40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Hepuli, minä otin rokotuksen noin 15 viikolla, eikä tullut mitään oireita, joten sitä ei kannata pelätä :) .

Mullakaan ei ollut niskaturvotusta kuin 0,5, mutta verikokeessa jäin kii, joten pelkkä niskaturvotus ei kerro vielä riskiä. Toisaalta ei sinne punktioon tarvi mennä, jos ei halua. Minä halusin tietää riskin, joten menin verikokeeseen, punktioon en.

Muuten on olo alkanut tuntumaan jo paremmalta, eli ruoka on alkanut maistumaan =) . Painoa ei vieläkään ole juurikaan tullut, mutta kerkiäähän sitä.

Liikkeitä olen tuntenut, kun menen makuulle ja laitan kädet mahan päälle.

Ostin myös kivat vaaleat äitiyshousut kesäksi ja parit imetysliivit, kun vanhat ei mahu!

Kohta on taas neuvola ja rakenneultra. Niitä tässä nyt jännäilen ja tosiaan nyt jo välillä nautin tästä raskaudesta - on jotenkin hyvä mieliala ja hormonaalisesti virkeä olo, hiukset ja iho voi hyvin eikä enää niin paljon väsytä.

roosamaria ja nuppunen noin 19 vk
 
Minä sain sen sikalenssupiikin silloin ensimmäisten joukossa, työni takia sen sitten otinkin ihan mielelläni.

Mulla on nyt kauhea flunssa päällä! Yskä tietysti, silmät rähmii keltaista visvaa, räkä valuu nenästä jne..ei kiva olotila mitenkään! Eli saikulla taas yllättäen :(
Sain eilen insuliinit äitipolilla, pistin sitten illalla ekan piikin ja heti oli aamulla parempi paastoarvo! Eli ilmeisesti ne toimii =)

Mun on paras mennä takaisin sänkyyn, tuntuu että yskii taas pissin housuunsa :LOL:

Lueskelen toiste teidän kirjoitukset ja kommentoin.. tästä on tullut mulle kyllä tärkeä palsta, päivittäin pitää käydä ainakin lukemassa. Kiva kun on saman ikäisiä samassa tilanteessa, jotenkin nuo 20 vuotta nuoremmat ajattelee asioista kuitenkin niin eri tavalla..
Menin nimittäin tässä pari viikkoa sitten kommentoimaan keskustelua pyöräilykypärän käytöstä eräällä toisella foorumilla, kaikilla muilla lapset n. 1v...erehdyin sanomaan, että murkkuikäisillä on vähän eri juttu kuin pienillä, että se kypärä kyllä heivataan sitten kun niin päätetään. No, mä sain siitä kyllä pahan mielen...nimittäin mulle tuli sitten sitä kommenttia kaikenmoista, vähän jäi fiilis että olen maailman surkein äiti kun lapset tekee niín kuin kaverinsa...joku sanoi lasten huonosta itsetunnosta, joku vanhempien mallista ja viisaudesta jne..mä sitten vaikenin, vaikka teki mieli mainita että mitä jos juteltais tästä asiasta 12 vuoden kuluttua uusiksi :LOL:
Mullakin oli lasten ollessa pieniä tosi yleviä aatoksia kasvatuksesta, kummasti ne vaan sitten laimeni kun tytöille tuli ikää...no, tietty mun oma vika kun nämä paiskoo ovia naamalle =)
No, kukin tyylillään tietysti..mutta en aio enää koskaan kommentoida kenenkään pyöräilykypärän käyttöä ;)

T. Unna ja Toivo 13+5
 
Siiri kyllä yhtyy Unna68:n ajatuksiin tämän palstan tärkeydestä, siis siitä miten ihanaa on, että on samanikäisiä samassa tilanteessa. Ajatuksemmehan olivat (hieman) erilaisia 20 vuotta sitten ja ikä on tuonut... no jossei viisautta niin ainakin elämänkokemusta ;) Erilaista elämänkokemusta.

Mä olen vielä aika tavalla täällä taustalla ja lueskelen teidän viestejänne, koska olo on tosi epätodellinen koko raskauden suhteen. Vapun jälkeen oleva ultra ehkä saa minut toisiin mietteisiin, puolin tai toisin.

Siiri S, 5+3
 
Mama Stella , mitä tarkoitat?????
Sikainfluenssasta: otin rokotuksen silloin jo syksyllä etulinjassa, koska mulla on synnynnäinen sydänvika, korjattu ja kuuluin siis ns. riskiryhmään.
Ei oo tullu mitään kummempia oireita siitä. Turvallinen olo, että tauti ei iskisi.
Käsi oli kyllä tosi kipee pari päivää ja samana iltana pukkas väsymys, mutta siinäpä ne, voi sanoa. Suosittelen ehdottomasti sen ottamista!
Toivottavasti en pelästyttänyt ketään omalla punktiokokemuksella. SE on tosi harvinaista, että siinä mitää käy.
Palataan :heart:
Mama Stella, olen huolissani!
 
MamaStella haleja :hug: :hug:

Minä otin sikainfluenssarokotuksen nyt helmikuussa, ehdin siis ottaa sen ennen kuin tulin raskaaksi. Kävin ottamassa sen ihan sen takia, kun kuulin siitä yhdestä tutkimuksesta, jossa suurimmalle osalle raskaana olevia tuli jotain ongelmia joko oman tai vauvan terveyden suhteen, jos he olivat sairastaneet sikainfluenssa raskaana ollessaan. En tosiaankaan tiedä, miten luotettava se tutkimus oli, mutta itse en halua ottaa mitään riskiä vauvan terveyden suhteen.

Mulla oli esikoisen kohdella niskaturvotus 1,7 ja veriseulan tulos oli ihan normaali. En vielä tiedä, mitä teen jos tällä kertaa veriseulan tulos ei olekkaan yhtä hyvä. Punktio kyllä pelottaa ja kauhistuttaa jo pelkkänä ajatuksena ihan mielettömästi :eek:

Täällä ei vielä ole mitään raskausoireita, tosin viikkojakin on vasta 5+0. Toivotaan että niitä oireita ei ihan hirveästi tulisikaan, esikoisen odotus oli tosi helppo, mulla oli vain väsymystä ja kuvotusta alkuraskaudesta, muuten kaikki meni tosi hyvin.

Ultra mulla on varattuna 6.5. Raskausviikkoja on silloin 7+1, joten toivon mukaan silloin näkyy pikkuisen sydämen syke ja kaikki muutenkin on ok :heart:
 
Halaus vielä täältäkin palstalta sinulle Mama Stella :hug:
Toivottavasti saat miehestäsi tukea. Hän vaikutti niin hyvältä mieheltä. Tämä on tietysti vaikeaa hänellekin. Voimia ja myötäelämistä :heart:
 
Yhdyn tämän palstan tarpeellisuuteen ja

MamaStellalle jaksuja :hug: :hug:

ON: eilen illalle lisää takapakkia...iski noidannuoli ja ollaan oltu sit tosiaan sängynpohjalla...

Valmiiksi saikulla tosin supistelujen takia viikko eteenpäin, mutta mielummin olisin kyllä töissä kuin rampana...
Eilen ä-pklla oli onneksi kohdunsuu kiinni, mutta askarrauttamaan jäi se että Uä:llä kohdunkaulan pituus nyt 3cm, viikko sitten 4cm ja sitä ennen 5.5cm...tarkoittaako se että viikon päästä 2cm sitten 1 cm ja sitten aukeaa... Onko kellää kokemusta? Mittaaja ollut koko ajan sama gynekologi!

Star67 ja Nuppu 29+6

 
Unna -68 Ne nuoret äidit tiedä mitään murkkujen kasvatuksesta!Meillä on menty koko talvi kangaskengissä, vaikka syksyllä ostettiin uudet talvikengät. Sitten on märkiä sukkia joka patterilla kuivumassa.Pipoa ei päässä ole näkynyt. Pakkasella voi ihan hyvin kulkea pelkässä hupparissa. Pyöräilykypärää ei käytä kukaan, sehän olis ihan naurettavaa! Huomenta on yhtäkuin ynh, moikka on: älä häiritse, mee ny meneen siitä! ruokailu on painajaista, koska yks ei syö sitä, toinen tätä, kolmas ei muuten vaan ja neljäs menee kaverille. Nukkumaanmeno tapahtuu paljon äidin jälkeen eli n. 23-24 ja sit myöhästytään koulussta, koska väsyttää. :kieh:

Ei ole murkkujen kanssa asiat kiinni kasvatuksesta, vanhempien vastuunkannosta tai rajojen asettamisesta. Murkut koettelee, muttei hylkää. Välillä et saa pussata etkä koskea, välillä taas on huusholli täynnä pieniä vauvoja. :LOL:

Kyllä ne nuoret äidit sit oppii, kun aikaa kuuluu. Kyllä Siperia opettaa. Tulkoon mulle joku kertoon kasvatusneuvoja yhden yksivuotiaan kasvatuskokemuksella, niin täältä pesee! Saatan heittää sitä sillä pyöräilykypärällä. :saint:

tete ja jooseppi 18+ viikkoa sekä ne ihanat pulmuset 17,15,13 ja 12 vee ja vierailevat tähdet 18, 12, 6 ja 4 vee
 
Mamastella :( Tuntuu tosi pahalta puolestasi.

Olen samaa mieltä muiden kanssa palstan tarpeellisuudesta. Mun nelikymppiset kaverit ei kaikki vielä tiedä tästä raskaudesta ja ne, jotka tietää, ei pidä mua järkevänä. En ole sitten kauheesti viitsinyt asiasta toitottaa. Yksi jopa kehtasi vuosi sitten sanoa, että parempi näin, kun kerroin tuulimunaraskaudestani, josta olin ihan rikki ja saikullakin, kun en saanut nukuttua enkä syötyä.

On mukavaa vaihtaa ajatuksia ja lukea teidän toisten juttuja. Ollaan noin suunnilleen saman ikäisiä ja samassa elämäntilanteessa. Osalla meistä on edellisestä raskaudesta vuosia, joten kaikki on jotenkin uutta tällä kertaa.

On muuten ihanaa syödä melkein litra jäätelöä kerralla, kun himo on vaivannut koko päivän! :saint:
 
star67, sen verran olen näitä kohdunsuun juttuja lukenut ja tutkinut netin kautta siis, että tietääkseni kohdunsuun lyhenenminen ei ole vääjäämätöntä, vaan se voi olla kauankin esim. 2cm, vaikka raskauden loppuun saakka.
Kannattaa kuitenkin levätä eikä turhaa rasittaa kohdunkaulaa, jos se on altis lyhenemään. Näin uskoisin asian olevan. Googleta asiasta kohdunkaulan lyheneminen/pehmeneminen, niin tiedät enemmän.
Olet jo onneksi sillä lailla turvallisilla viikoilla, että lapsi säilyy hengissä , vaikka syntyisikin vaikka nyt.
 
MamaStella...olen niin pahoillani :'( Jaksuja :hug:

Mä tein tällä viikolla ekat mammavaatehankinnat. Yhdet farkut ostin H&M:n valikoimista ja tänään imetysliivit. Tissit on kasvaneet ihan tolkuttomasti ja kohta loppuu aakkosista kirjaimet kun en tosiaan mikään lauta ollut ennen raskauttakaan :LOL: Vielä pitäs löytä siistimmät housut töihin ja noita liivejä myöhemmin lisää. Ja sit tarpeen mukaan puseroita ja kesäisempiä vaatteita kunhan ehtii katella mitä normivaatteita pystyy hyödyntämään.

Mä otin sikapiikin tossa kevättalvella...viikkoja tais olla sillon 11-12. Eikä tullu onneks mitään komplikaatioita..pikkasen vaan olkavarren lihas kipeeks.

Pinkkis 20+3
 
tete-a-tete : VEIT SANAT SUUSTANI. Mulla on vaan kaikki lievempää ja loivempaa kun sulla, kun on vaan kaksi lasta ja molemmat poikia. 12 ja 14 v, koko talvi kuljettiin samoissa skeittikengissä, ehkä ne vähän enemmän lämmitti kun ne tennarit......ja meillä sentään meni pipo päähän ja toppatakkikin oli sen hupparin päällä. Uskomatonta kyllä jopa yläasteen 8. luokkalainenkin käyttää pyöräilykypärää - minä en käytä - joten joissakin asioissa munat on viisaampia kuin kanat. Kaiken muun allekirjoitan , kommunikointi on just tommosta, ja voi vvv....kuuluu aamulla välillä kun äiti seisoo vessassa alasti ja föönaa tukkaa kun poika tulee aamupissalle ja ovi ei ollut lukossa....meillä kun on kerrostaloasunto ja tasan yksi yhdistetty wc/kylpyhuone....
Mutta elämä on jotenkin niin rikasta, ei tule juuri tyhjiä hetkiä eikä aika pitkäksi :D
 
heh heh, ote elävästä elämästä n. 2 min. sitten:

keskusteljat äiti 41 v ja tytär melkein sen 17 vee:
tytär: anna sit se kenkäraha ja maksa se viime viikon viikkoraha
äiti: oletko jo imuroinut sohvat? kaikki muut on tehneet oman osuutensa siivouksesta.
tytär: en o. ja mitäs e sua haittaa? mä voin olla imuroimattakin, jos sä jäkätät.
äiti: olis kohtuullista, että hoidat oman osuutes.
tytär: haista kuule paska ja voisit sit maksaa myös viime viikon rahan.

että näin. johan Irwin aikoinaan lauloi: elämää ei sen enempää on kaikki tää, koita ymmärtää!
 
tete-a-tete ja vauvatoive voi jukra te ymmärsitte mua! Meillä on just tollasta! Isompi neiti on kulkenu tennareissa koko talven ja mun piti seistä vieressä että se tukki niiden pillifarkkujensa alle kalsarit :LOL: ja niinä aamuina kun olin töissä, ei luultavasti sitten aina muistettu laittaa. Pipo oli päässä silloin 30 asteen pakkasilla, mutta tietty ei ole aikoihin enää näkynyt. Kuten ei myöskään kaulahuivia, neiti 14 v käveli mua yks päivä vastaan 20 asteen pakkasella takki auki ja joku avonainen paita siellä alla, eli melkein tisseihin asti oli avonainen kaula..pysäytin tietty auton ja raivosin ikkunasta...vähänkö sitä hävetti :kieh:

Ne nuoret naiset kyllä sai mut tuntemaan itteni superhuonoksi äidiksi, mutta yritän muistaa että 12 vuoden päästä ne oikeesti tajuaa että pyöräilykypärä on pieni ongelma, tulee paljon suurempia. Yritin sitä kyllä heille kertoa, mutta ei siihen vastattu =)

Sain tänään uuden antibioottikuurin, tällä kertaa Clavurionia. Tulehdusarvot olivat nousseet jonkin verran ja diagnoosi oli kurkunpääntulehdus..tai kai se tulehdus on vähän joka puolella, mutta hankalinta on nyt tuon äänenmuodostuksen kanssa. Mut nää neidit on siitä ihan tyytyväisiä, on kuulemma tosi hiljasta kun mutsi ei raivoo joka asiasta =)

Onneksi 3 päivää vapaata tämän saikun päälle, toivotaan että maanantaina pääsisi töihin. Huomenna mulla on neuvola heti aamusta, jännää!

T. Unna ja Toivo 13+6
 
MammaStellalle jaksuja! :flower:

Olen seuraillut teitä täältä taustalta. :wave:

Tyttö voi hyvin, kasvaa kovasti ja sai nimekseen Ella.
Ajattelin muistuttaa teitä ja luoda toivoa että vielä voi onnistua vaikka on yli 40v.
Taidan vakuutella itseänikin, kun minulla tuo vauvakuume yltyy, vaikka Ella täyttää enskuun alussa vasta 3 kk. Mies on alkanut lämmetä ajatukselle, mutta pitänee vielä odotella vähän aikaa ettei syntyis vahingossa samalle vuodelle... jos sattuu syntymään ennenaikaisena.

Päivät menee tosi nopeasti, käydään ulkoilemassa ja samalla kaupassa. Syödään, vaihdetaan vaippoja, nukutaan välillä paremmin ja välillä vähän huonommin... Eli normaalia vauvaelämää. Kaikki odotusajan kolotukset, kivut ja säryt on loppuneet ja melkein unohtuneet, mutta painoa on vielä jäänyt ylimääräistä. Ei sitä kovin äkkiä päästä 22 kilosta eroon, vielä olis 10 hukattavana. Mutta ainakin nyt osaan nauttia vauvasta ja elämästä, kun ei ole kiire minnekkään.

Viettäkää tytöt kiva kesä!
Yritän välillä käydä teitä moikkaamassa ja ehkä sitten joskus tulla kuumeilemaan lisää!

Halauksia ja terkkua!
t. Äiti Murmeli ja Ella :hug:
 
Eipä ole tullut aikohin kommentoitua.. :ashamed: ehkä hieman ulkopuoliseksi itseni koen,kun reilusti vielä alaikäinen olen :ashamed: Mutta niin herkullinen aihe tuo teinit, että pakko oli tulla lueskelemaan :D Ihana lukea kokemuksianne! Meilläkin esikoispoika tallustellut talven kesäkengissä, pyöräilykypärää ei suostu käyttämään, yhden jopa hajotti, toisen piilotti, ja pistin sit etsimään ja naapurista soittamaan, kun oli kuulemma sen sinne haudannut pihan viereen.... muutaman viikon päästä tuli naapurin tytöt tuomaan herran kypärää. :LOL: Nyt on sovittu et saa ottaa pois muutamaa sataa metriä ennen koulua, mutta kukapa sitä oikeesti tietää ,pitääkö koko matkalla lainkaan. Epäilen :whistle:

Puhelinlaskut on ollu hirveitä ja kerran jouduin takavarikoimaan kännyn, tsekkasin vähän kenen kanssa tekstailee ja hirvee niitä juttuja sentäs. On alkanu tytöt kovasti kiinnostaa ja varsin tuntuu nuori herra kiinnittävän huomiota tyttöjen strategisiin paikkoihin... :whistle:

Odotus on mennyt nopeasti, keskiraskauskin kohta takana ja se lääkäri + ultrakin oli. Sain muutamia 4D-kuviakin kasvoista. :) Pikkumies on 1,5viikkoa edellä painoarviossa ja se tietänee sitä,et leikataan hyvissä ajoin. Kohdunkaula mullakin lyhentynyt,on nyt 3cm. Saikkua sain suppareiden takia,vaikka lääkäri toisaalta sanoikin et on normaalia ja kun kohdunsuu kii ja kiinteä, ei haittaa monisynnyttäjillä. Ensisynnyttäjillä ovat varovaisempia.

Eli seuraavat 2 viikkoa kotona, sitten uus tilannearvio. Äitiysloma muutenkin alkaa reilun kuukauden päästä. Maha on yhtäkkiä valtava, eilen sen hokasin itekin, jotenkin pulpahtanut yhtäkkiä ISOKsi . Ja liikkeet näkyy jo ulospäinkin, ihana tunne.


Jaksamista kaikille ja halit huonoja uutisia kohdanneille! Olen vähän out uusista plussaajista, mutta tosi kiva että teitä tänne tulee ja toivottavasti jatkossa paljon lisääkin :heart:



 
Ah näitä teinejä :headwall: Mä lähdin tänään neuvolaan klo 8:ksi ja jätin neidit tänne keskenään tälläämään itteänsä. No, puoli 9 tuli viesti isommalta että "vessan peili on nyt sit niinku hajalla, kun systeri pesi vähän raivosasti hampaitaan". Tulin kotiin, niin neiti oli saanut peilin yläreunasta ison palan pois, n. 20x30 senttiä..meillä siis sellanen kaappi, jonka ovet peiliä molemmin puolin. Vähänkö ottaa nyt päähän, ja kun neiti kotiutuu niin tästä keskustellaan. Isompi soitti sitten välitunnilla mulle, että siskonsa oli raivostunut kun hammasmuki ei mennyt kunnolla kaappiin!
Mulle alkaa nuo tyttö-hormoonit piisata, isomman kanssa kun on keskusteltu koko eilinen ilta melko painokkaasti siitä, että mitä hän saa tänään kaverinsa luona yökylässä tehdä. Mä kun en päästäis ihan minne vaan, mutta kaverin äiti on antanu luvan mennä johonkin bändi-iltaan! Ja kun tämä kaveri nyt sitten vielä sattuu asumaan naapurikunnassa...miten näitä pystyy varjelemaan??!!? Vai onko se vaan niin, että mä huudan ja nämä tottelee mitä tottelee, ja sitten 15 vuoden päästä ne hoksaa että äiti oli joskus ehkä oikeassakin..
Kaikkien nämä täytyy osittain tietty oman kantapään kautta kokea, mutta jos edes jotain jäis sinne päänuppiinkin näistä varotuksista. Ja kun on itsellä muistissa kuitenkin jotakin tuosta ajasta!

Kävin siis aamulla neuvolassa: paino oli laskenut kilon verran, hb pudonnut ja rautakuuri aloitetaan, pissa ok ja sydän löi 140-150. Monottipa doppleriinkin aika monta kertaa =)

Ääni on edelleen poissa, joten murkkujen onneksi en pysty ihan niin kovaa huutamaan kuin tarve vaatisi :LOL:

T. Unna ja Toivo 14+0 :heart:
 

Yhteistyössä