<3<3 ELOMASSUT ELOKUUSSA <3<3

Onnittelut Eliisa80 ja perhe pienokaisesta! :heart:

Aivan ihanaa, kun näitä uutisia tulee koko ajan lisää. =)

( . )Tota limatulppaa on nyt tullu osissa muutamalla vessareissulla.
Supistuksia en oo havainnu ollenkaa tänää. Sellasta pikkujuilimista ja harkkasuppareita vaan sillon tällön.

Tsemppiä kaikille joilla lähtö saattaapi olla käsillä ja vielä isommat tsempit niille, joilla ei oo merkkiäkään tulevasta. Saattaapi hyvinki olla tyyntä myrskyn edellä... =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Triinu:
voi ette usko miten helpottunut olo on, kävin tänään kokoarviossa ja ultran mukaan vauva olisi n.2800g. Lääkäri kaksi kertaa mittasi ja saman tuloksen sai kummallakin kerralla, joten eiköhän tuohon jonkin verran ole luottamista? Jotenkin tuntuu epätodelliselta, kuitenkin koko ajan on puhuttu isosta vauvasta ja sf-mittakin ollut yli käyrien.
En halua mitenkään pelotella, mutta esikosta ultrat meni näin:

37+3 3,3 kg
38+3 3,4 kg
39+2 3,3 kg

syntyi 39+6 3,9 kg. Että vaikka kuinka minullakin ultrasivat monesti joka kerta, totuus oli ihan jotain muuta. Ja nytkin ilolla odotan suurta vauvaa, vaikka huomenna näkee, mitä ultra tällä kertaa sanoo.

Mutta toivotaan, että ultra on oikeassa! bdbd

Niin ja tuosta limatulpasta. Mulla sitä (tai jotain muuta limaa, mitä lie) on tullut toista viikkoa, ellei jo kaksikin. Ja niin tuli esikostakin. Nyt sen tulo on loppunut, missään vaiheessa ei tullut veriviirujakaan. Muistaakseni jonkun päivän kuluttua liman loppumisesta alkoi synnytys esikosta. Saas nähdä, miten tässä käy

-M edelleen 38+6
 
Neuvolasta terveisiä! Tänään taas käyty ja toivottavasti vimpan kerran bd ! Vauveli kasvaa edelleen, sf oli jo 37cm ja painoakin tullut 1kg/vko, siis minulle :LOL: . Muutoin kaikki ok, kovasti vauva liikkuu, vettä on normaalisti ja sykkeet hyvät. Terkka arvioi painoksi käsikopelolla 4kg ja sanoi vauvan olevan tosi pitkä. Veikkasi sen olevan isompi kuin edellinen, 56cm/4085g.Neuvolasta poikkesin vielä apteekkiin, lastentarvikeliikkeeseen ja ruokakauppaan. Onpahan nyt sitten viimein "kaikki valmiina". Eväitä synnytyksen ajaksi tuli ainakin riittävästi ostettua, pitäähän sitä "treenausenergiaa" olla.

Tänään vähän parempi fiilis kuin eilen. Suppareita tulee ja menee. Häpyluu ja alaselkä ovat tosi kipeät, joten kai tämä vauveli yrittää etsiä sitä reittiään ulos. Jospa sitä pakkaisi sairaalakassinkin valmiiksi :) Aikaisemmin en ole viitsinyt, kun on muka niin vaivalloista kaivaa sieltä deukkista ym. mitä kulloinkin tarvitsee.

Bonus ja pikku-jätti 38+3
 
Onnea kaikille nyyttinsä saanneille! :flower: :heart:

Tänne minä vaan vielä kirjoittelen! Odottelen teitä kaikkia, että päästään sitten tuonne vauvapuolelle kokoontumaan koko porukka, niin kuin joskus oli puhetta! :D

Tuntuu niin ihmeelliseltä, ku eilen oli laskettu aikani ja mulla on jo sylissä kaks ja puoli viikkoinen pikkupoika!

Kiia
 
Heissan!

Meille syntyi poika 02.08.2008 kello 06.50 auringon noustessa =) Pituus 51 cm, paino 3,710 kg (ei poikennut ultralla tehdystä painoarviosta kuin 700 g)

Synnytys alkoi tosi nopsaan vesien menolla ja tuli sairaalaan todellinen äkkilähtö, koska yhtään mitään synnytystä ennakoivaa ei mulla ollut. Koko homma kesti kokonaisuudessaan 6,5 tuntia ja siinä sivussa tuli kolmannen asteen repeämät, jotka on lähteneet hyvin paranemaan. Tänään kotiuduttiin. Palaan myöhemmin lukemaan teidän kuulumiset menneiltä päiviltä ja kirjoittelemaan synnytyksestä =)

kaneliomena ja Elmeri 5 pv
 
Onnea taas kaikille vauvaantuneille :heart:

Itellä menee melko varmasti sinne syyskuun puolelle. Olikos se sone ku kyseli huimaamisesta? Säikähdin perjantai-lauantai välisenä yönä ihan kauheesti ku useemman kerran kylkeä kääntäessä pyörrytti ja huimasi. Se oli ihan kamala tunne ja herätin miehenkin ihan paniikissa. Onneks oli lauantai ja mies oli kotona päivän pojan kanssa ja sain ite levätä aamupäivän. Huimaus meni kyllä heti ohi ku söin ja lepäsin, mut se oli tosi pelottavaa ku huone vaan pyöri silmissä vaikka makasin sängyssä. Nyt taitaa flunssa iskeä, oon ollut tänään tosi tukossa.

en jaksa enempää kirjotella, sen verran väsynyt olo. Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä supistusten kanssa kärvisteleville ja käynnistykseen meneville!!!

tintsa ja poju 37+1

 
kaneliomena Onnea pikku-prinssin johdosta :flower:

Täällä on ollut taas niin väsy päivä, vaikka päikytkin otin. Alamasussa valtava paine koko ajan. Vauvalla aktiivinen päivä. Hyvä niin tietää ,että hänellä kaikki hyvin.
 
Onnittelut pienokaisista Eliisa80 ja Kaneliomena! :flower: :heart:

Käytiin tänään siellä painoarvioultrassa. 3500g ne sai arvioksi. Pää oli niin alhaalla ettei mittoja enää saanut... Paikat pehmeät ja kiinni, kanavaa jäljel 2cm. Arvelivat että mahtuu kyllä tulemaan ihan luonnostaan ja normaalikautta... Onhan se tietenkin parempi niin, mutta silti hiukan hirvittää, jospa vauva onkin vielä isompi? Eipä mulla kyl muuta vaihtoehtoo jää kun jäädä odottelemaan että synnytys käynnistyy... Eli luultavasti yliajalle mennään täälläkin, ja siis TYKSissä synnytän minäkin...

terv. Jennika1983 rv 39+2

 
onnea eliisalle viel täälläkin :flower: ja kaneliomena myös :flower: , onnea pikkuisesta!

mairolle hyvää synnytystä!! kivaa, kun pääsette hakemaan pikkuisen kotiin :)

heitsu ei mitään havaintoa noista tabuista, rimpauta apteekkiin :)

(.) neuvolassa kaikki hyvin, verenpaineen alapainekin oli nyt taas hyvä eli laskenu vähän. sf sama ku viime viikolla, 35, johtui kuulemma siitä, että vauvan peppu on vähän eri asennossa kuin viimeksi. pikkuinen pisti polkaksi, kun tunsi dopplerin pään mahaa vasten ja oli muutenkin hyvällä sykkeellä, 150, liikkeellä :LOL: painoo oli meitsille tullu parisataa grammaa lisää.
vauvelin pää on vielä melko ylhäällä, eikä ainakaan kiinnittynyt, mutta eipä tuosta nyt muutenkaan voi ennustella mitään...

irtis ja spicy 39+0
 
En eilen ehtinyt olleskaan koneelle ja nyt sitten hirmut kirjotukset etten jaksanut kaikkia edes lukea, selasin vaan pikasesti. Onnea vib:lle, Tiinalle, Laurenille ja Eliisalle nyyteistä :heart: *niinkade*
Elikäs yhdeskoos ollaan edelleen :| Sukkapuikkoviillot ja säryt ja kovosupparit jokailtaisia, välillä menee jalka melkein alta kun vauva painaa noihin valtimoihin. Eilen räjähdin pojalle kun olo oli niin tuskanen ja poika yritti juoksuttaa..Eihän 3-vuotias voi tietää ja muistaa mun olotilaa :ashamed: Aamulla ukko kokeili sormella mitä siellä alhaalla tuntuu ja tunsi siellä pään :D :heart: Toisen kerran kun yritti silittää päätä, pampula vetäs sen pois :LOL: Tänään oon sulattanut ja pessyt jääkaappipakastimen ja nyt tultiin mummulaan saunaan. Että josko tässä päästäs hommiin :whistle:
Tsemppiä tarvitsijoille ja meille kärvistelijöille B)

f ja p 40+3
 
Heipat pitkästä aikaa!! Ja kauheesti onnee kaikille perheille, jotka on jo vauvansa saaneet!!!! :flower: :flower: :flower:

Täällä kaikki hyvin, suppailee kovasti ja jomottelee, mutta eipä oo mitään merkkejä, että ois vielä syntymässä... Esikko synty tänä raskauspäivänä (37+4) ja toinen menikin sitten viikon yli. Eli eipä oo noistakaan mitään viitteitä. Toisen kohdalla tein neljän viikon ajan kaikkeni, että tulis pois, mutta mikään ei auttanu...... Tulee sitten kun on valmis.... :D

Siitä huolimatta piti tänään kontata keittiön lattia hankaimen kanssa puhtaaks ja vahata. Sitten koskikin ranteisiin (!!!!) niin kovasti, että jäi käytävän jynssäys huomiselle (tai ylihuomiselle...) Eli tosiaan ei muuta tullu, kun ranteet kipeeks.... :LOL:

Mutta joku sano kyllä hyvin, että ei kannata hirveesti rehkiä, että on voimia sitten kun synnytys käynnistyy. Eli enpä tosiaan ota stressiä. Lunkisti kyllä muutenkin menny tän loppuootuksen...

Mulla kans ollu jonkun verran tuota huimausta, liekö kuuluu sitten asiaan??? Ite oon yrittäny muistaa huolehtia riittävästä veden juonnista, oon sen vaan siihen jotenkin yhistäny. Onneks menny ainakin vielä suht nopeesti huippaukset ohi.

Täällä kans yöt menee jo aika lyhyissä pätkissä ja muutamalla tunnilla. Viiden kantturoissa herätty tänään ja eilen... :headwall: Nyt kun vielä ois mahollisuus nukkua...... Mutta yllättävän hyvin jaksanu silti päivät. Jospa se elimistö alkaa jo totutella vähemmällä unella pärjäämiseen. =)

Nyt pitää lähtee esikon kans pelaileen lautapelejä. Voimia kaikille masuille viime metreille!!!! :wave:
 
neitiperho
Hui hai,

täälläkin yllätys yllätys EDELLEEN. No jouluun nyt onkin myös aikaa.
Oon istunu reippaan kolme tuntia lattia rajassa ja yrittäny koota meille kylppäriin tulevaa kalustoa. Hemmetti että hermo meinas mennä. Miksi ohjeet pitää olla tehty niiiiiiin vaikeiksi. No nyt kuitenkin ollaan saatu yläkerran vessa valmiiksi, jee. Ei kestänyt kuin vuoden saada mies hommiin :LOL: Nyt sillä sen verran virtaa että jatketaan suoraan pesuhuone projektilla. Tietty olisihan se kiva saadakin valmiiksi ennen vaavin tuloa.

Ensimmäistä kertaa sain paineen/polttelun tunnetta alamahaan kasatessani kalusteita, mutta nekin sitten loppu jonkin ajan päästä :/ Nyt sitten meinasin jynssätä uuden vessan ja alakerran vessan katosta lattiaan. Innostuksen kun sain siitä kun HooÄs se taisi puunailla eilen..ja nyt ryökäle olet saanu jotain tapahtumaa aikaiseksi :kieh: :D Ei vaan..kuumeisesti odotan vaan päästäänkö samaan aikaan laitokselle. Tosin sitä edelleen epäilen.

Laskiskelin että mulla synnytys ehkä just ajoittuu elokuun puolelle...siis kun lasketaan se 16pvää yli LA päälle. Huonolla säkällä kerkee kuitenkin syyskuu alkamaan ennen kuin muksu maailmassa.
Ja jälleen ihanat onnittelut vaavin jo saaneille. Onnekkaat, hitsi :D

Mutta nyt puunaamaan vessaa :D

 
vauva nukkuu, ruoka on uunissa ja mies koirien kanssa lenkillä, joten nyt on aikaa kirjoitella tännekin.

Vauva oli ollut koko viime viikon tosi vilkas, sanoisinko melkein poikkeuksellisen vilkas, joten oletin ettei tässä mihinkään synnyttämään vähään aikaan päästä. Torstai 31.7. oli aivan tavallinen arki, lähdin koirien kanssa lenkille noin klo 21:00 ja mies jäi lämmittämään saunaa. Saunattiin kaikessa rauhassa ja naurettiin, kun maha heilui ja näytti taas että tyyppi tulee kyljestä läpi. Oltiin menossa puolen yön aikaan nukkumaan, kun yhtäkkiä kuin napista painamalla alkoi kovat/oudot supistukset. Supistuksia tuli heti noin 6-8 min välein napakasti.
Kahden aikaan yöllä mies kyseli, että jokos lähdetään, sanoin, ettei vielä nämä loppuu kumminkin. Neljän aikaan aamuyöllä soitin laitokselle ja kerroin tilanteen, pyysivät tulemaan sinne. Klo 06:15 kirjauduttiin sairaalaan ja klo 06:45 olin jo synnytyssalissa ja 5 cm auki. Kätilö tarjosi kivunlievitystä, en ottanut, kun en kokenut tarpeelliseksi. Parin tunnin kuluttua kätilö tarkisti tilanteen ja sanoi, että nyt olis viimeinen hetki ottaa epiduraali jos meinaa. Otin sitten epiduraalin ja siihen loppui kärvistely. En mielestäni ollut niin kipeä, että olisin välttämättä tarvinnut mitään, mutta kyllä se tuntui sitten taivaalliselta. Klo 10:30 kätilö sanoi miehelle, että mene syömään jos meinaat keretä, sen jälkeen alkaa synnytys.
noin klo 12:00 puhkaistiin kalvot ja siitä noin puoli tuntia, pyysin lisää kivunlievitystä, kätilö totesi, ettei lievitystä enää anneta vaan nyt synnytetään.

Ponnistusvaihe oli pitkä, kesti 1 h 39 min ja syntyi lopulta klo 14:06 pihtisynnytyksellä. Vauva oli väärässä tarjonnassa ja minulta loppui yksinkertaisesti voimat, paikalle soitettiin lääkäri joka ei suostunut käyttämään imukuppia vaan käytti omia pihtejään (koko synnytyssairaalassa ei edes ole pihtejä, vaan tämä tuuraaja kuskaa omia mukanaan).

Synnytyksen kokonaiskesto oli 14 h 6 min. Avautumisvaihe oli mielestäni tosi helppo ja lähes kivuton, odotin koko ajan, että koska ne kunnon tuskat alkaa. Ponnistusvaihe oli tuskallisen pitkä ja vei kaikki voimat. Eppari jouduttiin tekemään ja jonkin verran repeämiäkin tuli. Mutta kaikinpuolin terve ja hyvä kuntoinen poika auttaa unohtamaan ponnistusvaiheen tuskat. Pihdeistä ei jäänyt pojalle minkäänlaisia jälkiä, sitä kävikin monet kätilöt sairaalassa olon aikana ihmettelemässä.

Olin vauvan kanssa ns. normaalihuoneessa ensimmäisen yön. Perhehuone saatiin lauantaina ja olimme sitten kaikki kolme siellä tiistaihin saakka. Tosi mahtava, kun mies oli koko ajan mukana, nosti aina vauvan rinnalle, kun omat liikut on vieläkin vähän heikot tikkien ym. takia.

Pääsääntöisesti pojalla on 3 h unirytmi, jonka jälkeen vaipanvaihto ja syöttö. Sairaalassa kahtena yönä poika vain huusi noin 3 h putkeen. Toisena yönä mentiin vauvalaan kysymään neuvoa, miten tämä vaiennetaan, kun mikään ei tuntunut auttavan. Kätilö katsoi syöttämistäni ym. ja neuvoi syöttämään vain pieniä hetkiä kerrallaan, tauko, röyhtäytys jne. epäili pojan saavan liikaa maitoa kerrallaan. Käyttöön otettiin myös rintakumet, jotka on todella loistava keksintö. Viime yö meni sitten rauhallisemmin 3 h unirytmillä ja vain kerran meinasi hermostua, mutta hetken seurusteltuaan nukahti kuitenkin.

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen!

Lauren-78
 
Iltaa!!

Pyörryttämisestä, miulla tulee heikko olo välillä ja oon yhistäny sen huonoon syömiseen, ja sit yleensä sinä päivänä tai seuraavana on koko ajan nälkä.

Käynnistys nikseistä, en miekä hirveen tosissaan voi ees noita ottaa, ku miulla on alamaha tosi kipee, vauva painaa siellä joka kohtaan ja sit maanvetovoima :kieh: vetää tota hillitöntä kessiä alaspäin ni ei oo pystyasennossakaan hyvä olla, saatika tehä jotain esim. siivota. tuun niin kipeex tosta ylämahasta, et aijai.. eli rennosti otan loppuajan ja uskon siihen et vaavi tulee sit ku on valmis :heart:

Onnea taas hirveesti nyyttinsä saaneille =) :flower: Ja hakureissulle lähtijöille!!! onnekkaat :kieh:

Mites menee jo nyytin kanssa kotona olleilla?? Onnistuuko imetys, vauvat hyväntuulisia?? Ja mitenkä jaksaa ite ÄIDIT??

Nyt taas häviän ja palaan varmaan taas heti aamulla :headwall:

Äiti lpr 40+1, edelleen
 
Painoarvioista ajattelin minäkin laittaa sanasen... Mullahan niitä on nyt kaikissa kolmessa raskaudessa tehty jatkuvasti, nytkin jo 4 kertaa. Viimeksi ylilääkäri sitten selitti, että painoarvioissa on aina noin 10% heittomarginaali, siis molempiin suuntiin. Eli jos painoarvio on esim tasan 4kg, vauvan todellinen paino osuu välille 3,6kg-4,4kg. Eli aikamoinen ero minusta :/ Minullahan kaikkien arvioiden ja käyrien mukaan edellisen piti olla 3,9kg arviolta, mutta syntyessään oli sitten 4,7kg, eli se siitä 10% säännöstäkin... eli nyt luotan melkolailla nollan verran noihin arvioihin. Kuulemma heitto lisääntyy ns epänormaalisti kasvavien lasten kohdalla, eli jos on pitkä+laiha tai lyhyt+pullea vauva, luun pituudesta laskettu arvio heittää paljonkin. Eli, katsotaan mitä saan viikon päästä, kun arvioiden mukaan mulla olisi tosiaan tuo 4kg (ja +/-10%) tulossa, rv 38+.

Hämmentynyt Jabba 37+0 :xmas:
 
Huomenna ois äitiys- ja rdpoli...vähän jännittää, jos ne vaikka suostuis käynnistään sen jo lähipäivinä :saint: Jotenkin on vaan sellanen olo, kun itse toivoisi että synnytys käynnistyisi tavalla tai toisella (mielummin tietysti luonnollisesti) ettei lääkärit ole tosiaankaan samaa mieltä. Ne ei koe ollenkaan samanlaisii pelkoja liian isosta vauvsta. Toisaalta tympis olla monta päivää sairaalassa odottelemassa...Noh huomenna sitä nähdään jäädäänkö jo sille matkalle. Sit vois tähdätä tohon 080808 :D
 
Onnittelut pinon uusille äideille pienokaisistaan! :flower:
Uteliaana luen muiden synnytyskertomuksia!

Tänään neuvola. Paineet ja pissa oli ok, ja ensimmäistä kertaa historiassa paino oli laskenut. Johtuu siitä, että viikko sitten oli kauheat turvotukset, jotka ovat nyt vähän laskeneet. Vauvelin syke oli hieno ja muutaman kunnon potkunkin esitteli neuvolatädille. Mutta jouduin käymään labrassa, koska jalkoihin on tullut tosi ikävä kutina ja syyhy. Huomenna saan labratulokset. Toivottavasti ovat ok.

Me tehtiin ipanalle tilaus, että sopiva aika syntyä voisi olla raskausviikon 41 alussa. Silloin on muutto tehty ja kiireet hellittäneet. :saint: Eli toisaalta haluaisin tästä pallomaisesta, kutiavasta ja turvonneesta olotilasta eroon, mutta koska pitäisi vielä muuttaa, niin sopiva aika synnytykselle voisi olla elokuun viimeinen viikko. Mahtaakohan epeli kuunnella meidän tilausta?! :LOL: Eli todennäköisesti hän syntyy juuri keskelle muuttoa tai sitten saan kärvistellä sinne syyskuulle.

Marikki ja epeli 38+1 :heart:
 
onnea Eliisa80 ja kaneliomena nyyteistä!!! :flower:
mairolle tsemppiä käynnistykseen!! =)
ja Lauren-78
kiva kun tulit synnytystarinasi kertomaan! =)

tähän napaan ei sen kummempaa..huomenna neuvola.toivottavasti ois vimppa :whistle:

ajatar&vekara 38+5
 
B) leikkasin ja lakkasin äsken varpaan kynnet, ja sain alaosaston niiiiin kipeex, et jos miuta ei huomenna näy, ni siinä yksi käynnistyskikka lisää :LOL:

ei kylläkään mitään supistuksia, vaan täysin liikuntakyvytön alapää :kieh:

Toivottavasti ei tarvii enää tota rojektia tehä tän masun kanssa, ja varpaathan on siis oltava kunnossa ku meen synnyttää :D
 
Nyt on tullut ravattua Ikea alusta loppuun ja saunottu oikein kunnolla, saapas nähdä tepsiikö! :xmas: ....ja ehkä sitä jaksaisi vielä illemmalla jotain muutakin ;)

Saas nähdä kukutaanko taas täällä aamutuimassa ajatar!
 
melania heh, nauratti toi sun miehen kommentti :D

äiti lpr sää oot sissi! mun piti ulkoistaa jo viime viikolla varpaankynsien leikkaus miehelle, hyvin sujui tälläkin viikolla. varpaankynnet kasvaakin ihan älytöntä tahtia tällä hetkellä, onkohan sekin hormoonihommaa. lakata en oo jaksanu sitten töistä poisjäämisen, kasvaa niin kovaa vauhtia tosiaan, että sais koko ajan puuhastella sitä hommaa.

(.) hoo, taisipa olla ekat oikiat supparit liikkeellä tänään kuuden maissa. alaselkä, takapuoli ja ulkoreidet meni ihan oudoiksi monta kertaa. sattui, muttei paljoa. sen jälkeen olin ihan poikki pari tuntia, kai uutuudenjännitystä. nyt pitää käydä googlettamassa supparikuvailuja...
 
onnea kaikille nyytin saaneille! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
olen viimeksi jouluna kirjoitellut, mutta silti ahkerasti käynyt lukemassa kaikkien kuulumisia. Tänään tehtiin painoarvio äippäpolilla 3500kg ja viikkoja kasassa 37+5 eli aika iso vaavi tulossa. Sokrut kun pidän kurissa se vaikuttaa lopputulokseen. kohdunkaula lyhentynyt 1cm ja suu auki 1cm ja lähtö voi kuulemma tulla ihan koska vain. Jipii. Pahin närästys on ohi ja vointi on mitä parhain. tein tänään 3,5km kävely lenkin eikä missään tuntunu. :eek:
 
Pitäisi varmaan noi varpaankynnet vielä leikata, mutta mulle se ei ongelmia tuota, sillä taivun vieläkin varsin hyvin ja maha ei oikeastaan ole edes tiellä, kun ei tuo kessi nyt niin kauhean suuri ole. Sf-mittahan mulla huitelee siellä alarajan paikkeilla.

Synnytys on minua pikku hiljaa ruvennut jännittämään enempi ja enempi tai eniten jännittää se, että onko mies silloin kotona vai töissä ja se, että mistä minä tiedän milloin pitää lähteä. Mulla kun on tapana kärvistellä kivuissa ja kestää se vain, joten tuntuu, että mistä minä tiedän milloin lähden. Toisaalta mulla on jonkinlainen sairaalakammo, joten siksikin siirrän sinne menemistä.

Nivustaipeet kipeytyvät todella herkästi. Tänään kävin iskän kanssa kaupassa ja autoon istuminen ja kävely pitemmän päälle käyvät nivusiin todella.

shihtzu + pikku apina 39+2
 

Yhteistyössä