<3<3 ELOMASSUT ELOKUUSSA <3<3

Hemuli80 Tuo hb:n nousu kuulemma liittyy lähestyvään synnytykseen. Mulla oli just vika käynnillä noussut ja th siitä sanoi. Tästä käynnistä meni 2 pv niin vauva syntyi.

Me ulkoillaan paljon vauvan kanssa. 2-3 kertaa päivässä ollaan vaunuilemassa tai kantoreppuilemassa. Liina odottaa myös kaapissa ,mutta sen sitominen vaatii tielä treenausta. Meillä vauva viihtyy lämpöisessä. On edelleen kaksinkertainen vaatetus sisällä ( body, puolipotkarit ja päälyvaatteet) ja ulos laitan fleesepuvun ,jossa ohut vanuvuori. Vaunuissa on vielä ohuehko täkki ,jonka sisässä vauva köllöttää. Eilen oli niin lämmin ,että oli sen täkin päällä.

Nyt syömään ja lepäämään ,kun molemman tytöt nukkuu.
-Poni ja vauva 2vk2pv
 
neitiperho
Me ollaan oltu jo sen verran uskaliaita että kaupassa käytiin koko perhe ja viikko sitten oltiin ekan kerran vauvuilla liikenteessä. Ainakin äippä sai vähän liikuntaa jos ei muuta. Ja lämpimät ilmat täällä on ollu joten en paniikkia ole ottanut. Meillä neiti hyvin pärjännyt body+housut, sukat, tumput, kypärämyssy+toinen pipo ja äitiyspakkauksen ohkasimmalla puvulla ulkona. Sitten vielä ollut makuupussissa. Ei ole hikinen ollut mutta kädet, jalat ja niska pysyneet lämpiminä. Kokeilemalla se selviää missä oma lapsi alkaa tarkenemaan. Ei se lapsi hajoa :D

Onneksi vähän taas sain järjesteltyä paikkoja neidin päikkäreiden aikaan. Odotellaan että meidän kätilö saapuu neljän paikkeilla kotikäynnille. Saa tietää neidin painonkin, kivaa. Onneksi maitoa nyt kyllä tullut hyvin ja vähän pakkaseenkin asti, ei tarvi enää huolehtia että saako sitä oman lapsensa ruokittua. Mutta juma että mulla nännit edelleen SAIRAAN KIPEET!! Rikki ei iho ole siis yhtään mutta imetyksen aloitus ihan tuskaa, kun sattuu. Menee siis kyllä kipu ohi, ettei imetys kokonaan onneksi mikään tuskainen juttu ole.

Mut sellasta tänne. Jaksamista äipät nyyttien ja mahojen kanssa. Niin ja jee, taas kilo tippunut. Lisää vaan.. :D :D

Neitiperho -15kg ja Iines 11vrk
 
Eli lypsin aamulla maitoa ja säilöin sen jääkaappiin tuttipulloon. Nyt sitten lypsin jälleen, ja se maito tuli laitettua erehdyksissään sen aiemmin lypsetyn maidon kanssa samaan pulloon (lämmin maito kylmän sekaan). :ashamed: Voiko tätä maitoa enää käyttää?

Annoimme eilen illalla Eetulle vähän korviketta (tuttelia) ja eka kerralla hän puklasi kaikki. Toisella kerralla annoimme pienemmän määrän ja se pysyi sisällä juuri ja juuri, näytti vähän kokoajan että vois puklata mut ei sit kuitenkaa puklannu.. Oiskohan Nan-merkkinen korvike parempaa, millaisia kokemuksia teillä on?
 
upp3 muistan käyttäneeni esikoisella just tuota Nannia ja alotettiin todella pienillä määrillä jota lisättiin pikkuhiljaa ja hywin se kyllä meni ja pysyi eikä tullut mitään siitä.. sitä minä warasin nyttenkin..
 
Heips!

Taasen alkuun sylintäydeltä onnitteluja vauvautuneille :flower:

Jabballe suuren suuret voimahalaukset :hug:

Omalla kohdalla kaksi ekaa viikkoa synnytyksestä meni tunnepuolella kyllä niin eri kaavalla mitä olis ikinä edes pystynyt kuvittelemaan... Se pelko omasta osaamisesta ja vastuu pienestä ihmisestä yllätti mut voimakkuudellaan täysin. Itkin varmaan joka ilta miehelle, etten uskalla jäädä vauvan kanssa kaksin kotiin ja pelkäsin ihan älyttömästi käsitellä pikkuista. Luojan kiitos serkku kävi toissapäivänä kylässä ja hän alkoi puhua omista ekoista viikoistaan vauvan kanssa kotona. Kaikki loksahti kuin yksi yhteen hänen kokemustensa kanssa. Mua harmittaa, kun näistä baby blueseista, tuntemuksista, peloista, paniikista yms. ei puhuta riittävästi esim. valmennuksissa. Mulle tuli jo pelkästään siitä helpottava tunne, kun kuulin, etten ole todellakaan yksin näiden fiilisten kanssa ja että ne menee ajan kanssa ohi, kun tilanne tasaantuu ja arki lähtee pyörimään... Ja näin tosiaan on nyt käynyt =) Käsittelyyn on tullut sen verran varmuutta ja vauvan viestejä osaa sen verran jo tulkita, että hoitamiset sujuu "rutiinilla" ja ehtii poitsun kanssa jo jutella ja touhuta muutakin vaipanvaihtojen ja pesujen yhteydessä kuin miettiä miten päin seuraavan noston tekee :D

Painosta: Mulla on nyt vielä jäljellä 2,1 kg raskausajalta ja bonuksena HERVOTON mahareppu kunnon kiinteytystä vailla ;) Jälkitarkastuksen jälkeen voi alkaa sitten varmaan kunnolla jumppailemaan... Nyt on liikuntapuoli hoitunut vaunuilemalla pojan kanssa päivittäin ja ulkona tulee kyllä ehdottomasti ne päivän parhaat unet :D

Huomenna taas neuvolaan - toivottavasti on Elmerillä paino lisääntynyt hyvää vauhtia :heart: Päivitin murusesta uuden kuvan profiiliin :heart: Kohta meidän pieni vauva on jo kuukauden vanha jässikkä... Minne ne päivät oikein katoaa :heart: =)

Mutta nyt päiväkahville ja sitten vaunulenkille!
Ihanaa alkavaa viikkoa joka elomasulle ja vauveleille =)

kaneliomena ja Elmeri (3 viikkoa+2 päivää)
 
Sone
Upp3: Muistin mukaan niitä ei kantsi sekottaa, eli en antas enää sitä maitoa. Korjatkaa viisaammat! NAN on vissiin paremmin siedetty korvike. Kokeilemalla tietää :)

IMETYS: Tosi isot ja kipeet tissit! Pakko pumppailla, toivon mukaan vaan ei lisääntys liikaa tuo maidontuotanto!!! Toinen rinta on kipee ja siitä tulee huonommin maitoa kun on tainnut jo päästä pakkautumaan! Kuinka kauan teillä on mennyt kun maidontuotanto on tasaantunut ja rinnat vähän edes pienentynyt!!!!! (Toivon että sais ahettua jonkun paidan ristiäisiin päälle!!)

SAUNA: Milon saunaan synnytyksen jälkeen jos vointi on hyvä niin jokohan uskaltas mennä kun torstaina synnytin...

Jaksamisia vielä viime päiville kaikille odottajille! Minulla oli ennemerkkinä edellisenä yönä tullut kirkas veri ja ilalla sitten lapsivedet meni. (saattoi kyllä auttaa kun jouduin hölkkäämään rattaiden kanssa ylämäkeä kotiin vesisateen alta :eek: )

Jabba En ole kerennyt lukea aikasempia kirjoituksia joten en ole ihan ajantasalla mutta sen verran kai jäljillä että kerron vähän omia kokemuksia: Paha paniikkihäiriö ekassa raskaudessa, synnytyksessä ja vauva-aikana sekä synnytyksen jälkeinen masennus ja yksinhuoltajuus. Olen siis hengissä vielä kuitenkin! Olen varma että sinullakin vointi paranee kunhan saat vähän apua ja aikaa kuluu, ja kerkeät tottua uuteen arkeen. :hug:
 
upp3: Meillä on ollut alussa asti Nan käytössä ja tosi hyvin on mennyt. Siskollani oli esikon kanssa myös Tuttelin kanssa samoja ongelmia kuin teillä - hän mulle tuota toista suosittelikin. Pukluja tuli enemmän aluksi, mutta nyt ei oo tullut juurikaan. Meillä on auttanut sekin, että syötän pojan vielä aika pystyasennossa, pidän pausseja tosi pienin väliajoin ja röyhtäytän syötön aikana ainakin kolme kertaa.
 
Meillä käytössä myös nan korvike, eikä toistaiseksi ainakaan yhtään puklua ole vielä tullut.

Eilsestä päivästä asti ollaan oltu pelkällä rinnalla, yöllä meinas mennä hermo kun tyttö vaati tissiä tunnin välein, söi 10min, torkahti ja taas 10min. Pelottaa että syökö hän riittävästi, mutta toisaalta hän on kyllä tyytyväinen niin kai se jotain kertoo. Meillä täytyy kyllä erityisen huolehtivainen olla tuon ruokamäärän suhteen sokeritasapainon ja huonon hemoglobiinin takia joten pelottaa jättää lisämaito pois mutta kun hän saa siitä mahaväänteitä.
Minkä tähen rinnoissa ei voisi olla jotain millilitra asteikkoa :LOL:

mairo ja tyttö 2vkoa+2pv
 
meille syntyi pieni poika 21.8 klo 7.09
painoa 2790g, pituutta 49cm, pisteitä 9.
viikkoihin nähden poika oli siis tosi pieni kun viikkoja oli jo 41+1 ja mun istukka lähti tarkempiin tutkimuksiin. poika on kuitenkin täysin terve eli ei kuulemma tarvii olla huolissaan. mutta ihmettelenpä taas ultran painoarviota jonka mukaan viikolla 36+3 pojan piti olla 2800g.
no mutta kuitenkin keskiviikon ja torstain välisenä yönä klo 00.00 alko kovat supparit. kärvistelin kotona pari tuntia ja kahden maissa oltiin sairaalassa. ilokaasua vetelin kolmeen asti ja sen jälkeen puhkastiin kalvot. neljän maissa sain epiduraalin joka oli ohana. kaikki kivut hävis. vaan sika kova kutina tuli tilalle. kuuden jälkeen alko ponnistuttamaan ja supistamaan ja tuntu että kuolen! oli kamalaa. 14 minuutin ponnistuksen jäälkeen poika syntyi. eli synnytys kesti yhteensä noin 7 tuntia. nyt pakko mennä syöttämään maailman ihanin vauva. pari tuntia sit vasta kotiuduttiin. kirjottelen myöhemmin lisää
moikka :wave:
 
Kiitos kommenteista korvikkeeseen ja äidinmaitoon liittyen!:)

Täällä melko katkonaisesti vauva nukkunut tänä päivänä, ei oo tainnu yksiäkään kunnon pitkiä unia ottaa niinku normaalisti..vatsa hänellä meinaa olla hieman kipeänä.:( Oon jo alkanu kauhistelee ajatusta koliikista..eikse parin viikon ikäsenä yleensä ala?

Neuvolatäti tulee kotikäynnille keskiviikkona, saas nähdä miten on pojalle tullu painoa lisää yms... mua stressaa ja pelottaa aivan sikana vauvan syöminen, että saako tarpeeks ruokaa ja riittääkö mulla maito.tai että kuin kauan maitoa tulee.. oon ihan väsynyt stressaamisen takia ja sekös lisää itkuherkkyyttä..

Oottekos saunassa käyneet kuin pian synnytyksen jälkeen? Entä harrastelleet petipuuhia miehen kans (siis ihan yhdyntää)? :whistle:

Nyt vois mennä hetkeks lepäämään kun Eetu nukkuu toistaseksi, ja mies lähti käymään salilla. Sitten pääsen iltalenkille kunhan mies tulee kotiin, vähän ees piristää raitis ilma.:)

Upp3 ja Eetu 11vrk
 
Onnea taas kaikille:)

Voi, mua mietityttää nämä meidän nukkumajärjestelyt ihan koko ajan...

meillä siis kaksio, ja tarkoitus oli että kaikki nukuttaisiin tietysti makuuhuoneessa; me, esikoinen ja vauva. Mutta ekana yönä esikoinen heräsi vauvan ärinään ja mies siitä harmistui. Me ollaan sitten vauvan kanssa nukuttu olohuoneessa sohvalla. Ihan hyvin on mennyt näinkin, mutta mulla on kauhea ikävä kun olen tottunut kuuntelemaan esikoisen tuhinaa ja miehen kuorsausta!

Mä olen sitä mieltä että esikoinen voisi ihan hyvin tottua siihen että samassa huoneessa on vauvakin(mies esimerkiksi pitää paljon isompaa ääntä kuorsatessaan kuin vauva), kunhan aikaa kuluu. Eihän me voida iäisyyksiä olkkarissa nukkua, sohva ei ole tarkoitettu jatkuvaan nukkumiseen ja mäkin tarvitsen välillä unta.. varsinkin kun vauvakin on nyt muutamana yönä nukkunut monta tuntia putkeen niin, että muuten olisin saanut oikein hyvät unet, mutta sohvalla on paha olla. Kauheaa valitusta, anteeksi, mutta mulla on siitä paha mieli että meidät ajetaan omasta sängystä pois...

Muuten on meillä mennyt hyvin; tyttö valvoo päivisin jo useita tunteja putkeen! Vatsavaivoja kyllä vähän on, ne on ikäviä. Jumppa auttaa ja cuplaton! Me ostettiin tytölle tänään varavaunut kirpputorilta, ihan sen vuoksi että kun mennään pojan kanssa lähileikkipuistoon, niin vauva voi sitten nukkua niissä. Poika jaksaa kävellä jo leikkipuistoon ja mäkin jaksan sen lonkalla kantaa hätätapauksessa. Muuten ollaan paljon liinailtu, tyttö on niin kevyt että ihana kantaa! Leikkipuistossa vaan on helpompi kumarrella ja juosta pojan perässä jos etumuksessa ei ole vauvelia:) Tuplarattaista en ole innostunut kauheasti, vasta kerran käytetty niitä!

Meillä on neitokaisen ruokahalu hyvä, nyt on kilo jo tullut syntymäpainoon lisää ja ikää siis 3viikkoa ja 2päivää. Ja tosi virkeä neiti, katselee silmät kirkkaina ympärilleen:) Isoveli tuli muuten tänä aamuna vauvalle antamaan pusun. Söpöä:)

Korvikkeista... Hildalle ei olla nyt annettu, mutta Vernerillä aikoinaan tuli Tuttelista vatsanväänteitä ja Nan siis meilläkin käytössä oli hänellä. Kannattaa kokeilla eri merkkejä..

Mä olen vähän toiveikkaammalla päällä jo.. alkuun meinasi täälläkin päin vähän masentaa kun vauva valvoi kaikki yöt putkeen, mutta nyt on mennyt jo kolme yötä tosi hyvin. Liekö nuo tipat auttaneet ja vatsavaivoista johtui nuo unettomat yöt? Tietysti nyt on aikaista sanoa millainen nukkuja tytöstä tulee, mutta tällä hetkellä menee hyvin:) Kunhan pääsis omaan sänkyyn!!!
 
Onnea taas uusille vaaveille ja vanhemmille!

Täällä ollut tänään ihan ensimmäinen supistusten päivä! Jee, ehkä se tästä sen parin viikon sisään!
Nyt on pari tuntia tullut suppareita 10-15 min välein. Kipu nyt ei ole valtaisa, mutta muutama ihan napakkakin suppari on mahtunut mukaan! No, en hötkyile suuntaan enkä toiseen tämän enempää, koska esikosta tosiaan oli piiiiitkän aikaa suppareita ennen kuin synnytys todella käynnistyi. Masukki on kyllä hötkyillyt ja riekkunut tässä iltasella tosi paljon, että kai sitäkin noi supparit hermostuttaa.

Esikolla on sitten tähän mun suppareitten lisäksi vielä flunssa tulossa/päällä ja on tosin ruttuinen poika. Argh, onneks mies oli kultainen ja lähti pojan kanssa vähän ulos!

Näin täällä. Katellaan mihin suuntaan tää tästä lähtee :) Yötä vasten taas odottelua, että mitä tapahtuu... pöh!

Hannele
 
höhhuhahhoh.. kolottaa, jomottaa, kääntää, vääntää.. maha on sylissä kun istuu, tökkii,pökkii ja työntää pepullaan ja jaloillaan.. mitäs muuta vielä? :D toiwon et pysyyy siel masussa wielä waikka oiskii walmis tulemaan... uuuhh.. tänks! :D
 
Hei!
Vauvan vatsavaivoista... 2 ensimmaista viikkoa meni todella hyvin, tytto nukkui kuin unelma. Nyt on 2 viikkoa ikaa ja eilisilta ja alkuyo oli yhta ahellysta, kipristelya, itkua, nukahdusta, uudelleen heraamista... :( Tastako se nyt alkoi? Saapa nahda. Meillakin auttaa jumppailu, painan kevyesti neidin jalkoja koukussa tuohon vatsan paalle, silloin paastaan usein eroon isosta maarasta ilmaa. Omaa ruokavaliota pitaa tietysti tarkkailla ettei vauva sita kautta saa vatsavaivoja.
Tanaan kaytiin neuvolassa punnituksessa, paino oli nyt 3760 g eli 12 paivassa on tullut reilut 600 g, ihan hyvin. Pelkalla rintamaidolla mennaan.

Vauvan saaneille onnea :flower: ja vauvaa viela odottaville voimia!! :)

T. Helmi71 ja tytto 2 vk :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja upp3:
Eli lypsin aamulla maitoa ja säilöin sen jääkaappiin tuttipulloon. Nyt sitten lypsin jälleen, ja se maito tuli laitettua erehdyksissään sen aiemmin lypsetyn maidon kanssa samaan pulloon (lämmin maito kylmän sekaan). :ashamed: Voiko tätä maitoa enää käyttää?

Annoimme eilen illalla Eetulle vähän korviketta (tuttelia) ja eka kerralla hän puklasi kaikki. Toisella kerralla annoimme pienemmän määrän ja se pysyi sisällä juuri ja juuri, näytti vähän kokoajan että vois puklata mut ei sit kuitenkaa puklannu.. Oiskohan Nan-merkkinen korvike parempaa, millaisia kokemuksia teillä on?

Lypsämisasiaan:
Ei voi käyttää. Eli jos yhdistelee maitoja (saman vuorokauden aikana lypsettyjä), niin molemmat maidot pitää ensin jäähdyttää jääkaappikylmäksi ennenkuin niitä voi yhdistää.
Toiset väittää, että Nan on siedetympää kuin Tutteli, mutta en ole itse huomannut mitään eroa. Kunnon röyhtäytykset niin eiköhän ala pysymään sisällä.

 
Jepjep.. Täällä edelleen, eikä mitään uutta.

16 päivän kuluttua viimeistään käynnistetään.. Että kaipa tässä vielä jaksaa odotella, ei ole ilmeisesti vaihtoehtoja.

Tylsistynyt Nucca+Mahatyyppi, joka ei halua tulla ulos 40+5
 
Surullista kerrottavaa,,,, :'(

Pikaisesti tuun kertomaan meidän kuulumiset, ei kovin mukavat.

Vauvalla oli kotiinlähtötarkastuksessa silmässä tummentumaa jonka lastenlääkäri halusi että tutkitaan paremmin silmäpolilla. No tänään käytiin ja saatiin ikäviä uutisia. Silmissä molemmissa jotain häikkää, pahimmillaan kasvaimet. Huomenna ajetaan espooseen anoppilaan ja keskiviikkona pitää olla 9.00 Meilahdessa. Viime yönä vauva vavotti kuuteen asti ja kaheksalta soi kello, sairaalareissun jälkeen ilta on mennyt itkiessä.

Hetken aika luin netistä juttua tuosta mutta alkoi tulemaan niin julmaa asiaa että lopetin ja koitan vaan selvitä järjissäni reissusta. Sen luin että tämä on tosi harvinaista (jos siis on pahin) suomessa noin 3-5 tapausta.

Tuun kertomaan kuulumisia kun jaksan ja ollaan reissu tehty... mikä onkaan sitten tulevaisuus. :'(
 
Iltoja!

Ensiksi Mammaliinille :hug:

Saunomisesta synnytyksen jälekeen: tytön ajalta en muista, mut poika synty torstaina ja maanantaina ku tulin kotiin kävin saunassa. Ei oo kyl käyny mielesäkään etten ois saanu.. vointiki oli hyvä ja alapää ok. tai siis olihan siel toisen asteenrepiämä, muutamalla tikillä kurottuna.

Alan oleen ihan valmis synnärille, enää ei tunnu siltä et on helepompi ku vauva on masus, tarkotan siis liikkumisista yms.. oon niin pirun kiukkunenki :( ja kokoajan :'(
Ja jalaka on toooosi turvoksissa.

Plääh... lähen laittaa pyykit kuivumaan
 
Pikavisiitillä...

Mammaliinille ison iso :hug:

nea85 onnea pikkuisesta pojasta! :heart:

Saunomisesta, kysyin synnärillä, niin sanoivat, että voi heti saunoa vaikka olisi jouduttu tikkaamaa. Ainoastaan mikä voi olla, niin kova kuumuus voi lisätä jälkivuotoa.

 

Yhteistyössä