**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Heksu, harmi, että ovuloinnissa on ongelmia. Mutta hyvä asia on, että nyt pääsette hoitamaan asian! Toivottavasti saat hyvät dropit ja hoidot mahdollisimman nopeasti, niin on parempi fiilis.

Lumikeiju, hienoa että löysit oviksen! Toivotaan parasta..

Tuulia, kiva että sait tietää siirrosta! Tsemppiä odotteluun!

Merilintu, onnea! Toivottavasti akio(t) tarraavat kiinni! Sehän olisikin hienoa jos kumpikin jäisi mukaan.. Toivottavasti pysyt hyvällä mielellä mahdollisimman pitkälle!

Tirlittan, onnea PASiin! Onkin hyvä, että voitte pohtia alkioiden lukumäärää jo etukäteen.

).( Mä bongasin tänä aamuna oviksen Clearbluen testillä ja olen nyt hieman ihmeissäni. Eilen jäi ovistesti tekemättä ja tämän aamuisessa testissä oli digi-ikkunassa siis ovista tarkoittava hymynaama. Kuitenkin tikussa itsessään (joka siis laitetaan digilaitteen sisälle) näkyi vain yksi aivan haalea viiva ja yksi vahva. :eek: Mä kun luulin, että viivojen tulisi olla aika tasavahvat, jotta olisi ovulaatioplussa. No, me käytetään nyt joka tapauksessa nämä päivät hyödyksi (kunhan keretään), joten ihan sama sinällään koska ovulaatio ihan täsmälleen on. :)

Mulla on paljon kiirettä töissä ja niin käsittämättömän paljon sosiaalisia rientoja, että on meinannnut vauva-asia livahtaa mielen taka-alalle. :) Mutta meinäsi vaan, kyllä se kuitenkin on mielessä koko ajan. Mutta esimerkiksi tänään töiden jälkeen parille aikaiselle drinksulle uusien työkavereiden kanssa, sitten syömään toisen kaveriporukan kanssa ja sitten valokuvanäyttelyn avajaisiin! Missä välissä tuo ovis nyt pitäisi ehtiä hyödyntämään? :D Mun kalenteri on aivan täynnä mitä kivempia rientoja, mutta miehen kanssa me ehditään välillä vaan törmäämään ennen nukkumaanmenoa.

Alavatsakivut on olleet tässä kuussa todella kovat ja olen joutunut tuossa aiemmin tsemppaamaan itseäni, jotta pysyisin hyvällä mielellä asian suhteen. Mun ajatuksiin hiipii välillä pelko, että jotakin on pahemminkin vinossa. Papassa olen sattuneesta syystä käynyt jo kahdesti viime vuoden aikana ja sieltä on aina tullut puhdas tulos. Ultratessakaan ei mitään ole löytynyt. Joten näiden asioiden perusteella yritän toistella itselleni, että varmaankin kyseessä on juuri tuo endo eikä mitään pahempaa.. Nyt olenkin jo paremmilla fiiliksillä ja pahin pelko on haihtunut. Taitaa tosiaan ovulaatio olla parasta aikaa monin tavoin! :)

Kaikille hyvää viikonloppua!
 
Perjantai 27.03.2009



Lumikeiju 33v..........kp21/28...........yk12.....................esikoinen
Kuumetta 36v.........kp31/24-27............yk33..............1. yhteinen
Tirlittan-75 33v.......kp12/29.................yk21.................esikoinen
Mona78 30v............kp16/30-32...............yk2..................esikoinen
Tuulia-76 33v..........kp27/23-28..........4,5v.......esikoinen, miehelle 3.
Jääkyynel 31v.........kp30/29-30...........yk1.......................esikoinen
Heksu76 31v...........kp29/25...............................................esikoinen
merilintu..................kp?/28-34...........n.2,5v.....................esikoinen

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta..... tyttö 10.8.08


Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................tyttö 27.10.08


Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.....pari vuotta..............poika 26.12.08


Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6...................poika


Kesäkuun 2008 plussat
Bantsku 36 v...........pari vuotta.......tyttö 10.2.09

lentoemo-76.......yk7........1. yhteinen.....tyttö 8.2.09

Almaa 35v...............yk3.......esikoinen

Heinäkuun 2008 plussat
manna8 33v............yk14.........esikoinen

Lokakuun 2008 plussat
Pulcina melkein30v........yk2...........esikoinen

Helmikuun 2009 plussat
Ellastiina.............pari vuotta...............esikoinen
[/quote]

 
Mona, minua kiinnostaa tuo Clearbluen testi, kun olen sitä ensimmäistä kertaa ottamassa käyttöön ja oviksen bongaus on tosi tärkeää, kun alkiosiirto tehdään luomukiertoon. Sellaista olisin kysynyt, että teetkö testin aamupissasta? Itse ajattelin, että se olisi kätevintä ja testin ohjeessakin sanottiin, että sen voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa, mutta ohjeesta huolimatta asia minua mietityttää, kun muissa ovistesteissä on ollut maininta, että ei kannattaisi käyttää aamun ensimmäistä pissaa. Hmmm... varmaan vain pitäisi luottaa ohjeeseen ja unohtaa muiden testien ohjeet ja turha hermoilu muutenkin. Kuitenkin olisi kiva kuulla mielipiteesi /kokemuksesi.
Sinä puolestasi ihmettelit sitä, että testiliuskan viivat ei olleet yhtä vahvat, vaikka testi näytti plussaa. Minun ohjeissani oli kerrottu, että juuri noin voi olla ja pitää luottaa ainoastaan testin viralliseen tulokseen eikä katsoa niitä viivoja. Onnea siis bongatusta oviksesta ja yrittäkäähän miehen kanssa treffata tänään edes pikaisesti =)

 
Tirlittan, olen aina tehnyt testin aamupissasta. Ensinnäkin juon niin paljon päiväsaikaan, etten helposti voisi pidätellä tarpeeksi kauan testatakseni muulloin (mulla on pieni vihreä tee - addiktio ja teen vastineeksi taas juon paljon vettä). :) Toisekseen aamutestaus on tuntunut muutenkin kätevimmältä. En ole koskaan muita testejä käyttänytkään, joten muista mulla ei ole kokemusta. Ajattelin vain, että testi näyttää toimivan hyvin kun kerran ovulaatio on yleensä löytynyt! Eikö se ole paras merkki testin toimivuudesta? Vai voiko testi näyttää väärää positiivista?

Kiitos selvennyksestä testituloksen lukemiseksi! Mulla menee joskus jokunen yksityiskohta ohi, kun luen vauhdilla hollanninkielisiä tekstjä. Juu ja tänään aion kyllä kampata miehen heti ovelta -ihan sama kuinka myöhälle menee! :D Toivottavasti löydät oviksen! Pidän peukkuja pystyssä!

Ai niin, mullahan oli itse asiassa kysymys vitamiineista teille. Onko teillä jollakin tietoa siitä, mitä vitamiineja tai muita ravintolisiä miehen kannattaisi käyttää yrityksen aikana? Mä käytän sellaista 'Raskaaksi toivovan' -vitamiiniyhdistelmää (jo vuoden olen napsinut ja välissä oli parin kuukauden tauko) ja sillä on kyllä ollut aika selkeät vaikutukset niinä kuukausina kun sitä olen ottanut. Ihan terveellisesti kyllä syödään, mutta kun itselleni tuo yhdistelmä on tuonut niin selkeän muutoksen (esim. ovulaatio tuntuu entistä selvemmin ja vuodot ovat paksummat ja voimakkaammat), niin eiköhän miehenkin kannattaisi jotakin napsia? Tietääkö joku teistä asiasta?

Plussaonnea kaikille!

 
Hei

Ihan vain aika pikaisesti, kun alkaa olla jo iltapalan nälkä, varsinkin tuolla, joka istuu sohvalla ;) .

Merilinnulle
paljon lämpimiä toivotuksia ja toivomuksia, että Pienet nappaavat tiukasti kiinni!

).(

Olo on melkein yhtä helpottunut kuin yo-kirjoitusten jälkeen, kun ei tarvitse stressata pistelyistä ja sumutteluista ja lääkärikäynneistä, sen kun vain muistaa Lugesteronin aamulla ja illalla (ja sitä on vaikea unohtaa).

Fyysinen olo alkaa olla aika lailla normaali. Olen ottanut vielä melko varovasti. Eilisessä joogassa vihlaisi pari kertaa ikävästi vasemmalle puolelle, kun nousin makuuasennosta istumaan. Muutenkin tuolla vasemmalla puolella on ollut "tuntua" aina välillä alkuviikosta. Mitä lie.

Kuulostaa varmaan aika hölmölle, mutta lukuunottamatta ensimmäistä siirron jälkeistä päivää, en ole ajatellut Alkiota kovinkaan paljon. Viimeksi se oli mielessä lähes koko ajan, nyt muistan ajatella Alkiotamme ehkä 5-10 minuuttia tunnista. Outoa. Vähän pelottaa, että onko se huono merkki, ettei Alkio ole enemmän mielessä (olisi ihanaa, kun olisi se kuuluisa varma tunne, että on raskaana) ja toisaalta koetan ajatella että se on hyvä, enpä ainakaan stressaa asiasta liikaa. Töissä on ollut aika kiirettä ja ehkä mukana on jotain alitajuista itsesuojeluakin, etten ajattele Alkiota koko ajan. Siksi en ole tännekään käynyt kirjoittelemassa, ettei asia olisi kovin paljon mielessä.

Ensimmäiset pari päivää oli ihanaa, kun TIESIN, että sisälläni on Alkio. Nyt en enää voi olla siitä varma ja ensi viikon loppupuolta lähestyessä jännitys-/ pelkokäyrä alkaa nousta. Lohduttavaa on, että pakkaseen saatiin heikompilaatuisia alkioita, niin että jos nyt ei tulisikaan Jouluvauvaa niin olisi vielä kuitenkin mahdollisuus talvivauvaan tai vaikka pariin. Minä haluaisin molemmat, jos pakastealkioden siirtoon asti edetään. En ole vielä jutellut, mitä mies ajattelee asiasta. Mutta jospa tämä Alkio vielä saataisiin vauvaksi asti :) .

On ollut ihanaa, kun Synarelan sivuoireet ovat kadonneet. Olen ollut paljon iloisempi ja energisempi. Lugesteronin käyttö ei minua haittaa, vaikka se sotkeekin inhottavasti. Minä en ole ottanut sitä kellontarkasti, vaan aina hiukan ennen nukkumaanmenoa ja herättyäni. Silloinkin sitä näyttää olevan vielä jäljellä edelliskerrasta. (Yöh.)

Jatkan seuraavalla kerralla, nyt vain omia kuulumisia (jälleen kerran).

Voikaa oikein hyvin kaikki! Olette parhaita :)!

 
Hei

Huomaan, että testauspäivä alkaa lähestyä.. Muutaman kerran olen ollut ihan varma, että menkat ovat alkamassa Lugesteronista huolimatta ja on pelottanut mennä vessaan. Ja mikä ihana helpotus, kun verta ei ole näkynytkään! Toissayönä heräsin menkkamaiseen vatsakipuun (ei kovin kovaan) ja kävin ihan masentuneena ottamassa kaksi särkylääkettä. Herätessä kipu oli ohi. Oikeastaan melkein koko viikon vatsassa on ollut aina välillä "tuntua", sellaista pientä vihlontaa. Etenkin vasemmalla puolella. Tai vihlonta on ehkä vähän liian vahva sana, mutta tuntua kuitenkin. Toivon, että se on hyvä merkki. Voi toisaalta olla myös lähestyvien kuukautisten merkki. Rinnat ovat olleet kipeinä. Tänään niihin sattui niin paljon, etten pystynyt kävelemään kotiin, kun olimme ulkoilemassa, vaan piti tulla ratikalla. Se johtuu varmaankin lääkkeistä. Mutta mies sanoi, että ne ovat tummentuneet, joten siitä sain kyllä toivonkipinän :) . Hirvittää ja pelottaa ja jännittää ja toisaalta on ihanaa, kun vielä on toivoa. Edelleenkään en kyllä ajattele asiaa kuin ehkä 10 minuuttia tunnista :). Ajattelin, että torstaina tekisimme testin kotona. Perjantaina minun täytyy käydä labrassa raskaustestissä.

Mukavaa sunnuntaita!
 
Maanantai 30.03.2009



Lumikeiju 33v..........kp24/28...........yk12.....................esikoinen
Kuumetta 36v.........kp34/24-27............yk33..............1. yhteinen
Tirlittan-75 33v.......kp15/29.................yk21.................esikoinen
Mona78 30v............kp19/30-32...............yk2..................esikoinen
Tuulia-76 33v..........kp30/23-28..........4,5v.......esikoinen, miehelle 3.
Jääkyynel 31v.........kp33/29-30...........yk1.......................esikoinen
Heksu76 31v...........kp32/25...............................................esikoinen
merilintu..................kp?/28-34...........n.2,5v.....................esikoinen

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta..... tyttö 10.8.08


Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................tyttö 27.10.08


Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.....pari vuotta..............poika 26.12.08


Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6...................poika


Kesäkuun 2008 plussat
Bantsku 36 v...........pari vuotta.......tyttö 10.2.09

lentoemo-76.......yk7........1. yhteinen.....tyttö 8.2.09

Almaa 35v...............yk3.......esikoinen

Heinäkuun 2008 plussat
manna8 33v............yk14.........esikoinen

Lokakuun 2008 plussat
Pulcina melkein30v........yk2...........esikoinen

Helmikuun 2009 plussat
Ellastiina.............pari vuotta...............esikoinen
[/quote]

[/quote]

 
Kuumetta, onpa sulla jännittävä tilanne. Mutta hienoa, että olet psytynyt pitämään pääsi kylmänä asian suhteen! Tsemppiä tämän viikon odotteluun!

).( Ovis hyödynnetty ja nyt vaan odotellaan. Jostakin syystä mulla on sellainen olo, että nyt ei kyllä käynyt flaksi -vaikka enhän mä voi sitä siis mitenkään tietää. Ehkäpä itsesuojelua, mutta mielessäni mietin jo laparoskopiaa ja seuraavia kiertoja! Kaupastakin ostin varastoon kuukautissiteitä ja löysin alennuksesta noita raskaaksi haluavan vitamiineja, joten ostin muutamaksi kuukaudeksi. Mä ihan selvästi varaudun yhä seuraaviin kiertoihin. Kaipa mun on jollakin tasolla vaikea uskoa, että raskaus oikeasti voisi alkaa!

Mua on pohdituttanut lähiaikoina ihmisten suhtauminen toisten perheellistymiseen. Meillä on aika paljon ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat saamassa tai saaneet lapsia, mutta täällä jokapäiväisessä elämässä heitä ei juuri ole. Tunnen olevani hieman outolintu asian suhteen, kun muut ympärillä nauttivat sinkkuelämästä tai ovat muuten vaan keskittyneet elämästä nautiskeluun ilman lapsia. Niillä parilla ystävällä, joiden kanssa täällä olen meidän yrityksestä puhunut, tuntuu olevan juuri sellaisia mielipiteitä, että raskaushan alkaa ihan luonnollisesti ja olen hysteerinen kun edes tikutan ovista. :(

Olen muutaman juttukerran jälkeen, jolloin onnistuin jostakin syystä lähinnä ärsyttämään ystäviäni, päättänyt rajoittaa jyrkästi aiheesta puhumisen lähinnä tälle palstalle. Tulee liian paha mieli. Ehkä tämä aihe on liian tunteita herättävä minkäänlaiseen kevyeen keskusteluun? Kaikilla tuntuu olevan tiukat mielipiteet ja aistinpa myös hiukan kateutta erään ystävän puolelta. Päätin heti tämän kateuden häivähdyksen aistittuani, etten puhu enää hänelle aiheesta lainkaan (vaikken ollut siihenkään asti kuin pari kertaa varovasti puhunut), sillä en tokikaan halua kenenkään mieltä pahoittaa. Mulla on vaan ollut sellaisia ystäviä, joiden kanssa on puhuttu aina kaikesta mitä elämissämme tapahtuu, joten tuntuu oudolta, että tästä asiasta ei voi. Mutta kyllä mä ymmärrän, että yhdelle jos toisellekin tämä aihe aiheuttaa monenlaisia tunteita. Olin vain kuvitellut puhuvani asiasta sopivan kevyellä ja itseironisellakin tasolla. Mutta eipä sitten toiminut. Onneksi on tämä palsta!
 
Hei

Täällä on ollut paljon mielenkiintoista keskustelua ja jänniä paikkoja. Olen pitänyt itseni tarkoituksella vähän poissa täältä kirjoittelemasta- plussauutisia olen tosin käynyt kärkkymässä :) . Harmi, ettei niitä ole vielä tullut. Nyt olisi jo aika taas kasvattaa plussalistaa. Toivottavasti useampikin saa sinne vielä kevään aikana nimensä :) .


Mona

Hieno juttu, että ovulaatio on käytetty hyödyksi :). Pidän peukut pystyssä, että nyt tärppäisi! Luulen, että johtuu vain itsesuojelustasi tuo tunne, että nyt ei onnistunut. Tuttu tunne... Itsekin keskityn jo tavallaan pakastettujen alkioiden siirtoon, koska minusta tuntuu, että eihän tämä vielä(kään) VOI onnistua. Mutta voi, jospa onnistuisi!

Hyvä, kun ostit siteitä ja muuta. Ehkä se on niiden kanssa niin kuin sateenvarjon kanssa: kun se on mukana, ei varmasti sada.

Minulle tuli mieleen ystäviesi vauvapuheärtymisestä että jospa siinä on takana jonkinlaista kateutta tai pahaa mieltä siitä, että heillä itsellään ei vielä ole sellainen tilanne, että lasta voisi yrittää vaikka ehkä jo haluaisi? Jospa se herättää ikäviä kommentteja tai äänensävyjä.. Niinhän vähän itsekin kyllä ajattelit. Kurjaa, että et voi puhua tästä ystäviesi kanssa, vaikka haluaisit. Minä taas en vielä halua puhua kovinkaan monen kanssa vaikka ehkä voisinkin. Siispä yhdyn toteamukseesi: onneksi on tämä ketju!

Miehen vitamiinipillereistä en osaa sanoa mitään. Minä syön Multivitaa, ja mieskin taitaa napsia niitä.

Onnea tulevalle kummitädille! Osaat näköjään suhtautua kummitätiyteen iloisemmin kuin minä. Minua ahdistaa vieläkin aika paljon veljen vauvauutinen. Tai osaan minä siitä tulevasta lapsesta jo iloita, mutta minua ahdistaa se, että veljen vaimo laittaa koko ajan kuvia masustaan ja kaikkea vauvaan liittyvää (ultrakuvia, nimenantojuhlien suunnittelua, toiveita kummeille....) sähköpostitse, blogiinsa, facebookiin ja jopa perinteisessä postissa. Olen piilottanut viestit mieheltä, sillä hän ottaa ne vielä raskaammin kuin minä. Pyydettiinkö sinun miestäsi kummisedäksi? Minusta tuntuu aika kurjalle, että minun miestäni ei pyydetty. Johtunee vain siitä, että he haluavat mahdollisimman paljon läheisiä ihmisiä lapselle, siis kummitkin monesta eri perheestä.

Kiitos tsempeistä :) .


Merilintu

Kiitos onnentoivotuksistasi sinulle :) .

Oliko sinusta kauhean kurjaa viimeksi sen pakastetun alkion menetys? Minusta sellainen ajatus tuntuu tässä kohdassa elämää tosi kurjalle.

Voi, miten kauhean iloinen olen kahdesta kyytiläisestäsi!! Pidän peukkuja ja varpaita pystyssä puolestanne!! Miltä ajatus kaksosista tuntuu sinusta ja miehestäsi, jos vaikka molemmat nappaisivat tiukasti kiinni :) ? Paljon onnea ja ajatuksia teille!! Ja kiitos toivotuksista :) .



Tirlittan

Ihanaa, taidatte päästä siirtoon jo melkein näinä päivinä!!

Meille on koko ajan sanottu Väestöliitossa että yksi alkio vain siirretään. Nyt viimeksi lääkäri sanoi, että voidaan siirtää kaksikin alkiota, jos tämä kerta ei onnistu. Meillä meni siis pakkaseen 2 ja 3 heikompilaatuista alkiota. Jos niitä joudutaan tässä vaiheessa käyttämään, haluan kyllä ne kaksi kerralla (jos se sopii miehellenikin). Mutta voi, toivottavasti ne olisivat tämän Alkion pikkusisaruksia :) .

Kiva, kun kyselit kuulumisiani :) . Kiitos myös onnitteluista siirron jälkeen. Hih, jos joka toisesta punktiosta vain saadaan pakastettavaa niin mehän ollaan pysytty tilastolukemissa. Minä kuvittelin, että lähes aina jää pakastettavaa (kukaan ei ole sanonut minulle niin, itse vain kuvittelin).

Siitä vauvakassista.. se on tosiaan sellainen kirkkaanvihreä :) . Nyt jo ihan täynnä tavaraa.

Minustakaan itse piikittelyvaihe ei ole enää kurjaa. Kurjempaa on odotella pettymyksen jälkeen uutta hoitoa.

Tsemppiä PASin odotteluun!


Tuulia

Kiitos toivotuksista!

Hui, teillä kävi murtovarkaita! Siis ihan kotona? Hurjan pelottavaa!

Tsemppiä hoidon aloituksen odotteluun. Mukavaa, että ajankohta on jo selvillä. Minusta melkeinpä kurjinta on odotella hoidon alkamista.



Lumikeiju

Kiitos suojelusenkeleistä :) . Tsemppiä odotteluun. Kunpa teillä tärppäisi jo, olisi jo teidän vuoronne.

Ymmärrän hyvin tuon tuskan, mitä kerroit ystävien tapaamisesta, kun kaikki muut puhuvat lapsistaan... minulla on niin usein samanlainen olo. Todella usein olen porukassa ainoa, jolla ei ole omia lapsia (miehellänikin kun on ne kaksi jo olemassa). Surullista. Osittain siitä syystä olen ajatellut, etten mene kurssitapaamiseenkaan toukokuussa, ellei tämä Alkio pysy matkassa siihen saakka..



Heksu


Kurja juttu, jos ovulaatiossasi on häikkää. Hyvä kuitenkin, että hakeuduitte tutkimuksiin. Hoidot ovat hyviä, onneksi :) .
 
Minä terrorisoin nyt oikein kunnolla viesteilläni. Vatsassa tuntuu lievälle menkkakivulle, hermostuttaa. Koetan peittää hermostustani kirjoittamalla.


Oletteko nähneet Unicefin mainosta Ole hetken äiti?

Hyvä asia, ehdottomasti, ja tarpeellinen. Mutta...

Minusta tuntuu pahalta joka kerran, kun näen tai kuulen tuon mainoksen.


Muistan, kun ensimmäisen kerran näin mainoksen. Istuin melkein tyhjässä bussissa. Joka penkin selustaan oli liimattu iso tarra. Jokaisessa luki, miten jokainen voi olla hetken äiti lahjoittamalla 5 euroa. Mikä isku vasten kasvoja! Tuli sellainen olo, että kun en muuten saa lasta, minun pitäisi olla tyytyväinen, että voin olla edes hetken äiti lahjoittamalla se 5 euroa. Joka kerta mainoksesta tulee yhtä paha olo. Sellainen "Ähäkutti, etpäs saa omaa lasta mutta osta hetki äitiyttä huolehtimalla muiden lapsista, omaa et ole ansainnut".

Aika kauheaa, eikö. Miten itsekästä ajattelua lasten hyvinvoinnin takia järjestetyn kampanjan mainostamisesta! (Nolostuu ja ryömii koloonsa häpeämään.)
 
Mona, kiitos vastauksestasi ovistestiasiaan. Olen nyt tehnyt testiä aamupissasta ja se on tosiaan kätevintä, niin ei tarvitse päivällä miettiä juomisiaan (olen myös teenlipittäjä ) eikä pidätellä pissaa.
Sinä kysyit, että voiko ovulaatiotesti antaa väärän positiivisen tuloksen. En usko, että voi.
Vitamiineista en osaa sanoa mitään, sillä me ei olla niitä käytetty. Ollaan ajateltu, ettei niitä purkista tarvita, sillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Mutta eihän niistä varmasti haittaakaan olisi. Nyt tuli sellainen olo, että pitää käydä jotain raskausvitamiineja ostamassa ennen alkiosiirtoa.

Vauvahaaveet ei tosiaan ole mikään helppo puheenaihe. Jotenkin tuntuu, että monilla siihen asiaan liittyy paljon sellaisia ajatuksia ja tunteita, joita ei haluta muiden kanssa jakaa ja siksi varmaan on vaikea suhtautua siihen, jos joku kertoo avoimesti omista ajatuksistaan. Minulla on tuttavapiirissä sellaisia pariskuntia, jotka eivät yhteisellä päätöksellä halua lapsia ja sellaisia, joista vain toinen haluaisi lapsia ja sellaisia, jotka eivät yhden lapsen jälkeen ole haaveista huolimatta saaneet lisää ja sellaisia, joille raskaaksi tuleminen on niin helppoa, että voivat miettiä lapsen syntymäajankohtaa ja on niitä, joilla ei ole kumppania, jonka kanssa lapsista haaveilla ja lisäksi on paljon sellaisia, joiden tilanteesta ja ajatuksista en tämän asian suhteen tiedä mitään, vaikka monesta muusta asiasta puhutaan avoimesti.
Onneksi meillä tosiaan on tämä pino, jossa voi jakaa vapaasti tuntemuksiaan ja niille saa ymmärrystä ja vastakaikua :heart:

kuumetta, mukavaa kun olet kirjoitellut kuulumisiasi ja ajatuksiasi!
Kuulostaa siltä, että olet osannut ottaa pari viikkoa aika rennosti. Toivon todella paljon, että torstaina saat kertoa meille ihania uutisia!

).( Ovulaation testailu on jännittävää nyt kun on niin tärkeää löytää se. Ovulaatio on minulla tavallisesti kp17, joten pian se pitäisi löytyä. Toivon, että se ei ole torstaina eli kp 18, sillä silloin siirto olisi maanantaina ja minulla tulee ongelmia aikataulujen kanssa. Meiltä kun on matkaa klinikalle n.160 km, niin siellä ei voi edes käväistä kovin pikaisesti. Toivotaan siis, että siirto sattuu mille tahansa muulle päivälle. Jos se sattuu maanantaille, niin sitten vain täytyy järjestellä asioita, sillä siirtoa en jätä väliin. Tylsää, että pitää jännittää tuota ajankohtaakin, kun pelkästään ovulaation löytämisessä olisi tarpeeksi jännitystä.

 
Kuumetta, kiitos ymmärryksestäsi! Mua ei ainakaan haittaa vaikka kirjoittelisit kuinka paljon, tekstejäsi on mielestäni kiva lukea. :)

Mun on varmasti helpompi suhtautua kummiuteen vielä tässä tilanteessa kuin vaikkapa pidemmän yrityksen jälkeen. Myöhemmin olisi voinut olla eri tilanne. Veli ja tyttöystävänsä ovat myös yrittäneet jonkin aikaa ja vaikka raskaus on jo pitkällä, he tuntuvat yhä pelkäävän, että jokin menee vinoon. Joten heiltä ei ole kuulunut juurikaan hehkuttelua asian suhteen. Jotenkin myös tunnen, että veli tarvitsee tukea nyt erityisen paljon, (varsinkin kun on aika nuori vielä), joten mun suhde heihin on yhä aika isosiskomainen.

Miestä ei pyydetty kummiksi, mutta hän ei ymmärräkään koko kummiasiasta oikein mitään. :) Hänen suvussaan kun kukaan ei kuulu mihinkään kirkkoon tai uskontokuntaan. Saisin varmaan vähän vääntää kättä, jotta saisin hänet suostumaan siihen, että meidän lapset kastettaisiin. :) Veli ja mies kyllä ystävystyvät koko ajan paremmin, mutta kun ei olla naimisissa eivätkä he ole vielä kovin läheisiä, tämä on ihan ok näin tässä tilanteessa.

Piti vielä kommentoida lisää kun on hyvää keskustelua, mutta nyt pitää rientää!
Hauskaa iltaa kaikille!
 
Hih, naureskellaan täällä miehen kanssa oman kotimme rauhassa, kun yläkerrasta kuuluu hirveä töminä ja kolina. Siellä asuu pari päiväkoti-ikäistä, joilla kuulostaa olevan täysi touhu päällä. Tunnustan, että nautin siitä, että meillä on niin rauhallista :). Ja samalla kaipaan samanlaista touhua meille kotiin lähiaikoina. Minua aina naurattaa kuunnella tuota töminää. Raivareita taas on hauska kuunnella, kun niihin ei tarvitse itse reagoida ;) . Miehelleni tulee paha mieli lasten itkun kuulemisesta, minulle ei (syinä varmaan se, ettei minulla ole omia lapsia kuten miehellä ja se, että töissä päiväkodissa olen tottunut siihen, että itku on lasten työtä). Muuten yläkerran äänistä ei onneksi tule paha mieli, paitsi äitien- ja isänpäivänä.

Tirlittan,
minä aloin syödä Multivitaa (tai Befolia) jo pari vuotta sitten, kun aloimme yrityksen. Soitin silloin jostain Teratologiseen tietopalveluun kysyäkseni jostain lääkkeestä ja sieltä kysyttiin, että syönhän foolihappovalmistetta. Olen soittanut joitain kertoja myöhemminkin ja aina sama kysymys esitetään. Foolihappoa pitäisi saada joka päivä vähintään 600 milligrammaa ja se on tärkeää jo raskautta yrittäessä, ennen kuin edes on tullut raskaaksi. Huomasin kyllä joltain nettisivulta, että suositus on väh. 400 mikrogrammaa mutta tuolta Teratologisesta tietopalvelusta ohjeeksi on annettu se 600. Foolihappo auttaa ehkäisemään sikiövaurioita ja ehkäisee ennenaikaisia synnytyksiä. Olen siis popsinut niitä tunnollisesti, vaikka syön terveellisesti muutenkin... ja olen huomannut, että olen paljon pirteämpikin, kun syön noita tabuja :) .

Jep, olen ottanut aika rennosti nyt viime aikoina tämän vauva-asian kanssa, vaikkakin se käy vaikeammaksi koko ajan. Tänään kävin nauttimasta elämästäni lempparikahvilassani kahvikupin, juustokakun ja naistenlehden seurassa :) .

Toivottavasti ovulaatiosi osuu jollekin muulle päivälle kuin torstaille! Mutta niin kuin sanoit, siirto on nyt kaikkein tärkein tapaamisesi!!! Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Juttelimme juuri oman alkionsiirtomme jälkeen mieheni kanssa, että miten helppoa meillä onkaan, kun asumme ratikkamatkan päässä klinikasta.. ja silti olen ottanut hirveää stressiä siellä käymisen järjestämisestä (en tosin tällä hoitokerralla). En muista, oletko sinä kertonut töissä hoidoista vai miten saat järjestettyä lääkärissä käynnit?

Mona

Onko :)? Ilahduin. Kirjoitteluni on tällaista ajatustenvirtaa ja hyvin satunnaista. Nyt kirjoittelen, koska mieheni istuu tuossa sohvalla ja tekee joitain omia asioitaan (auttaa työkaveriaan jossain työssä). Yleensä hänen kotona ollessaan en halua istua kovin paljon koneella.

Kiitos ajatuksistasi kummeudesta ja veljesi vauvasta iloitsemisesta :)!

 
Heip :wave:

Pitää vissiin tänneki väli-infoa antaa. Mulla piti menkat alkaa lauantaina, mutt eipä alkanu. R-testiin tuli niin hailakka viiva sinä päivänä, että valoa vasten, kun oikein tihrusti niin just ja just sen näki. Eilen ja tänään oli vahvempi viiva, mutt erittäin hailakka seki. Nyt ei kuitenkaa tarvinnu tihrustaa. Tosin eilen ja vieläki tullu vähä sellasta rusehtavaa vuotoa iha pikkareihin asti (olematonta, mutt huomaa kuitenki). Itseasiassa jo sunnutaina tuli, mutt sen näki vaa paperiin pyyhittäessä, ei tullu siis pikkareihin. Eli oon kyllä nyt vähän ihmeissäni mitä tämä nyt oikein on. Kp:t on kuitenkin jo 34/29-30.

P.S. Testi oli kotiestin One Step liuskatesti. Eilen testasin noiden lisäksi myös saman paikan herkällä puikkotestillä.
 
Listaudunpa mukaan tännekin.. olen siis 32-vuotias, mieheni on minua vuoden vanhempi, ja meillä alkaa yritykset lisääntymisen suhteen toukokuussa, häiden jälkeen. Lapsia meillä kummallakaan ei ennestään ole.

Koen itsekin, että on vaikea löytää kavereita joiden kanssa tästä toiveesta ja kuumeilusta jutella, kaikki ovat jotenkin ihan eri tilanteessa. On mulla sellaisia kavereita, jotka on lapsia saaneet hoidoilla, yksi pariskunta juuri aloittelee hoitoja, muutamat on saaneet lapsia, toiset ei niitä haluakaan, ja sitten ne sinkkukaverit.. ne tuntuu melkein pahimmilta, koska tuntuu välillä että heidän puheistaan kuultaa läpi syytökset siitä, että "miksi sinulla on hyvä mies ja minulla ei ja miksi sinä saisit lapsen kun hän ei saa edes miestä" jne jne. Varmastikin osa on ihan omaa kuvittelua, mutta tiedän hyvin, millaisesta katkeruudesta puhutte.

Olen itse aikoinaan jo kertaalleen joutunut luopumaan lapsen saamisen ajatuksesta, kun sen tilalle astuikin avioero. Siitä on nyt vuosia kulunut, ja olen tosiaan menossa uudelleen naimisiin, ja nyt se jälkikasvukin olisi todella tervetullutta. Eikä vähiten siksikään, että tämä ikä alkaa jo "viedä viimeisiään", eli jos niitä lapsia haluaa niin ei ehkä kannata hirmuisen pitkään enää odotella. Toki, vauvakuume on ihan muutoinkin olemassa, eli tuo ei ole se "peruste" lapsen hankkimiselle.

Mutta semmoista, jään seurailemaan kirjoituksianne, ja yritän päästä kärryille missä vaiheessa kukakin on menossa.. :)

Jaksamista, ja paljon, paljon plussia kaikille!! :)
 
HEI kaikki ihanat! Tosi kiva, että täällä on ollut paljon mielenkiintoista keskustelua, välillä kun on aika hiljaistakin ollut...ja kiva, että saadaan uusia mukaan. Tervetuloa Fenkku!

Tulin vaan tositosipikaisesti sanomaan moi ja koitan huomenna ehtiä jutustelemaan enemmänkin. En siis tänään vastaile kysymyksiinnekään, kun en nyt ehdi lukea kunnolla viestejäkään. Hiukan vain vilkaisin, kun olen tosiaan ollut monen päivän "nettipaastolla", jotten aivan kilahda. ;)

Nyt siis vain omaa napaa tällä kertaa: viikko on vielä piinaa jäljellä ja miltään ei tunnu, kuten ei aiemminkaan...Yritän jaksaa toivoa...mutta kuten kuumetta sanoit (kaunis kiitos kaikista tesempeistä sinulle, ja muille) pari ekaa päivää alkiot kyydissä on ihaninta kun voi olla melko varma, että siellä ne vielä ovat mukana ja elossa, mutta nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että olisi mahtavaa jos saisi jonkin "merkin", vaikka sitten uuden ennenkokemattoman oireen...jotta jaksaisi uskoa. Aivan minimaalisia tuntemuksia on ollut alavatsalla eilen ja tänään (pp5-6) mutta ei muuta. Rinnat ei ole yhtään kipeät. Olisivatkin...En oikein uskalla ajatella sinne asti, että mitä jos onnistaisi tuplastikin. Jotenkin se yksikin tuntuu niin etäiseltä haaveelta tässä vaiheessa, kaikkien näiden hoitojen jälkeen. Kunpa tälle lapsettomuudelle olisi jokin SELITYS!

Mutta nyt pitää mennä, hei tällä erää! :wave:
 
Jääkyynel, kovasti onnea!! Toivottavasti kaikki menee hyvin! :flower:

Fenkku, tervetuloa palstailemaan! Minäkin olen vielä vähän uusi täällä, toista kiertoa olen mukana. Musta tuntuu, että olen ihan vihreä näissä asioissa, joten on kiva kun löytyi tällainen palsta. On muuten varmaan ihan totta, että sinkkuystävien kanssa aiheesta jutellessa sitä voi aivan erityisesti saada aikaan jännitettä. No, mä juttelen siten miehelle! :) Ja tänne. Onnea lähestyvistä häistä! Onkos kovasti järjesteltävää?

Kuumetta, niinkö tosiaan on suositeltu 600 g foolihappoa päivässä? Mäkin olin luullut, että se on se 400 g. No oppia ikä kaikki. :)

Olen kysellyt tutulta lääkäriltä vitamiineista ja hänkin sanoi, ettei muuta nyt suosittelisi niinkään, mutta se foolihappo olisi tärkeä. Kaikkialta olenkin kuullut, että foolihappo olisi tärkeä lisä, mutta siitä olen lukenut eriävää tietoa, kuinka hyvin sitä saa terveellisestäkään ravinnosta. Jossakin luki, että tyypillinen suomalainen ruokavalio ei sisällä tarpeeksi foolihappoa, kun taas toisessa paikassa luki, että sisältää. :) No, mä otan sitä joka tapauksessa, sen verran paljon olen siitä kuullut. Mäkin luin, että kannattaa käyttää koko ajan raskaaksi halutessa ja että jos alkaa popsimaan vasta sitten kun on jo raskaana niin on jo melkein liian myöhäistä. No tiedä sitten, mutta omassa mielessäni ajatteen, että haittaa ei varmasti ainakaan ole, se on tärkeintä! :) Ja kuten sanoin aiemmin, mulle nuo vitamiinit tuntuvat tuoneen vahvemmat oireet vähän joka kierron vaiheesta. :D Täällä tuosta foolihaposta kuulee joka käänteessä (sain käteen esitteenkin) ja paketillisen foolihappotabuja saa parilla eurolla vähän joka kempparikaupasta.

Plussatuulia täältäkin kaikille!
 
Hei

Mona

Hih, juu, ei grammoja tokikaan ;) . Olisi aikamoinen popsiminen! Virallinen suositus nettisivujen mukaan taitaa olla 400ug mutta tuolta Teratologisesta tietopalvelusta tosiaan olen saanut useamman kerran ohjeeksi 600ug. Mitähän tuo ug muuten mahtaa olla, tuskin sitä milli- tai mikrogrammaakaan. Yksikköä joka tapauksessa. Minulla onkin tällä hetkellä käytössä Befolit, yhden otan päivässä.

Oletteko muuten muut soitelleet Teratologiseen tietopalveluun? Kannattaa, jos on mitä tahansa kysyttävää lääkkeistä tms, siis että voiko syödä jos saattaa olla raskaana. Olen itse ollut tyytyväinen palveluun. Tässä linkki:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437


merilintu


Tässähän syntyy uusi aforismi tai sananlasku "Alkionsiirron jälkeiset päivät ovat elämän parasta aikaa".. No, toivottavasti meille jokaiselle tulee vielä niitäkin päiviä ihanampia päiviä oman nyytin kanssa :) .

Toivottavasti sinulle tulee pian joitain oireita!


).( Minulla ei ole enää rinnat kipeinä eikä tänään ole tuntunut menkkakipujakaan. Tänään ei ole pelottanut mennä vessaan, ihme kyllä. Kauhea makeanhimo vaivaa (vaikkakaan se ei ole ylitsepääsemättömän vahva) ja saan helposti naurukohtauksia. Siinäpä ne oireet ;). Töissä paleli samanaikaisesti kun työkavereita hikoilutti. He tosin naureskelivat hiukan, sillä he kärsivät vaihdevuosioireista ;) .


Fenkku

Tervetuloa mukaan!!


lentoemo

Kiva kun piipahdit!


Jääkyynel


Onnea onnea!!!!
 
Tirlittan, toivottavasti ovis löytyy oikeaan aikaan!

Merilintu ja Kuumetta, mä voin vain arvailla millainen olo on kun odottelee testipäivää. Kiva kun olette kuitenkin nyt kirjoitelleet vaikka ymmärrän hyvin, että siinä odotellessa haluaa pitää nettitaukoa. Toivonpa kovin, että teidän kummankin alkiot tarraa kiinni, oli niitä oireita tai ei!!

Kuumetta, kiitti linkistä tuohon tietopalveluun. Käytän allergialääkkeitä nyt koko ajan ja olenkin jo kuullut, että ne pitäisi sitten jättää jos raskaus alkaa. Ajatus vähän hirvittää kun oireet ilman lääkkeitä kovat. Mutta hyvä tietää että tuoltakin voi kysyä aiheesta.
 
Keskiviikko 01.04.2009



Lumikeiju 33v..........kp26/28...........yk12.....................esikoinen
Kuumetta 36v.........kp36/24-27............yk33..............1. yhteinen
Tirlittan-75 33v.......kp17/29.................yk21.................esikoinen
Mona78 30v............kp21/30-32...............yk2..................esikoinen
Tuulia-76 33v..........kp32/23-28..........4,5v.......esikoinen, miehelle 3.
Heksu76 31v...........kp34/25...............................................esikoinen
merilintu..................kp?/28-34...........n.2,5v.....................esikoinen

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta..... tyttö 10.8.08


Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................tyttö 27.10.08


Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.....pari vuotta..............poika 26.12.08


Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6...................poika


Kesäkuun 2008 plussat
Bantsku 36 v...........pari vuotta.......tyttö 10.2.09

lentoemo-76.......yk7........1. yhteinen.....tyttö 8.2.09

Almaa 35v...............yk3.......esikoinen

Heinäkuun 2008 plussat
manna8 33v............yk14.........esikoinen

Lokakuun 2008 plussat
Pulcina melkein30v........yk2...........esikoinen

Helmikuun 2009 plussat
Ellastiina.............pari vuotta...............esikoinen
[/quote]

Maaliskuun 2009 plussat
Jääkyynel 31v..........yk1.......................esikoinen

[/quote]

[/quote]

 

Yhteistyössä