Enkelinäiti mä pelkään nyt ensiksi sitä alku-ultraa (onko elämää vaiko eikö) ja jos on niin sitten rupean täysillä pelkäämään sitä niskapoimua. Viime kierroksella näin itse ihan heti, että niskapoimu oli aivan liian paksu ja kun sikiöltä ei vielä löytynyt nenäluutakaan niin peli olikin sitten jo selvä (veritestin tulos myös ihan päin seiniä) - tosin piti varmistella juttu vielä lapsivesitutkimuksella eli odotella 3-4 vkoa tietäen, että puihin menee.
Itse olen päättänyt, etten ehdoin tahdoin halua synnyttää vammaista lasta tähän maailmaan ja siksi olen myös päättänyt tällä kierroksella - jos niin pitkälle päästään - teetättää istukkabiopsian. Senhän voi tehdä käsittääkseni viikoilla 10-11 (jo) ja mahdollinen keskeytys on tietysti paljon helpompi kuin viikolla 16 (lapsivesitutkimuksen jälkeen), vaikka sana helppo on tässä suhteessa ihan absurdi.
Olen ajatellut, ettei se tutkimusriski kuitenkaan niin suuri ole ja netissä olevat tilastot jopa 2% km-riskistä eivät enää ole tätä päivää, vaan riski on nykyisin paljon pienempi. Lisäksi keskenmenoja sattuu muutenkin vielä noilla viikoilla, eivätkä ne välttämättä johdu tutkimuksesta vaikka sinne tilastoihin päätyvätkin.
Jotenkin alitajuisesti pieni optimismin siemen nostaa päätään ja ajattelen että kahta kertaa peräkkäin ei oikein todennäköisesti kromosomihäiriötä tule, vaikka olisinkin jo satavuotias
. Mutta riemuita en kyllä osaa vielä yhtään.
Silmät pyöreinä ihmettelen ja kadehdinkin niitä, jotka näillä palstoilla kirjoittavat ja kertovat toitottaneensa raskaudestaan vanhemmilleen, sisaruksille ja kaikille kavereilleen heti kun ensimmäinen hailakka plussa on mittariin pamahtanut. Itse en kerro kenellekään (heh,heh - mies tietty tietää) , en edes toisille lapsille, sillä jos pieleen menee aion kotona salata sen lapsilta ja elää ihan niin kuin ennenkin. En halua heille tuottaa tarpeettomia murheita, joita voi olla vaikea käsitellä. Kerron vasta, kun tutkimukset on tehty ja tyyppi ollut matkassa ainakin 14-15 vkoa - jos siis sinne asti ikinä päästäisiin. Enkä muutenkaan ole sitä tyyppiä, joka haluaa näitä keskenmenoja kavereiden kanssa vatvoa, oman miehen tuki riittää.
Lopuksi - ehkä kaikkein eniten pelottaa, ettei tämäkään onnistu ja se on sitten siinä, Kesällä tulee jo 43 mittariin eivät mahdollisuudet tästä ainakaan parane.