35 v + odottajat, vol 5

No niin tänään oli neuvola pitkästä aikaa. Olisi pitänyt arvata että näin keskikesän aikaan varsinainen neuvolan täti on lomilla. Eli hänen tilallaan oli joku nuori "täti" enkä oikein ollut tyytyväinen käsittelyyn. Ikinä en ole tuollaista sydänäänikuuntelua kokenut mitä tänään kohdalleni tuli; ensinnäkin se kesti ikuisuuden ja laite oli hälle kai vieras ja väitti kokoajan häiriöitä tulevan ja väääänteli volyyminappulaa ja PAINOI LUJAA mahaan sillä laitteella. Voi hyvänen aika kun siis ihan mahan sisään työnsi sitä ja se alkoi jo sattua...kahden vaiheilla olin että olisin sanonut että lopeta jo ja sattuu mutta en sitten avannut suutani. Sydänäänet sinänsä kuuluuivat heti joten oli mielestäni tarpeetonta siinä enää painella ja päivitellä häiriöääniä. Ehkä oolin joku harjoituskappale hänelle. Sitten se hemppa joka jo pitkään on ollut laskussa ja viimeksi oli 116 ja kielsivät raudan syömisen niiin nyt se oli sitten romahtanut 102:een . Ei ihme että on ollut heikko ja väsy olo. Nyt sitten sain luvan ruveta syömään rautaa oikein tupplakuurina mutta senhän kestää kauan lähteä nousuun ja muistaakseni viimeraskaudessa se laski vielä rautakuurin aloittamisen jälkeenkin. Nyt pelottaa että se laskee lisää ja joudun veritankkaukseen josta hän puhui. Verenpaine oli 60/100 joten alhainen sekin. Ei jäänyt mikään hyvä maku suuhun tuosta neuvolakäynnistä ja tiesin että tuossa hemppa-asiassa tulee noin käymään ja olisin halunnut aloittaa raudan jo aikaisemmin. Että mitä järkeä on antaa sen laskea ihan anemialukemiin ja sitten aletaan vasta tekemään asialle jotain kun sen voisi ennaltaehkäistä syömällä ajoissa rautaa kun kerran taipumusta tuollaiseen on.
Painoa oli tullut kilo lisää mikä oli oikein hyvä asia kun tähän mennessä se on tippunut.
Tänään rv 17+4.
 
oliivitar, voi kiitos :flower: no ei muuta kun uutta putkeen vain :D

jääris, tuonne toiseen pinoon jo vastailinkin sulle. Mutta tuota murjontaa ne mun neuvolakuuntelut on, jotta ei kivaa ei. Viimekshän suutuin ja lopuks hain äänet ite ja löyty heti ilman paineluja. Sen unohdin toiseen pinoon kirjoottaa, jotta tuo tättähäärä vielä painelee kädellä mahaa ja syvälle painaaki. Mä en tajua mihin se sillä pyrkii, kun kotonaki saa äänet kuuluviin heikommalla laitteella ilman mitään taikinoimista!

Tasan viikon päästä oliski neuvola. Pitää vaan muistaa se pissanäyte viedä labraan sitä ennen. Ne putket sun muut sitä varten annettiin jo viime kerralla, mutta en sitte muistanu ennen terveysaseman kesäsulkua niitä viedä. No, ehtiine veilä alkuviikostakin. Toivon niin hartaasti, että se rouva kovakoura on kesälomalla. En millään viittis pilata tätä hyvää fiilistä sen ärsyttävällä asenteella ja murjomisella. Onneks siellä on ainakin nyt opiskelija kesähommissa, että hänhän sitten voipi kuunnella ääniä

Taas on tulossa niin lämmin päivä, että melkin hirvittää. Kahdeksan aikaan oli varjonpuolella jo 23 lämmintä. Taitaa saada tuo vanhin poitsu pestä parit isot matot tänään ja mamma jakelee jälleen fiksusti ohjeita vierestä

Aurinkoista kesäpäivää kaikille, Lumi-Marja ja Nuppunen 18+2
 
Heips!Paljonko ootte saanut vauvan painoarvioksi viikoilla 27-28??Mä kävin lääkärintarkastuksessa Naistenklinikalla tänään ja meidän pojan painoarvio oli tasaan 1kg!!Viikkoja mulla on nyt tänään 27+6!!Olis kiva kuulla miten teil muilla,kun minusta tuntuu että meidän poju on pienikokoinen??!!!! :eek: :|

miita1969 & Walter 27+6
 
miita, ei hätiä. Ihan normaalikokoiselta mun mielestä vaikuttaa. Siskon poika syntyi 33+5 ja oli 1100g. Toinen hänen poikansa syntyi 28+0 ja painoa oli 880g, joten...mitä nyt osaisin sanoa. Ei sun kannata nyt hätääntyä. Lopussahan sitä painoa kuitenkin tulee hirmu vauhdilla lisää. Muistelen tässä mitä tuolle tytölle annttiin painoarvioksi 30 viikolla....olikohan nyt 1200g, kaikkine turvotuksineen...en nyt tohdi kyllä tarkaan mennä vanoon. Syntyessä kuitenkin painoi lähemmäs 5kg.

(.) Selkäkivun rienaamana vietän tätä päivää. Se hyytymän loppu tais tulla illalla poies, kun oli musta pieni pallo valkkarin seassa pyyhkies. Mitään muuta töhnää ei sitten ole moneen päivään näkynykkään :D Jäävettä litkin litratolkulla, kun on niin pahuksen kuuma. Muten olo onkin hyvä, selkäsärystä huolimatta :)

Lumi-Marja ja Nuppunen 18+3
 
miita Mulla vauvan painoarvio on ollut 27+1 940g ja 28+2 1200g. Mitat menee hieman keskikäyrän alapuolella, joten la:n tienoilla reilu kolmikiloinen odotettavissa.

Lumi-Marja Ihanaa, että siellä kaikki hyvin ja osaat jo iloita raskaudesta :)

Täällä voidaa ihan hyvin. Mies vielä tämän viikon lomalla. Ensi viikosta alkaen saan kodinhoitajan avuksi 2-3xviikossa. Hän tulee viemään tytöt ulos aamupäivällä ja ruuan jälkeen käy vielä nukuttamaan nuorimmaisen päikyille. Verensokruja olen nyt kotona mittaillut. Oikein hyviä arvoja on, vaikka neulolassa usein ollut pissassa sokeria.
-Poni 28+2
 
Mulla on tää viikko mennyt rampatessa tk:ssa. Sunnuntai-iltana kuvittelin jo synnytyksen käynnistyneen, oli niin törkeet kivut ja puukoniskut ja supparit. Lisäksi alko kirvelemään alaosastoa jne. Maanantaina otettiin näytteet ja löyty verta kahdella plussalla ja proteiinia yhdellä plussalla pissasta. Lääkitys päälle ja lääkäriin... Yllätys oli,että tulehdus on tehny tuhojaan ja kohdunkaulaa oli enää sentti jäljellä,kohdunsuu pehmeä ja vetreä. Vauva laskeutunut tosi alas, pylly on mun navan korkeudella, päätä pysty lääkäri sormella silittämään Eli voi alkaa millon vaan. Liikkuminen tekee nyt tosi kipeetä ja juuri yöllä kääntymiset sun muut!

Ens ma ois vasta s-tapa-arvio, saa nähdä mennäänkö nyt edes sinne asti,kun kuulemma tuo tulehdus on edesauttanut etenemistä eikä sitä pysty enää jarruttamaan. Ei vaan uskalla mihkään lähteä, kun on leikkaus edessä.

Kääkkis ja lapanen 36+2
 
Tänään meinaan uskaltautua vähän kaupungille, kun haen yhden pojista leiriltä kotiin. Saa olla nuorimies vähän kantoapuna, kun en viitti niitä painavia vielä kanniskella, enkä saisikaan. Huomenna on edessä Keskisen reissu, kun isäntä on mukana Miljoona Zetorissa kisaamassa. Luvattiin vaan tajuttoman kuumaa keliä, mutta kaippa siellä jaksaa olla, kun ottaa vettä mukaan ja käy välillä vähän sisätiloissa jähdyttelemässä. Olen nyt uskaltautunu liikkumaan enemmän ja tuolle tukivyölle oikeaa paikkaa etsiskellyt. Alkaa oikeat "asetukset" olla hallussa ja kyllä se vaan tuohon selkää alkaa auttamaan. Olen kyllä aika istkee noiden kipujen kanssa, kun niihin on tavallaan tottunut, kun vuosikausia on särkeny koko ajan. En anna noiden kolotusten haitata elämää, jos ne ei niin pahaksi mene, että ei liikkeelle todellakaan pääse.

Jospa pinkaisis suihkuun, on niin hirveän kuuma.

Aurinkoista viikonloppua ja muistakaa juoda riittävästi L-M & N 18+4
 
Olin tänään muissa asioissa lääkärillä ja onnistuin saamaan itselleni lähetteet (2kpl) hemoglobiini mittaukseen. Lääkärikin ihmetteli neuvolan toimintaa kun kontrolloisivat mun rauta-arvoja vasta elokuussa. Meinasi että syynä säästösyyt ja heinäkuu. Ens maanantaina menen jo katsomaan onko yhtään noussut vai jatkuuko lasku.

Oletteko menossa tai jo käyneet 4d-ultrassa? Minä ajattelin mennä vaikken koskaan ennen olekaan ollut! Siinä saa kai rakenteet paljon tarkemmin tutkittua kuin tavallisessa rakenneultrassa.

Anteeksi lyhyt viesti mut olen sen alhaisen hemppani (102) takia niiiiiiiin väsynyt kokoajan etten parempaan pysty.

Tänään tuli täyteen rv 18.
 
Hei taas!

Kopsasin heinäkuisista kun ei jaksa koko tarinaa uudelleen kirjottaa :ashamed:


Jos tässä välissä kerkeis sitä synnytys tarinaa kirjoittelemaan :D

Eli maanantaina 28.6 menin osastolle käynnistystä varten.
Ekaksi ootettiin KGT-käyrää vajaa tunti jolloin suppareita tuli itekseen jo 10 minuutin välein mutta kivuttomia ja sitten klo9.15 sain puolikkaan cytotec-tabletin.
10.15 kävi lääkäri tutkimassa kohdunsuun tilanteen ja se oli 1½cm auki ja kanavaa vielä 1cm jäljellä....
Siinä piti vaan odotella että mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään...

Supistukset tiheni ja ihan vähän tiukkeni, siinä 12.30 taas KGT-käyrää jossa näkyi että suppareita tuleee 5-3 minuutin välein jotaka oli vieläkin melko kivuttomia.
Kerta suppareita tuli kuitenkin sen n. 3kpl/10min niin en enää saanu uutta tabletin puolikasta ettei supparit menis liian rajuiksi ja piti taas odotella että voimistuuko ne vai laantuuko.
No supparit alkoi sitten laantunaan ja otin siinä sitten muutamat kyykkyyn ja ylös jumppaa että vähän saisi lisää tehoja supistuksiin.
Vähän aikaa torkuin kerta ei koskenut mihinkään..
Klo 15.10 tunsin kun pöksyisssä lämpeni ja aloin sit siinä tunnustelemaan että menikö vedet???
WC.ssä kävin ja jouduin vaihtaa vaatteet kun housut kastui kokonaan joten ilmoitin siitä kätilölle joka kävi ottamassa strepto-näytteen ja totesi että kyllä sieltä vettä hulahtelee...
Siitä saikin supistukset vauhtia ja olin n. 1½ tuntia käyrällä... 3-2 min välein oli jo supparit sitten kun sanoin ettäolis parempi siirtyä synnytyssaliin että saa jotain kivunlievitystä.

17.15 mentiin saliin jossa nuori kätilö otti meidät vastaan ja kyseli heti että mitä olen ajatellu kivunlievityksen suhteen. Sanoin että tietysti kaikki mahdolliset tänne :LOL:
( olin päättänyt että tässä "viimeisessä" synnytyksessä en meinaa kärsiä... )
Sain glugoositipan käteen raskausdiabeteksen takia.
Ekaksi laitettiin kohdunsuunpuudute klo 17.30 ja se ei auttanu tällä kertaa yhtään :/

Spinaalin kätilö tilasi ja sitä sai odotella 45minuuttia kun oli päivystysaika jo lääkärillä, sain spinaalin sitten 18.30. ja lisäksi keittosuolatippaa ja verenpaineen mittauslaitteen toiseen käteen turisemaan.
Se pudutuksen hittolainen jäi kuitenkin toispuleiseksi ja supistukset tuntui oikealla puolen mahaa niin v.. mäisesti mutta minkäs mahtoi.
Siihen jäätiin miehen kanssa odottelemaan ja kätilö käski soittaa kelloa kun painetta alkaa tuntua perässä...
Klo 19.09 käskin ukon soittaa kelloa kun jotain tuntui peräpäässä, kätilö tuli heti ja tutki tilanteen joka oli että vauvan pää oli jo ihan "huulilla" tulossa.
Alapäässä ei tuntunut yhtään miltään, sieltä oli kaikki tunto mennyt vaikka mahassa supparit tuntui kipeänä.

Poika syntyi sitten 3min ponnistuksella klo 19.13 :D :heart:

Sain vauvan heti rinnalle ja imettämään aloin kun vauva oli 15min ikäinen =) ja syötin 45minuuttia, kätilö lähti muualle..
Kätilö tuli takaisin ja mittasi vauvan joka painoi 4125g ja oli 51cm pitkä, py 36.5cm.
Verensokerit oli syötöstä huolimatta vain 2.3 joten poika piti viedä lasten teho-osastolle valvontaan...

Sitten kahviteltiin ukon kanssa kahdestaan ja kävin suihkussa.
Päästiin vielä ennen synnyttäneidenosastolle menoa katsomaan vauvaa teho-osastolle jossa poika pötkötteli keskoskaapin lämmössä. Sokerit oli kuitenkin ollu hyvät kun oli pullosta lisämaitoa saanut :)

Tiistaina kävin katsomassa vauvaa klo 11 teholla joss pika oli päässyt tavan tarkkailuhuoneeseen. Samalla lääkäri tarkisti pojan ja totesi että ihan terveet tuloksen on saanu ja voi siirtyä minun luo osastolle..
Poiak tuotiin vierelle 14.15 =) :heart:
Osastolla mittailtiin vauvan sokereita ensimmäinen päivä jotka oli hyvät lisämaidon ansiosta ja toisena päivänä ei enää lisämaitoa tarvinut antaa kun lakoi maito nousta omasta takaa :)

Torstaina vasta lääkäri teki kotiinlähtötarkastuksen ja saatiin lupa lähteä kotiin... en pitäny turhan kiirettä poislähdöllä niikuin viimekerralla...

Kotona olo on sujunut ihan hyvin =)



ONNEA SYNNYTTÄNEILLE!!! :flower: :flower:

amati ja "Masa" 6vrk ps. koitan lisätä pojan kuvan profiiliin
 
jääräpäälle kommentoinki taas toisessa paikkaa jo. toivottavasti ei mene alle 100.

Kiitos amati synnytyskertomuksesta :flower: Niitä on niin mukava lueskella ja haaveilla omasta tulevasta koitoksesta :D

Oma olo on varsin hyvä. hihittelen itekseni vessassa, kun törmään kirkkaaseen tai ihan vain valkoiseen valkkariin. Hitsiläinen, kun on ihmisellä ilo oudosta asiasta :LOL: Ainoastaan täällä kehtaan tuon tunnustaa, mut kai mulla on siihen syyniki :D viime päivät on ollu yhtä hellettä, mutta samalla olen ollu ihan erityisen hyvällä mielellä. Väsymystä toki on, mutta silti jaksaa jotain jo touhuta. Pian ei ole mitään pyykättävääkään, kun matot on pesty perheen voimin ja tänään meni kaikki päiväpeitteetki. Seuraavaks varmaan kiskon verhot ikkunoista :D Masu kasvaa ihan silmissä ja on se niin ihanaa, kun tuo pikkuinen myllertää :heart: uimaan vain tekis mieli, mutta lupaa ei ole. Viileät suihkut sitten pitää riittää.

Nyt meinaan herkutella jätskillä, oli sitten rd tai ei. Hyvässä mallissa sokrut on ollu. Aterian jälkeenki pakkaa olla siinä kuuden pintaan ja 7.5 antovat rajaksi. Paasto raja 5.3, niin on siinä 4.7-5.0. Joten en panikoi noista :D

Lumi-Marja ja Nuppunen 19+0 Jippii B)
 
SAin tänään perusverenkuvan tulokset ja itse niitä tässä yrittänyt tulkita. Soitin kyllä yhteen paikkaan josta vähän sain apua. Meillä on neuvolalääkäri lomalla enkä neuvolan tätille kehdannut tunnustaa että oon omin päin hankkinut lähetteen tuohon tutkimukseen. Ilmeisesti pikkuisen kuivumista ilmassa vaikka oon juonut mielestäni kauheesti vettä. Eli enemmän vaan nestettä ja sitten yks toinenkin arvo oli alakanttiin mutta ilmeisesti raskaana olevalla se voi ollakin niin. Aika jännä että käsivrresta otettuna hemppa oli 111 vaikka samana päivänä sormesta se oli 101. Luotan tuohon käsivarresta otettuun enemmän. Maanantaina taas perusverenkuvaan ja sitten taas viikon päästä.

Kun se rd todettiin niin meni ruokavalio ihan uusiksi ja rasvainen liha kiellettiin ja hirvenliha ei sovi nyt mun mahalle. Siitä lihasta kun sitä helposti imeytyvää rautaa saisi. Oon oikeastaan sitä mieltä että tuo rd-ruokavalio on ihan hanurista ja sinä aikana tuo hempan romahdus tapahtuikin. Joten olen nyt antanut piupaut rd:lle siten että yritän syödä edes makkaraa koska se menee alas useimmiten enkä usko että ne sokeriarvot niin pahaksi menee. Lisäksi juon tuoremehua surutta vaikka se oli pahiksista neuviolantätin mielestä suurin. Se kun kuitenkin auttaa raudan imeytymisessä.
Tänään rv 18+4. Reilu kaksi viikkoa rakenneultraan.
 
jääris Käsivarresta otettu on tosiaan luotettavampi tulos. Aika myöhään sinua ohjeistettiin rautaa syömään. Mulla oli tänään hb 118 ja th kehoitti jo raudan aloittamaan ettei mene huonommaksi.

amati
kiitos synnytyskertomuksesta. Noita on niin ihana aina lukea tippa linssissä :) . Onnea vielä pikkuisesta!

Tänään oli taas neuvolakäynti. Turvotus oli tehnyt tehtävänsä ja kilo oli tullut viikoa kohti painoa lisää. Varmaa runsaalla jäätelönsyönnillä myös jonkin verran osuutta asiaan
:) . Pissa oli puhdas ja th oli tyytyväinen kotimittausten verensokeriarvoihin. Nyt tarvii enää muutaman kerran viikossa seurailla. Ultrassa vauvan painoarvio vastasi viikkoja ollen 1400g. Rt:ssa tiiviisti ollaan ja melko alhaalle vauva on jo mennyt. Vauvan vointi hyvä, vettä riittävästi ja istukkakin kunnossa.

Olen tänään saannutkin hyvin levätä, kun tytöt lähti mummon ja papan kanssa mökille yökuntiin. Eilen oli perhetyöntekijä 3½h leikkimässä tyttöjen kanssa. Käy nyt kaksi kertaa viikossa sinne 32-viikolle asti. Muina arkipäivinä mummo ja pappa vie muksuja ulos. Ihanaa, kun niiden kanssa joku touhuaa.
-Poni 30+0 poksista taas
 
Tänään oli neuvola ja kaikki oli ihan mallillaan.

verenpaine 95/40
hb 129
paino +130g/viikko
syke 148-157
liikkeet ++
sf 23

Tuota sf mittaa vähän mietti ja kysy lopuks, onko kuinka ollu edellisillä kerroilla? Sanoin, että aina on menty yläkäyrän yläpuolella ja kuinkas se nyt tällä kertaa sitten eroaisi. Masu on ihan muhkean kokoinen ja se lähtee kyljistä asti. Terkan mukaan "täytää koko etumuksen". No pitää aika hyvin kyllä paikkansa. Seuraavalla kerralla onki kela-papereiden saanti kerta.

Lumi-Marja ja Nuppunen 19+2
 

Yhteistyössä