<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Helmikuussa

Eilen poksahti 32 viikkoa. Huh, jotenkin toi aika on alkanu kulkea ihan hullua vauhtia eteenpäin. Ihan kohta alkaa tässäkin pinossa syntymään vauvoja. Pistetäänkö veikkaus pystyyn millon tulee eka? Mä heitän vaikka että 4.3.2009. Eli siis reilut kolmisen viikkoa vielä.

Vuffi, huh mikä maha. Ihanan näköinen kylläkin, mutta voin kuvitella että olo on tukala.Taidan valittaa aika turhasta kun nyt jo tuntuu maha olevan koko ajan tiellä.. vaikka musta tuntuu että mun maha menee noitten pienimpien joukkoon. Kaikki päivittelee sitä että ompa mulla pieni maha jos meinasin huhtikuun alussa synnyttää. Mut jotenkin tuntuu, että vauva vie tilan kaikilta mun sisäelimiltä ja kasvaa jotenkin sisäänpäin.

Mä oon kans miettiny tota kivunlievitysjuttua ja tullu siihen tulokseen, että meen ihan fiiliksen mukaan. En suunnittele juurikaan tota juttua etukäteen. Noi epiduraali ja spinaali mua vaan vähän pelottaa, kun mut on kerran leikattu spinaalissa ja tuloksena oli ihan karmee olo. Verenpaineet romahti leikkauksen aikana ja jouduttiin antamaan adrenaliinia.. sit oksensin heräämössä muutaman tunnin. Mielummin kestäisin pahaakin kipua jonkin aikaa, kun ottaisin ton olotilan uudelleen. Ton leikkauksen takia joudun sit synnytystapa-arvioonkin, kun mulla on jäykistetty häntäluu (sitä siis operoitiin muuta vuosi sitten). Toivoisin tosi kovasti että voisin kuitenkin hyvillä mielin synnyttää alakautta..

Vähän mua pelottaa toi ilokaasukin, kun jotkut sanoo että siitä tulee huono olo. Pelkään siis synnyttämisessä kaikista eniten sitä että tulee paha olo ja alan oksentaa. Muu kipu ei pelota läheskään niin paljon, taidan olla vähän outo.

Sairaalakassia ajattelin ruveta pikkuhiljaa pakkaileen tänään, oon ollu muutenkin niin tehokas. Siivosin vaatehuoneen (joka oli ihan järkky) ja lajittelin vauvanvaatteista isot (yli 70cm) pois ja vein varastoon odottelemaan tulevaa. Nyt sit pesen pientä pyykkiä täällä jo toista koneellista. On ne vaan ihania.

Miehen vanhemmat oli viikonlopun kylässä.. ihana kun tekivät hyvää ruokaa ja sai itse vaan löllöillä ja rapsutella niiden koiraa. Tuli taas mieleen kuinka hyvä tuuri mulla on käyny noiden appivanhempien kanssa.. ei oo koskaan ollu minkäänlaisia ongelmia.

Tulipa raamattu taas. Pitäis vissiin päivitellä kuulumisia useemmin, niin ei tarttis kerralla kirjottaa tällasta kirjaa. Voikaa kaikki mammat hyvin ja toivotaan että vaavit kasvaa yksiöissään vielä vähän turvallisempiin mittoihin.

Nappi ja Himppu 32+1
 
Heipparallaa mammat ja masut!

Nyt saan vihdoinkin itseäni niskasta kiinni ja kirjoitettua jotakin. Lukemassa olen kyllä päivittäin käynyt mutta en ole saanut aikaiseksi vaan tarttua kynään. Kovasti on kyllä tekstiä tullut ja ihan mukava on lukea noita teidän konkareiden kokemuksia kivunlievityksistä. Saas nähdä sitten mihin itse turvautuu eli avoimin mielin mennään ja jos tarttee lievitystä niin sitä sitten otetaan. Tens-laitteen kävin jo töistä lainaan eli sitä kokeilen heti supistuksiin josko vaikka vähän rentouttais. Ammeeseen olisi kiva päästä mutta jos lapsivedet menee niin sepä on sitten siinä. Toivoisin kovasti että pystyisi rentoutumaan jotta avautuminen olisi ehkä helpompaa ja nopeampaa. Mutta mitään varsinaisia rentoutumisharjoituksia en osaa kyllä tehdä eikä ne ehkä oo miun juttu. Katellaan mitä tuleman pitää...

Ihan hullun kipeenä taas häpyluut ja joku tuntuu törkkivän jollain neulallakin toiselle puolelle ihan jo levossakin. Yöt alkavat olla aika tuskaa. Melkein kellontarkasti kahden tunnin välein käyn vessassa ja aamuyöstä myös kostuttamassa suuta. Yritän ottaa vain suullisen vettä jottei tuo pissillä käyminen enää lisääntyisi. Kääntyminen on ristiluun ja häpyluun kipujen takia yhtä irvistelyä. Ja mitkä nukkumisasennot?!?!! Mulla niitä on tasan kaksi, oikea kylki ja vasen kylki. Plääh.

Eilen tyyppi työnsi jalkaansa vissiin kylkiluihin ja kun venyttelin kylkeen tilaa, kuului naps. Sen jälkeen haukottelu sattui mutta onneksi tänään ei ole ollut ongelmaa. Säikähdin jo että kylkiluu katkesi. Ei kait sekään harvinaista ole?

Mahassakin napsahti eilen. Muistelenko oikein että jollakin muullakin kuului napsahteluja? Onko kellään tietoa mistä ne tulee? Vinhan kuuloinen oli kyllä ja jäin oikein odottamaan että tuleeko toista mutta ei sitten kuulunut.

Kovasti tyyppi melskaa ja eilen sain vihdoin aikaiseksi tehtyä neuvolan ohjeiden mukaista liikelaskentaa. Ei tarvinnut kuin varttitunti laskea niin oli 10 täynnä. Toistaiseksi ei tarvii tehdä kuin silloin tällöin ja jollain aikaa muuttuu sitten päivittäin tehtäväksi. Täällä normikäytäntö, mites muilla paikkakunnilla? Niin ja vasta viikon 32 neuvolassa tuo minulle annettiin joten jos joku ei ole vielä saanut niin saattaa olla vasta tulossa.

Äitiyspakkauskin tuli perjantaina ja hetihän sitä piti päästä hypistelemään. Kivempia vaatteita oli kuin kuvista olin päätellyt. Kivan neutraaleja, tosin keltaista oli vähän miun makuun liikaa. Tuli ihan tipuolo varsinkin siitä collegepuvusta :D

Pitää ihan kertoa vielä loppuun asiasta, josta pahoitin mieleni aika kovastikin. Miehen enon vaimo laittoi minulle sähköpostitse listaa hankittavista tavaroista kun oli kuulemma ollut puheissa anoppini kanssa ja luvannut olla minuun yhteydessä. No, en ole hirvittävästi hänen kanssaan tekemisissä joten en olisi ikinä odottanut tuollaista listaa jonka sain. Siinä oli lueteltu hankittavia tavaroita vanupuikoista kohtuammeeseen ja kantoliinaan. Eipä listalta puuttunut roskis tai pyykkikorikaan. Ja meillähän ei tunnetusti noita kahta välinettä jo ennestään ole. Listalla oli myös määrät tiettyihin tavaroihin, esim. huppupyyhkeitä 2 kpl, harsoja 20 kpl. Listalla oli lisäksi peppupyyhkeitä joiden kannattaa olla fleeceä jossa ei ole turhia kemikaaleja. Tuli sellainen olo että haloo, oonko mie joku idiootti joka ei älyy ostaa talouteensa edes roskista!!! Ja toisekseen, mulla on kyllä lähipiirissä hyvä ystävä, jolla on pieniä lapsia sekä serkkutyttö, jolla on myös lapsi ja toinen tulossa. Lisäksi osaan kait kysyä omalta äidiltäni neuvoa jos sitä tarvitsen. En tiedä miten tampiona ne oikein pitää. Ensin nauroin tuolle viestille mutta sitten tuli itku. Ja kaiken huipuksi lopussa luki vielä että aikoo laittaa vielä toisen viestin imetyksestä kunhan ehtii... Sitä odotellessa :eek: Voihan olla että ylireagoin mutta en kyllä itse ilkeäisi laittaa tuollaista listaa ilman että sitä on toinen varta vasten kysynyt. Nää palstat on ihan eri juttu ja eihän täälläkään listata noin tarkasti, paitsi jos joku kysyy.

Ärsyyntynyt Sanni-Maria ja pikkunen 34+1
 
Nappi mulla on ihan sama kammo siis pahan olon . Esikoinen käynnistettiin ja ensimmäisen tunnin ainakin vaan oksensin ja musta se kaikista kamalinta koko synnytyksessä :/

kivunlievityksestä sen verran että epiduraalin otin ja otan taas jos siltä tuntuu.

Nukkuminen menee heikoilla täälläkin |O .juoksen vessassa kolme -neljä kertaa yössä ja asentoa on myös vaikea löytää. esikoinenkin nukku vielä samassa huoneessa ja ölisee öisin.oon aina ollut herkkä uninen, joten joka yö tulee valvottua ainakin se tunti jollakin pissa kerralla.

Sanni-maria ei mikään ihme että hermot menee. Tunnistan ihmistyypin mikä miehesi enon vaimo on. Mulla oli yks työkaveri samanlainen, ensin kertoi missä ovi on ja sitten miten se avataan :LOL: :LOL: . Mun mies sortuu välillä samaan tyyliin sepustamaan mulle jotain kuin idiootille, palutan hänet kyllä samantien jollain nasevalla kommentilla. :D :D

meillä on muuttopuuhat aluillaan, tavaroiden pakkaamista,pakkaamista ja pakkaamista, hulluksi sitä tulee, poika oli kipeä, mies on ja mä taidan olla tulossa. :/ sen verta kurkkua kuristaa ettei uskalla jumppaamaan lähteä, saa jo laatikoiden kanssa pukertaa ihan tarpeeksi.

..ajatus katkesi..
no, mutta palaillaan =)
 
Sanni-Maria vaikuttaa "light-versiolta" mun "anopista"... Tai siis miehen isoäidistä, joka käytännössä on anoppi, kun se on miehen kasvattanu.

On muuten kiva ottaa "asiantuntevia" kommentteja ihmiseltä, joka ei koskaan oo väärässä. Ohjeet on kuitenki sitä sarjaa että "ei kannata ostaa vaunuja, kun niitä tarvii niin vähän aikaa". Ja sama kommentti tuli turvakaukalosta.. "Eikö sitä vauvaa nyt voi pieniä matkoja kuljettaa ilmankin"... jne. Tähän mä tosin sanon että
1) En aio jäädä vauvani kanssa neljän seinän sisään koko siksi ajaksi kun se on pieni ja ei vielä istu rattaissa... ja
2) Suomessa EI SAA kuljettaa pientä lasta autossa ilman istuinta. Ja edelleenkin, en aio rajoittaa vauvan kanssa liikkumista vain vaunumatkojen päähän. :kieh:
Ainoo vaan, että näistäkin saan jo täyden sodan välillä päälle. Nyt on myös nimet mietitty valmiiksi heidän puolestaan... Ja ne on ainoat oikeat tietysti. :kieh: :kieh: :kieh: Grr..
Kyllä tulee heille ylläri kun en aio antaa lasta hoitoon ikinä (luulevat että he saavat jotenki kasvattaa sitä mun puolesta). Ihan jo siitä syystä että he on niin huonokuntoisia ihmisiä, etten kestäisi olla pois vauvani luota ku en tiedä missä vaiheessa jompi kumpi vanhuksista kaatuu vauva sylissään.

Nukkuminen ei oo ongelma vessahädän takia, kun muksu on poikkitilassa eikä ylety lähellekään virtsarakkoa painamaan. :LOL: Mut sen sijaan kääntyminen on oikee projekti kun se painaa molempia kylkiä..

Liikelaskentaa ei täälläkään kauheesti tarvii harrastaa kun toinen on niin villi, että tulee sopivaan kellonaikaan liikkeet 10 minuutin sisällä kasaan ja välillä nopeamminkin. :LOL: Ja sitten toisinaan taas se nukkuu pitkiä pätkiä, niin että on turha laskea. Onneks sen päivärytmi on ainakin tällä hetkellä aika ennustettavissa. :)

) .) Mahtavan hyväfiiliksinen aamu oli tänään! :D Taas meidän sunnuntaitraditio, että aamulla ekana sanomalehti ja aamuleivät ja miehelle kahvi ja mulle mehua (ja vitamiinit) ja oikeesti taas meni aamupalaan/lehdenlukuun joku tunti. :) Meidän yhteinen hetki. :heart: Sitten lähdettiin uimahalliin. Olinhan vaan koko viikon odottanu sitä! :D Mut mahtava fiilis, uitiin molemmat puol kilsaa (tai mä uisn 550m, mies 500, kun mä ehdin altaaseen aiemmin)... :D Ja sitten peseytyminen ja hetki saunontaa. :D Uuuuu kun tuli hyvä ja energinen fiilis. :D Ja ihana kun tuntuikin hyvältä masun kanssa liikkua niin.
Nyt on salamikiusaus uunissa. :D Sitten mennään illalla viel punttikselle... :D Jos ens viikolla pääsis uimaan vaikka perjantaina, niin tulis tää urheilu vähän tasasemmin ripoteltu viikolle. ;)

Laala ja Punkero rv29+5
 
millipilli
Heipsan!

Nyt ei kauheesti kommenttia irtoo mutta sen verran että täällä elämä alkaa taas voittaa. Eilinen meni vielä lepäillessä, mutta nyt olo on jo ihan hyvä.

Tuohon pahoinvointiin synnytyksessä sen verran, että ilokaasu mulla ei sitä tehnyt, mutta supistukset kylläkin. Mulla tosin synnytys käynnistyi viimeksi aamulla kun heräsin joten en ollut mitään syönyt vielä. Jos olisin niin varmasti oisin oksentanut. Automatkan sairaalaan istuin ämpäri sylissä kun joka supistuksella tuntui, että joko lähtee taju tai tulee yrjö. No, kumpaakaan ei käynyt :D

millipilli & Frank 32+0 *poooks*
 
Hyvää sunnuntai päivää. Jaahas, jaahas, nyt se oli rv 30 tasan.
Apua, jotenkin tuntuu että nämä +30 viikot ovat nyt se loppusuora eikä tosiaankaan ole enää pitkä aika.
Vastahan sitä jännäili plussatestiä ja aika onkin nyt mennyt näin nopeasti.

Tässä on kuva meidän murusen vaatekaapista. Ehkäpä hän just ja just pärjää noilla vaatteilla ;) tuossa on tosiaan vaatteet vasta 50-62cm sitä isommat on edelleen laatikoissa komerossa.





Gardenia, me ollaankin sitten koettua sama "pikku" propleema synnytyksessä.... nimittäin se kohdunrepeämä. Vähän kieltämättä jänskättää että miten käy jos synnytys käynistyykin ennen sovittua sektiopäivää. Mutta ei auta kuin toivoa että niin käy ja jos siltä alkaa näyttämään niin kiireen vilkkaa sairaalaan.


Uuf kun ähky olo. Äsken syötiin jambalaijaa ja tuli kyllä maha täyteen.
Yllättävän halvan kauppareissun tein muuten. Pitäis aina muistaa suunnitella ruuat ja tehdä se ostoslista.
Ostin viikon ruuat meille neljälle, + kolme päivää on vielä 2 henkeä (+ vauva) syömässä. Mukana isokasa tuoreita kasviksia ja hedelmiä sekä muroja yms Eikä mennyt kuin satanen.
Heti sitten jos lähtee suunnittelemattomasti kauppaan menee paljon enemmän.

SusseN Mie olen molemmat synnyttä K-SKS ja vain hyviä kokemuksia olen. Tai pojan synnyttä jouduin pariksi tunniksi väliaikaispaikalle vähän turhan täynnä olevaan huoneeseen jossa ei ilma kiertänyt ollenkaan. Mutta sieltä pääsin pian kahden hengenhuoneeseen jossa oli oma parveke ja suihku.
Tosiaan taitaa olla siellä nyt remontin jälkeen nuo kaikki synnyttäneiden huoneet kahden hengen huoneita, yksi kolmenhengen. Ja kaikissa omat suihkut ja vessat.

Mulle taas lääkäri hokenut kokoajan ettei mahakipuihin edes saisi ottaa särkylääkettä, eivätkä ilmeisesti suuremmina auta.
Just näistäkin mun oudoista kivuista, mitä lie närästystä tai kohdunkasvua onkaan. Mutta ei saisi ottaa....

Onko muille tullut ettei voi enää kummarrella ollenkaan? Heti rupee ahdistamaan ja oksettamaan. Vissiin kohtu painaa jo sen verran tujusti mahalaukkua.


Jaahassu, hyvvä ettei suppareita ole nyt tullut liikaa.
Mulle iski samajuttu kun olin sen vuorokauden osastolla. Kuunnella siellä niitä vastasyntyneiden ääni ja nähdä heitä käytävillä. Oi että, malttamattomana odottaa että saa tämän oman nyytin syliinsä. Ja siellä osastollahan mulla maitokin valui ihan valtoimenaan rinnoista. Onneksi nyt kotona taas tasoittunut.
Tänään laitettiin turvakaukalo autoon, ei sentään tätä murusta varten, vaan kaveri on tulossa junalla kylään ja kun asemalta haen heidät niin pääsee hänen vauvansa koekäyttämään tuon istuimen.
Huokailin siinä sitten takapenkkiä tuijottaen kun se kaukalo siellä on niin ihana ja pian sinne saa oikeasti oman nyytin kyytiin.

Saas nähdä miten matkustus sitten tulee sujumaan. 2.5v poika istuu kuskin takana. Reilu 4v tyttö keskellä ja vauvan kaukalo pelkääjän takana. Toivottavasti matkat sujuvat tappelematta kun en ketää tahtoisi etupenkillekkään siirtää.
Haaveilen että toi 4 vuotias voisi vauvaa hoivata, antaa tarvittaessa tuttia ja leluja jos siltä alkaa näyttää....

Pitääpä siitäkin ottaa kuva tänne jossainvaiheessa. Nyt en jaksa autolle raahautua....


Öistä, vessassa käyden. Nukkumisasento on puoliistuvassa jommalla kummalla kyljellä. Ei mitään juhlaa ja aika levottomia ovat yöt.
Mutta sitten eläkkeellä kerkee nukkua... siihen koetan luottaa.

Ihana rauha talossa, mies läksi lasten kanssa tekemään lumilinnaa kun tuolla ulkona on just siihen sopiva keli =)

Toivottavasti Pain pojan jalka keretään leikata hyvissä ajoin ennen vauvansyntymää. Helpompi se oli sitten keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Kovasti paranemisia kaikille sairasteleville. Koettakaahan saada levätyksi.


eilen kun ennen nukkumaanmeno katsottiin vielä miehen kanssa telkkaria ja vauveli änkesi itseään tyrkylle taas. Niin näytin miehelle että katso nyt, ja kädellä painoi vauvaa niin pikkuinen mylläsi taas. Mies komensi mua että älä nyt töni toista jos haluaa olla rauhassa.... Toisaalta niinkin, mutta tuskin toinen nyt kauheesti tuosta häiriintyi kerran ei paennut mihkään, ja tilaa hällä kyllä olisi.


Pitäisi jaksaa kaivaa jokupäivä ompelukone esille. Saisi ommeltua vaunujen patjaan päällisen sekä kapalon vauvelille. Eipä noissa isohomma ole. Mutta se koneen kaivaminen on se isoin homma....
Jääkööt myöhemmäksi. Ensviikolle tekemistä muutenkin tarpeeksi.

Liikelaskentaan ei ole vielä tullut käskyä. Mutta ei ole kyllä tarvistkaan. Kyllä tuolla liikeitä tuntuu sen verran.
Ja tota pirun änkeemistä.... toinen tykkää puskemisesta.


Tähän loppuun vielä tuoreet mahakuvat rv 30 kunniaksi.




ja





Mittasin muuten mahanympäryksen hyvin vuoksi ja tasan sata. Metri!!!!



t: Solina ja Pikkuinen kullanmuru rv 30+0
 
Joo siis ei meilläkään mitään huolta liikkeistä ole mutta täällä vissiin kuuluu tuo liikelaskennan teko ihan normikäytäntöön kaikille näillä viikoilla oleville. Vaihtelee kaiketi paikkakunnittain mutta oikein kirjata pitää nuo laskennat ja ottaa sitten lappu mukaan aina neuvolaan ja olikohan vielä sairaalaankin. Tarkistin että vkolta 34 pitää tehdä 2 kertaa viikossa ja vkolta 36 sitten joka päivä.

 
iltaa mammat =)

hyvin tekstii tullu taas enkä oo mitään ehtiny kirjotella aikoihin... öö, et kommentointi on huonoo tälläki kertaa :ashamed:

kivun lievityksestä ollu puhetta ja alkanu itseeki mietityttää. esikoinen kun on tulossa niin ei osaa kauheesti pelätä ja suunnitella, mennään enempi tilanteen mukaan. aluks yritän kuitenki selvitä luomukeinoin, eli kaurapussia, kuumaa suihkua ja semmosta, ja sitte mies saa varmaan hieroo alaselkää ja talutella mua ympäriinsä, jos ne auttaa. ja jos (kun?) tulee liian kipee olo, niin sit ilokaasuu ja epiduraali, jos ne on ok vauvan voinnin osalta. kivunlievitykseen suhtaudun ylipäätään positiivisesti enkä keksi syytä kieltäytyä tarjolla olevista keinoista, jos niitä suositellaan. on toi synnytys varmaan muutenki ihan riittävän voimia vaativa kokemus :eek:

mulla ei näy nyt mitkään teiän laittamat kuvat mut vuffin masun näin eilen ja muistan et upee oli :heart: yritähän jaksella, on sulla tuplaurakka tuon kantamisessa :hug:

solina täällä toinen joka ei voi kumarrella yhtään. en kyllä oikein taivukaan, mut tuntuu tosi epämiellyttävältä masussa jos yrittää. vauva ei tykkää (alkaa puskemaan), masu kipeytyy ja alkaa supistella :/ et meillä mies leikkaa nykyisin mun varpaankynnetki, ei vaan pysty enää taipua moiseen...

sanni-maria ja laala tiedän just miltä tuntuu. mulla on useempi tuttu jotka katsoo oikeudekseen kertoa mitä mieltä ovat mun syömisistä, suunnitelmista vauvan hoidon osalta, elämästä vauvan kanssa jne. siis ÄRSYTTÄVÄÄ kun ei mitään mitä suunnittelen tai teen tunnu olevan oikein :kieh: esim. kestovaipat ja suunnitelmat tehdä lapselle itse ruokaa (siis purkkiruokien sijaan sit joskus) on ihan haihatteluja, en kuulemma mitenkään jaksa... samoin "ylireagoin" neuvolan ohjeisiin, jos en esim. syö pastoroimattomia maitotuotteita, kuten tuorejuustot :( teen kyllä silti just niinku parhaalta tuntuu, mut että pitää yrittää lannistaa ja arvostella toista joka välissä, niin se kyllä ärsyttää |O

poksahdusarvaus mä veikkaan et jo helmikuun lopulla saadaan eka vauva maailmaan meidänkin pinosta :heart: sanotaan vaikka 27.2. se on hyvä päivä jo siitäki syystä että me aiotaan mennä sillon naimisiin :heart: ollaan pikkasen mattimyöhäsiä tässäki asiassa... :whistle: toivottavasti en kuitenkaan jatka seuraavaa suvun perinnettä: mun isä on syntyny samana päivänä ku mummu ja pappa meni naimisiin :D

mulla on tänään synttärit ja ollu tosi kiva vkl :) mies on hemmotellu ja ollu ihana, nyhjätty vaan kaksin, hempeilty ja tehty kaikkee kivaa, mitä oon toivonutkin :heart: ja sitte tietty herkuteltu kakulla ym. vähä kyllä liikaaki ku huomenna on neuvola ja varmaan kilo tullu täs paris päiväs :ashamed: toisaalta, se onki ainut kilo mikä on tullu sit viime neukkulakäynnin ja siitä on oikeesti jo 4 vkoaa :eek: liian pitkä nlatauko taas täällä helsingissä, ei kiva :(

jj-t tsemppiä miehen kanssa :hug: on niin sympatiat sun puolella. mulla oli ennen just samanlainen mies, aina meni työt, sen oma rentoutuminen, kaverit ja harrastukset mun edelle. toivotaan et lapsi muuttaa teillä tilannetta ilman et tarvii sun hirveesti tehdä töitä asian eteen.

oiskohan täs taas riittävästi romaania.. :whistle: hyviä vointeja kaikille sairasteleville ja tsemppiä yövalvomisten ja aina vaan isompien masujen kantamiseen :hug:

t. manna + lilli 32+4 (kai?) :heart:
 
Moikka!

Kylläpä oot Nappi ollu reippaana, sairaalakassit ja kaikki jo valmiina! :) Mun pitäisi eka raivata vauvan vaatteille kaapeista ja laatikoista tilaa, ennen kuin pääsen pyykkäämään noita ihania minivaatteita :heart:. Jospa otteisi tavoitteeksi että ensi viikon aikana vauvan vaatteet on kaapissa :).

Sanni-Maria: Juu kyllä napsuminen kuuluu asiaan. Muistan kuinka esikoisesta jännäsin joka napsaisulla sitten la:n jälkeen, että meniköhän nyt lapsivedet. Noh, turha luulo, vedet meni vasta juuri ennen ponnistusvaihetta sairaalassa :). Tässäkin raskaudessa noita poksahduksia olen jo muutaman bongannut.

Ja kylläpäs oot S-M tosiaan saanut yksityiskohtaista opastusta :headwall: . Luulempa että enosi vaimo ei tarkoittanut loukata, vaan ihan vaan että esim. saattaisit listalta löytää jonkun hyödyllisen yksittäisen jutun, joka on vielä hankkimatta. Muakin ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka jakelee (lue tyrkyttää) fiksuja neuvojaan, mutta sit vaan yritän ottaa neuvot hymyssä suin vastaan ja ajattelen että parasta ne vaan yrittää. Ja oma suodatin vaan päälle. :LOL:

Oma ( . ) tiivistetysti: Närästää, selkään kolottaa, pissittää, nukuttaa, hengästyttää, peräpukamat meinaa välillä vaivata ja samoin liitoskivut.. mutta silti on kivaa olla raskaana :D.




 
Eilen pengottiin tytön kans vauvan vaatteet pesuhuoneeseen odottamaan, joskos ne huomenna pesis ja tiistaina ois vapaapäivä, niin sais kaappiin viikkailtua.
Saatiin tänään yhteen hengarikaappiin hyllylevyt, ja siihen saahaanki laitettua neidin ja vauveli vaatteetm ja mahtuu petivaatteet+pyyhkeetki vaatekaappeihin, kun makuuhuone tulee kahden pinnasängyn kanssa olemaan niin ahdas ettei kehtaa noin usein sänkyjä siirrellä mitä noitakin (petivaatteet+pyyhkeet) tarvii... :)
 
) .) Oltiin viel punttiksel täs illal ja on oikeesti ihan järjettömän hyvä olo nyt!!! :D Miksen mä oo tajunnu ennen raskautta jo käydä punttiksel ku siel tulee noin hyvä olo?! Niin tai siis joo en oo kehannu käydä missään, ku oon niin läski mielestäni, mut nyt kehtaa ku kaiken voi pistää raskauden piikkiin. :LOL:

Laala ja Punkero rv29+5
 
Vapaapäivä. Jee!! =) Nukuin pitkään ja nyt oon vaan löllöilly koko aamun. Ihanan rauhallinen aamu oli, kun mieskin lähti töihin vasta kymmeneen. Tosi tosi harvinaista, että meillä syödään yhtä aikaa aamupalaa, ilman kiirettä ja hyvällä mielellä. Mies kun on yleensä ollu viikonloppuyöt töissä (onneks ne loppuu kohta kokonaan) niin viikonloppusinkaan ei herätä samaan aikaan.

Tänään olis neuvola pitkästä aikaa. Toivon tosi kovasti että siellä olis tälläkertaa mun oma neuvolatäti paikalla, viimeks oli eri ihminen ja mä oon heti ihan jännässä jos joudun vieraalle ihmiselle (verenpaineet nousee ja pelottaa), hölmöä mutta totta.
:headwall:

Talvitie, se sairaalakassi ei nyt sit ihan kuitenkaan pakkautunu. mut muuten olin kyllä melko tehokas (huomioon ottaen sen että oli sunnuntai), mut vielähän sen kerkee. Ihan salettiin en oo pakannu sitä vielä maaliskuun loppuunkaan mennessä, oon joskus vähän hidas liikkeissäni. :LOL:

Manna, onnittelut jälkikäteen synttäreistä! :flower:

Mulla alko eilen ihan yht'äkkiä valua tissit ihan solkenaan jotain smähmää.. kesti ehkä puoli tuntia ja loppu sit. Paidassa oli hirmuiset läntit. Mikähän hormonipiikki sekin oli. Aiemmin ei oo tullu mitään muuta kun pari tippaa saunassa. Outoa.

mut mä jatkan vapaapäivästelyä ja kipitän kohta neuvolatädin juttusille. Voikaa hyvin ja nauttikaa pitkästä aikaa auringosta. Täällä Espoossa se ainakin näkyy



B)

 
Kivunllievityksestä Ensimmäisestä sain epiduraalin ja olin aivan taivaissa.
Toisesta sain parakarvaali (en tiedä miten kirjoitetaan :ashamed: ), joka ei tehonnut kuin pienen hetken. Eka oli niin nopea synnytys etteivät suositelleen epiduraalia. Kolmannesta taas sama kohdunkaulapuudute mutta nyt tehosi tosi hyvin.
Avoimin mielin olen aina mennyt synnytykseen ja kuunnellut kätilöiden suosituksia.
Sama homma nytkin. Tosin nää kaksois synnytykset on niin kontrolloituja (jos edes saan synnyttää alateitse) ettei siinä hirveesti mun toiveita kuunnella.

Täytyy tosiaan nyt ottaa lääkärin saarna kotona olosta todesta. Eilen oli aika menevä päivä ja sitten illalla jo laskeskelin suppareita ja mietin pitäisikö mennä näytille. Onneksi loppuivat. Nyt pitää tosiaan ottaa rauhassa, kun se vaan olis helppoo.

Kyllä mä oon kade teille jotka touhuutte ja laitatte kotia ja vauvan tavaroita tai vielä käytte kuntosaleilla.

Vuffi + tyypit rv 30+5 :heart: :heart:
 
Haa, ihana auringonpaiste B) Saa oikeasti kaivaa arskat kaapista ja laittaa päähänsä ulos lähtiessä. Jatkuisipa tällaisia päiviä pitkälle..... :)

Me ei esikoisesta käyty synnytys/tai perhevalmennuksessa ollenkaan. Mutta haluttiin mukaan sinne sairaalakäynnille ja se onnistui. Siksi ei oltu mukana, kun meidät unohdettiin sellaiseen ilmoittaa ja olisi tarvinnut juosta ympäri kaupunkia nimittäin viidessä eri neuvolassa ja joka kerta eri tädin opastuksella valmennusta... Ja sitten vielä asioita käsiteltiin niin eriaikaan, että ihan meni pipariksi. Mutta selvittiin ilman valmennuksiakin :)

Kivunlievitys Tää mamma lohottaa vaan leikkauspyödällä tuntematta mitään. Mä niin olisin kuitenkin halunnut kokea sen alatiesynnytyksen. Oikeasti. Esikoisesta sektioonhan jouduin "pakosta", kun myrkytys yltyi niin pahaksi. Nyt odoteltiin alatiesynnytystä, mutta lääkäri haluaa mieluummin sektion. Ja tottakai ihminen on niin pöljä, että jää [/i]harmittelemaan just sitä mitä ei saa.

Mutta voin sanoa, että jälkisupistukset oli jotain niin kamalaa sektion jälkeen, että niissä meinasi taju lähteä. Sanovatkin, että jälkisupistukset ovat paljon kamalampia sektion jälkeen! En tiedä mistä johtunee. Tietääkö kukaan?

Vauvan vaatteista Täällä on melkein kaikki pesty, paitsi kestot ja harsot. Joita ompelin lisää itse. Ja ompelukoneen kanssa temuamisestasen verran, että kyllä supisteli, kun yhden päivän istuin koneen ääressä ja joutuuhan siinä oloaan jännittämään, kun polkee poljinta ja samalla tarkkaa ommelta ja äheltää mahan kanssa pöydän ääressä. Tulimpa todenneeksi etten enää raskausaikana katso koko koneeseen päin. Hyvä, että sain seuraavana yönä nukuttua senkään vertaa... Supisteli ja pahasti!

Öistä Nukkuu, jos nukkuu. Parhaillaan 4-5 kertaa juoksuttaa pissalla. Varsinkin alkuyöstä, aamupuolelle helpottaa. Kunnon uni alkaa maittaa vasta klo 4 maissa, mutta ei auta ei, kun aamuvirkku poika (2v.) herää klo 5. Jo viidettä aamua perätysten, vaikka on laitettu illalla myöhempään nukkumaan, yritetty lyhentää päikkäreitä (tarvii ne kuitenkin vielä, muuten menee huudoksi koko ilta) ja ulkoiltu sekä saunottu illasta urakalla :) Silti täällä noustaan klo5. Arvatkaapa onko makoisaa nousta siihen aikaan ylös |O Ja sen turvotuksen myötä itse tarviin venytellä tukisukat (jalkahoitolasta ostetut lentosukat ja pakko kertoa, että ostin mustat!!! :LOL: )jalkaan heti noustessa, ettei alka pukata turvotusta jalkoihin. Muuten illasta en todellakaan pysty mihinkään enkä saa yöllä jalkojen pakotuksen jälkeen unta... Joten siis mun on heti suunnistettava suihkuun ja saatava ne sukat jalkaan. Tylsää... Ois kiva edes lötköillä yökkärissä tuonne aamun 9 saakka. Huoh...

No, nyt tää lähtee oikasemaan pitkälleen, kun on mies viimeistä vapaataan kotosalla tänään. Saa ottaa rennosti :) Tosin annoin miehen nukkua tänään kolme tuntia pidempään, kun me noustiin klo5. Joten ehkä mä odotan jotain lepohetkeä itsellenikin tänään :p

Mammanen ja vaavi 32+ jotain.

Ps. mun laskettu on vaihtunut vaikka kuinka monta kertaa. Viimeeksi näin vilahduksen epikriisistä, jossa oli lääkärin maininta, että raskaus saattanut alkaa jo kesäkuussa. Mulla viimeiset menkat oli kuitenkin 28.6, joten ehkä kuulema jo silloin olin raskaana. Enää eivät kuitenkaan muuta LA-aikaa vaan se on nyt 3.4. 2009. Mutta saattaa hyvinkin olla, että ollaan jo pidemmillä viikoilla... Tosin leikkaus mulla sattuu (jos kaikki masussa hyvin) maaliskuun puoliväliin tai toiseksi viimeiselle viikolle maaliskuuta... Apua, se on jo niin lähellä!
 
AAM
:wave: heissulivei...
tässä pitänyt kirjoittaa viimoiset kuusi tuntia :D

kahdet synttärit juhlittiin (07.02. sukulaiset ja 08.02. kaverit ja niitten lapset) viikendinä ja hyvin mänt kaikki ! :) poika sai kivoja lahjoja & vieraat sai masut täyteen leivonnaisia.. leipominen on kyllä kivaa, sai tehdä kahdelle maitoallergisellekin leivonnaisia siellä joten vähän vaihtelua itsellekin..
Muffareita jäi vähän joten ne toin työkavereille tänne syötäväksi :p ettei itselle jää kaikki kalorit :D niitä on kivaa jakaa muillekin ;)
Huomenna pojan 2vee neuvola ja vapaapäivä muuten ja päästään testaamaan sitä seisomalautaa heti aamulla ko kipitän 8.15 palvelukeskukselle, liukastelen siis :snotty:.. jee näkyykin postin kannossa olevan tälle päivälle ja kipitän ilman lappua sen hakemaan (onneks viksu likka laittanut sen seuraamiskoodin niin voin ilman lähäriä mennä plokkaamaan) :) jeis !!

olipas oma napa viesti :ashamed:

*muoks ja kelaan soitin niin oli torstaina tullut paprut ja pe mulle lähtenyt päätöslaput, ja tänä to pitäis olla äippälaatikkoraha tilillä :D* nopsaa toimia kun pääsevät vauhtiin kerrankin !!


:wave: huomisiin

Am & hippunen 31+0 poks räts :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tutsa:
meillä on muuttopuuhat aluillaan, tavaroiden pakkaamista,pakkaamista ja pakkaamista, hulluksi sitä tulee, poika oli kipeä, mies on ja mä taidan olla tulossa. :/ sen verta kurkkua kuristaa ettei uskalla jumppaamaan lähteä, saa jo laatikoiden kanssa pukertaa ihan tarpeeksi.
Me kun muutettiin toissa kerralla niin kolme päivää ennen muuttopäivää sairastuttiin luultavasti norovirukseen tai johonkin vastaavaan. Paskansin käytännössä housuun varmaan neljä viis kertaa ja oksensin melkein 20 kertaa, kerran lattialle kun en kerinny vessaan. Ämpäri oli sit jatkuvasti vieressä mut paras oli keritä vessaan kun löysät tuli b-puolelta usein yhtäaikaa. Lapsi oli 8kk silloin, sillä oli tauti onneksi lievänä, pientä ripulia ja pari kertaa oksensi. Se muutto ja pakkaaminen oli jotain ihan kauheaa.. Anoppi oli vaan apuna kun asuttiin kaukana. Mut se sen taudin meille toikin.. sanoi vielä tullessaan että hän se kävi kahvilla yhessä kyläpaikassa ja siellä oli "paskatautia". Thänks! :headwall: En pystynyt lainkaan lepäämään vaikka olin niin kovassa taudissa.
 
Ei oo kerennyt tännekkään kirjotella kun on kokoajan kiire... :LOL:
KYllä aika on menny nopeasti! :eek: Vai mitä muut on mieltä?? ;) Enään 61pv laskettuun aikaan! :$ Ensin sitä mietti että on vielä kauan aikaa hankkia vauvalle kaikkea....mutta hups nyt ei olekaan enään kauan aikaa. Vaatteet on kaikki ostettava uudet vaikka onkin ennestään 2 lasta , mutta kun nyt tulee POIKA :heart: Vauvakeinu aiotaan ostaa nyt sitten 3:lle :headwall: ihan kun sitä ei ois voinu ihan alunperin ostaa kun ollu koliikkivauvoja... :whistle:

Aiheista muihin... kauheita lantiopistoja tai jotain " säteilyä" kokoajan saman tyylisiä kun synnytyssupistukset paitsi ettei tuu supistusta... tai siis supisteleekin kokoajan mutta eri aikaan... :LOL: ymmärsköhän kukaan... no anyway voisin jo luopua tästä mahasta.

kivunlievytyksestä.... aion ottaa taas epiduraalin jos vaan antavat, oon kuullut ettei sitä anneta jos sen on 2:ssa synnytyksessä saanut?? Tietääkö kukaan?

:wave: Vointeja kaikille!
 
nuuttikyllikki juu juuri tuollaiset asiat mullakin mielessä!!! siis oikeestaan mies ei ole menojaan hirveesti lisännyt ja menee samoihin aikoihin kun mulla jotain (usein) ja jotkut reenit tosiaan vasta kymmenen aikaa illalla... mutta se kun itse makaa jatkuvasti kotona ilman seuraa niin tulee hulluksi ja oikein odottaa että mies tulisi kotiin!!

mun mies on oikeesti tosi ihana ja raskauden aikana on mua huomioinut ja kantaa aina kaikki tavarat, avaa oven mulle ja hieroo jalkoja :heart: mutta niitä menoja kun on niin paljon ja tulee kaikki samaan syssyyn niin tuntuu, että mulle ei ole aikaa yhtään :ashamed: varmasti vaikuttaa myös se että oon pidemmällä raskadessa ja hormoonit alkaa taas vallata mieltä :headwall:

ja jälleen vain omaa napaa :ashamed: oli hammaslääkäri aamulla ja paikkas 2 reikää ilman puudutusta eikä sattunut oikeestaan yhtään =) ens viikolla vielä yksi paikkaus eli 3 reikää löytyi :ashamed: sitten olin töissä muutaman tunnin ja kävin kaverilla katsomassa veetiä 10kk :heart: nyt odottelen miestä kotiin, pitäs mennä kävelylle tuonne aurinkoon B)

huomenna neuvola ja pelottaa taas mitä vaaka näyttää :eek: söin ja liikuin miten tahansa niin 1kg/vko on tullut painoa viimeisen 10 viikon aikana :ashamed: illalla äiti ja mummu tulee meille kylään, katsastamaan meidän lastenhuoneen :D elikkä huomenna ohjelmassa siivousta |O

JJ-t ja peukkis 32+3
 
moi mammat,

aurinko paistaa ihanasti mutta ei voi nauttia, kun kävin neuvolassa tänään ja tuli vähän huolestuttavia tuloksia :( ensinnäki mun verenpaineet oli reippaassa nousussa, nyt 146/98, kun viimeksi 4 vkoa sitten 128/82, ja sf-mitta kasvanut vain sentin(!!) kuukaudessa! :/ vauvan painoarvio oli vain 1,5kg eli selkeesti alle alakäyränkin mennään. jouduin siis erityistarkkailuun ja pe uusi nla. jos siellä ei muutosta, lähdetään äitipolille tarkempiin tutkimuksiin. vähän pelottaa ja huolettaa, vaikka nlan täti sanoikin ettei kannata yhtään huolestua, koska oon niin sirorakenteinen (en omasta mielestäni!) ettei geneettisestikään isoa vauvaa veikkaisi, ja toisaalta vauvan sydänäänet oli ihan normaalit ja liikkeet samoin. ja niin, mun oma painoki oli noussu vain 1kg kuukaudessa, et alakäyrillä menee toikin kasvu. toisaalta, ei ainakaan turvotusta vielä...

voi itku et mua pelottaa nyt toi mahdollinen r-myrkytys yhdistettynä pienikokoiseen vauvaan :/ rm:hän johtaa usein ennenaikaiseen synnytykseen et ois niin paljo kivempi jos vauva kasvais edes keskikäyrillä. kyllähän se nytkin selviäisi, mutta tosi pieni olisi. eikä helpota oloa, kun tietää et siskolla ollut ihan sama tilanne, samoin mummulla ja tätillä, eli meidän suvussa syntynyt noita keskosia ja pienikokoisia lapsia erityisesti just rm:n takia...

kertokaas kokemuksia rm:stä, jos teillä jollain ollut tai on epäilyksessä nyt.

ja millaisia sf-mittoja teillä, joilla se menee alakäyrillä? mulla oli siis vain 26cm ja viikkoja nyt 32+5.

joo, ja saikkukin jatkui, lepoa ja stressitöntä elämää pitäisi viettää... no, ainaki hankin nyt ne loput vauvan varusteet ja pesen ja silitän kaiken, koska alkoi nyt oikeasti tuntua siltä, että meille voi vauva tulla mieluummin ennen kuin jälkeen LA:n. ihan typertynyt olo kyllä, kun ajattelin et meille tulee iso vauva reippaasti LA:n jälkeen ja nyt aamulla kuulikin sit et todennäköisesti ihan päinvastoin... :eek:

voikaahan hyvin ja lepäilkää! ja nauttikaa auringosta, ketkä voitte!!

t. huolestunut manna + pikkutyyppi rv 32+5 :heart:
 
Ymmärsinkös oikein.. manna on menossa naimisiin. :)
Jos oikein ymmärsin niin oikein paljon onnea tulevalle rouvalle. :flower: (Helmikuu on hyvä kuukausi mennä naimisiin. :heart: ;))

( .) Hampilääkäristä selvitty kunnialla. Pari kertaa rupes huimaamaan ja ekalla kerralla joutui hetken odottamaan ja juomaan lasin vettä jotta päästiin jatkamaan. Mutta ohi on. :)

Beanie on ollut rauhallisempi nyt pari viime päivää, mutta onneksi eilen illalla tuli n. 15 minuutin jytke, jotta mieli taas hiukan rauhoittui. :)

Mitäs muuta pitikään sanomani..

Jatketaan kun mieleen tulee.


Ruttana & Beanie 32+5 :heart:
 
ruttana joo, kiitos onnitteluista jo etukäteen =) helmikuun lopussa olisi tarkoitus tehdä vauvasta aviollinen ja äitistä ja isistä "kunniallisia" :D jos nyt vaan sinne asti selvitään ilman että joudun täyslepoon, kun tuli tuolla nlassa vähän huonoja tuloksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja manna8:
ruttana joo, kiitos onnitteluista jo etukäteen =) helmikuun lopussa olisi tarkoitus tehdä vauvasta aviollinen ja äitistä ja isistä "kunniallisia" :D jos nyt vaan sinne asti selvitään ilman että joudun täyslepoon, kun tuli tuolla nlassa vähän huonoja tuloksia...
Toivotaan että kaikki menee hyvin. :)

Tulee niin omat vuoden takaiset tunnelmat mieleen kun kuulee tulevista helmihäistä. :)

 

Yhteistyössä