40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Sahris, no anna nauraa. Eipähän ole sitten niilläkää tylsä päivä :D

Joo..Niinpä se taitaa olla. Ainahan ne vanhemmat on kalkkiksia ja hirveitä ja tyylittömiä :D. Mullakin vanhemmat elää ja on ihan hyväkuntoisia..joskaan mitään päivän lapsenlikkuuta ne ei enää tee..
Paljon mietinki just sitä miten erilaista on ku esim miehen äiti on vasta nippanappa 60v. Teki lapsensa "teininä". Mummo jaksaa viedä ja tuoda lapsia ympäri Suomen. Mutta minkäs teet ku tuo ukko löytyi niin "myöhään " ja muksut ollu työn takana. Olishan se ollu kiva olla itsekin sellanen aktiivimummo mutta pyh ..näillä mennään.
 
Sahris tulethan kertomaan sitten neuvolakuulumiset, eikö vaan?

Itsellä on olo tukevasti raskaana, parina aamuna on saanut yökkäillä. Päivät menee koomassa sohvalla ja energiaa ei tunnu riittävän mihinkään. Loppuisi jo tämä alkuraskaus. Housutkin jo kiristävät ikävästi.

Onko muilla alkuraskauden kanssa kamppailevilla jo mielessä sikiöseulonnat? Edellisessä raskaudessa kävin lapsivesipunktiossa, nyt uusi NIPT kiinnostaa. Tietysti siksi ettei siihen liity keskenmenoriskiä. Asumme Turussa nykyään, joten mitenköhän tuo mahtaa täällä onnistua.

Joulu ja alku 7+4
 
Neuvolassa käyty, mutta eipä tuolla tullut hullua hurskaammaksi. Sydänääniä eivät vielä (eilen 10+0) kuuntele kun on niin huono laite, etteivät halua ahdistaa asiakasta jos ei vielä kuulukaan. Muuten ihan jees ja täti oli oikein ihana. Itsellä oli vähän huijariolo kun tuo luottopuoli tähän asiaan vielä on hiukan heikko :)
 
Sahris. Muakaan ei sileen noi neuvolat enää innosta. Esikoisen aikaan niitä odotti mut nyt ne on menny lähinnä " joo ei kuulu mitään uutta eikä oo kysyttävää"-linjalla. No hyvä tietysti että niitä on ja että kaikkee seurataan.

Joulu. Tsemppiä! Mä olen taas jostain syystä todella energinen eikä huonoa oloa ole kuin joskus.

Seulat. Me ei mennä tässä raskaudessa koska jokatapauksessa mennään siihen istukkabiopsiaan. Siitä tutkitaan vamman lisäksi myös noi perus kromosomit. NIPt on hyvä mutta kattaa vain trisomiat. Siihen menisin jos ei olis tätä omaa riskiä.
 
Näinhän se Tammis on, ettei välttämättä jaksais kamalasti keskustella siitä mitä esim raskausaikana saa syödä. Sanoivat käynnillä että moni asia on varmaan muuttunu edellisten lasten ajoista, mutta en minä mitään uutta huomannu. Enemmänkin ootan nyt sitä nt- ultraa joka on reilun viikon päästä. Pääsee näkemään onko se joku vielä masussa. Painoo ei oo tullu, huono olo on väistyny (juu monet sanoo et kymppiviikolla helpottaa), turvotus ei oo enää niin paha... Oikeastaan mistään en vois ite päätellä että oon raskaana. No tissit varsinkin aamusin ihan hellät, mutta muuten alkaa taas kaivata faktaa :)

Veriseula otetaan nt-käynnillä kans. Sen puoleen se käynti hirvittää, että jos vikaa löytyy on tämä yritys tullu tiensä päähän :( Miehellä kun ed liitossa ollut sellainen tilanne ja vauva joka ei olisi syntymän jälkeen elänyt eikä nytkään halua lasta jos jotain todetaan:( Muuten on kyllä ihan innoissaan ja luottaa tähän paljon enemmän kuin minä.

Mitkäs noinniinku muuten muilla on fiilikset ja kuis Jopo arki rullailee :) ?
 
Kiitos kysymästä, Sahris, täällä rullaa arki oikein hyvin :) En voi väittää nauttivani häiriöttömistä öistä, mutta noin yleisesti ottaen tyttö on perustyytyväisen ja rauhallisen oloinen tapaus. Itkuja ei liikoja ole, isosisko on ottanut tulokkaan aivan upeasti vastaan ja meillä on ollut yllättävän paljon jo semmoisia kivoja, leppoisia hetkiä perheen kesken. Kivalta tuntuu.

Itse olen toipunut fyysisesti aika hyvin, mutta raskausajan lopussa ilmaantunut aurallinen migreeni meinaa vaivata ja muutakin - ilmeisesti maidonnoususta ja estrogeenitasoista johtuvaa - ihmeoiretta pukkaa: horkkaa, kuumia aaltoja jne. Selvästi enemmän hormonit nyt vaikuttavat kuin ekalla kerralla?

Imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin, mikä tuntuu tosi kivalta, kun ekalla kerralla se oli vähintäänkin haasteellista.

Semmoista tänne :)
 
Sahramiini. Tsemppiä ultraan. Onneksi noi vammat on yleensä sattumaa ja harvoin periytyviä.

Jopo kiva kuulla että arki rullaa ja imetys toimii :) luksusta! !

Täällä ihan entiset fiilikset. Ti pitäisi käydä leikkmässä neuvolaa ja samalla ultrataan ja katsotaan laskettu aika jne. Sen suhteen fiilikset on pyh ja pah ja huokaus. Niin kaukainen ajatus että ikinä vois alkaa elää elämää kohti sitä päivää.
Mulla muuten ei juuri tietäis olevansa raskaana muutaku ihan järkyttävä nälkä koko ajan. Ja yöllä on jostain syystä alkanut ahdistaa henkeä pitkällään niinku yleensä loppuraskaudessa ennenkuin vauva on laskeutunut. En tiiä miks näin aikaisin jo :/
Mut syön tosiaan hattuni jos tää jamppa ei oo Jamppa. On tasan samat jutut kuin pojista ennenkin. Tai ainaki nää teoriat joutaa kyl sit syvälle romukoppaan :D
 
Mulla on 11.5 eka neuvola. NT-ultraan ja veriseulat osallistutaan kuten ekallakin kerralla.
Ekassa ei hälytystä käynyt, mutta taas on ikää pari vuotta enemmän joten se nostaa todennäköisyyksiä.
Ekassa raskaudessa kävi lisäksi niin, että rv30 huomattiin että pojan pää oli pari viikkoa muuta kroppaa kasvussa edellä. Meidät peloteltiin perusteellisesti, mutta syntymän jälkeen ultrattiin eikä mitään löytynyt.sitten vauva aikana pää taas kasvoi liian hyvin ja nyt käytiin magneettikuvissa, ei mitään poikkeavaa, perinyt vaan vähän tavallista isomman pään.

En tiedä menenkö yksityiselle alkuraskauden ultraan toisaalta tekis mieli, toisaalta aika kallis se on.


HANNE70
 



Odottaja...........moneskolapsi..........Laskettuaika

Lumme75 (40) ........... 7 ........................ 29.04.2015
bugsy (44)................ 10 ....................... 04.05.2015
Josefiina73 (41).......... 2 ........................ 21.07.2015
Karoliina74 (40).......... 1 ........................ 04.09.2015
vauvatoivoinen (38).... 1 ........................ 17.09.2015
Sahramiini (43)........... 3 ........................ 12.11.2015
Tammityttö (39).......... 3 ........................ 28.11.2015
Joulu13 (42)......... 3 ............................... 30.11.2015
HANNE70 (44)...... 2 ................................





Syntyneet:

Nuca (40) ...... 29.12.2014 ...... rv 37 ..... 2800g ... ?cm .... poika
Esteri1 (41)..... 8.1.2015 ..... rv 40+1 .... 3380g .... 50cm ... tyttö
helistin71 (43).. 15.1.2015 ... rv 38+4 .... 3100g .... 51cm ... poika
Vesipossu (41)... 4.4.201 5... rv 41+4 .... 4180g ... 55 cm ... poika
Jopo73 (41).....12.4.2015..... rv 40+? ..... g ... cm ... tyttö


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Lainaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.[/QUOTE]
 
Morjenttes kaikille 40+ odottaville mameille! Olen tänä aamuna + testannut 43-v mamma ja onnelisen kauhistuneessa olotilassa! Edellinen raskaus päättyi kkm 8+? viikolla marraskuussa -14, josta seurasi tyhjennykset ym. surunsekainen jälkitila. Myös sitä edeltävä raskaus meni kesken alkumetreillä lokakuussa -13. Meillä on talo täynnä elämää, joten onneksi en ole kerinnyt märehtimään siellä syvimmissä pohjamudissa kovin kauaa. Pelko persuksissa on kuitenkin kova, mites tämän kanssa käy? : /

Olen suurella mielenkiinnolla ja myötäelämisellä seurannut tätä palstaa ja toivonut, että josko vielä minäkin? Rohkaistuin tuon plussan myötä kirjautumaan tänne uutena ja toivottavasti saan pysyä tällä palstalla ihanaan maaliin asti. Tsemppit meille kaikille eri vaiheissa eläville!
 
Hei, mä olen kohta täyttämässä 39 eli melkeen 40 :) ja ensimmäistä nyt odotan. Isä on pari vuotta nuorempi ja tarkoituksenamme olisi yrittää toinenkin aika piakkoin perään, jos tässä menee kaikki hyvin. Viikkoja on kasassa 17+5 ja laskettu aika on 23.9. syyspäivän tasauspäivänä. Tulee varmasti tasapainoinen lapsi eli sopivasti valoa ja varjoja, jos laskettuna aikanaan syntyisi. Niskaturvotusultra oli perjantaina 13.3. ja siellä oli kaikki hyvin.

Kiva oli todeta, että eivät neuvolassa suhtaudu minuun "iäkkäänä" ensisynnyttäjänä mitenkään eri tavalla ja eivät oikeastaan edes sinällään pitäneet iäkkäänä. Niskaturvotusultran yhteydessä olleissa seulonnoissa toki se ikäriski alkaa olla jo melko korkea, mutta ei passaa ku toivoa parasta. Rakenneultra on 7.5. ja siinähän jo saa sitten vähän osviittaa enemmän, että vaikuttaako kaikki olevan hyvin.
 



Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika

Lumme75 ........ (40) ......... 7 ........................... 29.04.2015
bugsy .............. (44) ........ 10 .......................... 04.05.2015
Josefiina73 ....... (41) ........ 2 ........................... 21.07.2015
Karoliina74 ....... (40) ........ 1 ........................... 04.09.2015
vauvatoivoinen .. (38)......... 1 ........................... 17.09.2015
Helmi1234 ....... (39) ........ 1 ........................... 23.09.2015
Sahramiini ....... (43).......... 3 ........................... 12.11.2015
Tammityttö ...... (39) ......... 3 ........................... 28.11.2015
Joulu13 ........... (42) .......... 3 ........................... 30.11.2015
HANNE70 ........ (44) .......... 2 ...............................
Pegonia .......... (43) .......... ? ................................





Syntyneet:

Nuca ...... (40) .. 29.12.2014 .. rv 37 ...... 2800g ... ??cm ... poika
Esteri1 .... (41).... 8.1.2015 .... rv 40+1 .. 3380g .. 50cm ..... tyttö
helistin71 (43)... 15.1.2015 ... rv 38+4 ... 3100g... 51cm ... poika
Vesipossu (41).... 4.4.2015 ... rv 41+4 ... 4180g .. 55 cm . poika
Jopo73 .... (41)... 12.4.2015 ... rv 40+? .......... g .. .... cm ... tyttö


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Lainaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Bugsy kun päivität listaa :) Karoliina74:lla tosin kaikki ei tainnut mennä ihan suunnitelmien mukaan ja hän on siirynyt takaisin haaveilemaan :( Eli voi varmaan poistaa listasta.

Mitkäs Bugsy on fiilikset? Joko kohta posahdat? Onko sinulla aiemmat tulleet miten ajallaan? Jännää :)

Onko LUMME vielä linjoilla? Mitkäs sinulla on olot :) ?

Vauvis, mitä uutta :) ?

Laittelethan Tammis huomenna neuvolakuulumisia :) ?

Sahris 10+5
 
Tervetuloa uudet! Kiva saada sakkia lisää :)!

Ja kiitos, mäpäs kerron huomenna taas lisää. Tällähetkellä ei vaivaa ku väsy ja loputon nälkä. Tekee mieli oikeaa ruokaa. Kaupassa ei kuitenkaan pysty ostaa mitään ku mitään ei tee mieli :D Mies ei oikein tykännyt ku lähdin asiakseni vapaaehtoisesti kauppaan ja toin tullessani vain pommacia ja jotain kuivatarvikkeita. Se siitä huomisen ruokasuunnitelmasta :D. No..sai niistä pizzaa sentään aikaan!
 
Heips! Kiitos kysymästä Sahramiini. Lapsia on saman verran kuin Bugsyllä (jos osaan listaa oikein tulkita), eli tämä ois 10. lapsukainen meille. LA on joskus vuodenvaihteessa, olettaisin. Täytyy tarkentaa =). Onhan siinä katrasta kerrakseen, mutta onneksi eivät ole tipahtaneet kaikki kerralla vaan kaikki yksitellen tupsahtaneet äidin ja iskän iloksi. Vilskettä siis riittää, nuorimmainen on 3v. Ja silti se vauvakuume roihahtaa niiin sumeilemattomalla voimalla. Olen monta kertaa ajatellut, että olen päästäni vialla, mutta näin meillä mennään. Ja tällekin elämän alulle haluan sanoa, että Tervetuloa meille! En osaa vielä uskoa asiaa todeksi ja testi täytyy tarkistella muutaman kerran päivässä. Yritän tässä toppuutella intoani, etten pettyisi kovin pahasti, jos kyytistä pudotaan :ashamed:. Lisäksi ikäriskit kummittelevat mielessä ja kaikki muu mahdollinen, kyllähän te siskot tiedätte nää tunteet! Katsotaan siis päivä kerrallaan ja iloitaan jokaisesta hyvin menneestä :)!
 
Pegonia, voih ihanaa! Saat kyllä kulkea rinta rottingilla vaikka varmaan omat haasteensa tollaisen pesueen kanssa onkin :D Jos mulla ei olis ollu näitä "vammoja" ja vaikeuksia niin mä olisin kans haaveillut isosta perheestä. Vaikkakin miehen kanssa ei ihan nuorena tavattukaan nii olis noita nyt jo muutaman ehtiny tehdä! Toisaalta en edes osaa ajatella millaista olisi "lisääntyä normaalisti" :D Mutta tasan ei mee nallekarkit joten ristin kyllä käteni jos tämä kolmas meille tulisi kotiin, huhheijaa.
Mut siis ihanaa.. mä kyllä ihan suoraan sanottuna olen ihan pikkuruisen hyppysellisen kateellinen ;)!
 
Kiitos Tammityttö! Olen itsekin ylpeä katraastani. Perhekuvia katsellessa mietin joskus, että montakohan meitä on sitten siinä 50-v hääkuvassa?:p Sitä ei tajua kuin autossa ja valokuvissa, että meitä on oikeasti PALJON. No, autoon ei onneksi tarvitse ahdata enää kaikkia, kun vanhemmasta päästä alkaa olla autokortillista väkeä, eikä nämä perhereissut oikein nuorisoa kauheasti inspiroi.

Joo, ei ne mene nallekarkit tasan... siskoni ei ole onnistunut raskautumaan monen vuoden yrittämisen jälkeen, toinen sisko ei edes sano olevansa valmis äidiksi milloinkaan. Meille näitä onnen pipanoita on siunaantunut meille sopivasti, vieläpä ilman suurempia valuvikoja, siitä nöyrän kiitollisena. Jos tämän kympin kanssa maaliin päästään, niin sitten alan odotteleen lapsenlapsia. Oikeastaan olen ajatellut, että käy tässä nyt kuin päin vaan, niin seuraavaksi odottelen niitä mummon mussuja. Mutta vannomatta paras!

Mä oon jäänyt jumittamaan tänne palstalle :p. Laittakaa kuulumisia kun kerkeätte.
 
Mä itseasiassa olin hetken seuraamassa yhtä ryhmää, mutta siellä oli tosi nuoria odottajia ja oli vähän vaikeahkoa samaistua heidän ajatuksiinsa. Tuli sellainen olo, että olin vähän kalkkisluokkaa heidän mielestään. Ehkä siellä moni myös ajatteli, että miten joku jättää lasten hankinnan noin myöhään. Aika vaikeahan sitä on heidän ajatella, että ei sitä sopivaa/turvallista miestä vaan kaikille ihan nuorena heti löydy. Minun kohdallani toki onni ollut sen verran matkassa, että tulin kohtuuhelposti raskaaksi eli yritysaika ei ollut pitkä.

Meillä on avomiehen kanssa asunnon hankinta ajankohtainen ja toivottavasti se löytyisi pian. Yksi näyttö on sovittu huomiseksi ja netti-ilmoituksen perusteella on meille sopiva eli katsotaan näytön jälkeen teemmekö siitä tarjouksen.

Raskaus on sujunut käsittääkseni aika hyvin. Pahoinvoinnit ja päänsäryt näyttävät menneen jo ohitse. Vessassa ei tartte rampata kuin kerran yössä, parhaimmillaan se oli sen 3 kertaa. Nyt on tullut sellainen vaiva, että kohtu ilmeisesti painaa jo noita jalkoihin meneviä verisuonia ja pitemmät kävelyt eivät nyt tee hyvää. Jaloista tulee sellaiset puupökkelöt ja tuntuvat painavan tonnin. Levottomat jalat myös vaivaavat iltasella jonkin verran.

Sikiö liikkuu jo kutittavasti ja möyryävästi päivittäin. Liikkeet vielä sellaisia, että lähinnä kutittaa ja sivelee tuolta sisäpuolelta. Töissä nuo liikkeiden tuntemiset vie ajatukset tehokkaasti pois töistä ja niitä jää seuraamaan. Koko ajan ne myös tuntuvat hieman voimistuvan ja siirtyvän ylöspäin lähemmäs napaa. Välillä maha liikkuu hieman silminnähtävästi, mutta liikkeitä ei vielä tunnu vatsan päältä. Mulla on pieni rasvakerroskin tuossa eli se saattaa vähän vaimentaa.

Neuvolassa vauvan syke oli viikko sitten 150.
Kiva, että täällä on äitejä ja tulevia äitejä monessa vaiheessa raskautta. Karoliina ja vauvatoivoinen näyttää menevän mun kanssa vielä aika lähellä.
Helmi 17+6
 
Tsau. Neuvolassa käyty. Menipäs taas aikaa..eikä vähiten sen takia kun piti kirjoittaa taas kaikkea liirumlaarumia vaikka tää on mulle varmaan 7.s Neuvolasetti ;)
No..anyway. menkoista mulla on siis menossa 9+3, oviksesta 8+3 ja sikiö vastasi 8+5/6.. Eli laskettu aika pysyy menkoista laskettuna, 21.11.15.
No.moni olisi onnensa kukkuloilla mutta.. mun hoitoalkuiset vauvat on aina olleey pieniä, joka ultrassa 3-4pv pienempiä vaikka päivät on tarkkaan tiedossa. Sit taas nämä enkelit olleet aina isompia. Joten nyt sitten panikoin merkkaako toi "koon kasvaminen " edellisestä ultrasta jotain huonoa :(.. no.. eipä siinä..kuulemma ei voi tietää.
Kaikki siis hyvin , so far.
 
Tervetuloa uudet!

Tammis: edelleenkin peukut pystyssä, että olisi terve pieni tuloillaan.

Tänne ei kuulu uutta. Pelkoja on paljon ja erityisesti ensi viikon rakenneultra jännittää. Töissä olen asiasta jo kertonut ja syksyä suunnittelevat nyt sillä ajatuksella, etten ole paikalla. Hankintoja ei uskalleta tehdä vieläkään. Mielenrauhaa kovasti itselleni toivoisin. Pelkään vain sitä, että tämäkin pieni meiltä viedään ja emme koskaan saa omaa lasta. Jos nyt olisi kaikki hyvin rakenneultrassa, yrittäisin saada pelkoihin apua. Sitä toivoo vain, että aika kuluisi nopeasti.

Vauvis ja pieni 18+5
 

Yhteistyössä