35+ Lapsettomat

Luokituksista: Minulle sanottiin II-luokasta, että se on "ihan hyvä". Raskauteni alkoi pakastetusta 3-soluisesta (2 pv:n viljely) II-luokan alkiosta. Top-luokan tuoresiirto ei tärpännyt. III-lk:sta en tiedä, mutta onpa taas teidän kertomusten perusteella kummallisia eroja klinikoiden välillä.

Hoidot ovat monella pinolaisella pyörähtäneet taas käyntiin. Pidän NIIN peukkuja kaikille! Mulla vielä viikko ekaan julkisen puolen tarjoamaan ultraan.

Chloe, varmaan hyvä idea se sijaisvanhemmuus. Se vie varmasti paljon stressiä pois, vaikka sitten jatkaisi vielä yrittämistä yksityisellä. Minulla on yksi työkaveri (jonka kanssa vähän kiusallisesti törmättiin klinikan odotushuoneessa B) , joka on kanssa pitkään yrittänyt. Päättivät kahden julkisella puolella tehdyn IVFn jälkeen siirtyä yksityiselle ja sattuivat sitten heti ensimmäisestä IVFstä tulemaan raskaaksi! Ehkä voi olla hyvä, jossain vaiheessa hoitoja vaihtaakin klinikkaa ja kuulla vähän uusia mielipiteitä. Me olemme jonossa IVFään julkiselle, jonne pääsisimme loppukeväästä, jos ei siihen mennessä ole onnistuttu. Toisaalta mielummin maksaisin ehkä yksityiselle, jos vaan rahatilanne suinkin tulee antamaan myötä. Palvelu on aivan eri luokkaa, ainakin täällä Ruotsissa.

Iines, minulla on vähän sama juttu lähipiirissä, että kaikki muut tulevat kilpaa raskaiksi, halusivat tai eivät. Meillä töissä meitä on tiimissä 10, 4 on raskaana, 3 juuri saanut vauvan ja sitten olen minä ja pari 20+ vuotiasta, jotka emme ole vielä ehtineet sinne asti. Veljeni sai juuri vauvan ja kaveripiiristäkin niitä vauvauutisia tulee koko ajan, puhumattakaan pian serkuista. Minulla itselläni on paha mieli, kun vauvauutiset kuulen (oman tilanteen vuoksi), mutta se on vielä toistaiseksi mennyt ohi aika äkkiä. Uskon loppujen lopuksi kuitenkin vielä, että kyllä se meidänkin aikamme tulee... Ihanaa, että sinulla on hoidot alkaneet. Siitä saa aina toivoa lisää!

Idaliina, sydämelliset onnittelut poikavauvasta!

Minä soitin tänään klinikalle heti, kun avasivat. Meinasin kysyä, mitä teen poisjääneille menkoille, mutta ne sitten alkoivat 5 min ennen klinikan avaamista. Raskaustestinkin tein tuntia aikaisemmin, jotta pystyisin heille sanomaan, etten varmasti ole raskaana. Me sovimme, että pitkä kaava seuraavaksikin: sumuttelut aloitan todennäköisesti 25.8. ja punktio menee viikolle 38 eli syyskuun loppupuolelle. Lääkäri lähettää minulle uudet reseptit ja toimintaohjeet kotiin kirjeitse. Vielä en tiedä, millä aineilla ja annoksilla mennään. Kivaa, että taas on suunnitelma etenemisestä!

Onpa jengiä pukannut kesäunilta palstoille!

SS, toivottavasti gonalit lähti tänään hyvin käyntiin.

Chloe, usko mieluiten sitä ovumianin lekuria, nää on niin mystisiä!
Jännä kuitenkin etteivät viitsi edes kokeilla menopuria! Eikö se niin ole että menopurissa on sekä LH että FSH ja puregonissa vain se LH? Kyllähän se ero pitäisi kokeilla.

Iines Enpä ole ennen kuullut että sumutteita käytetään lyhyessä hoidossa! Onko hakusessa jotain samaa kuin siirron jälkeisessä sumuttamisessa? Vai mistähän tuossa on kysymys?
Minullakin nyt mukana koritsonit ja on muuten pirun pahan makuisia! Ei ehdi olla suussa kun sen sekunnin ja tuntuu että pistävä maku leviää samantien. *puistatus*

Tiruliin onnistumisista oli todella mukava kuulla. Iidaliinalle myös onnittelut! Liisalle sinnittelyjä ja kärsivällisyyttä ultraan asti, sinne julkiseen.

Nyt tuntuu että nämä hormonit tällä kertaa saa nupin vähän sekaisin. Todella omituisia fiiliksiä ollut, eikä mitenkään niin hyviä.
Saisikohan näillä kaikilla hormoneilla, jos ne piikittäis, nielis, sivelis ja tunkis kaikki kerralla niin tehtyä itsarin jos sattuisikin huvittamaan... :/
Punktio kai sitten keskiviikkona näillä näkymin. Joo

SS mullakin on se käsitys, että niissä klinikoiden luokituksissa on eroja. Ei niitä munkaan mielestä voi suoraan verrata, kun pisteyttävät eri lailla. En jaksa uskoa että ne käyttökelpoisia soluja roskiin laittaisi.

Hoppis mulla on hoito vasta syyskuussa, suunnittelukäynti tän kuun loppupuolella. Ihan hyvä kun oot noin positiivisella mielin menossa kohti uutta hoitoa. Musta välillä on alkanut tuntua, ettei meidän vuoronumeroa taida olla olemassakaan.

ekavekara en mäkään ole sellaisesta aiemmin kuullut. Se lääkäri vaan väläytteli semmostakin mahdollisuutta, että lyhyt kaava ja muutamana päivänä ennen piikitysten alkua sumut. En yhtään enää muista mitä se siitä sanoi, et mitä sillä haetaan. Joo mä olen aiemminkin muista syistä joutunut syömään kortisoni-kuureja, se tuntuu turvottavan mulla ihan hullusti. Tai kai se riippuu annoksestakin, mut sillä annoksella ainakin mitä olen silloin joutunut syömään. *puistattelee myös*

muoks. Liisa pidäthän meidät jatkossakin ajan tasalla, et miten menee. Ultran jälkeen tietysti kuulumiset myös :)

Tirulii ja Iidaliina, lämpimät onnittelut molemmille :flower: ja suurkiitos, kun kävitte täällä valamassa meihin uskoa, että näillä hoidoilla voi onnistuakin! =)

Chloe, minäkin suosittelen uskomaan sitä Ovumian lekuria. En tiedä, onko Menopurin eduista Puregoniin nähden tieteellistä näyttöä, mutta ainakin oma lääkärini kertoi useasta tapauksesta, joissa Menopur toimi paremmin (joko yksinään tai Puregonin rinnalla) kuin pelkkä Puregon. Ei ainakaan kannattaisi jättää kokeilua kokonaan välistä.

Hoppis, vedin melkein kahvit väärään kurkkuun jo pelkästä ajatuksesta, että saattaisin törmätä klinikan odotushuoneessa työkaveriin! Tässä on jo muutenkin tarpeeksi kestämistä, kun saa keksiä tekosyitä hoitopäiville, salailla juomattomuuttaan (eipä muuten ole totaalikieltäytyminen suuressa sosiaalisessa suosiossa - ainakaan nyt kesäaikaan!), ja vältellä vielä yhteissaunomisiakin tämän reikäisen vatsan takia... :|

Ekavekara, toivottavasti et ollut tosissasi tuon itsari-jutun suhteen - sain siitä nimittäin ihan spontaanina reaktiona samanlaisen hysteerisen naurukohtauksen kuin Iines! :D Minustakin on muuten tuntunut nyt ihan ensimmäistä kertaa, että nämä huumeet vaikuttavat pääkopassa asti. No, jospa ne toimisivat sitten tehokkaammin tuolla alakerrassakin ;) Koetetaan vielä kestää - vajaa viikko enää punktioon!

Cloe Puregonissa on vain fsh:ta, Menopurissa myös LH:ta. Itse olen lukenut myös, että moni on onnistunut Menopurilla ja se on paljon halvempaakin kuin Puregon ja pyysin sitä myös viimeiseen hoitooni. Lääkäri laittoi sitten Pergoveriksen, ilmeisesti siinäkin on molempia.
ON: siirto tod.näk. pe 13.pv... käsittämättömän hyvältä tuntuu, että hoito etenee.

Iines ja wabisabi, nou hätä. Pääsin kuvitteluissani niin pitkälle että tuloksena olisi luultavasti joku akuutti, ylimaallinen hyperi jonka seurauksena räjähtäisi sarjat molemmin puolin muutaman sekunnin välein. Pakko olla helpompia ja tuskattomampiakin keinoja jos niikseen tulee :kieh:
Jep, eiköhän vain tarvota etukenossa eteenpäin!

Sharlin, Pergoveriksessa tosiaan on noita molempia. Eroaakohan menopur ja pergoveris mitenkään?
Minullakin muuten, jos mitään siirrettävää tulee, ajoittunenee samalle enteelliselle päivälle.

ekavekara mä pystyn ihan täysin kuvitteleen mielessäni noi poksahtelut, eikä tosiaan kuulosta kovin kivuttomalta ratkaisulta :kieh: Ehkä on kuitenkin helpompi jatkaa tässä suossa tarpomista. Jatketaan siis eteenpäin jonossa, sä etukenossa, mä tulen perässä nenä maata viistäen, muut tietysti mieleisessään asennossa :LOL:

Seinäkukkanen
Hei kaikki taas pitkästä aikaan. Täällähän on ruvennut kovasti taas tapahtumaan. Tervetuloa uudet Hoppis ja Laura ! Minä olen yrittänyt vähän lomailla tästä projektista, mutta olen kyllä käynyt kuitenkin säännöllisesti lueskelemassa uutisia.

Itse olen myös aloitellut hoitoa ja kolmena päivänä pistellyt Menopuria 75 yksikköä tälläisina herättelypistoksina. Vielä muutama piikki ja sitten on lääkäritapaaminen, jossa suunnitellaan miten edetään. Ilmeisesti seuraavien kuukautisten alusta alkaa sitten varsinainen hoito. Täytyy sanoa, että olen ollut vähän pulassa noiden Menopurin liuosampullien kanssa. Ensimmäisen ampullin rikoin(onneksi sain kuitenkin liuoksen säilymään) ja seuraavan kanssa sain hurjat haavat sormeen. Eilen minulla oli operaation aikana nahkahanskat käsissä :) Jotenkin on outoa aloittaa hoitoa näin tauon jälkeen.

Liisalle ja Vilkkaalle hurjasti onnea odotukseen!

Olin eilen niin hermona siitä piikittämisestä että menin ottamaan Puregonin vähän liian aikaisin. Nyt sitten tajusin että lauantaina olis juhlat joissa en saa kynää kylmään... Tiedättekö kuinka paljon se piikittämisen aika voi heittää? Sanoivat periaatteessa että pitäis samaan aikaan yrittää.
Lähdenkö suhaamaan taksilla toiselta puolelta kaupunkia... :/

Anja Kommentoin tuolta toisesta ketjusta, pari-kolme tuntia heittoa ei ainakaan meinaa mitään. Mutta miksi puregon pitäisi saada kylmään? Kynäähän säilytetään avaamisen jälkeen huoneenlämmössä, niin käsilaukkuun vain ja vessaan tuikkaamaan juhlahumun keskellä B)

Palailen pienen tauon jälkeen palstalle - KP1 pitäisi olla näinä päivinä ja saan ilmoittautua viimeiseen julkisen tarjoamaan hoitoon. Hirveä ahdistus ja pää täynnä kysymyksiä siitä, että mitäs sitten, jos tää ei koskaan onnistu... Takana siis 3 ivf-hoitoa ja yks PAS. Mitään vikaa ei muka missään. IVF siksi, että multa on johtimet poistettu. Syö naista :/

Anja73 Tuosta puregonista: Minä pistelin ekassa hoidossa +/-4 tunnin heitoilla ja siinä hoidossa tuli kaikista eniten muniksia. Viimeisimmissä hoidoissa olen piikitellyt minuutin tarkasti mutta muniksia ei koskaan ole tullut niin montaa kuin eka kerralla. Laatu on ollut samaa luokkaa koko ajan. Tää on melko mystistä hommaa...

Vielä yksi tyhmä kysymys... Näistä insseistä. Voiko niitä tehdä joka kuussa vai pitääkö inssien välillä pitää taukoa? Toivon tietysti että tärppää ensimmäisestä, mutta varaudun kuitenkin pettymykseen. Syyskuussa pitäisi lähteä duunimatkalle ja haluaisin varata sen sopivalle viikolle mahd. hoitojen kannalta. Mutta onko hoitoa yleensä edes tapana toistaa heti seuraavassa kierrossa?

Anja olen myös kuullut, että avattu kynä säilytetään huoneenlämmössä. Mutta jos helteitä hermoilet, ehkä sulla löytyy joku termospussi tai viileä pussi tmv. joka pitää lämpötilan alhaalla?
Lääkkeellisestä inssistä en tiedä, tavitaanko taukokuukausia. Normaalisti voidaan kai tehdä, kunhan ovis osuu sopivasti. Tsemppiä sulle hoitoon ja toivotaan sitä tärppiä b :) d

ON täällä Gonalia pistetty vasta kaksi iltaa ja jo tuntuu kiristystä nahan alla. Aine siis tehoaa =)

Seinäkukkanen :wave:

Anja mulle ainakin aikanaan sanottiin insseistä, et on hyvä pitää välissä yks kuukausi, kun käytössä on kuitenkin hormonipistokset. Tiedä sitten, voihan eri paikoilla olla eri käytönnöt.

SS toivottavasti sulla on siellä hyvä saalis tulossa, kuten myös muilla pistelijöillä.

Jännä viikko edessä, Sharlinin siirto, wabisabin ja ekavekaran punktiot. Peukkuja teille kaikille!

Täällä kp1 vetää mielen hieman matalaksi, vaikkei se mitään uutta olekaan, onhan tää jo tuttua kuuden vuoden ajalta. Ja nyt on pakko tunnustaa taas tyhmyytensä; mä hetken ehdin jo eilen miettiä testin tekemistä, kun oli kp31, eikä menkoista tietoakaan. Normisti mulla on se 28 päivää kierto. Hetken siis eilen pohdin, että pitäiskö tänään tehdä testi, mut se jäi sit siihen se pohdinta-asteelle ja illalla alkoi jo hieman tuhruttaa. Ei vieläkään ihan kunnon vuoto ole päällä, mut kivut on jo ihan kunnolliset. Voi h****tti että ihminen on tyhmä, että edes ajattelee moista, ihan kun se nyt yhtäkkiä oliskin tärpännyt kaikkien näitten vuosien jälkeen :headwall: |O

Toivorikaskin ilmoittautuu ketjuun, menkat alkoi ke ja soitto naikkarille ja hoitsu sanoi että ylilääkäri katsoo kaikkien hoitoon ilmoittautuneiden paperit ja ensi viikolla soittavat pääseekö hoitoon. Siis mitä vit... kohta vuosi edellisestä hoidosta ja jos ne nyt sanoo että odota vielä kuukausi niin sit kyllä menee koko palko nekkuun. Tässä iässä ei todellakaan huvita ylimääräisiä odotella. No, katotaan. Kovasti tsemppiä kaikille jo hoidot aloittaneille ja muille myös :heart:

Kaivaudunpa minäkin esiin kolostani. :wave:
Aloitin eilen kolmen päivän herättelypistokset Menopurilla. Sitten odotellaan menkkoja alkavaksi. Aluillaan on siis 5. ICSI (huh huh!), todennäköisesti viimeinen. Punktio tulee olemaan elokuun lopussa.

Seinäkukkanen, myös minä olen ottanut nahkahanskan käyttöön Menopurin ampullin kaulaa katkaistessa. Muuten tuntuu olevan melkoista taistelua ja haavojen välttelyä. Ei jää mieleen "tosi kätevä pakkaus" -tuotteena. ;)

Uusille tervetuloa ja konkareille tsemppiä vaiheisiinne! Yritän päästä piakkoin kärryille tapahtumista.

ekavekara Sitä "kohtuviljelyä" tutkitaan Tanskassa - en asu Suomessa. Itse olen ollut tutkimuksessa, jossa tutkittiin Hcg-hormonin vaikutusta munisten laatuun. Eipä auttanut mun tilannetta mutta tulokset julkistettaneen myöhemmin.

Minua kiinnostaa kokemukset
menopurista. Aion pyytää viimeiseen julkisen ilmaiseen hoitoon menopurin vaikka lääkäri halusi jatkaa gonalilla. Saanen sen kuitenkin itse päättää, etenkin kun kyseessä on viimeinen julkishoito.

solakka silakka Täällä Tanskassa julkiset hoidot sujuu mun mielestä nopeasti ja tehokkaasti ja henkilökunta klinikalla on empaattista ja ihanaa sakkia. Olen kuitenkin kuullut, että täkäläisillä yksityisklinikoilla yritetään tehdä lisätestejä ym. jos takana on useampi epäonnistuminen. Ehkä mä vaan odotan jotain "ihmeidentekevää poppamiestä"...

Me saatiin eilen kuulla kasvotusten illallispöydässä, että miehen pikkuveli ja sen upouusi (24v) tyttöystävä odottaa lasta. Ilman mitään ennakkovaroitusta. Mun pasmat meni sekaisin enkä juuri sanaa saanut sanottua. Olin melko hiljainen loppuillan ja potkin miestä pöydän alla, jotta se sais sanottua, että me lähdetään himaan nyt. Meni viikonloppu sitten siinä itsesäälissä itkeskellen.

Marinatar, niin tuttu tunne... voimia sulle viikkoon!

ON: Viimeinen piikkipäivä tänään, huomenna ultra.

En ole puhunut tästä asiasta aiemmin vanhemmilleni mutta nyt hoitojen alettua kerroin isälle. Se tarkoittaa että seuraavaksi pitää kertoa äidille. Se tuntuu vaikeammalta - ja on edessä tiistaina... Tietääkö teidän vanhemmat? Millaista se keskustelu on ollut?

Meillä tietää sekä mun että miehen vanhemmat. Mun vanhemmat on niin superhienotunteisia, etteivät oikeastaan kysy yhtään mitään vaan odottavat, että kerron kun on kerrottavaa. Olispa appivanhemmat samanlaisia..vaan ei. Ne kyseli ja kyseli ja sääli joka epäonnistumisen jälkeen siinä mittakaavassa, että ilmoitin miehen kautta, että nyt riitti. Että mä en halua puhua asiasta ja että kerrotaan, jos on kerrottavaa. Miehen isän vaimo yritti udella mieheltäni mun selän takana. Sain tietää siitä ja sanoin, että saa luvan sekin riittää.

Mutta on se helmpompaa jotenkin, että kaikki tietää. Toisaalta. Ei tarvii selitellä ja keksiä juttuja. Ainoa haitta on se, että miehen vanhempien silmissä mun identiteetti muuttui lapsettomuushoidoissa kävijäksi eikä sitten muuta puheenaihetta ollutkaan. No, nythän ne saa sen lapsenlapsensa muualta...

Heipat vaan kesälomilta! Paluu arkeen on alkanut. :wave:
Välillä olen käynyt lukaisemassa kuulumisianne, mutten ole jaksanut kirjoitella, kun myös olen yrittänyt siirtää ajatuksia taas toisaalle alkukesän epäonnistuneen inssin jälkeen. Siinä onkin onnistuttu, koska perheeseemme kuuluu nykyisin aivan hurmaava 12-viikkoinen koiruli. :heart:
Perusongelmaa sillä ei tosin ole ratkaistu, mutta lohtua kahteen luomukiertoon kylläkin olen saanut roppakaupalla...
Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille hoitokiertolaisille. Mulla tänään kp1, Puregon-pistokset 50-yksikköä perjantaista alkaen ja 2.IUI suunnitteilla viikolle 34. Hirvittää tuo pistäminen, neulakammoinen kun olen ollut aina. Mies on onneksi luvannut toimia piikittäjänä, jos musta ei siihen ole. Toisaalta, vaikka läpi harmaan kiven tässä nyt mennään, eiks je?

Frangipangi, kannattaa pistää itse vaan, pääsee kertaheitolla eroon peloista. Sitä piikkiä nimittäin ei, outoa kyllä, tunne melkein ollenkaan. Siitä saa sitten helppoa itsetunnon kohotusta kun voi kokea onnistuvansa jossain! :LOL:

Kuin teillä on inssi vasta yli kahden viikon päässä? Onks sulla pitkä kierto? Mulle sanoivat että luultavasti kierto lyhenee, mikä laittais mulla alle 14 päivään. Ollaan nyt melkein samassa aikataulussa sitten - mulla viikon etumatka. :)

Yhteistyössä