<3<3<3TOUKOKUUN TUHISIJAT TOUKOKUUSSA<3<3<3

Jasmin84: Mulla on myös kokemusta siitä kun tuntuu ettei ohjata vauvan hoidossa ja imetyksessä tarpeeksi.. mulla on eri sairaala kyseessä... vauvan kylvetystä ei opetettu enkä edes osannu vaatia sitä.. imetysohjausta en saanut nimeksikään ja luulen että se on myös yksi syy, miksi imetys-aika oli niin hankalaa ja kesti vain 2 viikkoa..
no sitten toisen lapsen syntymän jälkeen sain pyytämättä imetysohjausta jne.
 
Niin ja Onnea Sompio synttäreiden johdosta! :flower:

Pyydän anteeksi päivitys hitautta, istuminen on alkanut tekee kipeää. Varmaan vauva laskeutunut sen verran alas että ei kestä istuskella huonolla tietsikka tuolilla kauaa.

*muoks*
Nytkin riehuu siihen malliin että tuntuu että joku raaja olis tulossa ulos alakautta...kohta tietty menee lapsivedet...no ei... tai joo..olis mun säkää....sais viikonloppuna olla miehen kanssa kahden niin missäs mä olen..tietty synnyttämässä.. :D
 
Kiitos Jasmin ja Therean :heart: Ja päivittelet Therean omaan tahtiin miten jaksat. Tässä pinossa sattuu ja tapahtuu niin paljon, että ei kukaan odota sinun päivittävän niitä samantien ja olevan jatkuvasti koneella. Kiitos vielä kun kuitenkin jaksat päivittää =)

Voi ei Jasmin mitä kohtelua olet saanut :kieh: Me oltiin justiin eilen VAS:n synnärikierroksella ja siellä niin paljon hehkutettiin sitä, että autetaan imetyksessä ja kerrotaan ja autetaan vauvanhoidossa ja kylvetetään yhdessä jne. Meille jäi miehen kanssa tosi hyvä kuva sairaalan toiminnasta. Mutta ei se kaikki sitten olekaan niin hienosti :| Toivottavasti saat tarvittaessa neuvolasta sen tuen ja opastuksen, mikä sairaalasta jäi saamatta :hug:
Oliko miehesi sairaalassa perhehuoneessa vai jouduitko kokemaan kaiken yksin?
 
Kiitos Sompio, ymmärryksestä. :flower:

Ja kiitos synnytystarinoista! :flower: Vaikka en oo ehtinyt kommentoimaan mutta niitä on aina kiva lukea. :heart:

Neukkatäti sanoi mulle tuosta imetystuesta että uudelleensynnyttäjien yleensä oletetaan osaavan jo kaikki niin helposti jää neuvotta ja tuetta.

Niin joo ja tuosta maidosta...sitä tuntuu valuvan solkenaan öisin etenkin kun ei ole liivejä. Kirkasta tai joskus ihan sitä kellertävää joukossa. Sama juttu oli nuorimman tytön odotuksessa.

Ai niin ja tsemppiä kaikille jotka ovat nyt käynnistyksessä! :flower:
 
Karkille onnea pikkuprinssistä :heart:

Sompiolle hyvät syntymäpäivät :flower:

Siksakkia: jaksamista sulle! en halua pelotella ketään, mut kaverilla nyt 3 kk ikäinen vauva, joka syntyi viikoilla 42+6, viisi päivää kypsyttelivät geelillä ja tableteilla sairaalassa, kuudentena päivänä "väkisin" puhkasivat kalvot ja laittovat tiputukseen, siitä sit tulikin rytinällä.. mutta kolmas lapsi hänelle, kaikki käynnistetty, että jotkut ei vaan ole halukkaita tulemaan itsekseen. :x

Sarama: esikoinen oli tosi rauhallinen liikkuja, joskus ei oikeen kokopäivänä tiennyt mitään ja liikkeet olivat "pieniä" ja rauhallisia. tämä köllykkä on mahdoton pyörijä ja muksija, nahka hellänä, tunkee jaloilla kylkeä ja pyllyä työntää ylöspäin, kääntää kylkeä ym... potkut ei enää niin napakoita, lähinnä sellaista työntämistä ja venyttelyä, ahdasta on... joka vauva on omanlaisensa, toiset möykkää loppuun asti ja toiset ei lähes ollenkaan...

PilkkuPantteri: katsoin myös Sairaala- sarjan, jos olisin ensisynnyttäjä, olisin aika huolissani, mutta onneksi kokemus on et ko. synnytys oli varmaan vaikeimmasta päästä.. :/ oli se lääkäri jotenkin töykeän oloinen minustakin, ihan kuin kypsänä olisi "luentoa" synnyttäjälle pitänyt...

Jasmin: olipa kurja sairaala kokemus.. :hug: meillä esikoisen aikaan osastolla meni hyvin, mutta synnytys-s kätilö oli tosi töykeä, nakkeli niskojaan, eikä kuunnellut/ uskonut suppareita kipeiksi, käski nukkumaan klo 5 aamulla, kun pyysin epiduraalia, tyttö syntyikin klo 8.05, joten OLIN KIPEÄ.. onneksi jäänyt jo eläkkeelle, ettei uudestaan satu kohdalle...

Toukotytsy: meillähän sama la, joko jännittää? esikoinen meni mulla 10 pv yli, nyt malttamattomana odotan että tämä tulisi jo... isäntä oli sitä mieltä, että köllykkä ei halua syntyä äitienpäivänä, kuulema vaan äidin juhlapäivä :LOL: , että syntyisi ensiviikolla..

39+4 B) kylläpäs se aika meneeki nopeesti...
 
Äääh.. voi perse!! Sain kirjotettuu pitkän litanian ja sit tää kone tilttas.. :headwall: !!

Pije niimpäs onkii.. =) Jännittää kyl jo jonkiiverran,mut enempi ehkä turhauttaa .. :whistle: Ooon niin kiukkunen,äkänen,ärsyynnyn miehelle ja koirille pikku asioista,väsyttää ymsyms.. :snotty: Että ois kyllä tosi mukava jos pikkunen haluis syntyä viimeistää nyt Äitienpäivänä.. :D mutta tuskinpa hää viel on tulossa, ei ainakaa mitää ennakoivia merkkejä! |O
MUTTA Toivotaan että VIIM. saataisiin meiän Nyytit syliin nyt Sunnuntaina.. olis kyllä ihan Paras Äitienpäivä Lahja !! :heart:

Sompiolle Onnittelut :flower:

Tää äkäpussi poistuu nyt koneelta ennenks tää lentelee seinää !! On niin jumissa.. :kieh:

Tänää 39+4, olin eilen laittanu päivän liikaa.. :wave:
 
Heips!

Vitsit mikä rauha maassa...mies, anoppi ja esikoinen lähti padasjoelta hakemaan meille keinutuolia, ovat varmaan kolme tuntia ainakin poissa. Neitokainen on syönyt ja valvonut koko aamun ja nyt nukkuu tuossa sohvalla. En saa kertakaikkiaan häntä laitettua sänkyyn tai kehtoon nukkumaan..heti alkaa kitinä. Esikoisesta en kyllä muista vastaavaa. Nyt sit vähän kotitöitä ja unta pipoon, anoppi lähtee huomenna kotiin, kahden viikon jälkeen.

Monet täällä kärvistelee epäsäännöllisissä suppareissa..Nasu22 ainakin kuulosti jo lupaavalta, toivottavasti ei supparit häviäis taivaan tuuliin. Tsemppiä vaan kaikille synnytystä malttamattomasti odotteville.

Me käytiin eilen sairaalakontrollissa ja nyt jäi parempi mieli lastenlääkäristä. Sillon tiistaina hän vaan kyseli että ymmärränkö että on riski lähteä kellastumisten, infektioiden ja mahdollisten huonojen sokerien takia. Tuli vähän sellanen olo että olen huono äiti kun riskeeraan lapseni...Mutta eilen oli kaikki kunnossa ja sain siitä vielä itseluottamusta lisää. Tänään ei tartte mennä, mutta huomenna taas sitten.

Ongelmia ei oikeestaan oo muuta kun että tuo imettäminen sattuu tisseihin. Jälkisupistukset onneksi menivät jo ohi kai (vaikka neiti on vasta 2 vrk..) Esikoista en teho-osastolla juurikaan imettäny vaan sähköpumpulla lypsin maitoa niin en muista että imetys olis sattunut. Mun mielestä se imuote on kuitenkin ok. Mut pitää nyt seurata..vaippoja ainakin kastuu japaino oli vaan ihan vähän laskenut (69g) joten usko on kova.

Vähänkö repesin osastolla, kun neiti oli 6h vanha ja olin imettänyt kaksi kertaa, niin lyötiin tuttipullo kouraan yksien matalien sokerien jälkeen...olis nyt edes hörpytysmukin antaneet..musta tuntuu että tuolla sairaalassa oikeen myrkytetään ihmisten imetys kun annetaan tai oikein tuputetaan lisämaitoa :( ei anneta omalle maidontuotannolle yhtään aikaa..

jaahas..nyt alko huuto
 
Therean päivittelet sivuja, kun ehdit - älä vaan tästä stressiä ota!

Sompiolle myöhästyneet synttärionnittelut! :flower: Samanikäiset ensisynnyttäjät ollaan, minulla vaan synttärit vasta myöhään syksyllä. Olisihan sitä mielellään näihin hommiin ryhtynyt jo aiemmin, mutta hyvä näinkin :)

Vielä siitä "Sairaalasta", että se lääkäri oli varmaan ihan hullun väsynyt. Puhuikin välillä ihan höpöjä. Naistentauteihin erikoistuvilla lääkäreillä on tosi rankkoja päivystyksiä, saattoi olla hänelläkin sellainen jo takana. Mutta tylyä se käytös kyllä oli... :|

Neuvolakuulumiset:

rv 39+2
Neidin pää on vihdoin kiinnittynyt!
Paino -263g/vko (kokonaispainonnousu 12,9 kg)
turvotus +
RR 126/72
Pissa puhdas
Sf 33,5 cm
Syke 130
Liikkeet ++
Seuraava aika ensi keskiviikkona. Terveydenhoitaja oli toiveikas, että saataisiin äitienpäivävauva, johon minä totesin, että enköhän vielä ensikin viikolla vaapu tänne ihan vanhaan malliin. Toisn samaan hengenvetoon terkkari alkoi jo kertoa kuinka yliaikakontrolli on 41+5 Kysillä... Siihenhän on vielä 2,5 viikkoa! Ei leviä pää, ei.

Aamulla olin tunnin kävelylenkillä, mutta eipä se reippailu juuri mitään tuntemuksia tuottanut.

Sain muuten tänäänkin itkuraivarit miehelle. Mutta tällä kertaa pyysin anteeksi, koska kävin itse ihan turhaan ylikierroksilla. Koko raskauden kestänyt rauhallisuus on nyt siis mennyttä ja menetän hermoni tosi helposti. Eipä voi mittään.

PilkkuPantteri & Jyvä 39+2
 
Sompiolle myöhästyneet synttärionnittelut :flower:

Ja onnea uusille vauvaantuneille :flower: :flower:

Täällä vietetään onnellista vauva-aikaa. Esikoinen ei ole enää mustasukkainen ja poitsu syö hyvin ja nukkuu TOSI hyvin. Omat paikatkin alkavat olla kunnossa synnytyksen jäljiltä.
Kaikki on siis paremmin, kuin uskalsi toivoakkaan (koputtaa puuta).

Tsemppiä suppareiden kanssa kärvisteleville ja lisää supparituulia :whistle: niitä kaipaaville!

t. Ellen ja poitsu 10 vrk
 
Terkut äippäpolilta!

On vähän ristiriitaiset tunteet ja varmasti osaks nää hormoonit pyörii ja hyörii :/
Vauvalla kaikki ok, paitsi et painoa nyt 3,9kg :eek: Vaikka tilaa kuulemma on edelleen hyvin mahassa olla. Ja onhan hänen kaikki sisaruksensa painaneet yli 4kg! ja tosiaan mulla itsellä pituutta 178cm ja miehellä 5cm enemmän..
Kohdunsuu oli 2sormelle auki ja kanavaa 1.5cm jäljellä. Kypsät paikat eli koska vaan saattaa syntyä. Toivottavasti tosi pian!
Sokerit oli hävinneet, mutta lekuri sano et kannattaa varmaan ed pitää diettiä ja lakkoa sokerista. Käyrä otettiin kans ja kaikki oli siinäkin ok.

Mut nyt supistuttaa ja väsyttää, eli taidan mennä ottamaan pikku-unet..

äippä ja masukki 38+1
 
Juu tervetuloa Janzkuu tähän pinoon, vielähän tänne mahtuu!!

Neuvolassa nyt taas käyty. Mitään mullistavaa ei siellä selvinnyt, sf-mitta sama kuin viimeksi eli 37, mutta vauva on kuitenkin alempanan, niin alhaalla että päätä vaikea tunnustella-jotain hytyä supistuksista! En saanut lähetettä äippäpolille kokoarvioon, vaikka reilun kokoista veikkaileekin. Oli täti sitä mieltä, että piakkoin on meno sinne joka tapauksessa. Yliaikaiseksi ei kuulema päästetä, mutta todennäköistä on ettei sitä tarvitse edes pelätä että yli menisi. Haluaisin kyllä niin uskoa noita sanoja, eihän sillä (kään) tätillä mitään kristallipalloa ole joten.. Odotellaan. Nyt päikkäreille, kaamee väsymys.

Väsynyt Mokka ja Hikka 37+4
 
Pitääpä minunkin kantaa korteni kekoon tossa hermojen menettämisessä ja ikävä kyllä kärsijöinä on lapset.. :ashamed: En mä niille huuda, mutta tulee niile ärjyttyä ja tiuskittua.. :( Jotenkin tuntuu että tämä raskaus on fyysisesti ja henkisesti niin raskasta ja väsyttävää etten meinaa kestää mitään vastoinkäymisiä.. ja jos lapset vähän "riehuu" ja mekkaloi eikä meinaa heti uskoa kieltoja.. niin joskus tämä äiti sanoo vähän pahasti :ashamed:
Ja sitten illalla nukkumaan mennessä sitä taas lupaa ja vannoo että ottaa huomisen päivän rauhallisemmin eikä se ole lasten vika jos itsellä on huono päivä.. :| Eli huonosta omastatunnosta täällä ainakin kärsitään.. :whistle: kun osaisikin olla sellainen vanhempi jolla on kärsivällisyyttä vaikka muille jakaa ja ottaisi itse rauhallisemmin jne. mutta ei :headwall: :whistle:

Beija: Mukava että kaikki on menny hyvin ja on kyllä mukava kuulla niitä kuulumisia että miten arki lähtee sujumaan vauvan synnyttyä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
Pitääpä minunkin kantaa korteni kekoon tossa hermojen menettämisessä ja ikävä kyllä kärsijöinä on lapset.. :ashamed: En mä niille huuda, mutta tulee niile ärjyttyä ja tiuskittua.. :( Jotenkin tuntuu että tämä raskaus on fyysisesti ja henkisesti niin raskasta ja väsyttävää etten meinaa kestää mitään vastoinkäymisiä.. ja jos lapset vähän "riehuu" ja mekkaloi eikä meinaa heti uskoa kieltoja.. niin joskus tämä äiti sanoo vähän pahasti :ashamed:
Ja sitten illalla nukkumaan mennessä sitä taas lupaa ja vannoo että ottaa huomisen päivän rauhallisemmin eikä se ole lasten vika jos itsellä on huono päivä.. :| Eli huonosta omastatunnosta täällä ainakin kärsitään.. :whistle: kun osaisikin olla sellainen vanhempi jolla on kärsivällisyyttä vaikka muille jakaa ja ottaisi itse rauhallisemmin jne. mutta ei
Voi kuule...veit jalat suustani. Täälläkin pinna nolla ja minäkin käyn ylikierroksilla. Mihinkään en oikein osaa ryhtyä, yritän katsoo tv:tä mutta mikään ohjelma ei jaksa viihdyttää tarpeeksi kauan, yritän neuloa vauvan peittoa mutta 10min ja sekin lentää nurkkaan...ihan skitso olo siis. Ja tätä on jatkunut nyt pari kolme päivää...

Eilen illalla alkoi koneella istuessa juilia alaselkää oikein kunnolla ja alkoi myös supistella napakastikin. Tuo jatkui johonkin yö 1.30 asti kunnes loppui. Aamulla oli sitten tosi kipeä tosta häpyluun päältä (häpyliitos?) eli vauva kai laskeutui lisää. Tänään ollut sitten alavatsa kipeä ja ajoittaista selkäsärkyä suppailuineen aina välillä. Kävely hankaloitui yhden yön aikana kertaa kymmenen. Toivon hartaasti että tätä ei nyt jatkuisi jotain kolme viikkoa vaan alkais tapahtuun. Psyyke ei enää taho kestää.

:headwall:
 
Tervehdys.

Arvatkaa.... Oikein kasassa ollaan :LOL: :LOL: :LOL:

Neuvolareissu takana.

39+1
102kg (-1kg/vko) :D
RR 108/74
sf 33(viimeksi 32 mutta eri mittaaja)
rt pää hyvin alhaalla
Syke 130 vauveli rauhallinen

Tässähän on kaikki synnytykseen viittaavat tekijät.
-paino pudonnut
-verenpaine laskenut
-sf mitta laskenut/ pysynyt samana
-pää hyvin alhaalla
- syke laskenut ja vauveli rauhoittunut tulevaan koitokseen.

Ja minä juoksen ruikulilla jatkuvasti. :LOL: :LOL: :LOL:

Mut eipähän vaan lähde käyntiin. Vaikka mitkä merkit olis olemassa. :kieh: :LOL: :LOL:
 
Niisku - Rouva kyllä se siitä.. :hug:

teki muuten todella kipeää kavellä tänään kerhoon ja pois.. matkaa alle 1km, mutta sattui niin helkutisti tuonne alas |O

siltikään ei supistuksia..
aamulla olin sitä mieltä että odottakoot maanatain sektioon, nyt taas saisi syntyä vaikka heti!! :whistle:
hermot meinaan kireellä :kieh:
 
Heipat!

Onnea Karkille pojasta! :flower:

Sompiolle myöhästyneet synttärionnittelut :hug:

Ja tervetuloa uusille!!

Siksakkialla on kyllä tosi sitkee vauva! Alkais nyt jo tapahtumaan muutakin kuin vain äidin hermojen kypsymistä!! Mahtaa olla kyllä melkoisen rankkaa. Kovasti tsemppiä sinne!!!

Therean päivittelet tosiaan ihan omaan tahtiin, ei pidä ottaa ressiä tosta hommasta. Se ei todellakaan oo niin vakavaa vaikkei lista olis koko ajan just ajantasalla.

Naralla onkin tänään jännät paikat, toivottavasti synnytys lähtee suosiolla käyntiin!

Ikävää, että Jasminilla on ollut noin huonot kokemukset sairaalasta. Tollaset jutut vielä kun jää päähän vaivaamaan ja harmittamaan. Mut vastaanotti esikoista synnyttämään mennessä tosi töykeä kätilö ja se on kyllä jäänyt iäksi mieleen. Erityisesti jäi päähän se kun multa kastu se sairaalakolttu lapsivedestä ja pyysin saada kuivaa niin ei antanut vaan tokas, että et sitten osannut kääriä sitä ylös kun ei ollu äitis neuvomassa. Silloin nuorena ja arkana en edes osannut sanoa mitään vastaan. Nyt olis kyllä tilanne toinen.

Jäi eilen laittamatta niitä neuvolakuulumisia, joten tässäpä niitä..

-Pissassa oli leukkarit reilusti plussalla ja proteiinitkin. Tänään vein plv:n labraan, ei mulla kyllä ole mitään pissatulehdusoireita, ennemminkin vähän hiivan oloista oirehdintaa, joten saattaa olla että noi leukkarit oli senkin takia plussalla.
-RR 131/83
-Paino -300g/vko
-Sf 37cm
-Sykkeet 150 luokkaa. Jostain syystä joutu vähän aikaa hakemaan ennenko syke alko kuulumaan. Meinas jo pieni paniikki iskeä, että onko vauvalla kaikki kunnossa.
-Hb 132, noussut kympillä edellisestä mittauksesta.

Liikkeet on tässä parin päivän aikana jonkinverran vähentyneet, mutta sitten kun liikkuu niin tuntuu että tulee nahasta läpi.

villahousu & Sulo 39+0 POKS vaan taas :D Olishan se kiva kun olis viimeset poksut =)

 
jasmin84 harmittaa sun puolesta toi osastokokemus. Tiedän miltä se tuntuu, kun kävi esikon kanssa SatKs:ssa aikalailla samalla tavalla.

Synnärin porukka oli ihanaa, mutta osastolla oli jotain sijaisen sijaisen sijaista... vaihdoin vauvan ekat vaipatki ihan yksin, kun ei kukaan tarjoutunu apuun... enkä osannu olla niin itsekäs, että oisin apua pyytäny. Vasta keskiviikko iltana(su iltana synnärille ja ma aamulla vauvan kans osastolle, pe päivällä päästiin pois) osu semmonen hoitaja vuoroon, joka tuli, opasti ja kyseli kuulumisia. Oli siinä kyllä tuore äiti ekat kolme päivää niin ullakolla, annoin sit sille ihanalle hoitajalle itku linssissä palautetta... istu varmaan tunnin mun kanssa ja sain hakea iltapalanki, kun antoi vauvalle lisämaitoa... olin ihan loppu, mut se kyllä helpotti... koko viikon olin yksin kahen hengen huoneessakin. toivon kyllä et tällä kertaa saisin huonekaverin, eikä tarvis olla niin kauaa... en polikliinistä synnytystä kuitenkaan halua, vaan haluan tutustua vauvaan eka rauhassa ja huilia, vaikka onnetonta se sairaalassa huilaaminen on, kun jos vauva ei valvota, niin sitte pitäs huolehtia syömisestä ja itse hakea ruokansa ja jos ei sekään osu siihen ja et ois hetki aikaa vaikka nukkua, niin sit ramppaa hoitajaa tai lääkäriä ovesta sisään... kamala miten hyvässä muistissa tuo edellinen sairaala aika onkaan... jaiks...

juuri totesin et 8päivää laskettuun... jaiks... kyllä alkaa pikkusen jo jänskättää... nyt oon asennoitunu siihen, et esikko pärjää kyllä, jos vaan hoitaja järjestyy... eli ei ennen 12 päivää kovin mielellään sais syntyä. haluan viettää äitienpäivän kotona, vaikka mistä sitä tietää, mun tuurilla oon kumminkin sillon jo sairaalassa=) tänään on tommosta kummallista särkyä ja kolotusta ollu enemmänkin....

taidan mennä huilimaan tätä lenssua kuntoon, poika nukahtikin hyvin ja lääkäri kirjotti yskänlääkettä.... pitää se vielä apteekista hakea...

mutta rauhaisaa torstaita kaikille!!!

-maariana83 + pikkuveli(?) 38+5

 
Tervetuloa Janzkuu :wave:
Jasmin olipas kurjaa ettet saanut mitään opastutsta laitoksella :hug:
Juu päivitä vaan omaan tahtiin Teheran. Älä ota mitään stressiä.
Sitten kuulumiset äippäpolilta:
Tänään siis oli kääntö yritys, no eihän se juuri sattunut tuntu vain ikävältä. Lääkäri yritti n.2 minuuttia ja lopetti yrittämisen koska Pavun sykkeet alkoivat laskemaan. palasivat kyllä heti normaaliksi kun lääkäri lopetti kääntö yrityksen. Joten Pavulla siis kaikki hyvin.
Lääkäri oli kanssa juttelin pitkät tovit mitä tehdään ja sektioon päädyttiin. Todella mukava tämä lääkäri olikin =) Täytyy kehua. Juurta jaksaen selitti miten sektio etenee kun aloin sitä panikoimaan. Kun minua ei ole ikinä aikaisemmin leikattu. Joten rauhallisin mielin menen sitten sektioon 25.5 jos ei sellaista ihmettä käy että Papu päättääkin kääntyä.

Tytti ja Itsepäinen Papu 36+4
 

Yhteistyössä