**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Huomenta teille kaikille!
Oma napa:kp16/28 ja tätiä nyt odotellaan kylään,että päästään tammivauvaa yrittämään alulle.

Miten teillä muilla on mennyt?

Mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille! :wave:
 
Hei! Mahtuisiko teidän joukkoon vielä yksi vauvakuumetta poteva? =) Olen just täyttänyt 31v ja biologinen kello pauhaa kovaäänisesti. Avomiehen kanssa on esikoinen haaveissa. Viime vuoden puolella ollaan jätetty ehkäisy pois. Tilanne nyt yk1, kp 10/32-35. :wave:
 
Tervetuloa PinkCadillac, kiva saada uusia vauvakuumeisia tähänkin pinoon! Aiotkos tikutella ovista vai meinaatteko mennä ihan tulee jos on tullakseen tyylillä? Tai ootko mittaillut/aiotko mittailla aamulämpöjä?

Itse täällä hehkun onnessani, koska lämmöt jatkaa nousuaa varsin tasaisesti! Ja koska rinnat ovat taas turvonneet (ei mikään raskausoire, vaan mulla kasvavat aina yhdellä kuppikoolla kierron loppupuoliskolla, nännitkin turpoaa, mitä mä ekois kierroissa tosiaan kuvittelin raskausoireeksi), nin kyllä uskallan jo kuvitella ovuloineeni! Jipii!

Toisessa pinossa jo vähän tuskailin, että on kyllä ärsyttävää, että mulla pms-oireet on just niin kuin raskausoireet, mitä nyt sitä pahoinvointia tulee lähinnä oviksen tienoilla, ei sen jälkeen. Mutta tosiaan en voi mitenkään arvailla oonko raskaana vai en, koska mulla on edellisissä kierroissa ollut KAIKKI mahdolliset raskausoireet, ja ne olivatkin vain pms-oireita. Ja mulla on ollut myös täysin OIREETON kierto (se viime kierto, joka oli hurjan lyhyt, vain 30 päivää, tästä kierrost tuleekin jo 34-37 päivää), niin että sekään ei merkkaa mitään.

Mulle on ihan normaalia palelu, turvonneet rinnat/nännit, selkeästi näkyvät verisuonet rinnoissa, tukkoinen nenä, valkovuoto tai sen puuttuminen, mahan nippailu tai sitten ei, mielihalut ja herkistynyt hajuaisti sekä pahoinvointi (tosin enemmän oviksen tienoilla kuin sen jälkeen, mutta kuiteskin)... Että mikäs voisi olla sellainen uusi oire, että ois oikeasti jotain jänskättävää? :LOL:
 
Keskiviikko 12.3.

Kuumetta 35v...........kp22/23-32.......yk19............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp10/26-28.........yk7................esikoinen
Tuizu 31v.................kp32/24-30...........yk4..........
Tirlittan-75 32v.........kp24/31.............yk8...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
Kati231 35v.............kp9/28-40........vajaa pari v............esikoinen
gitte 38v..................kp16/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Bella77 30v...............kp20/30............yk6...............esikoinen
Tresum77 30v...........kp22/28-31.......yk14.............esikoinen
lentoemo-76.............kp27/30-41.........yk5.................1. yhteinen
Soraya 34v...............kp?/28-31.........yk37................esikoinen
Omelia......................kp29/29-36.........yk12................
PinkCadillac..............kp10/32-35.........yk1..................esikoinen

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

Paljon onnea Gittelle kihlauksen johdosta! Ihana uutinen! :flower: :heart:

Plussapuhureita meille kaikille! :wave:

Toivottavasti en törppöillyt tän päivityksen kanssa...

++++++++++

:whistle:
 
Lentoemo: Aamulämpöjä en ole vielä alkanut mittailla, mutta tikut on tilattu ja käytössäkin ovat jo olleet =)
Tosi moni kaveri on saanut nyt lyhyen ajan sisään pienokaisia, joten sekin lisää osaltaan tätä päätä huimaavaa poltetta :saint:
Näin vasta-alkajana kaipaisin hieman opastusta, että millaisella aikavälillä sitä tikutusta kannattais / pitäis tehdä (jokapäivä ennen oletettua ovista)? :ashamed: Aamulla tikutin niin haamun sieltä erotin :p

Voi nuo sun oireet on niin samat kuin mulla edellis kierrossa. Olin ihan saletti, että nyt tärppäs ja eka yrittämällä, mut ei :( Ei auta kuin alkaa sinnikkäästi uuteen yritykseen. Tuo väliaika menkoista seuraavaan ovikseen tuntuu vaan niin kiduttavan piiiitkäältä |O
 
Minunkin puolestani!

Merilintu, pohdit sitä väestöliiton aukioloa viikonloppuisin. Minä onneton satuin ovuloimaan torstaina, eli alkion siirto olisi sattunut sunnuntaille. Ei tehdä, menee koko kuukausi "hukkaan". Harmittaa! Toisaalta kyllä lepokin hyvää tekee....
/Bantsku
 
Tervetuloa PinkCadillac joukkoon! Ja kovasti tsemppiä kuumetta ja gitte! Tuntuuhan tämä toisinaan melkoiselta vastoinkäymisten ketjulta...mistä puheenollen: mullakin menee nyt sitten inssi ohi tässä(kin) kuussa. HARMITTAA! Eli bantsku liityn samaan seuraan. Plääh! Olin ultrassa ja folli oli vasta niin pieni, että ei mitään mahkuja ehtiä ennen pääsiäispyhiä tehdä inssiä. Luomuiluksi menee siis... (no, clomit on otettu, josko niistä sitten jotain iloa olisi). Toinen harmitus oli se, että vaikka mulle oli vilauteltu mahdollisuutta, että ennen kesää mentäis jo järeämpiin hoitoihin eli koeputkihedelmöitykseen, niin nyt sinne "hoidonsuunnitteluun" on niin pitkä jono että voidaan suosiolla siirtää ne hoidot ensi syksyyn...mihin on kamalan pitkä aika. ÄÄh!

Eli yksi inssi on vielä suunnitteilla nyt keväälle ja sitten luomutaan kuukausitolkulla ennen kuin hoidot taas jatkuvat. Tai siis toivottavasti eivät jatku! Aion piru vieköön raskautua tässä pikkuhiljaa!!! Kärsimättömän kärsivällisyyttä koetellaan nyt olan takaa. Vaan vielä en luovuta!!!

Kärsivällisyyttä, sisua ja muita hyveitä sinne teille kanssasisarillekin! Koitetaan jaksaa rämpiä loskassa....
 
Moikka teille kaikille!
PINKCADILLAC:Tervetuloa mukaan mukavaan joukkoomme ja kovasti peukkuja sulle!

BANTSKU&MERILINTU: :hug: Voimahaleja teille myöskin.

Mä täällä odottelen,että täti tulee kylään,niin päästään huhtikuulla yrittämään tammivauvaa alulle.Lähettäkää joku täti tänne päin ja pian,kiitos?
 
PinkCadillac: mä olen tikutellut vain yhdessä kierrossa, mutta en oikein luota niihin testeihin. Sen verran mitä itse tiedän, tulee testeihin plussa 24-48 tuntia ENNEN ovista, eli jos sulla on esim. kierto 34 päivää ja luteaalivaihe se normi 14 päivää, sulla olisi ovis kp20. Eli sulle tulisi plussa ovistestiin kp18-kp19. Vissiin sit kantsis alkaa tikutella kp16 tienoilla, koska ovishan voi vaihdella monellakin päivällä. Ja pitäisi tikuttaa aina samaan aikaan, eli jos tulee haamu, niin tikuttaa seuraavana päivänä samaan aikaan, kunnes saat kunnon plussan. Ja heti kun se plussa tulee, niin pupuilemaan, koska simppojen pitäisi olla jo munatorvissa valmiina odottamassa sitä munasolua, se kun elää vain 12-24 tuntia ilman hedelmöitystä. Tilastojen mukaan suurin osa raskaiksi tulleista naisista on saanut simpat sisään 1-2 päivää ENNEN ovista, vaikka kyllä vielä ovispäivänäkin saattaa ihan hyviäkin tsänssejä olla, riippuu tietty mihin aikaan pupuillaan/munasolu lähtee liikkeelle.
 
Tervetuloa mukaan, [/b]Pinkcadillac. Toivottavasti sun ei kantsi kauaa tässä pinossa luuhata, vaan saat heti tulosta aikaan ;) . Yhdyn kaikkeen, mitä lentoemo76 sanoi ovistesteistä, paitsi että mä luotan niihin kyllä. Hyvin mulla on ovis niillä löytynyt.
Batsku, voi harmi :( . Ja
Merilintu, olen sun kanssa täysin samoilla linjoilla, pitkät hoitojonot on ihan hanurista ja mehän plussataan eikä jäädä mihinkään jonoihin homehtumaan!!

Gitte, lähettäisin tänne tulossa olevan tädin heti sulle, jos vain voisin. Tänne täti tulee varmaan parin päivän päästä ja joudun varmaan peruuttamaan torstain laparoskopian :( . Tsemiä sulle! :)
 
Niin pitää tarkentamani, että mä en siis luota ovistesteihin sen vuoksi, että mulla on silloin aikoinaan annettu se PCO-diagnoosi, ja ainakin Italiassa myytävissä ovistesteissä on oikein varoitus, että ei saa käyttää, jos on PCO, pakkaa kuulemma tulemaan vääriä plussia.

Ja ellei ole tosi nopea LH-piikki (silloin testi ei ehdi saada näkyviin plussaa kahden haamun välillä), niin uskon kyllä, että ovistesteihin voi luottaa aika hyvin.
 
Tervetuloa minunkin puolesta, PinkCadillac! Toivottavasti et joudu "happanemaan" täällä, kuten me muut!

Merilintu, jos jossain vaiheessa haluat briiffausta liittyen IVF:ään, niin voi kyllä kertoa. Nimim. kokemusta on ;)

Tasapuolisesti tsemppiä myös Gitte, Bantsku, Lentoemo, Omelia & muut!

Yritystä tuli sitten viime viikolla täyteen 2 v., joten eipä tässä tiedä, pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Eipähän ainakaan ole mitään syytä juhlaan... No, eteenpäin vaan sanoi mummo lumessa... ;)
 
Täällä kärsitään ihan sairaan kovista munasarjakivuista... Epäilen fysioterapeutin manipuloinnilla olleen syytä. No, ehkä on hyvä merkki, ja tarkoittaa, että siellä keltarauhanen kasvaa ahkerasti... Kun vähänkin tuolilla liikahtaa, niin säteilee ihan nivusiin saakka :p Pari kiertoa sitten oli samanlaista, mutta paljon lievempää ja vain ylös noustessa. Mun munasarjat/keltarauhanen/munasolu tai mikä siellä nyt sätiikään tais herpata siitä käsittelystä :LOL:

Ei ole kyllä mikään raskausoire, kun vasta 5 dpo. Mutta sattuu. Ja molemmille puolille! :kieh:
Apua, ei kai mulla oo endometrioosi? :/
 
Huomenta teille kaikille!
Oma napa:kp17/28,lähettäkää joku täti tänne kylään,OMELIA,lähetä täti tänne luotasi,niin pääsen tammivauvaa yrittämään alulle.

LENTOEMO:Sinuna menisin ultralla ottamaan selvää mikä on vialla munasarjoissa tuon kivun takia,ettei ole endoa,ai niin,mutta ultralla ei endo näy,sitä varten pitää tehdä lapraskopia,joten suosittelen sitä,niin pääset piinasta,mutta pitelen peukkuja,että kaikki on ok,eikä ole mitään vakavaa.

Miten teillä muilla on mennyt?

Miten te vietätte pääsiäistä,oletteko kotosalla vai lähdettekö matkoille?
 
gitte: mä oon täs just miettinyt, että jotakin pitäisi tehdä :/ Mutta voiko nää endometrioosikivut tulla näin äkkiä?

Mulla oli ekois luomukierrois jonkin verran kipuja, mutta gyne sanoi, että ihan normaalia pillereiden jälkeen mun iässä. Ja ne kivut olivatkin ihan erilaisia kun nyt. Sitten viime kierto oli ihan oireeton, ei edes pientä viittausta PMS-oireisiin (paitsi nyt rinnat turposivat niin kuin aina, mutta niihin EI sattunut), ja luulin että nyt ei PMS-oireita tule enää lainkaan.

Tässä kierrossa rintoja ei voi edes katsoa, kun niihin jo sattuu, ja nyt olen taas vauhteeksi ihan sairaan väsynyt, niin kuin pari kiertoa sitten, jolloin tajusin kuuluvan PMS-oireisiin.

Mutta munasarjoja särkee tänäänkin, ja jomotus on tosi ikävää. Mutta alkoi yhtäkkiä eilen, eli 5päivää oviksen jälkeen. Voiko endo tulla tolleen yhtäkkiä? Vai voisko olla vaan munasarjat muuten vain? Voi hemmetti... :kieh:
 
Huomenna me muuten lennetään Alpeille anoppilaan, ollaan siellä pääsiäislauantaihin saakka, sunnuntaina mies onkin sitten töissä. Vien kyllä kannettavan mukanani töitten takia, mutta nettailuun tulee tauko, koska anoppilassa ei ole yhteyttä. Varmaan ihan hyvä pitää välillä taukoa :saint: . Toivottavasti säät sallivat ja pääsemme patikoimaan.
:attn: Mun mies lasketteli pienenä kilpaa (on siis Alpeilta kotoisin) ja kyllästyi lajiin niin pahasti, ettei ole vienyt mua vielä KERTAAKAAN laskettelemaan. Kyllä mä sille usein siitä motkotan, mutta kun ittekin oon ollut suksilla viimeksi teininä, niin hiukan epäröin... Oon kyllä sanonut sille, että meidän lapsen on sit pakko oppia hiihtämään/laskettelemaan, hyvänen aika, isä Alpeilta ja äiti Suomesta, niin pakkohan sen on :LOL:
 
Moikka teille kaikille!
LENTOEMO:Kyllä endo voi tulla ihan yhtääkkiä,kuten esim.kysta.Sun kannattaa tilata aikaa lapraskopiaan,sillä ultralla ei endo näy.

Tulen juuri itse ultrasta ja mulla on kohdunsuulla kysta jota nyt seurataan,mutta eivät poista sitä,olo on kamala,kun sain tietää tuosta kystasta.

Miten teillä muilla on mennyt?
 
PinkCadillac tervetuloa joukkoon! :) :flower:

Bantsku ja merilintu , onpas harmi, että hoidot ei onnistuneet tässä kuussa. Toivotaan, että luomuplussa yllättäisi!

Kati231, teillä on kyllä jo pitkä taival takana yritystä. Täytyy uskoa vakaasti siihen, että tuo oli taatusti viimeinen vuosipäivä tällä saralla. Kyllä ihan pian täytyy olla jo teidän vuoro!! :heart:

gitte kertoivatko sinulle tarkemmin mitä kystan löytyminen käytännössä tarkoittaa? Mihin se vaikuttaa? Kuinka kauan tilannetta seurataan ennen kuin arvioivat uudelleen sen mahdollisen poistamisen?
Tsemppiä sinulle!

lentoemo Sinulla on kyllä ihailtavan tarkat muistiinpanot lämmöistäsi ja edellisten kiertojen oireista.
(Itse aina mietin, että mitenhän se oli minkäkin oireen kanssa edellisessä kierrossa, mutta silti en saa mitään kirjattua ylös.)
Nythän sinulla on ihan uudenlaisiakin oireita, joten jospa siellä tuleva hiihtomestari aloittelisi kasvamista. Minusta ainakin kaikki uudet oireet on helpointa tulkita mahdollisiksi raskausoireiksi =)

).( Minulla ei ole ihmeempiä oireita suuntaan eikä toiseen. Rinnat on arat. Aremmat kuin tavallisesti, mutta on ne kuitenkin joskus näinkin arat olleet. Yhtenä yönä näin kyllä unta haikaroista, joten kai sen voi paremman puutteessa oireeksi laskea. En usko enneuniin, mutta nyt ajattelin alkaa uskomaan :p Unessa olin pellolla ja lähelleni laskeutui kaksi haikaraa. Toinen haikara tuli ihan lähelle ja se vähän pelotti minua. Heiluttelin käsiäni, kuin siipiä, ja yritin hätistää lintua kauemmas. Se kuitenkin ihan rauhassa jatkoi tarkkailemistani päätään kallistellen.

Plussatuulia ja hyvää mieltä kaikille tasapuolisesti! :heart:
 
Tiistai 18.3.

Kuumetta 35v...........kp4/23-32.......yk20............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp11/26-28.........yk7................esikoinen
Tuizu 31v.................kp33/24-30...........yk4..........
Tirlittan-75 32v.........kp25/31.............yk8...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
Kati231 35v.............kp10/28-40........vajaa pari v............esikoinen
gitte 38v..................kp17/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Bella77 30v...............kp21/30............yk6...............esikoinen
Tresum77 30v...........kp23/28-31.......yk14.............esikoinen
lentoemo-76.............kp28/30-41.........yk5.................1. yhteinen
Soraya 34v...............kp?/28-31.........yk37................esikoinen
Omelia......................kp30/29-36.........yk12................
PinkCadillac..............kp11/32-35.........yk1..................esikoinen

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen
 
Gittelle tsemppi :hug: , toivottavasti kysta menee itsestään pois, niin kuin usein kuulemma tapahtuu.

Tirlittanille kiitos toiveikkuudesta, en tosin itse oikein jaksa uskoa, kun on niin vähän aikaa kulunut "oviksesta", ettei se olisi kai vielä ehtinyt kiinnittyäkään.

Mulla on muuten ihan kalenteri varta vasten oireita ja lämpöjä varten, se on yöpöydällä kuumemittarin vieressä, niin muistan mitata lämmöt ja kirjoittaa oireet. En kyllä ole varma, että kuinkakohan montaa kiertoa sitä jaksaa kirjoitella. Lämpöjä aion kuitenkin mittailla, koska ne on aika kiinnostavia. Panen tiedot muuten myös fertilityfriendin sivustolle, josta olen niitä printtaillutkin vertailua varten.
 
Moikka!
TIRILITTAN:Lääkäri sanoi heti,että kystaa ei poisteta multa ollenkaan ja ensi vuonna vasta toukokuulla seuranta ja vaikeuttaa raskaaksi tuloa,siksi kehoitti mua jo luopumaan vauva haaveesta ja ehdotti kohdun poistoa,mistä antoikin mulle esitteet luettavaksi.
Mulla on todella kamala olo,itkettää :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
... Oon kyllä sanonut sille, että meidän lapsen on sit pakko oppia hiihtämään/laskettelemaan, hyvänen aika, isä Alpeilta ja äiti Suomesta, niin pakkohan sen on :LOL:
:LOL: kiitos lentoemo, piristit tylsistynyttä ja väsynyttä pollaa tällä hauskalla kommentilla! Joo, kyllä se näyttää siltä, että pääset mäkeen viimeistään pientä vaahtosammutinta opettamaan. Voitte mennä vaikka sitten molemmat samalle laskettelukurssille... :kieh:

Ihmeen pientä väkeä siellä mäessä viilettikin. Varsinkin keski-eurooppalaiset vievät kyllä lapsiaan todella toukka-asteella jo huimiin mäkiin. Ja siellä eräskin toukkaryhmä (laskettelukoululaisia) kurvaili mustassa rinteessä ohitseni noin vain, kun itse himmailin jossain puolessamatkassa, että uskallanko tulla alas. Puhumattakaan hiihtohisseistä! Niissä tuolihisseissä välillä oikeasti näytti siltä, että eikö se natiainen ole vaarassa luiskahtaa alas, kun jalat eivät yllä mihinkään ja turvapuomi on silmien korkeudella... No, useinhan nuo perheelliset käyttävät niitä kabiineita eli umpinaisia hissejä, joista ei ole putoamisvaaraa.

Kylläpäs lentoemo innostitkin lasketteluaiheiseen tarinointiin. Itselle vaan kun tuo on sydäntä lähellä tuo aihe Alpit...

Vaan sitten noihin oireisiisi. Äläpä vielä hermostu! Gitte on oikeassa siinä, että aina endometrioosi ei näy ultrassa, mutta oireet voivat yhtä hyvin olla vain voimakkaita ovulaation jälkeisiä tuntemuksia. Mullakin niitä on riittänyt kierrosta riippuen joka lähtöön. Ja olen ymmärtänyt, että kohdussa tai munasarjoissa sijaitseva endo pitäisi ultrassa näkyä. Oletko käynyt ultrassa viime aikoina, kun en muista?Toisaalta oireita on hyvä kirjata ylös, mutta toisaalta siinä on se vaara, että ryhtyy juuri "kuulostelemaan" liikaakin itseään (nimim. been there, done that, and doing it all over again ) :saint:

Joka tapauksessa: Hauskaa Alppi-anoppilaa!

Kiva tietää, että kati sinulta saa tarvittaessa briiffiä IVF:stä. Siihen tosiaan vierähtää meillä kyllä vielä aikaa, ennen kuin siellä ollaan. Me on alettu melko samoihin aikoihin tämä rumba, joten se kaksivuotisrajapyykki häämöttää pian jo minullakin... Kyllä me pisimpään jyystäneet kerta kaikkiaan kohta täältä päästään- vaikka seura toki mitä parhain onkin. =)

Ja Omelialle :hug: Onpa varmaan tylsää, jos laparoskopiaan on jo ehtinyt orientoitua eikä sitten pääsekään...
Tirlittan, oikein hyvältä kuulosti tuo haikarauni. Sehän oli selvä enneuni! Plussapuuuuuuh!!!!!

Ja kaikille muillekin samainen PUUUUUUUUH! Kevättuulelta (ja haikaroilta) nyt odotetaan tuliaisia joukolla. Liian vähän plussia on tullut viime aikoina.

Kaipa tämä jorina jo tiistaille riittelee. Huomaa, että vaikka eilen harmitti inssin peruuntuminen, lähestyvä ovulaatio (ja sen mukaisen hormonit) pitävät mielialaa kuitenkin plussan puolella. :wave:

MUOKS! Tämä viesti näyttää nyt todella kornilta tuossa gitten viestin perässä. Kirjoiteltiin viestejä yhtä aikaa, joten huomasin vasta oman viestin lähetettyäni, että gitten uusi viesti oli tullut tuohon lentoemon perään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Moikka!
TIRILITTAN:Lääkäri sanoi heti,että kystaa ei poisteta multa ollenkaan ja ensi vuonna vasta toukokuulla seuranta ja vaikeuttaa raskaaksi tuloa,siksi kehoitti mua jo luopumaan vauva haaveesta ja ehdotti kohdun poistoa,mistä antoikin mulle esitteet luettavaksi.
Mulla on todella kamala olo,itkettää :'(
Voi Gitte! Nyt ei sanat riitä. Mistä se tuollainen riivatun kysta yhtäkkiä tuli. Olen todella pahoillani. Toivottavasti tilanne vielä ehtisi kirkastua. Ja eikö se kysta voi joskus häipyä omia aikojaan, ihan niin kun se voi tullakin? Kohdun poiston ehdottaminen tuntuu aika hurjalta. Kannattaa kysyä jonkun toisen lääkärin mielipide asiasta.
:hug:
 

Yhteistyössä