35 -vuotiaat ja sitä vanhemmat odottajat

Migreenissä taas heräsin klo 5 aikaan, eli soitan töihin, etten tule ja tilaan ajan lääkärille, josko jotain apua keksittäisiin!

Toivon muille "tervettä" päivää ja masuasukeille hyvää vointia! :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv10+1 :heart:

Lisäystä 17:58 aikaan:

Lääkärilläkäynnin tuloksena särkyyn otan 2 Panadolia kerralla 3 kertaa vuorokaudessa ja tämä viikko sairauslomaa lepäillen ja yrittäen rentoutua! :heart:

Huomisaamuna ylimääräinen neuvola, missä kuunnellaan sikiön sydänäänet! :heart:
Lääkäri ei ehtinyt kun olin päivystysasiakkaana, on minun /meidän perhelääkärimme ja samalla myös neuvolalääkärini!

Toivotaan, että näillä eväin pääsen parempaan vointiin ja migreeni vähenisi!

Onko muilla jatkuvaa janoa tässä alkuraskaudessa, minä voisin juoda vettä vaikka kuinka paljon, ainakin 2 liraa pvssä menee, ja ainoastaan vettä haluan, kun se ei maistu millekkään! :p puhun huomenna varmuudeksi verensokerin ottamisesta neuvolassa., ettei minulla olisi sokerit sekaisin?Ei ole kyllä koskaan aiemmin ollut, mutta mistä sitä tietää! :headwall:

Heippa kaikille!


 
Olin sikiön sydänääniä tarkastuttamassa neuvolassa ylimääräisellä käynnillä:

13 pitkää minuutia hoitaja painoi välillä aika lujaakin dobblerilla, tuntui aika epämiellyttävällekkin, mutta pääasia olisi että sydänäänet kuuluisivat! Lisää geeliä ja painelua ja yhtäkkiä, pienet, hennot ,tasaiset ja nopeat sydänäänet löytyivät, voi sitä riemua niin minulla kuin hotajallakin! :D

Mein pieni vauvakultamme on aikamoinen piileskelijä! :heart:

Niin Onnellinen Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti :heart:
 
Rouva Pikkumyy ,onneksi ne sydänäänet löytyivät. Varmaankin oli tosi pitkät minuutit odottaa että milloin ne kuuluvat.
Minulla ei alkuraskauden aikana erityisemmin janottanut,mutta nykyään joutuu myös yöllä nousta juomaan.Suu on jatkuvasti ihan kuiva.

Esikoinen on meillä vatsataudissa, saas nähdä jotuuko sen itsekin käymään läpi. Maha ei kyllä ole toiminut muutamaan päivään joten toishan se helpotusta siihen vaivaan,täytyy löytää jotain positiivista myös vatsataudista :LOL:

äitee-69 rv31+5
 
Rouva Pikkumyy Onnea sydänäänistä! Mullekin ne ekat äänet on aina tuoneet tipan linssiin, on ne niin ihanan kuulla. Toivottavasti migreeni helpottaa.

Tämän siitä saa kun olen niin hyvää oloani hehkuttanut. Eilen alkoi töissä iltapäivällä alavatsalla tuntua menkkamaista kipua. No hellittelin työtahtia ja ja töiden jälkeen lepäilin kotona jonkin aikaa ja miehen kanssa mietittiin pitäiskö lähtee terkastaa tilanne. Soitettiin sitten synnärille, mistä kehotettiin tulemaan käymään. No, tilanne oli että kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt, ja ulkosuu sormelle auki. Nyt sitten olen saikulla kolme viikkoa ja lepäillä pitäisi. Kontrollikäynti vielä äitipolilla, missä katsotaan sitten palaanko enää töihin. Kovin tuntuu aika pitkältä jos ei oikeen mitään enää saa tehdä. Mutta toisaalta tietenkin parempi jos saa kuitenkin kotona olla. Kompiaisella kuitenkin oli kaikki hyvin, poikittain pötkötteli, nieleskeli lapsivettä ja liikkui koko ajan vilkaasti. Hieno juttu!

Hyviä vointeja teille kaikille!

Puella ja Kompiainen 26+1
 
Rouva Pikku-Myy
Eikös sinullakin ole taaksepäin kallistunut kohtu? Minulla on ja alkuraskaudessa saavat aina kauan etsiä sydänääniä ennenkuin saavat kuulumaan. Tämä kohdun asento kuulemma vaikuttaa asiaan! Ja minua on myös janottanut koko raskauden ajan, mutta se kuuluu kuvaan! Niinhän sitä sanotaankin, että raskaana ollessa pitää aina vesikraanan ohi kävellessä juoda lasillinen vettä! =)

Kehäkukka ja Vilpertti 19+6
 
Taaksepäin kallistunut kohtu on , gyne aina ennen raskautta oikein huomautti ,kun on niin voimakkaasti kallellaan taaksepäin.

Puella, sinun pitää nyt ottaa sitten rauhallisesti, ettei vauveli aivan vielä syntyisi! :heart: Hän saattaa kyllä tulla maailmaan ennen laskettua aikaa.

Onko muita äitejä joilla synnytykset sektioilla tehty, mietin vaan, minkä verran aikasemmin neljäs sektiovauva yleensä otetaan maailmaan, ilm muutaman viikon aiemmin? Ja ainahan saattaa tulla mutkia matkaan ja jo aiemminkin!

Olen onnellinen tänään, kun vieläkään ei ole migreeni alkanut, toiv se rauhoittuu nyt. Otin siis nukkumaan mennessä 2 Panadolia, ja olen aika herkkä särkylääkkeille, kun en niitä mieluusti käytä, vatsakin oli aamulla sekaisin varmaan lääkkeistä.

Kiva, että suun kuivuminen onkin normaalia, unohdin sen kokonaan neuvolassa, kun oli sellainen jännitysnäytelmä! :D


Mukavaa pvn jatkoa kaikille tasapuolisesti! :hug: :flower:

Rva ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
Hei... Vieläkö joukkoon mahtuu tälläinen vm: 71 oleva kahden muksun äiti joka kolmatta odottaa?!!
Palstailen tuolla kesäkuun odottajissa eli minulla la:16.6.
Aikuisiällä meillekin on lapsukaisia saatu, eli lapsettomuutta takana ennen esikoista liki 8 vuotta ja hoidoissa oltu pitkä rupeama myös. Esikoinen täyttää kohta 7v ja nuorin nyt 1.2 v, tulee siis meilläkin vauhtia riittämään mikäli kaikki sujuu onnellisesti loppuun saakka.

Ikä kriisi väliin painaa päälle mutta onneksi se lievää :headwall:

- Ansku71 rv 18+3 -
 
Np-ultra ohi :'( Pieni oli ihana, liikkui ja sydän sykki. Niskapoimussa ei mainittavan suurta turvotusta, selkärankakanava ok. Yksi iso hyvin paha ongelma löytyi. Pienellä ei nähty ollenkaan kalloluuheijastetta. Pään koko vastaa viikkoja, mutta nähtävästi kalloa ei ole kehittynyt ollenkaan :'(

Kätilö aloitti tutkimuksen ja melkein heti sanoi, että tässä ei ole kaikki hyvin, että pään muoto ei oe normaali ja lopetti siihe. Heti lääkärille lisätutkimuksiin. Lääkäri ei ensin löytänyt koko päätä. Käänteli ja väänteli, lopulta löytyi ja sai koon vastaamaan viikkoja. Sellaista normaalia rengaskuvioo, mikä päänympärille muodotuu, ei kuitenkaan tullut. Uusi aika 12.2 ja jos kaikki ok, niin ihmettä tarvitaan. Jos tilanne ennallaan, odottaa meitä geneettinen keskeytys. Jos pienikin epäselvyys edelleen asiassa, niin lapsivesipunktio tehdään. Tarkistetaan, löytyykö siitä vastaus.

Tällainen kalloluun kehittymättömyys on kuulemma harvinaista ja puhuivat jo tavasta miten keskeytys tehdään. Mitään muuta vaihtoehtoa ei otettu edes huomioon. Ei edes sitä, että liikapaino saattaa estää näkyvyytttä tms. Pikkuinen kuitenkin heilutti käsiä ja jalkoja, heitti vottia. Suoraan pääntakaa kuvattuna pikkuiset kädet meni kohti suuta ja oli aivan hellyttävä näky.

En saanut pienestä edes kuvaa mukaan, en kuulemma tarvitse sitä. Varmasti olisin tarvinnut, olisin halunnut katsella sitä kotona ja näyttää miehelle. Hän ei päässyt mukaan, kun tuuraajaa ei saatu koulukyytireitille mistään.

Minulle annettiin esite geneettisestä keskeytyksestä, keskenmenon kohdatessa lappunen ja valmistautuminen lääkkeelliseen keskeytykseen esite. Minä olisin halunnut toivoa mukaani siitä, että kallovaste saattaisikin tulla näkyville. Mutta ei. Jos vaikka kyseessä olisi jokin vamma, jonka kanssa tulisi toimeen, niin vähän ihmettelivät, että haluaisin sellaisenkin lapsen synnyttää. Jos trisomia 13 tai 18, niin sehän on selvä ratkaisu niissä tapauksissa. Mutta mutta, pelottaa aivan kamalasti ja en haluaisi millään uskoa, että tämä päivä piti kohdata.

Meillä on 1% mahdollisuus saada yhdessä luomulapsi. Tätä tehtiin 1,8v ja nyt tuntuu, että elämä rankaisee kovalla kädellä. En vain ymmärrä minkä takia. Pieni toivonkipinä elää, sillä lapsi oli liikkuvainen. Mutta jos päässä ei ole kuin iho ja luut puuttuu, niin onhan se selvää, ettei elinmahdollisuuksia ole. Mutta tämä on kuitenkin meidän lapsemme ja hyvin rakas. Luopuminen on tuskaa. Varsinkin, jos näen pikkuisen ultrassa vilkuttelevan vielä silloinkin, kun keskeytyspäätös pitää tehdä.

Olen onnellinen siitä, että minulla on viisi lasta ja edes yksi yhteinen heistä mieheni kanssa. Jostain syystä tälle tuskalle ei nyt löydy mitään lohtua.

Lumi-Marja 12+3
 
Myös tähän pinoomme! :hug: , Olen laittanut mihinkin pinoihin, missä pyörimme! Toivon kovasti, että jotenkin asia vielä kääntyy hyvinpäin! :hug: , että on ollut joku virhe arvioinneissa! Toivon parasta sinulle ja perheellenne! :hug:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
LUMI-MARJALLE paaaljon voimia!
Melkein vetää sanattomaksi :ashamed:

Kaikesta huolimatta älähän vielä menetä toivoasi.En voi ymmärtää mikseivät antaneet sinulle kuvaa pikkuisesta :eek:

Mulle just maanantaina gyne sanoi jotta aina hyvä merkki kun sikiö liikkuu paljon!Ja sinunkin pikkuinen sentään volttia heitti!

Voimia!!
 
Voi teitä kaikkia ihania ihmisiä, kiitos haleista ja tässä takas :hug: Onhan tämä sellaista unen ja hämärän rajamailla kahlaamista. En nukkunut viimeyönä tuntia enempää, enkä päivällä saa sitäkään vähää unta silmään. Tänään kävin neuvolassa ja terkkari oli ihanan rauhoittava ja lohduttava. Hän tuntui tietävän mistä puhui ja miten puhua.

Terkkari käksi pitää lujasti kiinni siitä hennosta oljenkorresta, joka saatiin. Pitää kiinni ajatuksesta, että kaikki on hyvin, sillä pikkuinen liikkui paljon ja sydän sykki tasaisesti. Neuvolan koneelle oli jo tullut palaute ja siinä luki "havaittu pään seudulla epämuodostuma joka kuitenkin tarkemmin tarkasteltuna näytti lievemmältä. Sikiön pää vastaa viikkoja ja on symmetrinen. Kalloheijaste vajavainen, suurelta osin puutteellinen. Kalloheijaste ei vastaa viikkojen haijastetta. Geneettinen epämuodostuma mahdollinen."

Tuossahan ei mainita, että kallo puuttuisi kokonaan, eihän..Terkkarin mielestä mun ylimääräiset vuosirenkaat masussa ja sektioarven kiinikkeet ja ties mikä estää vielä näin pienen näkymisen. Hän ei ollut ollenkaan huolissaan, tai ainakin peitti sen ammatillisesti. Sain jutella pitkään ja voi miten se helpotti. Hän on sitä mieltä, että niin kauan kun on elämää masussa, on toivoa. Jos kalloluu puuttuu kokonaan, niin raskaus menee itsestään kesken jo hyvissä ajoin. Aika luonnollista ja loogista ajatellakkin niin.

Minä suuntaan kaiken itkun ja surun keskeltä ajatukset sitä pientä toivonkipinää kohti ja varmasti iltarukoukset suuntaan tähän asiaan (vaikka en uskovainen olekkaan), mutta ei kai siitä haittaakaan voi olla. En anna pikkuista eneklien luo, ennen kuin se on pakollista. Tämä rakas masuasukki on meidän oma ja haluamme tehdä kaikkemme, jotta hän voisi syntyä ja elää hyvän elämän. Jos jokin meitä korkeampi toisin päättää, sille emme voi mitään. Nyt eletään päivä kerrallaan ja toivossa eläen.

Tänäaamuna tunsin selvästi, miten pikkuinen liikkui. Se ei ollut mitään kuplintaa, vaan aivan selkeä pukkaus, hei äiti, minä täällä :heart: Se oli ihana hetki. Nytkin pikkuinen tuntuu liikkuvan. SEllaista pientä hentoa rapsuttelua ja hentoja tuuppauksia. Taitaa taas tanssahdella. Kuinka tuosta voisi vapaaehtoisesti luopua. Mun sydän ei riitä siihen. Kumpa vain kaikki olisi jotain mitä lie, mutta ei sitä mitä epäillään.

Kaikkea hvyää teille toivoen, Lumi-Marja ja Helmi-Onni 12+4
 
Lumi-Marja: Voimia teille ja aina tosiaan täytyy toivoa eikä heittää niitä liian aikaiseen pois. Pahalta tuntui lukea kirjoituksesi...

Itseäni on huolettanut monen monta viikkoa jo se ettei mielestäni masukki liiku paljoa. Kävin ylimääräisessä neuvolassa jossa äänet kuunneltiin ja ne löytyi. Neuvola täti epäili olisko istukka edessä joka vaikuttaa tuntemuksiin liikkeistä. en tiedä..nyt odotan rakenne ultraa jossa näkee missä mennään, toivon mukaan kaikki olisi ok.

-Ansku71+ masukki-
 
Lumimarja :hug:, toivotaan parasta.

Itsellä on tosi helpottuneet tunnelmat. Eilen tuli tasan 2 viikkoa lapsivesinäytteen otosta ja olin aivan hermoheikko puhelimen kanssa. En uskaltanut kaupassa vastata, kun pelkäsin, että jos soitto on Naistenklinikalta, ratkean tai pyörryn siihen paikkaan. Huonot uutiset piti näet tulla puhelimitse ja hyvät kirjeellä. Sitten piti pukea kuopus ja mennä ulos kauppakeskuksesta soittamaan takaisin. Onneksi puhelimessa oli joku matkarattaiden kyselijä. Rohkaisin sitten mieleni kotona ja soitin Klinikalle, vaikka yhteydenoton pitikin mennä toisin päin. Ystävällinen kätilö sanoi, ettei tulokset ole vielä tulleet, mutta voisin soittaa uudelleen tänään iltapäivällä, koska aamulla olisi labran kanssa palaveri. Masuasukeilla on terveet kromosomit =) ja sukupuoletkaan eivät synnytyksessä yllätä. Keskenmenon pelko ja tulosten odottaminen oli kyllä niin piinaavaa, etten varmaan menisi punktioon toista kertaa ainakaan ihan pienillä riskiluvuilla. Nythän tuota riskilukua ei ollut tiedossa kaksosraskauden vuoksi ja veriseulasta tuli vain tulos, että kuulun riskiryhmään. Aion vielä tiistain rakenneultrassa yrittää varmistaa sen, että lapsivettä on normaalisti.

Kyselikö joku suonikohjuista. Mulla on vasemmassa jalassa ihan kivat. Polvitaipeessa on melkein kämmenen kokoinen läntti, joka ei ole koholla, mutta muistuttaa mustelmaa. Pakaran alta polvitaipeen viereen kulkee sitten kunnon kohjuinen verisuoni.

Neliapila-71 + Aatu & Peetu 18+5
 
Lumi-Marjalle kovetut pohojalaaset rutistukset ja lähetetään paljon rukouksia ylös, että kaikki menisi lopulta hyvin :hug: :hug:
Tuntuu vain jotenkin uskomattomalta, että jos lapsella ei todellakaan olisi päässä luuta, niin kuinka hän olisi pysynyt hengissä näin pitkälle??? :eek: Kun miettii, että noilla viikoilla lapsi jo heiluttelee hirveesti käsiään ja haroo päätään ja korviaan, niin luulisi että siinä tilanteessa sikiö vahingoittaisi jo itse itseään päänseudulle, jos ei luuta ole suojana??? :/

Kehäkukka ja Vilpertti 20+1
 
Hei,
Lumi-Marja: luin kirjoituksesi ja se kyllä pysäytti taas. Kaikesta sydämestäni toivon, että kaikki kuitenkin kääntyisi parhain päin. Jaksamista sinulle ja perheellesi.

Aika kyllä matelee ja jotenkin sitä vain odottaa, että tämä alkuraskaus olisi ohitse ja kaikki ne tutkimukset. Lasken viikkoja, jolloin olisin jo paremmalla puolella.

Tänään tyttären kanssa oltiin kaupungilla ja ostin mammahousut ja pitkän neuleen. Yritin kuvitella, miltä näytän niissä mahtavassa mahassani. Minulla ei mahaa vielä näy, mutta viime kesästä sain viitisen kiloa ylimääräistä, jotka nyt sitten ovat painolastina. Toisessa raskaudessani painoin lopussa vähemmän kuin nyt. Mun täytyy nyt kontrolloida ruokavaliota, jotta tuo paino ei ihan karkais käsistä ja sokerin kanssa ei tulis ongelmia.

Mietin paljon jo tulevaa, vaikka näin alussa vielä odotuksessa olen. Oletteko te muut miettineet, otatteko vauvalle sairaskuluvakuutuksen ja jos niin, niin millaisen? Olen kuullut, että jossakin vakuutusyhtiöissä ei yli nelikymppisen äidin syntymättömälle vauvalle tälläistä vakuutusta myönnetä. Eihän tuo asia ole ajankohtainen vielä, mutta mietin, koska meillä on yhden lapsen kohdalla kyllä ollut hyvä, jotta meillä oli vakuutus.

Kaikille uusille tervetuloa mukaan!
hyviä öitä toivottelee mimuli ja siskoveikka 9+1
 
Lumi-Marja :hug: :hug: älä menetä vielä toivoasi, oliko hyvä kuulla toisen, ehkä sikiötutkimuksiin erikoistuneen yksityisen gyne mielipide vaikka jo ensi viikolla? Kauheaa odottaa seuraavaa tutkimusta viikkokaupalla :hug: Minäkin olen kuullut että tuo sikiön vilkas liikkuminen kohdussa on hyvä merkki. Kyllä lääkärikin voi erehtyä. Voimia teille kovasti!

Tervetuloa uusille odottajille :)
Suonikohjuja löyty täältäkin, lähinnä vasemmasta polvitaipeesta ja sen yläpuolelta, ekasta raskaudesta niitä ei tullut yhtään, toisesta juuri tähän jalkaan jäi, aion mennä leikkauttamaan ne jossain vaiheessa kunhan vauva syntyy. Suvussa näitä ei muilla ole eikä minulla ole ylipainoa, mutta eipä niille mitään voi.
Vakuutusta mietin minäkin, molemmille tytöille se otettiin ja mies lupasi hoitaa tälle tulokkaallekin, vauva ehtii syntyä ennenkuin täytän 40, toivottavasti vakuutuksen saan. Viikkoja nyt tasan 31.
 
Lumi-Marja voimia ja haleja sinulle sekä perheellesi. :hug:
Toivon sydämestäni että kaikki kuitenkin on pienellä hyvin.

Odottaminen on hirveää kun on epävarma olo, itselläni on seuraava neuvola vasta joskus rakenneultran jälkeen ja edellinen oli 3.1. Ultra on 15.2 ja sen jälkeen saan tilata seuraavan neuvola ajan. Mietin tässä jo ylimääräisen neuvola ajan kysymistä kun masukki ei muutamaan päivään liikkunut ja alavatsa kipuja on ollut tosi paljon. Onneksi eilen tuntui taas pieniä hentoisia liikkeitä.

Fenix ja masukki 16+6
 
tervetuloa, anjamarita ja ansku!

voi lumi-marja, toivon kaikilla voimillani, että kaikki kääntyy vielä parhain päin!

neliapilalle onnittelut hyvistä tuloksista!

kaikkea hyvää ihan kaikille! on niin kenkku päivä, että jätän lisälätinät lätisemättä ja lähden odottamaan 1. ultraa, enää 8 päivää jännättävänä!

irtis 10+3
 
täällä käyty toisessa neuvolassa.
sydänäänet löyty ,mut hb laskenut 106 eli rautaa popsimaan.
mulla istukka tossa edessä niin ei tunnu noi vaavin liikkeet vielä.
paino oli tullu vaan 400g mikä kiva juttu.

hyvä lumi-marja et pääsit neuvolaan juttelemaan asiasta,toivottavasti pystyisit jo nukkumaankin.
voimia vielä koko perheelle :hug:

senttu ja lassilotta 16+
 

Yhteistyössä