**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Moi!

Onpa kiva kuulla Hannele, että sait ovistestiin plussan. On varmasti myös helpottavaa saada lopulta vahvistus omille epäilyille, varsinkin kun nyt tuolle hormoniasialle ollaan tekemässä jotain. Toivottavasti luget nyt tepsisivät.

Me ollaankuumetta nyt tosi samassa jamassa (paitsi että mulla oli vain yksi follikkeli). Itsekin olen tehnyt ovistestejä ja jännännyt, osuuko viikonlopulle vai ei. Näyttää siltä, että saatan kuin saatankin päästä maanantaina inssiin, jee. Vaikka odotukset eivät oikeasti ole suuren suuret, on kiva että jotain kuitenkin tapahtuu. Vai pitäisiköhän tehdä tästä pitkästä aikaa SUURIEn ODOTUSTEN kuukausi? Auttaisiko se? :D Tämä on nyt sitten viimeinen inssi... Onnea kuumetta sinulle tuleviin koitoksiin,
Bantskulle ja Tirlittanille ja muille tsempanneille kiitos:flower:,
Gittelle voima:hug:

ja kaikille yhteisesti mukavaa viikonloppua!
 
Oonpa tässä vollottanut, vaikka tiesinkin, mitä tuleman pitää :p . Eli PCO on selkeä, johtofollista ei tietoakaan, ja lämmöistä tiedä, etten ole ovuloinut esim. viikko sitten. Tosi ihana ja pätevä gyne, joka otti kaikenlaisia näytteitä kohdunsuulta ja määräsi tietty verikokeisiin heti huomenna, että nähdään onko "vain" pco vai oikein kunnon PCOS, koska hän halusi heti tehdä eron kahden asian välille. No, aknesta, hirsutismista ja vyötärölle keräytyvästä rasvasta tiedän itse jo verikokeittenkin tuloksen, eli mulla on taatusti PCOS, mutta gyne ei halunnut määrätä lääkitystä ennen kuin hänellä on mustaa valkoisella, muuten kuulemma on liian suuri hyperstimulaation riski. Eli tässä menee nyt ainakin pari kiertoa ilman lääkkeitä, kun tarkkaillaan tilannnetta. No, eipä ainakaan tartte enää kehitellä mitään uusia raskausoireita, kun sitä vaaraa ei tosiaankaan oo... :D

Mutta oli tosiaan ihana (hyvin iloinen ja herttainen) gyne, vaikka kolposkopia ja ultra hiukan tuskallisia olivatkin. =)
 
Täällä minä vielä pyörin...Kiitos lentoemo....
ja voi harmi, että sait huonoja uutisia. Iso :hug:
Toivottavasti tarvitsemasi hoitomuodot selviävät mahdollisimman pian ja pääsette jatkamaan järeämmin asein eteenpäin. :heart:
 
kiitos merilintu. On se hassua, kuinka koville otti kuulla asia, vaikka sen jo etukäteen tiesinkin :ashamed: Mutta kun toivossa oli niiiiin hyvä elää :saint: Mutta oon tyytyväinen, että olen kuunnellut teidän neuvojanne ja menin gynelle jo nyt, enkä suinkaan oottanut sitä maagista vuoden rajaa. Mutta sitä suomalaista YTHS:n gyneä, joka väitti ettei mun munasarjois oo mitään outoa, ja että turha tehdä tutkimuksia ennen kun on yritetty vuosi, tekisi mieli mennä potkimaan persiille :kieh: Jos se olisi tehnyt työnsä tunnollisesti, ei olisi täs tuhraantunut 7kk jotain hemmetin aamulämpöjä mittaillessa, vaan oisin ruvennut heti tarkempiin tutkimuksiin :headwall:
 
Lentoemo Ikäviä uutisia sait. Mutta eihän PCO onneksi ole este raskaaksi tulemiselle, vaikka hidaste monesti onkin. Itselläni on tuttava, jolla on käsittääkseni aika vaikea PCO, ja kun vielä ikääkin oli reilusti yli 30, niin vaikeuksia ennustettiin. Nyt hänellä on tietääkseni kolme lasta, olettaisin että ilman keinoalkuista hedelmöitystä. En itse ole vielä gynen klinikassa ollut, joten en osaa ammattimielessä enempää tässä vaiheessa sanoa. Mutta joka tapauksessa älä menetä toivoasi, etköhän vielä hyvinkin onnistu raskautumaan =) .
 
KUUMETTA,LENTOEMO&MERILINTU:Kaikille teille peukkuja kovasti ja plussatuulia lähettelen!

Pääsin tänään sairaalasta pois ja 9 putkiloa verta otettiin jalkakipujen takia tutkimuksia varten ja vielä ottivat selkäydinnäytteen,se ei tuntunut missään,piti vaan olla liikkumatta,että kokeen otto onnistui.Sain nyt kävelykepin käyttööni heinäkuulle asti,etten rasita kipeää jalkaani,eli sama kun viime kesänän,silloinkin olin kepin kanssa liikkeellä,kun ilman keppiä en päässyt liikkumaan ollenkaan,kun kipu on valtavan kovaa,yölläkin nukun vaan pari tuntia,kun kipu on kovaa,että on rästiunta mulla.
Olen kuitenkin onnellinen,sillä monet ovat kuolleet tähän vaivaan mikä mulla aiheuttaa kipua,mä en ole kuollut.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja teille kaikille ja plussatuulia+++++++++++++++ :whistle:
 
Gitte Kuulostaa kurjalta tuo sinun kipusi. Oletko saanut siihen diagnoosin, eli tiedetäänkö mistä se johtuu ja miten sitä parhaiten hoidetaan? Miten nuo kovat kipulääkkeet vaikuttavat mahdolliseen raskautumissuunnitelmaan? Niissähän pitää varmaan ottaa huomioon vaikutus raskautumiseen ja sikiöön. Tsemppiä kovasti!
 
KANELLA:Olen saanut diagnoosin kipuuni viime vuonna maaliskuulla ja mulla oli viime vuonna toukokuulla suonihoito kipuun 3vko,mutta kipu jäi toiseen jalkaan,toisesta jalasta kipu lähti suonihoidon jälkeen.Toisilla ei kipulääkkeet auta ollenkaan tähän kipuun mikä mulla on jalassa ja eläkkeelle ei pääse tämän kivun takia ja suomessa on kuollut viime vuonna 19-vuotias tyttö tähän vaivaan mikä mulla aiheuttaa kipua jalkaan ja ulkomailla on kuollut enemmän ihmisiä tähän vaivaan.
Nykyiset hoidot eivät tehoa tähän vaivaan eikä kipuun,onneksi mulla on jalassa tämä kipu,kun toisilla on käsissä myöskin kovia kipuja.Olen vain niin onnellinen,kun en ole kuollut,se riittää mulle,tiedän,että selviän tästä yli.Pitää vaan nyt vaihtaa ammattia ja kesän olen lintisllä myymässä ruokaa ja sen jälkeen sitten katson uutta työtä.Mulla on ensi viikolla tiistaina pääsykokeet,haen jatko-opiskelemaan omaa alaani lisää.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja teille kaikille!
 
gitte ja kanella, kiitos tsempityksestä.

Kanella:useinhan PCO:ta pidetään hedelmättömyyden syistä helpompana hoitaa, mutta valitettavasti lääkkeet eivät tietenkään toimi kaikkien kohdalla. Itse tietysti toivon parasta =) . PCO:han tarkoittaa vain, että munasarjoilla on mikropolykystinen aspekti, mutta se ei suinkaan tarkoita, etteikä nainen ovuloisi, yleensä vain ovuloi harvemmin kuin normaalit munasarjat omaava nainen.

PCOS taas on varsinainen patologia, jossa munasarjojen lisäksi myös hormonitasapaino heittää häränpyllyä, ja siksi sitä voi olla vaikeampi hoitaa. Luin juuri, että PCOS:ssään kuuluva liian korkea LH-pitoisuus nostaa myös keskenmenoriskiä 65%, lisäksi se kohottaa raskausmyrkytyksen ja raskausdiabeteksen riskiä, koska PCOS:ssään kuuluu myös kohonnut insuliiniresistanssi.

Ja tietenkin PCOS:ssa on hedelmällisyyteen liittymättömiäkin vaivoja kuten kohonnut syöpäriski liian korkean estrogeenipitoisuuden takia (PCOS:ssa on liikaa sekä estrogeenejä että androgeenejä kuten testosteronia), ja riski sairastua metaboliseen oireyhtymään, puhumattakaan aknesta, hirsutismista ja sellaisesta lähinnä esteettisestä vaivasta.

Sen sijaan PCO:ssa näitä vaivoja ei usein ole. Ilmeisesti Suomessa puhutaan lievästä PCO:sta silloin kun ongelmana on lähinnä harventunut ovulaatiotahti ja vakavasta PCO:sta silloin kuin kysymyksessä on PCOS eli poly cystic ovaries syndrome.

Tosin nyt voisin lakata enkunkielisillä nettisivuilla surffailun ja odotella rauhassa asiantuntijan eli gynekologini ohjeita asian suhteen :ashamed:
 
Lentoemo, mullahan on ollut lievänasteista PCO:ta ja silti tulin hoidoilla raskaaksi. Kyllä sullakin kaikki voi aivan hyvin onnistua. Mä rupesin viime syksynä käyttämään tähän vaivaan Glucophage-nimistä lääkettä 2 tabl./pv elimistön insuliinitasapainon tasaamiseksi tms. (tai en siis ihan tarkkaan tiedä, mikä vaikuttaa ja mihin, mutta insuliini tohon PCO:hon liittyy anyway).

ON: mulla on ollut tänään aika jännityksentäyteinen päivä. Kuten tuolla toisessa pinossa kirjoitin, mulla alkoi tänään joskus aamuyöllä tulemaan rusehtavaa vuotoa. Ainakin 2 pikkuhousunsuojassa sitä oli ihan kunnolla. Mies yritti lohduttaa, että se on varmaan ihan normaalia alkuraskauden vuotoa. No, oman mielenrauhan vuoksi päätin kuitenkin kokeilla, saisinko varattua vielä samalle päivälle jotakin gyneä, joka voisi ultrata tilanteen. Sainkin ajan yhdelle lääkäriasemalle ja siellä gyne teki ultran. Kuulemma vuoto oli loppunut ja kaikki näytti hyvältä gynen mielestä. Siellä sitten samalla näkyi 1 pienen pieni alkio. Sykkeitä ei vielä varmuudella näkynyt, vaikka gyne yrittikin tiirailla. Hänen mielestään saattoi olla, että sykettäkin olisi ehkä ollut. Toisen alkion osalta gyne sanoi, että paikka, mihin se olisi kenties kiinnittynyt, olisi nähtävissä, muttei siis ihan varmasti. Eli varmuudella yksi kunnolla kyydissä, ja toinen on todennäköisesti menetetty. Tämä vuoto kuulemma saattoi hyvin olla tästä toisesta menetetystä alkiosta ja sen istukasta. Että sellasta. Nyt täytyy vaan ottaa rauhallisesti ja ajatella positiivisia asioita.
 
Lentoemo Lopeta tosiaan nyt liiallinen surffailu netissä, ennen kuin lietsot itsesi vallan hysteriaan. Vilkaisin ammattitietokannasta nopeasti, mitä PCOS:stä sanotaan, niin totta tietenkin on nuo asiat mitä sanoit, mutta tilanne ei ole todellakaan niin graavi kuin miltä saat sen kuulostamaan. Hoitoja on olemassa kaikkeen mainitsemaasi ja raskautumisen mahdollisuuskin on lääkkeillä hyvä. Erityisesti mainittiin metformiinin suotuisa vaikutus syndrooman moniin eri osa-alueisiin ja vähintään yhtä tärkeä oli normaalipaino. Ylipainon laihduttaminen vähensi lähes kaikkia riskejä, ja suurta osaa noista mainitsemistasi ongelmista pidettiin enemmänkin ylipainon aiheuttamina kuin itse PCOS:n aiheuttamina. Osassa tosin puuttui vielä epidemiologinen näyttö, mutta vahva arvelu kuitenkin oli. Ei siis muuta kuin häntä pystyyn ja pois sieltä netistä! Itsekin alan ammattilaisena välillä säikyn, jos erehdyn jotain nettisivujen tietoja lukemaan.
 
Kanella, mun ongelmana on, että mun painoindeksini sahaa 19 ja 20 välillä, eli jos tästä vielä laihdutan, niin näytän anoreksikolta. Eli samoin kuin joulukuussa raskautuneen Iida-Liinan tapauksessa, ei mun PCO:tani voi missään tapauksessa hoitaa painonpudotuksella, päinvastoin.

Siksi mä epäilenkin, että mun PCOS:ni ei tule olemaan aivan yksinkertaista hoitaa, koska mulla syy ei missään tapauksessa voi olla just tuo ylipaino. Mäkin lihoin pari vuotta sitten parissa vuodessa 12kg, kun lopetin urheilun ja aloin harrastaa kokkausta ;) , mutta mun paino-indeksini ei edes lihavimmillaan ole koskaan ylittänyt 23:a...

Sehän mua ottaakin pannuun, että mulla ei ole tuollaista "oikotietä" kuten painonpudotus tai ruokavalion muuttaminen, koska mä syön todella terveellisesti. Siis ihan tietämättäni olen seurannut Harvardin yliopiston "keksimää" dieettiä, jonka pitäisi parantaa ovulaatiohäiriöistä kärsivien naisten hedelmällisyyttä, mutta mulla dieetti ei valitettavasti toimi... :/

Syön siis punaista lihaa kork. kerran viikossa, kanaa, kalkkunaa ja kalaa pari kertaa viikossa, kaikki pastat ja muut viljatuotteet ovat täysjyväviljaa, ja niin kuin Italiassa yleensäkin, syömme kasviksia ja hedelmiä joka aterialla, eikä täällä edes myydä karkkeja, niin etten voi edes niistä luopua...

Ainoa paheeni oli laittikokis, ja sitäkään en ole juonut varmaan vuoteen. Kuppia vihreää teetä on korvannut myös aiemman aamukahvin.

Varmaan elänkin liian terveellisesti ja mun pitäiskin ruveta polttamaan tupakkaa ja vetämään viinaa, eikä se lapsi ilmesty aina silloin kuin on vetänyt hirveitä kännejä ekat raskausviikot :LOL:
 
Lentoemo On oikein hyvä, että olet jo valmiiksi mallimittainen. Silloin tietenkään ei laihduttaminen auta enää lisää, mutta siis tautiin liittyvät aineenvaihduntahäiriöt, raskautumisongelmat, keskenmenoriski sun muut mahdolliset komplikaatiot eivät sinun kohdallasi ole niin suuri riski. Eli siis tilanne on huomattavasti helpompihoitoinen kuin jos olisit painoindeksiltäsi 30. Minusta ainakin tilanteesi vaikuttaa ihan lupaavalta :) .
 
kati :hug: ihan vaan tsempittämään. Sulla on tietty todella jännät ajat meneillään, mutta luotetaan korkeampiin voimiin, vai mitä? :heart: Tärkeintä on, että siellä on ainakin yksi kyytiläinen mukana, ja eihän sitä tiedä, vaikka toinenkin salamatkustaja suostuisi vilkuttelemaan ultratessa. Täältää lähtee superannos vauvaliimaa! :heart:

Niin ja muuten sinä ja Iida-Liina annattekin mulle toivoa tän raskautumisen suhteen, koska Iida-Liinallahan oli myös PCO, vai mitä?

Mä en muuten tiedä onko mulla ongelmia tuon insuliinin suhteen, olen tosiaan pikemminkin narmaalipanon alarajoilla kuin ylärajoilla, ja ainakin viime vuotisissa verikokeissa ei ollut mitään häikkää sokeritasapainossa. Mulla otettiin viime vuonna kaikki "normaalit" verikokeet, ei siis mitään hormonitasapainoja, vaan muita kokeita, ja olin terve kuin pukki. Mutta viime aikoina olen ollut tosi väsynyt, ja olenkin miettinyt voisko kyse olla just jonkinlaisesta diabeteksestä. Mutta sitä on multa tosiaan mittailtu vuosien varrella usein, koska juon tosi paljon vettä ja sitä lekurit ovat aina ihmetelleet.

Mutta eikö tuon insuliiniongelman pitäisi näkyä normaaleissa sokerirasitustesteissä, vai onko PCO:sta kärsiville jokin erityinen testi?
 
kanella, joo, noin mäkin olen ajatellut, että muuten terveellä ja hyväkuntoisella ei noiden raskausajan ongelmien luulisi olevan niin vakavia kuin jos olisi liikaa painoa.

Gyne muuten kysyi multa siinä alussa puhellessa että oonko mä opiskellut lääketeidettä, kun mulla oli kuulemma niin tieteelliset termit käytössä :LOL: Oli pakko tunnustaa, että internetistähän nämä termit tarttuu päähän... :D

Tosin aikoinaan jäin 1 pisteen päähän lääkiksen pääsykokeissa, mutta kun ylpeys ei antanut periksi mennä pyytämään korjausta valintakokelautakunnalta, niin päädyin sitten fysiikkaa opiskelemaan. Ja sieltä on sitten jäänyt jonkilainen intohimo tieteellisiin termeihin ja lääketieteellisiin tutkimuksiin ylipäätään, vaikka mutkien kautta oonkin nyt suorittamassa maisterintutkintoa ihan humanistiselta alalta.

Mutta ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa tuli aikoinaan kovasti tiirailtua :D
 
kanella sinä kai sitten toteutat munkin suurta unelmaa, eli opiskelet lääketiedettä? Mulla se on aina jäänyt hiukan hampaankoloon, ettei ylpeys antanut periksi yrittää uudelleen tai pyytää sitä korjausta (mulle sanottiin, että olin ihan hullu, kun en pyytänyt korjausta, koska 1 piste kuulemma usein korjataan, mutta silloin en kyllä edes tiennyt asiaa).

Tosin tässä vuosien kuluessa olen ruvennut miettimään psykologian opintoja, mun mies ainakin olisi tyytyväinen, jos rupeaisin laskuttamaan tuntitaksaa ystäviltäni sen sijaan, että kuuntelen ja analysoin ongelmia ilmaiseksi :LOL: Mutta on niin ihana harrastaa tällaista kotipsykoanalyysia :D Mä oon siinä niin paha, että mun mieskin nykyään sanoo kavereistaan tai tutuistaan, että niillä on selvästi jostain lapsuuden traumoista johtuvia komplekseja :LOL:
 
Lentoemo Joo, mä toteutan sun - ja omaa - suurta unelmaa. Olin ihan toisella alalla (humanisti), kun joskus kolmenkympin jälkeen heräsi todella voimakkaana halu tehdä sittenkin se, mistä olen alle kouluikäisestä haaveillut. Jäin kanssa aikanaan tosi vähän sisäänpääsystä, enkä sitten erinäisistä syistä yrittänyt uudelleen. Mutta tosiaan vanhemmalla iällä tuli fiilis, että mä vaikka ryömin sisälle kunhan sinne pääsen. Enkä ole katunut hetkeäkään, päin vastoin. Rakastan joka sekuntia.

Sen mitä tähän mennessä tiedän PCO:sta, niin sulla tilanne kuulostaa tosiaankin hyvältä. Mulla on sellainen käsitys, että varmaksi ei vielä tiedetä, tuleeko insuliinin kanssa ensin ongelmia ja paino rupeaa siksi nousemaan ja tulee muita oireita, vai nouseeko paino ensin ja siihen päälle tulee sitten insuliiniresistenssi ja muut ongelmat. Mutta siis koska sulla ei ole paino-ongelmia eikä ilmeisesti insuliinin kanssakaan mitään häikkää, niin tilanne tuskin voi olla kovin paha. Ja koska nuo perusasiat on kunnossa, niin uskoisin sun kehon vastaavan hyvin mahdolliseen lääkitykseen, jolla saadaan ovulaatio-ongelmat korjattua. Raskauden aikana ei oletikaan ole niin voimakkaina noita keskenmenoriskiin yms. liittyviä juttuja, koska niiden oletetaan liittyvän nimenomaan insuliiniresistenssiin ja ylipainoon.
 
voi kanella, ihanaa, että joku muu on uskaltanut toteuttaa unelmansa vielä yli 30-kymppisenäkin! :heart: Tosin mulla on eräs vieläkin suurempi unelma (projekti?), josta olen "haaveillut" (=johon pyrin enemmän tai vähemmän aktiivisesti, riippuu kuinka paljon aikaa on töitten ja opintojen rinnalla) jo 6-vuotiaasta saakka, niin että kunhan maisterintutkinto on vihdoin vuosien viivyttelyn jälkeen kasassa, keskityn suureen unelmaani ja sen jälkeen päätän, mitä haluan tehdä isona :D

Tuosta PCO:n keskenmenoriskistä vaan sen verran, että se valitettavasti liittyy nimenomaan luteinisoivan hormonin määrään, eli valitettavasti ei insuliiniresistenssiin tai ylipainoon. Liika LH-pitoisuus veressähän nimenomaan estää follien kypsymistä normaalisti, eli on aika lailla PCO:n pohjalla. Ja liian korkea LH-pitoisuus kasvattaa keskenmenoriskiä jopa 65% :eek:

Tuo tilasto hiukan säikäytti :ashamed:

Multa tänään mitattiinkin sit verestä toi LH-pitoisuus, ainakin ovistestit näyttää mulla haamua kierron ympäri, eli siinä mielessä ei näytä hyvältä. Mutta verikokeistahan vasta saa tarkat arvot. Ja tulokset ital. lomien vuoksi vasta kuun lopussa... Kuka jaksaa odottaa :kieh:

muoks: tai siis nuo follit ei kypsy normaalisti silloin, kun LH:n ja FSH:n suhde veressä ei ole tasapainossa, siis 1:1 vaan jopa 2:1 tai 3:1.
 
Lentoemo Toteuta ihmeessä unelmasi, se ei ole koskaan liian myöhäistä!!!!

Lääkärin CD:n mukaan keskenmenoriski näyttää liittyvän enemmän ylipainoon kuin PCOS:aan itsessään. Sen mukaan mitä minä tiedän, niin muiden hormonien ongelmat liittyvät nimenomaan insuliiniresistenssiin. Se siis tuo mukanaan tuon LH-pitoisuuden vaihtelut ja keskenmenoriskit yms. Katson tarkemmin tietokannoista, kunhan vain ehdin. Älä nyt liikaa lue niitä tilastoja.
 
ja tilastot pannaan, mutta just "satuin" lukemaan japanilaisesta PCOS-tutkimuksesta, jossa LH/FSH suhde ei ollut normaalipainoisilla PCOS:stä kärsivillä kunnossa, mutta heillä ei vissiin ollut insuliiniresistenssiä niin kuin ylipainoisilla. Mutta nyt riittää nettitieto, pitää mennä laittamaan ruokaa. Tänään on lihanpäivä, pihvin rinnalle selleri-fenkoli-salaattia saksanpähkinöillä :p
 
Lentoemo Hyvää ruokahalua. Kuulostaa tosi herkulliselta teidän menu.

Toki kaikesta lukemastani on hyötyä jatkossakin, joskushan ne asiat on opiskeltava ennen potilaiden hoitamista ;) . Reilu vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan insuliini ja LH toimivat synergistisesti kohdun teekasolukossa. Sen seurauksena androgeenimäärä lisääntyy, kun järjestelmä häiriintyy. Pelkkä LH:n liikaeritys ei ainakaan yksin ole vastuussa keskenmenoriskistä. Hyperinsulinemia ja insuliiniresistenssi ovat myös vahvasti vaikuttamassa ongelmiin. Joidenkin tutkimusten mukaan ne saattavat aiheuttaa alhaisen progesteronitason luteaalivaiheessa. Metformiini näyttäisi korjaavan näitä ongelmia. Vuosi sitten julkaistun toisen tutkimuksen mukaan PCOS:n ja keskenmenoriskin lisääntymisen välinen yhteys ei ehkä olekaan niin suuri tai sitä ei ainakaan voida osoittaa. Enemmänkin riski näyttäisi olevan yleisesti keinoalkuiseen hedelmöitykseen liittyvä, mikä siis on PCOS-naisilla usein raskaaksitulotapana. Muita riskejä ovat insuliiniresistenssi, hyperandrogenismi ja ylipaino, mitkä siis liittyvät PCOS:aan. Tuon edellisen tutkimuksen mukaan hyperandrogenismi syntyisi ainakin osittain insuliinitasapainon pettäessä.

Onko sulla sähköpostiosoitetta? Voisin pistää sulle tarkempia tietoja muutamistaa tutkimuksista, joita löysin. Muita ei ehkä palstalla kiinnosta lukea kilometria PCOS:sta.
 
kanella, lähetin sulle yksityispostia. Kiitos taas, helpottaa jo tietää, ettei tuo keskenmenoriski ole välttämättä niin traaginen kuin mitä olen lukenut. :heart:

Itse olen nimittäin aina ajatellut, että olisin mieluummin tulematta koskaan raskaaksi kuin kokisin keskenmenon, vaikka toisaalta antaisihan se toivoa, jos tulisi edes raskaaksi. Mutta tuntuu ikävältä ajatella, ettei uskaltaisi edes positiivisesta raskaustestistä iloita, jos olisi jostain syystä tavallista korkeampi keskenmenoriski, kun se nyt on muutenkin niin korkea ilman ylimääräisiä ongelmia.
 

Yhteistyössä