4-vuotias osunut muutaman kerran lastenkärryillä ihmisiä päin, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja mammapia
  • Ensimmäinen viesti
niin totta
[QUOTE="vieras";23688046]Ja mä olen sitä mieltä, että aikuisetkin voi vahingossa törmätä kärryillä. on minuun ainakin törmätty, mitä tuosta? kai sitä voi varoa, mutta jos vahinko tulee niin sitten tulee, ei se elämä niin vakavaa ole. Tuskin kukaan halvaantuu jos pieni lapsi törmää kävellessään pikkukärryillä jonkun kinttuun jos ei kestä kaupassa toisia ihmisiä ja vahinkoja niin voi palkata tai valtuuttaa jonkun jolla on hermot kunnossa hoitamaan kauppa-asiat. .[/QUOTE]

Aikuiset eivät kuitenkaan juoksentele kärryjensä kanssa. Se kyllä niin kovin sattuu, että ihan vaikea olla, kun ei ilkeä kiljuakaan tai ärräpäitä sadatella. Lapset pitää pitää vierellään niiden kärryjensä kanssa. Minusta ne ovat iha turhakkeita. Lapsi voi lappoa tavaraa isoonkin kärryyn ja kulkea rinnalla eikä ajella kilpaa kärryineen.

sajgsgs
Siis mitä helvettiä sä päästäs neljävuotiaan juoksentelemaan yksinään kaupassa?!?! Tuon ikäistä pitää vahtia kaupassaKIN!! Sun se vika tässä on, ei pienen lapsen jonka kuuluisi olla tiukasti vanhempien valvonnassa koska hän ei vielä tiedä miten kuuluu toimia!!

mammapia
Nämä kärryillä törmäämiset ovat sattuneet noin 3-4:n kuukauden välein. Mausteet olivat todella reunassa hyllystöä. Sanoin lapselle, että mennään ihan juuri ottamaan talouspaperia viereisestä hyllyvälistä. Poika siis ajoi jotenkin naisen päälle siitä hyllyvälistä poistuessaan. Poika tuli sivusta, kun nainen meni suoraan hyllyvälien ohi pitkää käytävää. Me käydään kaupassa useita kertoja viikossa pojan kanssa, niin ei tuo nyt ihan jokapäiväistä kumminkaan ole. Siksikin minun on vaikea uskoa tahallisuuteen. Poikani ei todellakaan juoksentele ympäri kauppaa, koska tietysti sellainen olisi vaarallista. Lähinnä tuo autohömpötys on tullut ilmi kun itsekseen höpöttää sen kärryn olevan hänen autonsa ja niin edelleen. En ole koskaan pitänyt kärryistä kiinni poika on mielestäni osannut mennä ihan nätisti. Tuo miehen tapaus, jossa näin sen päälleajon, niin oli hyvin hitaasta vauhdista eikä varmasti sattunut oikeastikkaan, kuten mies totesikin.

Minusta siis lapsi osaa mennä nätisti niillä kärryillään. Pysyy suht siinä näköetäisyydellä eikä juokse. Olen hyvin voinut sanoa, että hän voi jo alkaa menemään seuraavaan hyllyvälikköön ja minä tulen ihan kohta, kuten nyt eilen tein. Nähtävästi niin ei kumminkaan voi hänen kanssaan tehdä vaan koko ajan näköpiirissä on pysyttävä.

Meillä noi pikkukärryt saa sillä ehdolla et niiden kanssa kävellään (ei juosta niinkun osan lapsista näkee tekevän) ja niiden kans pysytään mun vieressäni eikä seikkailla muualla. Jos säännöt meinaa unohtua niin sit on vaihtoehtona et pikkukärryt jää saamatta ja kuljetaan isojen kärryjen vieressä ja kärryistä kiinni pitäen.
Kaupoissa käy muitakin ihmisiä ja heillä on yhtälainen oikeus asioida kaupassa ilman että saa pelätä koipiensa puolesta

"vieras"
[QUOTE="vieras";23688123]Ei minuun ole kyllä kukaan aikuinen kärryillä törmännyt. Pari kertaa on meinannut tulla nokkakolari kärryjen kanssa, mutta aina on saatu pysäytettyä ennen törmäystä. Ja vauhtikin on aikuisilla erilainen kuin kaahailevilla lapsilla.

Muutenkin tuo logiikka "jos ei kestä" mielestäni hiukan ontuu. Muutoinhan samalla periaatteella pitäisi jäädä kokonaan kotiin, jos ei "kestä" sitä, että liikenteessä saattaa sattua liikenneonnettomuus. Liikenteessä on vaan vähän isompi mittakaava ja kirjoitetut säännöt, joiden mukaan mennään. Kaupassa pitäisi osata ihan maalaisjärjellä olla vahingoittamatta muita ostosten tekijöitä.[/QUOTE]

No jos sinuun ei ole kukaan aikuinen törmäillyt niin ei se tarkoita, ettei johonkuhun toiseen ole. minuun taas ei ole kukaan lapsi törmäillyt, mitäs tästä päätellä? Etä lapset ei törmäile kärryillä lainkaan koska muhun ei ole kukaan onnistunut töyttäsemään?

Ajattelin nyt lähinnä vain, että jos lapsi kävelee kärryjen kanssa ja törmää vahingossa, niin jo on terveys huonolla tolalla jos tästä jonkun kunto romahtaa kaupassa, että olisi paras sitten olla mielestäni käymättä kaupoilla jos terbeys ei kestä.

Sen sijaan juokseminen kärryjn kanssa ei ole mikään vahinko, kuten sanoin. ja käsitin, että ap puhui vahingosta, eihän kärryillä juokseminen ole vahinko vaan hölmöä käytöstä. jos niin on, niin susittelisin ap:n vahtimaan lastaan, ei niitä päästetä juoskentelemaan kaupassa yksin, ilman kärryjäkään. Siinäkin voi sattua jos joku kompastuu jonkun vauhkoontuneeseen lapseen.

no jos ei osaa kärryjä lykätä niin, ettei niillä törmäile, niin sitten niitä kärryjä ei työnnetä ollenkaan. tiedän miltä tuntuu, kun ostoskärryillä oli isot tai pienet jyrätään palliksi. se sattuu ihan todella. ja tyttöni joutui kerran tk:hon paikattavaksi kun lapset hieman leikkivät ostoskärryillä. ei niiden nikopetteireiden ja pikku maijojen tarvii antaa valtoimenaan riehua niiden kärryjen kanssa. 4 vuotiaalla on jo silmät päässä.

"vieras"
Ap. Seliseliseliseli.
Siltä toi kuulostaa. Kuten jo sanottu, SUN tehtävä ON pitää huolta, ettei noin käy. Poika EI kulje 10 m sun edellä tai jäljessä vaan vierellä ja MYÖS sinä pidät niistä kärryistä kiinni.

Meillä pikkukärryt otetaan vain silloin kun on vähän ostoksia. Jos itsellä on iso kärry, ei lasta pysty vahtimaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lähinnä pienessä lähikaupassa käytetään pikkukärryjä. Marketissa on käveltävä vieressä muuten vaan.

"vieras"
Aikuiset eivät kuitenkaan juoksentele kärryjensä kanssa. Se kyllä niin kovin sattuu, että ihan vaikea olla, kun ei ilkeä kiljuakaan tai ärräpäitä sadatella. Lapset pitää pitää vierellään niiden kärryjensä kanssa. Minusta ne ovat iha turhakkeita. Lapsi voi lappoa tavaraa isoonkin kärryyn ja kulkea rinnalla eikä ajella kilpaa kärryineen.
Ai ei juoksentele? kyllä meillä aikuisetkin työntää niitä kärryjään välillä aikamoisella haipakalla ruuhkassa, että hitaat pois alta. Siinähän sitä voimaa vasta on jos tällainen rohmu survoo kärryineen jonkun heikon osteoporoosimummon sivuun.

[QUOTE="Vieras";23688096]No, meillä 5v. lapsi saa kyseiset kärryt ottaa, mutta kulkee "yksin niiden kanssa" vieressäni. Ei todellakaan eri hylly väleissä! Ja minä aikuisena pidän huolta siitä, että niiden kanssa ei törmäillä.

Itse antaisin pitää kärryt, mutta kulkisi tuolloin vieressä. Jos ei tämä onnistu, sitten ei mitään asiaa kärryillä.[/QUOTE]

Sama juttu meillä, lapsen ikäkin täsmää.

Ei ole kertaakaan törmäillyt keneenkään, ja kaksivuotiaasta asti on kärryjä työntänyt. Kulkee mun edessä, vieressä, perässä ja jos mä pysähdyn niin lapsikin pysähtyy. Eri hyllyväleihin en päästä.

Jos lapsi ei osaa työntää kärryjä nätisti, ja jos aikuinen ei osaa huolehtia siitä ettei lapsi törmäile & seikkaile jossain näkymättömissä, niin kärryjä ei sitten oteta ollenkaan. Se on mun mielipiteeni.

"hih"
[QUOTE="vieras";23688166]No jos sinuun ei ole kukaan aikuinen törmäillyt niin ei se tarkoita, ettei johonkuhun toiseen ole. minuun taas ei ole kukaan lapsi törmäillyt, mitäs tästä päätellä? Etä lapset ei törmäile kärryillä lainkaan koska muhun ei ole kukaan onnistunut töyttäsemään?

Ajattelin nyt lähinnä vain, että jos lapsi kävelee kärryjen kanssa ja törmää vahingossa, niin jo on terveys huonolla tolalla jos tästä jonkun kunto romahtaa kaupassa, että olisi paras sitten olla mielestäni käymättä kaupoilla jos terbeys ei kestä.

Sen sijaan juokseminen kärryjn kanssa ei ole mikään vahinko, kuten sanoin. ja käsitin, että ap puhui vahingosta, eihän kärryillä juokseminen ole vahinko vaan hölmöä käytöstä. jos niin on, niin susittelisin ap:n vahtimaan lastaan, ei niitä päästetä juoskentelemaan kaupassa yksin, ilman kärryjäkään. Siinäkin voi sattua jos joku kompastuu jonkun vauhkoontuneeseen lapseen.[/QUOTE]

a:pn lapsi leikkinee sitten kärryn kanssa autoilua täysin rauhallisesti köpötellen. :) toiset leikkii olevansa rallikuskeja, toiset eläkeläisiä moottoritiellä!

"vieras"
[QUOTE="vieras";23688166]

.[/QUOTE]

Koska et osteoporoosista tunnu tietävän mitään todellista, olisiko ehkä parempi jättää jankkaaminen? Tiesitkö, että osteoporoosi muuttuu sitä pahemmaksi mitä vähemmän liikkuu? Trampoliinilla ei voi tietenkään mennä hyppimään, mutta jotain liikuntaahan sitä pitää saada. Rauhallinen kävely kaupassa on hyvää harjoitetta. Vanhuksille se saattaa olla myös päivän ainoa sosiaalinen kontakti. Ja sinä olisit lukitsemassa heidät neljän seinän sisään? Kotihoidon resurssit ei nykyäänkään riitä saati ennaltaehkäisemiseen ;)

Nyt meni jo ihan ohi otsikon. Taitaa olla vaan taitava provoilija liikkeellä ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";23688212]Koska et osteoporoosista tunnu tietävän mitään todellista, olisiko ehkä parempi jättää jankkaaminen? Tiesitkö, että osteoporoosi muuttuu sitä pahemmaksi mitä vähemmän liikkuu? Trampoliinilla ei voi tietenkään mennä hyppimään, mutta jotain liikuntaahan sitä pitää saada. Rauhallinen kävely kaupassa on hyvää harjoitetta. Vanhuksille se saattaa olla myös päivän ainoa sosiaalinen kontakti. Ja sinä olisit lukitsemassa heidät neljän seinän sisään? Kotihoidon resurssit ei nykyäänkään riitä saati ennaltaehkäisemiseen ;)

Nyt meni jo ihan ohi otsikon. Taitaa olla vaan taitava provoilija liikkeellä ;)[/QUOTE]

Voi kuule kyllä tiedän osteoporoosista sukulaisilla. Niin pahassa tilanteessa kun eräskin on, ei hänellä ole mitään asiaa enää kauppaan. Vuod osastolla on ollut siitä asti kun murti ensin polvensa, sitten lonkkansa, eikä ole luutunut kuntoon täysillä kumpikaan, oli pitkä sairaalareissu. Jos tosiaan noin on, että nilkan saa poikki kun lapsi kävelee jalkoihin, niin todellakin olen sitä mieltä, että tällainen ihminen on sen verran sairas, ettei hänen kuuluisi olla siellä kaupassa selviämässä yksin. Valitettavaa jos teillä osteoporoosi-vanhukset laitetaan yksin asioille. meillä ei :)

"..."
[QUOTE="mä";23688003]Mä olen sitä mieltä että jos ei osaa kärryillä varoa muita ihmisiä niin sitten niitä kärryjä ei oteta.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Vanhemman tehtävä on sitäpaitsi vahtia, miten se lapsi niillä kärryillä kaahailee, joten jos et siihen pysty, niin parempi kun et anna niitä kärryjä lapselle. Kyllä sen verran voi vaatia, että osaa huomioida muutkin kaupassa liikkujat. Siellä on monia vanhuksia, raskaana olevia, liikuntarajoitteisia yms. joille ei ole edes mikään pikkujuttu, jos joku kärryillä täysiä ajaa heitä päin.

"hmmm"
[QUOTE="vieras";23688166]

.[/QUOTE]

Monen terveys kestää kyllä normaalin ostosten teon, mutta ei sitä, että joku rautaisilla kärryillä pamauttaa täysiä jaloille. Ja käsittääkseni kauppaan mennään tekemään ostoksia, ei toimimaan maalitauluna jollekin käytöstapoja vailla oleville lellipennuille.

"Tiina"
Olimme eilen kaupassa vielä viimeisillä vappuostoksilla 4-vuotiaan poikani kanssa. Pojalla oli sellaiset lasten lippukärryt ja minulla oli kori kädessäni. Olin juuri maustehyllyllä katselemassa, kun kuului hirveä mentakka ihan läheisestä hyllyn välistä. Poikani oli törmännyt kärryllään erääseen naiseen, joka nyt huusi minulle naama punaisena, ettei tuollaiset kakarat saisi edes kaupassa olla kärryineen vaan autossa turvavöihin sidottuna! Lapseni kovasti sopersi minulle sen olleen vahinko.:( Tätä nainen ei sulattanut vaan kääri housun lahkeitaan ylöspäin ja meuhkasi miten kovasti häntä sattui jalkaansa se kun poikani tuli kärryillä päälle. Naisen mukaan poika oli vieläpä nähnyt hänet ja silti tullut päälle. Tuota jälkimmäistä minun on erittäin vaikea uskoa! Kuuntelin haukut hiljaisena ja lähdimme kaupasta pikaisesti pois.

Uskon toki poikaani siinä, ettei hän tahallaan kenenkään päälle ajaisi. Silti tuo eilinen päälleajo oli jo 3 kerta viimeisen vuoden sisällä. Yhden kerran noista olen ihan omin silmin nähnyt, silloin se ainakin oli aivan puhdas vahinko. Poikani osui tuolloin kärryillään mieheen, joka juuri tuli sivussa olevalta käytävältä. 2 kertaa näistä siis ovat olleet tuollaisia, etten ole nähnyt niitä omin silmin. Ei lapsi tuolloinkaan kaukana ole ollut, mutta minun silmäni ovat olleet juuri silloin kaupan hyllyissä.

Kysymys kuuluu, että mitäs nyt? Voiko asian laittaa yhä vahingon piikkiin ja "parempi onni ensikerralla" vai eikö poikani jostain syystä vain osaa mennä niillä kärryillä oikein vaikka opetettu onkin? Antaisitteko minun tilanteessani lapsen yhä mennä kaupassa niillä lasten lippukärryillä? Poika rakastaa kovasti autoja ja mielessään pitää sitä kärryä autonaan.:) On siis erittäin innoissaan aina kun saa mennä niillä lastenkärryillä, enkä tietenkään tahtoisi sitä iloa häneltä pois ottaa.
Lapsiparka :(. Minunkin 4-vuotiaani ajaa jopa pyörällä katsoen taakseen. Edessä voi olla mitä vain, jos en ole mukana silminä. Lapselle toki kärryt, mutta sinä vieressä ohjaamassa. 4-v unohtuu sekunnissa katsoa eteensä, ku huomaa hyllyssä jotain mielenkiintoista.

mammapia
Kaikki tuntuvat olettavan, että poikani olisi juossut kärryjensä kanssa eikä asia niin ole! Vai luuletteko, että aina kiihdyttäisi vauhtiaan juuri heti sen pari sekuntia kun minä kiinnitän huomioni toisaalle? Kaikki te, jotka ette pakota lapsianne pitämään kärryistä kiinni, niin miten muka pystytte _aivan koko ajan_ vahtimaan lastanne tai jopa lapsianne joita on useita? Onko teitä kenties vahtivuorot toisen vanhemman kanssa, että toinen vahtii lapsia ja toinen tekee ostokset vai eivätkö lapset ole ollenkaan kaupassa mukana? Entäs mitä yksinhuoltajien pitäisi tehdä, laittaa aina lapsi hoitoon kauppareissun ajaksi?

Lapsi EI ikinä JUOKSE kärryjensä kanssa tai sitten pystyy juoksemaan sen pari sekuntia mahdollisimman salaa, kun en häneen juuri katso.:D Ottakaa kuitenkin huomioon, että juoksemisessa tarvitaan tilaa. Ei parin metrin säteellä paljon juosta, koska matka on niin lyhyt. Minun poikani ei ole yksi niistä harvoista lapsista, jotka juoksentelevat kaupassa mielinmäärin. Asia on valvonnassa, mutta valitan etten ihan joka sekunti kaupassaollessa häntä pysty silmällä pitämään. Aiemmin olen antanut hänelle vastuuta mennä jo seuraavaan hyllynväliin kun itse tulen pian perässä, mutta nyt se ilmeisesti on lopetettava ja pojan pysyttävä vähintään samassa hyllyvälissä.

Tuon tietysti teen ja muutenkin taas niitä sääntöjä kiristetään/vannotetaan lapselle uudelleen. Tässä lähinnä sitä mietin, että pitäisikö ne kärryt kieltää pojalta kokonaan kunnes on vähän isompi ja ehkä tarkaavaisempi. Vaikka näkeehän tuolla kaupassa sellaisia 2-3-vuotiaitakin menemässä kärryineen. Sikäli se kärryjen ottaminen tuntuisi tyhmältä verraten heihin, mutta tietenkään en tahdo poikani ajavan kenenkään päälle ja kuulla itsekkin hirveitä haukkuja asiasta. Tuokin nainen ilmeisesti odotti minun nuhtelevan poikaa TAHALLISESTA päälleajosta, mihin en todellakaan usko. Toki vannotin hänelle varovaisuutta entisestään vaikken maininnutkaan tahallisesta päälleajosta mitä nainen sen väitti olleen.

"vieras"
Meillä 3v. aina lykkii pikkukärryjä kaupassa, mutta ei ainakaan vielä ole törmännyt keneenkään...meinannut kyllä muutaman kerran kun on haaveillut eikä ole katsonut eteensä, mutta vauhtia ei silloin ole pahemmin ollut. Olen sanonut että niillä ei kaahata vaan lykitään nätisti ja rauhassa tai sitten ei ollenkaan. Poika tykkää ottaa ostoksia kyytiin ja samalla kun odottelee niitä, niin pysyy siinä näköpiirissä.

"Anni"
Meillä kärryt sai vain sillä ehdolla, että lapsi kulki koko ajan vieressä. Kertaakaan ei tuollaista törmäilyä meillä sattunut, joten jospa kokeilisit sitä, että lapsi kulkee kärryineen koko ajan vieressä. Leluhan ne kärryt ei ole.

mammapia
[QUOTE="Anni";23688309]Meillä kärryt sai vain sillä ehdolla, että lapsi kulki koko ajan vieressä. Kertaakaan ei tuollaista törmäilyä meillä sattunut, joten jospa kokeilisit sitä, että lapsi kulkee kärryineen koko ajan vieressä. Leluhan ne kärryt ei ole.[/QUOTE]

Aika paljon vie tilaa jos meinaat, että aikuinen työntäisi isoja kärryjä ja pitäisi lasta lippukärryjen kanssa siinä vierellä. :S Vai miten meinasit? Ei kai noin leveällä kuljetuksella voi kaupassa mennä.

Meillä oli lapsilla samaa ongelmaa, tai en tiedä onko poistunut, koska pikkukärryt on olleet pannassa noin kuukauden. Tässä kuussa kokeillaan taas. Sanoovat aina "oli äiti vahinko" mutta muutosta ei tapahtunut. Tosin meilä törmättiin toisiin ihmisiin liki joka kauppareissulla, vaikka kokeilin vahtia etteivät katoa silmistä.

Lapsi on pari sekuntia siten, ettei äiti katso häneen, mutta silti lapsi on saanut mennä seuraavaan hyllyväliin etukäteen...tuleeko äiti perässä oikeasti 1-2 sekunnissa vai?

"Ongelma" ratkennee sillä, kun pitää sen lapsen lähellä. Metrin päässä tms. Ei nelivuotiaan tarvitse "ottaa vastuuta" liikkumalla kaupassa eri hyllyväleissä. Etenkin kun törmäilyjä on sattunut jo enemmän kuin kerran tai kahdesti.

Autot on sitten asia erikseen. Ostoskärryllä ei leikitä autolla ajamista.

Yhteistyössä