35+ Lapsettomat

Käyttämällämme klinikalla näyttää ainakin olevan käytäntö että punktiosta 2 viikkoa, niin sitten on verikoeaika. Itselläni oli punktio 4.12 ja testipäivä on siis 18.12. Ja samalla tavalla on toimittu edellisilläkin kerroilla, mutta varmaan riippuu paikasta ja lääkäristäkin.

t. Mari
 
Kiva, että saan tulla mukaan vaikka kriteerit eivät ihan täytykään:) Tuntuu, että koettu lapsettomuus on jättänyt ikuiset arvet sieluuni ja en tiedä voiko siitä koskaan ihan täysin toipua. Koen kuitenkin, että parasta "terapiaa" on keskustelut saman asian kokeneiden kanssa.

Meillä on tosiaan takana useita hoitokierroksia- ja -vuosia, joista tuloksena tuo yksi "plussa". Me aloitimme hoidot heti ivf:llä ja kokeilimme sitä hoitomuotoa kaksi kertaa laihoin tuloksin (joko yksi hedelmöittynyt munasolu tai ei yhtään). Kaksi seuraavaa kertaa tehtiin icsi:llä ja tuosta toisesta saimme saaliiksi jopa kaksi alkiota, jotka molemmat siirrettiin ja toinen jaksoi pysyä mukana loppuun asti.

Tähän matkan varrelle mahtuu monia epätoivon hetkiä ja kyyneleitä mahdottomalta näyttäneen tilanteen vuoksi (lääkäritkin ovat sen meille suoraan sanoneet ja ehdottaneet jopa luovutettujen munasolujen käyttöä). Meillä lapsettomuuteen on lukuisia syitä; miehen siemennesteen laatu, epäselvyys tubieni aukiolosta, laiskat munasarjat, jotka eivät vastaa korkeisiinkaan lääkemääriin. Välillä on usko meinannut loppua ja ajattelimme jättää hoidot tuohon neljänteen kierrokseen. Onneksi tuo neljäs hoito toi vihdoin toivotun tuloksen neljän "lapsettoman" vuoden jälkeen. Tämä lyhykäisyydessään ns. omasta navasta.. Tarinaahan aiheesta riittäisi loputtomiin:)

Mitenkäs teillä muilla piinailut sujuu? Onko ollut tuntemuksia? Menkkamaisia kipuja, viiltelyitä? Palelua, väsymystä?

Mulla tuntui sunnuntaina menkkamaista kipua ja toivoin sen tietysti olevan kiinnittymisestä johtuvaa, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Väsymys ehkä hieman painaa, mutta luulen sen johtuvan noista Lugeista. Henkisesti yritän olla positiivisella mielellä, mutta menneistä kokemuksista viisastuneena yritän kuitenkin samalla hieman jarrutella yltiöoptimistisen tunteen syntymistä. Korkeammalta putoaminen sattuu pahemmin:-(

Tuohon testipäivään vielä kommentti; viimeksi tuolla samaisella klinikalla veritesti oli 14 päivää siirrosta ja nyt se tosiaan on 14 päivää punktiosta. Testipäivän määräytyminen näyttää riippuvan lääkäristä.

Hyvää päivän jatkoa kaikille!

 
Kiitos Mari66, vastasit minulle Kelan korvauksesta kysellessäni tuonne IVF-pinoon. Kuten kerroin olen jo 43v, mutta olen saanut tänä vuonna kelan korvauksen insseistä ja sain tällä viikolla myös IVF:n alku-ultrista. Epäilen kovasti, että en korvausta saa enää punktiosta jne.

Kelan käytäntö on muuttunut tänä vuonna ja yli 40-vuotiaiden kohdalla korvauksen antaminen harkitaan tapauskohtaisesti. Teistä ei moni ole vielä yli 40, mutta tiedätteko ketään yli 40v, kuka olisi saanut tänä vuonna IVF:stä kelan korvauksen?

Minulla ei ole juurikaan ollut kipuja tai tuntemuksia viime viikkoisen IVF:n jälkeen. Maanantai-iltana vähän vihloi vasenta puolta vatsasta, mutta ehkä liittyi vielä punktion jälkeisiin. Punktiossa oikeastaan vain vasemmalle puolelle mennessä neula tuntui pahalta... Tai ehkä alavatsalla on tuntunut tavallista enemmän painetta vatsallaan nukkuessa. Rinnat tietty on pinkeänä Lugesteronista.

PS. naurava naama näyttää tulevan itsekseen tekstiin, jos käyttää sulkuja ja sulkujen edessä on ä tai ö-kirjain.

Aurinkoista iltapäivää!
 
Hei Hillevi ja muut!
Minulla tuli kesällä täyteen tuo 40 ja sitten jännäsin, että saadaanko kelalta mitään takaisin. Olimme varautuneet, että mitään ei tipu. Yllätys olikin suuri, kun sieltä tuli noin 2600? hoidoista ja lääkkeistä takaisin (ei pitäisi valittaa, mutta aivan onnettomalla tasolla on kelan taksat - kaukana todellisuudesta yksityisklinikalla). Sen lisäksi olen saanut matkoista joka kerta.
Meillä on kysymys ivf-hoidosta, kaksi kertaa kokeiltiin (ekassa olin alla 40) ja nyt ei olla lähdössä enää uudelleen - ainakaa juuri tällä hetkellä. Syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt.

Tsemppiä kaikille! Ei mekään olla toivoa menetetty, kaikesta huolimatta.

elina
 
Kiitos vastauksestasi, elina47

Muutaman henkilön tunnen, ketkä ovat hoitojen jälkeen tai hoitotauolla tulleet luomusi raskaaksi, vaikkei IVF:llä ole tärpännyt. Paljon onnea yritykseen kotioloissa, ainakin se on paljon mukavampaa ;)
 
Kiva, kirjoitin juuri pitkät tarinat ja hupsista kaikki katosi...
No aloitetaanpa uudestaan.

Zombie olon jälkeen ollaan siirrytty luulotautisuuteen. Tunnistan nimittäin melkein kaikki Snow Whiten oireet ja muutaman lisääkin eli viiltelyitä mahassa, selkäkipua, menkkamaisia tuntemuksia, kestoällötystä, hillitöntä väsymystä ja rintojen pinkeyttä sekä arkuutta.

Yritän ajella kuitenkin käsijarru päällä ja pitää päänuppini koossa. Nämähän saattavat olla vain lääkityksestä johtuvia sivuoireita tai sitten itse punktion jälkimaininkeja, toimeenpiteestähän on ehtinyt kulua vasta vaivainen viikko.
Pudotus on melkoinen, jos antaa itselleen nyt luvan heittäytyä haaveiden maailmaan. Isken jäitä hattuun ja yritän hillitä itseäni ensi viikon verikokeisiin saakka. Fakta on kuitenkin aina faktaa.
 
Kiva kuulla Tikru, että tuntemuksia löytyy - kuulostaa oikein hyvältä=) Harmi vaan, että näistä tuntemuksista voi harvoin ihan varmasti päätellä mitään, koska Luget aiheuttavat lähes samoja oireita kuin alkanut raskaus. Yritä siinä nyt sitten olla "cool":)

Täällä kropassa on aika hiljaista:/ Olo on peruspöhöttynyt ja alavatsa pömpöttää, mutta siinä kaikki. Ainoa ns. oire viime päivinä on ollut vilutus. Sekin saattaa johtua näistä viilenneistä säistä. Mittaisin äsken tosin ihan huvikseni lämmön ja mittari näytti 37 C eli on puolisen astetta koholla. Optimistinen lainaus Huvitutin sivuilta: " Kun nainen tulee raskaaksi, hänen ruumiinlämpönsä jää hetkeksi noin puoli astetta normaalilämpöä korkeammaksi. Osalle naisista tämä aiheuttaa kylmiä väreitä ja palelua raskauden ensimmäisten viikkojen aikana." No, tiedä sitten tästäkään... Ei tässä muu auta kuin odotella kiltisti testipäivää ja kuulla sitten puhelimitse uutiset - oli ne sitten iloisia tai surullisia. Tai voihan tietysti olla, että vuoto alkaa jo ennen testipäivää (mulla on vuoto alkanut yleensä pp10) ja siinä se sitten tällä kertaa ( ja luultavasti viimeisen kerran) taas olikin... Toivotaan siis parasta ja pelätään pahinta!

Maltetaan vielä muutama päivä:/
 
Hauskoja pikkujouluja tässäkin pinossa sulle Tikru! :xmas:

Samassa luulotautisuuden tilassa eletään täälläkin... Oiretta pukkaa toisensa perään! :D Mun listalta löytyy väsymys, itkuisuus, rintojen arkuus (ei kyl pingota yhtään vaikka tällaisena cup-A-tyyppinä mä en sitä pistäisi yhtään pahakseni), palelu ja etova olo. Tuo viimeksi mainittu onkin sitten todella aidontuntuinen oire... Kaveerasin aika intiimisti nääs aamulla sen WC:ssä olevan posliinityypin kanssa. Ihan halailuksi meni. :/ Onneks oli mullakin viime luge-kuurissa jos jonkinlaista oiretta ettei ihan villiinny kuvittelemaan olemattomia. :( Räpylät maahan vaan!

Mites on Tikru ja Snow White, ajattelitteko jotain kotitestiä tehdä ennen virallista testipäivää? Jos meinasitte niin milloin? Mä vähän ajattelin valmistella itseäni pettymykseen testaamalla kotona... Vaikuttako nuo luget muuten jotenkin noiden kotitestien tulokseen?

Tsemppiä!
 
Tuo kotitestaaminen tuntuisi todella houkuttelevalta, mutta meillä Snow Whiten kanssa on tuo verikoe jo pp11, niin ei taida kotitestaus vielä hyödyttää.. Voi pahkeinen!

Hoen itselleni mantraa; olen kärsivällinen, en kuvittele turhia ja tutkiskele oireita, olen tyyni ja rauhallinen, otan vastaan sen mitä tulee, koska en voi siihen kuitenkaan vaikuttaa .. Ja pah!! :headwall: Ei toimi.
Tekee mieli hyppiä seinille, repiä hiuksia, kiljua ja huutaa!!

Tsemppiä ystävät, voimia ja kärsivällisyyttä piinailuun
:hug:
 
Hei sisaret,

Minullakin veritesti ensi keksiviikkona. Luget käytössä ja väsymystä on kovasti, toisaalta välillä herään aamuyöstä ja valvoskelen. Huimaustakin on vähän, rinnat piukeina ja ilmavaivoja... Ruoka taas maistuu, eikä yökötä. Töihin on tosi vaikea keskittyä. Eilen kiukutti ja toissapäivänä itketti. Tänään teatteriin, toivottavasti naurattaa :)

En ajatellut kotitestiä hankkia - ainakaan vielä, testipäivä on pp14. Kyytiin saadut alkiot olivat laatuluokkaa 3, siksi en kovasti uskalla toivoa. Mutta olisi se vaan niin ihanaa, jos plussa tulisi. Montaa vuotta kun ei ole enää mahdollista onnistua omilla soluilla.

Ulkoilu viikonloppuna voisi olla hyvä idea, kun kohtalaista säätäkin on luvattu. Malttia ja kärsivällisyyttä meille!
Ja mukavaa viikonloppua!
 
Kiva kuulla, että muillakin oireita pukkaa:) Kaikki epämiellyttävätkin oireet ovat piinaillessa enemmän kuin tervetulleita vaikka ne olemassa olollaan saavat joskus luulemaan liikoja. Tämä seikka tässä hoitorumbassa onkin mielestäni rankinta - ollakko vaiko eikö olla. Minä en koe itse hoitoja rankoiksi lääkityksineen enkä operaatioineen, mutta tämä piinaava odotus ja arvuuttelu sekä mahdollinen negatuloksen saaminen koittelevat psyykettä lujasti.

Hetken tuossa jo mietin herkän kotitestin (Acon 10) ostamista, mutta ehkä on parempi, että kuulen virallisen tuloksen klinikalta, koska veritesti on jo pp11 ja kotitesti voi pp10:nä näyttää virheellistä tulosta varsinkin jos hcg-taso on vielä kovin matala tai irrotuspiikin jäänteet vielä vaikuttavat.

Luget eivät vaikuta testin tulokseen, mutta irrotuspistos Pregnyl näkyy testissä kuulemma n. 10 vrk. Pregnylhän on itsessään sitä hcg-hormonia, jota testillä verestä tai virtsasta juuri mitataan.

Omasta navasta sen verran, että lämpö on edelleen koholla ja kahtena yönä olen heräänyt menkkamaisiin kipuihin. Lueskelin sen toissa vuonna plussaan johtaneen piina-ajan päiväkirjamerkintöjäni ja huomasin samoilla pp:nä kokeneeni samoja tuntoja. Toivottavasti nuo yölliset tuntemukset olisivat juuri niitä oikeanlaisia! Muuten yritän olla niin kuin en olisikaan; välillä yritän jopa unohtaa tämän tilanteen edes hetkeksi. Lääkäri käski olla hermoilematta:)

Älä Hillevi vielä heitä toivoasi! Olen jostain lukenut, että nuo siirretyt alkiot tukevat toistensa kiinnittymistä. En pääse nyt lunttamaan montako sinulle siirrettiin, mutta toivotaan, että edes yksi niistä tarraisi kiinni niiden toisten avustuksella - niin minullekin viimeksi kävi. Kyllä 3. luokan soluillakin on raskauksia alkanut:)

Jännä huomata, että lueskellessa teidän juttujanne, olen alkanut jännittää teidänkin puolesta. Toivon teille kaikille niin kovasti maailman ihaninta joululahjaa!

Piinailemisiin!
 
Tuike - Niinhän se on, että on samalla iloinen kun on kohtalontovereita kun se vertaistuki on tärkeintä, mutta samalla surullista kun meitä on täällä niin monta

Maria66 - Tervetuloa mukaan. Täälläkin on yksi plussa nähty hoitojen aikana joka kuitenkin päättyi kohdunulkoiseen :(

Snow white - tänne mahtuu eikä sillä ole merkitystä oletko kokonaan lapseton vai et ,kun eihän se lapsettomuus mihinkään häviä vaikka pienen käärön on saanutkin syliin. Mulla ainoasta plussasta selvin oire oli juuri tuo vilutus joka oli todella kovaa:)joten ehkä.....*peukut pystyssä*

Tikru - Yritä ottaa rauhallisesti ja älä hermoile(paraskin puhuja) testipäivä lähenee..Jännittää sun puolesta.

ON - tuntuu hassulta kirjoitella tänne kun enhän mä edes piinaile mutta elän niin täysillä teidän mukana että tuntuu, että mäkin olen menossa mukana:)
Tänne saapui keskiviikkonan täti kylään ja sen seurassa ollaan sitten oltu pari päivää. Harmi, kun alkoi näin myöhään kun ajatuksena oli , että tässä kuussa olisi ehditty yksi PAS tehdä mutta se jäikin sitten tuon joulutauon takia ensi-kuulle.

Nyt teille kaikille oikein ihanaa jouluodotus aikaa

toivottelee Jannika





:wave: :) :) :) :flower:
 
Heipä hei! MInä olen yrittänyt pysyä jonkin aikaa näiltä sivuilta pois, jotta olisin saanut ajatukset pois mönkään menneestä passista.. :ashamed: . Soittelin hetimiten jatkosta kllinikalle ja seuraava yritys ajoittuisi tuonne tammikuun loppupuolelle. Ei niitä ajatuksia mihinkään pois saa, eikä täältäkään malta olla pois!
Snow white tuolla aiemmin mainitsi lukeneensa, alkioiden tukevan toinen toisiaan kun niitä siirretään siis useampi. Itse kysyin asiasta tohtorilta viime passia suunniteltaessa. Niin tohtori kertoi juuri näin tapahtuvan, eli että esim jos on kaksi "ei niin vahvaa" alkiota ja ne siirretään , niin ne tukevat toinen toisiaan, jolloin on suurempi todennäköisyys, että jompikumpi kiinnittyisi. Toivotaan Hillevi, että näin käy! :hug:
 
Nyt ymmärrän, miksi näitä hoitoja sanotaan rankoiksi. Varsinainen aktiivihoito, sujui ongelmitta ja oli mielestäni yllättävänkin "helppo", jos poisluetaan lääkkeiden inhottavat sivuoireet, mutta ne olivat kuitenkin ihan siedettäviä.
Kun siirto oli tehty ja tämä odottaminen alkoi, niin totuuskin valkeni.

Kärsivällisyys ei ole muutenkaan hyveeni ja tämä epätietoisuus ja odottaminen on osoittautunut todella haasteelliseksi. Pahinta on se, että yrittää jatkuvasti pitää itsensä aisoissa, ettei alkaisi toivoa ja luulla liikoja ettei pettyisi, jos hoidot ovat epäonnistuneet ja tuloksena on tiistaina tyylipuhdas nega.

Eilinen päivä oli ihan karsea. Olin 100% varma, että menkat tekevät tuloaan. Oireet olivat niin tuttuakin tutummat. Siipi oli ihan maassa ja itku teki tuloaan. Luget vielä tekivät olosta vieläkin karmeamman, ihan mielettömän väsynyt ja etova olo.

Onneksi tämä päivä on taas ollut huomattavasti parempi. Kävin pitkällä kävelylenkillä ja auringon näkeminen teki hyvää.

Vielä kun jaksaisi pari päivää pinnistellä niin pääsee testiin. Toisaalta odotan sitä malttamattomana ja toisaalta kauhuissani. Pääasia kuitenkin, että tähän epätietoisuuteen tulee päätös. Sillä tätä ei kyllä kukaan kestä kauaa. En ainakaan minä.

 
Tuike-71
Koita Tikru jaksaa! :hug: Odottaminenon ehkä kamalinta tässä koko hoidossa. Vielä lääkärissä sanotaan, että koita unohtaa koko asia testiin saakka, kyllä juu melkein onnistuu... :LOL: Kaikki päänsäryt ja väsymykset vielä jotenkin menee, mutta haluaisin kristallipallon, jolla pääsi kurkkaamaan muutaman päivän päähän. Ja mitä vähemmäksi odotusaika käy, niin ainakin musta tulee sitäkin kärsimättömänpi.

Mies parka! Hän saa kestää kaiken pahimman. Onneksi hän on ainakin toistaiseksi jaksanut olla tässä asiassa mua kohtaan tosi ymmärtävä ja kannustava. Pitääkin muistaa taas kerran sanoa hänelle kiitos... :heart:
 
Tyhmä en jaksanut odottaa, vaan menin tekemään kotitestin. Tuloksena tyylipuhdas nega, ilman minkäänlaisia haamuviivoja. PP10 on tietysti aikainen ajankohta testaukseen, mutta hermot pettivät. :( Meinaan mennä kuitenkin huomenna aamulla labraan, mikäli menkat eivät ala ennen sitä. Nyt on melko selvät ennakoivat oireet ollut kyllä tänään, joten vuoto voi alkaa koska hyvänsä.
 
Ensimmäisen IVF-hoidon tuloksena oli siis tyylipuhdas nega. Rintojen aristus oli hävinnyt, kotitesti näytti negaa ja tutut PMS-oireet kolkuttelivat jo ovella. Kun soitto sitten klinikalta tuli, olin jo henkisesti valmistautunut siihen.

Heti päätin, että hoitoja jatketaan, joten sama rumba on sitten alkuvuodesta taas edessä. Mehän emme saaneet mitään pakkaseen.

Nyt olen keskittänyt ajatukseni lähestyvään jouluun. Tänään pitäisi paketoida joululahjoja ja taidanpa nauttia samalla lasillisen hyvää punaviiniä.
Nyt sitä uskaltaa taas nauttia.

Ihanaa joulun aikaa teille kaikille kamuilleni täällä

toivottelee Tikru
 
Minäkin palaan tänne, nega tuli ekasta IVF-hoidosta. Menkat jo melkein käynnissä, eilen lopetin Luget. Vaikka arvelin negan tulevan, oli pettymys silti suuri. Ikäni takia ei aikaa ole enää kauaa yrittää.

Ehkä yritäämme toisen kerran, ei ole vielä varmasti päätetty. Täytynee täyttää myös hakupaperit adoptiojonoon joululomalla.

Kaikille palstalaisille tunnelmallista joulua ja (vauva)onnea uudelle vuodelle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hillevi:
Kiitos Mari66, vastasit minulle Kelan korvauksesta kysellessäni tuonne IVF-pinoon. Kuten kerroin olen jo 43v, mutta olen saanut tänä vuonna kelan korvauksen insseistä ja sain tällä viikolla myös IVF:n alku-ultrista. Epäilen kovasti, että en korvausta saa enää punktiosta jne.

Kelan käytäntö on muuttunut tänä vuonna ja yli 40-vuotiaiden kohdalla korvauksen antaminen harkitaan tapauskohtaisesti. Teistä ei moni ole vielä yli 40, mutta tiedätteko ketään yli 40v, kuka olisi saanut tänä vuonna IVF:stä kelan korvauksen?

Minulla ei ole juurikaan ollut kipuja tai tuntemuksia viime viikkoisen IVF:n jälkeen. Maanantai-iltana vähän vihloi vasenta puolta vatsasta, mutta ehkä liittyi vielä punktion jälkeisiin. Punktiossa oikeastaan vain vasemmalle puolelle mennessä neula tuntui pahalta... Tai ehkä alavatsalla on tuntunut tavallista enemmän painetta vatsallaan nukkuessa. Rinnat tietty on pinkeänä Lugesteronista.

PS. naurava naama näyttää tulevan itsekseen tekstiin, jos käyttää sulkuja ja sulkujen edessä on ä tai ö-kirjain.

Aurinkoista iltapäivää!


Hei täältä löytyi samanikäinen tosin vielä nyt 42, että enssyksynä ropahtaa 43 täyteen. Haluaisin kysyä sinulta, että johtuuko lapsettomuus sinusta vai miehestä? ja onko teille annettu noita onnistumisprosentteja hoidoista? Ja ilmeisesti sinulle oli tehty inssikin sekä myös nyt Ivf-hoito. Oletko saanut mitään onnistumisprosentteja hoidoista?

Ja anteeksi jos olet enempi kirjoitellut mistä selviäisi nämä asiat. Jos haluaisit vastata niin olisi kiva.

Mieheni kanssa alamme maaliskuussa suunnittelemaan hoitoja, sekä tietysti sinne sukanvarteen sitä rahaa.

Mietinnän alla vielä että käytämmekö luovuttajan siittiöitä, vai imetäänkö nuo siittiöt mieheltä. Itse olisin valmis luovuttajan siittiöihin, ja kyllä siiinä puoltaa sekin että olisi halvempi ja sperma olisi parempilaatuista. Tai eihän mulla tietoa ole tuosta siittiöiden keräämisestä.
 
Olen tässä kuussa seuraillut kirjoittelua tällä pastalla ja ajattelin liittya joukkoon. Olen 36 ja naimisissa neljättä vuotta. Kolme vuotta yritystä takana. Hoidot aloitettiin huhtikuussa ja neljä issiä takana. Asun Unkarissa, jossa pitää tehdä kuusi ennenkuin mennään IVF:ään. Marraskuussa oli todellinen pettymys kun haamut nosti toiveet korkealle ja tuloksena kuitenkin oli kemiallinen raskaus. No ainakin nyt tiedetään että hedelmöittyminen on mahdollista.
Väsyttää niin kovasti tämä kaikki. Onneksi tullaan huomenna Suomeen ja saa rauhoittua jouluksi. Ja tietysti pupuillaan rukoillaan että tärppäisi luonnon voimin. =)
 
Toivottaisin kaikille hyvää joulua !!!! (Uuden vuoden toivotukset tulee myöhemmin). Itse odotan jo tammikuuta jotta päästäsiin passiin kun joulukuu jäi välistä huonon ajoituksen takia. Meillä 6. alkiota pakkasessa jotka on 3.ivf aikaa saatu. Ja saldona yksi kohdun ulkoinen.
Nin lapsettomuutta takana kohta 4-vuotta ja olen 38v.(selittämättömiä ollaan)
T:Maariaa :heart:
 
maariaa - Meillä sama tahti eli tammikuussa 5.pas suunnitteilla. Piti tehdä jo joulukuussa mutta kierto venähti ja nämä joulunpyhät sotkivat suunnitelmat. Meilä on pakkasessa 8 alkiota ensimmäisestä IVF:stä vielä jäljellä ja ainut plussa saatiin elokuussa 4:nestä passista mutta joka sitten todettiin kohtunulkoiseksi eli sama saldo täälläkin :/

Toivotan teille kaikille Hyvää ja rauhallisista joulua ja Onnellista Uuttavuotta 2008. Toivottavasti uusivuosi tuo meille kaiken toivovamme :flower:

Rakkaudella, Jannika
 
Heippa kaikille ja rauhaisaa Joulun jatkoa!
Muitakin on näköjään odottelemassa tammikuulla pas:sia.. Maaria ja Jannika07 ainakin. Minäkin olen loppukuussa menossa 2 pas:siin. Ajoittuu varmaan tohon noin 20.1.. tienoille. Lääkkeet odottelevat kaapissa ja heti tammikuun puolella aloittelen zumenonit kun menkat alkaa ja sitten jatkan lugeilla.
Meillä pakkasessa on enää kaksi alkiota, samassa oljessa. Ja olenkin pohtinut, että raaskiiko molempia siirtää?? Tohtorimme mukaan 35v siirretään mieluummin kaksi, kun yksi jos mahdollista.. Edellisessä siirrossa siirrettiin yksi. Ja nyt täyttyy tuo rajaikä 35.. Mutta sitten ei ole enää mitään pakkasessa.. :|
 

Yhteistyössä