35+ Lapsettomat

Tulinpa tänne pitkästä aikaa kuikuilemaan teidän kuulumisianne ja ikäväkseni sain lukea vain ikäviä uutisia. Syvimmät pahoitteluni ja lujat lohtuhalit :hug: Hilleville, Banaanille, Jannikalle ja maijamettelle:( Nämä meidän huonot tuulet sen kuin vain jaksavat puhaltaa... On se nyt kumma!

Minä sain eilen kirjallisen kutsun mennä klinikalle ensi viikon keskiviikkona. Kutsussa lukee, että minulle on varattu "tutkimusaika". Kutsun aihe voi olla hieman harhaanjohtava - luullakseni julkisella puolella on käytössä vain yksi lomakepohja:) Vähän kuitenkin jännittää, mitä kutsun taakse kätkeytyy. Lupaus uudesta hoidosta vai lopullinen potku persauksiin...:)

Mukavan keväistä viikon jatkoa itse kullekin!
 
maijamette ja Hillevi - Niin toivon, että hyviä uutisia olisi tullut.. :hug: En todellakaan tiedä miksi tää on niin pirun vaikeeta?

snowwhite - Kiitos lohdutuksista. Itse olen pahimman yli jo päässyt ja täytyy sanoa, että negatiivinen testi on helpompi kestää kuin plussa joka sitten viedään pois joten täällä kaikki kunnossa

ON - Kun edes sen yhden saisi mutta...taitaa olla toive ajattelua ja on mieleen jo hiipinyt ajatus ettei me ehkä koskaan vauvaa saada ja samoissa ajatuksissa on mieskin...mutta eihän sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Teille kaikille lämmin :hug: ja koettakaa jaksaa tätä kivikkoista tietä
 
Tosi tosi pahoillani olen teidän negoista ja erityisesti lohtua Banaanille... :hug:
Meikäläiset oli tänään aukiolotutkimuksessa ja kuulemassa tutkimusten yhteenvetoa...
Mun osalta kaikki on ihan niinkuin pitääkin, raskaaksi tulemiseen. Miehellä siemenneste hiukan normaalia pienempi tilavuudeltaan ja hyvin liikkuvia ja normaaleja vipeltäjiä 48, kun kuulemma normaali on 52 tai yli...
Elikkäs elikkäs Naistenklinikalle inseminaatioon lähete...
Lueskelinkin jo aiheesta ukkelin kanssa....
Nyt oikeastaan mietin olleeni naivi, kun olin jotenki niin asennoitunut, että mulla on vikaa ja saan hormoneita ja sitten muutama kuukausi ja masuasukki on kasvamassa... Hölmö minä.
Nyt taas jonotellaan kuulemma puolisen vuotta... Ellei yksityisesti sitten mene..
Mutta jos onnistumisprosentti on 15-20, niin ei meidän kukkaro kestä. Mies opiskelee täyspäiväisesti vielä 2v...
Lohduttavaa on se, että on ihan mahdollista tulla edelleen luomuna raskaaksi... Ja kuulemma yli35vuotiailla on ihan normaalia 1-2v yritystä lapsen saamiseksi. Meillä takana vasta vuosi tosi yritystä ja sitä ennen muutamia kk saa tulla jos on tullakseen yritystä...
Höö eli jatkamme täällä odottelua ja tähtäilyä ovulaatioon...
Voimia kaikille kanssasisarille, teillä jo paljon pidempi tie tässä asiassa takana. :heart:
 
Osan otto Banaanille ja pahoittelut negan saaneille :( Toivotaan Snow White että kirjeen taakse kätkeytyy lupaus uudesta hoidosta.

Kävin eilen ultrassa ja siinä varmistui siirtopäivä. PAS on 13.5 eli ensiviikolla tiistaina. Limis oli onnettoman ohut, vain 6mm. Luget alkaa sunnuntaina, joten tervetuloa ihanat luge oireet :/
 
...se veritestinkin tulos. Kyllä tämä alkaa ottaa voimille. 7 vuotta hoitoja. 4 keskenmenoa. Mutta myös yksi onnistunut lopputulos - siitä olen niin kiitollinen.

JannikaEi menetetä toivoa. Mulla on oikein sellainen kiukku päällä, että olen päättänyt vielä tulevani raskaaksi (aivan kuin se olisi omasta päätöksestä kiinni :LOL: )
Mutta ihan oikeasti. Voi olla, että palaamme vanhaan hyvään hoitopaikkaamme. Tässä nykyisessä kun ei tunnu tulosta tulevan.

Voimia kaikille koitoksissanne. On tämä rankkaa toisinaan (ellei jopa aina!)

 
Hei Kaikille,

Olen maagisen 35 v rajapyykin lapsenteossa ylittänyt nainen ja mies vuoden nuorempi. Lasta on yritetty ripausta vajaa vuosi ja eilen oli ensimmäinen tutkimuskäynti. Menin reippaasti klinikalle vielä kaikki mahdollisuudet avoinna ja ulos tulin lapsettomana. Jokin siis asenteessa muuttui kun tuo kynnys ylittyi.

Mikään ei toistaiseksi selitä meidä lapsettomuutta. Mies kunnossa siittiöineen, minulla kierto kohtuu säännöllinen, munasarjat aktiiviset ja limakalvot ok. Tosin toiminnallinen kysta sieltä todettiin enkä ymmärtänyt mikä se nyt sitten on, huono surkastunut follikkelli vai muu pampula. Minulla edessä perustutkimukset alkukierrosta eli FSH, prolaktiini ja LH sekä aukkari kp10. En nyt tiedä, onko tässä kuluvassa kierrossa vielä mahdollisuus plussaan vai ei, mutta oma fiilis on pakkasen puolella. Minulla todettu myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka nyt on hallinnassa tyroksiinilla. Se toki voi taustalla vaikuttaa, mutta kiertoon se ei ole suuremmin vaikuttanut. Testien mukaan ovulaatiokin tapahtuu. Kirjoittelin muuten aikaisemmin tuolla vauvahaaveiden 30+ ensikertalaisissa, mutta tuntuu kun tässä on ollut nii pitkään odottavalla kannalla, ettei siellä ole ollut mitään sanottavaa. Lisäksi koen kyllä aiheen suhteen jonkinlaista ikäkriisiä ja tiedostan olevani jo monta monta vuotta vanhempi kuin kolmekymppinen. Ne taitavat olla tässä aihepiirissä arvokkaita vuosia ja jotenkin korostavat ikää.

Joten täällä ollaan ihmettelemässä, miten 35 plussat raskautuu vai raskautuuko.. Lueskelin ketjua läpi ja kovasti olen myötäelänyt vaiheitanne. En osaa alkaa oikein vielä kenellekään kommentoimaan, mutta tuohon THS FSH keskusteluun tekee mieleni kilpirauhasesta lisätä se, että TSH ei yksistään selitä lapsettomuutta tai sen vaikutuksen pitäisi näkyä myös kierto-ongelmina, jotka johtuvat taas hormonituotannon heittelevistä suhteista. Tai näin minulle on selitetty. Eli TSH siis vaikuttaa muuhun hormonitoimintaan, joka puolestaan vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Mutta kuulen mielelläni tästä muiden mielipiteitä, koska itse pidän sitä syynä omaan tilaani. Toivoin myös, että lääkityksen aloittamisen jälkeen tilanne normalisoituisia ja raskaus alkaisin poks vaan.. Mutta ei. Ja T4V ja T3 tasot on asettunut ok.

Huh, tuli romaani. Pahoittelen omaa napaa, mutta ekan lääkärikäynnin jälkeen sitä on ihmeissään. Oikeastaan haluaisin vielä kysäistä teiltä, että oletteko omissa vaiheissanne siirtynyt suoraan hoitoihin (inseminaatio, IVF) vai onko teillä yritetty pelkkää lääkehoitoa alkuun? Entä onko kenelläkään kokemuksia Ava Clinicasta?
 
maijamette - Mulla on nyt sellainen tunne , etten edes halua raskautua :| Tää on tätä , että mä yritän olla ajattelmatta koko asiaa ja niin aionkin tehdä koko kesän :flower:

hopottitar - Tsemppiä tulevaan siirtoon :wave:

Vaahtokarkki - Ihan aluksi kiva nimi sulla "vaahtokarkki" alko heti tekemään mieli niitä :D Me kokeiltiin eka -03 (kun aloitettiin haluamaan lasta) clomeilla ja sitten sen jälkeen tehtiin 3 IUI:ta ja sitten IVF ja siitä tuli reippaasti munasoluja joten ollaan nyt tehty 6 passia ja vielä on yhteen passiin alkiota pakkasessa. Tuloksena valitettavasti vain yksi kohdunulkoinen syyskuussa -07 ja alkuraskauden keskenmeno helmikuussa-08 joten ei oikein putkeen ole meidän hoidot menneet :'( mutta tälläistä tämä on...

ON - Soitin tänään sitten klinikalle ja kerroin negan ..ja samalla pyysin, että meidän lääkäri kirjoittaa lähetteen julkiselle ja arvatkaapa mitä kuulin, että : joo, voi kirjoittaa mutta sinne on 2v jonot???? Siis mitä nythän on hoitotakuu joten.... :x ja että älä sitten anna niiden tehdä IUI:ta koska sitä ne haluaa eka yrittää..Mitä??? Joo, niin varmaan kun ei ole IVF eikä lukuisilla passeilla onnistunut ja toinen munajohdin leikattu niin ne varmaan laittaa meidät sitten IUI:hun :kieh: Sanoin siinä alussa vielä , että meillä ei kertakaikkiaan ole enään rahaa johon tää nainen sanoi, että jotkut ottaa lainaa...Ei jumalauta ! Meihän ollaan jo otettu kun ei meillä ole tälläisiä rahoja pankissa joita näihin hoitoihin on mennyt. Mulle tuli NIIN paska fiilis siitä soitosta..Viduddaa ihan kun pitää vielä se yksi passi mennä sinne tekemään..mutta pakkohan se on En todellakaan halua niitä roskiin heittää..
Uskomatonta eli eivät halua että asiakkaat siirtyy julkiselle vaan heille pitää maksaa ja saada helvetti soikoon ihmiset lopullisesti menettämään hermonsa kun tulosta ei tule ja siihen päälle vielä rahatkin menee..Että tälläistä tällä kertaa..

muuten hei, maijamette miten meidän laihis??? Mulla alko tänään kun olin nyrkkeilytunnilla oli niin maan perusteellisen kivaa =) ja huomenan sitten aerobic...Tästä se lähtee

Hyvää illanjatkoa kaikilla
toivottelee Jannika :flower:
 
Jannika Nyt pidät puolesi siellä julkisella. Hoitotakuun mukaan erikoissairaanhoidon piiriin on päästävä 6 kuukauden sisällä. Ja jos julkinen puoli ei tätä hoitoa pysty ko. ajassa tarjoamaan, asiakas on ohjattava hoitoon muualle, toiseen sairaanhoitopiiriin tai yksityiselle sektorille ja siitä ei saa aiheutua asiakkaalle ylimääräisiä kuluja. Olen ollut samassa tilanteessa. Siirryin 6 vuoden jälkeen yksityiseltä julkiselle taloudellisista syistä. Ja eihän se julkinen sitä hoitoa kyennyt 6 kk:ssa tarjoamaan - mutta eivät automaattisesti ohjanneet hoitoon muuallekaan! Itse sitä täytyi vaatia ja vedota juuri hoitotakuuseen.
Onneksi sulla on niitä alkioita pakkasessa. Meillä ei kahtena viimeisenä kertana ole jäänyt "pakastettavaa". Tuntuu niin rankalta aloittaa aina ihan alusta :/ Juu - laihis pitäisi nyt aloittaa. Mulla ei sinänsä ole ylipainoa, mutta kuitenkin omasta mielestäni liikaa painoa entiseen verrattuna. Lenkkipolulle siis!! Tsemppiä sulle nyrkkeilysalille ja aerobicciin!

 
... paukahti oikein tulevalle äitienpäivälle ilkkuen :(

Mitattiin smalla kilpirauhasen TSH ja se on 3.6 (optimi tutkimusten mukaan raskautta toivovalle 1-2). Millähän muulla kuin tyroksiinihoidolla sitä saisi alas. Ei taida kukaan tyroksiinia kirjoittaa, kun on vielä suomalaisten viitearvojen sisällä (0,4-4). Minä taas olen lääketieteellisistä tutkimuksista lukenut, että korkea TSH vaikeuttaa alkion kiinnittymistä ja lisää keskenmenoriskiä - jotenkin tietty näihin liittyvien hormonien kautta.

Tervetuloa Vaahtokarkki joukkoomme, vaikkei tällaista tilannetta kenellekään toivoisi. Ehkä ja toivottavasti sinulla tärppää helpommin kuin meillä muilla!

Hyvää kevään jatkoa kaikille, tavataan varmasti taas - vaikka nyt yritän loppukuun tehdä ahkerasti töitä, jotta pääsen sitten hyvillä mielin lomamatkalle oman kultani kanssa.

Kiitos kaikille tsemppauksesta ja parempaa onnea piinailijoille!

Voikaa kaikki mahdollisimman hyvin!
Halaus Hildeltä
 
Pahoittelut Hillevi :hug: Kyllä meitä nyt koetellaan. Eikö tuosta mainitsemastasi lääkityksestä voisi keskustella hoitavan lääkärin tilanteesi huomioiden vaikka TSH-arvosi on viitearvojen sisällä. Mikäli lääketieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet korkean TSH:n vaikeuttavan alkion kiinnittymistä, miksi tilannetta ei voisi kohdallasi korjata? Josko syy onkin sinun kohdallasi juuri siinä? Keskustele asiasta lääkärisi kanssa!

Vaahtokarkille tervetuloa! Meillä mentiin suoraan hoitoihin. Mitään selittävää syytä lapsettomuudelle ei ole koskaan löytynyt, joten millään lääkityksellä ei asiaa voitu lähteä hoitamaan. Ensin tehtiin 4 inseminaatiota - tuloksetta. Sitten siirryttiin suoraan ivf-hoitoihin, joita on nyt tehty 4 ja joista on tuloksena yksi ihanaakin ihanampi napero. Toista on nyt odoteltu pian 4 vuotta.

Nyt taidan jäädä hetkeksi tauolle täältä. Seuraava hoito on luvassa vasta syksyllä, joten nyt on hyvä hetki nollata ajatuksia. Voikaa hyvin ja toivotaan - kun seuraavan kerran tänne palaan - että saisin lukea täältä plussauutisiakin.

Maijamette =)
 
Täällä on kovin hiljaista... Minäkin tulin heittämään lopulliset tai ainakin kesän mittaiset hyvästit teille rakkaat piinasisaret.

Kävin eilen klinikalla kuuntelemassa loppupuheet ja sitä myöten meidän pitkällinen prosessi päättyi (ainakin julkisella sektorilla). Jatkosta yksityisellä puolella en vielä tiedä. Nämä kaksi viimeistä piinaa verottivat mun voimia ihan älyttömästi ja joudun nyt ainakin kesän ajan vetämään henkeä. Toki kaikki klinikatkin ovat kiinni ja pakollinen tauko on joka tapauksessa edessä. Katsotaan, joskos kesän ilot ja riemut palauttaisivat voimani ryhtyä siihen viimeiseen yritykseen sitten syksymmällä.

Ihanaa kesää teille kaikille ja valtavasti plussatuulia +++++++ jokaiselle!

Halauksin

Snow White
 
Snow White,

Rentouttavaa ja voimia tuovaa kesän aikaa sinulle! Taukoa täälläkin, tosin käyn akupunktiossa nyt viikottain. Jospa ensi syksy toisi meidän pinoon viimeistään plussia.

Vaahtokarkki, toivottavasti saat hyvät tulokset tutkimuksista :heart:

Hopottitar, onnea ja pinnaa sinulle piinaviikoille :flower:

Kaikille hyvää jatkoa, lämmintä kesää jne.
Hillevi
 
Snow White - Täällä taustallahan me ollaan tai ainakin minä. En viitsi paljon kirjoitella kun ei ole mitään erikoista tapahtunut, taukoa pidellään tämän kesän ja odotellaan syksyä jolloin viimeinen passi on sitten edesssä. Hyvää kesää sinnekin ja kyllä tämä kaunis(tosin nyt kylmä)kesä antaa aina niitä voimia uuteen koitokseen ja tauko tekee aina hyvää.

maijamette - Kyllä meinaankin pitää puoleni tuon julkisen kanssa mutta nyt rauhoitan itseni näissä hoidossa kesäksi.

ON - Teen töitä ihan hulluna koko ajan ..Nytkin duunissa ja sairaan väsynyt mutta tämä väsymys kyllä johtuu aivan siitä kun olen seurannut noita lätkämatseja..Eilenkin piti katso Ruotsi-Kanada matsi ja pääsin nukkumaan vasta 02.30 jälkeen*haukottelee*
Pomo tuossa soitteli ja kyseli josko olisin valmis tekemään to-pe tuplavuorot eli 07-20..Tjaa..sanoin, että en mielelläni..Eihän mulla kohta muuta elämää ole kuin duuni , duuni ja vielä kerran duuni..Odotan niin kovasti kesälomaa...ja aurinkoisempaa ilmaa
Nyt teille kaikille toivotan OIKEIN HYVÄÄ KESÄÄ ja kerätkää voimia ja viimeistän syksyllä sitten repäistään ne plussat ja pysyvät sellaiset :hug:

:heart: :della Jannika
 
Meillä kaikki 5 alkiota kuoli sulatuksessa... itkin ja niin paljon. Kävin taas kaivon pohjalla.. ja sieltä ylös noustiin. Syyskuussa kolmas ja viimeinen IVF-hoito.
Toivotaan muille paljon parempaa onnea hoitojen suhteen. Plussatuulia, kiinnittymissäteitä...
onnea hoitoihin niin paljon.

Hyvää kesää kaikille, rentoutukaa ja levätkää B)
 
Täällä taustalla minäkin.

Jannika: ihan hyvä ajatus rauhoittaa mieli hetkeksi näihin hoitoihin liittyen. Näin teen itsekin. Seuraava (ja viimeinen) hoito mennee tuonne lokakuun puolelle. Älä nyt kuitenkaan ihan duuniin huku, vaikka se varmasti viekin ajatukset muualle.

Hopottitar: olen niin pahoillani tilanteesta. Sulatus on rankka toimenpide ja toisinaan voi käydä noinkin. Suru on varmasti suuri, mutta eteenpäin on katsottava. Syksyllä sitten yhteisvoimin uuteen koitokseen!

Mun tilanteesta sen verran, että FSH-taso on hieman koholla (reilu 11) ja se vaikuttanee munasolujen laatuun. Minkälaisia FSH-arvoja teillä muilla on mitattu ja miten tulosta on tulkittu? Ja kai se ikäkin tekee tehtävänsä... toivotaan, että hyviä soluja vielä kuitenkin saataisiin. En aio vielä luovuttaa.

Aurinkoa kaikkien kesään,
Maijamette
 
Hopottitar, voi kuinka ikävää! Voimia sinulle suruun ja lämmintä ja mukavaa kesää, sekä paljon parempaa onnea ensi syksyn hoitoon. :heart: :heart:

Jannika, toivottavasti ehdit kunnolla huilata kesällä. Rentouttavaa kesän aikaa sinullekin!

Maijamette, minulla FSH oli vuosi sitten 8,5, mutta ei klinikan lääkäri ole maininnut sen vaikuttavan munasolujen laatuun. Ehkä he ei kaikkea kerrokaan, mutta toivottavasti sinun soluistasi löytyisi se raskauteen tarvittava hyvä solu vielä. Omalla kohdallani olen huolestunut kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavista arvoista (TSH kohonnut aika nopeasti ja nyt 3,6). Olin yhteydessä Pietarin lääkäriinkin asiasta ja hän vastasi, ettei tarvitse huolehtia lahjamunasoluhoidossa, mutta omia munasoluja käytettäessä lukeman pitäisi olla lähellä 1... En tiedä johtuuko tästä, kun väsyttää aivan kamalasti - vai onko tämä 'ei synyttämään päässeen masennusta'.

Mukavaa kesää raskaan kevään jälkeen ihan jokaiselle palstan ladylle, olemme lepolomamme ansainneet!

Hillevi B)
 
Nega taas tulla paukahti ! Meille tehtiin pakaste alkion siirto 5.5. ja tulos siitä että ei onnistunut tuli tänään. Verikokeen arvo alle 1. :headwall:
Ja nyt pakastin tyhjä, täytyy miettiä lähdemmekö vielä yhteen ivf vai annetaanko asian jo olla.
En ole viitsinyt kirjoitella tännekään, koska en usko enää että me milloinkaan saadaan omaa lasta ! :'(
Olen kyllä käynyt lukemassa teidän muiden kirjoittelua ja elänyt hengessä mukana. Onneksi on kesä ja loma tulossa, niin saa ladata akkuja ja miettiä asioita. Kyllä tänään jo mietin, että pitäisikö lähteä vielä yhteen hoitoon, niin ei jää vaivaamaan sitten vanhana. Kaikki on yritetty mitä on voitu ...
Mietin tuota kilpirauhasen vajaatoiminta juttua, koska minulla on vajaatoiminta ja lääkitys siihen. Kukaan lääkäri ei ole koskaan sanonut noista arvoista mitään. Mulla otettu viimeksi maaliskuussa T4V 16. ja TSH 2,33
Mukavaa kesää kaikille ja nauttikaa :wave:
t.maariaa
 
Voi kuinka ikävää maariaa, voimia sinulle toivotan. Negat on niin ikäviä ja masentavia...

Minä olen ihan hurahtanut tähän kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksen tutkimiseen. Olen lukenut tieteellisiä artikkeleita ja pari alan lääkäriä, joiden kanssa olen jutellut, on selkeästi sitä mieltä, että TSH saisi olla omilla soluilla yritettäessä lähempänä 1 kuin 2. Eilen kävin Töölön Mehiläisen sisätautilääkärillä (Kaaja) ja vaikka TSH minulla on vain 3,6 hän kirjoitti Thyroxin-reseptin. Muita verikokeita otetaan lisää ennen lääkkeen aloittamista, mutta todennäköisesti sen aloitan lähiviikkoina. Ehkä sinunkin kannattaisi käydä verikokeessa, eikös tuota tasoa pitäisi tarkkailla muutenkin aika usein? Ja jos pienellä lääkemäärän lisäyksellä pääsisit TSH lähemmäksi lukua 1, voisi se helpottaa alkion kiinnittymistä.
Onnea sinulle matkaan ja rentouttavaa ja mukavaa kesää! :wave:
Hilde
 
Maariaa - olen pahoillani. Tätä negaa tämä kevät on nyt tuntunut olevan itse kullakin :hug:

Hillevi "höyryää" TSH:n kanssa ja minä FSH:n. Kertokaahan mulle FSH-arvojanne. Mulla reilu 11 ja lääkäri jo heittää ajatuksia hoitojen lopettamisesta. En tosin juurikaan luota nykyiseen hoitopaikkaamme, joten aion keskustella asiasta vielä muidenkin lapsettomuuslääkäreiden kanssa. Mutta millaisia arvoja teillä muilla on (tämä koe kai otetaan aina ennen hoitoja) ja mitä lääkärit ovat teille ko. arvosta sanoneet?
 
Maijamette, onhan sinulla varmasti tuo FSH mitattu kuukautisten jälkeen, ennen ovulaatiota. Siinä kohtaa viitearvot ovat 2-10 ja tämä kai on se vaihe, mitä lääkärit tuijottavat. Ovulaatiohuipun aikaan viitearvot ovat 8-23 ja sitten taas luteaalivaiheessa 2-8. Toivottavasti pääset vielä hoitoon vaikka toiselle klinikalle.
Ja tosiaan minun FSH 8,5 ei ollut mikään kynnys hoitavalle lääkärille.

Tsemppiä! :heart:
 
Kiitos tsemppauksesta. Mulla mitattiin tuo arvo kierron 3. päivä.
Joidenkin lähteiden mukaan viitearvot yltävät silloinkin 11,4 asti. Eli
sinänsä olen mielestäni viitearvojen puitteissa. Mutta lääkäri tuntuu
olevan kovin toista mieltä. Onnistumisprosentiksi annettiin vain 15 -
tuntuu aika turhalta jatkaa hoitoja. Eihän terveydenhuollossa varmasti
normaalisti tehdä mitään operaatioita, jos epäonnistumisen mahdollisuus
on 85% ! Surettaa... :(
 
Maijamette, ehkä toinen lääkäri suostuisi yrittämään vielä kerran omilla soluilla. Ja sitten on tietenkin lahjamunasoluhoidot, niissä ei tuota hormonia tarvitse ymmärtääkseni olla omasta takaa, vaan ennenaikaisesti vaihdevuosiin joutuneetkin voivat saada hoitoja. Tästä en nyt ole ihan 100varma, mutta kannattaa kysyä. Lahjamunasoluhoitoja tehdään alle 45-vuotiaille. Tampereeen Ovumiassa lienee tällä hetkellä lyhyimmät jonot kotimaassa - kannattaa ilmoittautua jonoon, vaikka sitten ette siihen hoitoon päätyisikään.

Minun lääkärini mukaan meillä omilla soluilla onnistumismahdollisuus on jotain 10-20%, eikä se tunnu olevan mikään este hoidoille. Hedelmöityksistä kun luomuoloissakin vain noin 30% etenee synnytykseen saakka. Minuakin välillä surettaa ja suorastaan masentaa, kun ikää on jo 44 ja ei vain onnistu. Mutta koitetaan jaksaa.

Piristyssäteitä sinulle lähetän :flower:
Hilde
 
Kiitos Hillevi lohduttavista sanoistasi. Olen itsekin sitä mieltä, että nykyisen hoitopaikkamme hoitokäytäntö on melko tiukka. Kyllä itse olisin sitä mieltä myös, että omilla soluilla voisi vielä yrittää.. olenkin menossa vanhan hyvän gynegologini (joka on myös lapsettomuuslääkäri) vastaanotolle keskustelemaan asiasta. Ainahan sitä voi todella vaihtaa hoitopaikka, jos palvelu ei miellytä. On helpottavaa kuulla, että vaikka teillä onkin aivan vastaava onnistumismahdollisuus kuin meillä - teidän hoitopaikkanne suostuu jatkamaan hoitoja. Kyllähän sitä pitäisi jaksaa ajatella positiivisesti ja luovuttaa vasta sitten, jos onnistumismahdollisuus 0%. Nyt tsemppaan!

Lahjamunasoluhoito on hyvä ja varteenotettava vaihtoehto. Hinnaltaan vain aivan mieletön - ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Mutta katsotaan nyt, josko sitä jossain vaiheessa tarvitaan?

Joko sinä olet aloittanut Thytoxinin käytön? Miten nopeasti sen oletetaan laskevan TSH-arvoa? Onko teidän kohdallanne siis todettu, että lapsettomuus voisi johtua juuri tästä TSH:sta? Silloinhan lääkityksen avulla voi tapahtua vaikka mitä! Hienoa, että asia on nyt hoidossa siltä osin. Kumpa löytyisi joku lääke korkeaa FSH-arvoonkin, mutta siihenpä ei lääkettä ole.. toivotaan, että syksyisessä uusintamittauksessa arvo olisi alentunut (tai ei ainakaan noussut).

Aurinkoa kaikkien kesään!
 
Maijamette, Kiva että pääset kuulemaan toisen lääkärin mielipiteen. Toivottavasti jatkoa hoidoissa seuraa piankin!

Lahjamunasoluhoitoja tehdään vähän halvemmalla juuri tuolla Ovumiassa Tampereella ja esim. Tartossa. Siinä on ikäraja 45-vuotta Suomessa, eli jonoon kannattaa ilmoittautua pian, koska jonotusaika voi olla vuosia. Tartoon olisi päässyt kuukaudessa aiemmin keväällä.

En ole vielä ehtinyt/jaksanut mennä uusintaverikokeeseen, koska kilpirauhasarvot täytyy mitata ennen klo 10 aamulla. Huomenna menen. Tulosten tultua aloitan Thyroxinin - jos aloitan. Olen nyt käynyt akupunktiossa ja toivon, että se palauttaa arvot kohdalleen. Thyroxinin pitäisi alkaa vaikuttaa jo viikossa - kahdessa. Lapsettomuusklinikan lääkärin kanssa en jutellut kilpirauhasasiasta, mutta hän määräsi verikokeen, kun pyysin. Klinikan sairaanhoitaja kehotti menemään sisätautilääkärille asiasta juttelemaan, kun vastaus tuli. Kysyin sitten toiselta klinikalta, ketä konsultoivat ko. asiassa ja pääsin sisätautilääkärille, joka tietää jotain myös lapsettomuuden hoidosta ja kilpparin vaikutuksesta raskautumiseen.

Olen itse olettanut, että minun lievä vajaatoimintani voisi asiaan vaikuttaa, koska kuusi hyvää/ok alkiota on siirretty, eikä niistä mikään ole kiinnittynyt edes vähäksi aikaa. Kaksi alkioista oli jopa 25v luovuttajan munasoluista, eivätkä nekään kiinnittyneet. Sisätautilääkärin mukaan TSH-arvoni (3.6) varmasti vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Miehellä on ihan lievästi sperman laatu heikentynyt (mutta se ei selitä lapsettomuuttamme) + minun ikä (44v). Minäkin toivon tosi paljon, että tämä nyt auttaisi - vuosia ei ole enää kuin pari käyttää tähän...

Tsemppiä kaikille 35+:lle :wave:
 
Täällä menkat myöhässä ja raskaustesti näyttää plussaa!!?? Ihan "luomusti". Kamala paniikki päällä heti, kun mitään oireita ei ole ja kun takana on kuitenkin 4 keskeytynyttä raskautta. Mutta tällainenkin ihme voi tapahtua!
 

Yhteistyössä