35+ Lapsettomat

Kurkistin pitkästä aikaa teidän kuulumisia (itsellä on ollut inssin piinapäivät, ja olen koettanut pitää ajatukset ihan muualla! ...jospa se taktiikka nyt auttaisi!), ja voi kun oli heti ikäviä uutisia... Meriharakka paljon halauksia sulle ja niin pikaista toipumista kuin tuossa tilanteessa on vain mahdollista! :hug:

Anja, mua kanssa kiinnostaa toi kilpirauhashomma. Nimittäin mulla on reippaasti ylipainoa ja käyn sen vuoksi hoitojen ohessa myös ravitsemusterapeutilla. Talvella sitten taas testattiin kilppariarvot ja ne kävi läpi sisätautilääkäri (ehken ulkomailla opiskellu, kun ei oikein suomen kieli taivu), Ekat arvot oli nippanappa viitearvojen alle ja toisen taas nippanappa ok. Tämä lääkäri sitten kuitenkin määräsi mulle lääkityksen, kun just raskautumisen onnistumiseksi niiden arvojen pitäisi hänen mielestään olla ihan eri luokkaa. Nyt olen muutaman viikon popsinut niitä pillereitä minimiannoksella ja olo on kuin eri ihmisen. Virkeä ja energinen.

Meillä on kolmas IVF-hoito toukokuulla. Meillä ei ole löytynyt mitään syytä lapsettomuuteen ja itellä on semmonen fiilis, että just siitä kiinnittymisestä se takkuaa. Ja luin muuten vielä jostain, että hormoonihoidot voi vaikuttaa tohon kilppariarvoon, eli kantsii testauttaa sitä arvoa myös kesken hoitojen. Alussahan se taidetaan testata muutenkin.

Minäkin luulin, että olen ihan maissa ja voimaton vain siksi, kun noi hoidot on aina menny pieleen, eikä mikään onnistu. Mut ehkä syynä oli ainakin osittain myös tuo kilppariarvo.

Pitäähän ihmisellä olla myös niitä paskafiiliksiä, eikä kaikkea saa lääkkeillä yrittää "korjata" mutta uskon että tämä kilpirauhasasia saattaa vaikuttaa moniin nimenomaan lapsettomuushoidoissa oleviin.

Tämmöisiä mietiskelyjä tällä kertaa. Tsemppiä ja jaksamisia hoitoihin kaikille tasapuolisesti.

Vielä sen verran, että mä sain tänään lopullisen vahvistuken sille, että kaikki nämä sairauslomapäivätkin menee palkattomina. Kyllä mua suututtaa. Tämä on taas yksi osoitus siitä, että lapsettomuutta ei yhteiskunnallisellakaan tasolla ymmärretä, että tämä on sairauteen rinnastettava ongelma. Ymmärrän sen, että jos joku menee ottaan silikonitissit niin sitä ei korvata, mutta käsitt'ämätöntä että yhteiskunta tätäkin kautta mieltää tämän tavallaan omaksi viaksemme! Mua ketuttaa nyt! :headwall: Tosin sanoe, jos juot itsellesi maksakirroosin tai poltat keukosyövän ti syöt diabeteksen, niin se ilman muuta korvataan, mutta mahot lapsettomat saa itse maksaa poissaolonsa. Perkele!

CHLOE!En tiedä missä ootte hoidoissa,mutta ainakin mulle sanottiin että sairauslomalappuun voidaan laittaa syyksi esim alavatsakivut.Koska ainakin meillä ne palkat maksetaan KOODIEN mukaan,joten se ratkaisee meillä maksetaanko vai ei.Kysyin asiaa viimeviikolla IVF suunnittelukäynnillä.Eikä todistukseen tule edes klnikan nimeä.Vaan"Helsingissä sinä ja sinä päivänä":mä päätin etten todellakaan ota palkatonta noiden hoitojen takia,haen sitten vaikka niskoista tams saikkua.On se niin EPÄREILUA että muutenkin menee rahaa kaliisiin hoitoihin ja työnatja rankaisee" vielä niin ettei maksa palkkaa :|

Karmilla, mulle ei laitettu mitään koodia siihen diagnoosi-kohtaan, vaan se jätettiin tyhjäksi! Kysyn sitä jälkikäteen, kun menen siirtoon. Jos nyt sinne asti päästään, me ollaan menossa miehen kanssa äitiyspolille varmuuden vuoksi näiden vatsakipujen vuoksi. Soitin klinikalle ja he suositti varmuuden vuoksi käyntiä..

Chloe toivottavasti sulla kaikki ok!? Miten se palkanlaskija tms tietää sun sairausloman syyn? Siis miksi ei maksa jos ei tiedä saikun syyksi näitä hoitoja? Ei mullakaan ollut siinä lapussa kun koodi, jonka myöhemmin katoin netistä olevan vatsakipu. Enkä sanonut mihin toimenpiteeseen olen menossa. Varmaan se oletti olevan jotain naistentauteja tms, ja maksoi saikun. Tosi perältä, kun niitten ei tarvi maksaa. Ihan kun tässä ei olisi jo tarpeeksi koettelemusta ja rahanmenoa. Sit vielä rankastaan siitä että haluaa sen mitä monet saa ihan ilmaseks :(

Omaa: kävin siellä ultrassa ja JEE, se kysta oli hävinnyt! Se sano et tosi nopeesti, monesti joutuu kauemmin syömään niitä pillereitä. Kerrankin mulla käy edes vähän tuuri. No, nyt menkkoja odotellessa. Ja kp2 lähdetään pistään taas gonalia norsun annoksella. Punktio olis se vko 17, jos kaikki menee tällä kertaa hyvin.

Vesiheinä :wave: pitkästä aikaa!

Seinäkukkanen
Iines hienoa, että kysta oli hävinnyt ja pääset eteenpäin! Varmaan mielikin virkistyy. Kuullostaapa huolestuttavalta tuo Chloen vatsakipu, toivottavasti syy selviää ja olo paranee.

StellaR minua rupesi myös kiinnostamaan se mitä siellä aikaisemmalla klinikalla mokailtiin, kun nyt satun sillä samalla klinikalla olemaan ja suunnittelen seuraavaa hoitoani. Ensin ajattelin etten ehkä haluakaan tietää kun minun ei ehkä ole mahdollista vaihtaa klinikkaa, mutta voisihan se olla hyödyllistä tietää, että voi hiukan tarkkailla tilannetta =) Joten olisin kiitollinen jos kerkeät ja viitsit jossain vaiheessa laittamaan minulle yksityisesti (ja luottamuksellisesti) pienen tilanneselostuksen.

Minä täällä popsin beroccaa, royal geleetä, kilpirauhashormonia, parsakaalia ja avokadoa ja odottelen kuukautisten alkamista. Battaatikin on yllättävän hyvää. Seuraavaksi yritän vieroittua aamukahvikupposestani ja olla ilman light limuja.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Chloe Älä muuta sano. Niin syvältä toi sairaslomasysteemi. En tiedä, miten itse menettelen tuon kanssa, jos punktioon asti päästään. Mulla on mahdollisuus olla pomon luvalla 3 pv. En ehkä toimita sairaslomatodistusta, koska jossain palkkahallinnossa joku voi alkaa nipottaa. Onneks mulla on niin ihana ihminen pomona, että asia varmaan järjestyy. Pakko huijata, kun systeemi on mätä. Niin juu ja kuten karmilla vinkkaa, niin voihan sitä hakea työterveydestä todistuksen vatsakivusta tms.

Iines Mahtavaa! Tsemppiä hoitoon!

Rahanmenosta vielä. Nousi kyllä pala kurkkuun, kun tänään hain ekan annokseni gonalia ja näin laskun... mutta täähän on vasta alkua... Nyyh! Miks v....ssa mun pitää maksaa itseni kipeäksi lapsen yrittämisen takia?! Mä jo kertaalleen luulin käsitelleeni mielessäni tän raha-asian, mutta ei kai tätä voi koskaan oikeesti käsittää.

Tässä kuussa mä jotenkin ekaa kertaa 1,5 vuoteen en pelkää menkkojen alkamista, vaan odotan sitä, jotta pääsen tositoimiin. Tosin ehdin vielä ens viikolla, kun niiden pitäs alkaa, aloittaa sen ihmeen toivomisen. Eiks se oo joku Murphyn laki, että kun hain noi sikakalliit lääkkeet, niin nyt en sitten tarvikaan niitä ;)

Jaksuja kaikille! Erityisesti meriharakalle.

Hei ja hei.

Eli kiva kun otitte minut vastaan ja samantien sanon heippa. Eli todellisena yllätyksenä itsellekin olen tehnyt lauantaiina (ja eilen ja tänään) positiivisen raskaustestin. Minun kroppani vihaa lääkäreitä ja toimenpiteitä niin paljon, että se ottaa yleensä ohjat omiin käsiin :)
Kahden vuoden odotus on muuttunut toisenlaiseksi odotukseksi. Päivä kerrallaan mennään eteenpäin, toivoen, että tälläkertaa kaikki sujuu hyvin.

Eli tipahdan nyt sitten tästä ketjusta... Onnea kaikille sekä päällä oleviin että tuleviin hoitoihin.

No tuo Iineksen kystan katoaminen oli hyvä uutinen ikävien uutisten jälkeen!

Chloella toivottavasti parempi olo jo. Mulla ainakaan ei ole ollut arkuutta alavatsassa punktion jälkeen, mutta tämä on yksilöllistä. Mulla taas oli siirrot ennen kamalia ja päivien kivut jälkeenpäin.

En tiedä kiinnostaako ketään enää (Sharlin?) nää mun kiinalaiskikat, mutta olin tänään siellä akupunktiossa. Ja näin on närhet että se täti katsoi kieleen ja kyseli pari kyssäriä ja päätteli sitten aivan mulla olevan perna- ja maksameridiaaneissa puutetta, tämän olin itsekin lukenut kirjasta (olen siis ylpeä, että olin päätellyt kutakuinkin sinnepäin diagnoosin...). Neulat pisteltiin myös mm. kirjassakin mainittuihin pisteisiin, ei sattunut yhtään. Sain myös lääkettä, ja tutkin netistä, että se tosiaan on luonnontuote nk. naistenvaivoihin ja kohdun verenkiertoa edistävää. Varmaan sitä olisi kannattanut napsia jo kauemminkin, nythän hoito on jo ovella, mutta ei kai tässä mitään voi menettääkään. Mutta tosiaan, nyt on jokseenkin helpompi valita ravintonsakin kun tietää mitä tässä pitäisi vahvistaa ja mitä välttää. Ja koko hoito kunnon niskahieronnalla maksoi 55 euroa Hkissä. Paljon halvempaa kun länsimaalainen lääketiede... (joten jos nyt ei tärppää, aion kyllä pitää muutaman kuukauden tauon ja keskittyä täysillä saamaan oman kehon ja mielen ensin tasapainoon).

Mulla loppui muuten eilen illalla synarela (hemmetti siitä pullosta ei edes näe, milloin se loppuu...argh) enkä päässyt hakemaan kuin aamulla. Toivotaan että rakkulat on vielä paikoillaan...

Seinäkukkanen, kirjoitan sulle kohta, mutta älä suotta pelkää, jos sulla ei ole mun "ongelmia", varmaan kaikki menee hyvin.

StellaR Juu kyllä kiinnostaa. Tiedän oikeasti yhden henkilön jolla on kohta laskettu aika ja raskautui ivf:llä, mutta noudatti kirjan ohjeita tosi tarkkaan. Missä oikein kävit? Munasoluthan kehittyy n.3kk ennen, että siinä mielessä olisi parempi useampi kuukausi hoitaa itseään. Ostin muuten sellaisen akupunktiomaton.. =)

Mulla nytkähti tänään asiat liikkeelle tässä lapsettomuustutkimusjutussa. Eli tänään oli terveyskeskuslääkärin vastaanotto, jossa pyysin lähetettä lapsettomuustutkimuksiin. Lupasi tehdä lähetteen, teki pikaisen sisätutkimuksen ja nyt pitää vielä mennä papa-kokeeseen. Lähetettä varten kysyttiin, että onko naimisissa. Eikö hoitoja tehdä esim. avopareille? Itse olen naimisissa, mutta kysymys hieman ihmetytti.

Tässä tulee varmasti kulumaan aikaa, ennen kuin ollaan edes ensimmäisellä vastaanotolla, mutta oli todella kiva, että nyt asia on virallisesti vireillä :)

Täällä mainittiin, että kustannuksia tulee. Eli minkäsuuruisia olisi luvassa julkisella puolella ja onko olemassa jotakin määrää, kuinka monta kertaa hoitoja yritetään jos millään ei tärppää?

Kävin Runeberginkadulla sellaisella naislääkärillä. Todella harmittaa, etten löytänyt kirjaa ja aloittanut tällaista tsemppausta paljon aikaisemmin, mutta juu, jos nyt ei onnistu niin ainakin tiedän olevani oikealla tiellä!
On muuten he%&#in pahoja ne kiinalaiset pallerot, joita sain mukaani 10 pv kuurin. Sit se kuulemma haluaa katsoa taas kieltä... :LOL:

Tulin Chloen kuulumisille, mutta eipä näy. Hui, toivottavasti kaikki on hyvin!

Kiitos tsemppauksista Seinäkukkanen, Liisa, Stella. Toivottavasti tää nyt menee hyvin, ja päästäis ihan punktioon asti. Pidemmälle en vielä edes ajattele.

Liisa kävin kanssa tilaan ne gonalit lähiapteekkiin. On ne kyllä h***vetin kallista ainetta. Olispas kohtalon ivaa, jos ne lääkkeet oliskin nyt turhia. Mulla ei tosin sitä vaaraa, kun oli ne pillerit, että ei mene ainakaan haaskiin :kieh:

Siiri Sisilisko oho, onnittelut!

Stella joo anna tulla vaan niitä kiina-kikkoja. Mielenkiintosia on ne ;)

Ninnatar kiva että hommat lähti pikkuhiljaa eteneen.

Hei! Kaikki onkin vaavilla hyvin! Tässä on takana nyt kaameimmat kaksipäivää mitä voi olla. La-su välisenä yönä herrään kolmelta kun tunnen että valun jotakin. Mulla oli sänky veressä, reidet valu verta ja pyttyyn holisi reippaasti verta, Aamulla holisi uudemman kerran pytty punaiseksi. Samalla katosivat ylävatsakipu ja pahoinvointi, mitkä olivat viimeviikon tosi rajuja. Olinkin aivan varma että kesken meni. Pääsin maanantaina neuvolalääkärille joka vaan totesi että todennäköisesti keskenmeno kyseessä, ja laittoi lähetteen gyn.pkl.lle. Tänään vasta pääsin ultraan, ja siellä olikin kaikki hyvin syke löytyi ja vaavi vastasi viikkoja 9+0. Gyne epäili että jokin verisuoni olisi revennyt. Tää on ollut kyllä niin kamalaa, etten toivo kenenkään muun kokevan vastaavaa! Sitä tuntu kuin sydäntä olisi revitty rinnasta ja samalla mätkitty päin näköö. On itkenyt muutaman vuoden tarpeiksi ja toivon hartaasti, että nyt alkais helpottaa tää pelko ja kauhu.
Kiitos teille ihanat ihmiset myötäelämisestä!!! Toivon teille kaikille onnea hoitoihin, tarrasukkia, voimia ja myöskin iloa elämään! Tänne on jotenkin niin helppo kirjoittaa, kun tietää, että joku muukin on kokenut vastaavaa, ei tarvitse olla yksin. Käyn jatkossakin lukemassa tein kuulumisia.
Meriharakka ja Toivounelma

Onnea plussanneille! :heart: :flower: :heart: Ihana on ollut lukea mukavia(kin) uutisia. Meriharakka: kauhun hetkiä olet tosiaan kokenut! Ihanaa, että pienen sydän pompotti kaikesta huolimatta! :heart:

Chloe: olin toisen punktion jälkeen viikon kipeä, olin kyllä töissä jne 3 päivän saikun jälkeen. Mutta varovaisia olivat liikkeeni. Raskautumisen jälkeen kivut osittain pahenivat. Yhteensä olin kipeähkö useamman viikon. En todellakaan lähtenyt lenkille tai nostanut mitään. Ihan kumartelu ja autoon meno tuntuivat ikäviltä. Eikä mulla ollut kuin 5-6 solua silläkään kertaa. Eli ei se määräkään, munasarjat vaan täyttyivät nesteellä ja turposivat. Tälläkin kertaa rv 7, kun kävimme ultrassa, näkyi vielä oikealla puolella runsaasti turvotusta - ja sen tunsinkin kyllä monta viikkoa senkin jälkeen.

Täällä menossa rv 33+1. Kaikki hyvin edelleen ja oma vointikin hyvä. Toki raskaus näkyy ja tosiaan jo tuntuu - mutta olen säästynyt kaikelaisilta kivuilta ja muilta murheilta. Jaksan käydä sauvojen kanssa lenkillä edelleen jne. Vauhti vaan on hiljentynyt =) Kultamuru on mallia itsepäinen istuja: istuksii tai on viistosti/poikittain. No, kääntyy jos kääntyy, pääasia on, että viihtyy :D.

Tsemppiä kaikille! Puhallan plussaonnea teille :whistle:!

Yhteistyössä