<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 11/09 <3

Hannah
Voi ei!En pysty ees kuvittelemaan miltä susta tuntuu!! :hug: :hug: Voimia ja tsemppiä oikein paljon sulle, jos kaikki kuitenkin onkin ihan ok. :flower: :hug:

Tästäpä tuli mieleeni kun joku multa oli kyselly NP-ultrasta tms, niin siis minähän en ole suostunu lähtee yhtään mihinkään seulontaan, ihan vaan sen takia että en halua ressata asioita etukäteen. Se tulee mikä on tullakseen, kyllä luonto meistä kaikista huolen pitää...
Eli mun ultrat on normaaliultria niin kauan et pääsen rakenneultraan.

tyttö82 mullahan on se lääkärineuvola ennen np-ultraa :) mulla kun on viikkoja kasassa vasta 11+3 ja np-ultra on sitten ens viikolla vasta. Kaikkialla ei muuten oo tota noin varhaista lääkärikäyntiä ollenkaan.

Hannah84 varmasti pelottaa, mutta tuo suhdeluku on kuitenkin aika suuri, että todennäköisyys, että vauva on täysin terve on iso. Toivottavasti kaikki on kunnossa!! Aivan varmasti kirje järkytti, en osaa edes kuvitella, miten itse reagoisin, jos tuollaisen itse saan! Voimia :hug:

sitten omaa napaa: nyt siis lääkärineuvola takana ja kaikki oli kunnossa :) Paino täysin sama kuin kuukausi sitten mihin olin enemmän kuin tyytyväinen! Lääkäri sitä vähän ihmetteli ja sanoi, että tässä vaiheessa painon pitäisi olla jo noussut, mut jotenkin itse oon tosi, tosi tyytyväinen, ettei paino ole vielä noussut yhtään. Mitä vähemmän kiloja tulee lisää, sen parempi.
Verenpaine oli ok, kohtu kasvanut hyvin jne. ja vihdoin ja viimein sain konkreettisen todisteen siitä, että masussa todella ja ihan oikeasti kasvaa joku! Pitkään se lääkäri sydänääniä etsi, joku 5min meni ettei kuulunut kun välillä mun sydänäänet ja sit, vihdoin alkoi kuulua vauhdikas viuh, viuh, viuh! Ihanaa, mä todella ja ihan oikeasti olen raskaana ja sillä pienellä rakkaalla sykkii sydän :heart:

Pahoinvointi on palannut takaisin ja eilen oksensin ruokani, toissapäivänäkin lensi oksennus, huoh! Noh, ehkä se tästä... kun kuitenkin loppujen lopuksi tuo on aika lievää.

Ja niin, pakkauksesta! Mä en aio pakkausta ottaa, mulla pitäisi olla vielä jossain tallella se makuupussi, peittoa ei kyllä enää ole :( mut enköhän mä jonkun peiton pikkaselle löydä. Pakkaus kyllä olisi ihana kun saisi taas näperrellä niitä ihania pieniä vaatteita, mutta taitaa jäädä väliin. Rahalla saa sitten ostettua pikkasella uuden pinnasängyn, vaikkei ne nyt ihan kokonaan riitä siihen, mutta auttaa kuitenkin :)

Isyyslomasta: mies taitaa pitää viikon verran isyyslomaa kun vauva syntyy, sillä on töissä (ainakin edellisessä paikassa) annettu alottaa isyysloma päivästä jollon vauva syntyy ja nytkin se olis toivottavaa, että olisi joku kotona vahtimassa lapsia. Loput isyyslomasta sitten varmaan siirretään vuodella 2011, kun tossa on kuitenkin sitten miehellä täysi kesäloma niin ei tarvitse erikseen pitää isyyslomaa.
2011 mä sitten palaankin töihin jo helmikuussa ja mies jää ensin nille vanhempainvapaan kahdelle vikalle viikolle ja siitä jatkaa isyyslomalla, eli ensin se pidennetty 24pva + sit jos tuolta jäis vielä 12pva niin saisi olla mahdollisimman pitkään mahdollisimman isolla rahalla kotona, eli tolla saa venytettyä sitä hoitovapaan aloitusta sen 1,5kk mikä on ihan jees :) Mies jää sitten hoitovapaalle kevääksi ja kesäksi, kesällä sitten pidetään kesälomat ettei joudu kärvistelemään sillä minimaalisen pienellä kotihoidontuella kun korkeintaan pari kuukautta, elokuussa 2011 pikkanen sitten pistetään jo päiväkotiin, on hän kuitenkin silloin jo 1v 2kk että ihan hyvillä mielin, kuopus meni päiväkotiin 1v1kk ikäisenä ja sopeutui loistavasti :) paremmin kuin liki 3vuotias veljensä. Että joo, on noita tullut pohdittua :D :D :D

tatomira ja itu 11+3

Mäkin voisin ilmoittautua taustailijaksi,vähintään.
Eilinen np-ultra paljasti että tänään meni rikki 13.vko, tosin menkkojen mukaan edelleen edetään eli tänään olis sitten 11+5..
Toka tulossa, esikko on 1,9v reipas tenava. Laumaan kuuluu myös kaksi koiraa ja mies.

Tää raskaus on ollut täysin erilainen verrattuna edelliseen, jossa voin pahoin viikosta 9 synnytykseen asti. Tällä kertaa mulla on suurin oire armoton väsymys. Toinen raskausoire mulla on kuivat limakalvot eli nokka on tukossa koko ajan. En siis kauheasti huomaa olevani raskaana.. LA ois jotakuinkin 27.5. ja Jorviin mennään.
Hini-rokotteenkin kävin ottamassa ja pistoskohta oli vajaan viikon kipeenä. Tavisflunssa oli silloin päällä että se oli ilkeempi kuin joku rokotus..

Hannah tosi ikäviä uutisia kyllä, mut muista nyt kuitenkin se et teillä on paljonpaljon suurempi todennäköisyys kuitenkin saada aivan terve lapsi :hug: ei tuo riskiluku oo viel paha. jaksamisia paljon, onneksi sulla on ihmisiä kenen kans puhua tästä. älä viel menetä toivoa ennenku vauvaa on viel tutkittu lisää.

mulla oli viime yönä tosi kovia maha-ja selkäkipuja :eek: siis ihanku tosi kovat menkkakivut, oikeen jomotti ja poltteli, unet jäi vähiin ja kun vähän sain nukuttua niin näin unta et synnytys käynnisty :| kivut tuli ihan uneenkin. vähän säikäytti mut nyt tuntuu jo et ehkä se kuuluu tähän, siellä se murunen tais vaan raivata kovasti tilaa itelleen :heart:

parina iltana ja äskenkin oon ollu tuntevinani 'ilmakuplia' kohdun tietämillä, josko ne olis niitä........ :heart: :heart:

15+1

Hannah Täältä kans paljon voimia ja jaksamisia sinne. :hug: Toivotaan että kaikki olisi kuitenkin hyvin :flower:

Kommentoinnista.. tänne tulee ihan mahdottoman paljon tekstiä, luen melkein päivittäin foorumin, mutta en kerta kaikkiaan voi muistaa että kuka ollut ultrassa yms, jos tekstiä tullut yli sivullisen. Olen onnitellut kaikkia tasapuolisesti jos en nikki kohtasesti ole muistanut onnitella. Yleensä kommentoin puhutuimpia asioita ja omaa napaa.

Oma napa: Tänään poksu :heart: Oma vointi on ollut nyt aika hyvä, eilistä vatsakramppia lukuunottamatta. Vatsa oli todella sekaisin ja kipeä eilisen ja illalla alko tykyttävä päänsärky. Onneks isäntä vähän hiero niskaa, niin et sai unenpäästä kiinni. Tänään jo olo taas hyvä.

Isyysvapaasta, meillä todennäköisemmin isäntä pääsee synnytykseen, ja pitää sit viikon tai kaks isyysvapaata. Kesäkuuks on toivottu isännän kuukauden kesäloma. Eli alkukesä saatas sit olla koko perhe yhdessä ja tutustua pikkuseen tulokkaaseen kaikessa rauhassa.

Onnea taas hyvistä uä-kuulumisista! :)

Iltavuoro kutsuu, vaikka ulkona ois ihana talvinen keli. Lunta kun rupes aamulla aikaseen satelemaan.

Päivänjatkoja! :)

Miikulainen ja rääpäle 13 *POKS* :heart:

Moikka.

Meillekin siis ensin sanottiin että JOS RISKI YLITTÄÄ 1:250 niin otetaan jatkotutkimuksiin. Heti ajattelin että meillä se riski olisi 1:250 mutta selvisi että se onkin suurempi turvotuksella 3,3mm. Riski oli 2,4-21% välillä. Lähempänä 2,4 % kuitenkin Naistenklinikan lääkärin mukaan.
Istukkabiopsiaa ei voitu tehdä koska istukka on takaseinässä.
Sen jälkeen sain tietää että veriseula lisäsi riskiä vielä ( eli siis turvotus+veriseula ) nosti riksin 1:5.
Eli jos teillä tosiaan Hannah riski on vain tuon 1:250 niin tuskin suurta huolta.
Minäkin vielä koetan ajatella positiivisesti että meidänkin tapauksessa 80% kaikista sikiöistä on TÄYSIN terveitä.
Lapsivesipunktio tehdään ensi maanantaina ja sitä odotellaan. Sekä tuloksia tietysti.
Vauvalle en uskalla paljon tavaroita hankkia kun emme ole täysin varmoja mekään voimmeko ottaa vastaan vammaista lasta vai onko edessä sitten abortti :(
Mutta positiivisin mielin ollaan koska turvotus oli laskenut viikossa jo täysin normaaliin ( 1,4mm oli enää silloin ). Ja sikiö vaikutti täysin terveeltä muutenkin.
Mutta tuo punktiohan sen sitten selvittää. Sen jälkeen tutkitaan rakenteet tarkasti vielä.

Hannah, tuli paha mieli sun puolesta. Aivan kuin muidenkin, jotka ikäviä uutisia ovat saaneet. Mullakin on huoli pikkuisestani, syntymän jälkeenhän vasta tietää onko kamu terve vai ei.. Eikä se äidin huoli taida siihen loppua.. Joka tapauksessa voimia, kokemus on varmaan aivan kamala. :hug:

Maira saitpa tosi töykeetä kohtelua neuvolasta, ei kiirettä tai mitä lie pitäisi asiakkaisiin purkaa. Me otettiin sellainen syntymättömän lapsen vakuutus, kun jos sen ottaa raskausaikana, se tulee voimaan heti syntymästä, syntymän jälkeen vakuutuksen saa vasta 2 kk ikäiselle vauvalle. Juurikin siitä syystä, että pienen kanssa pääsisi suoraan yksityiselle hoitoon eikä tarvitse sairasta lasta raahata julkisen puolen jonoissa.. Papereita ei ole vielä tullut, mutta eipä tässä kiire ole.

emv
Heippa!

hannah: :hug: :hug: :hug: tsemppiä ja voimia siihen saakka et saatte tietää lisää...tietämättömyys on tosi tuskaista! Älä kuitenkaan heitä kirvestä kaivoon, riskiluku ei kuitenkaan ole kovin iso. Mutta joka tapauksessa, huoli on varmasti kova!

tatomira: ikävää et pahoinvointi on palannut, mulla näyttäis nyt (kop, kop, koputan puuta) alkaneen vihdoin vähän helpottaa.

meillevauva: kovasti vaan tervetuloa!

ce-bra
: siis te olette valinneet just oikean tavan suhtautua asiaan! Todellakin 80% mahdollisuus et kaikki ok.

isyysvapaa: me ollaan mun miehen kans pohdittu, et onks määräaikaisessa työsuhteessa oleva oikeutettu ihan samalla tavalla isyysvapaaseen?

ON: Mä oon tosiaan saikulla sen viime perjantaisen kaatumisen vuoksi. Pohje ensin kramppas ja sen vuoksi kaaduin ja sit kaatumisen seurauksena pohje revähti. Palaan perjantaina töihin. Jameksella ilmeisesti kaikki ok tuolla masussa.

-emv ja james jessenpoika 13+3

Anteeks, mä palstailen tänää näköjään oikein urakalla, mut oli pakko tulla kertoo ku oon tätä asiaa täälläkin narissu, mut nyt mä ne sydänäänet kuulin kotona!! :heart: :heart:
Ja ei niistä voi kyllä erehtyä tai omaansa sekottaa, sellanen karkuun uiskenteleva höyryjuna siellä oli et piti ihan kiirettä pysyä perässä... :D

Hannah :hug:

Tulin kertomaan sulle, että huoli pois! Noista seuloista tulee usein vääriä hälytyksiä ja ne aiheuttavat turhaa murhetta odottaville äideille ja isille. Tottakai sitä huolestuu, kun tuollaista postia saa. Teidän pikkuisella oli kuitenkin niskaturvotus täysin normaali, ja tuo 1:250 riski on vielä niin minimaalisen pieni, että luultavasti on väärä häly.

Kuten olen täällä palstalla maininnutkin, niin mulle soitettiin edellisen odotuksen aikana samasta asiasta. Meillä oli riskiluku vähän isompi, 1:197, eli n. 0,5 % todennäköisyydellä olisi ollut down-raskaus. 99,5 %:n todennäköisyydellä odotimme lasta, jolla ei ollut downia, ja tähän todennäköisyyteen päätimme luottaa. Kävimme toki ultrassa sairaalassa, mutta punktiota en harkinnan jälkeen halunnut. Keskenmenoriski punktiossa oli niin ikään 0,5 % - häviävän pieni riski, mutta niin oli down-riskikin! Teillä riski on vielä pienempi, ihan siinä rajoilla että ylipäätään tutkitaan. Ultrassa meillä näytti kaikki aina hyvältä. Käsittääkseni ultrassa saattaa näkyä down-lapsilla jotain poikkeavaa (oliko se nenäluussa tms..). En muista enää, silloin pari vuotta sitten näitä googlailin.

Älä, Hannah, suotta murehdi!

Lumista päivää kaikille :)

Ihanaa kun sataa tuota lunta, tänään on pakko raahautua pihalle ja mennä nuuhkimaan lumen tuoksua =)

äitiyspakkauksesta ollu puhetta ja kyllä me se otetaan, toivottavasti tulis uus paketti kun en 08vuoden toppapuvusta tykänny, pienestä kiini tämäki elämä :D No kuhan paketin saan :) Koskas sen sit saa laittaa "hakuun" ja koska se tulee?

Isin lomastaki oli puhetta, meil mies ollu jo 8kk lomautettuna ja jatkuu vain, joten varmaan kotona vielkin kun lapsi syntyy, ainakin näil näkymil. :$ Mutta kyl ollaan puhuttu et mies ottaa lomansa het kun lapsi syntyy koska kummankin ensimmäinen nii vaatii totuttelua ja apua niin parempi isin olla paikalla =)

Murisen tääl äitiyshousuille.. Murr.. :kieh: Tänään kävin kahtoo ja oikeen lastentarvikeliikees ja ei sielkään ollu housukokoja yli 44numeron ja niis oli kintun kohat niin pienet ettei ois mahtunu ees toiseen jalkaan (omistan paksut jalat). No ne lupas tilailla tanskasta tai jostain ja laittavat viestii ku tulevat et saan mennä kokeileen. Kiva kun kaik housut on jatkettu kuminauhalla, ei kovin siistin näkösiä. Mut hassua kun tuommoses paikas ei oo isoja housuja. Nii ja nyt on äippähousuja jossa ei oo sitä resoria, ne on vaan matalaa mallia, tuntuu et semmosis näkyy jo karvat ja perse ku pitää semmosia :LOL: valitusta taas :p

Nojoo, tääl tauti helpottaa hiljalleen, ääni painees hieman mut muuten ei mittään.. Mut nyt meen mussuttaan tuot lasagnea :p

Ainii puhetta oli viesteistä, mä niit luen mut puolet menee ohi aina :D ahistaa kun ei enään muista mitään :D

KyyneltenHymy & PikkuPomo 15+3

Lypy sai hyppäytettyä mut ilmaan kun oli niin napakasti tuo huomautus tossa alussa :D Noin sitä pitää, muillekin muuttelin taas noita parhaan taitoni mukaan =)

Jooh, meillä siis eilenkin näitä aikoja meni netti poikki, lukemassa ehdin kuulumisia käydä, mut vastausta lähettäessä yhteys sammui |O

Äippäpakkauksia on "jaeltu", meille kans.

Rokotetta ei oo edelleenkään otettu, kummasti se jäi neukkatätiltä sit kutsumatta :D

Mairalle ja hannahille oli pahaa mieltä tullut, :hug:

Joko taas katkeaa yhteys kun mirc pätkii...

Ei katkennut vielä joten muutama sana omasta navasta..
Mulla taitaa nyt alkaa närästys :D Johan tätä on ooteltu, samaan tapaan oon syönyt, ettei siitä ole kyse. Jouluna ei sit syödä piirakoita kuin kaks per päivä ja kera piimän ja rennien :D

Mulla on iskiashermo alkanut jumia, välillä tuntuu ettei liikkeelle pääse yhtään. Kai sekin helppaisi kun vähän enemmän liikkuis, mutta.. :ashamed:
Kaksi kiloa painoa tullut, voi pyllykkä :D

Jeps, torstaina neuvolaan taas..

VN& Rääpylä 15+3 :heart:

Varanikki, iteppä pyysit karjumaan ;) :p

Hannahille jaksamista!

Meillä oli tyttö sitten tänään eskarissa julistanut kaikille vauvasta. Aamulla heti oikeen heippa sano mulle ja vauvalle ja taputti mun mahaa :D Kova tarve tuntuu olevan saada asia ylpeänä kaikkien tietoisuuteen. Aamulla sitten tuli naapurinrouvalta onnitteluviesti, kun oli hänellekin kertonut kun oli poikansa vienyt hoitoon. Se siitä mun matalasta profiilista ilmoittelun suhteen, eipä tarvi mun kertoa kenellekään kun lapset hoitaa sen homman B)

Miten teillä muilla, joilla on lapsia ennestään lapset suhtautuneet vauvauutiseen? Monella taitaa olla niin pieniä, etteivät vielä ymmärrä asiaa.

-lypy rv 12+3

Kävin tänään neuvolassa ja sain tosiaan avaavaa lääkettä (ventolinea) tuohon hengenahdistukseen joka mulle tulee raskauden aikana jostain syystä... Sydänäänet ei kuulunu vaikka viimeksi kuului (9+0) joten meinasivat ultraan laittaa, mutta mulla on perjantaina joka tapauksessa ultra niin odotellaan sinne asti - olen kuitenkin ite varma että kaikki on niinkuin pitääkin kun esikoisestakin saivat nla:ssa äänet kuulumaan vasta 15+ viikolla ja mun pahoinvointi vaan jatkuu (jos pyörryn tai tulee heikompi olo niin sit suoraan tiputukseen päivystyksen kautta).

Lypy: Kaverille kävi myös noin että kertoi siskonpojalle joka ei voinut olla hiljaa ja nyt siitä pienestä alusta tietää jo puolikylää vaikka 12 viikkoa on vielä kaukana (olivat meinanneet sinne asti odottaa).

Me ei mitään turhia salailtu enään ekan neuvolan jälkeen kun ne sydänäänetkin kuului ja ultrassa näkyi jotta masukki on oikeassa paikassa joten se uutinen ei päässyt seläntakana leviämään ;)
Esikoinen on vielä niin pieni (16kk) ettei ymmärrä mitä tapahtuu, tai ymmärtää varmaan jollain asteella kun kattoo kuitenkin vieressä kun mä oksennan ja voin pahoin sekä kuitenkin puhun hälle masukista, mitään sanojakaan ei vielä oikein tule niin vaikea sanoa miten paljon oikeasti tajuaa.

lynxi & masukki 12+1

Voi v**tu, saa*ana, PRKL, hele*etti jne.. Olin kirjottanu ihan hirveen pitkät litaniat ja nyt ne hävis ku tuhka tuleeen. ARGHHHHH!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :'( :'( :'(

Olin varmasti jokaiselle kommentoinut jotakin (kirjottelin varmaan puol tuntia) ja nyt ne hävis, itku!!!

Teen pika postauksen eli onnittelut kaikille poksujille ja hyviä uä-kuulumisia saaneille :hug:

Kiitos myös kaikille, jotka jaksoivat kuunnella mun marmatusta huomaamattomuudesta.. :hug:

Isyyslomasta Onko kaikki huomannu, että isyysloma pitenee ensi vuoden alusta asti? :wave: Me pelleiltiinkin ukon kans, että se pitää kesäloman ja isyysloman putkeen, joka oliskin sitten yht. n 11 vkoa. Ei se oo mahdollista, mut isyysloma alkaa varmasti siitä, kun lähetään synnärille :)

Hannah Teillä tuo riskiluku on häviävän pieni, joten todennäköisesti saatte terveen lapsen :hug: Voin vain kuvitella, mitä pelkoa ja huolta käytte lävitse. Ite jätin veriseulan käymättä, juuri sen takia, että mun mielestä niissä tulee turhan paljon vääriä hälytyksiä. Ja vaikka meillä seula olis hälyttäny, niin en ois suostunu mihinkään lisäkokeisiin, oltais otettu tulokas joka tapauksessa vastaan. Kannattaa käydä kurkkaamassa keskustelu "sikiöselonnoissa kiinni jääneitä", sieltä varmasti saat vertaistukea :hug:

Meillevauva tervetuloa mukaan :wave:

Täällä sairasteltu pari päivää, mut huomenna olis tarkotus mennä töihin. Olin jo ihan varma, etät nyt on possunuha iskeny, mut tuskin sitä oli, kun oireet oli niin lievät ja lämpöökin oli vain yhden illan 37,9 astetta. Miekksen vanhemmille vauvasta kerrottu ja heidän kommentti oli, että "kyl me tiedettiin jo" :eek: "Arvattiin jo viime kerralla, ku kävitte (n. 3 vkoa sitten)" onnellisia olivat, mutta ei yllättyneitä :D
Mää joudun ottaan tällä tai ens viikolla possurokotteen, ku työnantajat niin vaativat. Muuten voi olla, ettei töihin ole asiaa, jos ei ole rokotteet kunnossa..(teen keikka hommia) :/ (työskentelen sairaiden vanhusten parissa).

Onko kellään kokemusta kantoliinasta tai imetystyynystä? :wave: Onko jollakin aikomusta hankkia ko. tuotteita? tuossa netistä kattelin, että joku oli imetystyynyä käyttäny jo raskausaikana hyvän nukkuma-asennon saavuttamiseen :) Tuo kantaliinakin kiehtois kovasti, ku on tuo koira. Vauva olis helppo laittaa liinaan ja napata koira matkaan lenkille (tai niin kuvittelen :D ). Aina ei tarvis vauvaa vaunuihin punkea. En vain teidä miten tuo kantoliina toimii lyhyemmillä ihmisillä, itellä kun ei ole pituutta kuin 157cm.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Alisa84:
Onko kellään kokemusta kantoliinasta tai imetystyynystä? :wave: Onko jollakin aikomusta hankkia ko. tuotteita? tuossa netistä kattelin, että joku oli imetystyynyä käyttäny jo raskausaikana hyvän nukkuma-asennon saavuttamiseen :) Tuo kantaliinakin kiehtois kovasti, ku on tuo koira. Vauva olis helppo laittaa liinaan ja napata koira matkaan lenkille (tai niin kuvittelen :D ). Aina ei tarvis vauvaa vaunuihin punkea. En vain teidä miten tuo kantoliina toimii lyhyemmillä ihmisillä, itellä kun ei ole pituutta kuin 157cm.. :/
Mulla oli esikoisella imetystyyny ja tykkäsin. Silloin oli imetys hakusessa ja se auttoi löytämään hyvän imetysasennon. Muilla en ole käyttänyt. Tai oikeestaan äitini vei sen serkkulleni. Kantoliinan ostin tuota nelosta varten joka syntyi viime tammikuussa. Kaks kertaa käytin. Viihtyi lattialla ja sitterissä joten ei ollu käyttöä. Sitomisen opettelun koin vaativan liikaa aikaa ja hermoja. Nyt voi olla et tuleekin käyttettyä kun syntyy niin lähellä kesää ja voi käyttää ulkonakin. Niin ja tarvin varmaan nyt enemmän vapaita käsiä tuota silloin 1v4kk varten :whistle: .

Johjo 15+2

paljon voima :hug: hannah!! voi hitsi kun itsellä hermostuttaa ku torstaina np-ultra.....
ukko töissä niin joudun ihan yksin meneen....tänään ollu hiukan etova olo ja hiumannu jos kauan seisoo paikoillaan.... noh taidan tästä kömpiä sänkyyn....

tyttö 11+2

Ainiin piti vielä sanoa tuosta isyyslomasta sen verran että sillon ku esikoinen synty ispä piti ne heti syntymän jälkeen kaikki, sen jälkeen jäi heti lomautetuks ja sillä tiellä ollaan edelleen (kohta 1,5v siis takana) ja nyt tuli ilmoitus että työpaikka laittaa ovensa kiinni ehkä lopullisesti... ...eli tällä työtilanteella mikä täällä on hää on varmaa vielä tän masukin syntyessä kotona.

Maira:
Onpas tosi töykee neuvolatäti sulla :eek: Musta on vielä niin tärkeetä että se ymmärtää hösäämistä ja muuta. Mun neuvolatäti on ihan outo :ashamed: Enkä tykkää siitä kauheesti mutta kyllä sille aina soittaa saa ja kuuntelee sydänääniä jne.. Mutta soittelen melkeen aina mun edelliselle terkalle kun se on niin paljon ihanampi! :saint:
Onko se muutenki noin töykee? Jos vaikka haluaisit vaihtaa..

Johjo:
Kamalalla tavalla sun veljes sanonu :eek: Mä niin loukkaantuisin nyt tommosesta :ashamed: Mä tänään jo taas väänsin itkut (niinku siis joka päivä) kun mies kimpaantu mulle kun kolautin auton oven seinään mutta kun en voinu sille mitään ku en enää mahtunu siitä raosta ku oon jo niin valtava :'( Miehenki tietty vaikee ymmärtää et olis nyt jo vaikeeta kun viikkoja vasta niin vähän mut maha on jo selvästi yli puolen välin :ashamed: Hengitys ahdistaa ja kenkien jalkaan saaminenki jo hankalaa.

Hannahille paljon haleja :hug: :hug:
En voi kuvitellakaan mutta sekaisin on varmasti tunteet.

tatomira:
En ole kyllä kuullukaan että olis joku viikkomäärä mihin mennessä painon olisi pitänyt nousta? Vai oletko sellasissa mitoissa vai hä? Mä oon ilmeisesti vaan jo noon pläski ettei tartte sanoa et kiloja olis pitäny tulla jo |O
Oma vaaka näyttää 64,8kg ja ihan kamalalta tuntuu :ashamed:

Tervetuloa Meillevauva :flower:

lypy:
Esikoinen ehkä jotain jo ymmärtää, täyttää tässä kuussa 4-vuotta. Olen sanonut että mahassa kaksi vauvaa ja kumpaa hän toivoisi, mutta vielä vähän näyttäisi tyttöä asia mietityttävän :D Kyllä mahalle juttelee välillä ja silittelee, ja toisena päivänä toivoo siskoa ja toisena veljeä, mutta voihan saada vaikka molemmat :D
Kuopukselle (1v8kk) en ole edes asiasta maininnut :saint:

Alisa84:
Me ostettiin kuopukselle rintareppu kun oli niin isokokonen ja oli ihan jees, ilmanki olis varmaan pärjätty.
Imetystyyny oli esikoisen kanssa ihan korvaamaton mutta jouduin sen palauttamaan ja kaveri teki mulle uuden mutta ihan liian ison niin en käyttänyt enää kuopuksen kanssa sitä.
Nyt kun tulossa kaksi vauvaa niin en tiedä, toinen rintareppu ainakin hankitaan mutta imetystyyny, en tiedä täytyykö sen olla jotenkin erilainen?

Nyt suihkuun ja sit petiin :wave:

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 14+2

Heips!

Meillevauva :wave: , Tervetuloa mukaan!

Hannah :hug: :hug: :hug: . Paljon jaksamista sinne. Uskon että oot ihan sekaisin vielä ja ajatukset laukkaa villinä. Mun mielestä tuo riskiluku kuitenkin on aika pieni ja jos np-ultrassa kaikki oli kunnossa niin sehän luultavasti on vaan väärä hälytys. Hyvähän se tietty on että tutkitaan.

Mairalle voimia mahataudin kanssa. Ei varmaan oo kovinkaan hehkee sairastaa sitä raskaana ollessa. Älyttömän töykeetä palvelua sait seuvolasta :eek: .

buam kuulostaapa kaameelta. Toivottavasti saisit apuja nopsaan. Sulla nyt on huonoa tuuria, jaksamista :hug: .

lypy: Me ei olla vielä esikoiselle (reilu 3-v) kerrottu. Kerrotaan varmaan ultran jälkeen. Oon kyllä sanonut jo että masua pitää varoa. Vähän tietty jännittää miten reagoi.

Alisa, mulla oli esikoisella käytössä molemmat. Imetystyyny oli tosi kätsä kun poitsu oli niin pieni ja siinä sai hyvän asennon ettei tullut hartioita jännitetyks. Tosin meillä oli se imetys aika vähäistä yleisesti ottaen.
Kantoliinaa käytin ihan hirmuisesti, etenkin alussa kun poitsu oli pieni. Kaupassa oli tosi usein liinassa ja kävimpä välillä juur koirankin kanssa lenkillä. Mä en ikänä oppinu sitomistyylejä hyvin, mutta sillä yhdellä pärjäsin kyllä hyvin. Myöhemmin ostin toisenkin liinan, mutta sitä tuli vähempi käytetty. Se on mun mielestä makukysymys tykkääkö vai ei.

Vähän omia juttuja lopuks: Eilen illalla tuli niin kauhee kipu tuonne vasemmalle puolelle alavatsaan että ei pystyny kumartumaan eikä kunnolla istuu. Helpotti kyllä hetken päästä. Kovasti pelästyin ja lisäksi tuli sitä ruskeeta vuotoa edelleen. Tänään sitten töissä otinkin tosi rauhallisesti, vähän oikeen hävetti kun tuli itellä sellanen olo että muut luulee että laiskottelen. En vaan uskaltanut tehdä mitään raskasta.
Soitin sitten soittoajalla neuvolaaan ja kerroin tilanteesta. Mun ihana neuvolatäti ottikin munt sitten vastaan kuuntelemaan sydänääniä. Vähän jännitti kun menin kun aattelin ettei näin aikasessa vaiheessa vielä välttämättä kuulu. Tosi nopsaan sieltä kuitenkin äänet löytyi :heart: . Vähän olin onnessani, kaveri oli niin liikkuvainen että ne kuitenkin katosi yhtä nopsaan kun löytyikin ja sanoin että se riitti. Jotenkin tuli tää raskaus paljon todellisemmaks taas. Käski kuitenkin olla yhteydessä terveyskeskuksen puolelle jos tilanne uusiutuu että pääsisi jatkotutkimuksiin mistä se kipuilu johtuu. Ens viikolla kuitenkin on jo ultra ja toivon ettei ennen sitä uusiutuis kun nyt tilanne taas parempi.

Selis ja "mötkäle" 11+0 poks

hannah :hug: jaksuja sinne kovasti...toivottavasti siellä kuitenkin kaikki hyvin :heart:
neuvolassa kun puhuttiin aiheesta niin mun ymmärtääkseni siinä verinäytteessä ja niskaturvotuksen mittaamisessa on yhtä suuri mahdollisuus että lapsi on kuitenkin terve...oliko se 80% kiinni jääneistä on lopulta terveitä...mutta vaikka näitä prosentteja ja muita tietää niin jos sen tiedon saa että lapsella saattaa olla jotain niin kyllähän se tietenkin pelottaa ja huolestuttaa...en voi edes kuvitella!! kovasti haleja :hug: :hug:

tänään kävin ottamassa possupiikin en edelleenkään tiiä millä fiiliksillä oon rokotetta kohtaan mutta päädyin sitten ottaa sen...jos en olis raskaana niin en ois edes harkinnut rolkotetta...

huomenna ultra jännittää nyt kyllä...jotenkin tässä on ollut viimesen viikon ihan epäuskonen olo että onkohan siellä masussa ketään...ehkä ss että masu on tuntunut pienemmältä kun hetki sitten...ei siin turvotus hävinnyt!!! :kieh:
no mut kiva päästä huomenna kurkkimaan :heart:

äitiyspakkauksestajotain puhetta ollut...mä en kyl ota sitä kun on tuo reilu vuoden vanha pakkaus ja suurin osa pienistä vaatteista on tosi vähän käytettyjä...tietty sehän oli kiva saada ja päästä penkomaan mutta kun kaikki on niin turhaahan se olis....

eipä tässä kait muuta...kun palaillaan :wave:
cristiina ja masukki 11+6 :heart:

mä kerroin lapsille heti (vajaa 9v ja 6v, ja tää 1v täyttävä joka nyt ei viel ymmärrä :D) Miehen 3.8 vuotiaalle kerrottu on mut ei näytä tajuavan jotenki.. Mun lapset on innoissaan ja oottavat että taas yks "itkupilli" syntyy =D Nimiä ovat tuossa jo kovin keksineet hehe.

Mullakaan ei tosiaa oo neukkulääkärii ollu, meen vasta tokalle neuvolakäynnille 7.12 mikä on ylimääränen aika koska turku säästää ja ekan neukun jälkee toine käynti vasta rv22! V*ttumaista sanon minä!

Sanse ja vauski 12+4

Huomenta!

Painonnoususta/laskusta Ei siitä kannate olla niin huolissaan, vaikka painokaan ei nousis, se ei tarkoita sitä, että vauvaa ei oliskaan tai se ei kasvais. Jokaisella raskaanaolevalla se painon nousu on yksilöllistä. Esimerkiksi se, että mulla on paino alussa laskenu tosi paljonkin, sen pahoinvoinnin vuoksi ja nyt on viikkoja takana 16+0 ja paino ei ole edelleenkään siinä missä se oli ennen raskautta. (ja sama oli mulla esikoiselta, olin synnytyksen jälkeen laihempi, entä ennen raskautta) Joten painoa EI kannata käyttää mittarina vauvan hyvinvointiin. Samoten näiden "kriteerien" kattomiseen, koska jokainen on yksilöllinen odottaja.

Lapselle kertomisesta me taidettiin kertoa ennen np-ultraa, koska pääsin käymään neuvolassa ultrassa jo ennen sitä ja siellä tiedettiinkin jo, että elävä sikiö oli. Koska seulontaan me ei osallistuttu, niin ei turvotuksellakaan ollut merkitystä. Poitsu on alussa puhunu että vauva mahassa, mutta ei noin muuten. Kotona ehkä sitä on sitten enemmänkin puhunut ja haluaa välillä dopplerilla kuunnella vauvaa. On kyllä innoissaan asiasta, ainoo mitä sanoo, että sen pitää olla poika... :D

Mut tänään mulla on tuo sokerirasitus...Mun keho huutaa koko ajan kahvia ja jotain syötävää....huoh...
Vielä pitää jonku aikaa kestää ennenku pääsee lähteen sinne labraan...Mä en kyllä tiiä miten ihmeessä mä sen saan alas menemään...voihan pee...

AI niin ja joku uuskin oli tullut, tervetuloa!

buam ja pikkumyy 16+0

BTL No se on just sellanen vanha neuvolantäti, sama joka aikasemmin oli laittamassa mua alapäätutkimukseen ku en kuulemma voi olla raskaana kun ei okseta... :LOL: Vähä kuivahko täti, mut kai mä sen kanssa toimeen jotenkin tuun... :)
Jaksuja sulle, se on omalla tavallaan varmasti ressaavaa kun kaikki muuttuu "hankalaks" jo tuossa kohtaa...Muistan kyllä miten kaveria itketti ja suretti kun ei oikein mitään pystyny tekee aikasessa vaiheessa jo..Ne pikkuiset vaan kun vie niin paljon tilaa.. :hug: :heart: Mä ruukasin leipoo kaverille mokkapaloja kun sitä suretti, tuntu helpottavan aina... ;)

Selis No ei oo hehkeetä ei, mut sainpahan hetken vilauksen siitä mitä on niillä jotka on koko alkuraskauden oksentanu... :whistle: Sympatiat heille.. :)
Hyvä että teillä oli kaikki ok kivuista huolimatta! :heart:

Onneva poksuville! :flower:

Prkl, en tiiä onko mulle jääny jotain takaumia tosta mahataudista vai alkaako mulla ne "raskausoireet" nyt vasta, nimittäin 3 päivään en oo saanu kahvia alas, en tänäänkään vaikka on ihan normaali olo..Alkaa samantien etoo.. :/ Onneks en olekkaan kun ihan hirvee kahviaddikti joka on tottunu juomaan pari pannua päivään niin arvaatte vaan että särkeekö nyt sit päätä..Nooh, hyvää se vaan tekee et vähentää... :) Ja närästys on taas nostanu päätään, mut en valita, hyvä että jotenkin oireilee... =) Oon kuitenkin päässy niin paljon helpommalla kuin moni muu.
Toivottavasti saisin autoni huollosta kohta, alkaa pää hajoilee täällä kotona kun isäntä tekee pitkää päivää ja mullei ole autoo, tai on tos yks auto mut siinä on kesärenkaat enkä niillä kyl uskalla enää lähtee ajaa..Noh, jos vaikka soittelis sinne huoltoon tänää jä vähä jumputtais, pitäis kuitenkin ens viikolla päästä töihinkin jollain... :)

Eipä mulla muuta, mukavaa päivänjatkoa kaikille!

Maira ja mytty 10+1 (täällä tullaan perässä, hitaasti, mutta varmasti.. :) )

Yhteistyössä