3-vuotiasta kiusataan päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiiikeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiiiikeri

Vieras
Lapsemme on siis päiväkodissa ollut vasta hetken ja on nyt reilu 3-vuotias ja alusta asti tässä ryhmässä on ollut muutama (aina samat lapset) jotka häiriköi ja kiusaa (myös muita lapsia). Toinen on oikeasti väkivaltainen ja toinen on vaan sanallisesti kimpussa. Ryhmässä on lapsia 3-5-vuotiaita ja nämä häiriköt on _mielestäni_ lähempänä 5-vuotta kuin neljää. Lasta ahdistaa olla hoidossa ja viikottain saamme kuulla häneltä mitä on taas tapahtunut aina hän kertoo sanoneensa myös aikuisille asioista mutta hoitajat ei kyllä meille näitä asioita kerro. Lapsella on mustelmia ihan oudoissa paikoissa lähes koko ajan, silmäkulmassa haavat, milloin on hiekat silmissä, pakarat mustelmilla, kyljet mustelmilla. Olen ollut päiväkotiin yhteydessä mutta en ole saanut päiväkodin johtajalta minkäänlaista vastausta aiheeseen liittyen. Ryhmän hoitajat tietenkin puun ja kuoren välissä eikä pysty toimimaan. Mikä siinä on että tollaisia ongelmatapauksia taas paijataan päähän? MItä me voidaan asialle tehdä? onko taas niin että kiusatun pitää vaihtaa ryhmää? Miten tämän sitten saa tapahtumaan? ja miks aina kiusatun pitää kärsiä seuraukset? MIks noita kiusaajia ei vaan pistetä pois päiväkodeista ja kouluista. Kasvattakoon vanhemmat niinkuin pitäis ja antais muille kunnolla käyttäytyville sen mitä ne ansaitsee. Mua pistää taas niin vihaksi että jo päiväkodissa tarvii lapsen kärsiä väkivallasta. LApsella on kyllä hyviä kavereita tullut ettei nyt kaikki onneksi ole vain huonoa.

Itse oisin raivona jos mun lapsellani olisi fyysisiä vammoja päivittäin ja muutenkin itkeskelis että kiusataan. Jos johtaja ei asiaan saa muutosta niin rikosilmoitus.

Olen itsekin pk:ssa töissä ja on pöyristyttävää jos joku on jatkuvasti nyrkkeilysäkkinä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
No sitäpä olen miettinyt että voiko näistä kävellä suoraan poliisille? Ylittääkö heillä kynnyksen alkaa tutkimaan asiaa. Mäkin olen kuule niin raivoissani että joudun joka kerta lasta hoidosta hakiessa hillitsemään itseäni etten mene näille lapsille mitään ärähtämään.

Soita kaupunkinne päivähoidon johtajalle. Jo alkaa tulla vipinää niihin päiväkodin hoitajiinkin.

No sitäpä olen miettinyt että voiko näistä kävellä suoraan poliisille? Ylittääkö heillä kynnyksen alkaa tutkimaan asiaa. Mäkin olen kuule niin raivoissani että joudun joka kerta lasta hoidosta hakiessa hillitsemään itseäni etten mene näille lapsille mitään ärähtämään.

No ainakin jos lapsella on fyysisiä vammoja toistuvasti, joista otat tietty todisteet talteen. Jos sua joku muksis mustelmille töissä, niin tottahan toki se olis poliisiasia. Se kuka noista sitten on pk-maailmassa vastuussa on vähän hankalampi homma, mutta viime kädessä johtajan tulee taata kaikkien lasten turvallisuus ja fyysinen koskemattomuus hoitopäivän aikana.

Kävelisin vielä kerran johtajan puheille, ota vaikka mies tai joku tueksi mukaan ja vaadi asiaan puuttumista välittömästi, tai uhkaat viedä asian eteenpäin... Muista että on sun velvollisuus toimia sun lapsen eduksi eikä kukaan muu häntä puolusta niinkuin sinä äitinä..

Lapsemme on siis päiväkodissa ollut vasta hetken ja on nyt reilu 3-vuotias ja alusta asti tässä ryhmässä on ollut muutama (aina samat lapset) jotka häiriköi ja kiusaa (myös muita lapsia). Toinen on oikeasti väkivaltainen ja toinen on vaan sanallisesti kimpussa. Ryhmässä on lapsia 3-5-vuotiaita ja nämä häiriköt on _mielestäni_ lähempänä 5-vuotta kuin neljää. Lasta ahdistaa olla hoidossa ja viikottain saamme kuulla häneltä mitä on taas tapahtunut aina hän kertoo sanoneensa myös aikuisille asioista mutta hoitajat ei kyllä meille näitä asioita kerro. Lapsella on mustelmia ihan oudoissa paikoissa lähes koko ajan, silmäkulmassa haavat, milloin on hiekat silmissä, pakarat mustelmilla, kyljet mustelmilla. Olen ollut päiväkotiin yhteydessä mutta en ole saanut päiväkodin johtajalta minkäänlaista vastausta aiheeseen liittyen. Ryhmän hoitajat tietenkin puun ja kuoren välissä eikä pysty toimimaan. Mikä siinä on että tollaisia ongelmatapauksia taas paijataan päähän? MItä me voidaan asialle tehdä? onko taas niin että kiusatun pitää vaihtaa ryhmää? Miten tämän sitten saa tapahtumaan? ja miks aina kiusatun pitää kärsiä seuraukset? MIks noita kiusaajia ei vaan pistetä pois päiväkodeista ja kouluista. Kasvattakoon vanhemmat niinkuin pitäis ja antais muille kunnolla käyttäytyville sen mitä ne ansaitsee. Mua pistää taas niin vihaksi että jo päiväkodissa tarvii lapsen kärsiä väkivallasta. LApsella on kyllä hyviä kavereita tullut ettei nyt kaikki onneksi ole vain huonoa.

Siis millä tavalla ryhmän hoitajat ovat puun ja kuoren välissä, eivätkä sen takia pysty toimimaan? Heidänhän juurikin tulisi puuttua kiusaamiseen heti. Ja näin ainakin meidän päikyssä hoitajat toimivat. Kertovat myös aina, jos lapsiani on kiusattu ja mistä mustelmat ovat peräisin. Sinun menisin uudelleen johtajan juttusille.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Kiitos kaikille vastauksista. On jo itse alkanut vaipua epätoivoon ja näistä sain nyt taas sellaisen buustin päälle että jotain nyt sitten me miehen kanssa tehdään ei vielä tiedetä mitä vai tehdäänkö kaikki ylläolevat asiat niin ottaapahan edes joku jostain kantaa tähän asiaan. onneksi lapsi jää ensiviikon jälkeen 2kk kesälomalle niin saa aikaa rauhoittua ja päiväkodilla on 2kk aikaa laittaa asiat siihen kuntoon että elokuussa kun hoitoon palaamme niin ei tarvitsisi enään tämmöisiä asioita pohtia.

Kuulostaa kyllä tosi hurjalta, jos lapsella on koko ajan mustelmia yms,
Ei todellakaan tuollaista pidä sietää.
Todellakin uudestaan johtajan juttusille ja sano, että olet välittömästi valvojaan yhteydessä.
Meillä päiväkodissa on nollatoleranssi tuollaiselle, joskus jostain lapsesta olivat vanhemmat valittanneet, niin joutui pois päiväkodista (yksityinen)

v[QUOTE="Rose";28516266]Siis millä tavalla ryhmän hoitajat ovat puun ja kuoren välissä, eivätkä sen takia pysty toimimaan? Heidänhän juurikin tulisi puuttua kiusaamiseen heti. Ja näin ainakin meidän päikyssä hoitajat toimivat. Kertovat myös aina, jos lapsiani on kiusattu ja mistä mustelmat ovat peräisin. Sinun menisin uudelleen johtajan juttusille.[/QUOTE]

Niin tarkoitin siis että he eivät voi puuttua vissiin (en ole varma) asiaan kuin sen hetken ja kertoa mahdollisesti esimiehelleen (päiväkodinjohtajalle) mitä on tapahtunut ja mitä vanhemmat ovat kertoneet ja mitä vanhemmat haluavat. Eikös se ole kuitenkin se johtaja joka loppujen lopuksi tekee päätökset esim siitä että kiusaaja siirretään toiseen ryhmään? Hoitajat meinaan tiedostavat tämän asian mutta koittavat pehmitellä aina tapahtumia naureskellen ja toteamalla että lapset on lapsia. Meilläkin on siinä ryhmässä lapsia niin paljon hoitajaa kohden että ovat varmaan itsekin väsyneitä kun koko ajan vanhemmat kimpussa niiden häiriköiden takia. Mutta ei se tietty tät meidän ongelmaa poista

Ymmärrän hyvin sinua Tiiikeri. Tuntuu tosi pahalta, jos omia lapsia kiusataan. Toivottavasti saatte asian selvitettyä ja lapsesi voi hyvillä mielin ja turvassa jatkaa päiväkodissa kesäloman jälkeen.

Minun kolmevuotiasta siis on myös kiusattu päikyssä. Nyt on onneksi tilanne parantunut. Paljon auttoi, kun puhuin pojan kanssa siitä, miksi jotkut tuntevat tarvetta kiusata. Selitin pojalleni, että ehkä kiusaaja on kateellinen mm. poikani uudesta paidasta, koska oli haukkunut paidan niin, että poikani ei sitä suostunut enää päälleen pukemaan.

v

Niin tarkoitin siis että he eivät voi puuttua vissiin (en ole varma) asiaan kuin sen hetken ja kertoa mahdollisesti esimiehelleen (päiväkodinjohtajalle) mitä on tapahtunut ja mitä vanhemmat ovat kertoneet ja mitä vanhemmat haluavat. Eikös se ole kuitenkin se johtaja joka loppujen lopuksi tekee päätökset esim siitä että kiusaaja siirretään toiseen ryhmään? Hoitajat meinaan tiedostavat tämän asian mutta koittavat pehmitellä aina tapahtumia naureskellen ja toteamalla että lapset on lapsia. Meilläkin on siinä ryhmässä lapsia niin paljon hoitajaa kohden että ovat varmaan itsekin väsyneitä kun koko ajan vanhemmat kimpussa niiden häiriköiden takia. Mutta ei se tietty tät meidän ongelmaa poista

Kyllä se on pomo joka tekee päätökset. Mutta se ei poista hoitajien vastuuta. Ärähdys ylemmälle tasolle ellei hoidossa ryhdistäydytä. Ei pidä alistua. Ja te vanhempina pitäkää lapsen puolia niin pitkälle kun tarvii. Itellä vastakkaisia kokemuksia ja omani suhteen olen kyllä asialla jos tarvii.

Ehdottomasti kannattaa toimia ja viedä asia eteenpäin. Yleisellä tasolla mietin vain että kun näin tehdään (ja muuta vaihtoehtoahan ei tässäkään tapauksessa ole) niin kuinka hoitajat jatkossa suhtauvat lapseen/vanhempiin kun "heidän takiaan" on nyt saatu moitteita.

Mä kyllä yrittäisin tosissani saada aikaiseksi yhteispalaveria ryhmän henkilökunnan ja pk- johtajan kanssa ko.asiasta. Kiusaamiseen on puututtava ja napakasti! Toisaalta kuitenkin tuo ryhmän ikärakenne jo houkuttelee nopeille tilanteille ja tapahtumille, sattuu kaatumisia, muksahteluja, tuuppimista ja tönimistä. Mikä sitten on tahatonta tilannetta ja mikä kiusaamista? Mustelmia kun tulee ja menee - päivän päätteeksi ei lapsi välttämättä todellakaan muista, mikä kolhu on tullut mistäkin asiasta. Mua jäi hirveesti häiritsemään se, etteivät hoitajat kerro moisista tilanteista...ovatko siis niistä niin tietoisiakaan loppujen lopuksi, näkevätkö he tilanteet aivan eri tavalla kuin kolmevuotias lapsenne? En tiedä, kyselisin senkin asian perään. Tosin minulla taitaa olla varsin naivi kuva nykypäivän kasvatushenkilökunnasta, koska oletan että he yhä osaavat välittää päivän tapahtumista viestiä lapsen vanhemmille.

Mutta - ottaisin asian pöydälle ennen kesälomalle siirtymistä ja ihan rakentavassa ja yhteistyöllisessä ilmapiirissä lähtisin asiaa selvittämään. Mikäli tilanne jatkuu syksyllä, niin sitten ottaisin yhteyttä ylempään tahoon. Sitä ennen varmistaisin vielä kyllä, että ryhmän henkilökunta on tietoinen kiusaamistilanteista ja niiden tuomista ahdingoista teidän perheessänne.

Muutoin - koittakaa nauttia edessä siintävästä lomastanne ilman päiväkotihoitoa :)!

[QUOTE="FreezeCat";28516376]Mä kyllä yrittäisin tosissani saada aikaiseksi yhteispalaveria ryhmän henkilökunnan ja pk- johtajan kanssa ko.asiasta. Kiusaamiseen on puututtava ja napakasti! Toisaalta kuitenkin tuo ryhmän ikärakenne jo houkuttelee nopeille tilanteille ja tapahtumille, sattuu kaatumisia, muksahteluja, tuuppimista ja tönimistä. Mikä sitten on tahatonta tilannetta ja mikä kiusaamista? Mustelmia kun tulee ja menee - päivän päätteeksi ei lapsi välttämättä todellakaan muista, mikä kolhu on tullut mistäkin asiasta. Mua jäi hirveesti häiritsemään se, etteivät hoitajat kerro moisista tilanteista...ovatko siis niistä niin tietoisiakaan loppujen lopuksi, näkevätkö he tilanteet aivan eri tavalla kuin kolmevuotias lapsenne? En tiedä, kyselisin senkin asian perään. Tosin minulla taitaa olla varsin naivi kuva nykypäivän kasvatushenkilökunnasta, koska oletan että he yhä osaavat välittää päivän tapahtumista viestiä lapsen vanhemmille.

Mutta - ottaisin asian pöydälle ennen kesälomalle siirtymistä ja ihan rakentavassa ja yhteistyöllisessä ilmapiirissä lähtisin asiaa selvittämään. Mikäli tilanne jatkuu syksyllä, niin sitten ottaisin yhteyttä ylempään tahoon. Sitä ennen varmistaisin vielä kyllä, että ryhmän henkilökunta on tietoinen kiusaamistilanteista ja niiden tuomista ahdingoista teidän perheessänne.

Muutoin - koittakaa nauttia edessä siintävästä lomastanne ilman päiväkotihoitoa :)![/QUOTE]

Juu ymmärrän kyllä että muksahteluita tulee ja tuuppimisiakin. Meidänkin lapsemme varmasti tuuppii toisia ja minusta lapsien väliset nahistelut on jopa ihan ymmärrettäviä mutta kun nää ei ole pelkkää tuuppimista aina. Toinen kiusaaja on jopa hypännyt polvet edellä lapsemme selkään kun hän on mhallaan leikkinyt lattialla. Se ei mene millään tasolla tahattomaan. Näitä on ihan hirmuisesti en viitsi kirjoitella ettei nyt mahdollisesti joku tunnista ja saada hoitsujen vihoja niskaan. Se että hoitajat ei aina kerro asioita (tai että meistä tuntuu siltä) niin perustuu siihen että lapsen selitykset on kaikesta huolimatta selkeitä ja aika järjestyksessä ja muutamat kerrat on jopa hoitaja alkanut kertomaan että lapselta on silmäkulma auki kun tuolilta tippui ja samaan aikaan lapsi alkaa sylissäni itkemään ja kertomaan että se kiusaaja oli hänet siitä kaatanut pois niin sitten vasta hoitaja alkoi kertomaan minulle sitä samaa versiota. Eli ensin oli vaan vähän muksahtanut ja lapsi avasi suunsa niin johan hoitaja kertoi todellisen laidan. Välillä tuntuu että hoitajat tässä ryhmässä koittaa pehmittää asioita vain sen takia kun he eivät voi tehdä asioille mitään ja johtaja ei jostain syystä tee mitään niin hoitajien on helpompi olla hiljaa ettei he saa taas kerran vanhemmilta p****a palautetta niskaansa ja kuormita heitä. En millään lailla kyllä ryhmän hoitajia syyllistä he varmasti koittavat parhaansa mutta se johtaja minusta tässä on iso ongelma. olemme keväällä käymässä keskustelussa sopineet että koittavat pitää kiusaajat ja lapsemme eri leikeissä (eihän tämä nyt koko ajan voi millään toimia) niin sen jälkeen on vähän vähentynyt nämä kiusaamiset mutta ei poistunut kuitenkaan, pakostahan isolla pihalla lapset keskenään törmäävät jaeihän kukaan koko ajan voi vahtia yksittäisien lapsien tekemisiä.

Ja muutaman vuoden päästä nämä kiusaajat on koulussa kuten oma lapsesikin. Siellä se homma muuttuu enemmän pahemmaksi jos asiaan ei puututa jo aiemmin. Meillä asiaan auttoi vasta muuttaminen muualle ja eri päiväkotiin ja erikouluun. Siis ei muutettu sen takia vaan ihan muuten vaan. Nyt on niin ihanaa ja rauhaisaa ja ei ole enää niitä kiusaaja mamujakaan.

Juu ymmärrän kyllä että muksahteluita tulee ja tuuppimisiakin. Meidänkin lapsemme varmasti tuuppii toisia ja minusta lapsien väliset nahistelut on jopa ihan ymmärrettäviä mutta kun nää ei ole pelkkää tuuppimista aina. Toinen kiusaaja on jopa hypännyt polvet edellä lapsemme selkään kun hän on mhallaan leikkinyt lattialla. Se ei mene millään tasolla tahattomaan. Näitä on ihan hirmuisesti en viitsi kirjoitella ettei nyt mahdollisesti joku tunnista ja saada hoitsujen vihoja niskaan. Se että hoitajat ei aina kerro asioita (tai että meistä tuntuu siltä) niin perustuu siihen että lapsen selitykset on kaikesta huolimatta selkeitä ja aika järjestyksessä ja muutamat kerrat on jopa hoitaja alkanut kertomaan että lapselta on silmäkulma auki kun tuolilta tippui ja samaan aikaan lapsi alkaa sylissäni itkemään ja kertomaan että se kiusaaja oli hänet siitä kaatanut pois niin sitten vasta hoitaja alkoi kertomaan minulle sitä samaa versiota. Eli ensin oli vaan vähän muksahtanut ja lapsi avasi suunsa niin johan hoitaja kertoi todellisen laidan. Välillä tuntuu että hoitajat tässä ryhmässä koittaa pehmittää asioita vain sen takia kun he eivät voi tehdä asioille mitään ja johtaja ei jostain syystä tee mitään niin hoitajien on helpompi olla hiljaa ettei he saa taas kerran vanhemmilta p****a palautetta niskaansa ja kuormita heitä. En millään lailla kyllä ryhmän hoitajia syyllistä he varmasti koittavat parhaansa mutta se johtaja minusta tässä on iso ongelma. olemme keväällä käymässä keskustelussa sopineet että koittavat pitää kiusaajat ja lapsemme eri leikeissä (eihän tämä nyt koko ajan voi millään toimia) niin sen jälkeen on vähän vähentynyt nämä kiusaamiset mutta ei poistunut kuitenkaan, pakostahan isolla pihalla lapset keskenään törmäävät jaeihän kukaan koko ajan voi vahtia yksittäisien lapsien tekemisiä.

Ok, tilanteenne selkeytyi nyt huomattavasti.

Yrittäisin saada sitä keskustelua aikaiseksi pikaisestikin ja mikäli vallankin pk- johtajan puolelta huokuu vähääkään vähättelevää suhtautumista asiaan, niin sitten sen keskustelun tiimoilta olisin yhteyksissä kasvatustoimen johtajaan (tai mikä/kuka hän onkaan teidän kaupungissanne/kunnassanne). Ota keskusteluun hoitohenkilökunnan kanssa tueksesi sekä ylimääräiseksi korvapariksi miehesi - kaksi korvaparia kuulee enemmän kuin yksi.

Todella, todella kurjaa, että olette joutuneet moisen asian kanssa tekemisiin. Toivottavasti kesä tekee tehtävänsä ja syksyllä vastassa on aivan erilainen, paljon myönteisempi hoitoilmapiiri :).

Yhteistyössä