40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Heipat pitkästä aikaa!
Kyllä tää tästä-ajattelu on taukoamatta päällä. Välillä käyn oksentamassa, mutta enimmäkseen Primperan vie sen pahimman pois. Ylävatsa on todella kipee koko ajan. Ei auta Panadol, ei. Ne aamuyön muutamat viimeiset tunnit on autuaallisen kivuttomia, kun puolinukuksissa pötkötän.

Pötkön tyttö, ei oo sulla enää kauan kun nyytti on vieressä. Ihanaa.

Alexa, kiva kun tuut joukkoon. Mä oon np ultrassa aina käyny ja verikokeet ottanu. Nyt vähän pelottaa, onko valmis istukka/lapsvesitutkimuksiin, jos seulat hälyttää. Mutta miehen kans tuumattiin, että ei mietitä etukäteen, vaan eletään se hetki kun se tulee ja tehdään päätös sitten.

Kyllä se vain kummasti rauhottaa, kun pienen ultralla näkee.
Turvotusta mulle tulee koko ajan, nytkin jalat alkaa paisumaan ja reidet raapii farkkujen reunoja. Tukisukkia joudun muutenkin käyttämään, joten se jatkuu nytkin. Taidan vain joutua mittuuttamaan uudet näillä raskausjaloilla.

Nyt pihalle jotain matsia vääntämään muksujen kans, vaikkei vois vähempää kiinnostaa. Ja mikä parasta, kukaan ei vielä tiedä meidän perheen uudesta tulokkaasta. Näin ei oo koskaan ennen käyny. Vähänkö nautin.
 
Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille :cool:

HUh hu...kyllä joudutte moni koville odotusajan olotilassa, :hug:!! Itse kyllä pääsen tosi helpolla ja olen päässyt aina...saan sen sitten varmaan taas vaikeana synnytyksenä takaisin!!

Jos vain mahdollista nauttikaa ihanasta ilmasta!

Odottaja 15+6
 
Viimeksi muokattu:
Odottaja mulla oli myös vaikea synnytys... :LOL: Että aina hävii vai miten se menikään... ;) No lapsi on kyllä ollut tosi helppo että ehkä kivempi näin. Joudun kyllä menemään pelkopolille varmaan tässä raskaudessa vielä kun niin jännittää - gynekologi jo väläytteli suunniteltua sektiotakin mutta katsotaan nyt kuinka käy.
 
Huomenta

Onko siitä pelkopolista jotain hyötyä?? sellasta ei ollut n.20 vuotta sitten ja pelkoja vähäteltiin:mad: ainakin minun osalta vasta kun lukivat paperista kuinka ..itulleen oli kaikki mennyt niin sit jo hiukan asiasta keskusteltiin..

Taas pukkaa ihanaa ilmaa!!!

Odottaja
 
Odottaja en tiedä onko pelkopolista hyötyä kun en ole heidän palveluitaan aiemmin käyttänyt, mutta mä uskon että on. Asioita voi käsitellä ammattilaisten kanssa - mä kun en varmaan ole koko synnytysasiaa vielä kunnolla edes käsitellyt ja nyt ne pelot alkavat jo tulemaan päälle. Mua ei pelottanut eka synnytys yhtään, mutta nyt totta tosiaan pelottaa kun ekassa meni kaikki persiilleen.

Mulla olis tuplanumeroviikot päällä sitten! On tätä odotettukin. :) Toisaalta en ole kyllä yhtään varma kasvaako tuolla masussa mitään - eli taas vähän epävarma olo. Dopplerilla en ole kuullut mitään ja eilen en jaksanut edes yrittää. Parin viikon päästä nt-ultra, tällä viikolla pitäs käydä labrassa seuloja varten.

Sirppuliini 10+0
 
Huomenta

Onko siitä pelkopolista jotain hyötyä?? sellasta ei ollut n.20 vuotta sitten ja pelkoja vähäteltiin:mad:


Odottaja
Minä kävin viimeksi pelkopolilla. Neljä synnytystä olin kokenut ja aina sama: pelkään niin sitä ponnistusvaihetta. En ole koskaan tuntenut itse että ponnistuttaisi ja kun alan ponnistaa, niin tuntuu että mitään ei tapahdu: alapää on vaan NIIIIIIIN saakelin kipee.
No siellä pelkopolilla oli aivan ihana kätilö. Käytiin koko synnytys läpi eli tehtiin suunnitelma jos menee vedet ensin ja myös varasuunnitelma jos synnytys käynnistyykin supistuksilla ja vielä jos joudutaan käynnistämään (näistä kaikista kokemusta).
No kun synnytys koitti niin se meni ihan kuin käsikirjoituksessa. Synnytyksen jälkeen oli aivan uskomaton olotila. Synnytys oli niin helppo kuin vaan olla ja voi. Jos kaikki synnytykset olisi tuollaisia niin minulla olisi varmaan 100 lasta :D
Ja nyt jos tämä raskaus etenee synnytykseen asti meinaan taas mennä pelkopolille ja pyytää lukemaan se edellinen suunnitelma ja synnytyskertomus (kai ne pidetään tallessa?)

Isoin pointti oli että kun lääkäri huomasi että olen täysin auki, odotettiin ihan rauhassa että minulle tulee ponnistamisen tarve (se tulee mulle jostain syystä viiveellä). Sit aloin ponnistaa "pikkuhiljaa", eikä heti täysillä niin kuin aikaisemmissa on käynyt. Ponnistin siihen asti kun kätilö sano että stop (olisi ponnistuttanut ihan kauheasti, mutta annettiin vauvan tulla omalla painollaan). Ja näin vältyttiin viiltelyiltä ja repeämisiltä. Eli en ollut alapäästä yhtään kipeä synnytyksen jälkeen.
Sain myös kohdunkaulan puudutteen, joka auttoi ettei ponnistaminen tehnyt kipeää, niin kuin aikaisemmissa.
Eli suosittelen lämpimästi pelkopolia jos yhtään mikään mietityttää saatikka pelottaa.
 
Huomenta!

Uusi päivä ja hillitön siivousvimma:D Nyt kohteena jääkaappi.
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki hyvin. Th arvioi, että jos laskettuun aikaan menee niin vauva paino olisi n. 3,8 kg eli ei paha. Isoin mulla on 4kg, tosin rankka imukuppisynnytys.
Mä olen käynyt 10 vuotta sitten pelkopolilla, koska eka synnytys oli aivan karmea. Juuri tuo imukuppisynnytys ja kaikki mahdolliset komplikaatiot sen jälkeen. Olin tosi huonossa kunnossa. Mulle oltiin lupailtu sektiota, mutta pelkopolilla lääkäri tyrmäsi sen samantien. Onnistuin kasaamaan itseni ennen synnytystä ja uskoin kaiken menevän hyvin. Nooh, jälleen pitkittynyt ponnistusvaihe ja vauva 5 päivää teholla. Onneks aika kultaa muistot ja viime vuoden synnytys meni ihan kivasti vaikka mua pelottikin ihan kamalasti.
Kyllä mua nytkin hieman jännittää, mutta eiköhän tästäkin selvitä :)

Pökön tyttö 37+3
 
Tere

Taitaa tämäkin mamma sitten testata pelkopolin annin kun sen aika koittaa=)
Tervetuloa Sirppuliini samalle kymppiluvulle, harmi kun sulla sitä epävarmuutta pukkaa vaikka kylhän se täälläkin samallaista on aina aika ajoin, sydän äänet löydän jo jopa itsekkin, alkuun en.
Pystyyköhän sitä missään vaiheessa raskautta luottaan ja nauttiin ihan kybällä:ashamed:??
onkohan sen hetki sit rakenneultran jälkeen?? kertokaahan se te viisaammat ja joilla ei raskausajoista ole vuosikymmeniä:D

Odottaja
 
Täällä pidetään hullua jännityksessä...sais kyllä jo riittää tää tällänen jännityksessä eläminen. Eilen taas ultrattiin kahteen kertaan ja kolme lääkäriä tutkaili löydöstä.
Minähän olen kipuillut enempi ja vähempi tuolla vasemmalla puolella ja kerran tuli kirkasta verta yhdellä veski käynnilla ja sit viime viikon lopulla tuli parin päivän aikana tuhruvuotoa.
Sisätutkimusta tehdessä lääkäri ihmetteli että kohtu on jo isontunut (viikkoihin nähden siis isompi), sit kysyi onko minulla myoma todettu? Eipä ole kukaan sanonut.
No kohdun sisältä löytyi pikkuinen alkio ja syke :heart:
Mutta kohdun takaa (vasemmalta) löytyi jotain, jota lääkäri ei tiennyt mikä se on. Sairaalassa uusi ultra ja kaksi lääkäriä tutki ja nyt on epäily että siellä on myös kohdunulkoinen raskaus :| Kun painoivat sitä kohtaa niin sieltähän se kipu tulee.
Voi olla että myös vuoto on siitä kotoisin. Viikon päästä kontrolli, katsotaan mitä sille tapahtuu, kasvaako se vai lähtiskö kuihtumaan itsestään. Pahimmassa tapauksessa edessä tähystysleikkaus ja tietty mä jo tiedän mitä tälle raskaudelle tapahtuu.
Oon ihan puhki, väsyttää niin että voisin vaan ja ainoastaan nukkua.
Jotenkin tuntuu että onko tää vaan luojan tapa kertoa että olen liian vanha tähän hommaan ja tulisi tyytyä noihin jo olemassa oleviin lapsiin. aivan ihania lapsiahan ovatkin, mutta olisi halunnut vielä yhden ja miehen kanssa sen yhteisen. Lapsen joka saisi olla luonamme kokoajan, jolla olisi vain yksi koti :heart:
 
No hö mamuska ET TODELLAKAAN ole liian vanha, eikös luonto kerro tolla ennemminkin sen että olet TODELLA hedelmöittyvä:D Koko sydämestäni toivon että saat pitää pikkusen kyydissä loppuun asti:heart:!!!
Onko sulla kivut edelleen pysyneet samana tai pahentuneet? :hug:

Odottaja
 
Odottaja mä viimeksi aloin rentoutumaan jossain rv 16 kohdilla ja sit pitemmälle mentäessä enemmän ja enemmän. Pian ton jälkeenhän alkoi jo liikkeetkin tuntumaan mikä helpotti. Mä en nyt kyllä löydä niitä sykkeitä ja normisti en siitä huolestu, mutta nyt alkaa jotenkin vähän hermostuttamaan. Kun löytäs ne nyt ees kerran, niin sit tietäs mistä ne tällä kertaa löytyy ja et siellä on jotain elämää.

mamuska voi kurja tota sun tilannetta. :( Se kohdunulkoinen normaalin lisäksi vois kyllä selittää niitä korkeita hCG-arvoja. Eikö lääkärit ole pitäneet niitä sun arvoja mitenkään oudon korkeina raskausviikkoihin nähden? Mä täällä peukutan ja toivon ihan hurjasti, että se mahdollinen toinen raskaus sieltä kuihtuisi itsestään pois ja toinen pikkuinen saisi kasvaa rauhassa. :hug: sinulle, toivon mukaan tilanne selviää pian parhaiten päin.

Mä kävin tänä aamuna labrassa viemässä pissanäytteen ja antamassa verta ainakin seuloja varten. Putkia oli varmaan 7 eli uskon, että jotain muutakin siinä tutkittiin. Seuraavaksi nt-ultra, joka jännittää mua ihan hulluna kun pelkään että siellä löydetään alkio/sikiö, jonka kehitys pysähtynyt. Mulla tuntuu kyllä kohdun kasvukipuja, että kaipa se puoltaisi että jotain siellä kasvaa, mutta silti huolettaa.

Ihanaa aurinkoista kevätpäivää toivottelee,
Sirppuliini 10+1
 
Voi Mamuska ihuna kun sinua koetelellaan:hug:

Kunpa se ulkoinen kuihtuisi ittestään pois(jos se kipiä kohta sitä tarkoittaa)
..ja tuo pienen pieni taimen saisi kasvaa vaaviksi ja syliin asti:heart::kiss:
 
Viimeksi muokattu:
Mamuska: Toivottavasti kaikki menee hyvin!! Todella kurjaa tuollainen epätietoisuudessa oleminen!

Odottaja ja Sirppuliini: Täällä ainakin minä stressaan tätä raskautta nyt ihan täysillä, en vaan osaa rentoutua ja antaa mennä omalla painollaan. Aivan kuin se stressaaminen ja pelkääminen saisi jotenkin tuon maha-asukkaan pysymään elossa ja olemaan terve...

Oireita on edelleen: kuvotusta, repäisykipuja, tissit todella kipeät ja vatsa toimii miten haluaa (milloin löysällä, milloin saa päkistää naama punaisena :ashamed:). Maanantaina on neuvola, sitä odotellessa!

Se on kyllä mukavaa, että ketjussa on muitakin suurinpiirtein samassa vaiheessa olevia odottajia. On todella kiva vaihtaa ajatuksia, kun kaveripiirissä nämä ajat on jo ohi...

Pökön tyttö: joko olet jo saanut pienokaisen??

Ihanaa viikonloppua kaikille!

T: Alexa ja Olio 8+5
 
Alexa Mulla oli tuossa samassa vaiheessa ihan noita samoja oireita eli rintakipua ja suolen epämääräistä toimintaa. Nyt ei oo oikein mitään - väsymystä ehkä ja joskus vähän kohtua kivistelee. Mä oon ihan vainoharhainen ja varma, että vauva ei todellakaan elä enää. Pelottaa mennä nt-ultraan että jos siellä sit tuleekin huonoja uutisia ja saat itkuisena kipitellä niiden muiden onnellisten odottajien ohi pois sieltä. En tajua että ei nyt vaan voi uskoa tähän, mutta se koettu keskeytynyt km saa mut ajattelemaan pahinta mahdollista vaihtoehtoa.

Ja en mä niitä sykkeitäkään löydä joten sekin on omiaa vahvistamaan tuota pelkoa. Viimeksi kuulin ne ekan kerran kuitenkin jo 9+3. Nyt siis tällä kertaa doppler ei helpotakaan oloa vaan hermostuttaa. En joka päivä viitsi edes yrittää etsiä kun se pettymys on sit niin inhottava kun ei niitä taaskaan löytynyt. Tekis ihan hirveesti mieli mennä ultraan vielä ennen nt-ultraa...

Pökön tyttö kuulumisia odotellaan! :)

mamuska onko sinulla mitään uutta vielä?

Sirppuliini 10+3
 
Tere

Mä kans stressaan tässä raskaudessa enemmän kun aikasemmissa ikinä yhteensä,iän piikkiin olen niitä yrittänyt laittaa..tiedä sitten..nyt tietty helpottaa kun löydetään sydän äänet helposti ja oikeesti tunnen niitä liikkeitä jo, mut harvakseltaan tosin mutta päivittäin kuiteskin:heart:!
Pari ärsyttävää komenttia olen kuullut sanottavan liittyen raskauteeni ja ikääni, se jos mikä tietty harmittaa ja suorastaan...vituttaa:mad: kyllähän mä itsekkin riskit tiedostan.. suoraan sanojat eivät mulle ole tulleet sanoon..silti...!!
Sirppuliini voisitko käydä neuvolassa kuuntelemassa jos vaikka tätsy löytäisne sydän äänet ja saisit helpotusta olotilaasi:hug: mä kävin vartavasten vain kuuntelemassa ääniä 10+2 neuvolassa jotta saisin tiedon et elossa oli! Neuvolan täti itse silloin sano että tule vain kyseleen pelkkää kuuntelua jos epäluulo iskee ennen seuraavaa neuvolaa kun ne neuvola aikojen välit on niin pitkiä näin alussa.

Lämmintä päivää kaikille!

Odottaja 16+2
 
Heippa!
Mie mitään oo saanu aikaiseksi eli yhtenä kappaleena ollaan :D Olo vaan paranee loppua kohti mentäessä eikä minkäänlaisia tuntemuksia ole synnytyksen suuntaan. Tosin niin mulla on ollut jokaisen raskauden kohdalla; ei mitään ennakko-oireita.
Kärsimätön olen, myönnän :)

Pökön tyttö rv. 37+6 (huomenna POKSUUUUUUUU)
 
Huomenta!Yritän tässä päivittää mitä tänne kuuluu,jotenkin väsynyt toisaalta energiaa oleva olo ,heh,Puolessa välissä ja tuntuu että minne se aika mennyt/toisaalta ei .Heh ristiriitainen tapaus ;) ,mäkin meen juttelee ,mutta tänne en aiheesta laita enempää...Keskiviikkona ois Kela neuvola,pakettia en ota vaikka raha on pieni sillä joko vaate tai pinnari ei ollut enää varastossa Hyvää viikkoa kaikille!

äitiys ja onni ja Pätkis 22+4
 
Odottaja en mä taida viitsiä mennä neuvolaankaan kuuntelemaan kun jos ei sielläkään sit kuulu, ni ei kiva. Plus et en viitsi työaikaa käyttää siihen kun neuvola on kotonapäin ja työpaikka ei o sielläpäinkään. Ensi viikolla on ultra ja siellä sit selviää mikä tilanne on.

Pökön tyttö kiva että on hyvä olo noilla viikoilla! Tässä on enää ihan pieni puristus ja vauveli on kainalossa. :heart:

äitiys ja onni ei mekään varmaan pakettia oteta - kuitenkin vaatteita ja muuta on ekasta tallella ja ostetaan sit loput mitä ei mahdollisesti ole. Sänky on meidänkin ostettava kun esikon pinnis muuntuu hänen junnusängykseen myöhemmin.

Mun maha näyttää ihan raskausmahalta! :O Lauantaina laitoin vaatteet päälle ja katsoin alas ja kiva kumpu näkyi tossa masun kohdalla. Kaverikin oli et oho, melkoinen. Yksi henkilö töissä on jo huomannut raskauden ja pelottaa, että näinkö pomokin sen huomaa ennen kuin kerron hänelle. Ilmeisesti turvotus ja suoliston muutokset ovat pullauttaneet tämän pötsin ulos ja se näyttää epäilyttävästi raskausmahalta. Ei kiva. Ekassa raskaudessa ei jaksanut odottaa että masu alkaisi näkymään ja nyt toivoisi että se pysyisi poissa mahdollisimman pitkään.
 
Neuvolassa käyty; paino laskenut KILON! Kohdunpohjankorkeus 36cm, huh huh. Terkkari ei enää antanut uutta neuvola-aikaa, kun ens maanantaina menen äitiyspolille :O Sinne sen vuoksi, kun viimeksi siellä käydessäni lääkäri arvioi vauvan isoksi ja suunnitteli, josko ens viikolla käynnistettäis....Hui!
Aikamoinen väsy iskenyt minuun, muuten olo oikein hyvä :)

Pökön tyttö 38+2
 
Äitiyspakkauksesta, me kyl otetaan se (kiva sitä sit hypistellä) kun meillä ei ole yhtikäs mitään valmiina, kaikki SAADAAN ostaa, mitään ei olla vielä hankittu paitsi pari vaatetta joihin ollaan kaupassa törmätty=)

Voivide sulla Pökön tyttö synnytys jo viikon päästä..Ihanaa!!:heart:
 
Meillä pelkopoli on muuttanu nimensä synnytystapa-arviokäynniksi. Mä olin sitä pyytänyt jo ennen raskautta. Mun synnytykset on kaikki tosi nopeita ja edellinen oli sellainen hallitsematon, kivuttomilla suppareilla halusin nla lääkärin kattovan tilanteen ja siitä pari tuntia ja vauva oli maailmassa. Kipu alkoi siitä kopeloinnista sitten. Nyt olisin toivonut käynnistystä, mutta siihen toki syyn haluavat, mun tapauksessa vähän auenneen kohdunsuun. Katsotaan.

Huomenna eka neuvola.
 

Yhteistyössä