<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Helmikuussa

AAM
ruttanahan sieltä pongas hienon asian MANNA :heart: :flower: ja :hug:

) .) Moon taas lukenu tosiaan viestit aina ko on ollut hetki aikaa (pätkitellen siis lue unohtanut puolet edellisestä koseuraavan aloittanut :( ) tyhmät asiakkaat ko ruukaa häiritä mua työAIKANA vieläpä :kieh: :headwall: :D

babylle2003pojasta :heart:

solina ihana massunki :D ja kunnon arsenaalin omaat jo tytsylle täällä kans kolme muovaria vaavan vaatetta vain koot 50-60 ja jotai 62: sia..

muutot on pyllystä varsinkin raskaana... :headwall: :kieh: |O

Jj:t hän on ollut oikea sissi, ilman puudutteita ! :eek: mä en suutani avais.. ko pienelle siniselle pillerille ensin sit saivat tehdä mitä halusivat :D niinko tein. *PELKÄÄ* :xmas:

manna :hug: :| kurjaa toi tommoi niin jotain hyvää eikös jotai pahaakin.. :( rm mitä se siis on todelisuudessa ? siis pikkuinen on siis kooltaan pieni ja on isommat mahkut tulla ennen aikojaan ulos koska on tuota verenpainetta korkeella ?
 
Sainpa sitten vihdoinki soitettua neuvolaan ja kyseltyä sokerirasituksen tulokset. jotenki mulla tuppaa näemmä nuo arvot loppuraskaudessa nousemaan mutta alle rajojen mennään vieläkin. eli ei tarvitse edes tarkkailla syömistä kuulemma :) mutta ajoin kyllä vähän kattoa mitä suuhuni laitan :)

huomenna olis neuvola ja on kuulema varattu pidempi aika kuin normaalisti koska neuvolatäti haluaa keskustella synnytyksestä kun edellinen synnytys oli käynnistetty ja nopea. joten mulla kun ei oo harmaintakaan aavistusta millasia on luonnolliset synnytyssupparit.

hyvin alkoi meilläkin sitten eilen ukon kanssa vapaa ilta, auto hajos anopin pihaan :kieh: siinä sitten ihmeteltiin aikamme ennenkun mies keksi missä mättää, bensansuodatin tukossa. no onneks uusi ei maksa kun alle 15e. ja tänään sitten jouduin hakemaan pojan bussilla. mutta saimpa aamulla rauhassa heräillä ja siivota :)

 
Tsemppiä mannalle, kyllähän se pieni on jo onneksi tosi pitkällä siellä mahassa! Ja ihanaa, kun on häät!

Mehän mentiin naimisiin nyt joulukuussa, jotta on vauva sitten ihan avioliitossa syntynyt :) Kerran vaan alkoi pyörryttämään alttarilla ja selviydyin kunnialla muutenkin koko päivästä. Häämatkalla jouduttiin sitten käymään terveyskeskuksessa, kun tuli kamalan heikko olo, oli vähän valkuaista pissassa ja astma mennyt pahemmaksi, mutta se meni onneksi sitten ohi. Ne pelkäsivät kanssa ensin raskausmyrkytystä, mutta onneksi ei ollut siitä kyse. Ovat kuitenkin siitä tosi tarkkoja ja tutkivat hyvin - mikä on tietty hyvä asia.

Mulla on sf-mitta kasvanut nätisti keski- ja yläkäyrän välissä tasaisesti. Sormet on jo niin turvoksissa, että en voi pitää kihla- ja vihkisormusta ainakaan öisin kädessä ja aamulla eivät mene aina sormeen. Iltaisin mahtuvat suht hyvin.

Kamalan huono omatunto koko ajan omasta flegmaattisuudesta. En oo jaksanut liikkua yhtään koko raskausaikana. Ei vaan oo huvittanut ja jotenkin ollut muka niin kauhean väsynyt :( En jaksa edes tehdä niitä fyssarin kehoittamia lantionpohjanlihasliikkeitä tai käydä pikku kävelyllä. Kumminkin ennen raskautta liikuin suht säännöllisesti. Huono minä. Ehkä koitan pukea ulkotamineet päälle ja mennä edes pihalle ihailemaan aurinkoa. Oon ollut vielä tämän päivän kotona flunssan jäljiltä ja sitten huomenna yritän jaksaa töihin asti fyysisestikin.

Voimia ja aurinkoista iltapäivää kaikille! :heart:

Kadak & pikku-olio 32+0 (vaikka luulen, että oikeasti mennään alkuperäisen 30+6 mukaan)
 
Manna mulla oli raskausmyrkytys esikoisen kanssa ja paineet samaa luokkaa kun sullakin mut jos ei proteiinit nouse plussalle niin ei oo mitään hätää. noi paineet ei vielä oo mitkään kovin pahat. jos alapaine huitelee yli sadan niin kannattaa jo huolestua. mulla oli proteiinit kolmella + ja sen takia jouduin sisälle synnärille käynnistykseen asti. mulla nousi painokin kilo viikossa loppurauskaudessa ja sf-mitta meni reilusti käyrien yläpuolella mutta vauva oli silti normaalikokoinen vaikka ultralla lääkäri mittasi 500g suuremmaksi. painoarvio oli ennen synnytystä 3,8kg ja vauva syntyessään 3,3kg. joten sf-mitta ei oo kovin luotettava. nyt mulla menee sf-mitta keskikäyrällä eli paljon alempana mitä esikoisen kanssa.
 
allusmamma kiitti onnitteluista sullekin :) ja se rm on siis joku myrkytystila, johon usein liittyy huonoa vointia äitille ja vauvalle ja häiriöitä sikiön kasvussa (istukka ei pelitä normaalisti). se ei oo ihan harvinainen etenkään ensisynnyttäjillä ja jos siihen on suvussa taipumusta, kuten mulla. tavallisesti rm ei ole kamalan vaarallinen, mutta pahimmillaan hengenvaarallinen sekä äitille että vauvalle, joten tarkkailevat nlassa nyt mua erityisesti. ja eihän mulla siis rm:ä vielä todettu, mut selkeesti kohonnut todennäköisyys et se mulle vielä tulee.... kurjaa :(

joo, mä oon jo henkisesti nyt valmistautunu et vauva tulee etuajassa ja on pieni. eli istän ytn töpinäksi, ja hankin vauvan varusteet sekä niitä 50cm vaatteita, joiden oon tähän asti aatelu olevan turhia.

ok, mut nyt loppu tää mun rm-valitus. lupaan palata huomenna pirtempänä ja kommentoida myös teidän juttuja! kaikillahan melkein meillä on vaivoja ja monella paljon isompia kuin omat.

*muoks* ja nellah kiitos kun kerroit kokemuksistasi! mun paineet oli äsken tt-lääkärillä jo 156/105 (onneksi pääsin siit stressipesäkkeestä saikulle), eli niitä pitää kyllä nyt seurailla...
 
Manna, ihan ensiksi rauhoituit. Sie nostat tuolla hermoilulla turhaan vain verenpainettasi.

Ovathan ne toki nousseet edellisestä kerrasta. Mutta ei vielä mitään hätään. Nyt jätät kaiken lisätyn suolan ja salmiakin ruuasta pois. Ne turhaan vain nostavat paineita.
Samoin leipäilet mahdollisimman paljon. Lepo auttaa myrkytys verenpaineisiin. Korkeintaan kevyttä puuhailua ja lyhyitä kävelyitä.

Saitko mittaria kotiin lainaa? Monestihan kotona saattavat olla levon jälkeen paljonkin alhaisemmat. Hyvä että pääset perjantaina kontrolliin ja sieltä äippäpolille jos siltä näyttää.

Ja jos paineet ovat edelleen korkeat, voi olla että pääset osastolle yöksi, pariksi seurantaan. Jo se monesti laskee paineita. Täydellinen vuodelepo siis. Jos ei laske, aloittavat varmaankin verenpainelääkityksen mikä saattaa auttaa asiaa montakin viikkoa eteenpäin. Mulla aiemmissa raskauksissa aloitettu rv 30 ja rv 33 ( tässä ei ole vielä tarvittu )

Painosi oli noussut siis vain kilon? Se on vain hyvä. Ei ole ainakaan turvotusta, mikä on yksi raskausmyrkytyksen oire. Esimerkkinä, kun mulle iski esikoisesta myrkytys tosissaan päälle paino nousi yhdessä yössä lähes 5kg, sormet eivät taipuneet enää kirjoittamaan yms Eli hillitön turvotus. Ja jos sulla ei ole paino noussut niin tuski on pahaa turvotustakaan.

Oliko tuo vauvan painoarvio ihan käsikopelolla tehty? Jos oli niin siitäkään turha stressata. Ne ovat vain osviittaa antavia.
Reippaita nämä pienetkin vauvat monesti ovat. Meillä tuo samainen esikoinen syntyi rv 37+1 2.2kg ja vierihoidossa oli heti ja hienosti voi ja on kasvanut.

Sf mittakaan ei myöskään hirveäski kerro vauvan kasvusta. Ystävästäni ei vielä synnyttämäänkään lähtiessä huomannut että raskaana olisi, tosi pieni maha siis. Ja 3kiloinen kaveri syntyi.
Minulla nyt sf mitta menee yläkäyrällä mutta silti viikko sitten ultran mukaan vauva kasvaa ihan alakäyrällä.
Enemmän noihin vauvan kasvuihin siis vaikuttaa vanhempien geenit ja sf mittaan äidin ruumiin rakenne.

Oliko pissa puhdas? Rm oireitahan ovat valkuaista pissassa, turvotus, renkasmainen ylävatsakipu, päänsärky, näköhäiriöt. Siis noiden verenpaineiden ohella.
Jos noita selkeästi tulee niin soittele sitten jo aiemmin neuvolaan tai äippäpolille.

Mutta jos sinulla tällähetkellä ovat vain verenpaineet koholla niin hengitä rauhallisesti ja koeta ajatella iloisia ajatuksia.

Toki raskausmyrkytys on ikävä kokea ja hoitamattamana vaaraallinen. Mutta nykyään onneksi ne huomataan ajoissa ja asiaan keretään puuttua.
Pääasiallisena hoitona lepo. Ja kovasti seurataan. Ei siihen auta täysin muutakuin synnytys. Mutta pitkälle sitä voidaan ehkäistä jos ja kun oireet huomataan ajoissa.
Äippäpolille jos pääset siellä tutkiivat istukan toiminnan ja napanuoravirtaukset. Ja saa ultralla tarkemman painoarvionkin vauvasta.

Minä uskon ja tiedän että sinua huolestuttaa, kaksi kertaa siis olen tuon kokenut. Mutta sekä sinulla että vauvallasi on varmasti kaikki hyvin ja olet nyt seurannassa.

Otat rennosti ja lepäilet.


t: Solina ja Kirppu rv 30+1


P.s Jos sinulle tulee muita oireita aiemmin tai sitten perjantaina laittavat äippäpolille kontrolliin niin ota varuiksi hammarharja yms mukaan. Jos joudutkin jäämään osastolle seurantaan. Mukavampi sitten olla siellä.
Ja se että käyt osastolla pötköttelemässä ei tarkoita vielä mitään. Kunhan tarkkailevat tilannetta yön yli vähän tiiviimmin.


P.p.s anteeksi tämä romaani taas. Nuo mannan tunteet ja ajatukset ovat vain niin tuttuja että pakko oli alkaa kirjoittamaan.
 
voi solina-kulta kiitos kun jaksoit kirjoittaa kaiken tuon :hug: minulla ei oireita kuin tuo verenpaine, satunnainen päänsärky ja ylävatsakipu (jäkimmäiset tosi lieviä ). ja kuten nla tätikin sanoi, nyt kannattaa vain rauhoittua ja olla hulehtimatta liikaa. ja painoarvio tehtiin käsikopelolla tosiaan ja pieni (hoikka) olen itsekin, että vauvasta ei muutoinkaan isoa odotettaisi.
 
Mulla menee hermot kun en saa nukuttua vaikka väsyttääkin.. Oon heränny taas jo viideltä ja ravannu vessassa ainakin neljä kertaa yön aikana. Ja lantioon sattuu ja ennen kaikkea ärsyttää :headwall: Ei jaksa yöllä kauheesti sulostuttaa vauvan jumalaton punkeminen ja potkiminen.. Äh, oon vaan tosi väsyny. Sori avautuminen. Ja sit kun tietää että pitäis jaksaa skarppina taas koko päivä iltaan asti.

Älä Manna hermoile liikaa.. Onks sulla taipumusta valkotakkipaineeseen? Sekin voi nostaa paineita toooosi paljon. Mä saan itse hermoilemalla paineet nousemaan ihan kattoon. parhaimmillaan on ollu 170/103. Ja ylipäätään mulla on neuvolassa ja lääkärissä aina paineet korkeella. Ja kotona matalat (keskimäärin 105-120/60-70).. Päätettiin just et käynkin aina ennen neuvolaa mittaamassa paineet labran omahoitopisteessä. Kannattais varmaan pyytää verenpainemittaria lainaan tai vaikka hankkia sellanen. Niin ja onneksi olkoon tulevista häistä!

Mulla muuten neuvolassa kaikki ok, sf-mitta 30, pissi puhdas ja Himpun syke paineli 120-160, kaveri vähän hermostu kun opiskelija kopeloi liian kauan :)

Hauskaa päivää kaikille! Tuli jo paljon parempi mieli kun sai vähän avautua heti aamutuimaan.
 
ziki;perhevalmennustahan tuo on.Kolme kertaa tarjolla.En tiiä vielä meenkö laisinkaan.Mies ei ees pääsisi ko ekaan ja se oli aiheeltaan niin turha et ei kannata.

40min päästä mulla olisi neuvola-lääkäri aika ja sitten vielä tädin kaa jutellaan ja katellaan mm mun sokerimittausarvoja.Painoa ei onneksi pitäisi olla tullut viim neljän vkon aikana lainkaan vaikkakin on ollut häitä yms.

En kanssa hevillä anna vauvaa anopin hoitoon.On jonkunlainen alkoholisti ja vaikka en normitilassa ole absolutisti niin musta pienen,tai lapsen ko lapsen hoitoon tulleessa ei tartte haista viinaksille.Mä olen tässä jotenkin yliherkkä.
Ja syliinkään en anna jos viinalle haisee.Se on mun vakaa periaate.

Mä olen sunnuntaista potenut kamalaa kurkkukipua ja samalla kutisee korvat.On kamalaa,finrexin helpottais niin mut ei voi ei.

Otin mutsilta lainaan tollasen verenpainemittarin.Vaikka mulla paineet kohallaan.Mutta välillä tulee outoja "ahdistuskohtauksia" ja haluisin tietää mist ne johtuu joten siks mittailen sit kotonakin.
 
Olin siis tuolla neuvolassa,mulla oli sf-mitta 25.Eli nyt oltiin pudottu käyrän alapuolelle kun viimeksi oltiin siellä yläkäyrillä.
Painoa lähtenyt -300g,verenpaine reeras.Ja sokerimittaukset olivat hyvät.sain laitteen kotia omaksi ja ehdotettiine ttä kerta viikkoon mittailen vaikka arvot kunnossa olen.
Ja seuraava käynti onkin jo kahden vkon päästä.Huh..viikot ne vaan menee hurjaa vauhtia.
 
Jee, posteljooni toi lapun, pakkaus odottaa postissa! Aika äkkiä tuli, kun 30.1. tilattu. Ja pääsen jopa hakemaankin sen tänään. :D

En oo taas kommentoinut mitään ikuisuuksiin, ja muisti on olematon nykyään... viikonlopun olin pois ja oli taas muutama sivu tullut tekstiäkin :D. Mannalle onnea häistä, ja peukut pystyssä, ettei ole kyse rm:stä, vaikka onneks tarkkaillaan ja osataan tommoset nykyään ottaa vakavasti ja hoitaa niitä. Hanille :hug:, kuulostaa tosi karmivalta tommonen läheltä piti -tilanne! No, mieluummin auto rytyssä ku mies. Vuffilla oli komia masu, oikein kauhistuttaa kun oli kokoa. Kaikki muutkin luin, ihan ajatuksella jopa, mutta... no, kyl te tiedätte kuinka siinä käy. Tarttis muistiinpanoja tehdä, niin pysyis asiat mielessä.

(.) Huh, eilen olin taas töissä täydet 8h, oli koko päivä tiukasti hommia, ja sen kyllä huomas. Ei oo ollut suppareita paljoakaan nyt etätöissä ollessa, mutta heti kun raahautui ylös ennen viittä ja istui bussissa ja seisoi ja istui töissä ym. niin kyllä taas tuli. Ja alavatsassa kipuili muutenkin, lisäks mulla väsyi selkä ihan täysin, ja lonkka- ja selkäkipujen kanssa olikin sit illalla kotona tosi hyvä olo. Onneks on tänään taas etäpäivä.

Töistä puheen ollen, mulla on nyt sit keväällä mun töitäni tekemään jouduttu hankkimaan viisi sijaista (osa talon sisältä ), ja yks homma on vielä auki. :D Hauskaa, kun pomo jossain vaiheessa selitti, että kyl kuka tahansa nyt ne mun hommat hoitaa. Vahingonilo on paras ilo... olis lähtenyt hakemaan kunnollista sijaista ajoissa, ihan on oma vikansa. Mulla olis vielä oikein loppukiri tiedossa ennen ä-lomaa, vikat 1½ viikkoa ihan tappotahtia. Katsotaanpa sit kuinka eukon käy, kauhulla aattelen sitä pätkää.

Huomenna neuvolaan, katsotaan sit mitä mun sokeriseurannoilleni tehdään. Meillä ei mitään kotimittauksia tehdä, mutta toivon, ettei enää tarttis niin usein käydä labrassa paastomittauksessakaan. Ja neuvolan jälkeen itse varattu ultra yths:n gyniksellä, sitä odotellessa.. :D

ventti + viuhti 32+1
 
Ventti sait sit pakkauksen tasan viikon mun jälkeen niinku viime viikolla valmennuksessa veikkailtiinki. :D Jee nauti ja hypistele nyt! :D


) .) Oli superkivaa eilen miehen kanssa. Oltiin kaupungilla shoppailemassa 4h (josta viimisen tunnin meinas jo supistella lähes tauotta) ja sit lopuks mentiin syömään kiinalaiseen ravintolaan. :) Sit kotiin ja kotona vaan löhöttiin ja katottiin tv:tä ja syötiin jäätelöö. :LOL:
Nyt oli aamul jo yks tunti minkä pidin, joten kohta lähden kotiin (oon viel koululla)... Sit varasin kampaajan torstaiksi. :) Ihanaa, saa vaihtelua tähän päähän. ;) Edelleenkään en tosin värjää tätä päätä, vaan leikataan vaan. :D

Niin ja jee, poks...

Laala ja Punkero rv 30+0!
 
Moi taas! Ensinnäkin lämpimät onnittelut Mannalle! Mä olin kanssa kahdeksannella kuulla raskaana, kun mies teko vihdoinkin musta "kunniallisen" naisen. Me mentiin naimisiin maistraatissa ja koko toimitus taisi viedä 5 minuuttia...
Kivunlievityksestä omia kokemuksia on kahdesta synnytyksestä ja ekalla kerralla kokeilin ammetta,mutta siinä en kyenny olemaan kuin muutaman minuutin, sen jälkeen kokeiltiin kanssa sitä kohdunkaulanpuudutusta, mikä ei tepsiny ollenkaan. Ja kun aloin olla jo tosi tuskissani niin kätilö ehdotti ilokaasua, sitä vedin vähän liikaakin,sillä olin aivan toisissa maailmoissa, mutta kivut ei hellittäny. Viimeiseksi sain sitten epiduraalin, mikä tepsi heti. Voi sitä autuutta, kun kivut hellitti! Toisessa synnytyksessä sain heti sairaalaan mentyäni spinaalipuudutuksen, jonka haluan nytkin jos vain mahdollista. Sitä spinaalia käytetään kuulemma usein jos kyseessä on uudelleensynnyttäjä. Suosittelen, jos ei halua synnyttää luomuna! :)
Aurinko paistaa ulkona, joten taidan lähteä haukkaamaan vähän raitista ilmaa. Toivottavasti ei ala heti supistelemaan. Jaksamisia kaikille!
 
Ventillä tullut äp tänään postiin,ihanaa!Mulla on kanssa samana päivänä tilattu toi pakkaus,tuliskohan se mullekkin tänään tänne Vantaalle päin..meillä tuo posti kun tulee yleensä vasta kahden aikaan,en tiiä mikä siinä on..ja meijän alueen jakelijasta on kuulemma tehty valituksia kun jakaa jotain ihme postia mitä kenellekkin.Viimekskin tuli meille joku Tornion moottorikerhon kirje jollekkin naishenkilölle osotettuna..hoh hoi..ei jaksa valittaa,koska..
Mulla alko viikko 30!!Tai nyt siis 30+2 jo.nopeesti menee juu,ja perjantaina nähdään tääs ultrassa pikkunen(?).Muutenkin ihana viikko tulossa kun saadaan miehen siskon koira(kultanen noutaja)-hoitoon.se raukka kun on jäänyt ilman huomiota ja rapsuja kun niillekkin synty 3kk sitten toinen lapsi.
Jaahas,mitäs muuta..ei jaksais enää odottaa..oon jo ihan silmät killissä ruvennu pesee noita vauvanvaatteita ja viikannu niitä laatikkoon,miehen äitikin oli täällä pari yötä niin oli joku muukin niitä ihastelemassa tossa pyykkinarulla kun minä =)
No,mä rupeen kyttää taas tota postiluukkuu,niin katsellaan..
Heidi ja Yömöyhijä 30+2!(pakko oli viel hehkuttaa!!)
 
ei ne piikitykset sitten loppuneetkaan vielä, vaikka tässä vaiheessa ei enää pitäisi estellä synnytystä :headwall: :headwall: :headwall: ensi viikolla taas piikki, 2vko päästä piikki plus lekuri ja sitten pitäisi loppua ravaus polilla.. Mun tuurillani käyn siellä viikoittain kunnes vauva syntyy. Jos ne sanoo 2vko päästä että kontrolli viikon/kahden päähän taidan sanoa, että mä tuun vasta synnyttämään.. Tuntuu että mun pitää ravata siellä vain että saisivat kynittyä viimeisetkin pennoset. Juu, kyllä mä ymmärrän että olisi parasta että vauva olisi mahassa vielä 5vko mutta jos sanotaan, että ei estellä niin vittuako siellä täytyy ravata ja maksaa jokaviikko 25,6e????

Kelakin vaati jonkun B-lausunnon mikä on maksullinen, minkä saan sitten ehkä joskuskenties lääkäristä. Ihan kiva jos saisi sen nopeasti että saisi sen laitettua kelaan, että ne maksaisivat jo maaliskuun alussa viimeiset saikkurahat että voisi maksaa laskut yms...

Ukkollakin meni hermot tänään polilla ja sanoi kun kotiin ajeltiin, että syntyis nyt sitten ettei menisi tällaiseksi leikkimiseksi. Onneksi ei matkaa sairaalaan ole kuin parikymmentä kilsaa. Ei kyllä minä ravaisin jos ei karkeesti ottaen yli puolet päivän "tienesteistä" menisi polimaksuun..

Eilen kävin perusneuvolavisiiitillä. Kaikki oli OK, sf-mitta kasvanut kolmessa viikossa kolme senttiä ja oli 29cm. Sykkeet oli hyvät, samoin pissa ja hb, verenpaine alhainen kuten aina ennenkin.

Jaahassu ja sammo 32+0
 
Neuvolasta tulossa, ja TAAS v*tuttaa. Proteiinit pissassa kolmatta kertaa peräkkäin plussalla ja TAAS joudun kiikuttamaan labraan virtsatestiä vaikka aiemmat viljelyt on olleet puhtaat ja kaikki ok. Mitähän ihmettä ja kummaa se neukkatäti pelkää että mulla voi olla? Rm ei ainakaan, kun paineet alhaiset, ei tourvota, painonnousu normaalia jne. No tää kai vaan kiltisti taas pissii purkkiin ja läträä niiden koeputkien kanssa ja raahautuu huomen aamulla labraan... |O

rv 32+6
paino noussut yht. 6.55kg, viikkonousu ed. käynnistä 425g
paineet 100/56
pissa +/- :kieh:
sf-mitta 30cm
vettä normaalisti
tarjonta RT
sykkeet 140
liikkeet ++

 
rv 33+4
paino noussut taas sen 700g per viikko :headwall: , siitä tuli kätinää
yhteensä tullu 13kg :eek: :eek:
myös turvotusta nyt löytyy, mut ei ihan kuulemma niistä normi paikoista.
paineet 102/68
pissa ok
sf-mitta 30
tarjonta RT
syke tasainen 130
liikkeet ++

sitte huomenna taas labraan minäkin saan painella. täytyy kattoa joku maksa-arvo kun illalla on ollu jotai ihme kutinaa nyt ja jalanpohjiani hinkkaan millo mihinkin. mut munsta sen takia ku on tullu painoa ja tuolla jalanpohjassa toi jänne on kipeä ku kävelee yms. et en oikein usko et olis maksa-arvot vituillaan. sit samassa sokeripaastoarvo otetaan ku kuulemma samsta reiästä sen nyt hyvin saa :LOL:

oli TAAS unohtanu varata mulle ajan. kun 2 viikon pääst on sit paino/synnytystapa kontrolli ja ULTRA!!
siitä vähä sille kätisin ku haluisin ehdottomasti päästä sinne ultraan ja noihin juttuihin ku esikoinen päätti tulla päivää enne ku mulla ois viimeks noi ollu. ois niin kiva päästä vieä ultralla katsomaan tällaista isompaa masuasukkia :heart:
ni sanoin et heti kun on mahdollista niin mulle sieltä aika. viikot täytyy kuulemma olla 36+0 et enne ei pääse ees.
 
monella onkin ollut neuvola tänään, sama täällä :D ei mikään ihme että olo on läski ja turvonnut--viimeisin painonnousu/vko 2kg!! :eek: :eek: sf-mitta kasvanut myös 2cm. nyt verenpaineet tarkkailuun. suolan oon jo jättänyt ruokavaliosta pois, nyt jää sitten sokerikin :ashamed: pitää ihan oikeesti skarpata tän syömisen kanssa. nähdäänpä sitten onko sillä mitään vaikutusta..seuraava neuvola viikon päästä..

oon kyllä niin kyllästynyt tähän valas oloon :headwall:

JJ-t ja peukkis 32+4
 
Hei vain kaikille!

Jaahassu kuinkas ei enää estellä? Mulla varmaan menny jokin ohi, kun mulla sellainen käsitys että ainakin viikolle 34 yritetään pitää sisällä... tai niin ainkin mulla =) Mulla kun meni viime raskaudesta ne vedet 32+5 niin kyllä ne yritti asioita pitkittää, vaikkikn sanoivat Tays:ssa että hyvillä viikoilla jo mennään, ja tod.näköisesti vauvalla ei hätää ennenaikaisuuden vuoksi. 12 päivää muuten oli poika vastasyntyneiden teholla, ja sitten kotiuduttiin nenämahaletkun kanssa. Valopedissä nukkui ensimmäisen viikon.

lisää omaa napaa, kävin eilen synnytysvastaanotossa kun oli pientä vuotoa ja niin mieletön pain alapäässä. Mutta kanavaa oli onneks hyvin jäljellä ja suljettu oli. Painoarvio vauvasta oli 1.4kg, toivottavasti pysyy vielä viikkoja sisällä, meilläkin muutto edessä ja nuo pojatkin !1v ja 3v) tarviivat mieluummin äidin kotona kun sairaalassa.

Nyt ylös ulos ja lenkille, on mielettömän ihana päivä!
 
neuvolakuulumiset tulin tänne tyrkkäämää, en kerenny nyt lukee tein tekstei, mut illalla ryhdistäydyn!! :)

painoa tupsahtanu 600g/viikko
turvotukset +/-
verenpaineet 103/65
hemppa 129
syke 145
liikkeet ++
ja taaskaan ei kohdunpohjaa mitattu ku oli se lääkäri, mut ens viikolla taas neuvola ni terkkari lupas sit mitata :)
elikkä lääkäri katto kohdunsuun, mikä oli lyhentyny ja pehmenny kuulemma huomattavasti parin viikon takaseen verrattuna, ja laitto lähetteen äitipolille. Mut kiinni se onneks oli vielä. Nyt ei sit sais tehä mitää ylimäärästä ettei kypsytä enempää tuota kohdunkaulaa..
tällästä tällä kertaa..

ziki ja mimmi 29+4
 
kiitti onnitteluista nappi, ventti ja adaliina :D maistraatissa mekin mennään naimisiin mut on tässä kaikenlaista järjestämistä, kun haluan panostaa kuitenki sen verta et kampaajalla käyn, sitten kuvaan, todistajien kanssa kivasti syömään, "häämatkalle" kivaan hotelliin ja illalla taas kivasti syömään :D eiks tuu kiva päivä? :LOL: tänään oon sitte varaillu noita paikkoja urakalla, kun saikulla aika tylsää eikä uskalla liikkuakaan nyt kovasti jottei noi verenpaineet entisestään nouse. mulle siis suositeltiin ihan kunnon lepoa ton rm-uhan vuoksi. isot kiitokset muuten sympatioista sen osalta kaikille :flower:

meen taas huomenna nlaan tekeen pissitestit ja mittaan verenpaineet itse. nappiko sitä kysyi mut mulla ei mielestäni oo valkotakkikammoa, joten mielenkiintosta nähdä millaset lukemat saan itse. täti mittaa sitten taas perjantaina ja arvioi uudelleen vauvan kasvua. se on kyllä niin alle käyrien nyt, et veikkaan ä-polille lähtöä... :/ toivottavasti hidas kasvu ei johdu muusta kuin tosta rm-jutusta. sehän heikentää just istukan toimintaa ja vauva saa liian vähän ravintoa. tuntuu ihan kamalalta.

jaahassulle ja talvitielle tsemppiä ä-polilla ja labrassa käynteihin.

napille jaksuja väsymyksen keskelle ja ventille töissä jaksamiseen (kuulostaa muuten sun sijaisjärjestely aivan samalta kuin mun ja vahingoniloa täälläki :D ).

ja kaikille kovasti voimia jaksaa olla tekemättä mitään (tiedän kuin vaikeaa se on!), jos pakko, ja samoin sit myös pakollisiin hommiin, jotka vaan tehtävä...

ainiin, jj-t onko sullaki epäily r-myrkytyksestä? vai rd? mä jätin kans nyt suolan pois ruoasta niin pitkälle ku mahdollista ja voi elämä et on vaikeea syödä enää mitään. painon nousu hiipuu varmaan kokonaan jos jatkan tätä linjaa :/

ja viel hani miks noita maksa-arvoja mittaillaan? liittyyks seki johonki raskausajalle tyypilliseen syndroomaan? joita muuten tuntuu riittävän...

mukavaa talvipäivän jatkoa!

t. manna + aktiiviliikkuja-lilli 32+6 :heart:
 
Moikka kaikille,
mäki kerron vaan pikaisesti neuvolakuulumiset kun tänään kävin.

Painoa +333g viikossa, kokonais nousu nyt vajaa 6kg.
Rr108/76 ja 102/ 74 i
Pissa puhdas.
Hb ei otettu.
Sf mitta 28 cm.
Tarjonta rt.
Liikkeet ++ ja syke 150.

Näillä mennään. Ja kun viikkoja on nyt jo niin paljon niin alan minäkin käydä kahden viikon välein. Ihan kiva.
 
manna8 juu on toi maksajuttukin näitä raskaudenaikaisia juttuja. menee ohi kuulemma synnytyksen jälkeen, mut jos jotain häikkää enemmän on ni kait sit raskautta täytyy käynnistellä. mut en siis usko että mulla siinä mitään on mut hyvä on aina tarkistaa jos hiukakin luulee jotain.

mullakin nyt vihdoin alkoi neukkukäynnit 2 viikon välein. aika myöhään ku vast viikosta 34 alkoi täällä.
 

Yhteistyössä