<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Todella hienoa kukkis että hyviäkin uutisia ollut:).Sitä joku tossa kyselikin,en tiedä onko mulla vaan ohi mennyt että Miten jouduit sairaalaan?.SEn verenvuodon takia ja samalla huomattiin?

kovasti nyt lisä päiviä pienelle:heart:

Minäkin kävin tänään ylimääräisessä lääkärissä..Ja totaali kielto tuli kaikkeen..En saa edes imuria nostaa.Enkä tyttöä eskariin viedä..
Supistukset ei ollu tehnyt vielä kohdunsuulla mitään.Mutta sitä pitää kuullemma tarkkailla säännöllisesti etteivät ala tekemään mitään.
Mulla on ihan kauhea toi paine tuolla alavatsalla,lääkäri sanoi että vauva/kohtu on TODELLA alhaalla.Se taas rasittaa noita kannakkeita jotka on ennenstään jo ihan romuna.
ELi mitään en saa edes nostaa tai olen kohta sairaalassa vuodelevossa..

Seuraava läkäri parin viikon päästä,siitä laittaa lähetteen naistenklinikalle tutkimuksiin.ELi sinne pakko mennä joka tapauksessa viim.7.4..

Eli tässä nyt aikaa vastaan mennään kanssa.Että olisi viikkoja sen verran että vauva syntyisi ennenkuin paikat hajoo täysin..
Kotiapua se on jossain vaiheessa haettava sitten..

Vähän nyt mieli maassa ja huolestuttaa että jos joutuukin sairaalaan..Lapsille hoitaja ym..
No turha vielä sitä miettiä..

Niin ja pissa oli puhdas,painoa -100g :D..yht.tullut reilu 5kiloa.

sf mitasta Sen verran että meillä saa aina lääkäri reilusti pienempiä mittoja!.Reilu 2vkoa sitten neuvola terkka sai sen 25 vaikka mittasi mun mielestä tarkkaan.mutta lääkäri sai tänään sen 23cm.Ja sama ollut kaikissa odotuksissa.
Sanoi vaan että kun olen aikana tehnyt reilun kokoisia lapsia niin eiköhän tämäkin tule olemaan.Sf mitasta viis:D
Ja jtain hyvää siitäkin että mulla noi vauvat kasvaa hyvin,jos syntyy aiemmin niin eipähän ole niin pieni:)

Lääkäri kysyi että olenko käynyt sokerirasituksessa.Sanoin vaan että on tässä ollut vähän muutakin ajateltavaa.Eikä mulla ole ikinä niissä mitään ollut,että vauvat kasvaa muuten vaan yli 4kiloisiksi.no ehkä jossain vaiheessa vois mennä siihen..

reppasenkeli En nyt muista että mistäpäin olitte?.Etittekö 5 vai 6 huonetta?.Toivottavasti löytyy mieluiten pian:)

Meilläkin vissiin tyssäs muuto tohon viereisen rapun asuntoon.Nyt olen laittanut hakemuksia vaikka minne:D.Pelkästään rivitalaloihin,viikon päästä tietää saatiinko yksi niistä:)

Kovasti haluttaisi muuttaa ennen kesää.Ja ennen kun koulut alkaa.:).

mutta eipä muuta..

Vointeja!. Mm itu 24+4

Ja aika haikeeta mutta nyt täytyy myöntää että kyllä tämä meidän viimeinen vauva on..Ei voi enää lähteä leikkimään omalla terveydellä..
Niin ja pikkarainen Onko sun kannakkeet tsekattu jo?:)
 
Kukkaiskeiju, täälläkin ollaan hengessä mukana. :) Oli todella ihana lukea kuulumisiasi ja kuulla että tilanne on noinkin hyvä. Vauvalle pitkää matkaa masussa ja teidän koko perheelle paljon jaksamisia! Enkeleitä! :heart:
 
Ihanaa Kukkaiskeiju että vauvalla ja sinulla on asiat noinkin hyvin! Kurjaa kun joudut olemaan siellä ihan yksikseen mut onneks sulla on meidät nyt kun isäntäkin toi sulle koneen. Paljon hyviä vointeja sinne :hug:

Muilla alkaa olemaan kanssa aika hurjaa :O Koittakaahan nyt levätä että päästäisiin edes rv 30 asti ennen jakautumisia :) :hug:

Galluppia Kuinka monta kertaa teillä muilla katsottu alakerta tässä raskaudessa ja miksi?

Mulla on np-ultra tehty rv 11 ja silloin otettiin papa, tunnusteltiin paikat ja kiitos ja näkemiin. Kirjausta ei tehty mihinkään papereihin.
Rv 21 rakenneultrassa mulla mitattiin ultralla vatsanpeitteiden päältä kohdunkaulan pituus ja se oli silloin 4cm Neuvolalääkäri tokasi mulle kun kävin siellä että ei viitsi alkaa ronkkimaan kun syy kipuihin on väsymys ja ahdistus eli olisin kuvitellut kaikki kivut. Seuraavaksi mulla on ultra rv 24 ihan kontrolli joten sielläkin pysyy housut jalassa. Kysyn vaan et onko tää ihan normaalia?!?!?!?

No onneksi mulla nyt ei ole mitään sen isompia hälyytysmerkkejä ollut et tartteis mistään panikoitua. Vauvat ovat hyvän kokoisia ja olleet ultrissa aina muutamaa päivää isompia mitä pitäisi joten en huoli... 4 viikkoa pystyn hyvin vain makaamaan jos tarvis ainoa että lapset tarvitsee hakea päivähoidosta... Mut kyllä tää on ikävää jos tämä odotus on se viimine. Mies kun ei enää enempää lapsia halua ja kun tää menee maatessa :/ ja huoliessa jatkuvasti mikä on tilanne ja miksi ketään ei katso sitä tärkeintä eli kohdun suuta.


Joku oli huolissaan streptokokista. Kyllä sillä on yhteys ennen aikaiseen syntymään. Mutta jos sä saat siihen kerran lääkityksen ni ei pitäis olla mitään huolta. Yleensä se annetaan vaan olla ja sitten synnytys hetkellä äitille laitetaan antibioottia suoraan suoneen ja jossakin tapauksissa ei se edes tartu vauvaan. En ole lääkäri eikä mulla ole kokemusta mutta näin olen kuullut. Joten kuulopuhetta, ei kannata tästä ottaa ressiä =)

Miehellä oli tänään vp ja kun tuolla kirppiksiä kiertelimme ja ekotoreja niin sain ehkä häneenkin taottua kestovaippailun merkityksen varsinkin kun vauvoja tulee kaksin kappalein.

Nyt alkaa olemaan tukalaa täälläkin. Toinen vauvoista yrittää tehdä kuperkeikkaa ta jotain ku on taas masu niin pinkeenä...

Vointeja kaikille! :flower:
 
NiQ
Hyvä juttu, että Kukkiksella on asiat noinkin hyvin! Pidetää peukkuja jatkoon :hug: Tuuhan kertomaan tilannetta, täällä monta mammaa jännittää teidän puolesta!

Nyt tulee sarjassamme tyhmiä kysymyksiä vol 723

Mulla on huomenna äitipolilla kasvukontrolliultraus (kun LA on veivattu moneen eri kertaan ja reisiluun mitta jätätti viikolla). Niin onkohan tuo sellanen lääkärinaika että siellä sais valittaa muustakin, koska mulla supistelee aika paljon töissä ja tuo alaselkä (kiitos yliliikkuvat nivelet!) sanoo ihan just sopimuksensa irti. Vai suostuuko se lääkäri tekeen vaan ultran ja that's it? Kyllä mä oon ihme stressipallo, kun saan tuollaisestakin asiasta hirveen stressin :ashamed:

NiQ & Pena 23+6
 
hk
Kukkaiskeijulle paljon voimia...Itse olen aikoinaan tuohon kysin vauvatehoon tutustunut ja sieltä löytyy paljon osaamista!! Siistä huolimatta vauvan olis kivempi kasvella masussa.

NiQ Ei niillä ainaskaan kysissä ole ollut niin kiire, jotteivät olis ennättäneet kaikki huolet kuunnella. Ainaskin täällä antaisin kaiken tulla.

Itselläni alkais menneiden vuosien lomat viikon päästä, mutta nyt noita suppareita on tullut reippaasti saa nähdä pystyykö tekemään edes sinne saakka. Sairaalassa käynti mulla on jo maanataina katsotaan miten sen kanssa etenee tilanne.

Tuosta streptokokista oli jollain huolta.... itsellä se todettiin ekassa raskaudessa noin vko 25 ja sain siihen lääkityksen. Sillä tiedetään olevan tuohon ennen aikaiseen syntymään yhteyttä, mutta mulle annettiin saikkua ja raskaus jatkui viikolle 38 ennen synnytystä. Toivottavasti sulla samoin!!

Huolestuttavaa miten moni voi huonosti, kun ollaan vasta pienillä viikoilla noiden vauvojen selviytymisen suhteen. Nyt lepoa kehiin jokaiselle, jotta saadaan vauvat isommiksi!
 
Kukkaiskeiju: ihana kuulla noinkin positiivisia uutisia vaikeassa tilanteessa :heart: Hirveästi tsemppiä sinne!! :hug:

Rumpnisse: Olen miettinyt ihan samaan tuosta lapsiveden uusiutumisesta: minne se menee ja mistä se tulee. Viimeistään perjantaina kysyn neuvolassa :)

ON: Täällä ollaan loppuviikko saikulla. Pää on aivan täynnä räkää ja pyörryttää. Hieman huono omatunto, kun ei kehtaisi olla töistä pois, enkä varmaan normaalisti olisi jäänytkään, mutta nyt päätin ettei tässä maailmassa ole mikään mun pienen murun hyvinvointia tärkeämpää ja päätin jäädä lepäämään...

Zemar & Nasu (22+4)
 
Oi ja voi. Kamalasti piti kaikille ja kaikesta kommentoida mutta kuinkas kävikään. Mä unohdin! :ashamed: Hirmuisesti kuitenkin tsemppiä kaikille ja toivotaan ettei vielä rupeaisi vauvoja syntymään :hug:

Sf-mitta mä olen kans lyhyt (156cm) ja aina maha mennyt korkeimman käyrän yläpuolella joten hyvinkin mahdollista voipi olla että lyhyillä se sf-mitta olisi suurempi..?

Kohdunsuun/kaulan/kanavan tilanne on katsottu tasan ekalla lääkärikäynnillä. Oliskohan ollu rv12 tienoilla. Jos mulla ei olis ylimääräistä ä.polikäyntiä perjantaina niin seuraavan kerran kohdunsuun tilanne katsottais neuvolan 'puolesta' vasta rv.32 jolloin epäilen olevan lääkärineuvola. Ensi neuvola kerralle kun ei vielä terkka varannut lääkärikäyntiä ja sillon on viikkoja jo 26

MommysMonster mulla on perjantaina kontrolliaika, katotaan sit että mikä on tilanne. Hiukan kyllä pelkään jo pahinta kun ei tuo kuopus anna yhtään armoa päivisin..

Liekö sairastin lievän vatsataudin viikonloppuna vai mitä oli, mutta American Dinerin :ashamed: ruuat sai käydä yöllä luovuttamassa Idolle.. Olen kyllä nyt välttänyt vaaleaa viljaa kun tuppasi niin turvottamaan ja muutenkin yrittänyt syödä kevyemmin joten olisko edes ihme jos tuollasen herkkutelun jälkeen vatsa-asukki olis 'työntänyt' rasvasen ruuan pois :D

Sellasta tällasta tänne, palaan perjantaina asiaan kun saan ä-polilta uusimmat kuulumiset..

Pikkarainen&Sisu 24
 
Alapäähän on katottu kerran, viikolla 16 kun oli lääkäri neuvola. Kai seuraava lääkärineuvola on kohta, kun niitä pitäis vielä 2 olla ennen synnytystä ja erikseen vielä synnytystapa arvio.

Huomenna sitten aamusta se sokerirasitus... Inhottaa jo valmiiks.

Tää meidän poitsu potkii oikeanpuolimmaisiin kylkiluihin vähän väliä, ai että käy kipeää...

Merlina ja muru 24+6
 
Ihanaa kuulla kukkiksen kuulumisia!! Jaksamisia ja tsemppejä kovasti sinne :)

Mulla ei ole ollut viellä yhtäkään lääkärineuvolaa, täällä kun ne on vähennetty yhteen kertaan kun "päästään" nt-, rakenneultriin. En edes tiedä milloin se lääkäri olisi. Tosin aikaisemmissa odotuksissa ne käynnit lääkärilla olleet aika turhia, ei siis juurikaan poikkea neuvolatädin käynneistä.

Flunssa alkaa onneksi pikku hiljaa helpottamaan, vaikka ei olo nyt mikään maailman paras olekaan.

Ruokahimoista: ei oikein ole mitään erikoista, nyt kipeenä tekee vaan koko aika mieli syödä jotain. Ja sehän näkyy varmaan painossa :(

Muumi ja pikkumies 25+6
 
Ihan ekaks jaksamista Kukkikselle! :hug:

ON: maanantaina kävin neuvolassa
RV 24+1
Paino tullut nyt yhteensä 1,8 kg
Pissa puhdas
Paineet 108/70
Hb 119
Sf 25
Sykkeet 145

Terkka oli sitä mieltä että hakea polilta lisää saikkua, ei näillä minun käsillä töihin pysty.

Alapään tilannetta ei ole missään vaiheessa tarkastettu. Lääkärineuvola (ensimmäinen sellainen) on vasta 4 viikon kuluttua.

Ens viikolla alkais synnytys/parisuhde valmennus. Nyt näyttää siltä ettei mies pääse ehkä osallistumaan yhellekkään viidestä kerrasta. :kieh: Haluaisin että mentäis yhdessä ainakin sille varsinaiselle synnytysvalmennuskurssille. :( Tämä lapsi kun on miehelle ensimmäinen ja täten hänellä ei myöskään ole kokemusta synnytyksestä. Saas nähdä kuinka käy, joudunko taas yksin kurssille. Exääkään ei saanut mukaan ku kerran ja silloinkin se päätti lähteä kesken pois. :headwall:

Tällaista tällä kertaa.

Hellunmartta ja Eemeli 24+3
 
Iltoja!
Olen koko päivän juhlinut huomisia synnttäreitäni joten herkkuja on tullut syötyä ihan ylen määrin, hieman jo paha olo!

Aamulla kävin kävelyllä josta tulikin tosi rauhallinen, syynä supistelu! Eli nyt on tullut munkin kiusakseni!

Mulla vähän sama ongelma kun zemarilla eli oon jotenkin niin väsy, oisko kevätväsymystä, että töistä tekis mieli olla poissa. Mutta luonne ei nyt vielä anna periksi. Ajattelin kyllä että jos ei olo ole viikonlopun jälkeen helpottunut niin sit kyllä jään muutaman päivän leposaikulle! Ihan vaan jo pikkusenkin vuoksi!

Ruokahimoja ei erityisemmin ole, mutta seksiä tekee kyllä tavallista enemmän mieli tai on kyllä nyt jo vähän laantunut ne himot mutta siinä viikoilla 12-20 teki kyllä mieli seksiä koko ajan! Harmi vaan että meillä toi mies on enemmänkin se pihtari :)

Alapää on tsekattu 3x. Eka kerta viikolla 6, koska oli runsasta veristävuotoa, toka oli lääkärineuvola viikolla 10 ja nyt tsekattiin ylimääräisessä ultrassa viikolla 23, sen (valkovuodon)lorahduksen vuoksi. Seuraava kurkkaus olis sit vko 28 jolloin on seuraava lääkärineuvola!
Ylipäänsä mä oon ollut noiden ultrien suurkuluttaja koska olen käynyt jo 6kertaa ultrassa ja vielä olis se istukka kontrolli ja synnytystapa arvio edessä!

Kukkikselle haluan lähettää tsemppiterveisiä! Ihanaa kuuulla, että vauvalla on asiat hyvin tilanteeseen nähden. Mä en muista mikä sarja se oli kun tuli yleltä joskus, oisko ollut joku kätilöt, mut anyway joku semmonen realitysarja se oli mikä kertos norjalaisten/ruotsalaisten kätilöiden työstä. No siinä oli mun mielestä nainen jonka lapsivedet meni tosi aikases vaihees ja se nainen eli siel sairaalas makuuasennos vaiks kuin pitkään ja vauva pysys hyvin masussa! Toivotaan että sullakin käy samoin! Ja se että kohdunsuu on vielä kiinni on tosi hyvä uutinen!

Kaikille nyt voimia odotukseen ja teillä joilla on ollut kipuja tai supisteluja niin nyt vaan rauhallisesti ja lepäillen!

Tiinu ja Jäppinen 22+1
 
Oli pakko alkaa googlettaan tuosta lapsivedestä kun moni siitä on kysellyt ja itekki jäi asia häiritteen :D
Mutta tällästä löysin:
-Lapsivesi on jatkuvassa kiertokulussa. Se uudistuu sikiökalvojen läpi ja ylimäärä poistuu napavaltimoiden ja istukan kautta äidin verenkiertoon. Sikiö myös nielee vettä, joka palaa takaisin lapsiveteen virtsana. Munuaisten eritystoiminta käynnistyy jo 9. -10. raskausviikolla.
(sivulta: Kaksplus - Lapsivesi)

oikeastaan muuta "fiksua" ei löydy, tai ainakaan tullut minulla vastaan..
 
Mä kans tost vedestä googletin erinäisiä keskusteluja ja siellä hyvinkin monessa sanottiin,että kun vettä on esim paljon,ja vauva kumminkin normi kokoinen,niin se tietää ennenaikaista synnytystä..
Sehän vähän jännittää.
Onhan se tietty iha järkeenkäypää ettei se kohtu jaksa kannatella hillittömiä määriä vettä ja kun se lapsi siellä potkii ja viuhtoo niin reikä sin kalvoihin tulee ennen pitkää..

Mulla toi kolmonen oli tehny kalvoon reijän ja viikkoa ennen kuin poika syntyi,olin terkalla joka käsin tunnustelemalla sanoi että ihan niiku vesi olisi loppu. Sit menin ultraan ja lekuri kehus että kyllä täälä ihan riittävästi vettä on.No kun poika syntyi,vettä ei tullutkaan yhtään pihalle asti,eli loppunu se oli.Loppujen lopuksi kalvoista löydettiin yläpuolelta reikä ja siihen tokasivat että varpaan kynnet (mitkä oliki hurjan pitkät syntyessään pojalla) oli tehny sen kolon ja aina liikkuessaan sitä vettä hurahteli ja kyllä sen ihan housuissa asti tunsinkin...

:D

Nenna ja möykkyli
 
Piti tulla vielä kommentoimaan ku Tiinu puheli tuosta kätilöt-ohjelmasta jossa oli kans se nainen jolla meni lapsivedet ennenaikasesti. Mä muistelisin et siinä sanottiin et se oli tullu sairaalaan 15.viikolla ku lapsivedet meni, täydessä vuodelevossa kunnes sitten 28.viikolla pikkunen päätti syntyä
 
Siilis Voimia remppa- ja muuttohommiin, toivottavasti saatte joutuisasti asiat hyvälle mallille ja pääset hengähtää paremminkin!

Reppasenkelille Onnea matkaan huomiselle asuntokatselmukselle, toivottavasti olis teille sopiva koti!

Tiinu85 Onnittelut huomisesta vanhenemisesta =)

muumi82 Ai niitä lääkärineuvoloita on sittenkin säästösyistä joillain paikkakunnilla vähennetty kolmesta yhteen? Kun mistähän pinosta täällä kaksplussalla luin että se ois uusi suositus että yksi neuvolalääkärikäynti vain sitten loppuraskauden puolella kun itekin kummastelin että ei ole vielä yhtäkään käyntiä ollut?

Pikkarainen No hyvä kuitenkin että ykääminen jäi kertaan eikä iskenyt pahempikin pöntönhalailusairaus! :x

Zemarille Paranemisia räkätautiin ja rauhallista lepoa, tosiaan, ei ne työt niin tärkeitä ole ettei itseään kuntoon hoitais, vaikka sitten vauvan takia jos muuten ei malttaiskaan jäädä.

NiQ Mäkin pohdin tuota ennen rakenneultraa että voinko sille lääkärille valittaa myös näistä mun päänsärkykohtauksista. Päätin mainita koska mun raskauteen ja vauvan hyvinvointiinhan se liittyy että mitä lääkettä voisin viimeisellä kolmanneksella säryn lievittämiseen syödä kun kerran buranaa ei saa ja panadol ei tehoa. Ja kyllä kai hän nyt lääkärinä voi vastata ja tietää ja neuvoo. Mulla kyllä se lääkäri heti kyseli omaakin vointiani joten oli helppo ruveta purkamaan =)
Eli sanot vaan jos on mielen päällä muutakin, ei siinä mitään häviä!


Kukkaiskeijulle Tsemppiä, olipa kiva lukea "hyviä uutisia" eli että toivoa on ja ihan mukavastikkin vauvan selviämisen suhteen! Täällä edelleen toivotaan teille kaikkea hyvää ja olette ajatuksissa pitkin päivää :hug: Tulet vaan aina palstalle jaarittelemaan ettei tuu liian yksinäiset fiilikset ja kiva juttu että saat huomenna seuraa kun se sun tuttu tulee käymään!
Voimia ja toivotaan että yö sujuu hyvin ja saat levättyä!


Omaan vointiin ei ihmeellisiä, lenkkeily vihloo edelleen alamahaa ja aiheuttaa myös supistuksia. Alaselkää rupeaa päivän mittaan särkemään ja olenkin iltaisin yrittänyt selkälihaksia jumppauttaa jos auttais asiaan. Muuten on ihan kohtuu hyvä olo noin fyysisesti.
Henkisellä tasolla raivohulluus ja itkuisuus pitävät vuorotellen edelleen pintansa :D

Pojan huoneesta irroteltiin miehen kans eilen ja tänään ikivanhoja tapetteja jotta saataisi aikoja sitten tilattu uusi tapetti tilalle. Mutta voi jösses miten tiukassa toi tapetti on! Ollaan yhdessä saatu peräti yksi seinä vapaaksi ja kaksi päivää on tehty sen eteen töitä :headwall:
Poistoainepukin kyljessä ohje on niin ihanan simppeli: Suihkuta tapetin päälle ja vedä vuota irti seinästä. Jepjep, me suihkutetaan ja suihkutetaan ja parin sentin suiruja raspilla väkipakolla saadaan irrotettua :kieh:
Ja näitä tapetoitavia huoneitahan meillä riittää kun just on muutettu, huoh.

Nyt öitä äidit!

Jasmin ja aarre rv 21+3
 
heips!

Streptokokista oli puhetta: Suomessa on siitä lääkäreillä kuulemma älyttömän paljon vaihtelevat käytännöt. Toiset ei hoida sitä ollenkaan, ennenkö synnytyksen yhteydessä, koska uusii luultavasti kuitenkin. Toiset antaa antibioottia. Varmaan riippuu oireileeko pahasti? Mä aika paljon perehdyin siihen sillon verenvuodon aikaan kun se alko kuulostaa jo oikein hyvältä vaihtoehdolta näiden muiden ohella...Eli yleensä aiheuttaa juuri supistelua, joka tietenkin yltyessään voi myös käynnistää synnytyksen. Harvemmin kai raskausaikana tarttuu lapseen, synnytyksessä herkemmin ja siks annetaankin antibiootti n. 4 tuntia ennen synnytystä jos mahdollista. Jos tarttuu lapseen niin voi aiheuttaa yleis-infektiosta lähtien vakavampiakin infektioita. Suomessa tuo on kuitenkin kai aika hyvin hoidettu, varsinkin jos tiedetään että sulla se on, niin lastakin seurataan vähän tiukemmin infektio-oireiden takia. kurja silti :hug:

Seksi...tekis mieli, mutta tietäähän sen nyt...tai siis ei mua yhdynnässä huvittas olla, mutta kyllä mä mielelläni normitilanteessa ottasin vaikka miehen käden vähän lähemmäs :D

mommysmonsters: Eli kävin maanantana sen verisen vuodon takia ultrassa, jossa kaikki oli siis hyvin, kontrolli kuukauden päähän. Iltapäivällä kotona sitten holahti lapsivedet, oli ihan selvästi kirkasta nestettä niin ei sekottunut vereen. Ja tällä tiellä nyt stten ollaan.

mun tilanne: Vasta-aine vastaukset tuli, vastaus on TUNTEMATON. Eli ei kenelläkään ole mitään hajua mikä vasta-aine mulla on...huomenna kai mietitään onko syytä lähteä tutkimaan tarkemmin kun mun ja vauvan tilat on suht vakaat nyt. Luulis että niiden ois pakko tietää mikä se on, miten ne sen edes löysi jos ei sitä edes tunneta...outoa...

Käytiin tosiaan tänään tuolla lasten teholla tutustumassa. toisaalta hirmu rankka kokemus, iski niin lujaa sen totuuden, että vaikka sinniteltäs täällä yli kaks kuukautta (mikä on kuulemma kokemuksen perusteella aika maksimaalinen arvio) niin meille syntyy joka tapauksessa keskonen. 33 viikolla painavat kai keskimäärin 1kg-1400g eli tuon isompaa vauvaa on meidän turha odottaa. toisaalta vastas moneen kysymykseen ihan käytännön jutuista ja yleisesti (esim. kuinka hyvin yleensä keskosten vanhemmilla ylipäänsä nousee maito...kuulemma sitkeys yleensä palkitaan :) ) mutta siis sinänsä hyvä käynti.

Joko te muut olette ajatelleet synnytystä yhtään? mulla oli synnytys ekana mielessä kun tein plussatestin, mutta nyt se on jotenkin kadonnut ihan kokonaan mun päästä, en edes osaa kuvitella itteäni synnyttämään. paikka on muuttunut ja tilanne tietenkin. ja kun en edes tiedä sit millä viikoilla syntyy ja missä asennossa on sillon (nyt on viistoperätilassa) ja miten sitten kestää sitä synnytysrasitusta. eli voi olla sektio edessä tai sitten ei, niinkun nyt tietysti kellä vaan, mutta en tiiä... tuntuu vaan että nyt maataan, toivotaan ja rukoillaan ja sit meillä on keskonen...mutta synnytys on kyllä hävinnyt täysin siitä aikajanasta :(

mä oon kans ymmärtänyt, että lapsivettä tulee kyllä koko ajan lisää. tosiaan sikiökalvoista jotenkin kai tihkuttaa ja vauva pissaa munuaisten erittämänä. ja tietysti tulee sitä paremmin enemmän jos lapsi jotain juo niinkun normaalisti tekeekin, ja meilläkin :) mä pysyn visusti makuulla ja varjelen joka lätäkköä jonka vauva vaan voi saada. meillä siis pääasiana olisi että keuhkot kypsyisivät ja lapsivesihän on siinä ihan päätekijöitä.

oon tää epävarmaa, vaikka yritän ajatella kaikkia positiivisia juttuja tässä niin takaraivossa jyskä se tieto, että ne supistukset voi yllättää hetkenä minä hyvänsä... Mutta päivä kerrallaan!!!

Nyt öitä!
Kukkis ja Eveliina 23+4
 
kukkis: Kovasti voimia tulevaan yöhön ja taas huomiseen päivään. Ei siinä muuta voi kun ottaa yhden päivän kerrallaan. :hug: En edes voi kuvitella miltä susta tuntuu, mutta kovin myötäelän sun tilanteessa. Tulehan taas huomenna "juttelemaan" ja kertomaan kuulumisia! Olet ajatuksissa!
 
A-H
kukkaiskeiju paljontsemppiä sinne odotukseen! :hug: Tuttava synnytti pikkukeskostytön n. rv 25, painoa oli reilu 600g ja nyt heillä on terve reilun vuoden ikäinen tyttö :) Onneksi nykyään tuo tehohoito pelastaa aina vaan pienempiä vauvoja.

Sf-mitta oli viimeksi 23,5 ja minulla itsellä pituutta 165cm :)

Synnytystä olen miettinyt jo ihan alusta asti. Varmaan vaikuttanut nuo parin kaverin ennenaikaiset synnytykset ja perätilan takia tehdyt sectiot. Nyt nimittäin ainakin vielä masussa potkut tuntuu selvästi alas päin ja jännittää, jos vauva onkin tulossa pylly edellä. Sitten pitäisi vaan toivoa, että on tarpeeksi leveä lantio, jotta mahtuisi syntymään alakautta. Matka sairaalaan mietityttää, vaikka on vaan 30km. Esikoisen hoitoon vieminen synnytyksen ajaksi mietityttää myös. Olen nimittäin sellainen ihminen, että kaikki pitäisi tietää etukäteen ja olla valmiina suunniteltuna, mutta eipä sitä synnytyksen kulkua voi oikein suunnitella etukäteen.

Kohdunkaula on katsottu 2 kertaa. Ekassa lääkärineuvolassa ja sitten ultrassa katsoi ihan ultralla, ettei supistukset ole saaneet mitään aikaan.

Kevät on edennyt kovaa vauhtia, vaikka nyt on pientä stoppia lupailtukin. Ikkunalaudat ovat täynnä pieniä taimia, oregano on ainut, mikä ei (vielä) ole itänyt. Kirppareilla kävin kiertelemässä ja ostamassa neidille kesävaatetta, sekä ensi syksyksi löytyi reimatecin hyväkuntoinen haalari (mistä kyllä huppu puuttui) 8e. Ei paha hinta, kun vertaa noihin huuto.netin riistohintoihin. Tämän kevään ihana haalari löytyi myös kirppikseltä, uudenveroinen reimatec 20e. Ihanat pokemon-lenkkarit oli aivan pakko ostaa eurolla :D

Hyviä vointeja kaikille! :)

A-H & pikku-A 25+2
 
Tsemppiä Kukkaiskeiju! Toivotaan, että vauva pysyisi mahassa mahdollisimman pitkään. Ihmeellistä, miten vasta-aine voi olla tuntematon???

Synnytystä olen nyt alkanut miettimään enemmän, en oikeastaan aikaisemmin. Edellinen synnytys meni "kivasti", niin kivasti kuin synnytys nyt voi mennä.. Oli positiivinen yllätys kaiken kaikkiaan, vaikka helkutin kipeäähän se jossain vaiheessa teki :) Kipu ei kuitenkaan ollut sietämätöntä ja ilokaasulla pärjäsin. Synnytys oli myös nopea, salissa oltiin n. 1,5 h. Ainoastaan miinusta oli se, että vauvan päässä oli anturi koko ajan (mulla oli verenvuotoa, joka loppupeleissä johtui vain tosi nopeasta avautumisesta) eli olin sidottu sänkyyn.. Ponnistaa haluaisin nyt jossain muussa asennossa kun puoli-istuvassa.

Lähinnä siis toivon kovasti, että synnytys menisi samalla tavalla... Ja mietityttää kaikki, mikä voi mennä pieleen. Ja mietin toiveita keskusteluun kätilön kanssa, joka tulee rv 33 jälkeen kun olemme ilmoittautuneet Kätilöopiston Haikaranpesään. Näitä mietteitä nyt varmaan pyöritellään tässä kesään asti :) Mulle oma mies on paras kivunlievitys, hän on niin iso, vahva, rauhallinen ja mahtava tuki, että hänen kanssa tiedän selviäväni :heart:

Kohdunsuun tilanteen tarkistamisesta, täällä katsottu molemmissa lääkärineuvoloissa alku- ja keskiraskaudessa. Loppuraskaudessa on vielä yksi tarkastus. Tosiaan joillain paikkakunnilla näköjään säästetään lääkärineuvoloissa siten, että niitä on vain yksi. Mun mielestä vähän väärä säästökohde.. Mutta ultrallahan käsittääkseni näkee kohdunsuun tilanteen paremminkin kuin käsikopelolla, eli jos ultrataan, ei sisätutkimusta välttämättä tarvita?

Ruokahimoja mulla ei pahemmin ole.. Ruokailun suhteen olen muutenkin palannut aika samaan kaavaan kuin ennen raskautta. Kunnon lämmin ruoka kyllä himottaa ja sitä saatan syödä kolme kertaa päivässä :) Kahvikin on alkanut taas maistua, aamuisin lämmitän puol kuppia maitoa ja puolet kahvia.

Omaa napaa sen verran, että vointi on oikein hyvä edelleen. Olen urheillut sykettä tarkkaillen päivittäin, hyvin jaksaa. Kevätaurinko antaa kummasti energiaa :) Mitään kolotuksia tai kremppoja ei toistaiseksi ole, täytyy nauttia. Ainoastaan närästys alkaa nostaa päätään, mikä tapahtui viime raskaudessa myös. Renniellä pärjätään yöt. Ummetukseen olen keksinyt avun: päivittäin iso annos puuroa ja vehnäleseitä sekä luumusosetta, vatsa toimii :) Raskaus tuntuu mukavalta ja vauvan liikkeet ovat voimistuneet, välillä tuntuu että nukkuuko hän enää ollenkaan...

Tsemppiä kaikille lepomääräyksen saaneille!

Mayinga 26+3
 
jasmin--, siitä tapetin irrotuksesta, tuli mieleen että on varmaan jätetty seinät käsittelemättä ennen tapetointia, sillä jos seinät pohjamaalataan tapetti irtoaa paljon helpommin. Omakohtaista kokemusta hommasta, pari vuotta sitten taisteltiin tytön tapettejen kans ja se oli kaiken kaikkiaan parin viikon homma. :headwall:

Synnytys on ollut mielessä jo vauvaa kuumeillessa. Mulla jäi tytön synnytyksestä kammo. Matkaa sairaalaan kun on 150 km ja edellisellä kerralla ehdin juuri ja juuri sairaalaan asti. En pelkää niitä kipuja vaan sitä ettei minua taaskaan kuunnella synnytyksen aikana. Kivunlievityksiä en ole sen kummemmin miettinyt, kun kakkonen tuli "luomuna".

Hellunmartta ja Eemeli 24+4
 
Huomenta!

Kiitos vastauksista... ei siis mitään epätavallista ettei mua ole katottu kun niitä on näköjään roimasti vähennetty muuallakin. Kyllä vuos 2008 ja 2009 oli hyviä aikoja silloin pääsi/ joutus jatkuvasti johonki syyniin ja kun se on viimeisin muisto mun raskauksista että pidettiin erittäin hyvää huolta ni nyt on vähän omituista kun ketään ei kiinnosta mikään.

Sit toinen asia. Nyt on paljon puhuttu streptokokista niin mikä se niistä on ku aiheuttaa tätä kaikkea vai meneekö se niin että se on veressä se bakteeri ja sitten heikkoihin kohtiin iskee!?!?!? No sitten on tää toinen eli stafylokokki toivottavasti kirjoitin oikein... yritin googlettaa mut ei sieltä ikän löydy mitään järkevää, huolestuu vaan.

Ja nyt sitten tämä kaikki liittyy sihen että mun lähipiirissä on ollut koko kevään paljon tulehduksia ja tulehdusarvot riehuneet pahimmillaan yli 200 ja yhdellä alkaa olemaan kaik mahdolliset antibiootit kokeiltuna ei vaan tehoa. Ja nyt siis on pyydetty et kaikki ketkä ovat tekemisissä kyseisten henkilöiden kanssa kävis antamassa viljelynäytteet... Mua rupes nyt hiukan jo V*tuttamaan.... Meinaan jos niiltä ketkä näiden henkilöiden kanssa asuu ni löytyy nämä ni sit on seuraavaks meidän perhe siellä tutkimuksissa... ei sekään haittaa. mut käsittääkseni raskausaikana nää voi olla liianki hurjia bakteereita ja sitten kun ei voi ihan mitä vaan antibioottia syödä.

kyl tää pöpöjen maratooni talvi sais nyt loppua mä olen ihan kypsä!

palailen myöhemmin vielä nyt täytyy mennä hoitamaan asioita.

POKS POKS 23+0!!!! jee...
 
Huomenta mammat!
Kiva kuulla kukkiksesta. mutta tosiaan mietin kanssa tota tuntematonta..kai ne ny jotain alkaa selville saamaan??

Täällä myös synnytys mielessä itse asiassa lähes kokoajan.
Mulla on kyllä korkee kipukynnys,varmaan siks oon ilman kivunlievityksiä pystyny aina suht hyvin synnyttään,mutta mä kammoan sitä tunnetta kun vauva alkaa tulemaan ulos,siis se paineen tunne.
Mä meen ihan lukkoon siinä kohtaa aina enkä vaan meinaa uskaltaa ponnistaa..
Siks oon täs miettiny et koitan nyt tällä kertaa saada spinaalin auttamaan..jos kerkee.
Matkaa sairaalaan ei ole onneks ku 7km eli jos itteeni yhtään tunnen,meen vaikka omalla autolla perille jos vaan kerkeen,muutoin kyl varmaa pitää tilata iha ambulanssi,en tiä mite herkästi taksikuskit ottaa kytiin siinä pelossa että lapsveet menis autossa..

Mieliteot oikeestaan vähentyny.Ei ole oikeen mitään sellasta mitä olis pakko saada.
Ja seksistä...niin,mitä tas tilantees ny sit vois :D Halutti tai ei..

Kohdunsuuta katsotaan joka lekurikäynnillä.
Ekana katsottiin 13+6 ja toinen kerta oli nyt tää mennyt käynti eilen,eli viikoilla 25.
Ja nyt sit maanantaina on toi ylimääränen ultra et sitä en tiä katsotaanko sit sielläkin.

Täällä on alkanu nyt sairastelut,tuo juuri 2v täyttänyt neitonen ollut pari pv kuumeessa ja eilen alkoi sitten sitten sellanen yskä että pahaa teki kuunnella. Oli niinku kauheen syvältä olis se yskö tullut...reppana.Ei muutaku apoteekkiin rohtoja hakemaan. :)
Kohta sairastuukin sitten varmasti tuo 4v mutta vanhimmasta en menekkään sanomaan mitään,hän kun on niinkuin mä,ettei meinaa millään saada mitään pöpöjä mutta auta armias kun saa,sitten ollanki tosi kipeitä..
Kunhan mä ny edes välttyisin ku muutekin on voimat iha hukassa...

Jaha kai sitä oli taas tässä jotain.
Jaksuja mammat!!

Nenna ja möykky 25+1
 
Aurinko paistaa ainakin täällä Turussa! Kyllä se kevät pian tulee. Ja sitten heinäkuu!

Jasmin--: Kuulostaa kyllä siltä, että pohjatyöt on jääny tekemättä. Ja riippuu varmaan seinän materiaalistakin. Meillä on rapatut tiiliseinät ja vanhat tapetit oli imeny ihan täysin kiinni seinään. Levitettiin tapetinpoistoainetta ihan telalla, ei siinä pelkät suihkutukset auttanu. Meillä oli siis sellasta tapetinpoistoainetta, joka sekotetaan veteen. Ja sit käytettiin erilaisia siklejä. Pahimmillaan tapetin joutu melkein hakkaamaan irti kynnenkokoisina paloina ja sit olikin kiva tasottaminen pakkelilla. Mutta lähti se tapetti silti lopulta:D Tsemppiä remonttiin!

Seksi: Halut on suht normaalit, mutta orgasmin saaminen pelottaa. Mulla kiristyy kohtu ihan tiukaks palloks. Sen takia ei jotenkin houkuttele. Mutta läheisyyttä ja huomiota kaipaan ihan valtavasti!

Kohdunkaula katottiin nyt tiistaina ultralla. Ja kaikissa alakautta tehdyissä on katottu myös. Eka ja ainoa lääkärineuvola on kolmen viikon päästä. Onneks supistuksista huolimatta kohdunsuu on siis vielä normaali.

Synnytys on mielessä kyllä. Käsitykset siitä perustuu lähinnä tositv-ohjelmiin ja lehtijuttuihin, joten vankalla pohjalla on odotukset:p

Nyt töihin!

Sinadrius ja poitsu 25+4
 

Yhteistyössä