Jälleen onnittelut uusista vauvoista! Kuvittelenko, vai onko elokuussa syntynyt tyttöjä enemmän kuin poikia?
Mä kirjoitin aiemmin niistä biohajoavista kertiksistä. Luin niistä niinkin lapsi-aiheisesta lehdestä kuin S-ryhmän henkilöstölehdestä (mies siellä töissä)! Ja meillä siis kestoillaan, paitsi reissuissa ollut kertikset, nyt meinasin ottaa sit reissuihin mukaan nuo biohajoavat, kotona edelleen kestoillaan.
Varpajaisia meillä ei ollut esikoiselta, tuskin on toiseltakaan. Tai ei tuo mies oo ainakaan mitään puhunut.
Supparilukemat mulla tais olla kovemmat kun käytiin äippäpolilla n.2 viikkoa ennen synnytystä, mitä varsinaisessa synnytyksessä!! Kätilöt ei silloin millään meinanneet uskoa, ettei supparit satu, synnytyksessä kyllä tuntuivat, sanoisinko riittävästi! Yli 100 ne meni, mutta en muista tarkkoja lukemia... on siitä kuitenkin jo 3,5v aikaa. Esikoinen oli syntyessään 50,5cm ja 3940g, eka kuukaus meni 50cm vaatteilla, toinen 56cm, kolmas 62cm jne. Nopeaan nuo vauvat kasvavat.
Eilen olin lääkärineuvolassa. Sf-mitta oli 36cm, ihan yläkäyrällä, pian mennään sen yli! Tosin vauva on edelleen ylhäällä, lääkäri sanoi, et on ne yleensä näillä viikoilla jo laskeutuneet. Esikoinen laskeutui vasta vesien mentyä, joten en jaksa siitä stressata. Painoa oli tullut 1,225kg/vko, huhhuh. Nyt on +16,5kg. Kunhan ei pauku uudet kymmenet painokiloissa... (vielä pari kiloa matkaa...)
Kohdunsuun tilanne tsekattiin, kaula lyhentynyt n.2cm:iin, suu pehmeä mutta kiinni. Kivuliaita suppareita on ollut enemmän/aikaisemmin, mitä esikoiselta oli, mutta eipä ne näköjään paljoa ole tehneet -> odotettavissa jälleen piiiiiiiitkä synnytys... mulle laitettiin viimeeksi kestoksi 26,5tuntia. Avautumisvaihe n. 25t, ekoista säännöllisistä suppareista aloittivat laskennan, tulivat silloin heti n.5min välein, ponnistus reilu tunti ja jälkeiset sit n.15min. Sairaalassa oltiin n. 13t ja vedet meni n.tunti -puolitoista ennen pojan syntymää.
Vaatteiden kanssa on tuskailtu täälläkin. MIKÄÄN ei enää peitä mahaa! Mikä on vielä ihan täynnä raskausarpia... tai joo, sadetakki peittää, se on ainoo vaate, missä enää kehtaa lähteä minnekään... on vaan vähän turhan hiostava!
Pari päivää ollaan kymytty sieni- ja marjametsässä. Eilen löydettiin hyvä mustikkapaikka, ISOJA marjoja vaikka kuinka paljon, ja samaan paikkaan tulee PALJON kanttarellejä, täytyy vielä loppuviikosta käydä poimii ne, ettei muut ehi ensin... Ehotin jo miehelle, et mentäiskö su kuuntelee Timo Rautiaista, kun esiintyy täällä, tuskin vauva on ennen sitä syntynyt. Mummo ja pappa tulee sunnuntaina hakee pojan ja koiran sinne hoitoon, saa nähä, miten pitkä hoitorupeama heille tulee... LA ois la tai ma (Suomen/Norjan laskujen mukaan). Kyllä nää viimeset päivät vaan on pitkiä...
Hemuli 39+4