Ellastiinalle valtavasti onnea, ja voimia ja iloa vauva-arkeen! :flower: :flower: :flower: Pitkä matka meilläkin on ollut tänne asti (kun jo naapuripalstalla oltiin pitkät ajat kuumeilemassa). Ihana kuulla, että kaikki meni hyvin. Kirjoitit kivasti tuosta synnytyksestä. Sait sen tuntumaan siltä, että siitä voi ihan selviytyä.
Sompiolle ISO KIITOS vaatekommenteista! Ne olivat tosi hyödyllisiä! Monia asioita ei tällainen ensisynnyttäjä tajua, ennen kuin joku selittää. Sinun esimerkkiesi avulla tosiaan tajusin, että niitä vaatteita kuluu paljon enkä tosiaan halua stressata, onko yhtään bodya puhtaana. Olenkin nyt antanut luvan itselleni törsätä muutaman ihanan bodyn ja housut, kokoa 56. Olemme siis saaneet sukulaisilta jonkin verran vaatteita ja äitiyspakkauskin jo tuli (jossa vain yksi vaate kokoa 56 cm, kaikki muut suurempia!! Tämä oli yllätys!). Suurin osa niistä saaduistakin vaatteista on kuitenkin 60 cm tai yli, joten noita ihan pieniä oli pakkokin hommata. Koitan pärjätä suurimmaksi osaksi 56-senttisillä, 50-senttisiä mulla on vain pari bodya ja niissäkin on epäkäytännöllinen kaula-aukko. Nyt ostamani bodyt ovat kietaisumallia neppareilla (ja osassa vielä sellaiset tumpuiksi käännettävät hihat).
Fannille kiitos rasva- ja talkkikommenteista! Tuollaiset hankinnat on vielä tekemättä, korvakuumemittari ostamatta, samoin vaipat, imetysliivit ym. Osaako joku sanoa, kannattaako rintapumppu ostaa jo etukäteen? Olen koittanut jo hiukan imetysasioihinkin perehtyä, mutta moni asia tuntuu vielä aika etäiseltä. Entä milloin ostan imetysliivit? Jos ostaa ennen synnytystä, onko ne oikean kokoiset? Eikö rintojen koko voi vielä muuttua maidon noustua? Vai onko niissä liiveissä sellaisia malleja, joissa on jotenkin väljempi mitoitus (tyyliin M, L, XL tms.)?
Tirlittanille kiitos kysymästä (taas meni kauemmin kuin piti ennen kuin tulin "linjoille", höh).
Istukka on vieläkin osittain kohdunsuulla, joten sain taas uuden kontrolliajan. Jos siis huonosti käy, edessä on sektio. Tilanne voi kuulemma kuitenkin vieläkin muuttua, ja varsinaisesta "etisestä" istukasta ei kai ole kyse, kun vain pieni osa istukasta on ns. "väärässä" kohdassa. Haluaisin toki synnyttää mielummin alateitse, vaikka h-hetkellä sektiossa vähemmällä pääseekin. Toipuminen onkin sitten kuulemma paljon hitaampaa ja kivuliaampaa (sektiosta). Ja vauvankin kannalta alatiesynnytys olisi parempi. No, nämä ovat taas osastoa mitenkään ei itse voi asiaan vaikuttaa, joten koitan olla asiaa suuremmin ajattelematta, ennen kuin se lopulta selviää. Pääasia on, että saamme vauvan ehjänä syliin.
Rokotus on nyt saatu ja mieli sen suhteen ihan helpottunut. Vähän tylsää on se, että rokotteen täyteen tehoon menee 2 vkoa, mutta so far so good. Olen kyllä pysynyt mahdollisuuksien mukaan pois väentungoksista ja päättänyt pian alkavalla äitiyslomalla sitten vielä "ulkoiluttaa" itseäni enemmän (museoissa, leffoissa, konserteissa tms.). Tosin saa nähdä, kunnon mukaan tietenkin mennään... Enpä olisi nyt mihinkään päässytkään liikkumaankaan. Olen minäkin ollut nyt sairaslomalla viikon, koska iskias alkoi haitata niin paljon töissäoloa. Nyt on itse asiassa eka parempi päivä ja tuntuu taas siltä, että tästä vielä liikkeellekin päästään.
Mona oli tosi kiva kuulla Hollannin käytännöistä synnytyksen jälkeen! Tulisipa meilläkin joku jeesaamaan vauvan kanssa. Onneksi mies pystyy olemaan kotona. Päätimme muuten ostaa itsellemme joululahjaksi suursiivouksen tuossa ennen joulua! Joku muu saa siis tulla jynssäämään asuntomme lattiasta kattoon, ihanaa! Kaikkea pientä on kiva puuhastella (nyt on juuri koneessa ripustamista odottamassa vauvanpyykkiä ), mutta siivous ei ole suurimpia suosikkejani. Varsinkaan nyt kun mahan kanssa on kummallista kontystää. Tilaamme tuollaisen kerta(suur)siivouksen, mutta saa sitten nähdä, josko alkuajoiksi törsäisimme oikein viikkosiivoukseenkin, siitähän saa kotitalousvähennyksen.
Kestovaippa-asioita on tulut mietittyä. Mies varsinkin haluaisi niitä käyttää ja minäkin haluaisin mielelläni, mutta...olemme keskustelleet, että alun kakkaisempina aikoina varmaan käytämme kertakäyttövaippoja ja siirrymme sitten kestoihin. Tai ehkä osittain kestot, osittain (matkustaessa, liikkeellä ollessa) kertakäyttöiset on se realistisin vaihtoehto. Itse suhtaudun hieman skeptisemmin kuin mieheni siihen, kuinka paljon vaivaa (ja EHKÄ lisästressiä ) kestorumbasta mahtaa tulla. HALUAISIN kuitenkin pelastaa maailman!
Olen kuullut huhua, että on olemassa myös biohajoavia kertakäyttövaippoja...mutta entä kun ei ole kompostia. Käsittääkseni meiltä menee kertakäyttövaipat (ja siis ne biohajoavatkin) poltettavaksi. En sitten tiedä, tuleeko niistä biohajoavista vähemmän myrkkyjä poltettaessa kun niissä ei ole muovia. Todennäköisesti.
Monenlaista siis liikkuu täällä päässä, vauva liikkuu ahkerasti ja varsin pontevasti mahassa (viime yönä taas valvoin) ja jännitys tiivistyy...
Oikein omenaista odotusta kaikille ja tervetuloa uusille,
kielolle ja
kalkulle! Tsemppiä alun matelevaan aikaan ja odotukseen. Muistan hyvin, miten kovasti toivoi alussa ajan vain kuluvan äkkiä kriittisimpien aikojen yli. Toivon kovasti kaiken menevän teillä hyvin.
Merilintu ja linnunpoikanen 31+
P.S.
Tehillalle tsemppiä tuon munuaisallasasian sulattelemiseen! Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. Sinulla on hyvä asenne: pärjää sitä yhdelläkin.
P.P.S.
Vaahtokarkki, kuinka ollakaan, meilläkin on ollut puhetta lapinlomasta jo ensi kevättalvella, vauvan kanssa!
Välillä tuntuu, että meillä on kovin samanlaisia asioita/ajatuksia elämässä (lasketun ajan lisäksi).
Nimittäin
sompio sitten kun ehdit, voisit vaihtaa minulle saman L.A.:n kuin vaahtokarkille: 11.1.