40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Hei, Erka

Sinulla on menossa kymmenes viikko jolloin alkaa kohtulihaksen " veltostuminen", lihas venyy, se tuntuu pistävänä kipuna. Samoin virtsarakko veltostuu, joten joudut ramppaamaan vessassa varmasti useammin. Ruskuaispussi on juuri kuihtunut pois ja vauvan oma maksa toimii..ja eikös se ketarauhanen yläpidä raskautta siihen asti kun istukka alkaa toimia itsenäisesti ? Ensi viikolla kohtu on n. kreipin kokoinen ja varmasti aiheuttaa turvotuksen tunnetta. Muistan itse miten tarkkailin koko ajan itseäni, neuvolasta saamani vauvan odotus kirja oli oikein ihana, siitä pystyi lukemaan mitä milloinkin tapahtuu ja minkälaisia tuntemuksia odotettavissa milläkin viikolla. _Et ilmeisesti ole vielä saanut sitä?

Oikein hyvää päivää ja yritä nauttia odotuksesta :heart:

erka Mulla jomotteli suunnilleen samoilla viikoilla oikeassa munasarjassa. Aika hitsin kipeä olikin. Minä puolestani maalailin itselleni kauhukuvaa, että siellä on räjähtämispisteessä oleva kysta. Tämmöisiä maalareita me sitten olemme... Kipu kuitenkin loppui aikanaan. Loppujen lopuksi luulen, että kyse oli vaan kohdun normaalista kasvusta, venymisestä ja paukkumisesta, kun kaikki kohdun ympärilläkin oleva joutuu vähän antamaan periksi.

Täällä yhtenä kappaleena edelleen ähistään, ei tietoakaan synnytyksestä. 38+0 täynnä.
Väsymys vaivaa yötä päivää, enkä saa mitään aikaseksi. Hyvä kun jaksan vessassa käydä ja välillä syödä.
Pikkuinen pyörii massussa, ei havaintoa että mitenpäin tällä hetkellä asustelee, mutta huomenna onneksi neuvola.
Jännää ajatella että vauva voi syntyä tänään tai sitten 4 viikon päästä... eipä ole aikaa loppujen lopuksi kovin pitkästi. Onkohan sittenkään kaikki laitettu kuntoon... iskee epäilys...
Illalla kun menen nukkumaan, niin ajatuksiin tulee; että jokos tänä yönä lähdettäisiin synnärille ja kun aamu koittaa ni ei auta kun todeta ettei tänäänkään, ehkä sitten ens yönä... :LOL:
Kivasti kasvattaa kärsivällisyyttä...
Onnea plussanneille ja pikku sykkeille... kaikkea jännittävää on vielä edessä ja kipuja, vihlasuja, turvotusta, mielihaluja ja haluttomuutta...
Palaillaan!
:flower:

Tsemppiä äiti Murmelille viimeiseen rutistukseen!!

Minulla meni pari viikkoa yliajalle, oli varattu mahdollinen käynnistysaika, edellisenä yönä menikin vedet sänkyyn ja sitten helppo ja kivuton synnytys:)! Kolme aiempaa olivat aika kivuliaita, tämä viimeinen sitten jätti hyvät muistot!

Hyvää masun kasvatusta kaikille!

Annekristiina ja Lumikki

Oikein paljon voimia ja isot :hug: kaikille odottajille. En vaan malta olla teitä seuraamatta, vaikka itse sainkin haaveet heittää. Elän mukana teidän onnistumisissa ja myös vastaleissa.

Johannalle toivon paljon voimia lepoon ja muistan sinua rukouksissa, että pieni pysyisi mukana vielä kauan. :heart:

Oma napaista kirjoitusta tässä heti..on niin kova ahdistus päällänsä..:ashamed:

Miun r-oireet-ne vähäisetkin, tuntuu hävinneen.. :( ..neuvolan terveydenhoitaja laittoi miulle lähetteen hcg:n määritykseen ja menen sinne huomenna..en kestä odotella epätietoisuudessa tätä loppuviikkoa ja sitä maanantain, 18.1 ultraa ..haluan nähdä onko hcg noussut selkeästi..jos ei, osaan jo varautua ikäviin uutisiin maanantain ultrauksessa.

Eilen aamullahan oli pientä huonoa oloa ekaa kertaa ja rinnat(nännit) olleet TODELLA arat plussauksesta lähtien..nyt ei mitään..ellei nyt kovasti puristele nännejä..ei naurata tippaakaan..pikemminkin, itku ei ole kaukana :'( ..

Muistan kyllä teillä muillahin olleen esim. noiden "rintojen" vuoksi hätäännystä kun loppuivat kipuilut kokonansa, tulivat taas ja loppuivat sitten jälleen..miulla vaan tuli nyt sellainen olo että kaikki ei mene nyt niin kuin kuuluisi..ensi yönä ei kyllä uni tule silmään..

Onhan se plussauksesta lähtien ollut tämä epävarmuus mutta nyt vain iski ihan "hyökynä" päällensä :eek: ..halusin mennä HETI sinne labraan vaan kun tänään en pääse :/ ..ahdistaa niin kovin..

Koko ajan yritän muistella miten oli silloin poikasta odottaessa ne oireet?..vaan kun en oikkein muista..sen tiedän-kun neuvolan lääkäriltä kysyin, että sairaslomalle jäin rv 7+3..eli noita aikoja alkoi silloin r-oireet puskemaan: huono olo aamuisin ja huimasi ihan hirmusti koko ajan..en meinannut pystyssä pysyä ja makuuasento se paras..

Miulle tuli jo kutsu tuonne sairaalaan 19.2 kolposkopiaan, on sen elokuisen Loop-konisaation kontrollikäynti..sitähän ei raskaana ollessa tehdä ja perus ajan mikäli raskaus jatkuu..on vain niin huonot fiilarit nyt päällänsä ettei uskoiskaan..:ashamed:

..vaan, nyt laittelen lapsosen pihalle leikkimään ja koetan jotain "puuhastella"..kotihommia, niitähän riittää.. :)

Kovasti kaikille hyviä vointeja laitan tulemaan!!!:heart:

..jospa vielä tuon uskallan laittaa..tiedä vaikka viimosen kerran..

mur-mur

Uudi, ihana kun käyt meitä täällä moikkailemassa ja tsemppailemassa :) ..

..jos pienen pyynnön/toiveen voisit miun puolestani laittaa menemään..että jaksaisi pieniäinen kasvaa..Kiitos kaunis:heart:..

Oikein Ihanaa talven jatkoa siulle&koko perheellesi!!!

Voi Mur- Mur

Kuuluu asiaan tuo oireettomuus välillä:)! Hyvin siellä masuasukki kasvaa, usko pois! Saat varmasti neuvolasta sen odotuskirjan mistä voit viikko viikolta seurata minkälaista oloa odotettavissa. Itselläni oli aivan samanlainen pelko :ashamed:, kaikki kuitenkin meni hyvin, kuten sinullakin tulee menemään. Sitten kun on oikein kamala olo, pelkää että jotain vialla :snotty:. Hyvä että pääset sinne verikokeeseen ja saat huokaista helpotuksesta, arvosi ovat pilvissä!

:heart:

Jaksuja! :wave:

kaimalainen

mur-mur niistä raskausoireista: Mullahan ei ole rinnat juuri ollenkaan kipeät. Nännit eivät ole arat ollenkaan. Lähinnä illalla välillä tuntuu kun ottaa rintsikat pois niin pikkuisen toisessa tai molemmissa rinnoissa mut sitten se tuntemus häviää. Esikoisesta mulla oli kamalan kipeät rinnat mutta kuopuksestakaan mulla ei tainnut rinnat olla kipeät. Vilutustakaan ei enää ole (viikko taaksepäin palelin ihan horkkana iltaisin). Esikoisesta mulla ei paljoa ollue raskauspahoinvointia mutta kuopuksesta sitä kesti 4kk :x jolloin jopa laihduin 4kg. Nyt tämä pahoinvointi mitä mulla on on hyvin lievää ja esiintyy yleensä tunnin pari ruokailun jälkeen ällötyksenä joka menee syömällä ohi. Että kyllä raskauksissa voi olla paljon eroja.

..menkkojen kuuluis tulla vasta tuossa 20-21.1..kyllä miulla on nyt aika varma olo että tämä raskaus ei jatku..alavatsalla alkoi sellainen menkamainen jomotus..miulla ollunna noita kuumia aaltoja&ärsytyksiä, juuri samoja mitä kun menkat tulossa..

Miula on toisiaan nännit olleet sika hellät + lähtein..nyt saapi oikein kunnolla puristaa ja ei tunnu missään.. :( ..oli jotenkin jo tänään heti tuollainen aavistus..olo kyllä tosi surullinen, vihainen ja sellainen epäuskoinenkin-näinkö tässä kävikin?..

mur-mur kirjoittelin äskeistä viestiäni enkä huomannut että olit sillä aikaa kirjoittanut uuden viestin. Älä vielä menetä toivoasi :hug: . Sitä vertahan voi tulla raskauden aikanakin ja varsinkin jos nyt olisi menkkojen aika. Olen myös lukenut että kun se istukka edelleen siellä rakentuu niin sehän ikäänkuin porautuu sinun sisuksiisi niin siinä yhteydessä voi myös jotain vuotoa tulla tai esim. joku pieni verisuoni on voinut katketa eikä se haittaa mitään.

Voi mur-mur :hug: :hug: :hug: . Voisitkohan mennä johonkin päivystykseen yksityiselle tai muuhun vastaavaan tarkastamaan tilanteen. Kello on vielä niin vähän että yksityisillekin pääsee jonojen ohi kun asian ilmaisee tarpeeksi voimakkaasti ja gyneilläkin on aina ns. "hätäaika " siellä viimeisenä jota säästetään juuri sitä varten että joku joka todella sitä aikaa tarvitsee niin saa sen! Saisit mielenrauhan asiaan ettet turhaan sure jos kaikki onkin ihan kunnossa.

Mun ystävälläni oli alkuraskaudessa tilanne jolloin hän alkoi vuotaa verta ja hän lähti hädissään miehensä kanssa yksityiselle päivystykseen ja rullatuolilla kärrättiin kuulemma jonon ohi. Siellä sitten todettiin että kaikki kunnossa. Ilmeisesti vuoto oli johtunut siitä että hän oli vielä käynyt jumpilla ja se jotenkin laukaisi vuodon ja saikin sitten jumppakiellon.

En nyt pysty lähtemään kun poikanen tässä kanssani kotona ja mies töissä vielä..

..vielä mie tuon vuodon-haaleaa punaista hieman, voisin sulattaa että on alkuraskauden vuotoja..mutta nämä rinnat on olleet aina sellaiset että kun vuoto alkaa, rinnat ns. "löpsähtää" ja kipuilut häviää..niin kuin nyttehin..aamulla vielä olivat kosketusarat ja muutama tunti siitä, huomasin että ei satukkaan enään rinnanpäihin..nyt siis ihan normi tilassa..samalla sen huomasin kun verenkin paprussa..

..oliko tällä joku tarkoitus miun elämässäni?..tiedä sitten..mutta on kova pala purtavaksi..jaksanhan mie, sen tiedän..vaan haaveilut oli sitten tässä, enää en halua yrittää uutta raskautta ja kenties kokea sitä uutta pettymystä, surua..ehkä vähän myöhemmin jaksan ajatella että ei ollut elinkelpoinen pieni ja pare kun meni alkuun kesken..nyt vain suuri pettymys jyllää ja suru :'(

Toivon sydämestäni että kaikki hyvin, :hug:!

Minulla 1990 vuosi istukka läpi raskauden, yliajalle kuitenkin meni ja käynnistykseen. Verta tuli välillä paljonkin ja aina Naistenklinikalle menin aseteella, tämä oli tässä.

Onko mahdollista mennä lääkäriin, tarkistamaan tilanne? Jokainen oman kroppansa tuntee, jos kuitenkin olisit väärässä ja kaikki on hyvin!

Toivotaan ja rukoillaan parasta :heart:

Kiitos lohdutuksistanne:heart: ..jos tämä nyt tässä, ei hcg laske nopsaan ja saattaa olla vielä hyvätkin lukemat-niiden varaan ei voi laskea..mutta käyn kumminkin huomenna siellä labrassa..jos vuoto runsastuu ja kipuilua tulee, menen päivystykseen..

Koetan huomenna aamusta saada kiinni tuon Neuvolan lääkärin ja kysellä, miten toimia..odottelenko vain?..

Ei tisuoire kuitenkaan ole se varmin merkki, oireet eivät edes ehtisi noin nopeasti hävitä!! Ei minulla ollut kipeänä kuin ihan ekat viikot, sitten loppui aristelu. Oikeastaan vasta ihan loppumetreillä aristelivat kasvun myötä.

Sitten vasta kirves kaivoon, kun aihetta!!!
Nyt määräyksenä, kuppi teetä ja jotain hyvää, lämmin suihku tekisi terää ja otat poikasen halittavaksi!
Äiti voi korvata kenet tahansa, mutta kukaan ei korvaa äitiä.

erka mie vähän tuon yksityisellä ultrauksen katson liian suureksi rahan menoksi tässä vaiheessa:/ ..huomenna olen hieman viisaampi..katson ensin miten tuo vuoto, runsastuuko vai mitä tapahtuu..vielä ei ole siteeseen asti tullut..

Poikanen leikkii nyt ulkona:) ..sain hieman pahaa mieltä purkaa ja itkeskellä rauhassa..mieskin tulee kohta toistä..mie vaan haluasin olla yksin ja peiton alla, nukkua..

annekristiina mie vaan olen jotensakkin varma tästä kun nuo rinnatkin herkes entisenlaisiksi-aamulla vielä hellät, arat ja nyt saapi puristella kovastikkin, eikä satu :( ....ja tuo jomotus alavattalla..eilen illasta mietinkin että kun ei ole ollut pariin, kolmeen päivään tuota "painon tunnetta" masulla?..vaan tämä selkeää menkkajomotusta ja olo ylipäänsäkkin sellainen täysin!!

..synkissä aatoksissa tässä nyt pakosta niin kauan kun asiat selviää..maanantaille jaksettava jos ei vuotoa&kipuja enempää tule..

:hug: mur-mur

Hmm.. Jos nyt olisit väärässä..
Mulla muistissa 2007 km, Isänpäivänä käytiin kesällä kuolleen isäni haudalla ja ennen lähtöä tuntui sellainen " repivä" kipu alavatsalla.. Käytiin kävellen Hietsussa, tultiin kotiin ja menin sohvalle lepäämään- vatsa tuntui tyhjältä.

Kävin sitten ultrassa muutaman viikon päästä, oli kuollut juuri silloin kun oli sitä repivää kipua.

Kohdun kuuluisi juuri viikoilla 6-8 vihloa, nippailla ja nipistellä, johtuu kasvukivuista ja juuri tämä aiheuttaa pelkoa onko kaikki hyvin. Toivotaan että juuri tästä johtuisi olotilasi.

Lähden tästä ruuan laittoon, heips :p

:hug:

mur-murpainontunteesta: ei mullakaan ole painontunnetta alavatsalla tälllähetkellä. Se on vaan vähän turvonnut. Minäkin kun muistelen keskenmenoani v.2005 niin se alkoi kovalla verenvuodolla ja se oli oikein selvää klönttistä verta ja kovaakin kovemmat kuukautiskivut. Raskausoireet olivat kuitenkin vielä tuolloin. Ja saman päivän aamupuoliskolla gyne oli todennut kuolleen alkion kohdussa joka oli kuollut jo pari viikkoa sitten. Että ne raskausoireet siis jatkuivat paljon pitempään. Eli mitään haaleaa verta ei tullut missään vaiheessa.

Yhteistyössä