , että ongelmana on se, että kohtuni on kai taaksepäin kallistunut ja lääkäri puhui viimeksi myöskin, että istukka alkaa kehittyä eteen, jos oikein ymmärsin. Hän kun on kotoisin muualta kuin Suomesta =)

Vauva kuulemma äänistä päätellen liikuikin siellä, joten helpotti pientä jännitystä. Se oli myös positiivinen uutinen, etten ole juurikaan lihonut viime käynnistä, vaikka omasta mielestä syön kuin hevonen.
Tää on tosi omanapainen, anteeksi. Mukava lukea, että muillakin on hyviä kuulumisia =)
Kuulumisiin!
 
Tänään 6+6.Vähän ällötystä ilmassa ja väsymystä.Mutta toistaiseksi olen päässyt helpolla.En oikein muista koska se pahoinvointi, alkaa isosti?Nuorin täyttää 13v, siitä on siis niin kauan aikaa kun viimeksi raskaana.

Perhetilanne ei ole helpottanut.Avoa en ole nähnyt moneen päivään.Ei soita, ei tekstaa.Viimeksi kun yritin keskustella ja kertoa tunteistani ja ajatuksistani saan saman vastauksen"asioista on turha keskustella ne ei johda mihinkään".Eli, mun parisuhde päätty, enkä edes tiedä todellisia syitä miksi niin kävi ja tuskimpa tulen niitä koskaan selville saamaan kun ei suostu puhumaan/kertomaan.

Asuntopaperit nyt laitettu sisälle.Varmaan menee joitakin viikkoja ennen kuin saan mitään.Onneksi mulla tuttava,kenen luokse pääsen asumaan.Avo kyllä ehdotti, että olisimme tässä molemmat samaan aikaan kunnes pääsen muuttamaan.Mä en pysty siihen,mulla tunteet niin pinnassa koska oon ihan hämilläni siitä et heivaa mut ulos elämästä.......
 
Hei vaan kaikille!!Joko teillä on nimet valmiiksi vauvallenne??Meille selvisi nyt lopullisesti nimet!! =) Jos tämä on tyttö,niin hänestä tulee Sarah Arianna Yolanda ja jos tämä on poika,niin hänestä tulee Walter Per-Fredrik Mikael!! =) Minkälaisia nimejä teillä muilla on??

Miita1969
 
Vauvatoive10...Mun eka tyttö(nyt 9V) syntyi Kätilöopistolla ja nuorempi tyttö(nyt 6V) on syntynyt Porvoon sairaalassa!!Heinäkuussa muutetaan saaristoon,Rosalaan joka on Kemiön eteläpuolella ja kuuluu Turun saaristoon... =) Tämä vaavi siis syntyy Tyks:issä!! =)

Miita1969 ja masuasukki 19+6
 
Sanokaas nyt, että oonko mä ihan hassu...ostin nimittäin tänään jo vaunut :ashamed: kävin keuhkopolilla tuolla Seinäjoella ja käväisin siellä Vaunulassa, joka myy netissäkin. Ostin sitten yhdistelmävaunut, tarjouksessa 319 ?...käväisin toisessakin liikkeessä, joka myi Emmaljungaa, ja aivan kauhistuin kun hinta oli 849 ?. Lähihoitajan palkalla ja kahden murkkuikäisen neitokaisen äitinä sekä talovelallisena en pysty kyllä tuollasta hintaa maksamaan :( Varsinkin kun meidän pitää hankkia aivan kaikki vauvalle! Tottakai mieskin osallistuu, yhteinen hankintahan tämä on, mutta silti! Meillä oli tytöillä silloin -96 hankitut Emmaljungat ja ajattelin jatkaa perinnettä, mutta eipä tule mitään.
Pakko tehdä näitä hankintoja pikkuhiljaa, eipä sitten tule kerralla niin paljon maksettavaa. Saa nauttia lasten kanssa vähän kesästäkin =)

Keuhkopolilla todettiin että lääkitys ok ja sitä jatketaan, ennen synnytystä pitää käydä uusiksi. Mutta puhaltaa ei tarvitse sitä spirometriaa, mä nimittäin yökkäilin niin pahasti sinne torveen että se hoitaja keskeytti sen ;) oiskohan ollu miten kallis lasku, jos olisin oksentanu oikein kunnolla sinne letkuun :LOL: mutta aamulla klo 8 jos laitetaan raskaana olevalle naiselle pyykkipoika nenään ja jumalaton mokelo suuhun ja käsketään puhaltaa täysillä, vähemmästäkin sitä yökätään :)

Tänään siis viikkoja 15+5 ja meillä Toivolle vaunut...hassu olen joo :wave:

T. Unna
 
Hei vaan pitkästä aikaa kaikille! Lukemassa olen kyllä käynyt lähes päivittäin ja paljon tekstiä tullutkin :) Meillä on nimi pojalle valmiina, tosin hieman mietityttää kun muutamalla tutullakin on sama nimi. Eivät kuitenkaan ole kuin hyvän päivän tuttuja,joten ehkä sen voi kuitenkin antaa vauvalle.

Mulla olis perjantaina sekä lääkäri yksityisellä että neuvolakäynti. Luulen,että saikkua jatketaan nyt jo äitiysloman alkuun kun siihen on enää 3 viikkoa. Tosin Kelalta ei edelleenkään ole tullut kuin äitiysavustuspäätös. Kunpa ehtisin saada sen uuden... tykkäsin kovasti! :)

Kivaa että Unna tohti jo vaunut ostaa, sehän on hyvä positiivisuuden merkki. Ja muistelen,että meilläkin jollekin oli jo noilla viikoilla kärryt. Nytkään ei puutu ku kantoliina näistä isommista hankinnoista et hyvissä ajoin ollaan täälläkin oltu liikenteessä :D

Jaksimista surinalle parisuhderintamalla! :hug:

Kääkkis rv 28+1
 
Voi Unna, etpä sie ole "hassu" olleskaan kun Toivolle menopelit ostit!! :)

Miulla oli täällä jo kahdetkin ennen tuota viimeistä raskauttani ;) ..ne myin sitten kun mieli muuttui niin nopsaan. KM:n jälkeen pikkasen aremmaksi tulin ostosten suhteen, vaikka miulla kyllä on jo noita perus juttuja jemmassa: Sänky, sitteri, kantoliina, hoitotaso, turvakaukalo, leikkialusta lelukaarella jne..vaatteita myöskin löytyy isoooo kasa.

Ajattelin, että nuo sitten myyn pois poikkeen jos ei enää pientä meille tule..ja käytettynähän mie olenhin kaikki ostanut! =)
 
miita1969 mun laskettu aika on 20.9 eli lähellä ollaan. Saapi nähdä kumpi ehtii ensin. mun aiemmat on syntyneet sekä ennen että jälkeen lasketun ajan, joten en voi päätellä mitään. vai saaristoon muutatte. ihanaa, meri lähellä!

mä voisin muuttaa ahvenanmaalle, jos se olis vain musta kiinni. omistaahan siellä ei saa mitään. menetin sydämeni sinne, kun lomailtiin useampana vuonna kesällä.

MÄ OLEN RASKAANA. jos ette vielä tienneet. eli nyt on viikon verran ollut sitä ja tätä pientä vaivaa ja puuskutusta. :D närästää, kumartelu hankalaa, maha on tiellä, jalat turvoksissa. kaikki vielä pahenee, kun eteenpäin mennään. mutta en valita. otan kiitollisena kaiken vastaan. on tämä kuitenkin niin ainutlaatuista. en vaan lakkaa ihmettelemästä, että vielä saan kokea vauvaelämän. takana kun kaksi vuotta vääntöä ja yritystä, tuulimuna ja epätoivo.
 
tete-a-tete ihanaahan se on ja olenkin onnellinen siun puolestais, kiva käydä tällä puolella lueskelemassa teidän kuulumisianne!!! :)

..miekin siittä niin vielä haaveilen, kaikkine kolotuksineen ja yrjötyksineen ;) ..
 
unna miten maltat odottaa, että saat vaunuihin käyttäjän? =)

mä olen ajatellut hankintoja, mutta en vielä jaksanut toteuttaa. ihan hirvittää, mitä kaikkea pitää hankkia. ei ole kuin vuosi, kun pistin eteenpäin viimeisiä vaatteita. toisen kehdon myin joulukuussa, ja sit olinkin raskaana tammikuussa. meinas varmaan luonto, että tota akkaa pitää nyt vähän höynäyttää ja laittaa pulla uuniin, kun se on saanut viimesetkin vauvatavarat laitettua kiertoon. meitä mieheni kanssa huvittaa, ettei meillä ole mitään muuta kuin kehto, ja kummallakin neljä lasta ennestään.
 
tete-a-tete voi kun en millään jaksa NYT niitä alkaa kauppaamaan, siinä oma hommansa aina laitella ilmoa, kuvia ja olla kotosalla niitä ostaja ehdokkaille näyttämässä!..olkoon vielä hetken varastossa jemmassa ;)

..jospa ei siittä nyt jäisi tärppi kiinni :) ..
 

Yhteistyössä