35+ Lapsettomat

Heipparallaa kaikille.

Täällä tosiaan on vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Ja ah myös onnea ja odotusta.

Chloen tilasta olen todella iloinen. Tämä on taatusti nyt sitten SE hoito.

Huh mikä ero noissa julkisen ja yksityisen hinnoissa on. Itse olen ollut vain yksityisellä, monestakin syystä, mutta on se kyllä erittäin kallista!

Odotan innolla Sharlin, miten sinä koet sen mamman hoidon (ja suomen kielen...), ja saatkohan sinäkin saman vai eri diagnoosin, ja kenties samoja mustia lakupalleroita (jotka muuten maistuu hieman paremmilta parin päivän jälkeen)

Akupunktiosta kyselleille, kuulemma akupunktio on SE menetelmä tulla raskaaksi ylipäänsä, ja käydä pitäisi 3-6kk ennen hoitoa ja myös niiden aikana.

Chloe Kiitos paljon yksityiskohtaisesta hinnoitteluselosteesta ja hienoa kuulla, että olet jälleen kotosalla. Nuo hinnat ovat aivan toista luokkaa, kuin yksityisten hinnastoissa olevat summat. Mua nauratti suunnattomasti imurin letkun takavarikointiuhka :)

Iines, vielä muutama sana tosta kelan rajasta. Täh??? Onko se yli 900 tänä vuonna? Ei voi olla, musta sanoivat yliopiston apteekissa, että se on sama kuin viime vuonna eli 670 e. Mutta se siis lasketaan siitä omavastuuosuudesta, ei koko lääkkeen hinnasta. Mä joka päivä kyttään postia, et koska se kirje tulee, koska raja meni yli jo viikkoja sitten, mutta ei näy, ei kuulu. Tarvisin kipeästi ne ylimenneet kulut takaisin. Mikähän siellä nyt maksaa??? Viime vuoden lopussa kirje tuli viikon sisällä siitä, kun raja ylittyi. Ja luulisi, et vuoden lopussa nillä on ollut enemmän käsittelyruuhkaa...

StellaR voiko akupunktiossa käydä vielä tässä piinisvaiheessa???

Seinäkukkanen
Aurinko minulla on siis lyhyt kaava.

Minulla tämä hoidon aloitus ahdistus ilmenee sellaisena stressinä kaikista aikatauluista. Monta kertaa päivässä tutkin kalenteria laskien, että jos kuukautiset alkaa silloin niin mihin punktio ajoittuu ja mitä tärkeitä juttuja on juuri silloin ja milloin mahdollinen siirto tapahtuisi ja mitä jos kuukautiset en tulekaan ajoissa jne. Siihen se piikitysten hermoilukin menee, että milloin pitää pistää ja mitä jos unohtuu tai aineet valuu ulos tms.. Kaipa se on pohjimmiltaan hurjaa jännitystä koko asiaa kohtaan. Ja pelkoa siitä, että mitä tapahtuu ja miten jaksaa sitä pettymystä jos kaikki menee pieleen. Yritän varmaan hallita jotenkin tilannetta, jolle ei paljonkaan itse loppujen lopuksi voi.

Seinäkukkanen
Ja toisaalta olen taas ihan intoa ja toivoa täynnä! Ja kovasti kiinnostunut noista kiinalaisista kikoista. Akupunktiokin kuullostaa hyvältä, mutta voiko sitä aloittaa juuri ennen kuin hoito alkaa?

Chloe on se raja joku 670 tai jotain. Selitin varmaan sekavasti. On kyllä vähän sekava olokin, ihan mieletön väsy. Mulla kesti viime vuonna sen kelan lapun tulo kuukauden, tosin se oli vasta loppuvuodesta.

Seinäkukkanen joo mulla kanssa tää on pelkkää ahdistusta. Nyt ahdistaa jo sekin, et kuinka saan sovitettua ne ultrakäynnit työpäivän lomaan. Siis en töissä ole näistä mitään puhunut, niin millähän tekosyyllä monena päivänä viikossa häippäsee paikalta? Ne pitää mua todella sairaana, kun aina melkein mutisen meneväni lääkäriin :LOL: Ja joo, toisaalta vaikka ahdistaa, odottaa sitä tuleeko tästä taaskaan mitään...

Iines, varaan ajan lääkärille vasta herätepistosten jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet. Viimeksi koko hoito oli kahdessa viikossa ohi. Apua kaikkeen sitä pitää lähteä taas mukaan... Eniten minuakin stressaa poissaolot työpaikalta, mitäköhän taas keksisi selitykseksi meidän miesvoittoisessa työporukassa. Ikään liittyvät hormoonien heittelyt on jo moneen kertaan käytetty aihe:)

Voi Chloe, olet kokenut kovia! Mutta onneksi tärkein eli alkionsiirto onnistui ja muutenkin taitaa jo olo olla parempi. Mulla oli yhden punktion jälkitarkastuksessa munasarjan koko 12,5cm, eli todella turvonnut, mutta ei kuitenkaan mitään hyperiin viittaavaa. Eli ilmeisesti se ei ole senteistä ainakaan kiinni se hyperi vaan jollain muulla mitataan. Mikä teidän alkiotilanne nyt sitten on, siirrettiinkö siis yksi ja kuusi pakkaseen? Saitko tietää mistä kato johtui, oliko jotain tiettyä ongelmaa?

Chloe, minäkin olen ihmetellyt kun Kelalta ei tule sitä lappua, ostoksista on jo reilusti yli viikko ja yli tonnilla tuli shoppailtua. Viime vuonna mullekin tuli ihan parissa päivässä. Toisaalta toi tuhkapilvihän voi nyt viivästyttää postin kulkua vaikka kuinka. No, täytynee jossain vaiheessa kysellä jos ei ala kuulua.

Iines ja Aurinko, mulla samanlaiset selittelyongelmat töissä. Omia menoja piisaa lähes joka päivälle, todella hankalaa. Olen onnistunut osan niistä peitellä sillä että teen etätöitä osan aikaa. En ole vielä keksinyt mitä punktiopäivälle sanoisi, flunssa ja oksennustauti jo käytetty viime hoidoissa. Tosin voihan ne tulla aina uudelleen...

Iines kiitos kysymästä, ultratilanne ihan ok ja punktio onkin jo maanantaina. En uskalla odottaa mitään mutta yritän toivoa että jotain edes saataisiin aikaiseksi. Edes yksi pieni alkio. Mun olo on tosi hyvä, vielä ei arvaisi yhtään mitä kaikkea siellä mahassa muhiikaan. Lääkäri kyllä jo varoitteli että ei saa enää liikuntaa harrastaa eikä mitään äkkiliikkeitä.

Wellamo, kovasti onnea plussasta!! Niin se vaan sitten joskus osuukin omalle kohdalle se onnen potku. :) Täytyy toivoa että kaikki saadaan se vuorollamme kokea!

Susanna, teille toivon onnea adoptioprosessiin! Kärsivällisyys palkitaan.

Rosmariini, yleensä hoidot aloitetaan sumuttelulla. E-pillereitä käytetään ymmärtääkseni esim niissä tilanteissa jos on kystia tai endometrioosia tms. Eli jos teille on sanottu että hoito olisi elokuussa, niin sumuttelu alkaisi joko heinäkuun tai elokuun kierron 21. päivä (tai noin viikko ovulaatiosta). Tietty hoitosuunnitelma on aina yksilöllinen, mutta tämä on käsittääkseni se basic-malli jota useimmiten käytetään (jos pitkä hoito tehdään). Pco-tapauksille tehdään kai aina lyhyt hoito ja muillekin välillä, riippuu varmaan monista tekijöistä. Pitkän kaavan etu on että saadaan tasalaatuisempia munarakkuloita ja yleensä myös enemmän kuin lyhyellä, ja voidaan paremmin ajoittaa punktiopäivä (ettei mene viikonlopulle).

Relish, mäkin olen ymmärtänyt että julkiselle mennessä ei todellakaan kannata kertoa jos on käynyt hoidoissa yksityisellä ennen sitä. Eli käykää ihmeessä tässä välissä yksityisellä jos siltä tuntuu mutta kannattaa olla ihan hys hys sitten naikkarilla (jos haluaa sieltä ne kolme hoitoa ilman mitään taisteluja). Sain tällaisen ohjeen mun omaltakin gynekologilta (yksityinen gynis, ei lapsettomuusklinikalla).

Viimeinen sairauslomapäivä ja muuten alan olla kunnossa, mutta olen aivan kuolemanväsynyt ja lämpöä 37,3, pakko mennä päikkäreille.

Ei se mitään Iines, sattuuhan noita sekaannuksia. Eipäs tuonut kela tänäänkään mulle postia.

Miisamari, hyperi todettiin ensin verenkuvasta: veren nestepitoisuutta mittaavat arvot oli alhaalla ja hyytymistekijät, valkosolut, CRP ainakin oli koholla ja hb laski vuorokaudessa 134:stä 117:ään. Vatsaontelossa oli nestettä, munasarjat nesteiset ja kookkaat, lisäksi kovat alavatsakivut. Lähinnä hoitona on nesteytys ja lepo. Mulle tiputeltiin 4 litraa nestettä suoraan suoneen, olin tipassa koko ajan maanantai-illasta keskiviikkoaamuun. Ja mun hyperi oli vain lievää. kaksi alkiota siirrettiin, melkein blastokystejä, ei ihan. 5 jäi jatkoviljelyyn, en vieläkään tänään saanut soittaessani tietää, mikä niiden tilanne on. Yleensä kai pitkissä viljelyissä on aina iso hävikki, ainakin puolet tippuu pois matkan varrella, mutta musta meillä se oli huomattavan iso. Otan asian kunnolla keskustelun alle, jos tää siirto ei nyt onnistunut.

Nukahdan just. |O Alan olla niin väsynyt tähän fyysiseen rääkkiin kuukaudesta toiseen...

Tarkastin vielä kirjasta tuon akupunktion hoidon aikana. Suositeltavaa olisi, että akupunktiossa käydään ainakin 3kk ennen hedelmöitystä. Ei siinä varsinaisesti kielletä akupunktiota hoidon aikana, mutta idea on se, että maaperä luodaan otolliseksi reilusti ENNEN, viime hetkellä ei juuri ole apua, koska nämä hommat vie aikaa. Toisaalta kirjassa on tiettyjä pisteitä, joita stimuloidaan kierron tietyssä vaiheessa, myös juuri ennen siirtoa. Näitä pisteitä voi myös painella itse.

Itse aloitin akupunktion liian myöhään ensi viikon toimenpidettä ajatellen, mutta luomutabuja olen kyllä ottanut jo melkein 2kk, ja nyt lisäsin vielä sen pernan parannus lääkkeen...

Mulle tuli muuten just tänään se KELAn lappunen, 670e oli mennyt rikki.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Iltaa naiset!

Aurinko sekin ärsyttää, et nää hoidot ei muutenkaan ole mitään helppoja, ni sit vielä lisänä pitää stressata noista työpoissaoloista. Ihan kun tässä tarvittais mitään ylimäärästä hermoiltavaa.

Enkä mäkään tiedä, niinkun Miisamari sanoi, mitä sitä nyt kehittelis punktiopäivän selitykseks. Viimeks ilmoitin etukäteen joutuvani toimenpiteeseen, nyt en taida ilmotella etukäteen mitään, ko. päivänä vaan et sairas ja poissa x päivää...

Miisamari sulla taitaa olla kunnon saalis tuloillaan, kun lääkäri noin varoitteli. Toivotaan sitä, ja että se olis mahdollisimman laadukas saalis. Mä en nyt yhtäkkiä muista sun historiaa, miten sun aiemmat hoidot on menneet? Jännät paikat sulla kuitenkin, otahan viikonloppu rauhallisesti!

Chloe ei sun tarvi siitä hävikistä keskustella, tää on SE kerta, nyt se onnistuu!!! Nyt uskotaan/luotetaan siihen.

Mä en tiedä voiko muka jo tuntua joltain, mut mulla jo mukamas tuntuu tuolla alhaalla jotain. Tai niinhän muka tuntui viimekskin heti alussa, ja silloin kasvattelin sitä kystaa siellä. Mä varoittelin miestä, et jos alan kiipeileen seinille tai riiteleen, ei lähtis mukaan siihen. Antaa mun ihan yksikseni tapella vaan. Mulla noi hormonit tekee kummia aatoksia päähän. Nyt vielä aika rauhallista :D

Hyvää viikonloppua teille jokaiselle!

Iines, on todellakin stressaavinta koko projektissa jatkuva selittely työpaikalla, kunpa voisikin kertoa suoraan kuinka asia on helpottaisi se kummasti, mutta mielestäni näistä asioista on syytä olla hiljaa työnantajalle. Onneksi lyhyt kaava kestää vain sen kaksi viikkoa, pitkässä kaavassa alkoi olla jo pulassa lukuisten poissaolojen kanssa.

Hienoa että Kela käsittelee teidän nuorempien paperit suht.koht. nopealla tahdilla. Meillä on jokainen hakemus viipynyt Kelassa väh. 2-3 kk ennen päätöstä. Se on tosi pitkä aika, koska koko hoito tulee ensin itse maksaa. Onneksi saimme Kelasta hyviä uutisia myös edellisestä hoidosta, vaikka lääkäri ennustelikin ihan muuta. Ilmeisesti yksi onnistunut hoito takana painaa enemmän kuin ikäkysymys.

Kyllä tässä silti on pieni jännitys koko ajan päällä, mutta ollaan tosi innostuneita asiasta. Eilen kävin jälleen vyöhyketerapiassa bioresoranssihoidossa ottamassa vähän potkua hoidon aloittamiseen. Niin kuin tiedetään, nämä ihmehoidot kun lisäävät kummasti onnistumisen toiveita.

Hyvää viikonloppua!

Hei kaikille!

Jos teillä on pankin verkkopankkitunnukset, niin käykää kelan sivuilla katsomassa, että minkä verran olette ostaneet lääkkeitä tälle vuotta ja missä vaiheessa päätäs on. Sivun oikeassa laidassa on kohta 'asioi verkossa' ja valitsette sairaanhoitokorvaukset.

Iines Mulla oli joskus selityksinä hammasremontti, että pitää niiku käydä useaammin ja joskus sanoin meneväni gynelle. Mutta ei se mukavalta tunnu. Nyt olenkin sanonut esimiehelle suoraan, kun en enää jaksa keksiä..
StellaR Oli kyllä mielenkiintoinen kokemus! Hirveän iloinen rouva, puhua pälpätti, mutta vaikea siitä kyllä oli ymmärtää. Diagnoosia ei suostunut kertomaan. Sain myös kymmenen päivän kuurin sellaisissa valkoisissa koteloissa olevista mustista palluroista. Käytettiinkö sulla selässä sellaista kuppauslaitteen tyylistä laitetta? Se oli ihan mukava ja kuumalla esineellä rullaukset hartioille.. Ruokaohjeita sain kivasti.. kanamunaa, saksanpähkinää, vadelmaa jne., ei mitään happamia. Ja mä kun viime hoidossa vedin innolla karpalo ja greippimehua.. kalanmaksakapseleitakaan ei saa syödä. Mutta muistakaa ettei kaikkien kannata noudattaa näitä, mäkin oon siis syönyt ihan väärin kun oon aina ties mitä noudattanut.. Kymmenen päivän päästä uudestaan tai kuukautisten viiden päivä. Sain lisäksi jonkun laastarin kuukautiskipuihin.

Sharlin, samat pallerot sulle siis antoi! Mullekin se sanoi, että pitäisi tulla sen 10 pv kuurin jälkeen uudelleen. No, nythän mulla tulee se hoito tähän väliin...

Milloinkas sulla oli hoito? Ehditkö käydä akupunktiossa kauemminkin?

Olen samaa mieltä, että nuo ohjeet, joita täällä palstoilla pyörii, saattaa olla ihan vääriä, koska yksilöllinen hoito-ohje voi olla jokin ihan muu.

StellaR Ootko huomannut mitään vaikutusta niistä palleroista? Mulla hoito alkaa n. kuukauden päästä. Mä kyllä uskon siihen juttuun. Mulla on ongelmana se, että fsh on korkea (eli POF). Siinä kirjassa on sellainen osuus joka kertoo POF:n hoidosta ja siinä sanotaan, että länsimaisessa lääketieteessä usein hoidoksi tarjotaan vain luovutettuja munasoluja.. vaikeaa se hoito kyllä on kiinalaisen lääketieteen keinoinkin. Sitten sain kotiohjeeksi vatsan hierovat liikkeet :) .

Silläkin uhalla, et joku tuttu vierailija tunnistaa mut täältä: mä täytän tänään 40! Juhlitaan pienesti perhepiirissä. Ei mitään isompia bileitä, enhän voi edes juoda mitään. Tai jo aiemmin päätin että kohotan yhden lasin kuohuvaa tänään, mutta siihen se jää.

Mulla on edelleen vatsakipuja, tuntuu että ne on jopa vähän lisääntyneet taas. Lämpöäkin on. Ja töihin pitäisi mennä huomenna. Soitin päivystykseen varmuuden vuoksi, mutta he oli sitä mieltä, ettei sinne tarvitse mennä, jos ei kivut pahene. Jaa-a. Että nämä voi kestää.

Stella R, selvä, siis ei akupunktiota nyt. Katsotaan myöhemmin.

Iines, onko viikonloppu mennyt yhtä rauhallisissa merkeissä? Koska sulla on kontrolli?

Firefox, kiitti vinkistä, menin sivuille ja mulle on muka lähtenyt ilmoituskirje 6.4. Ei ole näkynyt!!!

Töissä kertomisesta sen verran, että mä kerroin keskenmenon jälkeen. En enää jaksanut keksiä selityksiä, kun jokainen kontrollikin vie kuitenkin useampia tunteja autottoamalta. Riippuu tietysti esimiehestä ja työyhteisöstä. Mulla ei ollut vaihtoehtoja, vaikka en pomoani mitenkään empaattisena pidäkään. Hän on niin kova kyttäämään kaikkien menemisiä, että olisi kuitenkin ennen pitkää vaatinut mua tilille menoistani...

Chloe paljon onnea synttäreitten johdosta :flower: Toivotaan että siellä sun massussa on se Lahja. Eikös se mee monesti niin, että hyperin oireet pahenee kun on tärpännyt? Josko se olis sitä ne lisääntyneet kivut. Hae lisää saikkua jos olo on sellainen, tää on tärkeempää kun työ nyt. Kyllä mä vähän meinasin eilen repiä pelihousujani, en pahasti. Huomenna olis ultra. Pelottaa, onko siellä mitään... Kyllä jotain tuntemuksia on, eniten aina pari tuntia piikin jälkeen. Saas nähdä kuinka akan käy. Mun pää ei kestä jos taas tulee jotain vastoinkäymistä |O

Sharlin hyvä vinkki toi hammasremontti, mut mulla se ei käy. Ne tietää mun hammastilanteen, et se on hyvä, eikä mitään tarvi ikinä tehdä hammaskiven lisäksi. Sit siinä on sekin huono mulle, et hammaslääkärikäynneistä ei tarvi maksaa, mut näistä käynneistä oon vienyt todistuksen lääkärikäynnistä, ja mulle on maksettu täys korvaus. Pitää keksiä jotain muuta...

Mites Karmilla, meillä tais listan mukaan olla punktio samalla viikolla. Ootko jo päässyt piikitteleen, vai mikä on tilanne?

Miisamarille tsempit jo huomiseksi! Toivotaan oikein laadukasta saalista.

Mukavaa sunnuntain jatkoa toivottelee huomista paniikissa odotteleva Iines

Juu...huomenna laitan ekan piikin puregonia ja varailen ekaan ultraan aikaa.Menkkojen PITI alkaa torstaina, mutta yllättäen" kun niitä oottaa niin alkoivat eilen.Mä sanoin just miehelle, että nyt sitten alkaa kuukauden jännittävä aika, aina sinne asti kun / jos raskaustesti on tehty.Tunteet kyllä vaihtelee NIIN laidasta laitaan..
Eilen sain kuulla että mieheni ex on raskaana :headwall: :headwall: :headwall: jep jep

Mielettömästi onnea Chloe!!!! Uskon että sulla on se paras lahja odottamassa masussa!!!! Mulla on peukut pystyssä että tämä onnistuu!!! Otahan rauhallisesti ja lepäilet paljon, että pieni ehtii nappaan oikein kunnolla kiinni!!!!
Villiheinä, oon siirtynyt tonne kymppitalven hoidoista plussanneisiin, joten voit sieltä lukea kuulumisiani! siirry sinäkin sinne!!!

Chloe Synttärionnea! :flower: Ja onnea piinailuun. Toivottavasti kivut ovat niitä "hyviä" kipuja tai sitten loppuvat pian.

Iines Nyt mua alko jänskättää sun puolesta... toivottavasti ultrassa näyttää hyvältä. Mitenköhän mä selviän oman ekan ultrani jännittämisestä, kun muidenkin puolesta alkaa kipristellä vatsassa ;)

ON: Ei mitään menkkaoireita ja niiden pitäs alkaa ti-ke. No, ei mulla aina olekaan oireita. Toivon vaan, että ne alkaa ajallaan ja homma etenee suunnitelussa aikataulussa. Viikko vapun jälkeen sais olla hoito pulkassa, koska sillon on työmatka. Mulla on nuha ja ihan veto pois. Toivottavasti selviän huomenna töihin. En kehtais jatkuvasti olla saikulla.

Seinäkukkanen
Paljon Onnen Chloe!

Meillä taitaakin olla Liisa34 samanlainen aikataulu menossa. Minäkin odottelen kuukautisia, tänään tai huomenna pitäisi alkaa. Ja hermoilen minäkin, että jos venyvät pahasti, niin minullakin on matka tiedossa. Ja harmin paikka punktio osuu varmaan sellaiseen viikkoon, jolloin olen yhdessä työjutussa niin kiinni etten voi siitä luistaa vaikka olisin kuin kipeä. No täytyy vaan toivoa, että kaikki menee hyvin ja sitten vaan sen mukaan elellä.

Miisamarille onnea punktioon!

Yhteistyössä