<3 HEINÄMASUT Maaliskuussa <3

Tervehdys kaikille! :wave:

Olen 29v esikoistuplien odottaja Noormarkusta Porin läheltä. Synnytyspaikka Satakunnan keskussairaala. La on 25.8 ja olenkin pyörinyt tähän asti lähinnä elokuun odotusryhmässä ja monikkoperhe-keskustelussa. Koska kaksoset yleensä tykkäävät nähdä päivänvalon n. kuukauden etuajassa, ajattelin tulla ilmoittautumaan tännekkin! B)

Aurinkoista keväänjatkoa ja onnellista odotusta kaikille!!

 
Heippa tännekin! Nopeasti käväisen:

Lilliputit-80 täällä ollaan Porista ja LA 17,18 tai 19.7 ja Satks:n myös synnyttämään, toista odottelen! =)


Prkl että olen kironnut kun joudun siihen sokerirasitukseen! Neukkatäti siitä kertoi vasta viime viikolla ja minä olen koko ajan luullut etten siihen joudu :headwall: Kuolen varmasti nälkään kun syön normaalisti aamuisin niin kuin hevonen :D

Poju potkii mahassa kovasti, on PALJON vilkkaampi kuin isosiskonsa oli aikoinaan...
Kiloja on tullut ja minua kyllä vähän harmittaa kun huomaan jo, että ympärillä on ylimääräistä, mutta itseäni saan syyttää kun ei ole raskausaikana yhtään itsekuria :ashamed: :/
Vessassa saa täälläkin rampata monia monia kertoja päivässä, myös issiaksen tapaista kipua alaselällä päivittäin..

No mutta nyt pitää taas mennä!

LEAL + pojunen 23+4 (en ole tämän toisen odotuksessa aina oikein perillä edes viikoista, toiv. meni nyt oikein :ashamed: )
 
<Lilliputit -80 ja LEAL, täälläkin porilainen odottelija! Taidetaan kaikki olla synnärillä sit samaan aikaan :) Tai mulla la "vasta" 24.7., ja viimeks meni 11pv yli, että mä taidan olla siellä vasta elokuun puolella :headwall:

Tää herra on ihan hassu vatsa-asukki, ei meinaa millään olla aloillansa, tai toki nukkuu jaksoissa, mutta hereillä ollessaan tää on ihan mahdoton! Esikoinen oli niin rauhallinen ja on kyl edelleen, ei vois helpompaa lasta toivoakaan!! Ehkä just sen takia tehtiin toista heti perään, tuskin sitten oltas, jos ekalla olis ollut koliikkia tms. Ultrassa kätilö vaan sano, et kyllähän sen vauvan persoona syntyy siäl kohdussa jo, ja et voipi olla pikkasen "toimeliaampi" yksilö kun esikoinen :LOL: Eli suomeks tää herra on sit ihan kohno :)

Mulla on ollut kyllä todella terve olo, vaikka viime kesänä olin niin kivuissani! Viime viikolla laitoin pyörän kesäkuntoon ja neidin istuimen paikallensa, en kyllä ikinä olis uskonut, että vielä tässä vaiheessa pyörällä poljen, kun viimeks en sängystä meinannut päästä itte ylös kun oli niin kovat iskiaskivut! No mutta on tässä vielä aikaa :LOL:

ämpee rv 23
 

Tervetuloa uusille!!

Oma olo hyvin neutraali, ei vaivoja, mutta ei nyt niin hehkeääkään tunnetta. Odottelun odottelua :/

Neuvolasta saatiin esitietolomake täytettäväksi ja kyllä ottaa tiukille keksiä hätäkastekohtaan lapsisille nimivaihtoehtoja! Saakohan niitä hädän tullen vaihtaa, että josko joutuisi hätäkasteen suorittamaan niin kai sitä nimeä voi muuttaa ennen kastetta....entä kasteen jälkeen jos suoritetaan sairaalassa?
 
Uusille tervetuloa :flower:

heipat taasen tännekkin puolelle..

Sedrik
: Luulisi että niitä nimiä voi vaihtaa jos tarve vaatii..Kyllähän sitä itsekkin miettii nyt hieman kuiten että mitäs siihen lappuun laitetaan, vaikka meillä onkin ollut aikas varmat ehdokkaat neitin tulevaksi nimeksi..mutta jotenkin niitä sit alkaa kuiten empimään...Ja eihän sitä tiiä sopiikokaan kyseinen nimi hänen luonteeseen/ulkonäköön...

Mureenalle
onnittelut hyvistä ultra kuulumisista..Ja monella muullakin oli ollut ultra, kiva että kuulumiset nissäkin hyviä :flower:


Mistäs siittä oli ollut täällä puolella puhetta :snotty:

Noo omaa napaa...

Täällä potkii masussa kyllä ilmeisesti hyvin, kovin on vilkas tämäkin yksilö.kuten tuleva isoveikkakin. Muuten on nyt vointi ollut ihan hyvä..ainut vaan että liitoskivut vaivaa jos vähänkin pidemmän lenkin pojan kanssa ulkoilee. Ja yöt on mulla nykyään aikasta rikkonaisia, kun lantion seutua särkeepi :( aamuyöstä on molemmat kankut jo niin kipeet että tuntuu ettei voi enää kummallakaan puolen makoilla..
Miten teillä muilla oletteko makoilleet vielä selälleen..siis en usko että sille mitään estettä vielä kai olisi, jos oma olo sen sallii ( mulla on kyllä aikas iso masu jo), mut mie en vaan jotenkin osaa..en tiiä miksi..aina jurnutan jommalla kummalla kyljellä..Loppuajastahan sitä selällään makoilua ei enää suositella, koska masu painaa kai joitain verisuonia, ja näin voi äiteen olo mennä huonoksi, ja siksi myös vauvan..kai, mutta en kyllä yhttään tiiä että missä vaiheessa sitä ei enää suositella..kai sekin yksilöllistä..

No meillä ois taas maanataina kontrolliultra äippäpolille, eli sitä odotellessa =)

Piku ja Tintti 25+5
 
moikka!

mulla huonovointisuus ja pyörtymiset vaan jatkuu :/ oon juonu jo yli viikon kräüterblustsaftia anemiaan eikä tehoo ainakaa noihi pyörtymisiin! mulla menossa tenttiviikko ja pyörryinpä sit kesken tentin... maikka hätäänty niin kovin et meinas alkaa itkee.
selällään nukkumisesta puhuttiin, itelläni tulee paha olo ku makaan selälläni ni yritän sitä jo nyt vältellä :) maha on tosiaan jo melko iso.
vauvan persoonallisuudesta, niin jos tätä raskautta katsotaan ni vilkas poika on tulossa! potkii hyvin usein ja tosi kovaa :) vilkkaudesta ei tietoakaan ultrassa tai sydänäänten kuuntelussa ku just sillon aina nukkuu :D hauska veijari <3

maha alkaa painaa ja istuma-asento alkaa puuduttaa rintojen alapuolelta, eli tost mist maha "taittuu". vähä on semmone olo et iso vauva tulossa, toivottavasti ei. pelkään repeytymistä jo valmiiks ihan tarpeeksi.
mitenkäs ootte jaksanu työskennellä? pidättekö enemmän taukoja? itelläni on vaikeuksia noiden huimausten ja huonovointisuuden takia, oon kerran saanu jo parin päivän saikun. saa nähä joudunko hakee lisää jos ei olo ala helpottumaan.
pinnasängyn saan tuttavalta lainaksi, vaunut saan halvalla tutuilta, sitteri on tilattuna. hoitopöytää oon miettiny kovasti ja päätin olla hankkimatta, koska uskon että ilman sitä pärjää myös ihan hyvin :) tämmösiä hankintoja mulla! niin ja tietysti paljon nättejä vaatteita :)
aurinkoista päivää kaikille!

jedvenna ja poju 26+1
 
jedvenna:samasta syystä minäkin nyt olen saikulla.Minulle ei tuota pyörtymistä ole vielä ollut.Muutoin huonovointisuutta ym oireita kylläkin.Minä olen istunut mahdollisimman paljon (jos pomo ei ole paikalla)Osan töistä teen istuen.Kyllähän sitä aika poikki on työpäivän jälkeen.
Kovasti jaksuja sulle :hug:

Nukkumisesta olette puhuneet.Minä pääsääntöisesti nukun kyljillä.
Nyt tekis herkkuja mieli,mutta kaapeista ei löydy mitään |O

äiti-kengu ja pikku-kengu 25+1
 
jedvenna mä mietein viime vuonna tota hoitopöytäjuttuu, ja vaikka kaikki sano ettei kannata sitä hankkia, ja että ihan ilmankin tulee toimeen, ni mä ittepäisyyttäni ostin, ja meillä se on ollu kyllä iso apu! Varsinkin talven ajan, kun on tarvinut neitiä edestakasin pukee ja riisuu, ni on iso halpotus ollut selälle, ettei tarvi sängyllä kyyristellä, vaan pystyy kaikki vaipanvaihdot jne. suorittaa seisaaltas! Ja muutenki hyvä paikka säilyttää vaipat ja semmoset ihan "käden ulottuvilla" :)

- ämpee
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
hiiop, onko jutut vähissä :D
Siltä vaikuttaa! :D

Täällä ollaan "lepomääräyksessä". Koko viikonlopun maha oli kestopinkeänä ja supisteli, välillä aika kipeästikin ja mahanpohja jotenkin kipeänä. Eilen sitten mutka synnytysvastaanotossa. Supparit ei piirtyneet ees käyrällä, joten kätilö sitä mieltä, että pelkkiä vaarattomia harjotussuppareita ovat. Lääkäri ultrasi vauvan ja kohdunsuun ja kaulan ja kaikki ok. Kanavaa ultraamalla 5cm jäljellä ja käsin tutkimalla kolmisen senttiä. Vähän pehmentyneet paikat, mutta kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjällä.

Tässä sitten lepäillään voinnin ja suppareiden mukaan ja neuvolassa seurataan sitten taas jonkun ajan päästä tuota alakerran tilannetta.

Torstaina onkin neuvola pitkästä aikaa, varmaan saan nyt ajan sinnekin sokerirasitukseen...

Eipä tässä tämän kummempia, hyviä vointeja kaikille, kohtahan sitä ollaan jo huhtikuulla! :)

Pikkumuksis rv 23+1

 
heips!

mua oikeesti pelottaa ja huolestuttaa ihan kauheesti nää mun oireet. tätä on kestäny jo neljä viikkoa ja pahenee viikko viikolta. istuma-asennossa tulee tuskanhiki, silmissä sumenee ja sit lähtee taju jonka jälkeen oksennan ja sit on pitkään sen jälkeen heikko olo ja sydän hakkaa tajuttoman kovaa, ihanku oisin maratonin juossu. auttakaa mua oikeesti en kestä tätä oloa enää. joudun kokoajan maata kyljelläni, koska se on ainoa keino, joka auttaa. koulussa on melkein mahoton olla ku siel istutaan suurin osa ajasta.
mulla lähti taju eilen autoa ajaessa ja tää alkaa mennä oikeesti jo hengenvaaralliseks. ehin meinaa just ja just kääntää pysäkille ja silmissä musteni hetkeks ja sit avasin oven ja oksennus tuli heti. onko mun maha oikeesti tosi iso ja se painaa jotaki tuolla sisällä? toivottavasti jollakulla olisi jotakin tämäntyyppistä joskus ollut niin en tuntisi itteäni ihan hulluks. meen aivan sekasi tästä huolesta ku pelkään raskausmyrkytystä ihan hirveesti! vauva kyllä potkii kuten ennenkin, mutta kipeitä supistuksia on alkanut tulemaan välillä :( apua.
 
No mulla oli viime vuonna semmosia oireita, et pimeni ihan kokonaan ja sen jälkeen en nähny mitää puoleen tuntiin - tuntiin. Lääkärit luuli et se on migreenistä, mut ei se kyl oo.. Kävin silmäpolillaki sitä tutkituttaas, ni ei siihe oikee mitää muut keksitty, paitsi et mulla on silmän takana jotain verenkiertohäiriöö, ja sit kun verenpaine kohahtaa (ei tarvi kauheesti edes nousta, mulla normaalisti paineet jotain 112/60..) ni suonet ei supistu sillai ko pitäs ja sen seurauksen menee näkö. Pelkäsin koko aja et se tapahtuu autoillessa, mut ei onneks *kopkop* ol käyny sillai. Mäkin oksentelin tuskanhiestä tärisevänä, mut vaan sillo ko oli just näkö menees.. Ei siihe oikee mitää varsinaist hoitoo ole, tietty lepo, ja sit tollaste verenpaineennostattajien välttämistä. Täs raskaudes oon juonu ehkä kupillisen kahvia yhteensä :) Nyt oliski vielä pikkasen riskialttiimpaa mennä toi pikkunen sylissä jossain, kun vois tapahtua vaikka mitä. En haluis ees kuvitella..

Vointi on kyl nyt niin hyvä, et tarvii välil ihan kattoo alaspäin, et oonko mä oikeesti taas raskaana, kun ei mikään paikka kolota.. Eilen leikin varmaan liian rajusti ton meen neidin kanssa, ko koko illan sitten supisteli. Onneks oli samaa vaivaa viimisestäkin, ni ei tarvi huolestuu.. Häävii se ei kyllä ole. Mieskään ei ole milläskään, vaikka viime kesänä se oli lähdössä jo synnyttämään ensimmäisestäkin supistuksesta. Meni synnytyksessä sen verran pitkään, et ei ole huolta et tää tulis muutaman tunnin supisteluista :LOL:

- ämpee 23+4
 
jedvenna : Mene äkkiä lääkäriin. Tarkistavat ainakin, että onko kaikki kunnossa. Mä en osaa auttaa asiaan, mutta mulla tulee mieleen, että vauva ja kasvava kohtu voi painaa noita isoja laskimoita, jotka tietääkseni sijaitsee jossain lantion alueella ja siten esim. verenkierrossa saattaa olla jotain "katkoksia"- huonosti kiertää veri , kun noita oireita tulee. Vauvan asentokin voi aiheuttaa sen ja se voi helpottaa, jos vauva älyäisi esim. kääntyä jotenkin toiseen asentoon. Lepotila, makuuasento auttaa. Pääsetkö välillä, vaikka keskellä tuntia käymään kävelemässä, että saat veren kiertämään jaloissa ja päässä ?

Mulla on muutaman kerran tullut noita heikotus-pyörrytysjuttuja ja menemällä maahan makaamaan se on auttanut. Alkuraskaudessa kävin lääkärissäkin, kun taju lähti ja kaaduin laattalattialle. Suonenvedot ja jalkakrampit voivat kanssa johtua siitä että vauva painaa noita isoja verisuonia. Se ei kai ole vaarallista, mutta käy ihmeessä lääkärissä tarkistuttamassa, että kaikki on hyvin. ettei ole veriarvoissa tai muissa mitään, minkä voisi pikaisesti ja yksinkertaisesti korjata. Koita jaksaa! :hug:

Mureena ja papu 25+2
 
soitin äsken tuonne neuvolaan ja meinas itku tulla ku neuvolatäti kuulosti tosi huolestuneelta ja sano että äkkiä lääkäriin. mut mietittii sitten et pitäsköhä mun oottaa toi 6 päivää ku mul ois sillo neuvolalääkäri. neuvolatädin mielest nää mun oireet viittais supiinisyndroomaan. onko kellekään tuttu? siinä vauvan ja kohdun paino painaa suurimpia verisuonia ja laskimoita jolloin happi ei pääse kulkemaan kunnolla. tästä johtuen pyörtyilen ja jalat puutuu välillä. ei oo kuulemma vauvalle vaarallinen mut minulle tää on vaa kurja juttu. tää supiinisyndrooma johtuu kuulemma mun kropan anatomiasta, olen pienikokoinen 156cm ja iso massu ei kai sit sovi mun kropalle :D reagoi heti näin. mut helpotti ku sain ammattilaisen mielipiteen. omien fiilisten mukaan neuvolatäti sano et joko ootan neuvolalääkäriä tai meen nyt pian ite tarkistuttaa tilanteen. mahdollisesti lähettävät mut äitipolille tarkastukseen. huhhuh minun raskaus ei oo kyl ollu mitään ihanaa ja hehkeetä :(
TULISI SE VAUVA JO ULOS <3 haluan et aika juoksis nyt äkkii tonne heinäkuuhu ja ei tarttis tuskailla enää näin.
 
heissan!
täällä maha senkun kasvaa ja olo välillä aivan kamala(edelleen pahoinvointia)...supisteluja tulee aina kun hieman jotain teen,ja sairaslomalla ollaan.
supistukset oli hieman jo vaikuttaneetkin,kohdunkaula lyhentynyt vajaaseen 2sentiin ja pehmeä,nyt pitää todellakin yrittää lepäillä vaan että tämä vaavi pysyis masussa vielä sinne heinäkuulle saakka!!nyt sitä tarkkaillaan sitten ainakin pari kertaa kuukaudessa lääkärillä..

painoa ei ole vieläkään tullut mulle kuin 600grammaa,mutta sf mitta on kummiskin tosi paljon käyrien yläpuolella..eikä ne neuvolassa tuosta olleet huolestuneita.

pikkunen potkii ihan tuonne pissarakkoon,kiva rampata vessassa vähän väliä..


mulla on tänään synttäritkin,26v tulis täyteen :)eli sen iän saa tuonne muutella..
juhlia en todellakaan ole järkkämässä,kakkua kyllä tekis kovasti mieli..täytyy vissiin pistää ukko leipoon ;)

koittakaahan jaksella!!

babjuska+bömbbis 24+1
 
jedvenna: kyllä sinuna varaisin ajan lääkäriin heti, kun noinkin kauan noi oireet olleet..

Itse aioin kysyä maanantaina lääkäriltä mikä mulla oli, kun sunnuntaina oltiin raviradalla ja mulla meinas mennä jalat alta. Silmissä sumeni ja onneksi mies tuli nuoremman kans pois vessasta, niin pyysin häntä ostamaan mansikkatripin. Sillä sain olon kohenemaan jotenkin, mut mies sai ajaa auton kotiin.. Olisko ollut sit vain verensokeri alhaalla tai jotain.
Lisäksi toi lonkan alueen seutu on tosi kipeä, varsinkin nukkuessa. Epäilen iskiasta, mut ei mulla kyllä selkä ole kipeä.

Harkkarisuppareita ollut jonkin verran, mut ei niin paljon mitä oli ton nuoremman pojan kanssa, mut sitä oottaessa alkoivat näihin aikoihin...

Muuten olo on hyvä ja pikkuinenkin liikkuu välillä tosi aktiivisesti.

daria ja neitoperho 25+2
 
jedvenna: Oireesi kuullostavat kyllä tosi pelottavilta, sinuna menisin varmuuden vuoksi lääkäriin heti, kun mahdollista, eli en odottaisi ensi viikkoon!! Jos menetät tajusi autoa ajaessa, voi käydä todella huonosti.. :(

babjuskalle SYNTTÄRIONNITTELUT!! :flower:


 
Täällä onkin kulunut jo kokonainen kk viime kirjoituksista. Työt vaan tahtoo niin viedä mehut ettei jaksa itse kirjoitella, lukemassa tulee kuitenkin käytyä.

Jedvenna Sain itse aika samanlaisen kohtauksen viime perjantaina. Yhtäkkiä vaan kauhea hiki puski istuessa ja silmissä musteni. Satuin tuolloin juuri olemaan työterveydessä niin mittasivat verenpaineen heti kohtauksen jälkeen ja hurjan korkealle nousi. En tiedä onko samasta kyse..minäkin pienikokoinen ja masu on valtava. :) Voimia ja toivottavasti saat tietää mistä johtuu!

Tosiaan rakenneultra oli 4.3 jolloin ultraaja totesi kaiken olevan ok, terve vauva. Sukupuolta mies ei halunnut tietää joten salaisuutena loppuun saakka sen pidämme. Hetken oli helpottunut olo kun näki pikkuisen ja kuuli kaiken olevan kunnossa.
Työt on verottanut voimia toden teolla ja tosiaan viime pe menin työterveyteen valittamaan kun silmiä ja päätä särkee ja olo on tosi huono. Supisteluja oli välillä tosi kivuliaitakin, piti ihan pysähtyä hengittelemään. Siellä istuessa sain sitten jonkin pyörrytyskohtauksen, vintti pimeni ja hikosin ihan kauttaaltaan. Syke ja verenpaineet nousi väliaikaisesti tosi korkeaksi. Minut laitettiin lepäämään ja lääkärin tutkittua minut hän totesi että parempi toimittaa minut äitipolille ambulanssilla.
Äitipolilla otettiin verikokeita ja seurattiin vointiani. Meni n. tunti kun olin taas ihan ok ja pystyin kävelemään omin voimin. Kohdunsuu oli sormelle auki muttei supistukset muuta olleet onneksi aikaan saaneet. Ultrassa sattumalta kätilö sitten huomasi että pikkuisella oli kertynyt nestettä vatsaonteloon ja alkoi tarkemmin katsoa sydäntä missä toisen henkilön vielä ultrattua huomattiin läppävuoto.
Mitään tietoa ei ole mikä sen on aiheuttanut, odotellaan vaan verikokeiden tuloksia.Lääkäri epäili että jos olisin esim parvorokon sairastanut niin se olisi voinut vaivan aiheuttaa.
Mutta kun tosiaan muuten ihan terve olen ollut. Minun kohtaus ei mitenkään liittynyt tuohon vauvan läppävuotoon, se vaan sattumalta löydettiin.
Sinänsä onni onnettomuudessaettä satuin pökräämään! Nyt tilannetta seurataan äitipolilla ja katsotaan mihin suuntaan lähtee kehittymään. Huoli on kova, mutta nyt ei auta kuin odottaa.
Itse olen nyt ollut pe jälkeen sairaslomalla, joka päättyy torstaina. Olo on ihan muuten ok, mutta istuessa tulee herkästi huono olo. Kysyn vielä lääkäriltä huomenna uskallanko töihin lähteä. Missään tapauksessa en ainakaan vauvan hyvinvointia halua riskeerata! Töitä ehdin kyllä myöhemminkin tekemään.
Kumma kyllä ettei rakenneultrassa vaivaa huomattu...olenkin miettinyt että eikö sitä niin tarkkaan ole siellä katsottu vai onko vaiva tullut vasta sen jälkeen. Vielä kun kaupunki ei tarjoa rakenneultraa niin ihan yksityisellä käytiin, joten eihän heillä äitipolilla sen kummempaa tietoa rakenneultrasta ole. Voin toki viedä heille lapun, jonka mukaani sain, mutta empä usko sen paljon auttavan "dg. normaali raskaus".

Tuuliina 25+4

Tuulii
 
kiitos neuvoistanne :) olo on kyllä kurja eikä se saikullakaan parane. vaikka kuinka lepäilisin ni ei se pois mee. se lääkäriin meno on aika vaikeaa ku neukkatäti neuvoi tekemään niin et sillon pitäs olla siel lääkärissä kun tulee tuo "pyörtymiskohtaus" koska sillon se lääkäri sais napattua verenpaineen ym sillä hetkellä. nimittäin ei mulla joka kerta istuallaan tule noita oireita, eniten aamuisin. täytyy kattoo tota lääkärijuttua vielä.
emmä muuten tänne ois tullu heti valittamaan tätä, mut pelotti niin pirusti et oisin halunnu kuulla onko kellekään koskaan käyny tälleen. jos tää on sitä supiinisyndroomaa ni ainaki tiiän et on vaaraton vauvalle ja se on minust tärkeintä. toiv lääkäri ei sit pistä mua ajokieltoon! hui! asun nimittäin ihan hornantuutissa ja bussit kulkee ERITTÄIN huonosti suuntaan tai toiseen. auto on hyvin tärkeä kulkuväline täällä ja välimatkat kaikkialle on muutenkin pitkät. tosin neuvola on ihan 200m päässä kodistani :) hihi.

hei kertokaa vaihteeksi itsestänne jotakin! miten sujuu? onko maha pahastikin tiellä? huomasinpa tossa etten enää alapäätäni näe seisoessani :D ajattelin neukkalääkäriin siistiä vähä karvoja mut saa nähä miten onnistun :D
 

Yhteistyössä