4-vuotias osunut muutaman kerran lastenkärryillä ihmisiä päin, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja mammapia
  • Ensimmäinen viesti
vfkgr
Meillä ei oteta pikkukärryjä, vaikka lapset on 6v ja 5v, kun alkoivat törmäilemään toisiinsa ja meni pelleilyksi. Ilman pikkukärryjä kulkevat kauniisti kaupassa vieressäni.

Jos 3 kertaa jo tapahtunut noin niin en kyllä antaisi pikkukärryjä enää työnnellä.

"vieras"
ja hÖH, tietenkin annat kuljettaa kärryjä, ei voi oppia ellei harjoittele. Muistuttelet vaan välillä missä pitää olla...

Minuun on törmänny aivan käsittämätön määrä aikuisia isoilla kärryillä. Enkä mä oo ihan pieni, että ei voi vedota siihen, ettei näe...
Mut täytyy myöntää että nyt kun omia lapsia, osaa paaaaljon paremmin ennakoioda sen tuntemattoman tirriäisen liikkeet ja väistää... Myös oma näkökenttä on laajentunut huomaamaan naperot.

Lapset on lapsia. Todennäköisesti ap:n lapsi muistaa, että täti tuli vihaiseksi ja osaa nyt varoa.

madaem
Olimme eilen kaupassa vielä viimeisillä vappuostoksilla 4-vuotiaan poikani kanssa. Pojalla oli sellaiset lasten lippukärryt ja minulla oli kori kädessäni. Olin juuri maustehyllyllä katselemassa, kun kuului hirveä mentakka ihan läheisestä hyllyn välistä. Poikani oli törmännyt kärryllään erääseen naiseen, joka nyt huusi minulle naama punaisena, ettei tuollaiset kakarat saisi edes kaupassa olla kärryineen vaan autossa turvavöihin sidottuna! Lapseni kovasti sopersi minulle sen olleen vahinko.:( Tätä nainen ei sulattanut vaan kääri housun lahkeitaan ylöspäin ja meuhkasi miten kovasti häntä sattui jalkaansa se kun poikani tuli kärryillä päälle. Naisen mukaan poika oli vieläpä nähnyt hänet ja silti tullut päälle. Tuota jälkimmäistä minun on erittäin vaikea uskoa! Kuuntelin haukut hiljaisena ja lähdimme kaupasta pikaisesti pois.

Uskon toki poikaani siinä, ettei hän tahallaan kenenkään päälle ajaisi. Silti tuo eilinen päälleajo oli jo 3 kerta viimeisen vuoden sisällä. Yhden kerran noista olen ihan omin silmin nähnyt, silloin se ainakin oli aivan puhdas vahinko. Poikani osui tuolloin kärryillään mieheen, joka juuri tuli sivussa olevalta käytävältä. 2 kertaa näistä siis ovat olleet tuollaisia, etten ole nähnyt niitä omin silmin. Ei lapsi tuolloinkaan kaukana ole ollut, mutta minun silmäni ovat olleet juuri silloin kaupan hyllyissä.

Kysymys kuuluu, että mitäs nyt? Voiko asian laittaa yhä vahingon piikkiin ja "parempi onni ensikerralla" vai eikö poikani jostain syystä vain osaa mennä niillä kärryillä oikein vaikka opetettu onkin? Antaisitteko minun tilanteessani lapsen yhä mennä kaupassa niillä lasten lippukärryillä? Poika rakastaa kovasti autoja ja mielessään pitää sitä kärryä autonaan.:) On siis erittäin innoissaan aina kun saa mennä niillä lastenkärryillä, enkä tietenkään tahtoisi sitä iloa häneltä pois ottaa.
siis häh,luulisi sun ymmärtävän että se 4vuotias lapsi pidetään kaupassa AINA valvovan silmän alla! mitäs annat suhata leikkimässä pitkin kaupaa kärryjen kanssa. meillä 6vuotiaskin kulkee vanhempien mukana kaupassa,eikä omilla teillään(varmasti törmäilis vauhdin takia vahingossa ihmisiin)

"vieras"
Ok. Ne on oikeesti aika hyviä. Nyt vaan Lahden seudulle kauppojen palauteboxiin kehittämisideaa! =)
Joo, on hyviä. Joka paikassa niitä ei ole, minkä ymmärrän. Esim. meidän lähikaupassa on niin pienet tilat, että lipputangottomat kärryt mahtuu paremmin parkkiin ja kulkemaankin.

Sen kiinnipitämismahdollisuuden vuoksi niissä on vielä se etu, että lapsi ja kärryt näkyy! Monestihan muuten käy niin, ettei aikuiset isoine kärryineen huomaa edes lasta siellä "matalalla".

Muksut on kyllä ensisijaisesti kaupassa vanhempien silimien alla. Omani on alkanut saada nyt lähempänä 5veetä hieman erivapauksia, mutta ne kärrythän on ostoksia varten, joten ei se jälkikasvu voi mennä eri vauhtia tai reittiä minun kanssani. Mietin, onko koskaan kärryillä ajanut muutenkuin minun varpaille. Kävellessä on voinut törmätä johonkin kanssakulkijaan (vaihtaa yllättäen suuntaa, tms).

Ymmärrän kyllä vanhempaa ihmistä, jolla palaa proppu kun joku aikuinen on päästänyt jälkikasvunsa viilettämään ilman valvontaa. Nythän ap:lla ei ollut mitään käsitystä, mitä tapahtui. Jotenkaan ei kuulostanut tilanne ihan siltä, että vähän hipaistu, jos toinen rupeaa oikein housunlahjetta kaivamaan. Tosin itse olisin kysynyt kyllä mitä tapahtui, jotta tilanteeseen olisin saanut tolkkua. Ei sitä tuppisuuna aikuisen pidä seistä.

Toisaalta jossain isossa marketissa ruuhka-aikaan, voi pieniä tönimisiä käydä ihan aikuiseltakin, kun pitää väistellä 6 ihmistä isojen kärryjen kanssa yhtä aikaa ja puolet ihmisistä eivät seuraa mitä ympärillä tapahtuu. Tilannekin vaikuttaa kovasti tähän.

poing
Minuun on törmätty kaupassa kärryillä kahdesti, kummallakin kerralla kyseessä oli vanha mummo. Ensimmäinen näistä iski kärryt selkääni, kun seisoin kassahihnan päässä odottamassa vuoroani, ja jäin vaunujen ja hihnan päädyn väliin. Mummo littasi minut vauhdin kanssa ja tahallaan vielä kahdesti, kunnes mulkaisin tarpeeksi pahasti. Mihin lie hän luuli minun edestään pääsevän?

Pienet lapset, edes ne lujaa juoksevat eivät ole koskaan tulleet päin. Jos tulisivat, pyytäisin toimimaan varovammin. Vieraan antama ojennus on usein tehokasta, mutta tuollainen sekopäinen möykkääminen ei ole oikein, enkä pidä tuollaista huutaen annettua palautetta paskankaan väärtinä.

Pienet lapset, edes ne lujaa juoksevat eivät ole koskaan tulleet päin. Jos tulisivat, pyytäisin toimimaan varovammin. Vieraan antama ojennus on usein tehokasta, mutta tuollainen sekopäinen möykkääminen ei ole oikein, enkä pidä tuollaista huutaen annettua palautetta paskankaan väärtinä.
Mutta kyllä 2-3veekin pystyy ajamaan päälle niin että sattuu. Olen kyllä ihan murahtanut omalle, nimittäin kyllä se on tuntunut. Mutta onneksi vain omia vanhempia (siis minua) käsitellään vähemmän hellästi...

vieras myös
[QUOTE="vieras";23689282]ja hÖH, tietenkin annat kuljettaa kärryjä, ei voi oppia ellei harjoittele. Muistuttelet vaan välillä missä pitää olla...

[/QUOTE]

Oppia mitä? Kuljettamaan ostoskärryjä? Tuskin neljävuotiaan vielä tarvitseekaan osata. Minäkin opin vasta aikuisena, mutta sujuuhan tuo jo.

Meillä on 2,5v jo vuoden sujuvasti mennyt noilla kärryillä ja varmasti törmäilisi ja kaahailisi jos annettaisiin mutta tietää että jos ei nätisti pysy minun vieressä ja käden ulottuvilla niin kärryt lähtee pois hyvin pikaseen.

Kyllä hyvin ymmärrän että kanssa ihmisellä palaa käpy kun annetaan lapsen tehdä tuollaista, varsinkin nyt kun tiedän ettei ollut ensimmäinen kerta!

tytönjapoikienmamma
Mun kaksivuotiaani saa ne kärryt ja niilä ei tosiaan törmäillä yhteenkään ihmiseen. Pidän kärrysitä itsekin kiinni ja/tai lapsi ihan vieressä ja samalla ohjaan ja opetan niiden käyttöä, koko ajan. Eikös tää nyt ole ihan selvä juttu, kuka niillä kärryillä antaa niiden yksinään mennä ennenkun osaavat varoa ja arvioida..

[QUOTE="huhhuh";23688859]En päästäisi kaupassa 4-vuotiastani yksinään toiseen hyllyväliin. En ilman kärryjä enkä niiden kanssa.[/QUOTE]

Samaa mieltä ja niinkuin moni on jo sanonutkin eli kärryjä ei oteta jos niiden kanssa ei osata mennä!

"vieras"
Meillä tytöllä oli monta aikaa kielto kärryissä kun vahingossa ajoi mun kantapäille. Kun niitä ei hallita, niitä ei myöskään käytetä. Nykyään 6v jo osaa ajaa perässäkin niin ettei tule jaloille, kapeissa käytävissä ei aina voi isojen kärryjen kanssa ajaa vierekkäin. En missään nimessä antaisi nytkään lupaa lähteä pois näkyvistä.

Meillä 3 v 4 kk ikäinenkin on osannut jo pitkään kulkea pikkukärryjen kanssa törmäilemättä. Säännöt on ihan selvät, mun näköpiirissä koko ajan ja kärryjen kanssa ei juosta. Jos koittaa juosta niin nappaan kärryistä kiinni ja ellei mene perille niin kärryt voi aina viedä pois. Yhden ainoan kerran alkuvaiheessa jouduttiin tekeen noin, silloinkin syynä oli se että räpelsi kaikkia tavaroita mitä eteen tuli (sekin on kiellettyä).

Kyllä ne oppii kun opettaa. Ja aikuisen velvollisuus on vahtia ja opastaa. Ei lapsia päästetä juoksentelemaan pitkin kauppaa, varsinkaan eri hyllyväleihin.

"joo"
Mulle tuli tästä ketjusta mieleen, että joo vahinko se ilmeisesti oli, MUTTA jos kaupassa käy päivittäin niin joka päivä siellä näkee kärryjen kanssa juoksentelevia lapsia. Jos tämä ko. lapsi nyt oli vaan juuri sinä päivänä kaupassa ja on 3 kertaa vuoden aikana juossut jotain ihmistä päin, niin tämä kärryistä osuman saanut nainen on saattanut kokea sen useita kertoja tai ainakin joutunut vaaratilanteisiin.

"joo"
Itselleni tuli tästä mieleen myös toinen asia: Meidän parkkipaikalla on pysäköintikieltomerkki minun parkkiruutuni takana. En pääse peruuttamaan ruudusta pois jos joku on pysäköinyt virheellisesti taakseni. JOKA KERTA kun sanon asiasta, niin autonsa väärinpysäköinyt ihminen sanoo minulle, että hän tuli vaan piipahtamaan taloon hetkeksi tms selityksiä. Samoin tekevät kuitenkin kymmenet muutkin ihmiset. Joudun useita kertoja viikossa odottelemaan milloin saan peruutettua autoni pois. Aiemmin soitin (muutaman vuoden ajan) poliisille mutta enää en jaksa. Pitäisi ehkä tulostaa niitä Mikki Hiiri -lappusia.

Niinpä! Useasti on ainakin itelle käynyt niin, että aikuiset tuijottaa vaan hyllyjä kulkiessaan, ja sitten tulevat päälle.... Eli kaipa niidenkin sitten pitäis pysyä kaupasta pois siihen asti, että osaavat kärryjen kanssa kulkea??? :D

Kolme kertaa vuoden aikana ei nyt niin paljon ole, yritä vaan olla tarkempi jatkossa, jookos? :hug:

"Hyrrä"
Mä aina katselen hyllyjä niin tarkkaan etten huomaa mitään muuta. Monesti pikkuväki ajaa läheltä, onhan niillä kova vauhti. Mut kukaan ei oo osunut ja vaikka osuisikin niin se olisi fifty-fifty, en tosiaankaan alkais huutamaan lapselle!

Yhteistyössä