**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Lauantai 19.4.2008

kanella 38v.............kp 33/28............yk1...............esikoinen
Tuulia-76 32v...........kp 21/22-28.......n.3.5v............esikoinen mulle, miehelle 3.
Kuumetta 35v...........kp 12/24.......yk21............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp16/26-28.........yk8................esikoinen
Tuizu 32v.................kp7/30...........yk6..........
Tirlittan-75 32v.........kp29/29.............yk9...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
gitte 38v..................kp26/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Tresum77 30v...........kp29/27-31.......yk15.............esikoinen
lentoemo-76.............kp22/30-41.........yk6................1. yhteinen
Soraya 34v...............kp26/28-31.........yk39................esikoinen
Omelia 31 v...............kp29/29-36.........yk13................

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.......pari vuotta............esikoinen

:heart: Vauvaliimaa ja tarrasukkia plussanneiden masuihin :heart:
 
Huh huh, olen täällä ominut palstaa siihen malliin, että päätin sentään edes päivittää listan :ashamed:

Ja olen ollut niin tohkeissani ongelmistani, että mulle on mennyt ihan ohi, että kanellan täytyy olla kuin tulisilla hiilillä kun kierto on jo noin myöhässä :heart:

ja entäs tirlittan ja tresum?

Tirlittan, mun käsittääkseni alle 12 päivän luteaalivaihe on sen verran lyhyt, että siitä kannattaa jo kysyä gyneltä. Alkion pitäisi kiinnittyä 7-10 päivässä, eli voisihan tuo 11 päivää periaatteessa riittääkin, vai mitä mieltä ovat muut?
Ilmeisesti keltarauhashormonilla liian lyhyen luteaalivaiheenkin aiheuttamat ongelmat voi hoitaa aika helposti.

+++++++ :whistle: ++++++ :whistle: :wave:
 
Hei,
täällä on käynyt niin kova PCO-pulina, että on pakko itsekin työntää kortensa kekoon. Ihan aluksi peesaan kanellaa siitä, että älä lentoemo aja itseäsi hermoromahduksen partaalle noiden netistä etsimiesi PCO tietojen perusteella. Lukiessani sitä toissapäiväistä kirjoitelmaasi PCOS:sta, ajattelin, että sen luettuaan varmaan loputkin vauvakuumeiset PCOS:sta kärsivät hyppäävät sillalta alas.

Laitan tähän vielä jo varmaan jo joskus aiemmin kertomaani omaa tarinaani. Minä hakeuduin keskenmenoraskauden jälkeen suoraan PCO-potilaisiin erikoistuneen lapsettomuusklinikan lääkärin luokse hoidettavaksi, sillä olin jokseenkin varma, että jonkinasteinen PCO oli syynä ovuloimattomuuteeni ja täydellisen sekaisin olevaan kuukautiskiertooni. Lääkäri luokitteli minut lieväksi PCO-tapaukseksi sillä helmimäistä munarakkula muodostelmaa oli vähän ja muita PCOS ominaisuuksia minulla ei ollut. Sain yllätyksekseni myös puhtaat paperit kierron alun hormooniverikokeista, vaikka olin aivan varma, että minulla olisi ollut liian korkea LH-pitoisuus. Sillä minulla myös on tullut niitä vääriä hälytyksiä ovistikuissa. Ovistikku on näyttänyt muutaman kerran plussaa vaikka oviksesta ei ole ollut tietoakaan. Superpitkissä kierrossa (yli 70 päivää) LH taso nousi ja laski viikon välein. Sitten kyllästyinkin ovistikkuihin pitkäksi aikaa. Insuliinitestissä jäin kuitenkin niukasti kiinni. Paasto-insuliini arvo oli himpun verran koholla. Lääkärin mielestä arvo oli kuitenkin riittävän normaali, joten hän ei määrännyt minulle mitään diabetesta ehkäisevää lääkitystä. Minulla insuliiniarvo ei ollut missään yhteydessä painoni kanssa, sillä olen aina ollut todella hoikka. Painoindeksini taisi olla jopa himpun vajaa 19 ennen raskautta.

Joka tapauksessa hormoonihoidoilla raskauduin hyvinkin helposti. Ensimmäisen kerran raskauduin ensimmäisestä clomikierrosta, jotka määräsi ihan tavallinen gyne ennen kuin minulla oli mitään PCO-diagnoosia. Kävin yhdessä seuranta ultrassa, jossa muka näkyi yksi johtofolli ja varmaan 20 pienempää. Ilmeisesti siellä oli kuitenkin kaksi isompaa follia sillä kaksosraskaus lähti käyntiin. Clomien huonona puolena oli se, että sain niistä hyperstimulaatio-oireita (todella kovia vatsakipuja), jotka kestivät kolme päivää. Tämän vuoksi suosittelen, että jos lentoemo alat jossain vaiheessa käyttää jotain hormoonia ovulaation aikaansaamiseksi, käyt jossain paikassa tarkassa seurannassa, sillä PCO:ssa on juuri se riski, että hormoonien avulla rakkuloita kehittyy sitten aivan hirveästi. Tämä raskaus päätyi kuitenkin keskenmenoon, jonka jälkeen siiryin sinne lapsettomuusklinikalle ja sain parin luomukuukauden seurannan jälkeen toiset hormoonit käyttööni. Näilläkin lääkkeillä johtofolleja kehittyi enemmän kuin yksi. Ensimmäisessä hormoonikierrossa isoja johtofolleja taisi olla kaksi ja seuraavassa kierroksessa johtofolleja oli kolme vaikka lääkitystä vähennettiin lähes puolella. Tarkkailtujen luomukiertojen saldo oli nolla. Minulle lääkäri sanoi aivan suoraan, että ainoa keino varmistaa yksikköraskaus on keinohedelmöitys, sillä hormooneilla saatiin aikaiseksi aina enemmän kuin yksi folli. Otin siis ihan tietoisen kolmosraskausriskin siinä toisessa kierrossa, josta sitten tärppäsi. Nyt kyydissä on kuitenkin vain yksi salamatkustaja. Minä en myöskään koskaan syönyt metformiinia, sillä ymmärtääkseni sillä voi myös mahdollisesti rajoittaa sitä, että folleja ei hormoonihoidossa synny liikaa.

Ja raskausdiabeteksesta vielä. Olen miettinyt ihan samaa, että onko minulla nyt korkeampi kynnys sairastua raskausdiabetekseen, koska ennen raskautta insuliiniarvo oli himpun verran koholla. Kysyin asiaa lääkäriltä, jonka mielestä asiaa ei sen arvon perusteella kannattanut etukäteen miettiä. Kohtahan minulla on se sokerirasitustesti niin sekin asia selviää. Olen kyllä jo valmiiksi tutustunut raskausdiabeetikon ruokavalioon, joka ikävä kyllä kuulostaa aika ankealta (en siis ole sitä todellakaan ainakaan etukäteen noudattanut).

Samaa mieltä olen lentoemo kanssasi siitä, että helpompaa olisi olla raskautumatta kuin kokea keskenmeno, mutta elämäähän ei voi niin suunnitella. Minä myös löysin netistä aikoinani linkin, joka kertoi PCO:n ja kohonneen keskenmenoriskin yhteydestä. Minä söin raskausviikkon 13 asti progesteronia purkista alkuraskauden keskenmenon ehkäisemiseksi. Mitä olen lukenut noita hoidoilla raskautuneiden juttuja, niin aika monelle on määrätty progesteronia tukemaan alkuraskautta. Sen enempää en tiedä, että onko sillä lisäprogesteronilla mitään erityishyötyä juuri PCO-tapauksiin, mutta ei siitä kuulema mitään haittaakaan ole (paitsi hiivatulehdus).

No niin, nyt poistu tältä palstalta nettihäiriköimästä. Lentoemolle ja muille stressitöntä vauvantekoaikaa. Pysykää poissa niiltä sairauksia koskevilta nettisivuilta, niissähän kerrotaan vain huonot asiat. Niinhän se menee, että tieto lisää tuskaa.

Terveisin, helposti hoidoilla raskautunut pco:ta potenut Iida-Liina rv 21+4, jonka raskaus jatkuu ainakin toistaiseksi erittäin mainiosti ja jolla ei ainakaan vielä ole raskausmyrkytystä eikä raskausajandiabetesta
 
Iida-Liina Mukava saada sulta omakohtaisia kokemuksia PCO:sta ja raskautumisesta, ennen kuin kaikki PCO-laiset hyppäävät epätoivoissaan ikkunasta ;) .

Mulla kp 34/28 eikä merkkiäkään menkoista. Testiä en ole vieläkään uskaltanut tehdä, kun tuntuu, etten mä kuitenkaan ole raskaana. Odotellaan...
 
KANELLA:Valtavan paljon onnea ja tarrasukkia paljon masuvauvalle matkalle mukaan,että pysyy loppuun asti mukana ja peukkuja valtavasti!Mä arvasin,että plussan saat,todella ihana uutinen!

Peukkuja ja plussatuulia teille kaikille!

Minä olen täällä kohta yksin vauvaa kuumeilemassa,kun te muut saatte plussia testiin,mutta ei haittaa,ihanaa,että te muut saatte vauvoja masuun asumaan,kovasti odottelen,että itse pääsen tammivauvaa yrittämään alulle.

Miten teillä muilla on mennyt?
 
(.)

Ovistestiin tuli eilen tummahko viiva, tummempi kuin perjantaina mutta ei ihan yhtä tumma kuin kontrolliviiva. Tänä aamuna viiva oli huomattavasti haaleampi kuin kumpanakaan edellisenä päivänä, joten ovulaatio oli ehkä eilen illalla, viime yönä tai tänä aamuna, näin luulisin.

Päätimme mieheni kanssa, että kokeillaan tämä kierto nyt ilman inseminaatiota, pelkillä pistoksilla ja Lugesteroneilla. Siemenissä kun ei kuitenkaan ole tutkimusten mukaan vikaa :) .

Meillä oli anoppi kylässä koko viikonlopun, joten oli hiukan haasteellista, mutta saimme silti onneksi lauantaiaamuna ja -iltana toteutettua vauvaprojektia :). Tänään miehen oli tarkoitus lähteä käymään toisessa kaupungissa äitinsä lähdön jälkeen mutta onneksi hän katsoi lapsiprojektin tärkeämmäksi ja tulimmekin sitten heti kotiin päiväkahville, heh. Otin varmuuden vuoksi pikkut torkut jalat ylös nostettuina. Jospa tällä kertaa....

Huomaan, että vauva-asia ei ole ihan koko aikaa mielessä kuten vielä muutama kuukausi sitten (pahimmillaan se oli noin vuoden yrittämisen paikkeilla). Unohdin jopa pistää eilen illalla Puregonin! Pelästyin, kun huomasin sen. Pistin sen sitten aamulla 12 tuntia myöhässä. Toivottavasti siitä ei ole haittaa. Ajattelin, ettei ole, kun se oli kuitenkin viimeinen. Muina päivinä olen pistänyt 58 yksikköä, perjantaina vain 50, koska lääkäri sanoi, että voin ihan hyvin pistää kahtena viimeisenä päivänä vain 50, jos haluan. Ei tarvinnut ostaa toista ampullia muutaman yksikön takia, jihuu :) .

Pregnylin pistin tänään kolmelta. Luulen, että ovulaatio oli jo tapahtunut, mutta eipä kai siitä varmistuksestakaan haittaa ollut. Mies sekoitti aineet ja minä pistin. Tällä kertaa oli paksumpi ja lyhyempi ruisku kuin viimeksi ja oli paljon helpompi pistää. Mutta pistin hankalaan paikkaan, farkun kaulus hankaa siihen ja pistoskohta on aika inhan tuntuinen.

Nyt sitten vain toivotaan.. Voi, olisi niiiin ihana saada viimein kokea se Ilo. Testausaika olisi juuri ennen äitienpäivää...
 
kanella, ONNEA!! Aivan ihana uutinen.
Tarrasukkia ja vauvaliimaa pikkuiselle!
Oliko sinulla oireita? Vai päätitkö vain testata kun kierto venyi?

kuumetta, sinun ultra-uutiset olivat tosi mukavaa luettavaa, ja kun onnistuitte niin hyvin oviksen hyödyntämäänkin, niin tilanne kuulostaa oikein hyvältä :)

kati taisi aloittaa meidän pinossa mukavien tapahtumien sarjan!!
Onneksi Katin eilinen aivan liian jännittävä päivä kääntyi erityisen onnelliseksi päiväksi, kun ultrassa näkyi kyytiläinen omalla turvallisella paikallaan. :heart:

lentoemo, kiitos kommentistasi lyhyestä luteaalivaiheesta. Ensi viikolla minun pitää soittaa ja kysyä tulosta papa-näytteestä ja samalla otan tuon asian puheeksi.
Sinulle kovasti tsemppiä! Tilanteesihan näyttää nyt muiden kanssa keskusteltuasi paljon valoisammalta kuin perjantain gynen jälkeen. Mukava, että meistä on toisillemme apua ja tukea.

).( Tässä kierrossa ovikseni oli tuntemusten mukaan vasta kp20, siis pari päivää normaalia myöhemmin, joten odotinkin kierron nyt venyvän parilla päivällä. En siis ole jännännyt, vaikka kiertopäiviä onkin jo kertynyt. Tuntemuksetkin on selkeät siitä, että täti kurvaa pian paikalle.

Hyvää yötä.
 
...tuli mieleeni seuraavaa: normaalipainoisten ja hoikkien kannattaa ehdottomasti muistaa, että laihduttaminen on PCO:n ensihoitoa vain silloin, kun todella on sitä ylipainoa. Hoikan ei kannata missään nimessä laihduttaa, jos on raskaus tavoitteena! Naissukuhormonien tuotanto on näet riippuvainen rasvakudoksesta.

Varsinaista anoreksiaa en ole sairastanut, mutta podin 2-kymppisenä parin vuoden ajan ortoreksian tyyppistä häiriötä. Silloin karsin kaiken mahdollisen rasvan pois ruokavaliostani ja liikuntaa harrastin useita kertoja viikossa. Menkat jäi melko pian pois - niiden takaisin saaminen vaatikin sitten paitsi "paranemista" myös pari kunnon progesteronikuuria, eikä kierto enää koskaan palannut alle 30 pvän. Nyt päästään sitten vihdoin pointtiini... Oletin jokin aika sitten, että mulla on PCO, koska oireet kävi melko yksiin ylipainoa lukuun ottamatta. Siitä ei kuitenkaan ollut merkkiäkään. Ilmeisesti hormonituotanto ei vaan todellakaan ole koskaan palautunut normaaliksi (kuukautiskierto epäsäännöllinen, iho huono, ja parina viime vuonna on alkanut vaivata myös hiustenlähtö). Muh... Tämä on siis vaan yksi kokemus. Onnekkaana voin kuitenkin lisätä, että testasin helmikuussa plussan ja olen toistaiseksi onnistunut pysymäänkin raskaana!

Olen lukemani + tuttavien kokemusten perusteella aivan varma, ettei PCO ole mikään lapsettomuustuomio sinänsä. Eikä alipainokaan ole, mutta kyllä se voi asioita vaikeuttaa. Ei muuta kuin tsemppiä ja pää kylmänä nettiviisauden parissa sanoo hän, joka luki juuri tukka pystyssä juttuja sytomegaloviruksesta.
 
Onnea, Kanella!!! Plussa se on haaleakin viiva raskaustestissä! :heart: :heart:

Pääseekös vauvelin LA vielä tämän vuoden puolelle? Tervetuloa tuonne odottajien puolelle heti kun siltä tuntuu.

kati taisi sittenkin avata plussahanan. Toivottavasti täältä saadaan kokonainen plussa-armeija jonon jatkoksi.
 
Moikka!
Oma napa:kp1/28 eli täti saapui kylään tänään ja tammivauvaa alamme yrittämään alulle heti,kun täti lähtee.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja ja mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille!
 
Iida-Liinallekin kiitos "raskaushistoriasta"! Olemme kummatkin melkoisia romaanikirjailijoita, mutta itse tykkään kyllä lukeakin. Ja jos jotakuta pitkät jutut tylsistyttää, niin sen kuin hyppäävät seuraavaan, ytimekkäämpään tarinaan... ;)

Mullahan on jatkuvasti kipuja ilman lääkkeitäkin, niin että clomit varmaan tekee kierron mulla vieläkin kivuliaammiksi. Ja mun gyne ei tosiaan halunnut määrätä clomeja vielä, koska hänen mielestään lievässä PCO:ssa hyperstimulaation vaara on liian korkea. Clomeilla lähdetään siis liikkeelle, jos verikokeista paljastuu, että mulla on ihan "oikea" PCO eli PCOS kaikkine hormonihäiriöineen.

Ei ehkä mun jutuista tullut tarpeeksi selvästi ilmi, mutta PCO sinänsä on "lievä" ongelma, joka ei tarkoita edes, etteikö nainen ovuloisi. Arvioidaan, että jopa 25% joittenkin kansojen naisista voi olla polykystinen aspekti munasarjoissa.

Selvyyden vuoksi, ja ettei kukaan pelkästä PCO:sta kärsivä tule epätoivoiseksi:
Nuo ongelmat, joista kirjoitin aiemmin, liittyvät PCOS:än, joka EI OLE SAMA kuin PCO.


Kamala, en tajunnutkaan olleeni niin negatiivinen kirjoittaessani, vaikka varmaan olinkin, koska mieli oli todella maassa perjantain gynen jälkeen.

Toivottavasti mullakin on vain ihan lievä PCO niin kuin Iida-Liinalla ja Katilla ja ilmeisesti monilla muillakin tällä palstalla, mutta sen saan tietty tietää vasta kun verikokeet tulevat.

Kuitenkin akne, hirsutismi ja lihominen ainoastaan vyötäröltä (siis silloin kuin lihoin, lihoin vain vyötäröltä, ja näin hoikkanakin vyötärö on aina aika paksu kapeaan lantioon verrattuna) saavat minut joka tapauksessa pelkäämään pahinta. Hassua on lisäksi, että vaikeasta PCO:sta kärsivien perheessä miespuoliset jäsenet alkavat kaljuuntumaan alle 30-vuotiaina. Eli ilmeisesti saan syyttää PCO:sta isäni sukua ;)

ccmali, tuo oli todella hyvä pointti, että alipaino voi olla raskautumiselle aivan yhtä iso este kuin ylipaino. Itselläni paino putosi viime kesänä vähän liiankin alas pitkien juoksulenkkien ansiosta, mutta hankinkin sitten pari kiloa lisää, kun ajattelin, ettei liian alhainen paino auta kyllä raskautumisessa.

Hiukan kaihoisa olo tässä kierrossa, kun ei ole mitään jänskättävää tai kuumeiltavaa nyt ainakaan pariin kiertoon. Lämmöt muuten kääntyivät heti gynen visiitin jälkeen nousuun, eli minun tapauksessani aamulämmön nousu kierron lopussa ei todellakaan johdu ovulaatiosta. Nyt haen apteekista myös antihistamiineja allergiaa hoitamaan, en ole niitä käyttänyt, koska ne kuulemma huonontavat kohdun limakalvoa ja tekevät siten raskautumisen vaikeammaksi, mutta kun en edes ovuloi, niin en nyt enää kyllä miteti mitään tuollaisia juttuja. Eri asia sitten, kun aloitetaan hoidot. :snotty:
 
Siis PCO tarkoittaa, että munasarjoissa on pieniä rakkuloita, mutta naisella ei ole ongelmia hormonitasapainossa, ja saattaa ovuloidakin, ehkä vain harvemmin kuin "standardinainen" ;) . Eli ei varsinainen este lasten saannille, vaikka harvoin tapahtuva ovulointi sinänsä tekeekin raskaaksi tulosta kauemmin kestävää.

PCOS on patologia, jossa on paljon muutakin ongelmia, kuin pelkkä polykystinen aspekti munasarjoissa. Mutta myös sitä voidaan hoitaa, vaikka patologia sinänsä onkin hiukan monimutkaisempi kuin pelkkä PCO.
 
Kiitokset kaikille onnitteluista! Vielä on pitkä matka siihen, että itse oikeasti tajuan ja uskon koko juttua. Vaikka ällötys tuntuu kyllä lisääntyvän päivä päivältä. Oli mulla oireita jo paljonkin viimeisen reilun viikon aikana (palelu, alavatsan nipistely, rintojen kipeytyminen, väsymys, röyhtäyttäminen...), mutta järki sanoi, etten voi noin nopeasti tässä iässä raskautua. Mutta kyllä se viiva eilen ihan selvä oli, vaikka himmeä vielä olikin. Toivotaan, että vahvistuu vähitellen ja pikkuinen pysyy matkassa.

Viimeisten kuukautisten perusteella laskettu aika olisi 23.12. Onkohan siinä lapsiraukan ensimmäinen trauma, jota sitten terapoidaan vuosia, että syntyy noin lähellä joulua? Ja kun vielä laskennallisesti olisi saanut alkunsakin aprillipäivänä, on parka ihan vitsi ;).

Osaako muuten kukaan sanoa, että mistä rupean kyselemään neuvola-aikaa ja veri- ja niskapoimututkimuksia, kun mulla osuu muutto niin, että uuteen paikkaan pääsen 11. viikon alussa. Eikös ne seulat juuri tuohon aikaan tehdä? Mietin sitäkin, että pääkaupunkiseudullahan otettiin vuoden vaihteessa käyttöön se uudistettu seulontamalli, eikö vain? Kun sinne olen muuttamassa, niin voinkohan varata ajan jo ennen virallista muuttopäivää? Riskiraskauksiin tämä varmaan muutenkin kuuluu mun hypotyreoosin vuoksi. Lisäksi isäni puolelta mulla on riski diabetekseen, joten sekin aiheuttaa omat haasteensa.
 
:flower: :flower: :flower: Roppakaupalla onnea Kanellalle! :flower: :flower: :flower:

Täällä ei olla ihan niin juhlatunnelmissa, kp 1, yk 16. Taidan suosiolla siirtyä tuonne lapsettomuuspuolelle, koska ilmeisestikään meillä ei mitään tapahdu ilman jotain hoitoja.

Nyt pitäisi sitten käydä kp 3-5 siinä toisessa hormonikokeessa, jossa otetaan myös insuliini, sokeri, kolesteroli sun muut. Luin tuosta yltä Iida-Liinan huomioita korkeasta insuliinitasosta, ja hieman huolestuttaa, että tuon tuomion saan minäkin, kenties vaan vielä vähän kovemman. Minulla kun on tuota ylipainoa yhä reippaasti liikaa (vaikka yli 20 kiloa olenkin jo saanut lähtemään) ja suvussa on diabetestä n. joka toisella (naisella, ei tiettävästi yhdelläkään miehellä ), eli sokerit ovat varmasti korkeammalla kuin luonto sallisi.

Saa nyt sitten nähdä, mitä tuo lääkäri on mieltä sokerin ja insuliinin vaikutuksesta raskautumiseen. Vähän pelottaa, että ne toteavat vain, että laihduttaa pitäisi, ja piste. Koska laihduttanuthan minä olen, kirjaimellisesti hiki päässä, mutta niin ne menkat vaan taas painavat päälle ja me olemme yhä vain kahden.

No, huomenillalla pitää vaan alkaa paastoamaan - siis vain sitä sokeritestiä varten, en laihtuakseni :LOL:
 
Kanella, paljon onnea haamusta!!! Aivan mahtavaa! Kyllä se siitä kunnon plussaksi vielä vahvistuu, olen varma! :flower: :flower: :flower:

Kiva, jos minusta on ollut jonkinlaista "hyötyä" täällä plussahanojen avaajana :LOL: . Kaikki muutkin - perässä vaan!

Gitte, iso :hug: sulle! Hitsi, kun se täti sitten taas päätti tulla kyläilemään. Samat sanat myös sulle, Tresum!

Kanella, vaikka en mikään ekspertti näissä neuvola- ym. asioissa olekaan, niin kannattaa varmaan aloittaa siitä, että soittaa oman alueen neuvolaan ja kysyy, kuinka menetellä. Soittele vaikka sen jälkeen sitten uuden asuinpaikkasi neuvolaan. Mä olen itse asiassa ensi viikolla menossa ekaan neuvolaan. Täällä meillä sitä suositellaan rv 7-10 välillä. Varasin kans sairaalasta ekan ultra-ajan ja se osuus rv 12:lle. Uskon, ettei sulle tuu mitään ongelmia noiden aikataulujen suhteen.

Lentoemolle kovat tsempit PCO:n kanssa. Mäkin oon itse asiassa ihan normaalipainoinen, eikä kukaan lääkäri ole koskaan sanonut, että pitäisi laihduttaa. Se ei varmaan ole ratkaisu normaalipainoisella ihmisellä. Koska mun ovulointi tosiaan on ollut mitä on, niin mulle paras ratkaisu on tosiaankin ollut metforminit ja hormonit, joiden avulla saatu kasvamaan uusia munarakkuloita. Kyllä sullakin tää onnistuu, olen siitä varma!

Kiitos, Tirlittan sulle myötätunnosta! Onneksi se lauantainen vuoto loppui. Tosin, eilen tuli ulos sellainen hyytymä, joka varmasti oli peräisin siitä toisesta alkiosta/istukasta. No, onneksi kaiken pitäisi olla nyt hyvin.

Bantsku, mikäs tilanne sulla on nyt meneillään? Entäs Merilinnulla?

Kati & Papu rv 6+1
 
kiitos kati tsempityksestä! Luin noita kanellan artikkeleita, ja just tuo metform ja clomi -yhdistelmä vähentää tosi paljon myös keskenmenoriskiä, niin että aion ehdottaa niitä gynelle, jos se ite ehdottaa esim. vain clomeja!

Toivotaan parasta!

Paljon tarrasukkia myös kanellan salamatkustajalle! :heart:
 

Yhteistyössä