40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Halaus Johannalle :hug:, kylläpä elämä nyt koettelee. Et kertonut kumpi eroa haluaa, mutta jos miehesi, niin ihmettelen miten hän pystyy tuossa teidän elämäntilanteessanne? Jos taas sinä, niin sitten en kommentoi...

Hepuli, kerroit, että painoarvio vauvan syntymähetkellä olisi n. neljä kiloa. Minkä kokoiseksi hänet on nyt arvioitu? Kiinnostaa, kun mennään niin lähekkäin raskausviikoissa.

Starin polikäynnistä ei ole kuulunut mitään, vai onko mennyt minulta ohitse. Toivottavasti et minnekään prenalle joutunut makoilemaan.

Moi.

Kotiuduin työmatkalta ja ihan hyvinhän se meni pitkine istumisineen yms. Selkä oli kovilla, mutta eiköhän se tästä.

Täällä on keskusteltu taas parin päivän aikana vaikka mistä...mm. raskauden olotilasta. Juu...RASKAANA ollaan :D Suoraan sanottuna tämä ei ole minusta ollenkaan kehuttava olotila!! En todellakaan tarkoita, etten olisi loputtoman kiitollinen tästä asiasta (huom. lapsettomuutta kärsitty ja lapsi hoidoilla saanut alkunsa!!), mutta kyllä tää raskaana olo on kaikkea muuta kun mukavaa. Kaikki rakkaat harrastukset on pitänyt jättää tauolle riskien takia, kuvottaa, ummettaa, närästää, öisin vetää suonta kintuista ja olo on kuin valaalla. Ja rankimmat ajat on varmaan vielä edessäpäin :eek: Mutta toivon, että se lopputulos hyvittää sitten kaiken ja aika kultaa nämäkin muistot =)

Me ei olla hankittu vauvalle vieläkään mitään. En tiedä millon uskaltas aloittaa. Ihan kaikki pitää hommata ja toivottavasti saadaan käytettynä edes jotain.

Ja Miita, meillä laskettu aika on 6.9 ja synnäriksi on valittu Naistenklinikka. Ihanaa ja varmaan jännääkin muuttaa sinne saaristoon. Minä niin rakastan merta ja lähellä mekin asutaan, mutta saaristo on kuitenkin eri juttu.

Nyt täytyy hiukan liikuskella et sais tuon selän vertymään...

Pinkkis 22+3

tete -a tete, SS minua on ittiäänkin lohduteltu&tsempattu silloin kun sitä olen tarvinnut - siitä iso kiitos tuonne "kuumeilijat" puolelle ja tännehin myös rakkaat ystävät:heart:
..ja kyllähän mie sitä tärppiä vielä toivon niin kovin.. :)

..KM oli kova paikka, suru&pettymys vieläkin nostaa aika ajoittain päätään..aikaahan siitä on kulunut 3kk ja tuntuu välillä, kuin olisi hetki vain..

tete-a-tete tekniseen kysymykseen..

Menisikö se niin, jotta vain kopsaatte tuon listan ja se vain uudelle sivulle sitten?..se olisi Vol.2 .. =)

Tuon miun laittaman tekstin tuolta etusivun aloituksesta, voi myös kopsata tai voipi kirjoitella uudenhin ja kuvasen kera.

Pinkki, saatetaan olla samaan aikaan naistenklinikalla :) !

Mä oon rehkinyt välillä varmaan vähän liikaa, esim. tänään haravoin melkein tunnin ja olin kumarassa kukkapenkissä, enkä huomannut ollenkaan että se voisi olla pahasta. Kun lopetin, maha kovettui omituisesti ja oli kipeä, enkä voinut muuta kuin pötkötellä sohvalla aika kauan!

roosamaria ja nuppunen noin 21 vk

roosamaria mulle kävi eilen samoin. ensin töistä kävellessä supisteli eli vatsa meni kovaksi. sit oli siivoomista ja hullu vielä siirsin yksin makkarin huonekalut. pitelin mahaa ja rehkin. supistelihan se tommosesta. ei pitäis enää tehdä sitä ja tätä, vaikka mieli tekis ja muuten jaksais. nukkumaan mennessä ei jooseppi juuri kolkutellut niin kuin tässä on muuten iltaisin tehnyt. oli kai raukka sekin ihan poikki.

Eli onko teillä perinteitä? Tuleeko kahvit sänkyyn, juoksetteko pää kolmantena jalkana mummolat ja sit on kireä tunnelma vai onko päivä yhtä auvoa?

Meillä lapsilla olis iskäviikonloppu ja ensin sovittiin, et tulevat su-iltana normisti kotiin ja lahjovat sitten. Nuorimmainen, 11 vee, alkoi kuitenkin puhua, et olis kivaa olla su-aamuna kotona. Sovittiin, että kotiutuuvat siis la-iltana. Annan mukaan muutaman kympin, niin voivat eksän kanssa (aika koomista) hakea aamiaistarvikkeet kotimatkalla. Katselin äitienpäivälounaspaikkojen tarjontaa ja hintoja, huh huh. Ihan hirveän hintaista.

Nyksältä kysyin, tekeekö kakun, kun on parempi leipoja kuin minä. Vastasi, että sitten, kun on jooseppikin olemassa. Puhui kuitenkin kohta nuorimmaisen kanssa kakun leipomisesta. Saas nähdä, kuka sen tekee vai tekeekö kukaan. Lapset ei ole kakkua koskaan leiponeet, minä en todellakaan hallitse sen tekemistä. Oikeasti: olen kerran tehnyt kakkupohjan, josta tuli pannukakku ja se siitä kakun tekemisestä. :kieh:

Suattaapi olla, että päädytään jäätelöön. :D

tete-a-tete, minäkin kuulostelin koko illan mahan päältä, miten tyttönen voi, ja olin huolissani, kun en liikkeitä juurikaan tuntenut.

Molemmat tytöt on viikonlopun meillä, ja ainakin pienempi 8v. on kovin tohkeissaan tehnyt mulle lahjoja, ja kerää lähimetsästä varmaan kukkiakin, kun tekee sitä muutenkin :flower: . Olen luvannut tehdä myös kakun :heart: !

Voi Johanna, uskomaton käänne muutenkin rankkaan elämänvaiheeseen. Paljon voimia ja tsemppiä, selviät kyllä!

Jadette, vauvan painoa on ultrassa arvioitu mulla pariin kertaan, viikoilla 24+1 ja 28+6. Sen jälkeen ei ole arvioita ollut, tuolloin 28 viikolla arvio oli 1418 g, joilloin kuulemma vastasi noin viikkoa vanhemman vauvan kokoa. La on kyllä oikein, vauva kun on inssialkuinen... Ultrassa lääkäri näytteli käyrältä sinne noin neljän kilon hujakoille ja siten vielä syötin nämä tiedot tonne Tekayn painoarviolaskuriin (http://www.tekay.fi/chart/efw.php) niin sain huiman lukeman 4,2 kg. Esikoinen oli sipponen 3390 grammaa syntyessään rv 41+0, joten sen puoleen tuntuu että mikäs jättiläinen on nyt tulossa ;) . Olin jostain syystä melkosen hysteerinen vauvan painon suhteen ekaa odottaessa, mm. laskin aina paikallislehden syntyneistä että kuinka monta prosenttia on ollut yli 4 kg. Ja sehän oli muutes aina siinä 20% paikkeilla :D . Mikä lieni hormonihullutus tommonen kilomania... nyt jo tajuaa, ettei se synnytyksen vaikeus ihan vaan vavuan koosta ole kiinni.

Tänä aamuna käyty neuvolassa, rv 32+1. Sain kuulla, että neuvolani sulkeutuu "säästösyistä" kesätauolle melkein kuukaudeksi kahta puolta mun laskettua aikaa :( . Ihan tyhmää, joutuu käydä sitten vieraassa neuvolassa loppuajan seurannassa. Tuli vähän turvaton olo, varsinkin kun siellä tuuraavassakin neuvolassa on vain 1 th eikä siitäkään kuulemma tiedä onko aina paikalla. Sitten neuvolantäti sanoi että voin myös soitella kolmanteen neuvolaan jossa on neljä th:ta, mutta aikas korkea kynnys alkaa hakeutuun ventovieraiden neuvolatätien pakeille mulla... mutta voihan se olla ettei tule enää mitään ylimääräisiä neuvola-asioita vaan pääsee suoraan synnyttelemään.

Mutta muuten siis oli neuvolassa kaikki kivasti: paineet 109/67, painoa mulle oli tullut nyt +535 (oon aika turvoksissa), SF 28, vaavin syke 140. Raivotarjonnassa vielä, vaikka pojunen olikin kiepauttanut itsensä kohdun vasempaan puoleen, viimeksi majaili oikealla.

Äitienpäivästä: tytär 5 vee on tehnyt päiväkodissa lahjan ja kortin, ne siis saan ja yleensä mies on hommannut jonkun ruusun jonka voi sitten myös istuttaa ulos myöhempinä vuosina kukkimaan. Kahveja ja kakkuja on turha odotella, kun mies menee sunnuntaina töihin (kuten viime vuonnakin). Täytyy sitten tyttösen kanssa väkästellä yhdessä jotain herkkua meille, jotta tuntuu vähän juhlalle :) .

Täällä rv 10+0 ja sen kunniaksi tänään ei kuvotusta :eek: . Apua! Voin tänään olla vaikka kuinkakauan syömättä eikä tuu paha olo kun eiliseen iltaan asti kuvotti lähes kokoajan :attn: . Mitäs tää nyt sitte on? Taasko muun pitää singota jonnekin ultraan! Heti iskee kauhee epävarmuus.

Perjantai-iltaa!

Siri ja Jääris...ottakaa nyt vaan tosiaan ihan rauhassa niiden teidän oireiden ja oireettomuuksien kanssa :D Vaan hypelinpä minäkin seinille ku tissikipu hävis ja jos ei yhtään kuvottanu niin heti oli meidänkin nyytti kuollu :LOL: No nyt olen ehkä hiukan rauhoittunut...

Meillä oli tänään neuvola ja kaikki hyvin. Ainoastaan painoa kertynyt enemmän kuin tarpeeksi :ashamed:

Minä käyn sunnuntaina omaa äitiäni onnittelemassa. Ensi vuonna pääsee sitten toivottavasti itsekin jo moista päivää juhlistamaan :heart: =)

Täällä etelässä on aivan karsea keli. Vettä satanut koko päivän ja ihan tajuttoman kylmää ja syksyistä. Ei huvita kotoa liikkua mihkään eli tänne olen käpertyneenä sohvan nurkkaan haukottelemaan |O

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

Pinkkis

Minä vähän epäilen, että sokerit koholla, kun yöllä taas heräsin, ja alkoi hirveä palelu ja horkka. Mies toi suklaata ja suolakeksejä ja vettä, niin alkoi hiljalleen helpottaa. Sitten nukahdin, ja heräsin hiestä märkänä. Aamulla oli taas kauhee nälkä, mutta yritin välttää makeeta :ashamed: . Onko kellään oireillut näin?

Tänään sit heräsin aamulla hirveisiin vatsakipuihin....Kyllä siinä ehti ajatella sitäkin,että nyt on jotain tosi pahasti pielessä!!Sitten totesin että vatsakipuni johtuu siitä,että mulla on jo pitkään ollut ummetusta ja ilmaa vatsassa!! :ashamed: =) Miten teillä muilla on vatsan ja selän kanssa??Mulla on välillä aamuisin selkä niin jumissa,etten tahdo päästä sängystä ylös!! :(

Sitten mukavimpiin uutisiin:Taas aamulla kuuntelin kotidopplerilla sydänääniä ja iloksemme meidän masuasukki oli kääntynyt niin,että löysin sydänäänet heti!! :D Ne oli ihan hienot ja tasaiset!!Eilen vauveli taas potkas 2-3 kertaa illalla...Kyllä hän melko rauhallinen on!! :eek: Noh,maanantaina on rakenneultra et sit nähdään ja kuullaan miten meidän pikkuinen oikein jakselee.... ;) On meinaan meikäläiselllä iskenyt paniikki,kun ei oo tuntenut liikkeitä ja sitten on ollut nää kamalat vatsakivut!! :( Pitäkää peukkuja,että meidän pienokaisella on kaikki hyvin!! :hug: =) Terv.Miita1969 + masuasukki 20+2

Lauantaita kaikille!

Miita...mulla on ollu mahan kans ongelmia melkeinpä ihan raskauden alusta asti. Ihan törkee ummetus :x Kokeilen Duphalacia, mutta siitä sain ihan hirveet vatsakivut laktoosin takia. Vi-Siblin on auttanut mua. Selkä ei oo onneksi juuri vaivannut, vaikka mulla kyllä ennen raskauttakin on alaselkävaivoja ollu. Hyvä sänky on kaiken perusta! Jutskaa neuvolassa/siellä rakenneultrassa noista ongelmista niin voit saada hyviä vinkkejä ja apua.

Voi kotidoppleri ois varmaan ihana :heart: =) Sais kuunnella sitä hepan laukkaa vaikka päivittäin. Nyt vaan muutaman viikon väleinneuvolassa saa käydä kyynelehtimässä
:D

Mulla on lounas tekeillä ja sit taidan yrttää pientä ulkoilua :wave:

Pinkkis 22+5

pinkki69 pääsetkö todella muutaman viikon välein neuvolaan? missä niin hyvin on asiat? täällä meillä pääsee harvakseltaan: olen käynyt vain kahdesti+neuvolalääkäri ja yksi ultra. viikkoja nyt 20+5. vai meinaakohan neuvolantäti, että kun odotan jo viidettä, niin en niin tarvi heidän tarkastuksiaan. :( mielelläni kävisin useamminkin. samat huolet ja murheet sitä on, vaikka onkin kokemusta raskauksista.

tete-a-tete...enpä usko, että meillä pääsee sen useammin neuvolaan kuin teilläkään. Just eilen kävin kolmannen kerran neuvolassa (rv 22+4) ja sen lisäksi on ollut yksi neuvolalääkäri. Kai sitä suunnilleen sitä tahtia on menty et n. kerran kuussa ois neuvola tai lääkäri ja sit tossa parin viimeisen kuukauden aikana käydään vähän tiuhemmin eli välit kai 2-3 vko. Eka neuvola mulla oli muistaakseni viikoilla 9+.

Kyllä minäkin kävisin varmaan mielelläni useammin neuvolassa, mutta eihän kunnan resurssit riitä. Jotkut tutut on käyneet lisäksi yksityisellä raskaudenseurannassa...onks täällä kellään kokemusta?? Ois kiva kuulla miten poikkeaa kunnallisesta systeemistä.

Ootteko käyneet muuten perhevalmennuksissa? Meillä olis tarjolla pari valmennuskertaa ja eka ois jo ens viikolla. Ajattelin et kyllä sinne menen ja toivottavasti saan miehen mukaan. Kai siellä ensikertalaiselle on jotain hyödyllistäkin infoa vaikka aika paljon netistä ja lukemalla saakin tietää kun jaksaa kaivaa tietoa.

Pinkkis 22+5

Nimimerkki............monesko..........LA

Hepuli71 (38).........2 lapsi...............1.7.2010, TAYS
Star (43)................3 lapsi...............2.7.2010
Päikki (41)..............2 lapsi...............3.7.2010
Jadette (40)............3 lapsi...............6.7.2010
Minni (46)...............2 lapsi...............12.7.2010
Kääkkänä (33)........5 lapsi...............27.7.2010, EKKS
Sukulaku ................2 lapsi...............27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi...............9.8.2010
Roosamaria69 (40).3 lapsi...............17.9.2010, Naistenklinikka
Pinkki69 (xx)...........x lapsi................6.9.2010
Miina70 (39)...........4 lapsi................6.9.2010, LKS
Emily67 (42)...........1 yhteinen.........xx.xx.xxxx
vauvatoive10 (42)..3 lapsi...............28.9.2010 Kätilöopisto
tete-a-tete (41)......5 lapsi...............20.9.2010
miita1969 (40)........3 lapsi...............23.9.2010 Tyks
Discovery (40++)....6 lapsi...............10.10.2010
Unna68 (41)...........3 lapsi...............18.10.2010
Rinja (39)................x lapsi...............15.11.2010
Tirlittan1968 (42)....2 lapsi...............15.11.2010 Jorvi
Jääräpää (xx)..........3 lapsi...............xx.xx.xxxx
Siiri S (39)................1.lapsi..............20.12.2010, TAYS
minnihiiri68(41)........2.lapsi..............22.12.2010, PS
Maikki (43)...............2 lapsi..............01/2011
Surina70(40v.).........x lapsi..............23.12.2010 PS

Syntyneet:..............................LA..................Syntynyt
Tirulii (41).............1 yht...........24.01.10.........22.1.2010 tyttö :flower:
Äiti murmeli (42).....4 lapsi.......27.01 2010.....1.2.2010, tyttö :flower:
Johanna68 (41)......4 lapsi.......24.4.2010.......28.2.2010 poika :flower:

Kadonneet lampaat
Metsämamma.(43)..xx lapsi..................LA.21.12.2009

Taustajännäilijät:
Annekristiina
Uudi
Mur-mur

Yhteistyössä