Chloe, varmaan hyvä idea se sijaisvanhemmuus. Se vie varmasti paljon stressiä pois, vaikka sitten jatkaisi vielä yrittämistä yksityisellä. Minulla on yksi työkaveri (jonka kanssa vähän kiusallisesti törmättiin klinikan odotushuoneessa B) , joka on kanssa pitkään yrittänyt. Päättivät kahden julkisella puolella tehdyn IVFn jälkeen siirtyä yksityiselle ja sattuivat sitten heti ensimmäisestä IVFstä tulemaan raskaaksi! Ehkä voi olla hyvä, jossain vaiheessa hoitoja vaihtaakin klinikkaa ja kuulla vähän uusia mielipiteitä. Me olemme jonossa IVFään julkiselle, jonne pääsisimme loppukeväästä, jos ei siihen mennessä ole onnistuttu. Toisaalta mielummin maksaisin ehkä yksityiselle, jos vaan rahatilanne suinkin tulee antamaan myötä. Palvelu on aivan eri luokkaa, ainakin täällä Ruotsissa.
Iines, minulla on vähän sama juttu lähipiirissä, että kaikki muut tulevat kilpaa raskaiksi, halusivat tai eivät. Meillä töissä meitä on tiimissä 10, 4 on raskaana, 3 juuri saanut vauvan ja sitten olen minä ja pari 20+ vuotiasta, jotka emme ole vielä ehtineet sinne asti. Veljeni sai juuri vauvan ja kaveripiiristäkin niitä vauvauutisia tulee koko ajan, puhumattakaan pian serkuista. Minulla itselläni on paha mieli, kun vauvauutiset kuulen (oman tilanteen vuoksi), mutta se on vielä toistaiseksi mennyt ohi aika äkkiä. Uskon loppujen lopuksi kuitenkin vielä, että kyllä se meidänkin aikamme tulee... Ihanaa, että sinulla on hoidot alkaneet. Siitä saa aina toivoa lisää!
Idaliina, sydämelliset onnittelut poikavauvasta!
Minä soitin tänään klinikalle heti, kun avasivat. Meinasin kysyä, mitä teen poisjääneille menkoille, mutta ne sitten alkoivat 5 min ennen klinikan avaamista. Raskaustestinkin tein tuntia aikaisemmin, jotta pystyisin heille sanomaan, etten varmasti ole raskaana. Me sovimme, että pitkä kaava seuraavaksikin: sumuttelut aloitan todennäköisesti 25.8. ja punktio menee viikolle 38 eli syyskuun loppupuolelle. Lääkäri lähettää minulle uudet reseptit ja toimintaohjeet kotiin kirjeitse. Vielä en tiedä, millä aineilla ja annoksilla mennään. Kivaa, että taas on suunnitelma etenemisestä!