**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

kuumetta, lähetän ison tsemppi :hug: myös sinulle! Minulla on hiukan sama tilanne kuin sinulla, onhan miehelläni kaksi lasta edellisestä avioliitostaan, minulla vain ei ole ollut (vielä) koskaan tilaisuutta tutustua heihin!
Asuvat äitinsä kanssa Yhdysvalloissa, ja äiti on aina kieltänyt, että saisin olla heidän kanssaan tekemisissä :'( . No, nyt kun menimme naimisiin ja minulla on vihdoin "virallinen" asema, on myös lasten äiti muuttanut mielensä ja olemme suunnitelleet, että toukokuussa menisin mieheni mukana lapsia tapaamaan :)

Jännittää kyllä, ja pelkään omaa mustasukkaisuuttanikin :ashamed: Ei varmaan ole helppoa nähdä miestäni lastensa kanssa. Toisaalta yritän pannat omat (itsekkäät/lapselliset/inhimilliset?) tunteeni sivuun, ja ajatella, että ehkäpä minullakin on lapsille jotain annettavaa, olisihan hienoa, jos voisin olla heille "uusi" aikuinen, joka välittää heistä ja auttaa/neuvoo/kuuntelee/juttelee lasten sitä halutessa.

Toivon vain, että osaan pitää kasvattajan sisällä kurissani, koska tiedän jo hyvin, että mieheni exällä on täysin erilaiset kasvatusmenetelmät kuin minulla, joka yhä uskon karkkipäivään ja roskaruuan ja limujuomien nauttimiseen vain "erityistilaisuuksissa". Mieheni italialaisena on tietenkin samoilla linjoilla minun kanssani, toivottavasti vain osaan pitää suuni kiinni... :ashamed: Lapsilla on ollut tuosta amerikkalaisesta tyylistä paljon haittaa, tytär on selkeästi ylipainoinen jo 8-vuotiaana ja pojalla oli vuosi sitten ()4-vuotiaana 5-6 reikää, jotka piti paikata nukutuksessa! Miehellän on aika avuton olo, koska hän ei pysty juuri vaikuttamaan lasten äidin kasvatustyyliin. Onneksi lapset ovat sentään reippaita ja varsinkin tyttö on todella fiksu, kova lukemaan ja (tyypilliseen avioerolasten tapaan) henkisesti todella kypsä.

Mutta ei ole minun asiani kasvattaa mieheni lapsia tai antaa sääntöjä niin kauan kuin lapset eivät asu meidän kattomme alla, enkä halua missään tapauksessa, että lasten äiti kokee minut "uhaksi", joka "varastaa" lapset, niin kuin vähän jo epäilin hänen pelkäävän.
 
Tirlittan-75, :hug: .

Omelialle myös :hug: , haluan ainakin uskoa, että lääkäri oli oikeassa, ja että toimenpiteestä oli sinulle merkittävä apu!

Mitä kysymykseesi tulee, itse todennäköisesti menisin yksityiselle... :heart:
 
Omelialle tulin minäkin kirjoittelemaan. Samat sanat siis kuin lentoemolla: toivottavasti nuo toimenpiteet auttoivat. Vaikea kysymys on sitten tuo yksityiselle meneminen / odottaminen. Ymmärrän hyvin, että et jaksaisi odottaa. Toisaalta pitäisikö "luonnolle" antaa mahdollisuus eli koittaa hetki luomuna nyt kun pesäkkeitä on poltettu...ja mennä sitten vaikka muutaman kuukauden päästä suoraan yksityiselle, ilman että joutuu enää jonottelemaan. En tiedä. Eipä mulla tähän oikeaa vastausta ole. Koska mekin olemme kohta pari vuotta lasta alulle tuloksettomasti panneet (sananmukaisesti), olen itsekin miettinyt , että olisiko mulla mahdollisesti endoa. Lääkäri ei vain ole oikein tarttunut vihjailuihini siitä mahdollisuudesta. En tiedä sitten pihtaavatko ne julkisella noita isompia toimenpiteitä (laparoskopiaa) kun ovat kalliimpia. Miten sinulla muuten omelia asia eteni laparoskopiaan? Näkyikö ultrassa jo jotain asiaan viittaavaa? Sori jos olet jo tämän selittänyt, en nyt vain muista :ashamed:

Vielä kerran siis voima :hug: Toivottavasti kaikki kirkastuu "hyvän sään aikana" eli saatte pian hyviä uutisia.
 
Viime ultrassa käydessäni lääkärini kans otti esille yhtenä vaihtoehtona, että mulla saattaisi olla endoa oikeassa munasarjassa. Aika epätodennäköistä, mutta yksi vaihtoehto sekin. Oikealla on kuulemma jo usempaan kertaan näkynyt sellainen musta mötikkä, josta vaikea sanoa, mikä se on. Todennäköisesti se voi olla tammikuisen IVF:n jäljiltä jokin mustelma tai munarakkulan jäänne tms, joka on hitaasti menossa pois, mutta yhtä hyvin endoa. Hieman kyllä säikäytti nuo endo-puheet, mutta kuten sanottu, on sekin yks vaihtoehto. Mitään kipua tms. ei sen kummemmin kuitenkaan ole.

Omelia, sinun tilanteessasi ehkä odottelisin 2-3 kiertoa, josko sinä aikana voisi tärppi käydä ihan luomuna. Jos ei tulosta ala tulemaan, sitten varmaan kääntyisin yksityisen puoleen. Itse en meinaan jaksaisi millään odotella julkisen jonoissa.
 
Kiitos kommenteistanne, lentoemo, merilintu ja kati.
Olemme miehen kanssa päättäneet nyt katsella luomusti muutaman kierron. Jollain kummalla tavalla on helpottunutkin olo, vaikka vikaa minusta löytyikin. Tietääpähän nyt, missä mennään. Ja netistä kun tutkin tätä endoasiaa ja sen hoitamisen vaikutusta raskaaksi tuloon niin löysin semmoista tietoa, että endopesäkkeiden polttamisen jälkeen n. 30-50 % tulee raskaaksi 6-9 kk sisällä. Eli ihan oikeilla jäljillä gyne oli, kun käski palata elokuulla asiaan, jos raskaus ei ala.

Merilintu, ilmeisesti 10 kk:n yrittämisen jälkeen gyne katsoi laparoskopian aiheelliseksi sen takia, että olen sairastanut klamydian yli 10 v. sitten ja toinen syy oli kivuliaat ja runsaat menkat. En tiedä, onko toinen munatorvi tukossa endon vai klamydian takia, mutta samapa tuo tässä vaiheessa. Ultrassa ei näkynyt mitään kummallista, paitsi gyne sanoi vasemmassa munasarjassa olevan isohkoja munarakkuloita, jotka sitten osoittutuivat nesterakkuloiksi. En tiedä onko niistä ollut mitään haittaa raskaaksi tulemiselle.
Ilmeisesti laparoskopiaan ei kaikki gynet laita rutiinisti, vaan taustatiedoissa pitää olla jotain "epäilyttävää". Oikeastaan sain itse valita, tehdäänkö mulle vain tavallinen munatorvien aukiolotutkimus ja vain tarvittaessa lisäksi laparoskopia. Toivoin heti laparoskopiaa, että saa enemmän tietoa kerralla ja oikean valinnan tein.

Nyt alkaa olla jo laparoskopian jälkeen fyysisestikin aika normaali olo. Pari päivää toimenpiteen jälkeen vatsaontelossa ollut kaasu sai olon turpeaksi ja palleaa ja hartioita pisteli. Vaikka olo on jo ok (mitä nyt leikkaushaavoja kutittelee ja nipistelee), niin sain sairauslomaa koko tämän viikon eli vasta ensi viikon maanantaina menen töihin. Ihan kiva, koska muuten mulla ei olis kevätlomaa ollutkaan =) . Täällä pohjoisessa tosin on nyt viimaista ja tuiskuttaa, mutta jos tässä alkaa vielä kevätaurinko paistella, otan viikon loman kannalta ja nautin ulkoilusta!

Mukavaa viikon jatkoa teille kaikille muille ja muistakaahan käydä kertoilemassa kuulumisianne!
 
Mukavaa pääsiäisen jälkeistä elämää kaikille! En ole enää aikoihin tänne kirjoitellut, mutta käyn aina lukemassa teidän kuulumiset. Voi kuinka toivoisinkaan tänne niitä hyviä uutisia. Vaikka itse olen jo onnellisesti onnistunut raskautumaan, oli tie tähän päämäärään sen verran kivinen ja kuoppainen etten tule ikinä unohtamaan, minkälaista kärvistelyä tuo ikuinen plussan toivominen ja odottaminen oli. En osaa muuta toivottaa kuin jaksamista ja toivoa kaikille. Pahoittelut niille, joiden hoitojen yli pääsiäinen jyräsi. Muistan todellakin, mitä oli kun elämän keskipiste oli ovulaatio, jonka ajankohdan aina pelättiin osuvan miehen työmatkan kohdalle tai muuten huonoon saumaan.

Gitten kysta-uutinen pelästytti kovasti. Tuntuu ihan käsittämättömältä että nykyaikana lääketiede on polvillaan yhden kystan ja myooman takia. Gitte, olen todella pahoillani puolestasi! Mutta olisikohan jotenkin mahdollista, että kysta häviäisi itsestään. Sellaistahan kuitenkin käy. Voimia ja rohkeutta tulevaan!

Katin puolesta pidän peukkuja PAS-siirtoa varten! Toivottavasti molemmat huurulaiset saadaan kyytiin. bd bd.

Tuosta Omelian tilanteesta olen samaa mieltä kuin muutkin. Samassa tilanteessa luomuilisin muutaman kuukauden, jonka jälkeen siirtyisin todennäköisesti yksityiselle. Yksityinen maksaa, mutta sitten kun se plussa pärähtää ruutuun, niin kyllä sitten siinä ne menetetyt eurot unohtuu. Mutta toivotan sinulle ensisijaisesti ihan luomuvauvaa!

Tässä kun olen lukenut noita teidän juttuja, niin edelleenkin Lentoemon epämääräisen ovulaation metsäminen kuulostaa aivan identtiseltä, mitä se oli silloin aikoinani itselläni. Minulla oli juuri noita päiviä, että olin 99% varma että olin ovuloinut, oli kaikki mahdolliset ovisoireet, mutta lämmöt ei sitten nousseetkaan oviksen jälkeen eikä tätiä kuulunut kahteen viikkoon oviksesta eikä tietenkään siihen raskaustestiin tullut kuin yksi viiva. Suosittelen gynelle menemistä ennen kuin pinna palaa! Tai kaikkein eniten toivon, että kiertosi ryhtyisi helpommin tulkittavaksi.

Kaikille muillekin toivon tasapuolisesti plussaa, kuumetta, merilintu ja muut. :heart:

Omaan napaan kuuluu tällä hetkellä hiljaiseloa. Enää ei ole pahoinvointia eikä pahemmin väsymystäkään, masukin on vielä kovin pieni. Liikkeitä olen yritellyt kulostella, mutta takuuseen en mene, mitä sieltä kuuluu. Vauveli kasvaa tasaisesti ja tykkää ainakin ultrissa olla nurinpäin, jalat jossain ihmeellisessä sammakkoasennossa. Olen tainut itse käydä liikaa joogatunneilla. =)
Hyviä vointeja plussatuulia kaikille!

Iida ja pikku-Liina 17+6
 
Kiva kun kävit Iida-Liina kertomassa uutisiasi! Voi kun pian saisit tuntea maha-asukin karateharjoituksia... :heart:

Juu, kunhan nyt saan uuden kierron käyntiin, niin varaan heti ajan gynelle, vaikka kieltämättä vähän pelottaa... Välillä olisi kivempi työntää pää hiekkaan piiloon, ja kuvitella, etä kaikki on hyvin :/

Tänään oli 13.päivä "oviksen" jälkeen, mutta negahan sieltä tuli, vaikka kuinka peukkuja pystyssä pitelin. Ja kyllä hcg-arvotaulukkojen mukaan olisi mun herkällä testillä pitänyt jo plussa tulla...

Eli tätiä odottelen joko huomenna tai yli huomenna, tai kuten Iida-Liinalla aikoinaan, odottelen varmaan ties mietn kauan, kun nää kierrot on taas mitä on... Tänään taas jo kp35... Että sellaista meillä :p
 
Gitte!

Tuli niin surullinen ja voimaton olo puolestasi! :hug: :hug: :hug:
Meillä mies ei ole ainakaan vielä myöntyväinen adoptioon. Hänen halustaan näissä hoidoissakin olemme. Neljäs vuosi lähti juuri käyntiin lasta yrittäessä. Itse olen ollut suopea adoptiolle jo nuoresta tytöstä lähtien ja haluan ympärilleni paljon lapsia. Pelkään, että aika alkaa käymään vähiin, sillä olen 34-vuotias.


(.) Kp1, huomenna saan alkaa pistämään, kyllä tätä päivää on odotettu! Tätiä sai houkutella kylään Terolutin avulla. Kohti koeputkihedelmöitystä mennään taas kovaa kyytiä! Viimeksi hoito keskeytettiin, sillä vain yksi munarakkula kasvoi. Elimistökin meni sitten ihan juntturaan, eikä tätiä saanut oma-aloitteisesti kylään. Olin vähän hämilläni, sillä ikinä ei ole ollut sellaista ongelmaa tädin kanssa. Kai nämä hormonihoidot tuottaa pähkinää purtavaksi elimistölle. :)
 
Tiistai 25.3.

Kuumetta 35v...........kp11/23-32.......yk20............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp18/26-28.........yk7................esikoinen
Tuizu 31v.................kp11/24-30...........yk5..........
Tirlittan-75 32v.........kp4/29.............yk9...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
Kati231 35v.............kp17/28-40........vajaa pari v............esikoinen
gitte 38v..................kp1/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Bella77 30v...............kp28/30............yk6...............esikoinen
Tresum77 30v...........kp30/28-31.......yk14.............esikoinen
lentoemo-76.............kp35/30-41.........yk5.................1. yhteinen
Soraya 34v...............kp1/28-31.........yk39................esikoinen
Omelia......................kp37/29-36.........yk12................
PinkCadillac..............kp18/32-35.........yk1..................esikoinen

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen

 
Moikka!
Oma napa:kp1/28 eli täti tuli kylään tänään ja ensi viikolla tikuttelen ovista sitten,että saadaan tammivauva masuun kasvamaan.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja teille kaikille!
 
Iida-Liina, kiva kun piipahdit ja kiitos tsempityksistä! Mukavaa kuulla kuulumisistasi. Kyllä tää on ihmeellistä, että olet jo raskaudessa noin pitkällä... Vastahan säkin plussasit.

Gitte, sulla on kyllä hieno ja ihailtava asenne! Vaikeuksista huolimatta vaan eteenpäin.

Oma (.) mulla siis huomenna PAS:n siirto. Toivottavasti saadaan 2 kyytiläistä pakkasesta mukaan. Pitäkää peukut pystyssä.
 
Omelia -- Onko siis niin, että vielä et voi saada lähetettä julkiselle puolelle vaan joutuisit tosiaan odottelemaan elokuulle asti? Mä olin puoli vuotta jonossa. Kummasti se aika kuitenkin vierähti. Mutta odottavan aika on pitkä -- varsinkin kun odottaa sitä odottamista. Tietysti asioita olisi voinut nopeuttaa sillä, että jonossa ollessa olisi yksityisellä käynyt tutkimuksissa -- ne olisi sitten voinut hyödyntää suoraan julkisella puolelle. Meillä on kuitenkin tutkimukset olleet sen verran nopeita, että ei siinä olisi "säästänyt" kuin kuukauden, sillä yhden kierron aikana saadaan kartoitukset tehtyä ja seuraavassa sitten jo päästään hoitoihin. Tuntuu hyvältä, että asiat edistyvät edes johonkin suuntaan, eikä joudu yksinään arvailemaan. Nyt tosin tuntuu, ettei millään jaksaisi odottaa, että se seuraava kierto jo alkaisi ja päästäisiin itse asiaan.
 
Hei kaikille! =) En olekkaan ennättänyt täällä hetkeen piipahtaa. Surullista että olet saanut noin ikäviä uutisia Gitte ja tosi hienoa ettet ole antanut sen lannistaa! :hug:

Mulla menossa kp 18/32-35 yk2. Ovistestit näytti tänään plussaa ja peittoa ollaan heiluteltu ahkerasti jo jokunen päivä. Saapa nähdä miten käy. Nyt sitten odotellaan kaikenlaisia oireita :snotty:

Olin tänään mukana kun ystävä kävi apteekista ostamassa ovistestejä. On ne vaan ryöstöhintaisia siellä. Kyllä tulee netistä omat tilattua.

Tsemppiä yrityksiin ja toivotaan että asiat kääntyy parhainpäin kaikilla! :flower:
 
Moikka!
Oma napa:kp2/28 ja odottelen jo kovasti tädin pois lähtöä,että pääsen tikuttamaan ovista ja tammivauvaa yrittämään alulle.
Kamala ilma,mutta onneksi olen sairaana,niin ei tarvitse lähteä tuohon keliin.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja teille kaikille!
 
Moikka teille kaikille!
Laskin juuri äsken,niin jos ensi viikolla onnistun saamaan oviksen aikana masuun vauvan kasvamaan,ei la mene tammikuulle vaan la on 30.12.-08 eli jouluaattona,saa nähdä miten käy,toivottavasti toiveeni toteutuu ja saan syliini oman pienen jouluvauvan tänä jouluna,pitäkää peukkuja!
 
Voi gitte, nyt vaan pupuilemaan säännöllisesti ennen ovista, parempi vielä jos pari päivää ennen ovista, on kuulemma paremmat mahikset hedelmöittyä kuin ovispäivänä. Toivon totisesti, että se kysta sieltä häviäisi samaa tietä kuin on tullutkin, käyhän niin usein :heart:
 
HANNELE74, minut leikanneen gynen mielestä mulla olisi nyt mahdollisuus tulla luomusti raskaaksi (just joo), koska endo on nyt hoidettu ja toinen munatorvi on auki ja munasarjat toimivat. Toiseksi gyne vetosi siihen, että yritystä meillä on ollut vasta vuoden. Hyväksyn tämän, koska netistä hankkimieni tietojen mukaan gyne on ihan oikeilla linjoilla (käsittelen kaikkia vaikeita asioita hankkimalla tietoa, tietoa ja lisää tietoa :) ). Eli osalla endopotilaista mahdollisuudet raskautua seuraavan 9 kk:n sisällä paranevat huomattavasti leikkauksen jälkeen. Eli kyllä me nyt vähän aikaa luomuillaan, mutta en tiedä jaksanko odottaa elokuulle asti. Ja koska yksityiselle varmaan mennään joka tapauksessa (koska OYS:iin on 8 kk:n jono IVF:ään), niin miehen kanssa sovittiin että kattellaan nyt sen aikaa kun jaksetaan näin ja otetaan sitten yhteys Väestöliittoon, kun siltä alkaa tuntua. Ihanaa kun sinne ei trvitse jonottaa.

Kiva, että teillä asiat on jo noin pitkällä. Viitsisitkö vähän muistuttaa teidän tilanteesta eli onko löytynyt syytä tärppäämättömyydelle ja mitä hoitoja teille aloitetaan (olen laiska selailemaan sivuja taaksepäin :p )?

GITTELLE hatunnosto sisustasi ja toiveikkuudestasi! Lykkyä tykö!

PINKCADILLACILLE onnittelut ovisplussasta :flower: .
 
Meillä tämä 1. PAS:n siirto meni putkeen! Sulatuksesta selvisivät MOLEMMAT huurulaiset, vaikka sitä aluksi kovasti epäilinkin. Ne molemmathan pakastettiin 8-soluisina ja nyt sulatuksen jälkeen saldo oli sellainen, että toinen oli parempi edelleen 8-soluinen ja toinen edellistä hieman heikompi 6-soluinen. Tästä 6-soluisesta oli siten pakkasessa/sulatuksessa vaurioitunut 2 solua, mutta oli kuulemma aivan hyvin siirtokelpoinen. Tässä vaiheessahan solut ovat vielä sellaisia kantasolutyyppisiä eli alkio pystyy korjaamaan vielä itse tuollaiset solut. Olin kyllä yhtä hymyä, kun kuulin Tuijalta, että molemmat selvisivät. Jotenkin aivan pöyristyttävän ihana fiilis tässä päällä.

Siirrosta sen verran, että se meni ihan normaalisti eli ei ollut kipuja ja muitakaan ongelmia. Alkiot menivät ensi yrittämällä suoraan oikeaan osoitteeseen, eikä siihen pipettiin jäänyt mitään. Pystyin tarkkailemaan koko ajan monitorista nesteen virtaamista kohtuonteloon.

Nyt vaan täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä, että alkiot kiinnittyisivät ja lähtisivät jakautumaan. Mieluiten molemmat! Onneksi IVF:n jälkeinen piinailu opetti sen verran, ettei kannata ihan kaikkia luge-oireita luulla raskausoireiksi. Yritänkin, etten olisi aivan harhaluuloinen jokaisen nipistyksen ym. vuoksi. Yritän myöskin olla testaamatta ennen verikoetta, joka tehdään 9.4.

Kiitos vaan teille kaikille ihanille ystäville, jotka jaksatte tsempata!!!
 
Kati voi miten hyviä uutisia!! Ihanaa! Leveä hymy levisi kasvoilleni =)
Täällä pidetään kovasti peukkuja, että kaikki sujuu hyvin :heart: :heart:

Omelia , toivotaan, että endopesäkkeiden polttaminen toisi toivottua tulosta ja luomuplussa toteutuisi pian! Ainakin saatavilla olevien tietojen mukaan vaikuttaisi siltä, että mahdollisuudet on hyvät. Hieno juttu! Kuten itsekin kirjoitit, niin on varmasti tavallaan helpotus saada jokin selitys tärppäämättömyyteen, vaikkei tietenkään ole mukavaa, että löytyy jotain vikaa. Kun asioille on jokin selitys, niin ehkäpä mieli on rauhallisempi ja sitä myötä tilanne on suotuisampi myös raskautumiselle.
Meilläkin on muuten suunnitelmana ottaa yhteyttä Oulun Väestöliittoon heti kun alkaa siltä tuntua, eli varmasti aika pian. Mies jo eilen ehdotti ajan varaamista. Vielä kuitenkin yritämme saada aikaa julkiselle puolelle - siis aluksi ihan edes vaikka juttelemaan asiasta, jotta pääsisimme johonkin perustutkimuksiin, mutta emme ole onnistuneet saamaan minkäänlaista lääkäriaikaa parin kuukauden yrityksestä huolimatta.
Operoitiinko sinut nyt julkisella puolella? Onko miehellesi myös jo tehty perustutkimukset?
Me emme asu Oulussa, mutta se on lähin kaupunki, jossa lapsettomuushoitoja tehdään. Luulisi perustutkimusten kuitenkin onnistuvan omallakin paikkakunnalla, jos vain joskus onnistumme lääkäriajan saamaan...

Iida-Liina kiva kun muistat meitä ja käyt tervehtimässä.
Täytyy kyllä tunnustaa, että joskus eksyn odotuspuolelle 3-kymppisten ensikertalaisten pinoon haaveilemaan, joten sieltä on tullut kuulumisiasi luettua :)

Soraya, toivotaan että pistokset tuottaa nyt toivotun tuloksen ja pääsette koeputkihedelmöitykseen suunnitelmien mukaan :flower:
Hannelelle myös tsempityksiä lähestyvien hoitojen kanssa! :flower:

PinkCadillac, onnea ovisplussasta! =)

lentoemo, pahoittelut eilisestä negasta. Mutta eihän sitä varmaksi tiedä ennen kuin täti kurvaa paikalle. Reippain mielin eteenpäin!

Gitte, olet kyllä ihailtavan sinnikäs!

Omaa napaa tuossa alussa jo vähän tulikin...
Mieli oli kierron ensimmäisinä päivinä tosi kurja, mutta nyt jo olen oma iloinen itseni. Olo on toiveikas, vaikka toki suututtaa, että lääkäriaikaa on täällä niin mahdoton saada. Onneksi sentään on olemassa yksityisiä lääkäriasemia ja onneksi on kohtalainen rahatilanne, jotta niiden palveluja voi tarvittaessa näin tärkeässä asiassa käyttää. Pitkät välimatkat tosin vaikeuttaa asiaa käytännössä, mutta hätä keinot keksii.

Hyvää päivän jatkoa kaikille :heart:
 
KATI, kuulostaa kyllä tosi hyvältä. Onnittelut onnistuneesta siirrosta! :flower:

TIRLITTAN, tähän asti meille on tehty kaikki tutkimukset, myös laparoskopia, julkisella puolella ja ajat olen saanut aina kohtuunopeasti. Laproskopiaan olisi ollut monen kuukauden jono, mutta koska pääsin peruutuspaikalle, jonotin vain kaksi kuukautta. Miehellekin tehtiin simppatesti oman terveyskeskuksen piikkiin, vaikka sekin piti käydä tekemässä Oulun Gynekossa (emme myöskään asu Oulusa). Muuten varmaan tyytyisin julkisen puolen hoitoihin, mutta koska todennäköisesti joudun IVF:ään, en jaksa julkisen puolen jonoja, kun tuota ikääkin on jo sentään näinkin paljon, olisi eri asia olla vaikka viisi vuotta nuorempi. Tosin viisi vuotta sitten ei taas rahatilanne olisi kyllä mahdollistanutkaan yksityiselle menoa...

Mutta ihan mälsää tuo, ettette pääse edes tutkimuksiin julkiselle. Vai onko se kiinni siitä, että pitäisi ensin olla yritystä kokonainen vuosi. Mutta minä pääsin 9 kk:n yrittämisen jälkeen jo tutkimuksiin, kun taustalla oli se nuoruudessa sairastettu klamydia. Toivottavasti saatte nyt jonkinlaisen ajan johonkin. Itse nimittäin en mennyt ensin lääkärille vaan äitiys- ja perhesuunnittelun kätilölle, joka laittoi verikoelähetteet ym. Olisikohan tämä omalla paikkakunnallasi mahdollista?

 
Omelia, emme ole päässeet lääkäriin yksinkertaisesti siitä syystä, että täällä ei ole ollut lääkäriaikoja. Yleensä ovat ajanvarauksessa ilman tarkentavia kysymyksiä sanoneet, että aikoja ei valitettavasti ole ja ovat pyytäneet soittamaan muutaman päivän päästä uudelleen. Kerran tai kahdesti ovat tiedustelleet, että minkälaisen asian vuoksi olisin aikaa varaamassa. Olen sanonut syyksi lapsettomuushuolet, mutta ei silloinkaan ole kysytty kauanko yritystä on takana, on vain pahoiteltu huonoa lääkäritilannetta.
Eilen mieheni vuorostaan yritti varata meille lääkäriaikaa ja sai ohjeeksi soittaa tänään, kun seuraavan jakson lääkäriajat tulevat jakoon. Soitin tänään useita kymmeniä kertoja, mutta en päässyt läpi.
Tiedustelin kerran tuolta terveyskeskuksen ajanvarauksesta, kun eivät aikaa minulle voineet antaa, että olisikohan minun mahdollista päästä neuvolan kautta edes papa-kokeeseen. Sanoivat, että ei ole mahdollista, jos en ole äitiys- tai ehkäisyneuvolan asiakas. En sitten rohjennut soittaa neuvolan puolelle. Sinun esimerkin rohkaisemana taidan huomenna soittaa! Mies tosin saattaisi saada neuvolaan soittaessa sympatiapisteitä, jotka auttaisivat ajan saamisessa :)
Puhuimme mieheni kanssa tänään, että pitänee jonain iltana mennä ambulanssilla päivystykseen akuutin lapsettomuushuolen takia, jos ei muuten lääkärin vastaanotolle pääse :LOL:


Hyvää yötä kanssasisaret!
 
Omelialle muuten sellainen pieni tsempitys vielä, että ainakin oma äitini ja best manimme vaimo tulivat raskaiksi just laparoskopian jälkeen. Äidillä oli ollut ilmeisesti aikoinaan munasarjatulehdus, joka oli ulkomailla lääkitty poistamalla umpisuoli :eek: . Oireet kun olivat kuulemma käytönnössä samat. Eli kolmisen vuotta ehtivät yrittää siskoani, ennen kuin laparoskopia aukaisi tuubit :saint:

Mieheni bestmanin vaimolla taas oli erit. paha endometrioosi, yritystä 7 vuotta (olen jo aiemminkin kertonut), hänelle aiheutettiin vaihdevuosia ja kaikkea muuta, kunnes ilmeisesti laparoskopia sitten avasi tuubit, lääkäri oli siinä vaiheessa jo sanonut, että olisi lääketieteellinen ihme, jos tulisi enää raskaaksi, kun mitkään hoidot eivät näyttäneet toimivan.

Niin että nyt +++++ :whistle:
 
Moikka!
Oma napa:kp3/28 ja täti tekee kylästä pois lähtöä,ihanaa,ensi viikolla tikuttelen sitten ovista.

Miten teillä muilla on mennyt,miten selvisitte eilisen päivän lumipyrystä?

Peukkuja teille kaikille!
 

Yhteistyössä