4.5kk vauvan täysimetysvälit??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mievain"

Vieras
Meillä 4.5kk ikäinen vauva joka nukkui pienempänä 3-5h jaksot sängyssään ja päivisinkin ruokailut olleet sen ajan mitä on jaksanut olla hereillä eli pari tuntia. Tällä hetkellä haluaisi nukkua vain lähelläni jotta tissi on saatavilla tarpeen mukaan. Otan vauvan lähes aina viereen loppuyöksi ekalta syötöltä - oon kai siis itse totuttanut hänet tähän. Yön syömisistä mulla ei ole tietoa koska en kunnolla herää niihin jos vauva on vieressäni. Päivisin hän syö TUNNIN VÄLEIN. Paino on noussut tähän asti oikein hyvin mutta ensi neuvolaan on vielä reilut pari viikkoa.

Pitäisikö aloittaa peruna tai velli?
Vai ottaa yhteys neuvolaan jos vaikka punnittais?
Vai jatkaa tällä tunnin välein syöttämisellä?

4kk neuvolassa painoi jo noin 8kg joten ei sen ainakaan nääntyä pitäis.

odottele rauhassa hetken aikaa, saattaapi olla tiheänimunkausi, näitä vaiheitahan vauvoilla riittää ;)

vellin/pullon antamistahan ei taideta suositella täysimetetyille ettei häiritse imetystä = oppivat että pullosta saa nopeempaa mitä tissistä.
Eikä kiiinteiden alotuksestakaan 100%varmuudella saa helpotusta asiaan, varsinkin jos kyse on vaan jostain "vaiheesta". Vaihe menee ohitse ja luullaan, että apu tulikin siitä ruuasta.
...muutama ajatus asiasta..

Mutta jos et itse jaksa, odottaa tämänkin vaiheen ohi menoa, alat väsymään, niin sitten kysyt neuvolasta vinkin millä konstilla kannattaisi alottaa :)

Korviketta tuo ei edes suostu syömään, mutta kävi lähinnä se peruna mielessä jos sitä sotkis omaan maitoon ja antais pari lusikallista. Näin annoin esikoiselle kuukautta nuorempana mut tämä ei oo tähän asti tarvinnu ja nytkään en ole varma. Ehkä seurailen vielä :)

Ihan normaali vaihe 4-5kk iässä, paljon olen kuullut noista levottomista öistä ja ahkerista yötissittelyistä tuossa iässä. Mikä oli ihan lohdullista, koska omani alkoi tuossa iässä heräillä öisin 45min. välein ja nukkua kolmen tunnin päiväunet tissi suussa :D Paino nousi ja maito herui paremmin kuin aiemmin, eli ruoan puutteesta ei kärsinyt.

Yhdeltä kokeneelta imetystukiäidiltä kuulin, että hänen kuulemansa mukaan noin kolmanneksella soseiden aloitus tuossa 4-6kk iässä rauhoittaa öitä, kolmanneksella homma menee vain levottomammaksi ja kolmanneksella ei näy muutosta. Ja saman suuntaisia ovat lähipiirin kokemukset, joillain auttaa, joillain ei, joillain vain villiintyy entisestään (ja sitähän ei tiedä liittyykö se muutos silloin aina ruokaan vai muuten vain kehitysvaiheeseen).

Tsemppiä, mihin päädytkin. Mutta jos itse haluat jatkaa täysimetystä, niin noita levottomia öitä ja lyhyitä syöttövälejä ei pidä suoraan tulkita muun ruoan tarpeeksi :)

Jos lapsi on tyytyväinen tuolla syöttövälillä ja jaksat öiden kanssa niin oottele rauhassa vaan. Aika usein se 6kk täysimetys tarkottaa että maitoa tarvii ajoittain varsin usein..

Juu tyytyväinen on lapsi, ja kyllä mä jaksan. Tuo on koko ikänsä nukkunu yöllä (heränny vaan syömään) joten ei univelkaakaan hirveesti ole kun ei oo tarvinu kävellä ympäri kämppää öisin kuten esikoisen kanssa :)

Yhteistyössä