Meille syntyi "pieni" tyttö 24.6. klo 5.57 (41+3, 4080g, 50cm, pipo 35cm). Kotiin päästiin jo eilen. Kotona ollaan molemmat paljon rauhallisempia ja helpompi tutustella ja ihmetellä. Kuumuus on kyllä ihan liikaa pienelle, haluaisi olla vaan sylissä, mut sehän vaan pahentaa tilannetta :/ Toivottavasti pian vähän viilenee! Alla synnytyskertomusta, kopsin tuolta facebookin puolelta.
Heräsin sunnuntaiaamuna neljältä lapsivesien menoon. Sairaalassa oltiin 5.15. Yli 41 olevien raskausviikkojen, positiivisen streptokokin ja vesien menon takia suoraan synnytyssaliin. Omat supistukset oli jo alle viiden minuutin, mutta koska paikat oli vielä kohtuullisen epäkypsät, alotettiin oksitosiinitippa. Ensimmäisen oksitosiinierän jälkeen (6 tuntia) tilanne oli edelleen kaulaa jälellä 2 cm, auki 3. Toisen jälkeen olin auki 5. Tässä vaiheessa kello oli jo kymmenen illalla. Kahdeksasta asti supistuskivut oli olleet helvetillisiä. Kivunlievitykseen olin noiden 18 ensimmäisen tunnin aikana saanu lämpöpusseja, ilokaasun (jota kokeilin muutamaan suppariin, ei sopinu mulle) ja yhden grammasen paratabsin. Istua ja maata ei voinu, ku supisti heti ja supistuskivun kesti vain seisomalla, liikuttelemalla lantiota ja nojailemalla mieheen. Pyysin vahvempia aineita. Mulle sanottiin, että jos supistukset jatkuu kipeinä ja tiuhaan oksitosiinin jälkeen, voin saada epiduraalin. Eka vartti oksitosiinitipan jälestä oli supistusvapaa. Itkin ja kirosin kaikki. Sen jälkeen oma kroppa otti tilanteen haltuun ja supistukset jatku. Sain epiduraalin. Kivut oli pois ja sen supistuksista kertovan äkistystunteen pysty sietämään. Aloin kuitenki täristä joka supistuksen jälkeen, vissiin elimistö oli jo niin kovilla. Lisäksi mulle nous kuume. Avauduin kuitenki kohtuullisesti kymmeneen senttiin (23-4) välillä. Ponnistusvaiheeseen ei kyllä meinannu löytyä voimia, valvominen kivut ja kuume oli vieny mehut. Lopulta päätettiin auttaa imukupilla (ite ponnistin siis 4-5.30) ja se, että imukupilla ainoastaan estettiin takaspäin luisuminen, auttoi saattelemaan tytön maailmaan 5.57 avotarjonnassa. Eppari leikattiin toiselta puolelta ja neiti päätti vielä repiä toiselta puolelta, joten tikkejä riittää.. Kaikki kuitenki nyt kunnossa, mulla laski kuumekin ja tytöltä nyt katotaan vielä tulehusarvoja streptokokin ja mun kuumeilun ja pitkän vesien menon takia. Ihan heti en kyllä oo synnyttämään menossa uuestaan..