Huomentaa!
BabyElephant: Onnittelut ja tervetuloa!
Meillä ei ole Facebook-ryhmää (tietääkseni
), keskustelu on muutenkin aika satunnaista
Meitä on ollut tässä kirjoittelemassa niin vähän, että jaamme kuulumisia ehkä kerran viikossa. Itsekin luen kyllä palstan joka päivä, mutta kirjoittelu sitten helposti jää..
Ehkä jos tänne saataisiin enemmän väkeä, niin ketju aktivoituisi!
Mut kyllä. Allekirjoitan niin tuon vertaistukiasian. En ole edes harkinnut liittyväni mihinkään elokuisten ryhmään tms., koska haluan jutella nimenomaan ensimmäistä odottavien kanssa. Mulla kun ei ole mitään lapsikokemusta tai -taustaa muutenkaan, niin en osaa jotenkin samaistua niihin odottajiin joilla kotona on jo se lapsiarki pyörimässä
Tää on just parasta, kun ollaan kaikki ns. samalla viivalla. Vaikka toki vähän eri ikäisiä ja ei raskausviikoilla. En valitettavasti asu pk-seudulla, mutta toivottavasti löydät sieltä samassa tilanteessa olevia ns. odotuskavereiksi! Meillä on täällä omalla paikkakunnalla pieni Facebook-ryhmä meille kaksosodottajlle, aloitin siinä keskustelun vastikään ja varmasti joskus vielä treffataankin. Suosittelen siis kyllä, jos vaan omanlaisesi porukan saat kasaan!
Raida: I feel you..
Mulla työ ei onneksi ole mitenkään raskasta (henkisesti eikä fyysisesti todellakaan) niinkuin ilmeisesti sulla ainakin ajoittain, mutta kun ei vaan enää kiinnosta.. Oon ehkä sanonutkin, että oon nyt raskauden vuoksi ollut ns. korvaavissa tehtävissä kun omaani en voi tehdä, ja se ehkä vaikuttaakin tähän eniten kun tietää, että tää työ on vaan väliaikaista jne.. Ei tavallaan tartte sen kummemmin tässä kehittyä tai ottaa mitään isoja vastuita itselleen, kun on vain ns. käymässä. Ihan ok hommaa kyllä saan tehdä, mut jotenkin on koko ajan vähän sellainen ulkopuolinen olo. Omassa päässä siis. Sellanen "en jaksa välittää, kohta pääsen pois" -fiilis. Mutkun nyt on alkanut tuntumaan, että se "kohta" on ihan liian kaukana!
Mut jos sinusta tuntuu, ettet oikeesti ehdi/pysty palautumaan noista työmatkoista yms., niin olisiko mahdollista järjestellä töitä jotenkin uusiksi? Ettet oo kohta niin rikki, että oot sairaslomalla. Jos sen vaan vois välttää työtaakkaa vähentämällä? Koitahan jaksaa..
Eliza Day: Todellakin samaa ihmettelen kuin Raida: kotikäynti!
Kuulostaa pelottavalta!
Miten meni?
Ja kyllä, minuakin raivostuttaa tuo
imetysaihe!! Oon kuunnellut vasta neuvolantädin satunnaista vihjailua aiheesta, mut minustakin se sävy on ollut koko ajan jo valmiiksi sellainen syyttävä/syyllistävä! Sitä ihmettelin jo
ensimmäisellä neuvolakäynnillä, kun en itse ehtinyt edes mainita koko imetys-sanaa.. Ymmärrän, että se on tärkeä asia. Mut jotenkin sitä sanoman esille tuomista vois petrata jotenkin kannustavampaan suuntaan..
Mulla tulee vielä monesti tällaisissa tilanteissa sellainen (lapsellinen?) vastareaktio, että tekis mieli unohtaa koko imetys ja mennä korvikkeilla, kun noin asiasta paasaavat. Sama kun töissä joskus kuuntelin keskustelua suunnitellusta sektiosta, tuli olo, että hankin kyllä itselleni pelkosektion ihan näiden tyyppien kiusaksi!
Raivostutti niiiiin! Aihe oli siis se, että muutaman mielestä lasta ei pitäisi hankkia jos ei ole sitä valmis kivulla synnyttämään. Huolimatta siitä, millaiset traumat aiemmasta synnytyksestä on jäänyt. Koska "kaikkihan siinä kipua kokee". Argh. Kivunlievitykset sitten kuitenkin oli "ihan eri asia" ja ne kyllä sallittiin. En kestä..
Joo, tiedän, että kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, mut vähän vois miettiä mitä puhuu kun vieressä on synnyttämättömiä jotka saattaa pelätä ihan tosissaan! Ja muutenkaan en ymmärrä sitä, miten toistenn ratkaisut voidaan tuomita noin yksioikoisesti. Jos sulla ei oo traumoja omasta synnytyksestäsi, ei se tarkoita, etteikö jollain toisella voi
oikeasti olla
todella pahat traumat!
Huoh. Että sellainen avautuminen. Ei tästä tartte sen kummemmin täällä keskustella, tuli vaan mieleen kun silloinkin mulle tuli hyvin voimakas vastareaktio aiheeseen liittyen!
Rintapumpuista. Minäkin kuulin, että sairaalassa on jonkinlainen mitä pääsee testaamaan. Ja kaveri lupaili mulle lainaan jonkunlaisen, kunhan asia tulee ajankohtaiseksi (eikä hän itse sitä enää tartte). Samainen kaveri jotain sanoi, että niitä pulloja on erikokoisilla suuaukoilla ja kaikki ei sovi kaikkiin pumppuihin. Siksi tää alkoikin kuulostamaan niin vaikealta
Eilen myös seisoin tutti-/tuttipullohyllyn edessä kaupassa ja olin ihan öönä - miljoona vaihtoehtoa! Joo, ei vielä ajankohtaista..
Sairaalakassi. Niin, vaikeehan sitä on pakata kun kaikki tavarat on arkikäytössä!
Eikä sinne kannata vielä hirveästi suunnitella vauvan kotiinlähtövaatteita tms. kun ei yhtään tiedä koska syntyy. Koko voi olla ihan pielessä
Sitäpaitsi oon miettinyt, että mies ehtii käymään kotona sen synnytyksen jälkeen moneen kertaan hakemassa tarvittavia tavaroita. Että ehkä en pakkaa mitään kassia missään vaiheessa
Meilläkin on nyt isot hankinnat hoidettu! Eilen oli tehokas päivä ja hankittiin turvakaukalot telakoineen, sitterit ym. tarvittavaa sälää (käytettynä kaikki). Vaunutkin tilattiin. Nyt voi keskittyä hienosäätöön
Mulle tuli just tätä kirjoittaessani tosi voimakas kramppi alavatsaan!
Mulla on niitä ollut ajoittain, mutta ovat kestäneet vain ehkä 5sek. Nyt meni 1-2 minuuttia. Tuntuu siis ihan siltä repäisykivulta, eli vähän tuossa niinku munasarjan kohdalla. Nyt se 'repäisy' vaan jatkui kovin pitkään.. Ja ihan levossa tulee, ei tarttenu ees liikahtaa. Nooh, jospa olisi ruoansulatukseen liittyvää..
Samalla voisin 'valittaa', kun nyt on kahtena yönä vessaan itseäni kammetessa kirvellyt toisen rinnan alapuolta! Se tuntuu siis siltä, kuin raapaisisi jollain voimakkaasti. Kun mulla ainakin raapaisut/kolhaisut ym. joskus tekee sen, että se kipu tulee vähän 'viiveellä' ja hetken vaan yltyy ja sitten pikkuhiljaa häviää. Tää tuntuu samalta. Eli alkaa kun nousen ylös, kävelen vessaan rintaa pidellen ja kun tuun pois, on kipu jo ohi. Se on vaan niin jännä, kun se on mun mielestä nimenomaan
kirvelyä. Google ei osannut auttaa muuten kuin että "tutki rintasi säännöllisesti". No, yritin nyt tutkia, mutten löytänyt mitään poikkeavaa. Että liittyisköhän tääkin vaan johonkin maidontuotantohommiin. Vaikkei mun tisseissä kyllä oo mitään näkyvää muutosta tapahtunut, mut ehkä se alkaakin sieltä sisältäpäin
Tilulilu 25+2