40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Onnittelut kivoista ultrakuulumisista kävijöille. =)

Kiitti pelkopoli-infosta, muistelen että kyllä multakin ekalla neuvolakäynnillä kyseltiin kovasti siitä ekasta synnytyksessä, josta mulle ei jäänyt mitään pahoja muistoja vaikka olihan se pitkä sessio ja imukuppiakin käytettiin. Silloinkin jo keskusteliin kivunlievityksistä ja niitä saikin, mutta itse esim. sain "vain" ilokaasua. Epiduraalikin oli jo käytössä mutta ei sitä hevillä annettu kaikille. Onneksi on tämä kivunlievitysasia mennyt eteenpäin huimasti.

Supparit ovat nyt vähentyneet olen kyllä ottanut tosi rauhallisesti en ole edes kävelyllä käynyt vaikka mieli tekis. Kokeilen alkuviikosta käydä kävelyllä ja jos ei tunnu hyvältä ja supparit lisääntyy saanee olla. Onneksi on perjantaina lääkäri niin näkee tilanteen. Viikolla 32 on vielä ns. ylimääräinen ultra.

Hei kaikki tokaa...kolmatta-> ->odottavat!Paljonko olette tunteeneet pikkuisenne liikkeitä raskausviikoilla 17-18??Mulla on nyt viikkoja 17+4 ja mua huolestuttaa,että tunnen melko vähäistä liikehdintää!!Kävin neuvolalääkärissä viime torstaina ja kaikki oli hyvin!!Sydänäänet oli tuolloin 156.Vauvan syke on pysynyt siinä 156-160!Tämä on mun kolmas raskaus!Kertokaa omia kokemuksia ja tuntemuksia! :)

Mulla on Miita samat fiilikset. Kyttään liikkeitä joka päivä ja varsinkin ilta ja olen huolissani, kunnes taas tunnen potkun. Laitoin hakuun tänne sivuille vauvan liikkeet ja samat fiilikset on monilla monilla muilla. Joku tiesi kertoa, että on ihan normaalia näillä viikoilla, että liikeitä ei niin tunnu, koska kohtu kasvaessaan vaihtaa paikkaa. Aiemmin ollut alempana ja liikkeet siksi tuntuneet hyvin, mutta kohdun ollessa ylempänä liikkeitä ei niin tunne. Muutaman viikon päästä eli n. vkolla 20 alkais taas tuntuun paremmin.

En muista aiemmista neljästä raskaudesta näitä liikejuttuja, kun niistä on jo niin kauan (12-17 vuotta). Harmi, olo on ihan kuin ekaa odottaessa, kun ei ole muistissa juuri mitään odotusajasta.

Nyt on sitten punktiossa käyty. Oli aika lailla kehittynyt yli kahdessakymmenessä vuodessa tuo ottaminen. Nyt on vaan maha jotenkin "omituinen". Toivottavasti ei tule vuotoa. Alustavan tuloksen saan noin viikossa. Niskaturvotusta oli nyt vain 1,0 mm. Rakenteet näyttivät tässä ultrassa olevan kunnossa.

Minulla tuntuu nyt liikkeet todella hyvin. Edellisessä raskaudessa oli ongelmia. Ehkä kaksosraskaudessa ei ollut niin paljon tilaa liikkua.

Minulla on nyt viides raskaus (tai kymmenes, jos keskeytyneet ym. lasketaan).

Discovery 15+1

Terve taas pitkästä aikaa! Täällä on taas tapahtunut hurjasti. Tervetuloa uusille! Halauksia kaikille huolestuneille, stressaantuneille ja epävarmoille :hug:

Itse olin ekassa raskaudessa 36 v. varma, että kaikki menee hyvin. Nyt 43 v., kolmas raskaus, ja täysin tietoinen kaikista mahdollisista ja mahdottomistakin riskeistä. Tähän mennessä olen kuitenkin saanut kaksi tervettä tyttöä, kumpikin tosin hätäsektiolla (alle 5 minuutissa kumpikin ulos). Tämä kolmannenkaan kanssa en ole mennyt kuin np-ultraan ja verikokeeseen jotka kumpikin ok, ja nyt sitten rakenneultraan. Tunnin tiirasivat ja normaalilta kuulemma näytti. Viikon olin tosi onnellinen ja sitten keksin, että jos odotankin down-lasta, jolla on normaali nenäluu eikä muutakaan rakenteellista poikkeamaa.. No, tuo tunne meni kyllä jo ohi. Tämä on nyt kyllä ehdottomasti viimeinen lapsi, mun hermoni eivät kestä enempää raskauksia.

Joku kyseli ehkäisystä/sterilisaatiosta. Kysyin tuota jälkimmäistä neuvolasta, sillä yritän saada suunnitellun sektion tällä kertaa. Ei kuulemma kuitenkaan onnistu ainakaan TAYSissa samassa leikkauksessa, vie liikaa aikaa. Ja pelkkään sterilisaatioon on useamman vuoden jono. Kai tässä käy niin, että haen elämäni ensimmäisen hormonikierukan.

Minni007! Olen unohtanut vaihtaa tuon lasketun ajan, sitä siirrettiin ekassa ultrassa hiukan, nyt 9.8. Ja jos saan sen suunnitellun sektion, niin varmaan heinäkuun puolella vielä ollaan. Sinänsä kiva jos näin olisi, sillä esikoinen aloittaa koulun elokuussa, ja haluaisin itse viedä hänet kouluun. Paranin kyllä aika hitaasti tuosta toisesta sektiosta, ja nostaminen sun muu on aika lailla kiellettyä pitkän aikaa ja meno muutenkin aika vaivalloista.

Liikkeet tuntuvat nyt hyvin (24 viikkoa), mutta ennen 20 viikkoa ne olivat enempi satunnaisia.

Pelkopolista: mulla on heinäkuun sairaalakäynti kai nimellä synnytyksen suunnittelu, viimeksi saattoi olla pelkopolin nimellä. Mua se käyntikin stressaa aika lailla, pelkään että mut ylipuhutaan alatiesynnytykseen. On vaan niin sellainen olo, ettei se ole mun kohdallani enää hyvä asia. Viimeksi leikannut lääkäri sanoi, että mulla alkaa olla liikaa kiinnikkeitä -> sanoi että kolmannesta tulisi suunniteltu sektio. Ei olisi kiva jos taas tulisi hapenpuutteen kanssa ongelmia ja viime hetken aivovaurio vauvalle. Mä siis tosissani pelkään tota synnytystä, huoh.

Anyway, ihanaa että aurinko taas paistaa ja on kevät!!!

Olin alkuraskaudessa vielä mukana, mutta sitten jotenkin vain jäi enkä tuntenut tarvetta vertaistukeenkaan, MUTTA nyt on toisin. Hankalat supistelut ovat pari viikkoa jatkuneet, tosin nyt jo helpottaneet. Olin ä-pkl tarkistuksessakin viikko sitten kun tuli yöllisiä säännöllisiä ja tehokkaita supistuksia, mutta tarkistuksessa todettiin etteivät olleet edistäneet kohdunkaulan kypsymistä onneksi. Nyt pitäis sitten vain jaksaa olla hissukseen, tosin aika tehokkaasti noi supparit sen menon hidastavatki ja onneksi ei enää tehokkaat ole uusineet, mutta epäsäänn supistuksia tulee tämän tästä etenkin iltapäivisin ja iltaisin.

NO kiva nähdä että niin monet ovat mukana tuolta yli 40v kuumeilijoistakin!

Mulla siis l.a. edelleen tuo 2.7. Ja 3. tulossa ja ikä siis 43v.

Star-67 ja Nuppu 29+3.

Hei vaan kaikille!Kiitos kun kerroitte omia kokemuksianne!!Tänään sitten heräsin kamalaan lonkkakipuun...Oikeanpuolinen lonkka on nyt muutamana päivänä tai siis aamuna ollut tosi sairaan kipeänä,mutta kipu loppuu,kun nousen ylös kävelemään...Onneksi on tänään neuvola et saa kysyä noista asioista!!Onnea ja tsemppiä kaikille odottajille!!

Miita40 ja masuasukki 17+5

Hei kaikki!
Mä olin tänään np-ultrassa, jossa niskapoimu oli 0,9. Verinäytekin otettiin, kuten nykyään tapana on. Lääkäri myös sanoi, että meille yli 38-vuotiaille on mahd. mennä kromosomitutkimukseen Hesaan, jos haluaa. No minä sanoin, että katsotaan nyt ensin nämä tutkimukset. Mua ei oikein haluttas lähteä minnekään ylimääräiseen tutkimukseen.
Kyllä tuo 0,9 kyllä helpotti oloa, vaikka eihän mikään ole varmaa.
Laskettu aika siirtyi taas. Nyt se on15.11 ja nyt rv 11.
Ja mulla kun on takana useampia keskiraskauden km:a, mulle laitetaan kohdunsuun tukilanka noin rv 14...huih. Se onkin jännittävää. Se on varotoimenpide ja tehdään nukutuksessa. Siitä ei varmaan monella ole kokemusta tuttavienkaan kautta?
No, hyvä, että kaikki mahd. tehdään.
Olo nyt kuitenkin aika iloinen, kun kaikki näytti hyvältä =) Sain ison pinon kuvia mukaani :)
Tsemppiä kaikille! Discovery, miksi sulle tehtiin punktio, vaikka niskapoimu on sulla noin alhainen? Oliko se aiemmin korkeampi? VAi olivatko veriarvot koholla? Anteeksi , kun kyselen. En muista tapaustasi. Olen suhteellisen uusi täällä.

Rinja, nämä on niin henkilökohtaisia asioita, jokainen joutuu tekemään itselleen parhaaksi katsomansa valinnan.
Meidän masuasukilla oli niskaturvotus 1.4 enkä ottanut verikokeita ollenkaan, ajattelin että se on kuitenkin normaali lukema ja selkeä nenäluu näkyi viikolla 10+.
Siitä monet on sitä mieltä että se on hyvä merkki ja jotkut taas sitä mieltä että se ei takaa mitään. Usein kuitenkin down vauvoilta kuulemma puuttuu.
Olen viikolla 17, satunnaisia liikkeitä olen tuntenut pari viikkoa, välillä on päiviä ettei tunnu mitään ja huolestuttaa, tänään on taas tuntunut aika selkeitä muljaisuja vatsassa.
Minua kiusaa närästys - jo nyt - ja kun maha kasvaa niin kiusaa varmaan tosi paljon niinkun edellisissäkin raskauksissa, ei päivää ilman Rennietä.
Rakenneultra on sitten viikolla 20 14.5 joten siihen vielä aikaa vähän reilu 3 viikkoa.

hei, henkilökohtaisia nämä punktioasiat todella ovat ja minulla ei ainakaan ole tarkoitus kenenkään valintoja arvostella. Ja henkilökohtaisuuden tiedämme kaikki. Kyselin Discoveryltä punktiosta ehkä lähinnä siksi, että itse en uskaltaisi mennä siihen, ellei olisi todella suuri riski. Mutta tuskin kaikilla on sellaista pelkoa.
Kunnioitan täysin jokaisen omaa valintaa ja ymmärrän myös.

Onnittelut plussasta ja tervetuloa Siiri Sisilisko ja Minnihiiri 68. Kiva oli myös kuulla Starin -67 kuulumisia. Olenkin monesti miettinyt, minne hävisit ja toivonut, ettei ainakaan mitään ikävää raskauden suhteen ole tapahtunut. Ollaan niin samoilla viikoilla, että on mukava kuulla miten siellä menee. Minulla ei supisteluja onneksi pahemmin ole ilmennyt. Yhtenä päivänä tosin lenkin jälkeen tuli napakoita ja kipeitäkin suppareita, mutta loppuivat sitten melko pian.

Minähän siellä punktiossa kävin, ihan vain koska tutkimusta niin suosittelivat tällä ikää. Niskaturvotusta ei ollut ja muutenkin kaikki oli kunnossa. Osuin siihen 0,2-1% joukkoon, jolla keskenmeno tapahtuu - tai meinasi tapahtua!! Yöllä tuli lapsivesi. Sairaalan toimenpiteiden ja täyslevon avulla tilanne kuitenkin saatiin keskeytettyä ja kaikki jatkui onnellisesti. Uskomattominta oli se pieneen prosentiin osuminen, sitä en meinannut uskoa ollenkaan. Nyt on tietenkin turvallista odotella suhteellisen tervettä tulokasta, mutta kyllähän tapahtuma henkisen jäljen jätti.

Jadette 29 rv

Jadette onneksi kaikkki hyvin nyt :heart: . Osaatko sanoa mikä johti siihen 0,2-1% joukkoon joutumiseen? Oliko punktiossa jotain ongelmia...esim. istukka edessä tai muutenjoku fyysinen juttu? Tuliko kalvoihin repeämä tai oliko punktion tekijä jotenkin kokematon?Vai pääsikö punktiossa epäpuhtauksia kohtuun?
Itseäni nuo punktiot pelottavat ja kerrran olen sellaisessa ollutkin mut kaikki meni hyvin. Oletan taas joutuvani siihen jos vaan siihen asti pääsen tässä raskaudessa.

Onnea minultakin kaikille hyvistä ultra kuulumisista ja uusille Tervetuloa mukaan =)
Minäkin roikun täällä vaikka pienokaisemme on syntynyt jo rv 32 / 27.2.2010

Joku tuolla keskusteli painosta, -painon noususta ja minulla paino nousi alkuraskaudesta, ei muuten eli nousu oli noin 3-4kg, synnytyksen jälkeen paino tippui noin 7kg ja nyt se sitten nousee.... =) eikä nousu ota loppuakseen.
ON: Itselläni on oma leikkaukseni nyt takana ja toivun siitä hyvää vauhtia, soittelin pienokaisemme tilanteesta eilen lekuriin, kun hänellä on apneat lisääntyneet vaikka muutoin voikin oikein hyvin ja niinpä tänään menimme vastaanotolle ja arvata saattaa, sisälle sairaalaan hän jäi veritankkaukseen.

Kävimme kaiken maailman kokeissa ja kyllä lääkärit minut säikäyttivät tuloksia antaessaan, antoivat diagnoosin, että pienokaisellamme on ollut ultran mukaan aivokammion verenvuoto (noin 2 viikon sisällä), mikä on nyt paranemaan päin, tuntien kuluessa, - keskusteltaessa diagnoosi vaihdettiin ei vuotoa mutta kysta, nyt tässä sitten ihmetellään ja odotellaan, niin ja kärvistellään jälleen ilman vauvaa kotona...

Päikki kyselit paljonko vauvalla oli kotiutuspaino? Ajattele se oli 1860g ja tänään painoa oli jo 3210g hän tuntuu jo oikein muhkulta suloiselta pallerolta.

Nyt hoen vain itselleni, että maltti on valttia ja kyllä pienokaisemme pian kotiutuu, nyt vain vietämme jälleen tarvittavan ajan sairaalassa ja palaamme arkeen kotiutumisen myötä.

Onnea kaikille odotukseen :)

Minulla olisi laskettuaika la 24.4.2010

Minä pelkään punktiota siks, että ensimmäinen raskauteni vuonna -94 päätyi punktioon.
Lapsivesi alkoi samana päivänä. Muistan, kun menin päivystykseen ja eivät uskoneet, kun sanoin, että lapsivesi tulee...sitten se päätyi. Se oli kauheaa. Mutta sanoivat myöhemmin, että punktio vain joudutti vääjäämätöntä keskenmenoa, koska istukka oli ollut irronneessa tilassa. No, kuitenkin se jätti pelot, tottakai. Mutta todella harvoillahan mitään käy, kuten prosenttiluvusta näkee. Ja minullakin kai oli siihen syynsä Hienoa, että Jadette kaikki meni kohdallasi hyvin!!
Ei niitä varmaan kannata liikaa pelätä, koska se riski on niin pieni.

Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin!!Vaavin sydämenäänet olivat tällä kertaa 150!Edelliset lukemat ovat olleet 156 ja 160!Meillä niskaturvotus oli 1,6 ja se pidettiin ihan normaalin rajoissa.Onko näin??Meidän masuasukki on ainakin todettu tosi vilkkaaksi... =)

Miita40 ja masuasukki 17+5

Tervetuloa Siiri Sisilisko ja Minnihiiri68!!

Meillä oli tänään rakenneultra ja siellä kaikki oli ok. Koko vastasi viikkoja, mutta mittoja ei jäänyt mieleen...mahtoiko ultraaja niitä edes sanoakaan..? :|

Meille on kyllä tulossa superlaiska lapsi. Ei ole yhdessäkään ultrassa juuri liikkunut vaan aina vaan vetelee sikeitä |O Taitaa tyttö tulla isäänsä...

No jos ei tenava liiku niin ilmankos en niitä tunnekaan :LOL: nojoo..en voi sanoa et oisin hirveesti vielä mitään tuntenut. Jotain kutituksia sillon tällöin nivusten lähellä. Mutta mulla on istukka edessä eli se voi vaimentaa liikkeitä tosi pitkään. Ja kun esikosta on kysymys niin sekin kai viivyttää.

Mukavaa iltaa kaikille!

Pinkkis 20+1

Pinkki69, ei mullakaan kovin paljoa tuntunut tuossa vaoheessa mutta nyt on niin liikkuvainen että joutuu välillä pari tuntia yöllä sen takia valvomaan ja kääntymiset näkyy jo päällepäin. Riippuu kait istukan ja lapsen asennoista ja lapsiveden määrästäkin miten liikkeet milloinkin tuntuu... :)

Onko kellään kokemuksia lapsiveden tihkumisesta? En oikein tiedä enää mikä on mitäkin, mutta eilen ja tänään on tuntunut että jalkovälissä on jotakin vetistä jatkuvasti mutta ei liruta tai mitään, ensin ajttelin hikoiluksi, ei vaikuta valkovuodolta enkä ole huomannut mitään virtsanvuotamistakaan, mutta nyt en tiiä jos huomaamatta tiputtaa virtsarakosta? KUn pissa kuitenkin tuntuu haisevan? Kyl tää on tämmöstä kun vanhana rupeaa lapsia tekemään... ;) No luulosairautta on kuminkin, mutta ruoeaa askarruttamaan... Onneksi on huomenna äiti-pkl kontrolli että onko mitään tapahtunut kohdunkaulassa, nyt pitää vaan maata siihen asti ehkä varmuuden vuoksikin

JOtenkin on semmoinen tunne että ei tämä raskaus kesään asti kyllä kestä?

Star-67 ja Nuppu 29+4

Minulla oli niskaturvotusta 1,4 ja eilen kylläkin Taysin lääkärin mittaamana vain 1,0. Verikokeessa en käynyt, koska olin silloin ulkomailla. Minulla on ikää paljon, mutta kysymyksessä on luovutushoito, jotenka sekään ei perusteena. Pelaan nyt vain varman päälle, sillä en enää jaksa hoitaa kromosomivammaista lasta. Eihän punktio pois sulje vammaisen lapsen mahdollisuutta.

Eilen kyllä kadutti jo kun vatsa oli illasta niin omituisen kipeä ja luulin jo valkovuotoakin lapsivedeksi. Tänään kävin neuvolalääkärillä. Kohdunsuu oli napakasti kiinni.

Lapsivesipunktio ei varmaan kaikille oikea ratkaisu. edellisessä raskaudessa yli 40 vuotiaana en sitä tehnyt, kun kaksosraskaus ja vuotoakin oli. Minua painostettiin punktioon ja puhuttiin osittaisen keskyttämisen mahdollisuudesta, jos toinen kaksosista olisi ollut vammainen. Kaameeta...

Johannalle paljon jaksuja, ikävää että joudut olemaan pienokaisesta huolissasi. Varmasti raskasta tuo sairaalassa ravaaminen mutta kyllähän se taas siitä ja kohta saat pienen taas kotiin :hug: .

En ole jaksanut pitkään aikaan kirjoitella vaikka teidän kuulumisia olenkin lueskellut. Uusiakin on taas tullut mukaan odottelemaan, tervetuloa kaikille!

Melko hyvin on odotukseni on sujunut, nyt rv 29+6. Äskettäin oli parin viikon ajan yhtäaikaa hirveä yskä, selkäsärkyä ja liitoskipuja... mutta nyt kun vaivat on suurimmaksi osaksi hellittäneet niin mikäs tässä taas on odotellessa. Yskän seurauksena (?) tulehdusarvotkin olivat vähän koholla, mutta ei niitä sitten sen kummemmin lähdetty selvittelemään kun ei ollut kuumetta eikä sitä yskää kummempaa vaivaa.

Kasvukontrolliultrassa käytiin 28+6 ja silloin pojanpalleroisen painoarvio oli 1418g. Eli ei mikään keijukainen tulossa, sinne se painoarvio painui keski- ja yläkäyrän välimaastoon. Kaikki näytti olevan pienellä ihan hyvin, on jo asettunut oleilemaan pää alaspäin ja pysytellyt asennossa ihan kivasti. Esikoinenhan ei missään vaiheessa suostunut moiseen vaan jäkitti koko raskausajan perä- tai poikkitilassa. Hyvinhän se perätilasynnytyskin sujui, mutta ei sitä kumminkaan mielellään uusiksi ottaisi.

Eilen oli neuvolakäynti, eipä siellä mitään ihmeenpää tullut ilmi. Yritin vähän kysellä että eikö se synnytyssairaala halua etukäteen mitään "toivelistaa", mutta kuulemma ne toiveensa ehtii selvittää sitten synnyttämään mennessään. No toivottavasti niin. Selittelin siellä myös kaikki viimeaikaiset vaivani, mutta eipä se neuvolan täti niistä sen kummemmin innostunut. Kummallisin vaiva oli mielestäni tämä: mulla oli la-su yönä n. 5 h kestänyt pallean puristuskohtaus, kipu säteili myös selkään ja en pystynyt olemaan makuuasennossa lainkaan, tuskat oli melkoiset. Epäilen itse, että olis voinut olla joku sappikohtauksen tapainen, mutta mistäpä sitä tietää. Myös raskausmyrkytyksessä voi olla tota pallean puristusta, mutta sittenhän olis muitakin vaivoja, eikö vaan? Toivottavasti ko kohtaus jää yksittäiseksi tapaukseksi. Tähänkään se neuvolan täti ei ottanut juurikaan kantaa, epäili vaan närästysvaivoksi, jota se kyllä hvyin voi ollakin, kun närästys on alkanut vaivaamaan melko paljon muutenkin.

Onkohan täällä muita jotka ei vielä ole ottaneet sikaflunssarokotetta? Mietiskelen josko ottaisin sen nyt tän tai ens kuun lopussa, sittenhän se suojaisi vauvaa mahdolliselta syksyn epidemialta. Viime syksynä en sitä halunnut ottaa kun raskaus oli silloin epidemian riehuessa melko alussa, eikä ylimääräiset riskitekijät kiinnostaneet.

Muutama viikko olisi vielä jaksettava töissäkin kärvistellä, toukokuun loppupuolella alkaa äikkäri. Eihän siihen enää pitkä aika ole, onneksi =) .

johanna Todella hienosti vauva on kasvanut! Toivottavasti kystasta ei tule mitään haittaa, vaan vauva pääsee taas pian kotiin. Koska pidätte ristiäiset tai nimenantojuhlan?

En tiedä mikä energinen vaihe mulla on oikein alkanut, ja koska se päättyy, mutta tuntuu, että energiaa on vaikka muille jakaa ja kaikenlaisia rästihommia tulee painettua hirmuna sekä liikuttua paljon. Onhan sitä välillä kaikkia kiristyksiä ja puristuksia, mutta ei mitään isompaa. Onneksi! Ekan lapsen kohdalla olin samoilla viikoilla paljon, paljon raihnaisempi. Vaikka energiaa on, niin kyllä sitä mieli jo halajaa äippälomalle, vielä olisi reilu kuukausi tahkottavaa töissä. Nyt siis rv29+5.

Hepuli minäkään en ole ottanut sikaflunssarokotusta, enkä aio näillä näkymin ottaakaan.
Punktioon olisin ehkä mennyt "pakon edessä" jos niskaturvotusta olisi ollut se 3 mm tai muuta riskiä näkynyt ultrassa.
Hurjia punktiokokemuksia teillä, kyllä se on todellinen riski, vaikka pienikin, koska niin monella tullut ongelmia.
Minua ei yhtään painostettu edes iän takia, päinvastoin kätilö tunnusti riskit ja kannusti omaan valintaan.
Johannalle rauhallista mieltä ja onnea vauvan kasvuun ja vahvistumiseen!

Yhteistyössä