40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Onnea Päikki!

Oli varmasti ihanaa nähdä pienen sydämen sykkivän ja liikkuvan virkeästi

:heart: Kaikkea hyvää odotukseesi!

Itse pidin lompakossa koko raskausajan 12 vko ultrakuvaa ja 22 rakenneultraa mukanani, katsellen sitä usein ja haaveillen vauvan saamista maailmaan :heart:

Jadette Ultraus tehtiin sisäkautta. Omasta puolesta tuota vatsapeitettä (suomeksi laardia) on sen verran, että ei olisi mitään yhteyttä saatu vatsan päältä. Mua jännitti kyllä ihan järkysti. Ja paheni vaan, kun siinä käytävällä istuin odottelemassa lääkäriin pääsyä. Lääkäri oli aikataulusta n. 15 min. jäljessä ja jokainen minuutti tuntui toooosi pitkältä. Lääkärin luona sitten ääni väristen selitin asiaani. Tsemppiä sulle kovasti! Toivon niin hartaasti, että kaikki olisi kunnossa.

Huomenna varaan neuvola-ajan. Saas nähdä milloin sinne pääsee. Olo on ollut ihan ok. Painostavaa ja vähän nippaavaa oloa alavatsassa, minkä olen tulkinnut sen ihan positiiviseksi asiaksi. Vähän myös etovaa oloa silloin tällöin ja tissit nyt elävät ihan omaa elämäänsä.

Moi! Mäkin uskaltaudun tänne, vaikka yleensä kun ekan viestin on kirjoittanut, niin tiputtelu alkaa...eli pessimisti minäkin. Neljättä odotan, ties monettako kertaa (1 8+ keskenmeno, 1 kohtukuolema vko 17 ja viimeeksi keskeytys kromosomivian takia) muut lapset välillä 11-18 v, itellä ikää 42 v.

Menossa on 5+4 ja joka perhanan päivä matelee niin hitaasti, että tää on todella uskomatonta. Meen ekaan ultraan ens perjantaina ja pelkään sitä jo nyt niin että oksat pois! Mulla ei oo viime vuosilta kuin kammokokemuksia ultrista. Jalat tärisee, hampaat lyö loukkua ja maha on sekaisin jo nyt pelkästä ajatuksestakin niin että on vaikea kuvitella miten onnistun sinne perjantaina raahautumaan. Silloin on viikkojakin 6+2 (tiedän hedelmöittymishetken tarkkaan) ja vastassa keskussairaalan vimpan päälle ultrausvehkeet, eli sydämen lyönnin pitäisi näkyä - jos ei näy, niin sittenhän on taas riemua tiedoksi pitkäksi aikaa! :headwall:

Yritän parhaani mukaa olla ajattelematta koko vauvaa,mutta surkealla lopputuloksella. Raskausoireita ei ole kuin nimeksi (tosin en KOSKAAN ole kärsinyt pahoinvoinnista) vähän rintoja aristaa ja alavatsassa on tunne kuin olisin niellyt pienen kiven. Niin ja vessassa pitää juosta yöllä - tavallisesti en käy ikinä - parhaimmillaan jopa 2 kertaa.

Tervetuloa espoir mukaan. Sinulla ollutkin aikamoisia kokemuksia viimeaikoina. Toivottavasti nyt olisi terve ja kestävä raskaus aluillaan ja saisit pienen nyytin siitä tuloksena. Nuorimmaisemme taitavat olla samanikäisiä, eli 11v. Sinulla tosin ollut noita alkaneita raskauksia välissä. Oletko hedelmöittynyt ihan luomusti kaikki alkaneet, mutta keskeytyneet raskaudet. Miten muuten kohtukuolema huomattiin? Ultrassa?

Kiitos taas Päikki... se on nii-in helpottavaa lukea toisen kokemuksista, kun omaa tulevaa jännittää. Toivottavasti omakin lääkärini on ystävällinen ja kannustava. Nainen hän ainakin on, joten odotan parasta. Mitenkähän jaksan keskittyä huomisen työpäivän ensin. Tuntuu, ettei tällaista paniikki-jännitystä ole kokenut milloinkaan ennen...

Jadetelle onnen potkunen peppuun huomiselle ultrakäynnille!!:wave: ..kyllä siellä pienen pienellä on kaikki hyvin, älä liikoja huoli.:heart:

..voi, kun miekin jo pian pääsisin teitin kanssa masua kasvattelemaan :)..nyt lähtee vuoden viimonen yrityskerta..meinaa vaan niin voimat loppua tässä kuumeillessa ja tappio mieliala nostaa päätään välistä kovasti:/ ..ostelin kyllä jo Apteekin oman r-testin-sillä kun plussasin tuon meitin pikku poikasen..minäkö muka taikauskoinen?..en kait.. ;)..

Kaikille teille mammoille ihanaa raskausaikaa toivottelen!!!

..hassu kuvanen....vaan, eipä taida olla pelkoa, että teitin vaaveista kukaan syntyy kumi varpaankärjessä.. :D ..niin kovin ovat toivottuja&odoteltuja!!!!:heart:

mur-mur

Tervetuloa espoir!!! Sulla on todellakin ollut kovia kokemuksia. Toivottavasti nyt onnistuu.

Joo tuttua on että aika mataa, mä olen viikolla 7+5, ja jälleen kerran on fiilis että oireet hiipuneet, ei ihan kadonneet, niitähän oli yli viikon verran runsaasti, onneksi muistelen että Päikillä ja Jadetella oli tällaisia oloja samoihin aikoihin kuin nyt mulla. Mulla on outona ollut pientä tuhrua parina viime yönä...siis ei yhtään mitään päivällä, mutta kun käyn yöpisulla (tullut muuten tän raskauden myötä "yöpisuilu" ) niin pientä ruskeaa tuhrua lugejen seassa. Mähän käytän lugeja viikolle 10 saakka...jos niin pitkälle nyt päästään.

Nyt olen ajatellut että tilaan sen ultran...mähän olin jo päättänyt että menen vastan kaupungin tarjoaamaan....mutta nyt saattaisi olla järkevää mennä aikaisemmin.

Jadetelle tsemppiä huomiseen.

espoir Tervetuloa mukaan! Olet kyllä kovia kokenut. Ei voi kyllä muuta kuin ihailla luonteesi sinnikkyyttä, että jaksat silti kaikista kamalista vastoinkäymisistä huolimatta yrittää. Toivotaan, että nyt pääsisitte finaaliin saakka.

Oon niin hiton kiukkuinen (ne hormonit, ne hormonit), että suurella vaivalla ja pienellä viekkaudella sain tänään töissä raivattua itselleni mahdollisuuden soittaa ä-neuvolaan, niin siellä ei kukaan vastaa! |O |O Soittoaika pitäisi olla klo 12-13, mutta joka kerta piippausten jälkeen (yritin n. 10 kertaa) nasahtaa vastaajaan. Ja vastaajassa viesti liittyen heinäkuun aukioloihin! Ymmärrän, että kunta säästää, mutta että vasta heinäkuussa pääsee neuvolaan. :LOL: Ei auta kuin viekastella huomenna lisää ja yrittää uudestaan. Ei nyt viitsisi koko työyhteisön kuullenkaan alkaa soitella.

No niin, ultrassa käyty. Kaksisenttinen toukka löytyi aivan oikeasta paikasta ja se sydän :heart:, se SYKKI! =). Voi miten helpotti ainakin tähän asti!!!

Tutkimus oli kyllä kovakouraisin, mitä ikinä olen kokenut. Oma tuttu miesgyneni on niin hellävarainen, että meinasin karjaista kivusta, kun roteva iäkkäämpi naisgyne survaisi "värkin" jännittyneeseen kroppaani. En saanut kotikonnuille aikaa (tai olisi mennyt tammikuulle), niin jouduin lähtemään naapurikaupunkiin ultrattavaksi. Olikin hintava survaisu: Kelan vähennysten jälkeen 132?, mutta kyllä se kannatti.

Kiitos kaikille tsempeistä, yritin muistella niitä koko pitkän päivän. Mur-murille toivon suuren suurta plussapuhuria joulukuulle - sille onnenkuukaudelle - eikös se niin ollut!! :)

Muuten, vaikken täällä käykään kuin kurkkimassa (tai ehkä just six), tuli mieleen että haluaisitteko listan, jossa ois esim. teitin plussapäivä ja laskettu aika? Mitä muuta? Jos vaikka mur-mur tekisi sen tuonne ekaan viestiin, niin oisi helposti löydettävissä ja siitä voisi tsekata missä vaiheessa te JO olette....

Onnittelut multakin, Jadette. Sinähän taidat jo ollakin aika pitkällä! Olen aina ajatellut, ettei se raja ole niinkään se vko 12 vaan pikemminkin 8-9 - jos niistä viikoista pääsee ja näkee sydämen sykkeen niin usein on asiat jo paljon paremmin. Noilla viikoilla nimittäin tapahtuu kertarytinällä niin paljon, kaikki raajat ja sisäelimet kehittyy kerralla ja jos sen kehitysvaiheen ohi pääsee, niin sitten usein tyypit vain jatkavat kasvamistaan suuremmiksi.

Se,että niin paljon kuulee keskenmenoista 12. vkolla johtuu varmaan ainakin Suomessa siitä, että niin monet kunnat pihtaavat terveydenhoitomenoissa ja ultraus tehdään vasta tuolloin, jolloin sitten usein havaitaan se keskeytynyt km tai tuulimuna.

Itse asun Keski-Euroopassa ja täällä ultrataan ihan joka viikon-2 vkon välein - aina joka kerta kun käyt lääkärissä. Ja todellakin käydään aina oman gynegologin luona - täällä ei mitään (anteeksi nyt vain , mutta mielestäni useimmiten asioista suht' perillä olemattomia) neuvolan tätejä tunneta. Lisäksi oma gyne tulee aina mukaan synnytykseen.

No, kokonainen päivä kulunut...jäljellä enää 200 ja rapiat päälle - aika ei voi kertakaikkiaan madella näin. Pessimistinä odottelen tuhruja alkavaksi tai vähäisiä oireita loppuvaksi. Keskenmenot eivät minulla ole mitenkään erityisen kivuliaita olleet. Tosin 3 lastakin olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä, eikä sekään ollut mikään ihmeellinen juttu, vaikka välillä vähän kirpaisikin. Jotain iloa tällaisesta turrasta kohdustakin, ilmeisesti :) .Kuukautiskipuja olen tietty aina pitänyt ihan urbaanilegendana...

Eka ultra siis perjantaiaamuna, 6+2 tuolloin mittarissa. Tuntuu kuin sinne olisi ainakin 3 vuotta! Samalla joulu pukkaa päälle niin nopeaan, että hengästyttää!Miten ihmeessä aika voi kulua näin epäloogisesti?

Jadette Ihanaa!!! Olen todella iloinen puolestasi. :xmas: Oli kyllä aikas tyyris lekuri. Mulla homma maksoi Kelan korvausten jälkeen 70 egeä.

espoir Samoja ajatuksia ollut itsellä ultra-asioista: kyllä nuo vkot 7-9 ovat todella kriittisiä. Erityisesti tietysti se sydämen "käynnistyminen". Olisi todella hyvä, jos Suomessa kunnat tarjoaisivat alkuraskauden ultran kaikille. Tai edes ns. poliklinikkamaksun hinnalla. On sekin kamalaa, kun joku menee onnesta soikeana ekaan ultraan vkoilla 10-13 ja raskaus onkin mennyt kesken jo useita viikkoja aikaisemmin.

Tsemppiä kaikille!
Päikki rv9+4

Juu pesaan kanssa Espoiria tässä km-asiassa. Itsellähän todellakin kävin niin että viikolla 7+3 syke näkyi ja kunnan tarjoamassa ultrassa (viikolla 12) oli mennyt kesken juurikin jotain 7+4 tai 7+5...

Tuosta neuvolatätien asiantuntemuksesta olen kyllä eri mieltä. He ovat kyllä niin monta raskautta nähneet ja mun mielestä asiantuntijoita alallaan. Tosin se olis kiva jos ultrattaisiin, nykyäähän (ainakin NKL:lla) ultrauksen tekee kätilö eikä lekuri.

ON: itse taas pihtaan ja pihtaan menoa ultraan, torstaina on eka neuvola....joten katotaan sen jälkeen, jos tänävuonna pääsen kunnalliseen niin sitten en tilaa yksityistä. Oireet on taas mitä on ja mahassa juilii, onko teillä ollut tätä juilimista?

Tsemppiä vielä Espoirlle ultraukseen sinne jonnekin valovuoden päähän.

Minni007 - mulla ei kyllä erityisemmin juili, vain sellainen kivenmurikka on alavatsassa. Mutta eiköhän se juiliminen kerro vain kohdun kasvusta. Uutuutena mulla on oirerintamalla pientä väsymyksen tunnetta keskellä päivää - huh,miten rasittavaa tää ittensä jatkuva kuulosteleminen on ja oireiden tai varsinkin niiden olemattomuuden pohtiminen.

Enemmän kuin ikinä ennen mä selkeästi tunnen, etten odota ollenkaan vauvaa vaan keskenmenoa - mietin vaan, että missä muodossa ja milloin se tällä kertaa tulee ja katselen kalenteria kauhulla kun se on niin täynnä eikä keskenmeno siksi sovi joka käänteeseen... :(

Hei,
mahtuisikohan mukaan? En tahdo täältä(kään) löytää sellaista pinoa,missä voisi syviäkin tuntojaan purkaa, pelkojaan ja epäilyksiään... :ashamed: :ashamed: Olen hiukan alamittainen iältäni,mutta tuolla 40+ kuumeilijoissa kirjoitellut. Liekö olen mieleltäni jo nuorena kypsynyt, kun on jo "toinen" satsi lapsia tulossa. :D
Miulla ja miehelläni siis 4 lasta ja edellinen raskaus päättyi aivan kuten espoirilla keskeytykseen kromosomipoikkeavuuden vuoksi. :'( Asia on vielä tuore ja yllättäen raskaus alkoikin nopsaan,vaikka miulla oli kaikenlaisia ongelmia vielä keskeytyksen jälkeenkin ja edelleen infektiot kiusaa.

Plussasin pari viikkoa sitten,mutta en ole uskaltanu itelleni kokea sitä onnen tunnetta, sellainen pieni läikähdys kävi mutta taisin sen jo tukahduttaa. :eek: Nyt kuitenkin odottelen alku-ultraa, keskenmenoakin olen tässä pelännyt... Mitkä fiilikset sulla on Espoir tuon edellisen raskauskokemuksen suhteen,pelottaako tuleva? Itellä melkoisia pelkoja ja kauhuja, joten ehkä siksikin koittaa jarrutella iloaan.

Mutta siis, jos sopii niin hyppään porukkaanne :heart: :heart: :heart:

Inia..kun en mie osaa sitä listaa laitella :/ ..mutta jospa Minni007 sen vaikka saisi laiteltua..eikösta vain ;)

Hirmusti kaikille tsemmppejä&jaksuja tuohon monelle vielä niin "epävarmaankin" odotukseen!!!:heart:

Jadette
Voi miten hanaa, kun kaikki pienen pienellä:heart: siellä masussa hyvin!!!!:wave:

Miekin haluan ja PIAN tänne teitin joukkoon, sekä niitä "oireita" juilimisineen, äklö öklö oloineen kaikkinensa!!!!=)

Minni Mulla oli juilimista juurikin muutama viikko sitten. Eli samoja aikoja kuin sulla nyt. Ilmeisesti kuuluu kuvioihin. Siinä meiksin ainoassa (suht) onnistuneessa raskaudessa (lapsi saatiin, mutta raskausviikolla 30), mulla oli kovaakin juilimista ja kovia kuukautiskipumaisia tuntoja alavatsassa, siis n. ekat 2 kuukautta.

Nyt mulla on masussa oikeastaan samanlainen tuntemus kuin espoirilla eli ihan kuin kiven olisi popsinut. Jotenkin sellainen PAINAVA ja PAINOSTAVA olo alavatsassa.

Enkelinäidille tervetuloa mukaan!

Kiitos kaikille onnitteluista ym. kannustavista viesteistä. Jotenkin rennosti on tullut tänään oltua... heh heh... mistäköhän johtuu. No, ei pitäisi vielä hurrata, mutta olen nyt ajatellut, että
pitäisiköhän sitä alkaa vaan luottamaan, että tästä tuleekin jotain. Ja jos ei tule, niin sitä ei ollut sitten tarkoitettukaan tulevaksi - näin se kai menee.

Tervetuloa mukaan enkelinäiti ja onnittelut plussauksesta. Kiva kun porukka kasvaa, niin saadaan kunnolla jutustelua aikaiseksi.

Minusta olisi hienoa, kun saisimme listauksen vielä mukaan tänne. Itse en sitä varmaan osaisi päivittää, mutta eihän tuota joka päivä tarvisikaan. Tässä omat tietoni, jos joku viitsii vaivautua sen tekemään: Jadette 40v. Plussannut 29.10.09 ja kolmas lapsi (tai raskaus). Viikkoja tänään 8+6, eli huomenna alkaa viikko 9. Laskettu aika nettilaskureilla 7.7.09

Täytynee tässä kanssa huomenissa yrittää soitella neuvolaan. Yritin oikeastaan jo tänään, mutta vastaajaan sain aamulla tyytyä. Ilmoittivat oikein kokonaisen tunnin vastaavansa puheluihin päivässä. Ja sekin tietenkin klo 10-11, jolloin ei ole mitään mahdollisuutta töistä soittaa. Aikamoiset huijaukset ja järjestelyt siis edessä. Ultrauksen tehnyt gyne käski heti ottaa yhteyttä neuvolaan - kyllä täti!!

Nimimerkki....monesko........... LA
Tirulii...........xx...................24.01.2010
Star............xx...................xx
Päikki..........xx................... xx
Jadette.......3.....................7.7.2010
Enkelinäiti....5.....................xx
Espoir.........4..................... xx
Minni...........2.....................xx

Yhteistyössä