<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 11/09 <3

Huomenta!

Olipa luksus aamu kun sain nukkua kahdeksaan saakka. Kerrankin tuo esikoinen nukkui pitkään. Mä tajusin eilen illalla että mulla on tuo pahoinvointi alkanut helpottaa selvästi. Välillä onkin sellanen olo ettei oo ollenkaan raskaana. Tissikipu tosin on tällä hetkellä lähes sietämätön että se palauttaa maanpinnalle... Tilasin ittelleni netistä sellaset rinnanlämmittimet ja ootan jo malttamattomana koska ne tulee.

Isyyslomasta on keskusteltu paljon ja oon ihan unohtanut kommentoida sitä. Meillä mies jäi esikoisen kohdalla heti melkeen heti isyyslomalle, oiskohan ollu parisen viikkoa töissä ja sit lomalle. Kävi kesken päivää ruokatunnilla meitä moikkailee sairaalassa. Nyt onkin hankalaa kun on kesälomien aika juur kun vauvan pitäis syntyy niin ei varmaan heti voi lomailla. Ja tokihan pitää varmaan kaikki mahdolliset vapaat mitä voi :LOL: . Mä oon ite miettinyt että voisin töihin palailla 2011 syksyllä kun kesällä yleensä on tarpeeks jengiä töissä kun on kesätyöläisiä. Sit ois pikkunenkin jo yli vuoden.

buam, jaksamisia sinne sokerirasitukseen. Esikoisen kohdalla ite olin kanssa ja siin jouduin pullantuoksuja vieressä haistelemaan... Siellä labrassa kun oli kanttiini ihan vieressä.

Cristiinan ultrakuulumisia odotellessa =) .

Selis ja "mötkäle" 11+1
 
Mulla oli niin kamalat kokemukset tosta vieres olevasta neuvolasta ku viimeset 10 vkoa siel viime raskaudessa kävin. Vannoin että sen akan luo en IKINÄ enää mene ja ku sain tietää olevani raskaana ni soitin neuvolaan missä kävin ennen tänne muuttoa, matkaa sinne on päälle 20km mut ei haittaa, mielummin ajan sinne ku käyn neuvolassa missä tulee tosi paha mieli ja ei voi nauttia sen puoleen odotuksesta. Neuvolatäti sano sillo että ottaa mut ilomielin sinne ja onneks mulla oli oikeus päättää että haluan muualle.

Viimeset neuvolakäynnit oli kamalia tossa vieres olevas neuvolas, itkua väänsin kun pois lähdin kun se ei kuunnellu mua ollenkaan. Mies tuli vikalle käynnille mukaa pitämää mun puolia ni ne ylty riitelemään siellä ja taas sain itkeä ja hihasta repiä miehenki sieltä ulos.
 
Huomenta taas pitkästä aikaa! Käyn kyllä lukemassa kuulumisianne päivittäin, mutta sitten kun itse ehdin jotakin kommentoimaan, jää todennäköisesti suurin osa huomiotta, kun kommentoitavaa olisi paljon :ashamed:

hannah voima :hug: täältä! Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki on hyvin, niinkuin moni edellä sanonutkin, on teillä vielä suurensuuret mahdollisuudet saada terve lapsi.

Isyys/hoitovapaista Mä oon käsittänyt että se kahden viikon lisäys koski isyysvapaata, eli siis sitä aikaa mikä on sitten äidiltä pois? Mä oon kyllä ihan pihalla noista, että voin olla väärässäkin.
Ollaan mietitty myös että äitiysloman jälkeen pitäisin ensin kesäloman ja muut lomat pois ja sitten jompikumpi olisi hoitovapaalla muutaman kuukauden ja perään uudet kesälomat, niin ei tarvitsisi hoitopaikkaa etsiä ennen syksyä 2011. Luulen että tuon hoitovapaan pitää tuleva isukki, kun sitä niin kovasti odottaa :heart:
Isyysloma on vielä auki, mutta ainakin osan mies pitää heti synnytyksestä alkaen. Meillähän on kaikilla sikäli hyvä, että kesälomat ovat ovella lapsen syntyessä, joten voi olla että osa isyyslomasta meillä säästetään talveakin varten.

(.) omanapa-vuodatusta, saa skipata :LOL:
Tasaisen paksua oloa täällä, joka päivä edelleen yököttää, ei ole tainnut yhtäkään päivää olla välissä ettei olisi. Nälkä on myös jatkuva seuralainen, argh.. Herkkuja/roskaruokaa menee luvattoman usein, nyt on pakko alkaa hillitä. Normaalisti mä olen syömisistäni tosi tarkka ja hikeennyn puolen kilon painon nousustakin, mutta nyt oon jotenkin antanu itelleni luvan syödä mitä tekee mieli. Toisaalta mun on välillä vaikee hyväksyä tämä muuttunut vartalo ja identiteettikriisiä pukkaa... Vaikka en ole mielestäni muuten lihonut, kova vauvavatta tuolta vaan punkee :heart:
Pomolle kerroin töissä, oli ihana reaktio kun se oli niin innoissaan. Hehkutti oikein miten ihanaa olla kesällä vauvan kanssa kotona. Ihaili kovasti masuakin.. Yksi työkaveri tietää, lopuille en oo saanu aikaseksi kerrottua. Mummo ja pappa sai isänpäiväuutisen, olivat oikein onnellisia. Kertoi mummo sitten, että hänellä ollut vaikeaa lasten saanti, ja saanut jotain pistoksia aina kuukautisten jälkeen, että raskaus onnistuisi. Useita keskenmenoja ollut kuulemma, eikä yksikään raskaus olisi onnistunut ilman näitä piikkejä. Mun isä on esikoinen ja synt. v. 55, joten aika aikasessa vaiheessa noita hoitoja on jo ollut.... Isällä ei olekaan kuin yksi veli, joka sekin näillä piikeillä alkunsa saanut.

Talvista päivää kaikille, täällä ainakin ihanasti valkea hanki jo, koko ajan satelee hiljalleen lisää. Aatelkaa, lumien sulaessa me ollaan kaikki jo loppusuoralla! (olettaen että nämä lumet pysyy... )

A-L-M 15+2 :heart:
 
Mors!


Luin taas uudelleen juttuja jotta ees jotaki asiantynkää löytäsin :D

Lapsille ei olla kerrottu vielä, toi isompi 5,5v on semmonen hölösuu, et sit tietää koko kylä. Mää en oikeen tykkää levitelä omia asioitani.. Pikkukylä ja pikkukylän paskanpuhunta sit.. :/ Kerron kai sitten näille kun alkaa enemmän erottua. JA äitille kerron vasta sitten ko huomaa, niiden edellisten reaktioiden takia, jos joku muistaa..

Sokerirasitusta Buamille tais jo pukata. Just eilen mietin et millonkas se olikaan, tietää vähä jo isäntää pehmitellä kun se tietää inhottavaa ees taas ajelua kun syömättä pitää olla ja en kykene kävelee nälässä juuri kauemmas ko jääkaapille :ashamed: Eli vissiin se on lähiaikoina. Se litkuhan on ihan jees, mut ne piikit... Hyi kamala |O

Isyysloma, mikä se on? :D Ai niin se kun isi ottaa ja liukenee töihin kun vauva on paripäiväinen? Joo, pidellään pidellään, tarpeen vaatiessa, ainakin se aika mikä menee laitoksella ja sitten kotiutumispäivä, sekä EHKÄ jopa seuraava. Hänen alallaan ei noi eläimet ruoki itseään, eikä rehut levity navettaan.. :whistle: Tarvittaessa noita lomapäiviä siis :)

A-L-M et ole ainoa takuulla joka syö, ja nimenomaan ROSKARUOKA on se suurin himotus mulla, heti tonnikalan jälkeen. Makiaa ei juuri mieli tee :D

Täällä tuli lumi maahan eilen ja tänään, ihana ilma ja mahtavastippa on pihalla viihytty =)

Tässäpäs postikorttimaisemaa omalta pihalta:



:wave: :wave:
 
On sulla kyllä Sanse ollu karmee neuvolatäti. En ihmettele että käyt mielummin kauempana jos saat siellä parempaa kohtelua. Joidenkin ihmisten ei pitäis olla tietyssä työssä. Raskaana oleva varsinkin on niin herkkä et ei sais ylimääräistä mielipahaa aiheuttaa.

Tuli mieleen että voisko olla niin jos neuvolassa ollaan "huolissaan" kun ei ole paino noussut niin pelkäävät että raskaana oleva laihduttaa. Ne kun ei tunne henkilökohtaisesti kaikkia asiakkaitaan niin voihan neuvolatäti miettiä et raskaana oleva pelkää menettävänsä hoikan vartalonsa ja siksi syö liian vähän tai jotain. Ei sitä välttämättä pahalla tarkoiteta. Tiedän sellaisia jo valmiiksi hoikkia ihmisiä jotka ovat paniikissa raskaudenaikaisesta painonnoususta. Työkaverikin oli ihan onnessaan kun ei tullut kuin muutama kilo. Harvoin näin syövän töissä mitään. Ja hänen painoindeksi oli ennen raskautta varmasti alle 20. Yks kaveri lopetti imettämisen että sai alkaa laihduttaan. Joskus tuntuu ettei kaikkien pitäis lapsia tehdä :/ .

Mulla ei ole tullut vielä kiloja yhtään mutta se on hyvä. Mulla ei ole herkut maistuneet (kuten normaalisti). Edellisissä raskauksissa tullut 18-30 kg joten parempi näin kun painoindeksi ennen raskautta jo 32. Neljä lasta jättänyt 30 kg ylimääräistä kannettavaa. Mulla on nimittäin maailman huonoin itsekuri :headwall: . Siksi olenkin tyytyväinen ettei nyt herkut maistu. Vielä ehtii kiloja tulla, mut pitää toivoo et herkkunälkä pysyy poissa :whistle: .

Onko kellään muulla neuvolassa sellaista kokeilua et neuvolatäti käy kotikäynnillä jo raskausaikana? Sellanen on tulossa pakolliseksi joka kuntaan. Meidän neuvola on jossain kokeilussa jo etukäteen mukana. Ihmettelin hieman kun meille kuitenkin jo viides tulossa että onko järkee. Sillä kartoitetaan kuulemma huume- ja päihdejuttuja että voidaan ohjata neuvontaan apua tarvitsevat. Sekä jo etukäteen perheiden tarvetta perhetyöntekijään. Kaikkea ne päättäjät keksii, mut onhan tuo joillekkin varmaan ihan hyväkin juttu.

Johjo 15+3

Varanikki, teillä on ihanan talvista :p

Lisäänpä vielä tuosta lapsille kertomisesta kun on unohtunut...
Kerroin ultran jälkeen. Esikoiselle (poika 10v) näytin kuvan ja se katsoi sitä ja sanoi että "ihana pikkunen". Ihan ku olis saanu siitä kauheena selvää ;) . Kakkonen (tyttö 8v) tuli ja halas mun mahaa. Kolmonen (tyttö 3,5v) välillä silittelee mun mahaa ja sanoo että "meille tulee kohta toinenki vauva". Ja tuo 10kk ei tajuu vielä mitään.
 
heh, minä ja mun "hoikka" varsi :D painoa on 10kg enemmän kun aikanaan kuopusta kun aloin ottaan ja 10kg enemmän kun vuosi takaperin, mikä sylettää ihan suunnattomasti. Eli mulla ei oo lapset eikä raskaudet syynä kiloihin, ekassa raskaudessa painoa tuli 15kg ja 10kk synnytyksestä oli tippunut paino 17kg kuopuksesta kiloja tuli 12 ja nekin lähti vajaassa kuukaudessa synnytyksestä, eli nyt on ihan omasta itsekurin puutteesta johtuvaa läskiä.
Joo, toive on, että paino ei nousisi raskausaikana paljoa yli 10kg en varsinaisesti laihduta, mutta pyrin syömään kevyemmin ja jättämään ylimääräisen mässäilyn pois.
En mä tiiä mikä tuon huomautuksen takana oli, ehkä lääkäri oli sitä mieltä että painoa olisi pitänyt tulla, tiedä häntä. Kuopusta oottaessa mulla oli tässä raskauden vaiheessa paino pudonnut 3kg lähtöpainoon nähden, joten nyt on vaan pysynyt samassa.

Mutta, mä tänään huomasin, että kyllä tuo mun maha vaan on mennyt ja kasvanut, oli pakko tässä pöydän vieressä avata farkut kun painoivat jo niin ilkeästi mahaa ja nää oli vielä pari-kolme viikkoa sitten löysät! Ja koska nää on mun isoimmat housuni niin seuraavaksi täytynee siirtyä äitiyshousuihin, nyt jo :eek:
Ensi viikolla varmaan käydään turussa niin tarvitsee sieltä jotain metsästää :( huh, alkaa tylsien housujen aika, kun en aio kun kahdet ostaa, toiset töihin, toiset kotiin. Turha muutaman kuukauden takia sen enempää ostella.

ja toi lapsille kertominen, me kerrottiin muksuille samana päivänä kun testi tehtiin :) noi ei paljoa asioita höpöttele niin ei oo tieto sitä kautta levinnyt, vaikka kerroin kyllä aika avoimesti ihan alusta asti, että pieniin päin sitä ollaan :) Mä en jaksa salailla asiaa, joka tulee kuitenkin kaikkien tietoon jossain vaiheessa.
 
Auuuuuuuu.... Siis voi jesta että sattuu tisseihin! Tarkemmin nänneihin, ne on kun tulessa.... aiemminkin ollut sellasta pientä kipuilua nänneissä, ja iho on ollut kuiva ja halkeileva, oonkin rasvaillut bepanthenilla ajoittain. Mutta nyt tää kipu, mitä ihmettä tää on? Tätä kirjottaessa polttelu jo lievenee, mutta auts miten arat nuo pallukat on.

Varanikilla kaunis pihamaisema!
 
Heipsan!

Olette olleet taasen ihanan ahkeria kirjoittamaan, pari kertaa päivässä pitää käydä lueskelemassa, mut huonolle jää toi oma kirjoittelu/kommentointi...monet ootte kertoneet kuinka ihanan talvinen maisema teillä on ja varanikilla oli aivan ihana valokuva! Puhaltakaas tänne länteenkin päin niitä lumituulia :D . Itse ku oon lapsuuden ja nuoruuden asunu itä-Suomessa ni on aina tottunu kunnon lumeen. Voi kun saatais sitä valoisuutta tännekin ja ku se tuo sen jouluntunnunkin samantien todemmaksi.

Kaikille taasen tasapuolisesti :flower: ihanista ultrakuulumisista!

hannahille voima :hug: , peukkuja että kaikki menee hyvin.

Minäkin oletin, että se lisäys on tulossa isyysvapaaseen eli ns. isäkuukauteen. Meillä ei olla vielä käyty keskustelua isyyslomasta, en oikeastaan ees tiedä kuinka pitkä se on kaksosista vai onko se pidempi? Kelan sivuiltahan ne sit aikanaan selviää...mut pidän sitä itsestään selvyytenä, et kaikki lomat mies pitää mut voi olla et parissa osassa.

Huoh minkälaisia neuvola tätskyjä joillain on ollu...meillä on ollu nyt puoltoista vuotta se tilanne neuvolassa, et vakkarihoitsua ei ole ja sijaisia on sijaisten perään, mutta ovat silti olleet asiallisia ja asiansa tietäviä. Ja siellä neuvolassa on kolme muuta kauemmin työtä tehneitä, joilta voi tarpeen tullen myös kysyä mieltäpainavia asioita. Miun mielestä väheksyntä tms. ei kuulu lainkaan asiaan, huolia ja murheita löytyy ja heidän tehtävä on auttaa!!

Miekin jäin miettimään, et millonkas sen sokerirasituksen aika oikein on? Miulla ei sitä esikoisesta tehty ja nyt se kuulemma tehdään melkeinpä kaikille. Hyvä niin sillä meillä on suvussa tosi paljon sokeritautia.

Mitäs muuta miun pitikään....ai nii, ootteko harkinnu ottavanne kausi-influenssa -rokotetta? Itse olen ajatellu, et käyn hakemassa reseptin ja pistätytän ens viikon neuvolassa. Koskaan en ole moista ottanu, vaikka olen työskennelly ko potilaiden kanssa, mut nyt on jotenkin vaan sellainen fiilis et pitäiskös ottaa....katotaan...

Mukavaa viikon jatkoa ihanaiset!

Pilkkuliini + Tiuhti ja Viuhti 14+6
 
Tuosta sokerirasituksesta ni mulle sano lääkäri et 12-16 viikkojen aikana pitäis tehdä, mutta tää on tosi paikkakohtasta, kun tuntuu et tuolla huhtikuisissa tehtiin osalle millon mitenkin. Mullahan se oli tänään, mutta siitä syystä et ite venytin sitä niin pitkälle ko mahdollista sen pahoinvoinnin vuoksi

Eli mulla oli vissiin ihan normi arvot, kun
0-arvo 4,5
1-arvo 7,8
2-arvo 6,4

Kyselin toiselta palstalta rd-pulisijoilta mielipidettä. Mutta lopullisestihan se selvii ens viikon neuvolassa.
Mulle tuli ainakin tosta niin huono olo, et oli pakko nukkua päikkärit ku sai syötyä.
Kommentoin paremmin sit illemmalla, nyt on pakko mennä syömään jo ruokaa..
 
Meillä on myös tuo että sokerirasitus tehdään vain tietyn ikäisille, niille joilla paino nousee hurjasti ja niille joiden bmi on 24 tai enemmän.
Multa piti esikoisen yhteydessä ottaa tuo rasituskoe kun olin just ja just painoindeksiltäni sen 24, mutta sitä ei sitten otettukkaan kun paino tippui niin rajusti eikä ollut mitään muutakaan syytä epäillä raskausdiabeettestä. Nyt ei tarvinnukkaan edes olla "riskiryhmässä" kun indeksi on siinä 21 paikkeilla.

Ja tuosta kausi-infulenssarokotteesta niin sitäkään en ota, silloin kun oon sen ottanu riskiryhmäänkuulumisen takia niin joka ikinen kerta sain sitten sairastaa koko talven ja kevään, sen ottamisen kun lopetin olen ollu tosiharvoin kipeenä...
 
Mut eikös bmi 24 oo viel normaali?Raja kulkee muistaakseni 25:ssä, ei mulla nimittäin sanottu mitää vai bmi on 24, vai kattooko ne siinä sit jotenkin ruuminrakennettakin koska musta ei kyl ylipainosta saa tekemälläkää vaik bmi on tuo...Outoja nuo jutut... :whistle: Ei sillä, mä oon viitannu kintaalla noille painoindekseille ku eivät tunnu pitävän oikein paikkaansa, mä oon pitkä ja harteikas, ehkä jopa "miehekäs" ja lihastakin löytyy niin tuo ei vaan mene mulla ihan putkeen.. :p
 
Ihana maisema Varanikillä, vau. Onneks meillekin on tänään hiukan valkoista sadellut, kumpa vaan pysyis ees hetken.

Sanse, ompa sulla ollu huonot neuvolakokemukset. Onneks saat nyt muualla käydä. On se vaan tärkeetä että on mukava neuvolatäti!

A-L-M, tuttu tunne. Aamusti tissikipu oli ihan järkyttävää. Mulle tulee sitä silloin tällöin ja kestää joku puolisen tuntia kerrallaan. Ja nimenomaan nännit on tulessa.

Mulle ei ainakaan vielä oo puhuttu mitään tuosta sokerirasituksesta, vaikka bmi onkin juur sen 25. Esikoisesta olikin korkeempi ja silloin siinä olin ja arvot oli hyvät. Ultran jälkeen mulla onkin lääkärineuvola seuraavaksi eli ens viikolla pitää taas soitella neuvolaan koskas se sit varataan. Katoinkin tossa äskön että esikoisen kanssa olin sokerirasituksessa viikolla 28+2, muistelinkin että se oli joskus myöhemmässä vaiheessa.

Selis ja "mötkäle" 11+1
 
Mun mielestä se tehdään jos bmi on yli 25, eli silloin kuuluis riskiryhmään ja jos bmi on reippaasti yli tuon, eli yli 30 tjn sinnepäin, ni sit tehtäis näin alussa ja JOS tarve vaatii niin toistamiseen sitten loppuvaiheessa.
En kyllä varma ole.

Mut en oo kuullu et tuo 24 ois se raja, kun se on kuitenki normaalipaino vielä. Joka paikassa on toitotettu mun mielestä tuota 25:ttä.

No onneks tuo on nyt ohi ja uudelleen en aio siihen suostua.
 
tatomira: ethän ottanu mun kirjoitusta mitenkään pahalla? En muistanu kuka siitä kirjoitteli. Ehdotin jotain miksi esimerkiksi neuvolassa voitais olla huolissaan siitä ettei paino nouse. Olin itsekkin tuosta työkaveristani huolissaan kun oma kroppa tuntu olevan vauvaa tärkeämpi :( . Mulla kun on jo valmiiksi painoa niin paljon niin lääkäri sanoi että kannattais pitää huoli ettei tulis paljoa painoa tällä kertaa. Ei ihan noilla sanoilla mut kuitenki. Kyseli miten polvet sun muut viimeksi kesti. Mun terveyttä aatteli. Reilusti ylipainoiselle ei tarvis tulla välttämättä yhtään kunhan syö riittävästi ja terveellisesti. Mulla kans tavoite max. 10 kg. Niin se oli kyllä viimeksikin ja silti 18kg tuli :ashamed: .

Täällä on kans raja 25 tai yli niin joutuu automaattisesti sokerirasitukseen. Oma neuvolatäti sanoi et mulla olis kaks kertaa. Toinen piti olla viikon 16 tietämillä ja toinen joskus myöhemmin. Viimeks oli lääkärineuvola ja alkutarkastuksen teki sijainen ja se ei laittanu mua sokerirasitukseen. Lääkäriltä kysyin ja se meinas et voisin käydä ekan kerran 22 viikon tietämillä ja toisen kerran 30 viikon jälkeen.

Minä en ota mitään rokotteita. En ole koskaan ottanut enkä näillä näkymin otakkaan. Jos sikalentsu alkaa näyttää pahalta (siis porukkaa kuolee paljon tmv.) niin sitten otan jos vielä silloin saan. Näillä näkymin en kuitenkaan ota sitäkään. Viimeisellä kolmanneksella siitä olis hytötyä enemmän kun se suojais vauvanki mut se on silloin jo varmaan sairastettu.

Johjo 15+3
 
buam:
Mä en tota painonnousua yhdistäny lapsen hyvinvointiin vaan lähinnä omaan ahdistukseen :kieh: Eli mielelläni olisin itse ollut vielä tilanteessa että paino olisi noussut vähemmän kuin ton 5kg, minkäköhän verran vauvat ja istukat verottaa siitä :saint:

Maira:
Vai että sellanen neuvolatäti :LOL: Olisin sitten minäkin joutunu molemmista edellisistä odotuksista 'alapäätutkimuksiin' kun ei huonoa oloa ollut lähes ollenkaan :headwall:
Kukahan mulle tekis mokkapaloja, mun herkkua :p

Tulikin kiire suihkuun ja jatkan myöhemmin :wave:

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 14+3
 
Sokerirasituksesta: miulla tais olla BMI 24, lähinnä otin sen takia puheeksi tuon sokerirasituksen kun suvussa paljon diabetesta. Terkkari sanoi tosiaan et sokerirasitus tehdään nykyään tosi herkästi, iästä ei puhunut mut muistaakseni mainitsi mm. jotain et BMI täytyy olla melko alhainen ettei rasitukseen laitettaisi....mut jotenkin melko ylimalkaisesti aiheesta puhui et täytyy tosiaan tarkistaa ens viikolla ku on neuvola ( ja eri terkkari taas ).
 
Pikaseen tulin päivitteleen ultra kuulumisia.
Masussa kaikki oli kunnossa :heart: turvotus oli 0,9 ja pääperä 5,5cm :D vilkas kaveri siellä heitti volttia. itsellä kyllä kivi vierähti sydämmeltä kun näki pikkuisen, jotenkin ollut niin epäuskonen olo tässä muutaman päivän. seuraava ultra onkin sitten tasan 2kk päästä 11.1 :heart:

varanikkiihanan näköistä siellä. täällä niin likaisen harmaata :/

palaan taasparemmin :wave:
niin ja poks poks 12+0 :heart: :D
 
Huh, on jo tämä raskaus edennyt niin pitkälle, että en tiistaina kun viikot poksui osannut sanoa onko nyt 13+0 tai 14+0 =) Eli ilmeisesti alkaa stressi hieman helpottaa..

Pilkkuliini mietiskeli noita kaksosten isyysvapaita. Siellä monikko-info-illassa missä olin, oli puhetta, että kaksosten isä voi pitää monikko-lisän , vai mikäköhän sen nimi nyt oli, mutta se oli muistaakseni 2 kk, ja sen voi pitää samanaikaisesti äidin kanssa.. Kelassakaan eivät siitä kuulemma aina ole osanneet infota. Mutta ihanaa olisi jos mies saisi järjestettyä töissä niín, että olis muutaman kuukauden tolla monikkopidennyksellä kotona ja sit vielä kesäloma päälle.. Saas nähä mitä työnantaja on siihen mieltä..
 
Pikainen oman navan hehkutus!

Tänään oli lääkärineuvola ja onneksi pikkuisella oli kaikki hyvin! Kohdunsuu oli tiukasti kiinni, vauva liikkui hurjasti ja syke oli vaavilla 150, Pää-perämitta oli 8 cm. Kohtukin oli noussut jo tuolta häpyluun takaa selvästi.
Mulla oli paino noussut 1,8 kg, eli 600g viikko. Mun mielestä ei olis vielä tarttenut nousta, mutta onhan tässä ruoka maistunut joten onko tuo ihmekkään... B)
Kiinnikkeistä on ollut nyt todellista vaivaa (kipuja) ja ilmeisesti pahemmaksi käy. Mulle tästä jo leikkausten jälkeen sanottiin ettei välttämättä tule mikään maailman helpoin raskaus, nytkin lääkäri kehoitti ottamaan panacodia jos panadol ei auta. Lisäksi mun niskassa oleva "hermopinne" on palannut ja kärsin ihanasta hermostopäänsärystä 24/7... Siihen ei sitte auta mitkään lääkkeet (ainakaan mitä raskaana saisi syödä...) Sain lähetteen fysioterapiaan TK:n omalle fysioterapeutille, kun mulla ei nyt ole varaa käydä missään yksityisellä fysioterapeutilla... Huomenna pitäis aamulla soittaa aikaa, saas nähdä kuinka pitkät jonot sinne on...
Harkitsin vakavasti sauvakävelysauvojen ostoa, jospa tuo fysioterapeutti opettaisi sen oikean tekniikan niin siitä olisi jotain hyötyäkin... Nyt on pakko lähteä nukkumaan, tuon järkyttävän päänsäryn kanssa on tullut vähän huonosti nukuttua ja unirytmit on nyt ihan pyllystä...

Haave & Helmi-Orvokki 14+5

p.s. Tuon ultran myötä mun tyttöolo vain voimistui...
 
Huomenta!

BTL Mä en tarkoittanu sua sillä kommentilla, vaan lähinnä kun joku tuolla aiemmin mainitsi siitä, että kun paino ei nouse lainkaan, että ei varmaan vauvakaan kasva enää. Tottaikai se hermostuttaa kun joka paikassa on millä ja minkä verran milläkin viikoilla painon pitäisi nousta, mutta mikään mittakaava se ei sille ole. Sulla kun on kuitenkin kaksoset siellä tulossa, niin tottakai on eriä minkä verran se paino nousee, koska sulla on tuplasti kannettavaa siellä. :hug:
Mutta siis sulle en sitä kommenttia tarkoittanut :D

Mitähän vielä....

Varanikillä oli aivan ihana talvinen maisema. Meillä ei kyllä juurikaan lunta ole, hassua sinänsä ku tuntuu et etelässäkin on jo jokapaikassa kunnolla lunta, ni meillä tässä oulun yläpuolella ei ole. Oiskohan tuolla pihalla peräti sentti lunta nyt...:(

Omaan napaan ei sit juurikaan kuulu kummempia. Oottelen lähinnä sitä ens viikon neuvolaa, pääsispä taas kurkkiin ultralla sinne pikkuista...Kiva muutenkin mennä näkeen et mihin suuntaan tuo oma paino on menny.
Sit sitä saakin alkaa odotteleen rakenneultraa joka on 16.12. Eli vielä saa sen kuukauden tässä odotella...höh...

Mut nyt jatkaan muidenkin lukemiset ja kahvin juontia!
Ihanaa päivää kaikille!

buam 16+1
 
Johjo en ottanut pahalla =) lähinnä hymyilytti ja tuli tavallaan hyvä mieli, kun ajattelen mun "hoikkaa" varttani =) kaikki hyvin siis!

rokotteet joku kyseli tuossa kausi-influenssarokotteestakin, ei, en aio ottaa sitäkään. Kuten en tuota paljon puhuttua sikainfluenssarokotettakaan. Kumpikaan ei minusta tunnu vähäisimmässäkään määrin tarpeelliselta, joten jätän ne väliin.

Jos mä en tietäis, että vielä ei voi tuntea liikkeitä väittäisin, että ne tunnen. Tosiaan sunnuntai-iltana tuntui jotain "kuplintaa" mutta siitä olen 1000000% varma, että ne ei varmasti liikkeitä ollut, mutta tässä kun taas istun niin taas tuntuu jotain ihmeellistä pientä, kait sekin on se pieru :D
Kuopuksesta tosiaan liikkeet tunsin jo rv 13 joten kyllä mä vähän tästäkin odottelen, et liikkeet alkaa tuntumaan jo parin viikon sisään, ei nyt vielä sentään.

Tänään olisi sitten kuopuksen 5v neuvola, mä mietin, et oisko ihan tyhmää jos kysyisin tädiltä, et jos voitais kuunnella sydänäänet niin kuopuskin sitten saisi "osallistua" odotukseen, eilen se jo kovasti kyseli, että koska se vauva oikein syntyy :) kun sama täti se on kun mulla on raskauden seurannassakin niin sillä aattelin... noh... tuskin kehtaan kysyä ja aika tyhmä idea se onkin :ashamed: olis vaan kiva taas itsekin ne kuulla :LOL: joo... tosiaan toissapäivänä viimeksi...

tatomira ja itu rv 11+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja tatomira:
Tänään olisi sitten kuopuksen 5v neuvola, mä mietin, et oisko ihan tyhmää jos kysyisin tädiltä, et jos voitais kuunnella sydänäänet niin kuopuskin sitten saisi "osallistua" odotukseen, eilen se jo kovasti kyseli, että koska se vauva oikein syntyy :) kun sama täti se on kun mulla on raskauden seurannassakin niin sillä aattelin... noh... tuskin kehtaan kysyä ja aika tyhmä idea se onkin :ashamed: olis vaan kiva taas itsekin ne kuulla :LOL: joo... tosiaan toissapäivänä viimeksi...

tatomira ja itu rv 11+5
Kysy ihmeessä. Olishan se varmaan mukava 5v:nkin kuulla tulevan pikkusisaruksen sydänäänet. Kyllä meillä ainakin kuuntelee jos haluaa. Mullakin sama neuvolatäti sekä itselle että lapsille.

Mulle sanoi joskus aiemmin neuvolatäti että liikkeitä ei voi tuntea ennen kuin aikasintaan 14 raskausviikolla. Ihmettelin neuvolassa että kun minä tunnen aina kovin myöhään (silloin hoikempanakin) ja kaverini tunsi 12+. Silloin täti totes ettei ole mahdollista niin aikasin. Ei kai ne neuvolassakaan tieten kaikkea tiedä mut 12+ on pää-perämitta vasta reilu 5 cm ja jalat suhteessa lyhyet joten kyllä se aika ihme olis jos tuntis jos järjellä ajattelee. Mut ehkä sitä jotain möyrimistä vois tunteekki jos ei potkuja.

Johjo 15+4
 
Mulla on nyt kahen päivän aikana alkanu tuntuu ihme kupruilua mahassa, oon miettiny pääni puhki et mitä se on, eihä ne nyt liikkeitä voi vielä olla...?(tai sit mua haamupierettää tosi paljon päiväsaikaa.... :LOL: )Tai no, mistä hemmetistä senkää tietää ku varmuutta noista mun viikoistakaan ei satarosenttisesti ole, joko ne on 10+2 tai 13+6, ite veikkaan et totuus on lähempänä kuitenkin tota 13:sta koska mulla ne menkat jäi sillon jo teille tietämättömille ja se mittaus oli tosiaan aikamoista säätöö...Eniveis, tänne ei muuten mitään uutta!Kiva kuulla taas hyviä uutisia monelta! :heart: :flower:
 
Maira, kuplinnastahan se liike alkaa :) Mullakin tänään neukkatäti sano et joo, kyllä ne on ollu liikkeitä sillon puoltoista viikkoa sitten.

Neuvolakuulumisia: Pissat puhtaat, hb 125, paineet 130/71 ja Rääpylän sykkeet huiteli siinä 150 paikkeilla, tosi napakaksi täti nimitti =) Tulipa siitä taas levollinen olo, kun tuo syke kuuluu, kun oireilutki on nyt jääneet melko vähille. Ei kuvota juuri ollenkaan. KILO oli tullut painoakin.. hih, eipä ihme tällä mussuttamisella :D

Ultra-aikaa muuttiin vähän, päästäänkin ilmaiseen tonne Siilaiselle, ei tarttee maksaaa sairaalalle polimaksua ja saatin iltapäivälle aika aamuajan sijaan. Samalle päivälle suunnittelin reissua shoppailemaan joululahjoja sitten :)

Sokerirasitukseen täälläpäin mennään viikon 22 jälkeen.

Eipä mulla muuta

VN& Rääpylä 15+5 :heart:
 

Yhteistyössä